
EJY18SY Ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
Koulutuksen lähtökohdat
Ympäristötekniikan ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK) on laajuudeltaan 60 op, tutkintonimike on Insinööri (ylempi AMK). Tutkinto tuottaa työelämän edellyttämää laajaa ja syvällistä tietoa ympäristötekniikan alalta ja antaa tarvittavat teoreettiset tiedot alan vaativissa ja johtamistehtävissä toimimista varten. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan kuin yliopistoissa ja muissa tiedekorkeakouluissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Insinööri (ylempi amk) on englanniksi Master of Engineering (Amk-asetus 352/2003).
Ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma on ensisijaisesti insinööreille (AMK) suunnattu työelämälähtöinen koulutuskokonaisuus. Tutkinnon toteutus mahdollistaa kouluttautumisen työn ohessa tai päätoimisena opiskelijana ja tutkinnon suorittaminen kestää n. 1.5 – 2 vuotta.
Koulutuksen sisältö ja tavoitteet perustuvat ympäristöalalla tunnistettuihin osaamistarpeisiin. Lisäksi koulutuksen sisältö toteuttaa Pohjois-Savon maakuntasuunnitelmassa esitettyjä taloutta uudistavia tieteen, teknologian ja yritystoiminnan innovaatiokärkiä ja kehittämistavoitteita. Koulutuksella tuetaan maakuntasuunnitelman mukaista ”biopolttoaineet ja biojalostus” –alaa sekä osaltaan mahdollistetaan uuden, nousevan ”Vesiprosessien ja ilman teknologiakeskittymä” –alan kehittymistä.
Opiskelija saa koulutuksessa erinomaiset valmiudet projektityöskentelyyn, tutkitun tiedon hankkimiseen ja käsittelyyn sekä tämän tiedon soveltamiseen omassa työssään ja sen kehittämisessä. Opinnoissa tähdätään lisäksi elinikäiseen oppimiseen, innovaatiotoimintaan, kansainvälisyyteen ja työhyvinvointiin.
Työn ohessa kouluttauduttaessa hyödynnetään laajasti opinnollistamista. Tällöin tutkinnossa edellytettävää osaamista hankitaan tekemällä työnantajaa palvelevaa kehittämistyötä, joka tukee paitsi työssä käyvän opiskelijan ammatillista kehittymistä ja tutkintoon valmistumista myös työnantajan liike- ja palvelutoiminnan kehittämistarpeita. Tutkinnon toteuttamiseen aktiivisesti osallistuva Savonian henkilökunta tukee erityisasiantuntijuudellaan koko opinnollistamis- ja kehitysprosessia tiiviissä yhteistyössä opiskelijan ja työnantajan kanssa.
Osaamistavoitteet
Insinöörin (ylempi AMK) tutkinto on eurooppalaista ja suomalaista tasoa 7 (kansallinen viitekehys)

Insinöörin (ylempi AMK) osaamisprofiili muodostuu kompetensseista.

Opintojen rakenne
Ympäristötekniikan insinöörin ylempi AMK -opinnot ovat laajuudeltaan 60 opintopistettä. Täyspäiväisesti opiskelevalla opetussuunnitelman mukaan yksi opiskeluvuosi tuottaa 60 opintopistettä, mikä vastaa 1600 tuntia opiskelijan työtä. YAMK-opintojen opiskeluaika vaihtelee erilaisten koulutus- ja työtaustojen sekä yksiköllisen opiskeluaikataulun vuoksi. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon 60 op:n laajuinen koulutus kestää 1,5 - 2 vuotta. Aikaisemmin hankittu osaaminen ja sen hyväksi lukeminen voi vaikuttaa opiskeluaikaa lyhentävästi.
Tutkinto-ohjelman rakenne on kuvattu seuraavassa kuviossa. Opinnot muodostuvat alakohtaisista ammatillisista opinnoista (20 op) , Savonian yhteisistä yamk-opinnoista (10 op) sekä opinnäytetyöstä (30 op). Opiskelija valitsee Savonian YAMK-koulutusten yhteisistä opinnoista vähintään 10 op. Yhteiset opinnot liittyvät yrittäjyyteen, tutkimus- ja kehittämistoimintaan sekä asiantuntijaorganisaation johtamiseen.
Opiskelija voi sisällyttää tutkintoonsa myös muita HOPS:in mukaan suunniteltuja saman tasoisia opintoja. Opiskelusuunnitelmaan voidaan hyväksyä tutkinnon laajuuden ylittäviä opintoja silloin kun nämä eivät pidennä tutkinnon laajuutta vastaavaa opiskeluaikaa.

Opintojaksojen tavoitteet, sisältö ja suoritustapa esitetään opetussuunnitelmaan liittyvissä opintojaksokuvauksissa. Opinnoissa toteutetaan Savonian OIS -projektiopetusmenetelmiä (OIS-Open Innovation Space), missä opinnot ovat osa Savonian, yritysten ja muiden toimijoiden tutkimus- ja kehittämistoimintaa. Opinnoissa on mahdollista hyödyntää Savilahden kampuksen yhteiskäyttölaboratoriota.
Opinnoissa toteutetaan työelämälähtöistä henkilökohtaista opetussuunnitelmaa, joka laaditaan jokaisen opiskelijan kanssa henkilökohtaisesti ja tarvittaessa yhteistyössä työnantajan kanssa. Myös työelämässä aiemmin hankittu soveltuva osaaminen tunnistetaan osaksi opintoja noudattaen Savonian AHOT –menettelyä (AHOT - aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen).
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyö on laaja, soveltava kehittämis- tai tutkimustehtävä, jossa opiskelija osoittaa kykynsä soveltaa tutkimustietoa sekä tuottaa uusia ratkaisuja ja uudistaa työelämän käytäntöjä. Opinnäytetyönsä suunnittelun opiskelijat aloittavat jo opintojensa alkuvaiheessa ja opintoja suunnataan henkilökohtaisella opetussuunnitelmalla tukemaa valittua päämäärää. Opinnäytetyön tukena ovat "Tutkimuksellisen kehittämisen" - opintojakso, opinnäytetyöseminaarit sekä menetelmäklinikat. Opinnäytetyössä on tavoitteena oppia myös tutkimus- ja kehittämistoimintaan kiinteästi liittyvää julkaisuosaamista. Osa opetuksesta toteutetaan englanninkielisenä.
Asiantuntijuuden kehittyminen
Nykypäivän työntekijät siirtyvät tehtävästä toiseen organisaatioiden sisällä ja välillä. Työn sisältöjen muuttuessa korostuvat työntekijöiden monipuolinen osaaminen ja reagointikykyisyys. Monialaisuus ja –kansallisuus korostuvat yhä useammilla aloilla. Menestyäkseen uuden luomisessa työssä tarvitaan palvelu-, liiketoiminta- ja teknologiaosaamista, yhteiskunnan ja ympäristön hyvinvointiosaamista sekä kansainvälistymistaitoja. Työelämän hyvinvoinnin kehittämisessä ja innovaatioiden luomisessa tarvitaan analyyttistä päättely –ja ongelmanratkaisukykyä, kriittisyyttä ja tiedon hallintaa.
