Opiskelijoita kahvip�yd�ss�.





TYPA21SY Kliininen asiantuntija, palliatiivinen hoito (YAMK)

Opetussuunnitelman vastuuhenkilö: Riitta Turjamaa

Koulutuksen lähtökohdat

Hoitotyön kliininen asiantuntija, palliatiivinen hoito (YAMK) on laajuudeltaan 90 op, tutkintonimike on Ensihoitaja (ylempi AMK), Kätilö (ylempi AMK), Sairaanhoitaja (ylempi AMK), Terveydenhoitaja (ylempi AMK). Tutkinto tuottaa työelämän edellyttämää laajaa ja syvällistä tietoa palliatiivisesta hoidosta ja antaa tarvittavat teoreettiset tiedot alan vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä toimimista varten. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan kuin yliopistoissa tai muissa tiedekorkeakouluissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Tutkintonimike on englanniksi Master of Health care ja Kliininen asiantuntija, palliatiivinen hoito -tutkinto-ohjelma on Master's Degree Programme in Advanced Practice Nursing, Palliative Care (Amk-asetus 1129/2014).

Palliatiivinen hoito on parantumatonta tai henkeä uhkaavaa sairautta sairastavan ihmisen ja hänen läheistensä aktiivista, kokonaisvaltaista ja moniammatillista hoitoa. Väestön ikääntymisen ja pitkäaikaissairauksien lisääntyessä myös palliatiivisen hoidon tarve kasvaa. Tiedetään, että laadukkaan palliatiivisen hoidon ja saattohoidon saatavuudessa on alueellisia eroja. Yhdenvertaisen hoidon saatavuus edellyttää palliatiivisen hoidon integroimista julkiseen sosiaali- ja terveydenhuoltoon sekä palveluiden porrastamista tarvelähtöisesti A-perustasoon ja B/C-erityistasoon. (STM2017, 2019.) Kliininen asiantuntija, palliatiivinen hoito ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tavoitteena on palliatiivisen hoidon laaja-alaisen erikoisosaamisen kehittäminen. Palliatiivisen hoidon kliinisellä asiantuntijalla, on palliatiivisen hoidon erityisosaamista ja päätöksentekokykyä vaativissa hoitotilanteissa sekä laajat kliiniset taidot potilaan välittömään hoitoon ja ohjaamiseen liittyen. Asiantuntijasairaanhoitajan toiminta-alueena on sekä kliininen palliatiivinen hoitotyö että sen kehittäminen ja johtaminen, potilaiden ja asiakkaiden terveyden edistäminen, konsultoivan työtavan juurruttaminen toimintaan sekä sosiaali- ja terveysalan eri ammattiryhmien kouluttaminen palliatiivisessa hoidossa. Opinnoissa painottuu työelämälähtöisyys ja sen muuttuvat tarpeet. Opiskelija saa valmiuksia oman alan tutkitun tiedon hankkimiseen, käsittelyyn ja soveltamiseen omassa työssään ja sen kehittämisessä.

Osaamistavoitteet

Palliatiivisen hoidon kliinisen asiantuntijan työtä ja toimenkuvaa luonnehtivat syvällinen oman alan kliininen erikoisosaaminen, toiminnan autonomisuus ja tehtävien laaja-alaisuus. Asiantuntijasairaanhoitajan työ on kolmitahoista ja se toteutuu potilaan/ asiakkaan luona, hoitoyhteisön kehittämisen tasolla sekä organisaation ja hallinnollisen järjestelmän parissa.

Kliininen asiantuntija, palliatiivinen hoito (ylempi AMK) tutkinto on eurooppalaista ja suomalaista tasoa 7 (NQF) (kansallinen viitekehys).



Kliinisen asiantuntijan, palliatiivinen hoito (ylempi AMK) osaamisprofiili muodostuu kompetensseista.



Opintojen rakenne

Kliininen asiantuntija, palliatiivinen hoito (YAMK) -opinnot ovat 90 opintopistettä. Täysipäiväisesti opiskelevalla opetussuunnitelman mukaan yksi opiskeluvuosi tuottaa 60 opintopistettä, mikä vastaa 1600 tuntia opiskelijan työtä. YAMK-opintojen opiskeluaika vaihtelee erilaisten koulutus- ja työtaustojen sekä yksiköllisen opiskeluaikataulun vuoksi. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon 60 op:n laajuinen koulutus kestää 1,5 - 2 vuotta ja 90 op:n laajuinen koulutus 2 – 3 vuotta. Aikaisemmin hankittu osaaminen ja sen hyväksilukeminen voi vaikuttaa opiskeluaikaa lyhentävästi.

Tutkinto-ohjelman opinnot muodostuvat alakohtaisista ammatillisista opinnoista (35 op), yhteisistä opinnoista (25 op) sekä opinnäytetyöstä (30 op), joka sisältää Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä -osuuden (5 op).

Opiskelija voi sisällyttää tutkintoonsa myös muita HOPS:in mukaan suunniteltuja samantasoisia opintoja. Opiskelusuunnitelmaan voidaan hyväksyä tutkinnon laajuuden ylittäviä opintoja silloin kun nämä eivät pidennä tutkinnon laajuutta vastaavaa opiskeluaikaa.

Asiantuntijuuden kehittyminen

Nykypäivän työntekijät siirtyvät tehtävästä toiseen organisaatioiden sisällä ja välillä. Työn sisältöjen muuttuessa korostuvat työntekijöiden monipuolinen osaaminen ja reagointikykyisyys. Monialaisuus ja -kansallisuus korostuvat yhä useammilla aloilla. Menestyäkseen uuden luomisessa työssä tarvitaan palvelu, liiketoiminta- ja teknologiaosaamista, yhteiskunnan ja ympäristön hyvinvointiosaamista sekä kansainvälistymistaitoja. Työelämän hyvinvoinnin kehittämisessä ja innovaatioiden luomisessa tarvitaan analyyttistä päättely- ja ongelmanratkaisukykyä, kriittisyyttä ja tiedon hallintaa. Käyttäjälähtöisyyden ja käyttökokemuksen syventäminen on yhä tärkeämpää. Elinikäinen oppiminen nivoutuu oleellisesti työntekijän urakehitykseen.

Savonian opetussuunnitelmat muodostuvat opintojaksoista. Ne eivät ole irrallisia vaan tukevat opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan yhdistyminen.

Kliininen asiantuntija, palliatiivinen hoito (YAMK) opetussuunnitelma on laadittu niin, että
-tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
-koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.

Opiskelija
-laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS), jossa aiemmin hankittu -osaaminen tunnistetaan (sisältää vähintään 5 opintopistettä opiskelua vieraalla kielellä)
-vastaa opintojensa etenemisestä.

Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.

Koulutuksen toteutus

Kliininen asiantuntija, palliatiivinen hoito (YAMK) -koulutuksen suunnittelu ja lähtökohdat pohjautuvat työelämän osaamis- ja kehittämisvaatimuksiin. Opinnoissa hyödynnetään opiskelijoiden omia kokemuksia työelämästä. Kokemuksia syvennetään osaamistavoitteiden mukaisella asiantuntijatiedolla ja käytäntölähtöisillä opetusmenetelmillä. Menetelmissä korostuvat reflektiivisyys ja tiedon ja osaamisen jakamisen periaatteet. Opiskelijan rooli on aktiivinen, vastuullinen ja kriittinen. Hän kykenee tekemään omaan oppimiseensa liittyviä valintoja henkilökohtaisten kehittämishaasteidensa mukaisesti.

