Opiskelijoita kahvip�yd�ss�.





CampusOnline kevät 2020 Savonian verkko-opintotarjonta

Koulutuksen lähtökohdat

Savonian CampusOnline -opinnot tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden ympärivuotiseen opiskeluun. Opintotarjonnassa on teemoittain koottuja opintokokonaisuuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja. CampusOnline -opintojen järjestämisessä tehdään yhteistyötä kumppanikorkeakoulujen kanssa.

Osaamistavoitteet

CampusOnline -opinnoissa tarjottavat opintojaksot (amk ja yamk) ovat ammattiopintoja ja ne voidaan liittää osana opiskelijan HOPSia Savonian tutkinto-ohjelmiin. Opintokokonaisuuksien ja opintojaksojen osaamistavoitteet on kuvattu opetussuunnitelmassa.

Opintojen rakenne

CampusOnline -opinnot koostuvat vähintään 5 opintopisteen laajuisista opintojaksoista. Opiskelija voi sisällyttää HOPSiinsa yhden tai useamman opintokokonaisuuteen liittyvän opintojakson.

Asiantuntijuuden kehittyminen

CampusOnline -opinnot tarjoavat opiskelijalle mahdollisuuksia sekä osaamisen syventämiseen että laajentamiseen.

Koulutuksen toteutus

Savonian CampusOnline -opinnot toteutetaan lukuvuosittain vahvistettavan tarjonnan mukaisesti. Kevätlukukausi alkaa 7.1.2020 ja päättyy 31.5.2020. Savonian tutkinto- ja polkuopiskelijat valitsevat ja ilmoittautuvat opintojaksoille osana oman tutkinto-ohjelman HOPS-valintoja Wilman opintotarjottimen kautta ajalla 18.2. - 3.3.2019. Ilmoittautumisaika kaikille muille opiskelijoille on myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana syksyllä 2019. Ilmoittautuminen avataan avoimen amk:n ja muiden korkeakoulujen opiskelijoille valtakunnallisen hakuportaalin kautta, http://campusonline.fi/


Opintojaksotaulukko

Koodi Nimi 1 K 1 S 2 K 2 S 3 K 3 S 4 K 4 S
 
Valtakunnallinen verkko-opintotarjonta
CampusOnline AMK / Bachelor level
4 CO20KEK1000 3D-suunnittelua pilvessä – Onshape peruskurssi
4 CO20KEK2000 3D-suunnittelua pilvessä – Onshape jatkokurssi
4 CO20KLIA5350 Advanced Finance
4 CO20KBIG Big Datan perusteet sekä visualisointi Excelillä ja Power BI:llä
4 CO20KLIX9000 Creative Leadership
4 CO20KHAM Hammaslääketieteellinen kuvantaminen ja potilaan ohjaus
4 CO20KHVT Hyvinvointiteknologia sosiaali- ja terveysalalla ubiikeissa oppimisympäristöissä
4 CO20KKES Ilmastoystävälliset, kestävän kehityksen ruokavalinnat – sanoista tekoihin
4 CO20KLIX2000 International Sales Management
4 CO20KMMA200 Kansantalous
4 CO20KSASKE101 Kirjallinen suomen kieli, B2-taso
4 CO20KSASKE301 Kirjallinen suomen kieli, C1-taso
4 CO20KÄID Liikunnan ja ravitsemuksen merkitys äidille ennen raskautta, raskauden aikana ja raskauden jälkeen
4 CO20KRAA18 Maatilan sukupolvenvaihdos ja kehittäminen
4 CO20KRAP07 Maatilayrittäminen
4 CO20KMUUT Muutosjohtaminen
4 CO20KTSKUKU2 Pään alueen kuvantaminen ja kuntouttava suunterveydenhoito
4 CO20KERVZ810 Rakennuksen kosteus- ja sisäilmateknisen kuntotutkimuksen perusteet
4 CO20KRAV Ravitsemushoito ruuansulatuskanavan sairauksissa
4 CO20KSVÄ Seksuaalisuutta loukkaavaa väkivaltaa kokeneen hoito
4 CO20KSASKE400 Selkoviestintä asiakastyössä
4 CO20KLLX8020 Työhyvinvoinnin kehittäminen
CampusOnline YAMK / Master level
4 CO20KBIOP Biopankki (yamk-taso)
4 CO20KDIGI Digiliiketoiminnan strateginen kehittäminen (yamk-taso)
4 CO20KLHTE Lähtökohdat hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä (yamk-taso)
4 CO20KX991062 Strategic Thinking and Future Orientation (master level)
4 CO20KSYSVA2 Vaativan asiakastyön palveluprosessit ja niiden kehittäminen (yamk-taso)

Opintojaksokuvaukset

4 CO20KEK1000 3D-suunnittelua pilvessä – Onshape peruskurssi

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tuotesuunnittelu tehdään nykyään lähes poikkeuksetta tietokoneella. Uutena ilmiönä on pilvipohjainen suunnittelutyö, jossa käytetään hyväksi Internetin kautta ja selaimella toimivaa palvelua. Käyttäjän ei tarvitse huolehtia tallennuksista eikä ohjelmistopäivityksistä. Myös tiimitoiminta on erittäin joustavaa. Opintojakso perehdyttää opiskelijan kolmiulotteiseen piirremallinnukseen hyödyntäen ilmaista, pilvipohjaista Onshape-ohjelmistoa (http://cad.onshape.com). Opiskelija - ymmärtää piirrepohjaisen 3D-mallinnuksen yleiset periaatteet - osaa laatia mallinnussuunnitelman - osaa käyttää Part Studio ja Multipart -ominaisuuksia - osaa laatia 3D-piirteiden pohjana käytettävät sketsit - osaa muodostaa yleisimmät 3D-piirteet - osaa muodostaa kokoonpanon - osaa tehdä osa- ja kokoonpanopiirustukset sekä niihin osaluettelot
Keskeiset sisällöt
- Piirremallinnuksen perusteet - Sketsit - Tärkeimmät piirteet - Kokoonpanojen luonti - Valmistuspiirustukset - Kokoonpanopiirustukset ja osaluettelot
Suoritustavat
Verkko-opintojaksolle osallistuminen, verkkotehtävien ja teematenttien suorittaminen ja henkilökohtaisen harjoitustyön suorittaminen. Opintojakso koostuu teemoista, joihin kuuluu teematentti ja jotka on suoritettava järjestyksessä. Teematentin suorittaminen hyväksytysti on edellytys seuraavan teeman opiskelulle. Teematentin voi uusia kahdesti, mutta ennen uusintaa on pakollinen kolmen päivän karenssi. Harjoitustyön arvosanaa on mahdollista korottaa, mutta se täytyy tehdä opintojakson toteutuksen aikana. Opintojakson päättymisen jälkeen harjoitustöitä ei enää oteta vastaan.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
- Hietikko Esa: 3D-suunnittelua pilvessä – Onshape, BOD 2017 - https://www.onshape.com/learn/learn-cad - suomenkielistä opetusmateriaalia ja videoita jaetaan Moodlen kautta
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Yhteyshenkilö
Hietikko Esa, Urpilainen Arto