Käyttäjälähtöisyyden ja käyttökokemuksen syventäminen on yhä tärkeämpää. Elinikäinen oppiminen nivoutuu oleellisesti työntekijän urakehitykseen.
Savonian opetussuunnitelmat muodostuvat opintojaksoista. Ne eivät ole irrallisia vaan tukevat opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan yhdistyminen.
Ympäristötekniikan (ylempi amk) opetussuunnitelma on laadittu niin, että
- tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
- koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.
Opiskelija
- laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman, jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan (sisältää vähintään 5 opintopistettä opiskelua vieraalla kielellä)
- vastaa opintojensa etenemisestä.
Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.
Koulutuksen toteutus
Ympäristötekniikan YAMK-koulutuksen suunnittelu ja lähtökohdat pohjautuvat työelämän osaamis- ja kehittämisvaatimuksiin. Opinnoissa hyödynnetään opiskelijoiden omia kokemuksia työelämästä. Kokemuksia syvennetään osaamistavoitteiden mukaisella asiantuntijatiedolla ja käytäntölähtöisillä opetusmenetelmillä. Menetelmissä korostuvat reflektiivisyys ja tiedon ja osaamisen jakamisen periaatteet. Opiskelijan rooli on aktiivinen, vastuullinen ja kriittinen. Hän kykenee tekemään omaan oppimiseensa liittyviä valintoja henkilökohtaisten kehittämishaasteidensa mukaisesti.
Opinnot toteutetaan monimuoto-opiskeluna, jossa lähiopetus, itsenäinen opiskelu, verkkoympäristössä opiskelu, käytännön työ ja oppimistehtävät muodostavat kokonaisuuden. Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa opintoja työn ohessa ja kytkeä oppimistehtäviä ja opinnäytetyönsä oman työpaikkansa kehittämiseen. Lähipäivien määrä on keskimäärin 2 pv/kk. Lähiopetusjaksot järjestetään pääsääntöisesti perjantaisin ja lauantaisin. Opetuspaikkakunta on Kuopio.
Kansainvälistymisosaamista vahvistetaan opinnoissa monin tavoin. Jokaisen opiskelijan henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan tulee sisältyä vähintään 5 opintopistettä vieraskielistä opetusta.
Arvioinnilla ohjataan ja tarkistetaan opiskelijan opintojen osaamistavoitteiden saavuttamista. Arvioinnin kohteena on koko oppimistapahtuma eli opetuksen tavoitteiden mukaisten tietojen ja taitojen saavuttaminen sekä opiskelun että työelämän edellyttämä asennoituminen ja vastuunottokyky. Opintojaksojen arviointi perustuu opintojaksokohtaisesti laadittuihin arviointikriteereihin, jotka ovat osa opintojakson toteutussuunnitelmaa.
Savonian ympäristötekniikan opiskelijoilla ja henkilöstöllä on kiinteät ja jokapäiväiset kontaktit alan työelämään. Oppimisen ajantasaisuus, kilpailukyky ja laatu varmistetaan jatkuvalla kansallisella ja kansainvälisellä yhteistyöllä niin muiden oppilaitosten, sektoritutkimuslaitosten kuin yrityssektorinkin kanssa.
Opintojaksotaulukko
Koodi | Nimi | 1 S | 1 K | 1 KS | 2 S | 2 K | 3 S | 3 K | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Syventävät ammattiopinnot | |||||||||||
Koulutusalan ammattiopinnot | |||||||||||
4 EJY1600 | Sovellettu vesitekniikka | 5 (NonStop) | |||||||||
4 EJY1610 | Vesitekniikan projekti | 5 (NonStop) | |||||||||
4 EJY1620 | Sovellettu ympäristömonitorointi | 5 (NonStop) | |||||||||
4 EJY1630 | Ympäristömonitoroinnin projekti | 5 (NonStop) | |||||||||
4 EJY1640 | Sovelletut bioprosessit | 5 (NonStop) | |||||||||
4 EJY1650 | Bioprosessien projekti | 5 (NonStop) | |||||||||
4 EJY1660 | Työturvallisuus ja työpaikan riskien arviointi | 5 (NonStop) | |||||||||
Savonian yhteiset opinnot | |||||||||||
Valinnaiset yhteiset opinnot | |||||||||||
4 X991000 | Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991062 | Strategic Thinking and Future Orientation | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991002 | Tutkimuksellinen kehittäminen | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991004 | Menestyvä organisaatio | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991054 | Successful Organisation | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991006 | Asiantuntijuus ja esimiestoiminta | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991058 | Expertise and Supervisory Work | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991008 | Working and Studying in International Environment | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991010 | Hyvinvointi työyhteisössä | 5 | |||||||||
4 X991012 | Digitalised Working Environment | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991014 | Innovaatio-osaaminen | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991056 | Innovation Knowledge | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991026 | Vuorovaikutteinen viestintä esimiestyössä | 5 | |||||||||
4 X991028 | Yrittäjävalmennus | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991030 | Strateginen projektiosaaminen | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991060 | Strategic Project Knowledge | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991050 | Business in Digital Health | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991064 | Service Design | 5 | |||||||||
Opinnäytetyö | |||||||||||
Opinnäytetyö | |||||||||||
4 SAVYONT | Opinnäytetyö | 30 |
Opintojaksokuvaukset
4 EJY1600 Sovellettu vesitekniikka
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 1 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija kykenee yhdistämään vesi- ja prosessiteknisen osaamisensa sovelluskohtaiseen, esimerkiksi matemaattis-fysikaaliseen, kemialliseen, biologiseen tai mittaustekniseen osaamiseen. Tämän taidon avulla hän kykenee ymmärtämään syvällisesti yhdyskuntien tai teollisuuden tarpeesta syntyneen vesiteknisen tai vesien hallintaan liittyvän sovelluksen toimintaperiaatteen ja suorittamaan aiheeseen liittyviä kehitystehtäviä. Tavoitteena on yhdistää ja soveltaa tätä monialaista osaamista vesitekniikalle tyypillisten poikkitieteellisten ja eri mittakaavoissa esiintyvien haasteiden ratkaisemisessa. Opiskelija oppii raportoimaan havaintonsa ja tutkimuksensa tieteellisen julkaisujen periaatteiden mukaisesti. Hän oppii lisäksi toimimaan aktiivisena osana vesitekniikan tutkimusryhmää verkostoituneessa ja monialaisessa tki-ympäristössä. |