Opinnot toteutetaan monimuoto-opiskeluna, jossa lähiopetus, itsenäinen opiskelu, verkkoympäristössä opiskelu, käytännön työ ja oppimistehtävät muodostavat kokonaisuuden. Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa opintoja työn ohessa ja kytkeä oppimistehtäviä ja opinnäytetyönsä oman työpaikkansa kehittämiseen. Lähipäivien määrä on keskimäärin 2 pv/kk. Opetuspaikkakunta on Kuopio.

Kansainvälistymisosaamista vahvistetaan opinnoissa monin tavoin. Jokaisen opiskelijan henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan tulee sisältyä vähintään 5 opintopistettä vieraskielistä opetusta.

Arvioinnilla ohjataan ja tarkistetaan opiskelijan opintojen osaamistavoitteiden saavuttamista. Arvioinnin kohteena on koko oppimistapahtuma eli opetuksen tavoitteiden mukaisten tietojen ja taitojen saavuttaminen sekä opiskelun että työelämän edellyttämä asennoituminen ja vastuunottokyky. Opintojaksojen arviointi perustuu opintojaksokohtaisesti laadittuihin arviointikriteereihin, jotka ovat osa opintojakson toteutussuunnitelmaa.

Kliininen asiantuntija, palliatiivinen hoito (YAMK) -tutkinnossa saavutettava osaaminen vastaa tasoltaan kansainvälistä laajavastuisen asiantuntijan (Nurse practitioner, Advanced Practice Nurse, Advanced Clinical Practitioner) osaamistavoitteita. Tutkinto-ohjelman kautta vahvistetaan vaativan tason palliatiivisen hoidon osaamista, edistetään hoidon ja hoitotyön kehittämistä sekä lisätään välillisesti koko henkilöstön asiantuntemusta kliinisessä toimintaympäristössä. Tutkinto luo edellytyksiä toimia itsenäisesti laajennetuissa, erityisosaamista vaativissa asiantuntijatehtävissä palliatiivisen hoidon eri toimintaympäristöissä ja tasoilla. Koulutuksen tavoitteena on erityisesti antaa valmiudet toimia palliatiivisen hoidon erityistasolle B/C. Kliininen erityisosaaminen profiloituu palliatiivisen hoidon asiantuntijana kehittymisen ja kliinisen hoidon kehittämisen sisältöihin. Syventävät opinnot tukevat vaativaa asiantuntijaosaamista sekä opiskelijan opinnäytetyönään toteutettavan palliatiivisen hoidon kehittämiseen kohdentuvaa kehittämisprojektin sisällöllisiä ja metodisia oppimistarpeita. Lähiopetus, simulaatiot taitopajat, itsenäinen opiskelu, verkkoympäristössä opiskelu ja oppimistehtävät liitettynä omaan työhön muodostavat kokonaisuuden. Koulutuksessa edellytetään opiskelijan omaa aktiivisuutta ja kriittisyyttä ja siinä tuetaan reflektiotaitojen kehittymistä.


Opintojaksotaulukko

Koodi Nimi 1 S 1 K 2 S 2 K 2 KS 3 S 3 K
 
Syventävät ammattiopinnot
Kliininen asiantuntijuus palliatiivisessa hoidossa
4 TYPAAS1 Palliatiivisen hoidon asiantuntijana kehittyminen 5            
4 TYPAPO1 Potilaslähtöinen hoitotyön prosessi palliatiivisessa hoidossa 5            
4 TYPALA1 Laajavastuinen hoitotyö palliatiivisessa hoidossa 5            
4 TYPAIH1 Ihmislähtöinen palliatiivinen hoito     5        
4 TYPAVU1 Moninaiset vuorovaikutustilanteet palliatiivisessa hoidossa     5        
4 TYPAMO1 Monitieteinen tietoperusta ja moniammatillinen yhteistyö palliatiivisessa hoidossa   5          
4 TYPAOS1 Näyttöön perustuva osaamisen johtaminen ja kehittäminen palliatiivisessa hoidossa   5          
 
Opinnäytetyö
Opinnäytetyö
4 SAVYONT Opinnäytetyö           30  
   5 SAVYONT50 Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä 5            
   5 SAVYONT250 Opinnäytetyön toteutus   25          
 
Savonian yhteiset opinnot
Valinnaiset yhteiset opinnot
4 X991000 Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus 5 (NonStop)
4 X991006 Asiantuntijuus ja esimiestoiminta 5 (NonStop)
4 X991008 Working and Studying in International Environment 5 (NonStop)
4 X991010 Hyvinvointi työyhteisössä 5 (NonStop)
4 X991012 Digitalised Working Environment 5 (NonStop)
4 X991014 Innovaatio-osaaminen 5 (NonStop)
4 X991026 Vuorovaikutteinen viestintä esimiestyössä 5 (NonStop)
4 X991028 Yrittäjävalmennus 5 (NonStop)
4 X991030 Strateginen projektiosaaminen 5 (NonStop)
4 X991050 Business in Digital Health 5 (NonStop)
4 X991054 Successful Organisation 5 (NonStop)
4 X991056 Innovation Knowledge 5 (NonStop)
4 X991058 Expertise and Supervisory Work 5 (NonStop)
4 X9910601 Strategic Project Knowledge 5 (NonStop)
4 X991062 Strategic Thinking and Future Orientation 5 (NonStop)
4 X991064 Service Design         5    
4 X991066 Sustainable development in changing climate, what has it to do with me? 5 (NonStop)

Opintojaksokuvaukset

4 TYPAAS1 Palliatiivisen hoidon asiantuntijana kehittyminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija - Kuvaa kansainväliset ja kansalliset palliatiivisen hoidon asiantuntijatehtävien vaatimukset uudistuvissa toimintaympäristössä. - Tunnistaa oman asiantuntijuuteensa ja kliinisen osaamisensa vahvuudet ja kehittymisen tarpeet. - Laatii henkilökohtaisen palliatiivisen hoidon osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymissuunnitelman. - Arvioi kriittisesti ja näyttöön perustuen palliatiivisen hoidon ja palveluiden muutoksia sekä niiden merkityksen omaan ja työyhteisön osaamiseen ja kehittämiseen. - On sitoutunut oman asiantuntijuuden jatkuvaan kehittämiseen, yhdessä oppimiseen ja asiantuntijuuden jakamiseen monialaisissa verkostoissa. Selittää palliatiivisen hoidon filosofiset ja eettiset lähtökohdat kliinisessä päätöksenteossa palliatiivisessa hoidossa sekä edistää niiden toteutumista käytännössä.
Keskeiset sisällöt
Laajavastuiset tehtävänkuvat terveydenhuollossa: palliatiivisen hoidon kliininen asiantuntijuus, osaamisen kehittäminen ja jatkuva oppiminen - Palliatiivisen hoidon osaamisen ja asiantuntijuuden arviointi - lähtökohdat ja kehittämistavoitteet - Palliatiivista hoitoa ja osaamista ohjaavat kansainväliset ja kansalliset säädökset ja suositukset - Filosofiset ja eettiset lähtökohdat kliinisessä päätöksenteossa - Kansainväliset ja kansalliset trendit ja haasteet palliatiivisessa hoidossa ja niiden yhteys tulevaisuuden osaamiseen
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
ETENE. 2003. Saattohoito – Valtakunnallisen terveydenhuollon eettisenneuvottelukunnan muistio. Työryhmäraportti. Viitattu 28.8.2019 https://etene.fi/documents/1429646/1559090/Työryhmän+raportti+saattohoidosta.pdf/ KOTILA, J, AXELIN,A, FAGESTRÖM L, FLINKMAN, M, HEIKKINEN, K, JOKINIEMI K, MERETOJA, R & SUUTARLA, A. 2016. Sairaanhoitajien uudet työnkuvat – laatua tulevaisuuden sote-palveluihin. Sairaanhoitajat/Fioca e-julkaisu. Viitattu 1.5.2019. https://sairaanhoitajat.fi/2016/laajavastuinen-sairaanhoitaja-muuttaa-sote-palveluita/ FERREL, B.R. & PAICE, J.A. (ed.)2019. Oxford Textbook of Palliative Nursing. New York.Oxford University Press. New York: Oxford University Press. Julkaistu myös e-kirjana. Section VII: Special Issues for Nurse in End-of-Life Care, 809-880. TAI DAHLIN, C, COYNE, PJ & FERRELL, BR. (ed) 2016. Advanced Practice Palliative Nursing. New York: Oxford University Press. Part One: The Palliative Advanced Practice Registered Nurse, s. 3-56. PIHLAINEN, A. 2010. Hyvä saattohoito Suomessa. Asiantuntijakuulemiseen perustuvat saattohoitosuositukset. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2010:6. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Kappaleet 1-3, 7-8. Viitattu 28.8.2019. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3033-9 SAARTO, T & FINNE-SOVERI, H. 2019. Palliatiivisen hoidon ja saattohoidon tila Suomessa. Alueellinen kartoitus ja suositusehdotukset laadun ja saatavuuden parantamiseksi. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:14. Viitattu 2.4.2019. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4041-3 Sairaanhoitajien uudet työnkuvat - laatua tulevaisuuden sote-palveluihin. 2016. Sairaanhoitajaliitto. https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2016/04/Laajavastuinen-sairaanhoitaja-muuttaa-sote-palveluita.pdf Yhtenäiset kiireettömän hoidon perusteet 2019. 2019. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2019:2. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Sivut 297-302. Viitattu 28.8.2019. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4036-9 Ajankohtaiset artikkelit ilmoitetaan oppimistehtävien yhteydessä.
Yhteyshenkilö
Ylinen Eeva-Riitta