4 CO20KEK2000 3D-suunnittelua pilvessä – Onshape jatkokurssi

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakso on jatkoa Onshape-ohjelmistoa käsittelevälle peruskurssille, jonka suorittaminen, tai vastaavien tietojen omaaminen, on edellytys tälle opintojaksolle osallistumiseen. Opintojaksolla käsitellään ohjelmiston edistyneempiä piirteitä tavoitteena sen ammattimainen hallinta työelämässä tarvittavien suunnittelijan taitojen osalta. Opiskelija - ymmärtää piirrepohjaisen mallinnuksen ammattimaisen käytön vaatimukset - osaa käyttää Onshape-ohjelmiston ominaisuuksia tehokkaasti - osaa toteuttaa 3D-mallinnukset sekä niihin liittyvät dokumentit laadukkaasti - osaa mallintaa ohutlevyrakenteita ja monitasoisia kokoonpanoja - osaa laatia ammattimaisen valmistusdokumentaation - osaa muokata ohjelmiston näkymiä ja käyttöliittymää - osaa hyödyntää ulkopuolisia applikaatioita
Keskeiset sisällöt
- Edistynyt mallintaminen ja dokumenttien hallinta - Näkymien ja materiaalien kustomointi - Konfiguraatiot - Ohutlevyrakenteiden mallintaminen - Edistynyt kokoonpanojen hallinta - Valmistus- ja kokoonpanopiirustukset - Kustomoitujen piirteiden käyttö - Käyttöliittymän muokkaus - Ulkopuoliset applikaatiot - App Store
Suoritustavat
Verkko-opintojaksolle osallistuminen, verkkotehtävien ja teematenttien suorittaminen ja henkilökohtaisen harjoitustyön suorittaminen. Opintojakso koostuu teemoista, joihin kuuluu teematentti ja jotka on suoritettava järjestyksessä. Teematentin suorittaminen hyväksytysti on edellytys seuraavan teeman opiskelulle. Teematentin voi uusia kahdesti, mutta ennen uusintaa on pakollinen kolmen päivän karenssi. Harjoitustyön arvosanaa on mahdollista korottaa, mutta se täytyy tehdä opintojakson toteutuksen aikana. Opintojakson päättymisen jälkeen harjoitustöitä ei enää oteta vastaan.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
- Hietikko Esa: 3D-suunnittelua pilvessä – Onshape, BOD 2017 - https://www.onshape.com/learn/learn-cad - suomenkielistä opetusmateriaalia ja videoita jaetaan Moodlen kautta
Edeltävät opinnot
3D-suunnittelua pilvessä – Onshape peruskurssi tai vastaavat tiedot
Yhteyshenkilö
Hietikko Esa, Urpilainen Arto


4 CO20KLIA5350 Advanced Finance

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Advanced topics in the field of Financial investments and modeling. - Be able to obtain and refine financial data for analysis. - Be able to estimate necessary statistics parameters and test the normality of returns. - Have knowledge about the different financial investment opportunities in the market and evaluate their risk/return relationship. - Understand the essential assumptions and logic behind portfolio theory, and how to apply it on real market data, using optimization and modeling techniques. - Understands and apply Capital Asset Pricing Model principles on market data and financial portfolios.
Content
- Statistics treatment of financial data. - Assessment of financial market products. - Portfolio theory and CAPM
Requirements
- Completing the required sequence of assignments according the due date schedule.
Grading Scale
0 - 5
Course material
Reading material and other video demos are provided in Moodle. Participants are encouraged to seek different sources of knowledge to complete the assignments.
Prerequisites
Basic knowledge of finance, economics, mathematics and statistics.
Contact
Hannoura Abdelazim


4 CO20KBIG Big Datan perusteet sekä visualisointi Excelillä ja Power BI:llä

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla tutustutaan Big Datan perusteisiin sekä Big Datan mahdollisuuksiin liiketoiminnassa. Lisäksi opetellaan käyttämään Exceliä ja Microsoft Power BI -työkalua tiedon visualisoinnissa sekä useista eri tietolähteistä peräisin olevan datan yhdistämisessä. Lisäksi tutustutaan erilaisiin avoimen datan lähteisiin. Opiskelija tietää mitä Big Data on ja ymmärtää sen mahdollisuudet liiketoiminnalle. Opiskelija tuntee Excelin ja Microsoft Power BI:n mahdollisuudet tiedon visualisointiin ja käsittelyyn.
Keskeiset sisällöt
- Big Datan perusteet - Big Datan hyödyntäminen liiketoiminnassa - Excelin mahdollisuudet datan analysoinnissa ja visualisoinnissa - Microft Power BI:n perusteet - Avoin data
Suoritustavat
- verkko-opintojaksolle osallistuminen, harjoitustehtävien tekeminen, itsenäinen opiskelu: videoiden katsominen ja aineistoihin perehtyminen, verkkotehtävien suorittaminen annettujen ohjeiden mukaan
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Kaikki tarvittava materiaali on saatavilla Moodle-ympäristössä.
Edeltävät opinnot
Hyvä Excelin käyttötaito
Yhteyshenkilö
Muuruvirta Petteri


4 CO20KLIX9000 Creative Leadership

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
World Economic Forum, WEF Future of Jobs report presented that in 2020, one out of three most important skills in working life were creativity and innovation. The objective of the course is to provide an opportunity to increase creativity and our ability to think anew. Another goal is to discuss how leaders should help employees towards a creative way of thinking, bring different kind of people with different competencies together and find new multiple perspectives for employees and management as team players at work. The student obtains an understanding of the critical role of an organisational culture both from the customer perspective (providing a basis for company image) and from an inner organisational perspective (providing shared guidelines for work). Furthermore, the student increases his/her knowledge of different types of people and working styles in order to be able to make the best use of team dynamics in building an innovative and creative team. The student identifies his/her potential for creativity and creative problem solving and will find ways how to act as a creative leader. The student learns to find creativity by himself/herself and use the methods to find the creativity of the employees. The student learns to understand leadership in a sustainable way.
Content
- Fundamental understanding of leadership & management. - Gaining an understanding of different organisational structures and leadership - Ability to create organisational cultural analysis - Understanding the fundamentals of team psychology and development - Understanding of teams and how to build up good teams - Understanding individuals' roles in a team and diversity in a team/group/organisation setting - understand the importance of creativity in itself and understand the importance of creativity in the workplace / leadership
Requirements
- Assignments
Grading Scale
0 - 5
Course material
To be announced by the teacher via Moodle.
Prerequisites
- No prerequisites
Contact
Willman Salla