Keskeiset sisällöt | - Tapauskohtainen tekninen, matemaattinen ja luonnontieteellinen osaaminen, joka määritetään opintojakson alussa yhteistyössä ohjaavan opettajan ja ohjaavan tki -henkilöstön kanssa perustuen sovellusalueen tarpeisiin - Sovelluskohtaisen oppimis- ja tutkimussuunnitelman laatiminen yhteistyössä ohjaavan opettajan ja ohjaavan tki-henkilöstön kanssa. - Vesitekniikan sovellukseen tutustuminen - Laboratoriotyöskentely ohjatussa pienryhmässä ja itsenäisesti - Aktiivinen työskentely osana monialaista ja verkostoitunutta tutkimusryhmää - Kirjallisuustutkimuksen tekeminen ja laboratoriotutkimusten raportointi julkaisumuotoisesti |
Suoritustavat | Projektityöskentely, kirjallisuustutkimus, laboratoriotyöskentely, työryhmätyöskentely, raportointi, reflektiivinen yhteenveto |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Ilmoitetaan opintojakson alussa |
Edeltävät opinnot | Soveltuva vesitekninen osaaminen, joka on hankittu aikaisemmissa opinnoissa tai työelämässä |
Yhteyshenkilö | Pajula Pasi |
4 EJY1610 Vesitekniikan projekti
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 1 op |
Osaamistavoitteet | Työelämälähtöiset projektit toteutetaan yhteistyössä eri alojen yritysten tai toimijoiden kanssa. Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää yhteistyön ja vastuun merkityksen erilaisten ammattiryhmien välillä tapahtuvissa tavoitteellisissa ja myös luovaa ongelmanratkaisukykyä vaativissa projektiluonteisissa tehtävissä. Opiskelija osaa tarkastella asiakokonaisuuksiin liittyviä osatekijöitä kriittisesti ja analyyttisesti. Opiskelija kykenee raportoimaan projektin tulokset julkaisukelpoisesti. |
Keskeiset sisällöt | - Aiheiden valinta, käsittely ja projektiryhmän muodostaminen - Tilaajan kanssa kommunikointi ja yhteistyön rakentaminen - Projektin tavoitteiden asettaminen, ositus ja aikataulun laatiminen - Projektisuunnitelman laatiminen omalle projektille - Oman vesialaan liittyvän työelämälähtöisen projektin toteutus (aiheet vaihtelevat ryhmittäin ja vuosittain) - Etenemisen seuranta ja projektin tilanteen esittely sekä raportointi projektin aikana - Tulosten esittely ja raportointi (eri kohderyhmille) - Projektin onnistumisen arviointi ja palaute |
Suoritustavat | Työskentely tapahtuu erikokoisissa ryhmissä (2-4 hlöä) yritysten, ympäristötekniikan opetus- ja tutkimusyksikön tiloissa ja Microkadun kampuksen tiloissa. Tapauskohtainen liikkumavara otetaan huomioon niin ajallisesti kuin paikallisesti opintojaksoa suoritettaessa. Ryhmä tuottaa saatujen tulosten lisäksi projektisuunnitelman, loppuraportin sekä projektin esitteenä toimivan posterin. Lisäksi projektista tehdään reflektiivinen yhteenveto. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Vaihtelee projektin aiheesta riippuen |
Edeltävät opinnot | Soveltuvat korkeakouluopinnot tai työelämässä aiemmin hankittu soveltuva osaaminen. |
Yhteyshenkilö | Pajula Pasi |
4 EJY1620 Sovellettu ympäristömonitorointi
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 1 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija kykenee yhdistämään vesi- ja prosessiteknisen tai ympäristön mittaamiseen liittyvän osaamisensa sovelluskohtaiseen, esimerkiksi matemaattis-fysikaaliseen, kemialliseen, biologiseen tai mittaustekniseen osaamiseen. Tämän taidon avulla hän kykenee ymmärtämään syvällisesti yhdyskuntien tai teollisuuden tarpeesta syntyneen ympäristön tilan seurantaan liittyvän sovelluksen toimintaperiaatteen ja suorittamaan aiheeseen liittyviä kehitystehtäviä. Tavoitteena on yhdistää ja soveltaa tätä monialaista osaamista luonnon- tai prosessiympäristön tyypillisten poikkitieteellisten ja eri mittakaavoissa esiintyvien haasteiden ratkaisemisessa. Opiskelija oppii raportoimaan havaintonsa ja tutkimuksensa tieteellisen julkaisujen periaatteiden mukaisesti. Hän oppii lisäksi toimimaan aktiivisena osana ympäristötekniikan tutkimusryhmää verkostoituneessa ja monialaisessa tki -ympäristössä. |
Keskeiset sisällöt | - Tapauskohtainen tekninen, matemaattinen ja luonnontieteellinen osaaminen, joka määritetään opintojakson alussa yhteistyössä ohjaavan opettajan ja ohjaavan tki -henkilöstön kanssa perustuen sovellusalueen tarpeisiin - Sovelluskohtaisen oppimis- ja tutkimussuunnitelman laatiminen yhteistyössä ohjaavan opettajan ja ohjaavan tki-henkilöstön kanssa. - Ympäristömonitoroinnin sovellukseen tutustuminen - Jatkuvatoiminen mittaaminen kenttä- tai prosessiolosuhteissa - Mittaustiedon käsittely ja analysointi laskennallisten ohjelmistojen avulla - Kenttä- ja laboratoriotyöskentely ohjatussa pienryhmässä ja itsenäisesti - Aktiivinen työskentely osana monialaista ja verkostoitunutta tutkimusryhmää - Kirjallisuustutkimuksen tekeminen ja laboratoriotutkimusten raportointi julkaisumuotoisesti |
Suoritustavat | Projektityöskentely, kirjallisuustutkimus, laboratoriotyöskentely, työryhmätyöskentely, raportointi, reflektiivinen yhteenveto |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Ilmoitetaan opintojakson alussa |
Edeltävät opinnot | Soveltuva ympäristötekniikan osaaminen, joka on hankittu aikaisemmissa opinnoissa tai työelämässä |
Yhteyshenkilö | Räsänen Teemu |
4 EJY1630 Ympäristömonitoroinnin projekti
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 1 op |
Osaamistavoitteet | Työelämälähtöiset projektit toteutetaan yhteistyössä eri alojen yritysten tai toimijoiden kanssa. Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää yhteistyön ja vastuun merkityksen erilaisten ammattiryhmien välillä tapahtuvissa tavoitteellisissa ja myös luovaa ongelmanratkaisukykyä vaativissa projektiluonteisissa tehtävissä. Opiskelija osaa tarkastella asiakokonaisuuksiin liittyviä osatekijöitä kriittisesti ja analyyttisesti. Opiskelija kykenee raportoimaan projektin tulokset julkaisukelpoisesti. |
Keskeiset sisällöt | - Aiheiden valinta, käsittely ja projektiryhmän muodostaminen - Tilaajan kanssa kommunikointi ja yhteistyön rakentaminen - Projektin tavoitteiden asettaminen, ositus ja aikataulun laatiminen - Projektisuunnitelman laatiminen omalle projektille - Ympäristömonitorointiin liittyvän työelämälähtöisen projektin toteutus (aiheet vaihtelevat ryhmittäin ja vuosittain) - Etenemisen seuranta ja projektin tilanteen esittely sekä raportointi projektin aikana - Tulosten esittely ja raportointi (eri kohderyhmille) - Projektin onnistumisen arviointi ja palaute |