4 TYPAPO1 Potilaslähtöinen hoitotyön prosessi palliatiivisessa hoidossa

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija - Hallitsee potilaan terveydentilan kokonaisarvioinnin, oireenmukaisen hoidon tarpeen määrittelyn, oireiden vaikeusasteen arvioinnin, kliinisen hoidon ja terveyden edistämisen menetelmät - Hallitsee potilaan vaativan kokonaisvaltaisen kliinisen tutkiminen (sisältäen terveyteen liittyvän fyysisen, psyykkisen, etnisen ja kulttuurisen näkökulman huomioimisen) potilaan hoidon tarpeen arvioinnissa näyttöön perustuvia rakenteita, välineitä ja menetelmiä perustaen sen potilaan yksilöllisiin tarpeisiin ja terveystilanteeseen - Soveltaa erityistason osaamistaan potilaan ja hänen läheistensä yksilöllisiin tarpeisiin ja tilanteeseen perustuvan palliatiivisen ja saattohoidon systemaattisessa suunnittelussa - Kriittisesti arvioi ja hyödyntää potilas- ja lääkitysturvallisuuden edistämiseen kehitettyjä interventiota sekä osaa selittää riskien hallinnan merkityksen palliatiivisen hoitotyön ja saattohoidon kontekstissa.
Keskeiset sisällöt
Holistinen terveydentilan kokonaisarviointi (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, spirituaalinen, kulttuurinen) Hoitoprosessi ja systemaattinen hoidon suunnittelu palliatiivisessa hoitotyössä Potilas- ja lääkitysturvallisuus ja riskien hallinta Kliininen päätöksenteko näyttöön perustuvassa palliatiivisessa ja saattohoidossa
Suoritustavat
Oppimistehtävien ja OSCE-näytön hyväksytty suorittaminen ja OSCE-Taitopajoihin (100 %) ja seminaareihin (100 %) osallistuminen (läsnäolovelvollisuus)
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Käypä hoito -suositukset, muut hoitosuositukset SAHA, H, SALONEN, T & SANE, T (toim.) 2013. Potilaan tutkiminen. Kustannus Oy Duodecim. BICKLEY, LS, SZIILAGYI,P & BATES, B. 2013. Bates' guide to physical examination and history-taking. Philadelphia: Wolters Kluwer / Lippincott Williams & Wilkins. BICKLEY, LS. 2016. Bate's pocket guide to physical examination and history taking. Philadelphia: Wolters Kluwer/ Lippincott Williams & Wilkins. DAHLIN, C, COYNE PJ. & FERRELL BR. (ed.) 2016. Advanced Practice Palliative Nursing. New York: Oxford University Press. DAHLIN, C, COYNE, PJ. & FERRELL, BR. 2016. Clinical Pocket Guide to Advanced Practice Palliative Nursing. New York: Oxford University Press. FERREL, B.R. & PAICE, J.A. 2019. Oxford Textbook of Palliative Nursing. New York. Oxford University Press.
Yhteyshenkilö
Ylinen Eeva-Riitta


4 TYPALA1 Laajavastuinen hoitotyö palliatiivisessa hoidossa

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija - Soveltaa vaativan tason tietojaan palliatiivisessa hoitotyössä ja saattohoidossa hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioimisessa. - Työskentelee itsenäisesti ja vastuullisesti laajavastuisena palliatiivisen hoitotyön asiantuntijasairaanhoitajana omalla asiantuntijuusalueellaan välittömässä hoitotyössä. - Tunnistaa palliatiivisessa tai saattohoidossa olevan potilaan palvelukokonaisuuden sekä hallitsee palvelunohjauksen potilaan ja hänen läheistensä hoidon tarpeisiin vastaamiseksi. - Konsultoi moniammatillisen tiimin jäseniä ja/tai toimii konsultoivana asiantuntijana ammattilaisille ja muille potilaan hoitoon osallistuville. - Toimii palliatiivisen hoitotyön koordinoijana ja kouluttajana oman alueensa ammattilaisille.
Keskeiset sisällöt
- Palliatiivisessa tai saattohoidossa hoidettavat potilasryhmät ja heidän erityistarpeensa - Potilaan oireenmukainen hoito, hoidon seuranta ja vaikuttavuus ja hoidon suunnittelun päivittäminen (total pain, yleisempien ja erityisosaamista vaativien oireiden hoito kuten kivun hoito, invasiiviset erityistekniikat, hätätilanteet) - Kokonaisvaltaisen palliatiivisen hoidon ja hoitotyön suunnitelmallinen toteutus (lääkkeelliset ja lääkkeettömät hoidot) - Saattohoidon suunnitelmallinen toteutus suhteessa potilaan odotettavissa olevaan elinaikaan - Lääkehoidon erityispiirteet palliatiivisessa ja saattohoidossa - Konsultoiva ja koordinoiva sairaanhoitaja palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa
Suoritustavat
Ennakkotentti, oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen, Verkkokeskusteluihin, vierailukäynteihin ja seminaareihin osallistuminen. Näyttökokeen suorittaminen. Posterinäyttelyyn osallistuminen (0-5)
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
DAHLIN, C, COYNE PJ. & FERRELL BR. (ed.) 2016. Advanced Practice Palliative Nursing. New York: Oxford University Press. FERREL, B.R. & PAICE, J.A. 2019. Oxford Textbook of Palliative Nursing. Fifth edition. New York. Oxford University Press. Käypä hoito -suositus. Palliatiivinen hoito ja saattohoito. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Suomen Palliatiivisen Lääketieteen yhdistyksen asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2018. Viitattu 19.2.2019. Saatavissa: www.kaypahoito.fi SAARTO,T, HÄNNINEN, J, ANTIKAINEN, R & VAINIO, A. 2015. Palliatiivinen hoito. Kustannus oy Duodecim. Saatavana myös e-kirjana SURAKKA, T, MATTILA, K-P, ÅSTEDT-KURKI, P, KYLMÄ, J, KAUNONEN, M. 2015. Palliatiivinen hoitotyö. Fioca Oy. Oheismateriaalia: Saattohoito 2017. Verkkokurssi. Kustannus Oy Duodecim. Vuorovaikutus vakavasti sairaan kanssa. Verkkokurssi. Kustannus Oy Duodecim. Terveyskylä Palliatiivinen talo https://www.terveyskyla.fi/palliatiivinentalo
Yhteyshenkilö
Ylinen Eeva-Riitta