4 CO20KHAM Hammaslääketieteellinen kuvantaminen ja potilaan ohjaus

Credits
5 cr
Objectives
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa • toimia säteilysuojelulainsäädännön mukaisesti • selittää intraoraalikuvauksen, ekstraoraalikuvantamisen ja hammaslääketieteellisen erikoiskuvantamisen • kuvailla hampaiden ja leukojen röntgenanatomiset pääpiirteet • selittää röntgendiagnostiikan merkityksen hoidon tarpeen arvioinnissa • kuvailla digitaalisen intraoraalikuvauksen laadunvarmistusta • selittää sädehoidon vaikutusta suun- ja hampaiston terveyteen • selittää suun- ja hampaistonhoidon prosessin ennen sädehoitoa, sen aikana ja hoitojen jälkeen
Content
Säteilysuojelu ja säteilyturvallisuus suunterveydenhoidossa, Röntgensäteilyn fysikaaliset, kemialliset ja biologiset ominaisuudet. Säteilylaki ja -asetus. STUK. Säteilyturvakeskuksen määräykset. Röntgenlaitteisto ja -välineistö. Säteilysuojelun yleiset periaatteet: oikeutus, optimointi ja yksilönsuoja. Säteilysuojelun menetelmät ja välineet. Bitewing-kuvaus, periapikaalikuvaus, okklusaalikuvaus, panoraamakuvaus, lateraalikallokuvaus ja kartiokeilatomografiakuvaus. Hammaslääketieteellisen röntgendiagnostiikan periaatteet. Laadunvarmistus hammaslääketieteellisessä kuvantamisessa. Syöpähoitojen vaikutukset suussa, sädehoitopotilaan suunhoidon prosessi ja ohjaus.
Requirements
Verkko-opintojaksolle osallistuminen, aktiivinen osallistuminen: harjoitustehtävien ja viikkotehtävien tekeminen, itsenäinen opiskelu: verkkoluentojen käyttö ja aineistoihin perehtyminen, verkkotehtävien suorittaminen annettujen kriteerien pohjalta
Grading Scale
0 - 5
Course material
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Contact
Ruokokoski Tarja, Partanen Tuula


4 CO20KHVT Hyvinvointiteknologia sosiaali- ja terveysalalla ubiikeissa oppimisympäristöissä

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija - Ymmärtää keskeiset hyvinvointiteknologian käsitteet - Ymmärtää hyvinvointiteknologian osa-alueet - Ymmärtää robotiikan mahdollisuudet sosiaali- ja terveysalalla - Osaa hyödyntää, käyttää ja soveltaa hyvinvointiteknologiaa asiakastyössä - Osaa soveltaa jotakin teknologiaa asiakkaan palveluprosessissa - Tietää hyvinvointiteknologian uusimmat kehityssuunnat
Keskeiset sisällöt
- Johdanto hyvinvointiteknologiaan - Keskeiset hyvinvointiteknologian käsitteet ja sovellukset - Robotiikka sosiaali- ja terveysalalla - Hyvinvointiteknologia asiakastyössä - Virtuaaliset oppimisympäristöt oppimisen tukena - Tulevaisuuden teknologia
Suoritustavat
- verkko-opintojaksolle aktiivinen osallistuminen, - itsenäinen opiskelu: verkkoluennot ja aineistoihin perehtyminen, verkkotehtävien suorittaminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Moodlessa annettu materiaali
Yhteyshenkilö
Kaija-Kortelainen Minna, Kinnunen Anu


4 CO20KKES Ilmastoystävälliset, kestävän kehityksen ruokavalinnat – sanoista tekoihin

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa uusimpien suomalaisten ravitsemussuositusten päälinjat ja osaa tulkita ja soveltaa ravitsemussuosituksia kestävän kehityksen mukaisesti Opiskelija osaa tehdä terveyden, ympäristön, ilmaston ja kestävän kehityksen näkökulmasta suositeltavia ruoka- ja elintarvikevalintoja Opiskelija tiedostaa yksilön ruokavalintojen merkityksen kestävän kehityksen toteutumisen näkökulmasta Opiskelija osaa tulkita pakkausmerkintöjä ja arvioida pakkausmerkintöjen informaation sallimissa rajoissa elintarvikkeesta mm. tuotantokaarta, tuotantotapaa ja niihin liittyviä kestävän kehityksen kysymyksiä Opiskelija tutustuu erityyppisiin elintarvikeketjuihin ja osaa pohtia erilaisten elintarvikkeiden ja raaka-aineiden tuotantotapojen merkitystä kestävän kehityksen näkökulmasta
Keskeiset sisällöt
Suomalaiset ravitsemussuositukset kestävän kehityksen näkökulmasta. Kestävän kehityksen näkökulman avaaminen ja pohtiminen oman ruokavalion ja ruokavalintojen kautta. Pakkausmerkintöjen informaatio kestävää kehitystä suosivien valintojen apukeinona. Nostaa esille erilaisia raaka-aineiden ja elintarvikkeiden tuotantotapoja kestävän kehityksen näkökulmasta
Suoritustavat
Verkko-opintojaksolle osallistuminen, aktiivinen osallistuminen verkkokeskusteluihin ja toisten näkökulmien kommentointi, itsenäinen opiskelu, verkkotehtävien suorittaminen annettujen kriteerien pohjalta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Erikseen mainittu materiaali ja internetosoitteisto Moodlessa Elina Lappalainen: Syötäväksi kasvatetut. Athena-kustannus oy 2012. Tieto-Finlandia voittaja 2012. http://www.elinalappalainen.fi/syotavaksi-kasvatetut/ soveltuvin osin
Edeltävät opinnot
Suositus: Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014
Yhteyshenkilö
Aalto Sari


4 CO20KLIX2000 International Sales Management

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
This course offers a global perspective on the opportunities and issues facing today's sales managers. Learning outcomes is achieved with individual and team assignments, interactive discussion topics and case studies. The lectures are online and video based, and study is completely online. The course studies international sales environment, upcoming sales trends and cross cultural differences that influence organizing an effective international sales organization. Students understand the role and responsibilities of a sales executive in managing, supervising and developing the sales and the customer base of a company. They learn the importance of management of global sales teams and understand a sales executive’s role in networking and building partnerships in international sales.
Content
- Fundamentals of International Sales - International Sales jobs and careers - Planning sales - Design and Implementation of International Sales strategies, and Key Account Management strategy - Managing and developing sales processes - Finding sales opportunities and sales leads - Customer acquisition, prospecting internationally - CRM in Global Perspective - Developing solutions for customer needs with an international focus - Creating long-lasting relationship in an international setting - Building networks and partnerships in international sales - Recruiting and Organizing international sales teams - Training of an international sales team - Deployment of an international sales team - Evaluation of the performance of an international sales team
Requirements
- Online workshops, Case studies, and Online Tasks. - Active participation in online discussions and group assignments. - Tasks are designed as individual and group work.
Grading Scale
0 - 5
Course material
- The material is given at the beginning of the course.
Prerequisites
-
Contact
Göker Özerk


4 CO20KMMA200 Kansantalous

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Jokainen meistä tarvitsee kansantaloudellista tietoa. Kansantalouden toiminta vaikuttaa meidän oman taloutemme lisäksi myös työnantajiemme ja eri toimialojen toimintaan. Kurssilla tutustutaan keskeisiin kansantaloustieteen ajatuksiin. Teoria pyritään kytkemään käytäntöön seuraamalla kansantalouden ajankohtaisia tapahtumia luotettavista julkaisuista. Kurssi etenee enimmäkseen Lindholmin ja Kettusen oppikirjojen mukaisesti. Opintojakson suoritettuaan opiskelija - tuntee keskeiset kansantalouden ilmiöt ja niiden väliset riippuvuudet - ymmärtää kansantalouden kokonaisuuden toimintaa - osaa arvioida kansantalouden ympäristössä tapahtuneiden muutosten vaikutuksia yrityksille ja kuluttajille - osaa etsiä luotettavaa kansantaloudellista tietoa - osaa arvioida kriittisesti käytävää kansantaloudellista keskustelua
Keskeiset sisällöt
- Kansantaloustieteen peruskäsitteet - Joustot - Kansantalouden tilinpidon perusteet - Talouskasvu - Suhdannevaihtelut - Kansantalouden sisäinen ja ulkoinen tasapaino ja keinot niiden saavuttamiseksi
Suoritustavat
Itsenäinen opiskelu verkossa, nauhoitetut luennot, verkkotehtävien suorittaminen annettujen kriteerien pohjalta, tentti
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Lindholm, T & Kettunen, J. Kansantalous. Edita. Helsinki tai samojen kirjoittajien uudempi teos Globaali kansantalous
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Yhteyshenkilö
Salopelto Timo