Suoritustavat | Työskentely tapahtuu erikokoisissa ryhmissä (2-4 hlöä) yritysten, ympäristötekniikan opetus- ja tutkimusyksikön tiloissa ja Microkadun kampuksen tiloissa. Tapauskohtainen liikkumavara otetaan huomioon niin ajallisesti kuin paikallisesti opintojaksoa suoritettaessa. Ryhmä tuottaa saatujen tulosten lisäksi projektisuunnitelman, loppuraportin sekä projektin esitteenä toimivan posterin. Lisäksi projektista tehdään reflektiivinen yhteenveto. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Vaihtelee projektin aiheesta riippuen. |
Edeltävät opinnot | Soveltuvat korkeakouluopinnot tai työelämässä aiemmin hankittu soveltuva osaaminen. |
Yhteyshenkilö | Räsänen Teemu |
4 EJY1640 Sovelletut bioprosessit
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 1 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija kykenee yhdistämään bioprosesseihin liittyvän osaamisensa sovelluskohtaisesti muuhun tarvittavaan osaamiseen, kuten matemaattis-fysikaaliseen, kemialliseen, mikrobiologiseen, prosessi- tai tai mittaustekniseen osaamiseen. Tämän taidon avulla hän kykenee ymmärtämään laajasti luonnonympäristöjen, yhdyskuntien, teollisuuden tai muun yhteiskunnan sektorin tarpeesta syntyneen bioprosessien hallintaan liittyvän sovelluksen toimintaperiaatteen ja suorittamaan aiheeseen liittyviä kehitystehtäviä sekä toimimaan yhteistyössä muiden alan asiantuntijoiden kanssa. Opiskelija oppii etsimään syventävää tietoa bioprosesseihin liittyvästä kirjallisuudesta sovellustehtävien suunnitelmien pohjaksi. Opiskelija oppii myös raportoimaan havaintonsa ja tutkimuksensa tieteellisen julkaisujen periaatteiden mukaisesti. Hän oppii lisäksi toimimaan aktiivisena osana tutkimusryhmää verkostoituneessa ja monialaisessa tki -ympäristössä. |
Keskeiset sisällöt | - Tapauskohtainen tekninen, matemaattinen ja luonnontieteellinen (sis. mikrobiologian) osaaminen, joka määritetään opintojakson alussa yhteistyössä ohjaavan opettajan ja ohjaavan tki -henkilöstön kanssa perustuen sovellusalueen tarpeisiin - opintojakson henkilökohtainen suunnitelma, joka sisältää kehitettävän kohteen esittelyn, teoreettisen näkökulman, alustavan sisällysluettelon ja lähdekirjallisuuden - Sovelluskohtaisen oppimis- ja tutkimussuunnitelman laatiminen yhteistyössä ohjaavan opettajan ja ohjaavan tki –henkilöstön kanssa. - Bioprosessisovellukseen tutustuminen - Laboratoriotyöskentely - Kokeellinen työskentely ohjatussa pienryhmässä ja itsenäisesti - Aktiivinen teoreettinen työskentely itsenäisesti osana monialaista ja verkostoitunutta tutkimusryhmää - Kirjallisuustutkimuksen tekeminen ja laboratoriotutkimusten raportointi julkaisumuotoisesti ja oppimispäiväkirjana |
Suoritustavat | Suunnitelmallinen projektityöskentely, kirjallisuustutkimus, laboratoriotyöskentely, työryhmätyöskentely, raportointi, reflektiivinen yhteenveto |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Ilmoitetaan opintojakson alussa |
Edeltävät opinnot | AMK-insinöörin tutkinto ympäristötekniikan tai vastaavalta alalta sisältäen mikrobiologian perusosaamisen |
Yhteyshenkilö | Aalto Juha-Matti |
4 EJY1650 Bioprosessien projekti
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 1 op |
Osaamistavoitteet | Työelämälähtöisen projektin onnistunut toteutus vaatii ja yhdistää tyypillisesti monenlaisia taitoja ja usean eri alan asiantuntemusta. Opintojakson projekti(t) toteutetaan yhteistyössä eri alojen yritysten tai toimijoiden kanssa. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa tuoda esille bioprosesseihin liittyvän oman asiantuntemuksensa, hyödyntää ja kehittää sitä edelleen eri ammattiryhmistä muodostuvassa projektiryhmässä.Opiskelija oppii ymmärtämään yhteistyön ja vastuun merkityksen erilaisten ammattiryhmien välillä tapahtuvissa tavoitteellisissa ja myös luovaa ongelmanratkaisukykyä vaativissa projektiluonteisissa tehtävissä. Hän kehittää edelleen myös luovaa ongelmanratkaisukykyään. Opiskelija osaa tarkastella asiakokonaisuuksiin liittyviä osatekijöitä kriittisesti ja analyyttisesti. Opiskelija kykenee raportoimaan projektin tulokset teknis-tieteellisessä julkaisumuodossa. |
Keskeiset sisällöt | - Bioprosesseihin liittyvän työelämälähtöisen projektin aiheiden valinta ja alustava määrittely, käsittely ja projektiryhmän muodostaminen (aiheet vaihtelevat vuosittain ja tapauskohtaisesti) - Tilaajan, ohjaajan ja projektiryhmän muiden jäsenten kanssa kommunikointi ja yhteistyön rakentaminen - Projektin tavoitteiden asettaminen, ositus ja aikataulun laatiminen (sis. osakokonaisuudet, vaiheet ja aikataulut) - Projektisuunnitelman laatiminen omalle projektiosuudelle - Oman vesialaan liittyvän työelämälähtöisen projektin toteutus (aiheet vaihtelevat ryhmittäin ja vuosittain) suunnitelman mukaisesti (suunnitelmaa tarkistetaan tarvittaessa) - Etenemisen seuranta ja projektin tilanteen esittely sekä raportointi projektin aikana säännöllisesti projektiryhmälle - Tulosten esittely ja raportointi (eri kohderyhmille) - Projektin onnistumisen arviointi ja palaute reflektiivisesti |
Suoritustavat | Projektityöskentely tapahtuu erikokoisissa ryhmissä (2-4 hlöä). Toteutuspaikka voi olla Savonian ympäristötekniikan opetus- ja tutkimusyksikön tilat, Savonian muut tilat tai esim. tilaajan omat tilat. Projektiryhmä tuottaa saatujen tulosten lisäksi projektisuunnitelman, loppuraportin (teknis-tieteellinen julkaisu) sekä projektin esitteenä toimivan englanninkielisen posterin. Lisäksi työstä tehdään reflektiivinen yhteenveto. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Vaihtelee projektin aiheesta riippuen |
Edeltävät opinnot | Insinööri-amk tutkinto ympäristötekniikan tai vastaavalta alalta sekä "Sovelletut bioprosessit"-opintojakson suoritus joko aiemmin tai opintojakson kanssa saman aikaisesti, tai vastaavat taidot. |
Yhteyshenkilö | Aalto Juha-Matti |
4 EJY1660 Työturvallisuus ja työpaikan riskien arviointi
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 1 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija kykenee selvittämään, katselmoimaan ja hallitsemaan oman alan toimipaikkaan ja työympäristöön liittyvät turvallisuusasiat ja arvioimaan toimintaan kohdistuvat riskit. Opiskelija oppii soveltamaan työturvallisuuslainsäädäntöä omalla työpaikallaan tai muussa alan organisaatiossa. Hän oppii systemaattisen tavan kartoittaa ja arvioida toimipaikkaan tai työympäristöön kohdistuvat sisäiset ja ulkoiset riskit (mm. toimintaympäristön riskit, suorituskykyyn vaikuttavat riskit, riski organisaation johtamisessa, laadunhallinnan ja muutosten hallinnan riskit, riskit tuotanto- ja palveluvalmiuksien määrittelyssä, riskit prosessien valvonnan suunnittelussa, riskianalyysi tuotteiden suunnittelussa, toiminnasta aiheutuvat ympäristöriskit). Opiskelija oppii etsimään syventävää tietoa työturvallisuuteen liittyvästä kirjallisuudesta sovellustehtävien suunnitelmien pohjaksi. Opiskelija oppii myös raportoimaan havaintonsa ja selvityksensä teknis-tieteellisten julkaisujen periaatteiden mukaisesti. |