4 TYPAIH1 Ihmislähtöinen palliatiivinen hoito

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija - Perustelee ja jäsentää palliatiivista hoitoa ihmislähtöisen käsitteen kautta. - Kehittää palliatiivista hoitoa hyödyntämällä potilaan, hänen läheistensä, kulttuurin, taiteen ja yhteisön näkökulmia. - Tunnistaa monikulttuuristen yhteisöjen toiminnan ihmislähtöisessä palliatiivisessa hoidossa. - Soveltaa ihmislähtöisen hoidon lähtökohtia palliatiivisen hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa arvioiden potilaan yksilönä ja yhteisönsä jäsenenä. - Laajentaa palliatiivisessa hoidon yhteiskunnallista ymmärrystä kansallisessa ja globalisoituvassa kontekstissa. - Edistää yhdenvertaisuuden-, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden- ja osallistamisen periaatteiden toteutumista palliatiivisessa hoidossa ja palveluissa.
Keskeiset sisällöt
Ihmis- ja yhteisölähtöisen hoidon määritelmä Ihmislähtöisyys palliatiivisessa hoidossa Ihmisten ja yhteisöjen voimaannuttaminen ja osallistaminen Yhteisöjen ja yhteiskunnan merkitys (kolmas sektori ja vapaaehtoistoiminta, uskonnolliset yhteisöt, kansalaisten tietämys ja ymmärrys olemassa olevista palveluista, yhteisön sosiaalinen pääoma ja avoimuus Kuolema mediassa Kuoleman kulttuuri Taide palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa
Suoritustavat
Oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen, Verkkokeskusteluihin, webinaareihin/ seminaareihin osallistuminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Alan ajankohtainen kirjallisuus ANTTONEN, M. 2016. Kuoleman vaikeuden lievittäminen kuoleman todellisuuden kohtaavassa ja ohittavassa saattohoidossa. Substantiivinen teoria saattohoidosta potilaan, perheenjäsenen ja hoitohenkilökunnan näkökulmasta. Väitöskirja. Tampereen yliopisto. HAKOLAO, KIVISTÖ, S. & MÄKINEN, V. 2014. Kuoleman kulttuurit Suomessa. Gaudeamus
Yhteyshenkilö
Ylinen Eeva-Riitta


4 TYPAVU1 Moninaiset vuorovaikutustilanteet palliatiivisessa hoidossa

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija - Arvioi, kehittää ja johtaa ihmislähtöistä, tasavertaiseen ja vastavuoroiseen kumppanuuteen perustuvaa palliatiivista hoitoa erityistason osaamista vaativissa vuorovaikutustilanteissa. - Varmistaa potilaan ja läheisten oikeuden saada kulttuuritaustansa, vakaumuksensa ja hoitotahtonsa mukaista hoitoa omalla kielellään ja kommunikaatiomenetelmällään. - Arvioi ja analysoi potilaan ja hänen läheistensä kommunikoinnin erityistarpeita sekä kehittää niihin ihmislähtöisiä ratkaisuja yhteistyössä moniammatillisen tiimin kanssa. - Tukee ja kannustaa ammattilaisia taiteen ja kulttuurin hyödyntämisessä elämän loppuvaiheen eksistentiaalisen kriisin käsittelyssä ja oireiden lievittämisessä. - Konsultoi ja toimii konsultoitavana asiantuntijana potilaan ja hänen läheistensä eksistentiaaliseen kärsimykseen ja toivoon liittyvissä erityiskysymyksissä kielelliset, moninaiset ja kulttuuriset lähtökohdat huomioiden. - Arvioi, soveltaa ja kehittää eksistentiaaliseen kärsimykseen ja kommunikointiin liittyviä interventioita moniammatillisissa kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa. Erityistä tukea tarvitsevat henkilöt ja heitä edustavat yhteisöt, järjestöt ja verkostot (esim. kolmas sektori, uskonnolliset yhteisöt, vapaaehtoiset, erityistyöntekijät/-asiantuntijat)
Keskeiset sisällöt
- Eksistentiaalinen kärsimys, toivo ja suru elämänkaaren eri vaiheissa (menetelminä mm. taide, kulttuuri, leikki) - Dialoginen ja kumppanuuteen perustuva vuorovaikutus (partnership relationship) - Kommunikointi ja sen mahdollistaminen: kommunikoinnin muutokset puhutussa tai viitotussa kielessä, puhetta tukevan tai korvaavan kommunikointimenetelmän tai kommunikoinnin apuvälineen käytön muutokset ja tarpeet, kommunikaatio-ohjaus - Tulkin käyttö ja kommunikointi toista kieltä puhuvan potilaan ja hänen läheistensä kanssa - Hoitotahdon ja itsemääräämisoikeuden erityiskysymykset elämän loppuvaiheessa
Suoritustavat
Etukäteistehtävien hyväksytty suorittaminen (e-posteri, video), simulaatioihin ja webinaareihin osallistuminen, yksilö-ja ryhmätehtävien hyväksytty suorittaminen, yksilötehtävä esseen kirjoittaminen (0-5)
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
WATSON, J. 2012. Human caring science : a theory of nursing. Jones & Bartlett Learning cop. 2. Ed. KARVINEN, I, KYLMÄ, J. OJANEN, E. PENTIKÄINEN, J. VASKILAMPI, T. 2012. Henki ja toivo hoitotyössä. E-kirja. Klaava Media. MARTINEZ et.al. 2017. Dignity therapy’, a promising intervention in palliative care: A comprehensive systematic literature review. Palliat Med. 31(6): 492–509. CHAHDA, L. MATHISEN, BA & Carey LB. 2017. The role of speech-language pathologists in adult palliative care. International Journal of Speech-Language Pathology 19: 58–68 S. sairaala-haptiisit: http://www.kuurosokeat.fi/sosiaalishaptinen/sairaala-haptiisit.php www.terveyskyla.fi/palliatiivinentalo Lisäksi ajankohtainen tutkimus
Yhteyshenkilö
Turunen Elina