4 CO20KSASKE101 Kirjallinen suomen kieli, B2-taso

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - viestiä kirjallisesti oman alan ja työelämän viestintätilanteissa. - hankkia ja välittää tietoa kirjallisesti suomen kielellä. - kuvata, selittää ja määritellä oman alan ilmiöitä. - ilmaista ja perustella mielipiteitä ja käsityksiä omalta alalta. - referoida ja viitata tietolähteisiin. - kehittää kielitaitoa itsenäisesti. - käyttää keskitason (YKI4) kielioppia.
Keskeiset sisällöt
- kirjoittamistaidot - tekstinymmärrystaidot - opiskelijan oman alan tekstit, kielenkäyttötilanteet ja sanasto - korkeakouluopintojen ja työelämän kieli - keskitason (YKI 4, B2-taso) kielioppi
Suoritustavat
Itsenäinen opiskelu: aktiivinen osallistuminen verkko-opintojaksolle, videoiden katsominen ja aineistoihin perehtyminen sekä verkkotehtävien tekeminen hyväksytysti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Materiaalit Moodlessa.
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja (suositeltu, ei vaatimusta todistuksesta: B1.2-tason kielitaito)
Yhteyshenkilö
Raatikainen Kukka-Maaria


4 CO20KSASKE301 Kirjallinen suomen kieli, C1-taso

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa: - kuunnella normaalitempoista puhetta vaikeista aiheista mm. televisiosta ja radiosta. - lukea sujuvasti monimutkaisiakin tekstejä ja suomalaista kirjallisuutta. - puhua ja kirjoittaa selkeästi ja kiinnostavasti erilaisista aiheista. - käyttää suomen kielen kielioppia ja oman alan ammattisanastoa sekä - käyttää arjen sekä opiskelu- ja työelämän sanastoja hyvin ja monipuolisesti.
Keskeiset sisällöt
Tavoitteena on suomen kielen (YKI 5/C1) -testitulokseen tarvittavat taidot. Opintojaksolla harjoitellaan kaikkia kielitaidon osa-alueita. Niitä ovat kirjoittaminen, puhuminen sekä tekstin ja puheen ymmärtäminen.
Suoritustavat
Itsenäinen opiskelu: aktiivinen osallistuminen verkko-opintojaksolle, videoiden katsominen ja aineistoihin perehtyminen sekä verkkotehtävien tekeminen hyväksytysti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Materiaalit Moodlessa.
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja (suositeltu, ei vaatimusta todistuksesta: B2-tason kielitaito)
Yhteyshenkilö
Raatikainen Kukka-Maaria


4 CO20KÄID Liikunnan ja ravitsemuksen merkitys äidille ennen raskautta, raskauden aikana ja raskauden jälkeen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää ja osaa soveltaa käytäntöön raskautta suunnittelevan, raskaana olevan ja jo synnyttäneen äidin terveyteen vaikuttavia keskeisiä liikuntaan ja ruokavalioon liittyviä suosituksia ja näkökulmia. Opiskelija osaa hyödyntää tähän aiheeseen liittyviä liikunta- ja ravitsemustutkimuksia, -suosituksia ja materiaaleja omassa työssään monipuolisesti ja yksilöllisesti soveltaen.
Keskeiset sisällöt
Äidin terveyttä edistävät liikuntatottumukset ja ruokavalinnat ennen raskautta, raskauden aikana ja raskauden jälkeen. Äidin omien liikunta- ja ruokavaliovalintojen merkitys sekä äidin omaan ja että vauvan terveyden edistämiseen.
Suoritustavat
Verkko-opintojaksolle osallistuminen, aktiivinen osallistuminen verkkokeskusteluihin ja toisten näkökulmien kommentointi, itsenäinen opiskelu, verkkotehtävien suorittaminen annettujen kriteerien pohjalta, annetussa aikataulussa. Huom. Osa opintojaksolla käytettävästä materiaalista on englannin kielellä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014 Raskaus- ja imetysajan ravitsemussuositus 2016 Liikuntasuositus ja raskausaika Erikseen mainitut materiaalit ja lähteet moodlessa Huom. Osa opintojaksolla käytettävästä materiaalista on englannin kielellä.
Yhteyshenkilö
Partanen-Kivinen Eija, Aalto Sari


4 CO20KRAA18 Maatilan sukupolvenvaihdos ja kehittäminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Osaat laatia sukupolvenvaihdossuunnitelman maatilalle. Osaat toimia maatilayrityksen muutostilanteessa ja johtaa sitä. Osaat tunnistaa arvovirran ja hukat sekä poistaa niitä.
Keskeiset sisällöt
Sukupolvenvaihdossuunnitelman laatiminen ja asiantuntijaluennot (sukupolvenvaihdos yrittäjän ja asiantuntijoiden näkökulmasta) Johtaminen muutostilanteessa, Lean ajattelu, arvovirran tunnistaminen, hukat.
Suoritustavat
Verkko-opintojaksolle aktiivinen osallistuminen: harjoitustehtävien prosessimainen tekeminen ja viikkotehtävien tekeminen, itsenäinen opiskelu: verkkoluentojen käyttö ja aineistoihin perehtyminen, verkkotehtävien suorittaminen annettujen kriteerien pohjalta, asiantuntijaluennoille osallistuminen ja niiden hyödyntäminen harjoitustehtävissä. Arviointi perustuu ohjeiden mukaisesti harjoitustehtäviin sekä niiden prosessimaiseen tekemiseen, joka kuvataan harjoitustyössä. Hyväksyttyyn suoritukseen (1) tulee osoittaa perehtyneensä aiheeseen ja hallitsevansa kohtuullisesti kurssiin kuuluvat aiheet. Työskentelyyn on käytetty riittävästi aikaa ja työ on tehty prosessimaisesti useamman kuukauden aikana.
Arviointiasteikko
0 - 5
Yhteyshenkilö
Viitala Hannu


4 CO20KRAP07 Maatilayrittäminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Osaa keskeisimmät maatalousyrittäjän talouden seurannan ja kannattavuuslaskennan välineet. Tunnistaa työhyvinvointiin liittyvät asiat
Keskeiset sisällöt
Maatilaverotus, kasvinviljelyn ja kotieläintuotannon katetuottolaskelmat, kiinteät kustannukset, maatalousyrittäjän työhyvinvointi.
Suoritustavat
Verkko-opintojaksolle aktiivinen osallistuminen: harjoitustehtävien ja viikkotehtävien tekeminen, itsenäinen opiskelu: verkkoluentojen käyttö ja aineistoihin perehtyminen, verkkotehtävien suorittaminen annettujen kriteerien pohjalta, ryhmätyö ja tilavierailu sekä siitä raportointi + esitys Arviointi perustuu ohjeiden mukaisesti verkkotentteihin, viikkotehtäviin sekä ryhmätyön raportointiin ja esitykseen. Vaatimustaso: Hyväksyttyyn suoritukseen tulee osoittaa perehtyneensä aiheeseen ja hallitsevansa kohtuullisesti kurssiin kuuluvat aiheet, kiitettävään suoritukseen yltää osoittamalla oma-aloitteisuutta ja luovuutta tehtävien ratkaisuissa. Arvioinnin apuna voidaan käyttää myös itsearviointia (työhyvinvointi).
Arviointiasteikko
0 - 5
Yhteyshenkilö
Viitala Hannu