Keskeiset sisällöt | - opintojakson henkilökohtainen suunnitelma, joka sisältää valitun toimipaikan ja työympäristön esittelyn, teoreettisen näkökulman työsuojelusta ja riskien hallinnasta, alustavan sisällysluettelon raportille ja lähdekirjallisuuden - oman alan työsuojelulainsäädäntöön tutustuminen - suunnitelman mukainen työskentely ohjatussa pienryhmässä ja itsenäisesti - Kirjallisuustutkimuksen tekeminen, työsuojelukatselmuksen tekeminen, riskien kartoitus ja arviointi valitulla menetelmällä - työsuojelukatselmuksen raportointi, riskien arvioinnin raportointi noudattaen teknis-tieteellistä julkaisutapaa |
Suoritustavat | Suunnitelmallinen työskentely, kirjallisuustutkimus, katselmointi, arviointi, raportointi, reflektiivinen yhteenveto |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Ilmoitetaan opintojakson alussa |
Edeltävät opinnot | AMK-insinöörin tutkinto ympäristötekniikan tai vastaavalta alalta. |
Yhteyshenkilö | Tolvanen Merja |
4 X991000 Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 1 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa kuvata strategisen ajattelun ja jatkuvan uudistumisen merkityksen organisaation vision ja kilpailukyvyn kehittymisessä. Opiskelija pystyy valitsemaan uusia strategisia lähestymistapoja organisaation johtamiseen ja uudistumiseen. Hän kykenee tunnistamaan organisaation toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa ennakoinnin työkaluja, joiden avulla hän kykenee tunnistamaan organisaation ja toimialan tulevaisuuden näkymiä. |
Keskeiset sisällöt | - Strateginen ajattelu ja visio - Toimiala-analyysi ja tulevaisuuden ennakointi osana strategista ajattelua - Skenaariotyöskentely - Tulevaisuustiedon huomioiminen strategisessa johtamisessa ja päätöksenteossa |
Suoritustavat | Oppimistehtävien tekeminen |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Moodle -oppimisalustalla ilmoitettu kirjallisuus ja oheismateriaalit. |
Muuta huomioitavaa | Savonia - ylempi amk - yhteinen kaikille aloille Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Strategic Thinking and Future Orientation –opintojaksoa |
Yhteyshenkilö | Haapakoski Markku |
4 X991062 Strategic Thinking and Future Orientation
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student - is able to describe both the meaning of strategic thinking and continuous renewal in relation to the vision of organisation and in development of competitiveness - is able to choose new strategic approaches during organisational changes and renewal processes. - is able to recognize/anticipate the changes happening in the organisational environment. - has readiness to adapt methods of anticipation, and foresees the future trends of (working) organisation. |
Content | - Strategic thinking and visioning - Analysis of industry and anticipation of the future as part of strategic thinking - Scenarios as working method - Future information as part of leadership and management, and in decision making |
Requirements | Learning tasks, short presentation |
Grading Scale | 0 - 5 |
Course material | Relevant, topical literature and articles, Moodle environment. |
Other considerations | This course has an equal content with the course Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus. |
Contact | Haapakoski Markku |
4 X991002 Tutkimuksellinen kehittäminen
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 1 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa arvioida työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeita ja hankkia tieteellisesti luotettavaa tietoa kehittämisen taustaksi. Hän osaa valita tutkimus- ja kehittämiskohteen kannalta tarkoituksenmukaisimman lähestymistavan ja huomioida tutkimuseettiset kriteerit työn etenemisen eri vaiheissa. Opiskelija saa valmiuksia valita perustellen ja hyödyntää erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. Hän osaa analyyttisesti ja luotettavasti raportoida tutkimus- ja kehittämistyön tulokset. |
Keskeiset sisällöt | - Tutkimus- ja kehittämisprosessi - Työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeiden havainnointi ja arviointi - Tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä - Kehittämisen ja tutkimisen erilaisia lähestymistapoja - Tutkimus- ja kehittämisaineiston hankinta, analyysi ja tulkinta - Tutkimus- ja kehittämistyön suullinen ja kirjallinen viestinsä |
Suoritustavat | Lähiopetukseen osallistuminen (vapaaehtoinen). Verkko-opetukseen osallistuminen ja annettuun aineistoon tutustuminen. Oppimistehtävien hyväksytysti suorittaminen. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Opettajan ilmoittama materiaali |
Muuta huomioitavaa | Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot Syksystä 2020 alkaen opintojaksoa ei enää toteuteta ja sen tilalla suoritetaan kaikille aloille yhteinen opintojakso 5 SAVYONT50 Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä. |
Yhteyshenkilö | Huotari Nina |
4 X991004 Menestyvä organisaatio
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa kuvata mistä organisaation toiminnan laatu muodostuu ja laadun yhteydet organisaation menestymiseen. Opiskelija kykenee valitsemaan ja soveltamaan organisaation tavoitteiden mukaisia laatujohtamisen työkaluja. Opiskelija tunnistaa erilaisia organisaatiokulttuureja laadun ja menestymisen mahdollistajina tai esteinä. Opiskelija kehittää valmiuksiaan toiminnan organisointiin menestystä tukevilla tavoilla. |
Keskeiset sisällöt | - Laatuajattelu - Laatujohtaminen - Työelämän laatu - Organisaatiokulttuuri - Organisaatio ja organisointi - Moniammatillisuus - Palkitsevat kannustinjärjestelmät |
Suoritustavat | Oppimistehtävien tekeminen. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Morgan, G. 2006. Images of Organization. The Executive Edition Newbury Park, CA: Sage Publications Inc.