4 TYPAMO1 Monitieteinen tietoperusta ja moniammatillinen yhteistyö palliatiivisessa hoidossa

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija - Osallistuu eettiseen keskusteluun monialaisissa ja -tieteellisissä verkostoissa. - Toimii eettisesti korkeatasoisesti palliatiivisessa hoidossa varmistaen potilaan ja hänen läheistensä edun. - Kehittää monitieteistä ja -ammatillista lähestymistapaa palliatiivisessa hoidossa tuoden esille oman tieteenalan ja hoidon arvoperustan sekä osaamisen ja tutkimuksen näkökulman osana monialaista – ja ammatillista yhteistyötä. - Arvioi moniammatillista yhteistyötä palliatiivisessa hoidossa ja määrittelee keinoja yhteistyön kehittämiseksi hyödyntäen moniammatillista yhteistyötä tukevia menetelmiä. - Kehittää organisaatiossaan eri ammattilaisten osaamista hyödyntäen toimintatapoja, jotka tukevat moniammatillista yhteistoimintaa ja henkilöstön työhyvinvointia sekä osaamisen kehittymistä. - Toimii osana palliatiivisen hoidon asiantuntijaverkostoa ja on sitoutunut sen jatkuvaan ylläpitämiseen ja kehittämiseen - Edistää näyttöön perustuvan tiedon levittämistä ja hyödyntämistä alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä moniammatillisissa terveysalan verkostoissa.
Keskeiset sisällöt
Elämänlaatu ja hyvä elämä Verkostotoiminta työelämäyhteistyön muotona Tiimityömalli, ryhmädynamiikka ja johtaminen asiantuntijatoiminnassa Moniammatillisen työn kehittäminen, organisointi ja koordinointi palliatiivisessa hoidossa Konsultaatiokäytänteet, neuvottelutaidot ja tuki tiimin konfliktitilanteissa. Työyhteisön osaamisen hyödyntäminen ja työhyvinvoinnin edistäminen Potilas ja hänen läheisensä osana asiantuntijatoimintaa
Suoritustavat
Yksilö-ja ryhmätehtävien hyväksytty suorittaminen verkkokeskusteluihin, webinaareihin/seminaareihin osallistuminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
KUORILEHTO, R. 2014. Moniasiantuntijuus sosiaali- ja terveydenhuollon perhetyössä. Väitöskirja Oulun yliopisto. Käypä hoito -suositus. Palliatiivinen hoito ja saattohoito. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja Suomen Palliatiivisen Lääketieteen yhdistyksen asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2018. Viitattu 19.2.2019. Saatavissa: www.kaypahoito.fi SAARTO,T, HÄNNINEN, J, ANTIKAINEN R & VAINIO, A. 2018. Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt, Kustannus oy Duodecim. IZUMI, S.2019. Advance Care Planning. Teoksessa Oxford Textbook of palliative Nursing. Toim. FERREL,BR & PAICE, JA. Fifth edition, Oxford university press, 79-86. MAZANEC, P, REIMER, R, BULLINGTON, J, COYNE, PJ, HARRIS, H, DUBOIS, MC, ROGERS, C, ARON, J. 2019. Interdiciplinary Palliative Care Teams, Specialists in Delivering Palliative Care. Teoksessa Oxford Textbook of palliative Nursing. Toim. FERREL, BR & PAICE, JA. Fifth edition, Oxford university press, 89-97. WITTENBERG, E &SUN, V. 2016. Interdiciplinary Team Collaboration and the Provision of Spiritual Care. Teoksessa Advanced Practice Palliative Nursing. Toim. DAHLIN, C & COYNE PJ, FERREL, BR. Oxford University Press. 454- 460. Muu opintojaksolla ilmoitettava kirjallisuus
Yhteyshenkilö
Ylinen Eeva-Riitta


4 TYPAOS1 Näyttöön perustuva osaamisen johtaminen ja kehittäminen palliatiivisessa hoidossa

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija - Selittää palliatiivisen hoidon järjestämisen paikallisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. - Soveltaa palliatiivisen hoidon kehittämisessä ja johtamisessa taustalla olevaa keskeistä tietoperustaa. - Kehittää ja johtaa palliatiivista hoitoa organisaation strategiaan liittyviä arvoja ja periaatteita soveltaen. - Arvioi ja kehittää ihmislähtöistä palliatiivista hoitoa eettisiin arvoihin ja näyttöön perustuen. - Huomioi palliatiivisen hoidon tutkimukseen liittyviä rajoituksia ja erityskysymyksiä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa. - Arvioi analyyttisesti ja kriittisesti henkilöstön voimavarojen ja työhyvinvoinnin merkitystä palliatiivisen hoidon laatutekijänä.
Keskeiset sisällöt
Palliatiivisen hoidon järjestäminen ja palvelujärjestelmä Ihmislähtöisen osaamisen ja johtamisen tietoperusta palliatiivisen hoidossa Organisaation strategioiden taustalla olevat arvot ja niiden merkitys kehittämisessä ja johtamisessa Henkilöstön osaaminen ihmislähtöisen palliatiivisen hoitotyön perustana Henkilöstön työhyvinvointi ja sitä tukevat menetelmät Näyttöön perustuva TKI-toiminta ja erityispiirteet palliatiivisen hoidon kontekstissa
Suoritustavat
Lähipäivätyösketelyyn, Moodle-keskusteluihin ja webinaareihin/seminaareihin osaamistuminen. Lopputehtävän sekä Porfolion hyväksytty suorittaminen
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
HIATT, J M. 2006. ADKAR: A Model for Change in Business, Government and Our Community. Loveland: Prosci Learning Center Publications. KIVINEN, T. 2008. Tiedon ja osaamisen johtaminen terveydenhuollon organisaatiossa. Kuopion yliopiston julkaisuja E. Yhteiskuntatieteet, Kuopion yliopisto, Kuopio. LAINEN, P. 2015. Oppimismahdollisuudet, osaaminen ja työhyvinvointi. Aikuiskasvatus 35(1), 30–46. MOISANEN, K. 2018. Asiakaslähtöisen osaamisen johtaminen. Publications of the University of Eastern Finland Dissertations in Social Sciences and Business Studies No 170, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta, Kuopion yliopisto, Kuopio. TIIRINKI, H, SUHONEN, M, LUNKKA, N &TURKKI , L. 2016. Diversiteetin kohtaaminen moniammatillisessa terveysalan johtamisessa. Teoksessa Syväjärvi, Antti & Pietiläinen, Ville (toim.) Inhimillinen ja tehokas sosiaali- ja terveysjohtaminen. Tampere: Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print. 103-146. Saatavilla https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/100410/Syvajarvi_%26_Pietilainen_OA.pdf?sequence=1
Yhteyshenkilö
Ylinen Eeva-Riitta


4 SAVYONT Opinnäytetyö

Laajuus
30 op
Osaamistavoitteet
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyö on laaja, soveltava kehittämis- tai tutkimustehtävä, jossa opiskelija osoittaa kykynsä soveltaa tutkimustietoa, sekä tuottaa uusia ratkaisuja ja uudistaa työelämän käytäntöjä. Opinnäytetyössä korostuu opiskelijan, työelämän ja ammattikorkeakoulun välinen aktiivinen vuorovaikutus niin aiheen valinnan, tavoitteiden kuin toteutuksen osalta. Opiskelija osoittaa opinnäytetyössään kykenevänsä itsenäisesti tunnistamaan, arvioimaan ja ratkaisemaan työelämän kehittämishaasteita. Hän osaa hyödyntää tutkimustietoa ja menetelmäosaamista kriittisesti ja analyyttisesti, sekä tehdä perusteltuja valintoja opinnäytetyöprosessin eri vaiheissa. Opinnäytetyöllä opiskelija osoittaa myös kykynsä raportoida ja viestiä opinnäytetyöstään sujuvasti ja luotettavasti.
Keskeiset sisällöt
Opinnäytetyön aiheen valinta, tutkimus- ja kehittämisprosessi, opinnäytetyön raportointi.
Suoritustavat
Kirjallinen opinnäytetyö, kypsyysnäyte, seminaariesitykset, 30 opintopistettä vastaa n. 800 h opiskelijan työaikaa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Hirsjärvi, S. & Remes, P. & Sajavaara, P. 2007. Tutki ja kirjoita. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy.

Savonia-ammattikorkeakoulu. Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot: Opinnäytetyöopas.

Muu tutkinto-ohjelmakohtaisesti määritettävä materiaali.