4 CO20KMUUT Muutosjohtaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Muutosjohtamisen taitojen merkitys työelämässä kasvaa jatkuvasti. Hyvä johtaja tarvitsee muutosjohtamisen taitoja lähes päivittäin, mutta muutosjohtamisen taidoista hyötyvät myös asiantuntijat ja muut työyhteisön jäsenet. Muutosjohtamisessa on kyse toisaalta laajojen muutoshankkeiden menestyksekkäästä toteuttamisesta, toisaalta arjen pienten muutosten johtamisesta. Olennaista muutosjohtamisessa on ymmärtää, miten muutosta johdetaan systemaattisesti, ja miten erilaiset ihmistyypit huomioidaan muutoksessa. Tällä opintojaksolla saat perustietopaketin muutosjohtamisen periaatteista ja käytännöistä. Opintojakson suoritettuaan opiskelija - osaa kuvata muutosjohtajan roolin ja tehtävät muutostilanteissa. - osaa nimetä osaamista ja taitoja, joita tehokas muutosjohtaminen edellyttää. - osaa nimetä muutosjohtamisen askeleet. - osaa kertoa erilaisia muutoksen johtamisen tapoja ja osaa arvioida niiden soveltumista erilaisiin tilanteisiin. - osaa soveltaa, miten muutoshankkeesta voi viestiä eri sidosryhmille.
Keskeiset sisällöt
- muutosjohtamisen perusteet - organisaatiokulttuurin ja erilaisten ihmistyyppien merkitys muutoksen toteuttamisessa - onnistunut muutoksen johtaminen ja muutoksen johtamisen askeleet - muutoshankkeesta viestiminen
Suoritustavat
- verkko-opintojaksolle osallistuminen, itsenäinen opiskelu: verkkoluentojen käyttö ja aineistoihin perehtyminen, harjoitustehtävien ja verkkotenttien suorittaminen annettujen kriteerien pohjalta
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Kotter, John ja Rathgeber, Holger: Jäävuoremme sulaa : muutos ja menestyminen kaikissa olosuhteissa (2008) - muu opiskeltava materiaali ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alkaessa
Edeltävät opinnot
- Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Yhteyshenkilö
Suuronen Niina


4 CO20KTSKUKU2 Pään alueen kuvantaminen ja kuntouttava suunterveydenhoito

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa • toimia säteilysuojelulainsäädännön mukaisesti • selittää intraoraalikuvauksen • selittää röntgendiagnostiikan merkityksen hoidon tarpeen arvioinnissa • kuvata hampaiden ja leukojen röntgenanatomiset pääpiirteet • tietää purentaelimen toimintaan haitallisesti vaikuttavia tekijöitä • kuvata purentadysfuntion oireita • kuvata roolinsa proteettisen hoitotiimin jäsenenä ja selittää proteettisen hoidon tarkoituksen purentaelimen kuntouttajana
Keskeiset sisällöt
Röntgensäteilyn fysikaaliset, kemialliset ja biologiset ominaisuudet. Säteilylaki ja -asetus. STUK. Röntgenlaitteisto ja -välineistö. Säteilysuojelun yleiset periaatteet: oikeutus, optimointi ja yksilönsuoja. Säteilysuojelun menetelmät ja välineet. Bitewing-kuvaus ja panoraamakuvaus. Röntgendiagnostiikan periaatteet. Proteettisen hoidon indikaatiot, erilaiset proteettiset ratkaisut, Proteettisen asiakkaan suun terveystarkastus, Proteettisen asiakkaan suun omahoidon ohjaus, Statusmerkinnät ja määräaikaistarkastukset. Kraniomandibulaarisen häiriön tyypilliset oireet.
Suoritustavat
Verkko-opintojaksolle osallistuminen, aktiivinen osallistuminen: harjoitustehtävien ja viikkotehtävien tekeminen, itsenäinen opiskelu: verkkoluentojen käyttö ja aineistoihin perehtyminen, verkkotehtävien suorittaminen annettujen kriteerien pohjalta.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Säteilylaki ja säteilyasetus ja Säteilyturvakeskuksen www-sivut http://www.stuk.fi Suomalaiset säteilysuojelusäännökset on uudistettu 15.12.2018 vastaamaan tammikuussa 2013 julkaistun EU-direktiivin eli säteilysuojelun perusnormin (BSS, Basic Safety Standard, 2013/59/Euratom) vaatimuksia. Uudet säteilysuojelusäännökset ovat: LAKI SÄTEILYLAISTA. L 2018/859. Finlex. Lainsäädäntö. Saatavissa: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180859 SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN ASETUS IONISOIMATTOMAN SÄTEILYN VÄESTÖLLE AIHEUTTAMAN ALTISTUKSEN RAJOITTAMISESTA. A 2018/1045. Finlex. Lainsäädäntö. Saatavissa: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20181045 SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN ASETUS IONISOIVASTA SÄTEILYSTÄ. A 2018/1044. Finlex. Lainsäädäntö. Saatavissa: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20181044 VALTIONEUVOSTON ASETUS IONISOIVASTA SÄTEILYSTÄ. A 2018/1034. Finlex. Lainsäädäntö. Saatavissa: https://www.stuk.fi/saannosto/lainsaadanto/sateilyturvallisuus Lisäksi osa ST-ohjeista korvautuu STUK:n määräyksillä. Tällä hetkellä on voimassa yhdeksän (9) määräystä. Määräykset löytyvät polusta https://www.stuk.fi/saannosto/stukin-maaraykset DARBY M.L. WALSH M. 2010 Dental hygiene: Theory and practice, 3 rd ed. (ss 1044-1059, 1076-1110). Saunders: Elsevier. Käypähoito- suositus Purentaelimistön toimintahäiriöt (TMD) 25.11.2013 Saatavissa: https://www.kaupahoito-suositus
Yhteyshenkilö
Ruokokoski Tarja, Leppäsaari Pirjo