Juuti, P. 2012. Menestystarinoita. Tutkimus kestävään tuottavuuteen yltäneistä organisaatioista. Hansaprint. Materiaali tarkentuu opintojakson alkaessa. |
Muuta huomioitavaa | Savonia-amk - ylempi amk - kaikille yhteiset opinnot Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Successful Organisation –opintojaksoa |
Yhteyshenkilö | Paldanius Kalevi |
4 X991054 Successful Organisation
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student - is able to describe how the quality of successful organisation is composed - is able to choose tools for quality management and is able to implement them as part of the goals of organisation - recognises different organisational cultures, which can either enable or disable each organisation’s quality and success. - is developing his/her competences in order to support organisation’s success |
Content | - Quality thinking - Quality management - Quality in working life - Organizational culture - Organisation and organizing - Multi-professionality - Rewarding incentive schemes |
Requirements | Active participation in web-working, discussions, assignments |
Grading Scale | 0 - 5 |
Course material | Morgan, G. Images of Organization. The Executive Edition Newbury Park, CA: Sage Publications Inc, 2006 |
Other considerations | This course has an equal content with the course Menestyvä organisaatio. |
Contact | Hoffrén Minna |
4 X991006 Asiantuntijuus ja esimiestoiminta
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa tavoitteellisesti kehittää omaa asiantuntijuuttaan hyödyntäen uutta tietoa ja kokemuksellista oppimista, sekä huomioiden toimintaympäristössä ja työssä tapahtuvat muutokset. Hän osaa toiminnallaan tukea asiantuntijuuden jakamista työyhteisössä. Hän osaa toimia työyhteisön osaamisen kehittäjänä. Opiskelija ymmärtää esimiestyön erilaiset roolit työyhteisöissä. Hän oppii tunnistamaan omat esimiesvalmiutensa. Hän osaa monipuolisesti arvioida omaa esimiesosaamistaan ja määritellä osaamisensa kehittämistarpeita. |
Keskeiset sisällöt | - Asiantuntijuuden kehittyminen ja jaettu asiantuntijuus - Osaamisen kehittäminen ja johtaminen - Johtaminen ja esimiesosaaminen nykykäsitysten valossa - Esimiehen roolit työyhteisössä - Omien esimiesvalmiuksien tunnistaminen ja arviointi |
Suoritustavat | Oppimistehtävät. Oppimistehtävän yhteydessä tehtävä reflektio itsearvioinnin välineenä. Arviointi neljä kertaa lukukauden aikana. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojen alkaessa. |
Muuta huomioitavaa | 100% verkkokurssi (Moodle) Opintojakso on lukuvuonna 2021 - 2022 avoinna 15.9.2021 – 31.7.2022. Opintojakson suorittamiseksi vaadittavat tehtävät voi palauttaa milloin vain opintojaksolla olevaan palautuskansioon ja ne arvioidaan viimeistään neljän viikon kuluessa kustakin palautuspäivästä. Palautuspäivät ovat 15.11.2021, 15.12.2021, 1.2.2022, 15.3.2022, 30.5.2022 ja 31.7.2022. Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot. Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Expertise and Supervisory Work –opintojaksoa. |
Yhteyshenkilö | Virolainen Ilkka |
4 X991058 Expertise and Supervisory Work
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student is able to find and utilize new knowledge towards professional expertise development with the help of experiential learning methods. Student will gain knowledge to anticipate the changes in both working environment and in working processes. She/he knows how to support and share expertise in working life as well as is able to develop knowledge management practices. Student understands the different roles of a manager in different working communities. She/he is able to assess personal managerial readiness as well as evaluate own managerial competences and define development needs. |
Content | - Development of professional expertise, and shared expertise - Development of know-how and leadership/management practices - Leadership and managerial know-how and skills - Roles of manager in changing working life - Identification and evaluation of personal managerial skills and practices |
Requirements | Online learning activities and written exercises, reflection of own working environment, working habits, and work life development |
Grading Scale | 0 - 5 |
Course material | To be announced |
Other considerations | This course has an equal content with the course Asiantuntijuus ja esimiestoiminta. |
Contact | Virolainen Ilkka |
4 X991008 Working and Studying in International Environment
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | The student strengthens his/her communicative skills and professional expertise in an international learning environment. The student will gain experience to work and learn effectively as a team member in another cultural environment. The implementation of the course may vary according to destination and the role of the international co-operative partners. |
Content | - Content varies according to topic of the course. - Internationalisation in another country, or with international group visiting Finland. - Concepts and definitions for acting and communicating in an international working life - Orientation in the working life of the chosen country (managing teams, projects, professional ethics) |
Requirements | Active participation, reflective report, written and/or group assignments |
Grading Scale | 0 - 5 |
Other considerations | Self-financing of the student (travel costs), if the course includes travels. The teacher in charge is responsible for the evaluation of the course. In some cases the grading scale can be 0 - 5. |
Contact | Pajula Pasi |
4 X991010 Hyvinvointi työyhteisössä
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa määritellä työhyvinvoinnin käsitettä eri näkökulmista. Hän osaa arvioida yksilön merkitystä työhyvinvoinnin rakentumisessa ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä työyhteisö- ja organisaatiotasolla. Hän perehtyy eri organisaatioissa käytettyihin työhyvinvointisuunnitelmiin ja osaa analysoida organisaation ja verkostojen merkitystä työhyvinvointiin. Hän osaa perustella kansallisella ja kansainvälisellä tutkimusnäytöllä työhyvinvointiin liittyviä ilmiöitä sekä soveltaa työhyvinvointiin liittyvää lainsäädäntöä ja ohjeita käytännön työssä. Opiskelija osaa visioida tulevaisuuden työhyvinvoinnin haasteita kansallisesti ja kansainvälisesti. |
Keskeiset sisällöt | Työntekijän merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - Itsensä johtaminen Työyhteisön merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - Työyhteisön arvot, periaatteet, vuorovaikutus ja toimintatavat Lähijohtaminen ja hyvinvoinnin edistämisen keinot sekä menetelmät - Työyhteisötaidot ryhmä- ja tiimityössä Organisaation ja verkostojen merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - Johtaminen, organisaation rakenne ja toiminnan ohjaaminen - Verkostojen tuomat haasteet ja mahdollisuudet - Osallistava johtaminen ja innovatiivisuus - Oppimisen ja asiantuntijuuden kehittymisen mahdollisuudet Kansainvälisten ja kansallisten muutosten vaikutukset organisaatioiden työhyvinvointiin - Työhyvinvointiin liittyvä lainsäädäntö ja ohjeet - Työn ja työkulttuurin muutokset tulevaisuudessa |