Yhteyshenkilö
Turjamaa Riitta


5 SAVYONT50 Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa arvioida työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeita ja hankkia tieteellisesti luotettavaa tietoa kehittämisen taustaksi. Hän osaa valita tutkimus- ja kehittämiskohteen kannalta tarkoituksenmukaisimman lähestymistavan ja huomioida tutkimuseettiset kriteerit työn etenemisen eri vaiheissa. Opiskelija saa valmiuksia valita ja hyödyntää erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. Opiskelija osaa analyyttisesti ja luotettavasti raportoida tutkimus- ja kehittämistyön tulokset. Hän osaa tuottaa tutkimustekstiä, joka täyttää tyyliltään, kieleltään ja rakenteeltaan tieteellisen tekstin tekstilajipiirteet.
Keskeiset sisällöt
- Tutkimus- ja kehittämisprosessi - Työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeiden havainnointi ja arviointi - Tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä - Kehittämisen ja tutkimisen erilaisia lähestymistapoja - Tutkimus- ja kehittämisaineiston hankinta, analyysi ja tulkinta - Tutkimus- ja kehittämistyön akateeminen kirjoitusprosessi, suullinen viestintä ja tiedon popularisointi - Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimusetiikka
Suoritustavat
Oppimistehtävien hyväksytysti suorittaminen. Numeerisesti arvioitava verkkotentti.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Moodlessa ilmoitettu materiaali sekä opiskelijan itse etsimä lähdemateriaali.
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Muuta huomioitavaa
Verkkokurssi. Opintojaksoon kuulu myös vapaaehtoisia menetelmäwebinaareja
Yhteyshenkilö
Turjamaa Riitta


5 SAVYONT250 Opinnäytetyön toteutus

Laajuus
25 op
Vieraskielinen osuus
25 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - valita oman alan ja oman ammatillisen kehittymisen kannalta perustellun opinnäytetyöaiheen sekä perustella valintaansa eri näkökulmista - toteuttaa työelämäläheisen YAMK-tasoisen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - soveltaa tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa opinnäytetyöprosessissa ja oman asiantuntijuutensa kehittämisessä. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyön aiheeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. suunnitella ja toteuttaa opinnäytetyön aihekuvauksen ja täydentää sen työsuunnitelmaksi
Keskeiset sisällöt
- opinnäytetyön itsenäinen tekeminen - opinnäytetyön tekemisen eri vaiheisiin liittyvä ohjaus - opinnäytetyön tulokset/tuotos - työn esittely seminaarissa
Suoritustavat
Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä 5 op
Yhteyshenkilö
Turjamaa Riitta


4 X991000 Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
1 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata strategisen ajattelun ja jatkuvan uudistumisen merkityksen organisaation vision ja kilpailukyvyn kehittymisessä. Opiskelija pystyy valitsemaan uusia strategisia lähestymistapoja organisaation johtamiseen ja uudistumiseen. Hän kykenee tunnistamaan organisaation toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa ennakoinnin työkaluja, joiden avulla hän kykenee tunnistamaan organisaation ja toimialan tulevaisuuden näkymiä.
Keskeiset sisällöt
- Strateginen ajattelu ja visio
- Toimiala-analyysi ja tulevaisuuden ennakointi osana strategista ajattelua
- Skenaariotyöskentely
- Tulevaisuustiedon huomioiminen strategisessa johtamisessa ja päätöksenteossa
Suoritustavat
Oppimistehtävien tekeminen
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Moodle -oppimisalustalla ilmoitettu kirjallisuus ja oheismateriaalit.
Muuta huomioitavaa
Savonia - ylempi amk - yhteinen kaikille aloille Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Strategic Thinking and Future Orientation –opintojaksoa
Yhteyshenkilö
Haapakoski Markku


4 X991006 Asiantuntijuus ja esimiestoiminta

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tavoitteellisesti kehittää omaa asiantuntijuuttaan hyödyntäen uutta tietoa ja kokemuksellista oppimista, sekä huomioiden toimintaympäristössä ja työssä tapahtuvat muutokset. Hän osaa toiminnallaan tukea asiantuntijuuden jakamista työyhteisössä. Hän osaa toimia työyhteisön osaamisen kehittäjänä. Opiskelija ymmärtää esimiestyön erilaiset roolit työyhteisöissä. Hän oppii tunnistamaan omat esimiesvalmiutensa. Hän osaa monipuolisesti arvioida omaa esimiesosaamistaan ja määritellä osaamisensa kehittämistarpeita.
Keskeiset sisällöt
- Asiantuntijuuden kehittyminen ja jaettu asiantuntijuus - Osaamisen kehittäminen ja johtaminen - Johtaminen ja esimiesosaaminen nykykäsitysten valossa - Esimiehen roolit työyhteisössä - Omien esimiesvalmiuksien tunnistaminen ja arviointi
Suoritustavat
Oppimistehtävät. Oppimistehtävän yhteydessä tehtävä reflektio itsearvioinnin välineenä. Arviointi neljä kertaa lukukauden aikana.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojen alkaessa.
Muuta huomioitavaa
100% verkkokurssi (Moodle) Opintojakso on lukuvuonna 2021 - 2022 avoinna 15.9.2021 – 31.7.2022. Opintojakson suorittamiseksi vaadittavat tehtävät voi palauttaa milloin vain opintojaksolla olevaan palautuskansioon ja ne arvioidaan viimeistään neljän viikon kuluessa kustakin palautuspäivästä. Palautuspäivät ovat 15.11.2021, 15.12.2021, 1.2.2022, 15.3.2022, 30.5.2022 ja 31.7.2022. Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot. Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Expertise and Supervisory Work –opintojaksoa.
Yhteyshenkilö
Virolainen Ilkka


4 X991008 Working and Studying in International Environment

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
The student strengthens his/her communicative skills and professional expertise in an international learning environment. The student will gain experience to work and learn effectively as a team member in another cultural environment. The implementation of the course may vary according to destination and the role of the international co-operative partners.
Content
- Content varies according to topic of the course.
- Internationalisation in another country, or with international group visiting Finland.
- Concepts and definitions for acting and communicating in an international working life
- Orientation in the working life of the chosen country (managing teams, projects, professional ethics)

Requirements
Active participation, reflective report, written and/or group assignments
Grading Scale
0 - 5
Other considerations
Self-financing of the student (travel costs), if the course includes travels. The teacher in charge is responsible for the evaluation of the course. In some cases the grading scale can be 0 - 5.
Contact
Klemola Liisa


4 X991010 Hyvinvointi työyhteisössä

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa määritellä työhyvinvoinnin käsitettä eri näkökulmista. Hän osaa arvioida yksilön merkitystä työhyvinvoinnin rakentumisessa ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä työyhteisö- ja organisaatiotasolla. Hän perehtyy eri organisaatioissa käytettyihin työhyvinvointisuunnitelmiin ja osaa analysoida organisaation ja verkostojen merkitystä työhyvinvointiin. Hän osaa perustella kansallisella ja kansainvälisellä tutkimusnäytöllä työhyvinvointiin liittyviä ilmiöitä sekä soveltaa työhyvinvointiin liittyvää lainsäädäntöä ja ohjeita käytännön työssä. Opiskelija osaa visioida tulevaisuuden työhyvinvoinnin haasteita kansallisesti ja kansainvälisesti.
Keskeiset sisällöt
Työntekijän merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - Itsensä johtaminen Työyhteisön merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - Työyhteisön arvot, periaatteet, vuorovaikutus ja toimintatavat Lähijohtaminen ja hyvinvoinnin edistämisen keinot sekä menetelmät - Työyhteisötaidot ryhmä- ja tiimityössä Organisaation ja verkostojen merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - Johtaminen, organisaation rakenne ja toiminnan ohjaaminen - Verkostojen tuomat haasteet ja mahdollisuudet - Osallistava johtaminen ja innovatiivisuus - Oppimisen ja asiantuntijuuden kehittymisen mahdollisuudet Kansainvälisten ja kansallisten muutosten vaikutukset organisaatioiden työhyvinvointiin - Työhyvinvointiin liittyvä lainsäädäntö ja ohjeet - Työn ja työkulttuurin muutokset tulevaisuudessa
Suoritustavat
Seminaareihin valmistautuminen ja osallistuminen, työhyvinvointisuunnitelmien analyysitehtävän tekeminen, ryhmätenttiin osallistuminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Yhdessä sovittava ajankohtainen kirjallisuus ja tieteelliset artikkelit.
Muuta huomioitavaa
Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot
Yhteyshenkilö
Heikkinen Marjo