4 CO20KERVZ810 Rakennuksen kosteus- ja sisäilmateknisen kuntotutkimuksen perusteet

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Kosteusvauriot ovat yleisiä sisäilmaongelmien aiheuttajia, mutta sisäilmaongelmia aiheuttavat myös muut tekijät. Sisäilmaongelman ratkaisu edellyttää kokonaisuuden hallintaa, jossa otetaan huomioon erilaisten epäpuhtauksien ja altisteiden mahdollisuus sekä tilojen käyttöön, fysikaalisiin olosuhteisiin ja ilmanvaihtoon liittyvät tekijät. Opintojakson tavoitteena on perehdyttää osallistuja kosteus- ja homevaurioituneen tai sisäilmaongelmaisen rakennuksen kuntotutkimuksen suunnitteluun, tekemiseen sekä tulosten arviointiin. Osallistujalta edellytetään rakennus-, kiinteistö- tai LVI-alalla suoritettuja korjausrakentamisen ja rakennusfysiikan opintoja. Sisäilman epäpuhtaudet, lähteet, tutkimukset ja terveysvaikutukset (1 op) Opiskelija osaa - selittää tärkeimmät kemialliset (VOC, haitta-aineet, kuidut ym.) ja mikrobiologiset (sienet ja bakteerit) sisäympäristötekijät ja niiden lähteet, mittaus- ja näytteenottomenetelmät. -arvioida epäpuhtauksien esiintymistä ja materiaalien emissioita erityyppisissä rakennuksissa sekä rakennus- ja rakenneosissa. -tulkita sisäympäristötekijöiden tutkimustuloksia epäpuhtauksien toimenpiderajojen ja rakenteiden toimivuuden kannalta. Ilmanvaihdon vaikutus sisäilmaan ja tutkimusmenetelmät (1 op) Opiskelija osaa - selittää ilmanvaihdon ja ilmastoinnin merkityksen, tehtävän ja toimintaperiaatteet sekä arvioida niihin liittyvät tyypillisimmät ongelmat. Rakennuksen kuntotutkimukset (2 op) Opiskelija osaa - selittää sisäympäristön fysikaalisten olosuhteiden mittausmenetelmät. - arvioida kuntoarvion tai -tutkimuksen tarpeen. - tilata rakennusteknisen kuntotutkimuksen ja mittauksia. - arvioida kuntotutkimusten tulosten merkityksen rakenteiden toimivuuden ja sisäilman laadun kannalta.
Keskeiset sisällöt
Sisäilman epäpuhtaudet, lähteet, tutkimukset ja terveysvaikutukset (2 op): - Tärkeimmät kemialliset ja mikrobiologiset sisäympäristötekijät ja niiden lähteet (kemialliset, epäorgaaniset yhdisteet esim. ammoniakki, haihtuvat orgaaniset yhdisteet (VOC), haitta-aineet, mikrobiologiset, sienet (mm. homeet), bakteerit - Sisäympäristötekijöiden ohjearvot ja toimenpiderajat Ilmanvaihdon vaikutus sisäilmaan ja tutkimusmenetelmät (1 op): - Ilmanvaihdon ja ilmastoinnin tehtävät ja toimintaperiaatteet - Ilmavirtojen, ilmanvaihtuvuuden ja painesuhteiden mittausmenetelmät - Ilmastointijärjestelmän hygienian määrittämismenetelmät ja puhdistamisen vaikutukset sisäilman laatuun - Rakennuksen tiiviyden tutkimuksessa käytettävät menetelmät Rakennuksen kuntotutkimukset (2 op): - Sisäilman fysikaalisten tekijöiden (lämpötila, veto, ilmavirtaus, kosteus, radon) mittaus-/tutkimusmenetelmät - Kuntoarvion ja -tutkimuksen laadintaperiaatteet - Kuntotutkimusmenetelmät (kosteus- ja lämpötila rakenteissa, ilmatiiveys, painesuhteet, lämpövuotokohdat, haitta-aineet rakenteissa) - Kuntotutkimusraportin tuloksien merkitys työmaan erityismenettelyjen ja korjaussuunnittelun lähtötietojen kannalta
Suoritustavat
Ennakkotehtävän tekeminen, verkko-opintojaksolle osallistuminen, aktiivinen osallistuminen verkkokeskusteluun, oppimisvideoiden katsominen, yhteisten harjoitustehtävien tekeminen ja niiden purkuun osallistuminen, itsenäinen opiskelu: verkkoluentojen käyttö ja aineistoihin perehtyminen, verkkotehtävien suorittaminen annettujen kriteerien pohjalta, vertaispalautteen antaminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
- tiedot löytyvät opintojaksolta Moodlesta, materiaali on verkossa.
Edeltävät opinnot
Osallistujalta edellytetään rakennus-, kiinteistö- tai LVI-alalla suoritettuja korjausrakentamisen ja rakennusfysiikan opintoja.
Yhteyshenkilö
Kolari Antti


4 CO20KRAV Ravitsemushoito ruuansulatuskanavan sairauksissa

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa keskeisimpien ruuansulatussairauksien ravitsemushoidon erityispiirteet. Opiskelija osaa keskeisimpien ruuansulatussairauksien ravitsemushoidon käytännön toteutuksen ruoka- ja elintarviketasolla. Opiskelija osaa huomioida terveellisen kokonaisravitsemuksen toteutumisen erilaisissa yleisimmissä ruuansulatussairauksissa.
Keskeiset sisällöt
Yleisimmät ruuansulatussairaudet ja niiden ravitsemushoito sekä käytännön toteutus Terveellisen kokonaisravitsemuksen hahmottaminen erilaisissa ruuansulatussairauksissa, mm. mahdolliset ravintoaineiden täydennystarpeet
Suoritustavat
Verkko-opintojaksolle osallistuminen, aktiivinen osallistuminen verkkokeskusteluihin ja toisten näkökulmien kommentointi, itsenäinen opiskelu, verkkotehtävien suorittaminen annettujen kriteerien pohjalta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Suomalaiset ravitsemussuositukset ja erityissuositukset: https://www.evira.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavalio/ Erikseen jaettava internetosoitteisto Moodlessa
Edeltävät opinnot
Suositus: Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014
Yhteyshenkilö
Aalto Sari


4 CO20KSVÄ Seksuaalisuutta loukkaavaa väkivaltaa kokeneen hoito

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
- Opiskelija ymmärtää, mitä on seksuaalisuutta loukkaava väkivalta ja sen eri ulottuvuudet. - Opiskelija on tietoinen seksuaalisuutta loukkaavaa väkivaltaa koskevasta lainsäädännöstä sekä rikosprosessin kulusta. - Opiskelija tuntee seksuaalista väkivaltaa kohdanneen hoidon periaatteet ja tietää seksuaalisuutta loukkaavan väkivallan vaikutukset ja seuraukset sitä kohdanneelle. - Opiskelija tietää sensitiivisen asiakastyön periaatteet. - Opiskelija tietää keskeiset asiat seksuaalisuutta loukkaavaa väkivaltaa kohdanneen asiakkaan hoidossa ja niiden vaikutusten huomioimisen myös työntekijän näkökulmasta, sekä työntekijän jaksamiseen ja työhyvinvointiin liittyvät periaatteet. - Opiskelija tuntee seksuaalisuutta loukkaavaan väkivallan ehkäisyn periaatteet sekä ennaltaehkäisyssä käytettäviä seksuaalikasvatuksen periaatteita, menetelmiä sekä seksuaalikasvatuksen eettisen säännöstön.
Keskeiset sisällöt
- Seksuaalisuutta loukkaava väkivalta, siihen liittyvät käsitteet sekä väkivallan yleisyys. - Seksuaalisuutta loukkaavaan väkivaltaan liittyvä lainsäädäntö ja rikosprosessi. - Seksuaalisuutta loukkaavan väkivallan seuraukset väkivaltaa kohdanneelle sekä väkivaltaa kohdanneen sensitiivinen hoito ja siinä huomioitavat asiat. - Työntekijän osaaminen, jaksaminen ja työnhyvinvointi - Seksuaalisuutta loukkaavan väkivallan ehkäisy ja siinä käytettäviä menetelmiä.
Suoritustavat
Verkko-opintojaksolle aktiivinen osallistuminen Itsenäinen opiskelu: verkkoluentojen käyttö ja aineistoihin perehtyminen, verkkotehtävien suorittaminen annettujen kriteerien pohjalta
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Yhteyshenkilö
Hoffren Päivi