Suoritustavat | Seminaareihin valmistautuminen ja osallistuminen, työhyvinvointisuunnitelmien analyysitehtävän tekeminen, ryhmätenttiin osallistuminen. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Yhdessä sovittava ajankohtainen kirjallisuus ja tieteelliset artikkelit. |
Muuta huomioitavaa | Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot |
Yhteyshenkilö | Heikkinen Marjo |
4 X991012 Digitalised Working Environment
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student is able to describe how digital working environment has developed (local to global), what is the meaning of digitalisation in a her/his working area/field and what are the future trends. Student recognises the benefits and obstacles of digital change. Student is able to choose digital tools which support her/his own working field. Student is able to recognize changes and describe internet accessible working environment, which facilitates collective action, communication and networking. Student knows principles of safe information sharing and has adequate information management skills. Student can coordinate distant work, group working and can participate in discussion forums. |
Content | - Basics of international and national information society policies - Digitalised working environment permitting the completion of virtual participatory processes - Key factors related to the success of digitalised working processes - Main deficiencies of digitalised working environment - Future trends in digitalised working life in own professional field of the students |
Requirements | - Active participation via own virtual learning path, exercises and peer/student discussions. - Tasks: 1. Citizen in a digitalised society 2. Networking: way of working 3. Utilisation of digitalised working platform/environment. - Virtual environment designed for students and teaching staff provide access to a range of information tools to suit everyone. |
Grading Scale | 0 - 5 |
Course material | A Direct link to the course http://webd.savonia.fi/home/kasirti/digitalised_working_environment/ |
Contact | Tolppi Veli-Matti, Klemola Liisa, Sirviö Timo |
4 X991014 Innovaatio-osaaminen
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelijalla on valmiudet ammattialat ylittävään monialaiseen innovatiiviseen ja verkottuneeseen työskentelyyn työyhteisöjä ja niiden prosesseja uudistettaessa. Opiskelija osaa luoda ideoiden syntymistä kannustavan ja kehittävän ilmapiirin työyhteisöön ja ymmärtää ideoiden jakamisen merkityksen innovatiivisen organisaatiokulttuurin ylläpitämisessä. Opiskelija käyttää sujuvasti innovaatiotietoutta ja -työkaluja kehittämisprosessin apuvälineinä ja osaa johtaa ideoiden jalostumista uusiksi tuotteiksi ja palveluiksi. |
Keskeiset sisällöt | - Innovaatio ja kehittäminen - Projektityöskentely - Innovaatiomenetelmät ja innovaatiotyökalut - Innovoinnin tiedon lähteet - Pitchausvideo |
Suoritustavat | Opiskelijat toteuttavat oman innovaatioprojektin ja tuottavat projektissa omaan alaansa liittyvän henkilökohtaisen rikastetun (elävän, monimuotoisen, ym.) innovaatiokäsikirjan sähköiselle alustalle. Verkkotyöskentelyyn osallistuminen, oman innovaatioyhteisön muodostaminen. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Tarkentuu opintojen alussa. |
Muuta huomioitavaa | Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Innovation Knowledge –opintojaksoa. |
Yhteyshenkilö | Laitinen Matti |
4 X991056 Innovation Knowledge
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student - is able to work in multi-disciplinary and innovative way at over the fields of professions in reforming the networked communities and their processes. - is able to create a flow of ideas which encourages and develops an atmosphere of the working community and understand the importance of sharing ideas in maintaining an innovative organizational culture. - uses knowledge and innovation tools fluently to help stimulate the development process and is able to lead to refinement of ideas into new products and services. - is able to take advantage of national and international innovation communities as development tools. |
Content | Innovation process Innovation methods and tools Sources of information Pitch video |
Requirements | Students will innovate own applications from IoT and mobile application. They show the project results in a forum. |
Grading Scale | 0 - 5 |
Course material | Materials are in the Moodle. Other material agreed at the beginning of the course |
Other considerations | Should own pc/tablet with internet connection, mobile phone This course has an equal content with the course Innovaatio-osaaminen. |
Contact | Laitinen Matti |
4 X991026 Vuorovaikutteinen viestintä esimiestyössä
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija ymmärtää viestinnän merkityksen liiketoiminnan johtamisessa ja esimiestyössä. Hän osaa tarkastella johtamista kommunikatiivisena toimintana sekä suunnitella ja toteuttaa viestintää muuttuvissa tilanteissa ja monikulttuurisessa työyhteisössä. Opiskelijalla on valmiudet työyhteisöviestinnän ja henkilökohtaisten viestintäosaamiseen kehittämiseen. |
Keskeiset sisällöt | - Johtamisviestintä, esimiestyön viestintätilanteet ja -roolit - Yhteisöviestinnän periaatteet ja työyhteisöviestinnän kehittäminen - Esiintymis-, neuvottelu- ja vuorovaikutustaidot |
Suoritustavat | Kirjallinen viestintä: Lähipäivätyöskentely/itseohjautuva ryhmätyöskentely ja kehittämistehtävä. Suullinen viestintä: Lähipäivätyöskentely ryhmässä. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Opettajan ilmoittama materiaali |
Muuta huomioitavaa | Opintojakso toteutetaan lukuvuoden aikana neljä kertaa: kaksi toteutusta on keväällä ja kaksi syksyllä. Opintojakso on suoritettava 6 kk:n aikana sen aloittamisesta. |
Yhteyshenkilö | Pekkarinen Ulla, Leskinen Hanna, Tossavainen Teija |
4 X991028 Yrittäjävalmennus
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää ja pystyy kuvaamaan uuden liiketoiminnan suunnittelun kokonaisuuden ja keskeiset osa-alueet. Opiskelija osaa selvittää ja kuvata ideansa uutuusarvon ja liiketoimintapotentiaalin. Hän osaa luoda konseptista liiketoimintamallin, analysoida sitä ja tehdä valintoja liiketoiminnan kehittämiseksi. Opiskelija pystyy esittämään perustellun kehittämissuunnitelman idean liiketoiminnalliseksi hyödyntämiseksi. Hän osaa reflektoida omia yrittäjäominaisuuksiaan. |
Keskeiset sisällöt | - Idean uutuusarvon ja liiketoimintapotentiaalin arviointi (asiakas- ja kilpailija-analyysi, toteutettavuus) - Liiketoimintamallin kehittäminen (esim. Business model canvas) |