4 X991012 Digitalised Working Environment

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student is able to describe how digital working environment has developed (local to global), what is the meaning of digitalisation in a her/his working area/field and what are the future trends. Student recognises the benefits and obstacles of digital change. Student is able to choose digital tools which support her/his own working field. Student is able to recognize changes and describe internet accessible working environment, which facilitates collective action, communication and networking. Student knows principles of safe information sharing and has adequate information management skills. Student can coordinate distant work, group working and can participate in discussion forums.
Content
- Basics of international and national information society policies - Digitalised working environment permitting the completion of virtual participatory processes - Key factors related to the success of digitalised working processes - Main deficiencies of digitalised working environment - Future trends in digitalised working life in own professional field of the students
Requirements
- Active participation via own virtual learning path, exercises and peer/student discussions.
- Tasks:
1. Citizen in a digitalised society
2. Networking: way of working
3. Utilisation of digitalised working platform/environment.
- Virtual environment designed for students and teaching staff provide access to a range of information tools to suit everyone.

Grading Scale
0 - 5
Course material
A Direct link to the course http://webd.savonia.fi/home/kasirti/digitalised_working_environment/
Contact
Tolppi Veli-Matti, Klemola Liisa, Sirviö Timo


4 X991014 Innovaatio-osaaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet ammattialat ylittävään monialaiseen innovatiiviseen ja verkottuneeseen työskentelyyn työyhteisöjä ja niiden prosesseja uudistettaessa. Opiskelija osaa luoda ideoiden syntymistä kannustavan ja kehittävän ilmapiirin työyhteisöön ja ymmärtää ideoiden jakamisen merkityksen innovatiivisen organisaatiokulttuurin ylläpitämisessä. Opiskelija käyttää sujuvasti innovaatiotietoutta ja -työkaluja kehittämisprosessin apuvälineinä ja osaa johtaa ideoiden jalostumista uusiksi tuotteiksi ja palveluiksi.
Keskeiset sisällöt
- Innovaatio ja kehittäminen
- Projektityöskentely
- Innovaatiomenetelmät ja innovaatiotyökalut
- Innovoinnin tiedon lähteet
- Pitchausvideo
Suoritustavat
Opiskelijat toteuttavat oman innovaatioprojektin ja tuottavat projektissa omaan alaansa liittyvän henkilökohtaisen rikastetun (elävän, monimuotoisen, ym.) innovaatiokäsikirjan sähköiselle alustalle. Verkkotyöskentelyyn osallistuminen, oman innovaatioyhteisön muodostaminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Tarkentuu opintojen alussa.
Muuta huomioitavaa
Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Innovation Knowledge –opintojaksoa.
Yhteyshenkilö
Laitinen Matti


4 X991026 Vuorovaikutteinen viestintä esimiestyössä

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää viestinnän merkityksen liiketoiminnan johtamisessa ja esimiestyössä. Hän osaa tarkastella johtamista kommunikatiivisena toimintana sekä suunnitella ja toteuttaa viestintää muuttuvissa tilanteissa ja monikulttuurisessa työyhteisössä. Opiskelijalla on valmiudet työyhteisöviestinnän ja henkilökohtaisten viestintäosaamiseen kehittämiseen.
Keskeiset sisällöt
- Johtamisviestintä, esimiestyön viestintätilanteet ja -roolit - Yhteisöviestinnän periaatteet ja työyhteisöviestinnän kehittäminen - Esiintymis-, neuvottelu- ja vuorovaikutustaidot
Suoritustavat
Kirjallinen viestintä: Lähipäivätyöskentely/itseohjautuva ryhmätyöskentely ja kehittämistehtävä. Suullinen viestintä: Lähipäivätyöskentely ryhmässä.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opettajan ilmoittama materiaali
Muuta huomioitavaa
Opintojakso toteutetaan lukuvuoden aikana neljä kertaa: kaksi toteutusta on keväällä ja kaksi syksyllä. Opintojakso on suoritettava 6 kk:n aikana sen aloittamisesta.
Yhteyshenkilö
Pekkarinen Ulla, Leskinen Hanna, Tossavainen Teija


4 X991028 Yrittäjävalmennus

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää ja pystyy kuvaamaan uuden liiketoiminnan suunnittelun kokonaisuuden ja keskeiset osa-alueet. Opiskelija osaa selvittää ja kuvata ideansa uutuusarvon ja liiketoimintapotentiaalin. Hän osaa luoda konseptista liiketoimintamallin, analysoida sitä ja tehdä valintoja liiketoiminnan kehittämiseksi. Opiskelija pystyy esittämään perustellun kehittämissuunnitelman idean liiketoiminnalliseksi hyödyntämiseksi. Hän osaa reflektoida omia yrittäjäominaisuuksiaan.
Keskeiset sisällöt
- Idean uutuusarvon ja liiketoimintapotentiaalin arviointi (asiakas- ja kilpailija-analyysi, toteutettavuus) - Liiketoimintamallin kehittäminen (esim. Business model canvas)
Suoritustavat
Osallistuminen työpajatyöskentelyyn, itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta, oman kehittämissuunnitelman kirjallinen esittäminen (oppimistehtävä).
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opintojakson Moodlessa ilmoitettu kirjallisuus ja oheismateriaali.
Muuta huomioitavaa
Yrittäjävalmennus käynnistyy kahdesti vuodessa (marraskuu ja huhtikuu) järjestettävällä kick-off-tilaisuudella. Tilaisuuteen osallistuminen on vapaaehtoista ja se on tarkoitettu sekä opintojakson suorittamista suunnitteleville että niille opiskelijoille, jotka ovat suorituspäätöksensä jo tehneet. Tarkemmat päivämäärät tiedotetaan myöhemmin.
Yhteyshenkilö
Kauppinen Marja, Laitinen Matti


4 X991030 Strateginen projektiosaaminen

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tavoitteellisesti kehittää organisaation projektitoimintaa huomioiden organisaation strategian ja toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset. Hän osaa toiminnallaan tukea projektien onnistumista työyhteisössä ja toimia projektitiimien osaamisen kehittäjänä. Opiskelija tuntee ketterien menetelmien edut projektitoiminnassa. Opiskelija kykenee huomioimaan kansainväliseen yhteistyöhön liittyvät haasteet ja mahdollisuudet projektitoiminnassa.
Keskeiset sisällöt
Projektihallinnan ajantasaistaminen Strateginen näkökulma projekteihin Projektityötaitojen uudet vaatimukset Kansainvälisyys ja projektit
Suoritustavat
Verkkotehtävät
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojen alkaessa.
Muuta huomioitavaa
Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Strategic Project Knowledge –opintojaksoa.
Yhteyshenkilö
Jääskeläinen Ari