4 CO20KSASKE400 Selkoviestintä asiakastyössä

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa: - viestiä asiakkaan tai kollegan kanssa selkeästi ja tarkoituksenmukaisesti - hyödyntää saavutettavuuden ja selkeän viestinnän perusteita teksteissä, sanoissa, rakenteissa, typografiassa, ulkoasussa ja suullisessa ilmaisussa - tehdä omalle alalleen selkokielisiä kirjallisia ja sähköisiä materiaaleja sekä videoita - löytää käyttötarkoitukseen ja omalle alalle soveltuvat selkomateriaalit.
Keskeiset sisällöt
Sisältö: - selkoviestinnän ja -kielen perusteet (teksti, sanat, rakenteet, typografia ja ulkoasu, suullisen selkokielen ominaispiirteet ja omaksuminen) - tiedon saavutettavuus ja viestinnän mukauttaminen kohderyhmälle - oman alan selkeät kirjalliset ja sähköiset materiaalit sekä videot - selkomateriaaleihin ja -kirjoihin tutustuminen - runsaat käytännön esimerkit
Suoritustavat
Verkko-opintojaksolle osallistuminen, aktiivinen osallistuminen (verkko)keskusteluihin, itsenäinen opiskelu: verkkoluentojen käyttö ja aineistoihin perehtyminen, verkkotehtävien suorittaminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Selkokirjallisuus ja muu kurssilla ilmoitettava materiaali.
Yhteyshenkilö
Korhonen Soilimaria


4 CO20KLLX8020 Työhyvinvoinnin kehittäminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Työhyvinvoinnin kehittäminen -opintojakso tähtää organisaation työhyvinvoinnin kehittämiseen. Opintojakso lähestyy työhyvinvoinnin kehittämistä sekä strategisesti että käytännönläheisesti. Opintojaksolla tuodaan esille käytännön keinoja miten työhyvinvoinnin kehittämisellä kyetään edistämän organisaation strategisten tavoitteiden saavuttamista. Lisäksi tarkastellaan sitä, miten työhyvinvoinnilla voidaan saada merkittäviä kustannussäästöjä sekä lisätä tuottavuutta. Opintojakso tarjoaa käytännön keinoja työhyvinvoinnin kehittämiseen niin yksilö-, tiimi- kuin organisaatiotasolla niin jaksamisen, ilmapiirin, yhteistyön toimivuuden kuin myös työn imun osalta. Opintojakson suoritettuaan opiskelija - tietää työhyvinvoinnin eri osa-alueet - osaa arvioida organisaation työhyvinvoinnin tilaa - kykenee kehittämään omaa työhyvinvointia - ymmärtää esimiehen keinot kehittää työhyvinvointia organisaatiossa - kykenee kehittämään organisaation työhyvinvointia
Keskeiset sisällöt
- Työhyvinvoinnin osa-alueet - Stressi työssä ja työuupumus - Työn imu ja Flow työssä - Työhyvinvoinnin kehittäminen yksilön, tiimin ja organisaation näkökulmasta - Esimies työhyvinvoinnin edistäjänä - Ikäjohtaminen - Haastavien työhyvinvointitilanteiden ennakointi ja käsittely - Muutoksen johtaminen työhyvinvoinnin näkökulmasta - Työhyvinvoinnin johtaminen - Työhyvinvointiin liittyvä konsultointi
Suoritustavat
- verkko-opintojaksolle osallistuminen, aktiivinen osallistuminen: harjoitustehtävien tekeminen, itsenäinen opiskelu: verkkoluentojen käyttö ja aineistoihin perehtyminen, verkkotehtävien suorittaminen annettujen kriteerien pohjalta, tentti (verkossa)
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
- Aura,O. 2016. Strategisen hyvinvointi. Ossi Aura Consulting, Helsinki. - Laine, P. 2013. Työhyvinvoinnin kehittäminen. Turun yliopisto, Turku. Väitöskirja. (Luvut: 2.3, 2.4, 4.1, 4.2, 5.3, 5.4, 6). - Manka,M-L. ym. 2012. Työhyvinvointi ja tuloksellisuus. Synergos, Tampere. - Puttonen, Ym. 2016. Työhyvinvointi paremmaksi. Työterveyslaitos, Helsinki (Edellä mainitut kirjat löytyvät maksutta internetistä) -Lisäksi Moodle-alustan materiaalit HUOM. Kaikki edellä olevat kirjat ovat saatavissa sähköisessä muodossa.
Edeltävät opinnot
- Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Yhteyshenkilö
Virolainen Ilkka


4 CO20KBIOP Biopankki (yamk-taso)

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija - osaa kuvata biopankkitoiminnan lähtökohdat ja sen merkityksen väestön terveyden edistämisessä - osaa soveltaa biopankkiin, ihmisen elinten, kudosten ja solujen lääketieteelliseen käyttöön liittyvää lainsäädäntöä - osaa soveltaa biopankkitoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä - osaa selittää biopankkinäytteenoton ja suostumuskäytänteet
Keskeiset sisällöt
- biopankkitoiminta - biopankkitoimintaan liittyvä keskeinen lainsäädäntö - biopankkitoiminnan eettiset kysymykset - näytteenottotoiminnan organisointi
Suoritustavat
- aktiivinen verkko-opintojaksolle osallistuminen, - verkkotehtävien tekeminen sekä itsenäinen opiskelu, - moodle-tentti
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Ilmoitetaan Moodle-alustalla
Yhteyshenkilö
Mähönen Anssi, Kolehmainen Sanna


4 CO20KDIGI Digiliiketoiminnan strateginen kehittäminen (yamk-taso)

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Digiliiketoiminnan strateginen kehittäminen –opintojaksolla tarkastelet digiliiketoiminnan kehittämistä kokonaisvaltaisesti ja asiakaslähtöisesti. Pääset arvioimaan oman kohdeorganisaatiosi liiketoimintaa ja suunnittelemaan niiden osa-alueiden kehittämistä, jotka hyötyvät erityisesti digitalisaation tuomista mahdollisuuksista. Etenet opintojaksolla itsenäisesti asiantuntevien opettajien ohjauksessa. Opintojakson suoritettuaan opiskelija: - tunnistaa oman toimialansa kannalta merkittävät digitaalisaation megatrendit ja toimintaympäristön muutokset. - osaa arvioida oman työnantajan/yrityksen liiketoimintastrategiaa ottaen huomioon digitalisaation tuomat mahdollisuudet. - osaa luoda perustellun liiketoiminnan digitalisoinnin suunnitelman valitsemalleen liiketoiminnan osa-alueelle ja pystyy arvioimaan sen muutosjohtamistarpeita.
Keskeiset sisällöt
Liiketoimintastrategian arviointi: asiakasymmärrys, toimintaympäristön analysointi ja tulevaisuuden kohtauspisteet Kehittämistarpeiden tunnistaminen Kehittämiskohteen valinta tarvelähtöisesti ja arvonluonnin näkökulmasta Kehittämisen tavoitteiden ja mittareiden määrittäminen Kehittämissuunnitelman laatiminen ja kriittinen vaikutusten arviointi
Suoritustavat
- verkko-opintojaksolle osallistuminen, harjoitustehtävien tekeminen, itsenäinen opiskelu: aineistoihin perehtyminen, verkkotehtävien suorittaminen annettujen kriteerien pohjalta
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
- Ilmoitetaan opintojakson alussa
Edeltävät opinnot
- Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Yhteyshenkilö
Huotari Nina, Järvenpää Titta