Suoritustavat | Osallistuminen työpajatyöskentelyyn, itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta, oman kehittämissuunnitelman kirjallinen esittäminen (oppimistehtävä). |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Opintojakson Moodlessa ilmoitettu kirjallisuus ja oheismateriaali. |
Muuta huomioitavaa | Yrittäjävalmennus käynnistyy kahdesti vuodessa (marraskuu ja huhtikuu) järjestettävällä kick-off-tilaisuudella. Tilaisuuteen osallistuminen on vapaaehtoista ja se on tarkoitettu sekä opintojakson suorittamista suunnitteleville että niille opiskelijoille, jotka ovat suorituspäätöksensä jo tehneet. Tarkemmat päivämäärät tiedotetaan myöhemmin. |
Yhteyshenkilö | Kauppinen Marja, Laitinen Matti |
4 X991030 Strateginen projektiosaaminen
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 2 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa tavoitteellisesti kehittää organisaation projektitoimintaa huomioiden organisaation strategian ja toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset. Hän osaa toiminnallaan tukea projektien onnistumista työyhteisössä ja toimia projektitiimien osaamisen kehittäjänä. Opiskelija tuntee ketterien menetelmien edut projektitoiminnassa. Opiskelija kykenee huomioimaan kansainväliseen yhteistyöhön liittyvät haasteet ja mahdollisuudet projektitoiminnassa. |
Keskeiset sisällöt | Projektihallinnan ajantasaistaminen Strateginen näkökulma projekteihin Projektityötaitojen uudet vaatimukset Kansainvälisyys ja projektit |
Suoritustavat | Verkkotehtävät |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojen alkaessa. |
Muuta huomioitavaa | Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Strategic Project Knowledge –opintojaksoa. |
Yhteyshenkilö | Jääskeläinen Ari |
4 X991060 Strategic Project Knowledge
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | The student is able to develop the organization’s project activities, taking into account organization's strategy and changes in the operating environment. The Student is able to support succeeding projects in the work community and to act as a developer of project knowledge. The student knows the benefits of agile methods in project work. The student is able to take into account the challenges and opportunities of international co-operation in project work. |
Content | Project management updated Strategic perspective for projects New requirements for project work skills Internationality and projects |
Requirements | E - learning assignments |
Grading Scale | 0 - 5 |
Course material | Related Topics and Literature. Clarify when the studies begin. |
Other considerations | This course has an equal content with the course Strateginen projektiosaaminen. |
Contact | Jääskeläinen Ari |
4 X991050 Business in Digital Health
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student - Is developing digital health care business in his/her working place or is having own digital health care service or product or business idea and is motivated to develop it. - The main point is to analyze, make decisions and develop the business from economical point of view. Meaning product, service or total business must be profitable using economical calculations. - Do it independently, using Moodle, or/and meeting teacher using Skype or some other handy tools to communicate. - Is motivated to study and develop with his/her own idea or working place idea - Has skills to do as a project mode. |
Content | Economical elements in business. Business idea, macro-economic analyse, Business Model Canvas Main development processes in business Entrepreneurship in digital health care Sales role in business Cost calculations and cash flow calculations Own project development |
Requirements | Students will develop business from own/working places application/service/product/business. |
Grading Scale | Passed - 0 |
Course material | Basic economical material from teacher and students own reports, presentations and articles |
Prerequisites | Should own pc/tablet with internet connection, mobile phone |
Contact | Niemelä Jari |
4 X991064 Service Design
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | The student will obtain a general idea of the service design thinking and methods. Specific techniques, guidelines and examples are used to emphasize the practical aspects of service design in a ways that are both user centric and socially and culturally appropriate. Students will learn to understand important factors to consider when developing and applying service design processes. |
Content | - Service design thinking methods and processes. - Understanding the service design challenge: the users, business environment and applicable technologies - Observing, profiling, creating empathy for the users, participating with the users and being visual during the whole process - Creating ideas, prototyping, evaluating and improving including the clients and the users in the process - Implementing, maintaining and developing the services - Operating with business realities. |
Requirements | This course is based on practice-oriented education. |
Grading Scale | Passed - 0 |
Course material | STICDORN, M. & SCHNEIDER, J. (ed.) 2010. This is Service Design Thinking. Basics - Tools - Cases. Amsterdam: BIS Publishers. Dorst, K. 2015. Frame innovation: create new thinking by design. Cambridge: MIT Press. |
Other considerations | Intensive course at the beginning of June |
Contact | Sirviö Timo |
4 SAVYONT Opinnäytetyö
Laajuus | 30 op |
Osaamistavoitteet | Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyö on laaja, soveltava kehittämis- tai tutkimustehtävä, jossa opiskelija osoittaa kykynsä soveltaa tutkimustietoa, sekä tuottaa uusia ratkaisuja ja uudistaa työelämän käytäntöjä. Opinnäytetyössä korostuu opiskelijan, työelämän ja ammattikorkeakoulun välinen aktiivinen vuorovaikutus niin aiheen valinnan, tavoitteiden kuin toteutuksen osalta. Opiskelija osoittaa opinnäytetyössään kykenevänsä itsenäisesti tunnistamaan, arvioimaan ja ratkaisemaan työelämän kehittämishaasteita. Hän osaa hyödyntää tutkimustietoa ja menetelmäosaamista kriittisesti ja analyyttisesti, sekä tehdä perusteltuja valintoja opinnäytetyöprosessin eri vaiheissa. Opinnäytetyöllä opiskelija osoittaa myös kykynsä raportoida ja viestiä opinnäytetyöstään sujuvasti ja luotettavasti. |
Keskeiset sisällöt | Opinnäytetyön aiheen valinta, tutkimus- ja kehittämisprosessi, opinnäytetyön raportointi. |
Suoritustavat | Kirjallinen opinnäytetyö, kypsyysnäyte, seminaariesitykset, 30 opintopistettä vastaa n. 800 h opiskelijan työaikaa. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Hirsjärvi, S. & Remes, P. & Sajavaara, P. 2007. Tutki ja kirjoita. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy. Savonia-ammattikorkeakoulu. Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot: Opinnäytetyöopas. Muu tutkinto-ohjelmakohtaisesti määritettävä materiaali. |
Yhteyshenkilö | Turjamaa Riitta |
Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.