4 X991050 Business in Digital Health

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student - Is developing digital health care business in his/her working place or is having own digital health care service or product or business idea and is motivated to develop it. - The main point is to analyze, make decisions and develop the business from economical point of view. Meaning product, service or total business must be profitable using economical calculations. - Do it independently, using Moodle, or/and meeting teacher using Skype or some other handy tools to communicate. - Is motivated to study and develop with his/her own idea or working place idea - Has skills to do as a project mode.
Content
Economical elements in business. Business idea, macro-economic analyse, Business Model Canvas Main development processes in business Entrepreneurship in digital health care Sales role in business Cost calculations and cash flow calculations Own project development
Requirements
Students will develop business from own/working places application/service/product/business.
Grading Scale
Passed - 0
Course material
Basic economical material from teacher and students own reports, presentations and articles
Prerequisites
Should own pc/tablet with internet connection, mobile phone
Contact
Niemelä Jari


4 X991054 Successful Organisation

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student - is able to describe how the quality of successful organisation is composed - is able to choose tools for quality management and is able to implement them as part of the goals of organisation - recognises different organisational cultures, which can either enable or disable each organisation’s quality and success. - is developing his/her competences in order to support organisation’s success
Content
- Quality thinking - Quality management - Quality in working life - Organizational culture - Organisation and organizing - Multi-professionality - Rewarding incentive schemes
Requirements
Active participation in web-working, discussions, assignments
Grading Scale
0 - 5
Course material
Morgan, G. Images of Organization. The Executive Edition Newbury Park, CA: Sage Publications Inc, 2006
Other considerations
This course has an equal content with the course Menestyvä organisaatio.
Contact
Hoffrén Minna


4 X991056 Innovation Knowledge

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student - is able to work in multi-disciplinary and innovative way at over the fields of professions in reforming the networked communities and their processes. - is able to create a flow of ideas which encourages and develops an atmosphere of the working community and understand the importance of sharing ideas in maintaining an innovative organizational culture. - uses knowledge and innovation tools fluently to help stimulate the development process and is able to lead to refinement of ideas into new products and services. - is able to take advantage of national and international innovation communities as development tools.
Content
Innovation process Innovation methods and tools Sources of information Pitch video
Requirements
Students will innovate own applications from IoT and mobile application. They show the project results in a forum.
Grading Scale
0 - 5
Course material
Materials are in the Moodle. Other material agreed at the beginning of the course
Other considerations
Should own pc/tablet with internet connection, mobile phone This course has an equal content with the course Innovaatio-osaaminen.
Contact
Laitinen Matti


4 X991058 Expertise and Supervisory Work

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student is able to find and utilize new knowledge towards professional expertise development with the help of experiential learning methods. Student will gain knowledge to anticipate the changes in both working environment and in working processes. She/he knows how to support and share expertise in working life as well as is able to develop knowledge management practices. Student understands the different roles of a manager in different working communities. She/he is able to assess personal managerial readiness as well as evaluate own managerial competences and define development needs.
Content
- Development of professional expertise, and shared expertise - Development of know-how and leadership/management practices - Leadership and managerial know-how and skills - Roles of manager in changing working life - Identification and evaluation of personal managerial skills and practices
Requirements
Online learning activities and written exercises, reflection of own working environment, working habits, and work life development
Grading Scale
0 - 5
Course material
To be announced
Other considerations
This course has an equal content with the course Asiantuntijuus ja esimiestoiminta.
Contact
Virolainen Ilkka


4 X9910601 Strategic Project Knowledge

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
After completing this course you are capable to develop organisation's project activities in a target-oriented way by taking into consideration the strategy and changes occurring in the operating environment. You can support projects' success in own work community and act as developer of project teams' know-how. You know agile project management's benefits. You can take into consideration challenges and opportunities in international project co-operation.
Content
Strategic view on projects Projects as tool for change management Project working skills Project management Internationalization and projects
Requirements
E-learning assignments
Grading Scale
0 - 5
Course material
Slide presentations, example project plans and other project information from various fields, articles and literature. Ebook: Nicholas J. and Steyn H., 2017. Project Management for Engineering, Business and Technology. 5th Edition. New York: Routledge. Indicative Reading: Ebook via a link from Moodle: Artto K., Martinsuo M., Kujala J., 2011. Project business. Helsinki: Aalto University.
Other considerations
This course has an equal content with the course Strateginen projektiosaaminen.
Contact
Jääskeläinen Ari


4 X991062 Strategic Thinking and Future Orientation

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student - is able to describe both the meaning of strategic thinking and continuous renewal in relation to the vision of organisation and in development of competitiveness - is able to choose new strategic approaches during organisational changes and renewal processes. - is able to recognize/anticipate the changes happening in the organisational environment. - has readiness to adapt methods of anticipation, and foresees the future trends of (working) organisation.
Content
- Strategic thinking and visioning - Analysis of industry and anticipation of the future as part of strategic thinking - Scenarios as working method - Future information as part of leadership and management, and in decision making
Requirements
Learning tasks, short presentation
Grading Scale
0 - 5
Course material
Relevant, topical literature and articles, Moodle environment.
Other considerations
This course has an equal content with the course Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus.
Contact
Haapakoski Markku


4 X991064 Service Design

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
The student will obtain a general idea of the service design thinking and methods. Specific techniques, guidelines and examples are used to emphasize the practical aspects of service design in a ways that are both user centric and socially and culturally appropriate. Students will learn to understand important factors to consider when developing and applying service design processes.
Content
- Service design thinking methods and processes. - Understanding the service design challenge: the users, business environment and applicable technologies - Observing, profiling, creating empathy for the users, participating with the users and being visual during the whole process - Creating ideas, prototyping, evaluating and improving including the clients and the users in the process - Implementing, maintaining and developing the services - Operating with business realities.
Requirements
This course is based on practice-oriented education.
Grading Scale
Passed - 0
Course material
STICDORN, M. & SCHNEIDER, J. (ed.) 2010. This is Service Design Thinking. Basics - Tools - Cases. Amsterdam: BIS Publishers. Dorst, K. 2015. Frame innovation: create new thinking by design. Cambridge: MIT Press.
Other considerations
Intensive course at the beginning of June
Contact
Sirviö Timo


4 X991066 Sustainable development in changing climate, what has it to do with me?

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student - knows basics of climate change and United Nations’ Sustainable Development Goals - understand the systemic nature of action on climate change, their magnitude and holistic implementation and their long-term societal importance - are able to assess critically information sources on climate change and also understands deliberate misleading - knows the Human Security approach and is capable to preliminary assess the impacts of the measures in a pre-selected context (related to one's own work, hobby or similar)
Content
- Reliability of the climate change information and the IPCC - Greenhouse effect - Climate change impacts, mitigation and adaptation: If emissions increase as in recent years, average warming will rise above 2 ° C in about 10 years, and activated tipping points will increase average warmth by 5-6 ° C in a century, causing body temperature rise above 42 ° C for billions of people. It is possible to stop temperature rise below 2 ° C in 30 years by using known technologies. This requires reducing emissions and strengthening carbon sinks. The introduction of sustainable technologies requires systemic changes such as a carbon tax. The magnitude of the change is comparable to post-war reconstruction. What should be done at the individual, organizational and societal level? Pressure on politicians and companies. Preparing for extreme weather events. Widespread measures affecting society have been under way for a long time - Human Security Approach (people centered, true knowledge and impact assessment) - Ex-ante impact assessment of the measures, presentation of the method and exercise
Requirements
- Online study and online exam - Submission of the preliminary impacts assessment of the planned measures
Grading Scale
Passed - 0
Course material
Content, materials and links to external resources (all in Moodle)
Contact
Kajanus Miika


Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.