4 CO20KLHTE Lähtökohdat hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä (yamk-taso)

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa - analysoida erilaisten hyvinvoinnin ja terveyskäsitysten yhteyttä hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen eri toimintaympäristöissä ja väestöryhmissä - soveltaa hyvinvointia ja terveyden edistämistä koskevaa lainsäädäntöä, eettisiä periaatteita, kansallisia ja kansainvälisiä strategioita ja linjauksia - analysoida olemassa olevia hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen keinoja, menetelmiä ja toimintamalleja sekä niiden vaikuttavuutta
Keskeiset sisällöt
Hyvinvoinnin ja terveyden käsitteet, yhteiskunnalliset lähtökohdat ja eettiset periaatteet hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä Hyvinvointia ja terveyden edistämistä koskeva lainsäädäntö, ohjeistus sekä kansainväliset sopimukset Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen keskeiset sisällöt ja indikaattorit Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen mahdollisuudet ja haasteet erilaisissa toimintaympäristöissä ja väestöryhmissä Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen keinot, menetelmät, toimintamallit ja niiden vaikuttavuus
Suoritustavat
- Ennakkotehtävän tekeminen, osallistuminen webinaareihin ja verkkokeskusteluihin, verkkopohjaisten oppimistehtävien suorittaminen - Oppimistehtävät pohjautuvat teoriakirjallisuuteen ja materiaaliin. - Kaikki oppimistehtävät edellyttävät teoreettisen lähdekirjallisuuden käyttöä ja yhteiskunnalliseen kehittämiseen liittyviä julkishallinnon asiakirjoja (STM, OPH, THL ym.). - Opiskelija voi kohdentaa oppimistehtäviä oman mielenkiintonsa, osaamisensa ja työyhteisön kehittämistarpeiden pohjalta ja kehittää omaa asiantuntemustaan hyvinvointia ja terveyttä edistävässä työssä valitsemassaan toimintaympäristössä. Opintojaksolla on käytössä tavoitesuhteinen arviointi. Arviointikriteerit ovat näkyvissä Moodlessa. Kaikki oppimistehtävät arvioidaan. Arvioinnissa painottuvat työelämäläheinen kehittämistehtävä, sen tuloksena syntyvä tuotos sekä osaamisen itsearviointi.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opintojakso edellyttää teoriakirjallisuuden ja lähdeaineiston käyttöä teema-alueiden mukaisesti. Opintojakson kirjallisuuslähteitä ja materiaalilinkkejä on Moodlessa
Yhteyshenkilö
Savolainen Katri, Lampinen Eeva


4 CO20KX991062 Strategic Thinking and Future Orientation (master level)

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
During these studies, the student will deepen his/her understanding of strategic thinking and will deepen understanding of the meaning and utilization of future knowledge. Student is able to describe both the meaning of strategic thinking and continuous renewal in relation to the vision of organisation and in development of competitiveness. He / she is able to choose new strategic approaches during organisational changes and renewal processes. Student is able to recognize / anticipate the changes happening in the organisational environment. He / she has readiness to adapt methods of anticipation, and foresees the future trends of (working) organisation.
Content
- Strategic thinking and visioning - Analysis of industry and anticipation of the future as part of strategic thinking - Scenarios as working method - Future information as part of leadership and management, and in decision making
Requirements
Active participation in the online course, assigning exercises, self-study: familiarization with the material, performing online tasks on the basis of the given criteria
Grading Scale
0 - 5
Course material
- Will be announced at the beginning of the course
Contact
Haapakoski Markku, Järvenpää Titta


4 CO20KSYSVA2 Vaativan asiakastyön palveluprosessit ja niiden kehittäminen (yamk-taso)

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - käyttää vaativan asiakastyön menetelmiä ja reflektoida omaa toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti - toimia erityisasiantuntijana ja työelämän kehittäjänä eri toimintaympäristöissä - selittää ja soveltaa vaativan asiakastyön palveluprosessien ja palvelupolkumallien suunnittelun periaatteita ja mallintaa niitä - hyödyntää monialaisia verkostoja ja kumppanuuksia palvelupolkujen suunnittelussa - toimia kumppanuuskehittämisen periaatteiden mukaisesti vaativan asiakastyön tilanteissa sekä ohjata ja johtaa muutosprosesseja
Keskeiset sisällöt
- Reflektiivinen työote ja mentalisaatio asiakastyössä ja työyhteisössä - Palvelumuotoilun menetelmät ja mallinnus asiakaslähtöisissä palveluissa - Laatujärjestelmät ja laadun arviointi (esim. EQF ja ISO) - Palveluprosessit ja palveluketjut organisaatioiden yhdyspinnoilla - Hyvien käytäntöjen dialogit ja toimintakulttuurin muutos
Suoritustavat
- Ennakkotehtävän tekeminen, osallistuminen webinaareihin ja verkkokeskusteluihin, pientyhmätehtävien tekeminen, työelämäläheinen kehittämistehtävän suunnittelu, toteutus ja arviointi - Oppimistehtävien suorittaminen annettujen kriteerien mukaisesti. - Oppimistehtävät on laadittu sisällöllisesti siten, että ne etenevät portaittain. Alkuvaiheen tehtävät ovat orientoivia tehtäviä seuraaville tehtäville. - Jokaiseen teema-alueeseen sisältyy teoriakirjallisuutta ja materiaalilinkkejä, joiden avulla opiskelija pystyy perehtymään kyseiseen teema-alueeseen. - Kaikki oppimistehtävät edellyttävät teoreettisen lähdekirjallisuuden käyttöä ja yhteiskunnalliseen kehittämiseen liittyviä julkishallinnon asiakirjoja (STM, OPH, THL ym.). - Opiskelija voi rakentaa oppimistehtäviä oman mielenkiintonsa, osaamisensa ja työyhteisön kehittämistarpeiden pohjalta. - Oppimistehtävien tekemisessä opiskelija voi käyttää tarpeen mukaista lähdemateriaalia lähdekritiikki huomioiden. - Oppimistehtävien tekemisessä opiskelija voi kehittää omaa asiantuntemustaan valitsemassaan toimintaympäristössä. Opintojaksolla on käytössä tavoitesuhteinen arviointi. Arviointikriteerit ovat näkyvissä Moodlessa. Kaikki oppimistehtävät arvioidaan. Arvioinnissa painottuvat työelämäläheinen kehittämistehtävä, sen tuloksena syntyvä tuotos sekä osaamisen itsearviointi.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
- Opintojakso edellyttää teoriakirjallisuuden ja lähdeaineiston käyttöä teema-alueiden mukaisesti. - Opintojakson kirjallisuuslähteitä ja materiaalilinkkejä on Moodlessa
Edeltävät opinnot
Sosionomi (AMK) -tutkinto
Yhteyshenkilö
Waldén Anne, Turunen Pirjo


Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.