Opiskelijoita kahvip�yd�ss�.





LW22SM Liiketalouden tutkinto-ohjelma, Wellness-liiketoiminta

Opetussuunnitelman vastuuhenkilö: Jari Lindén

Koulutuksen lähtökohdat

Liiketalouden tutkinto-ohjelma johtaa liiketalouden alan ammattikorkeakoulututkintoon, tutkintonimike on tradenomi (AMK). Opintojen laajuus on 210 opintopistettä ja kesto 3,5 vuotta. Tutkinnon tuottama osaaminen vastaa Euroopan unionin alueella yhteisesti määriteltyä korkeakoulutasoa, mikä mahdollistaa työvoiman ja asiantuntijoiden liikkumisen.

Tutkinto-ohjelma on tarkoitettu opiskelijoille, jotka haluavat yhdistää hyvinvointipalveluiden sekä liiketalouden asiantuntemuksen ja osaamisen. Wellness-liiketoiminnan tradenomi erottuu erityisosaamisellaan muista tradenomeista. Wellness-tradenomilla on vahvan liiketoimintaosaamisen lisäksi monipuolinen hyvinvointiin liittyvä tietämys ja alan yritystoiminnan kehittämisosaaminen.

Savoniasta valmistuvat tradenomit sijoittuvat erityisesti pieniin ja keskisuuriin yrityksiin tai yrittäjiksi.

Osaamistavoitteet

Tradenomin koulutus on eurooppalaista ja suomalaista tasoa 6 (Kansallinen viitekehys).



Wellness-tradenomin osaamisprofiili muodostuu kompetensseista.



Opintojen rakenne

Tradenomin opinnot ovat laajuudeltaan 210 opintopistettä. Opetussuunnitelman mukaan yksi opiskeluvuosi vastaa 60 opintopistettä, mikä tarkoittaa 1600 tuntia opiskelijan työtä. Monimuotototeutuksessa opiskelu toteutetaan verkko-oppimisympäristössä, jossa itsenäinen- ja yhteisöllinen, ryhmissä tapahtuva opiskelu korostuvat. Opiskelu sisältää työelämälähtöistä tutkimus- ja kehittämistoimintaa.

Asiantuntijuuden kehittyminen

Wellness-tradenomin opetussuunnitelma on laadittu niin, että
• tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen ja
• koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.

Opiskelija
• laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman, jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan (sisältää vähintään 5 opintopistettä opiskelua vieraalla kielellä)
• vastaa opintojensa etenemisestä.

Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.



Koulutuksen toteutus

Koulutus toteutetaan verkko-opintoina. Lisäksi on yksittäisiä intensiivipäiviä.

Savoniassa pedagogisena lähtökohtana on laadukkaan ja työelämäläheisen koulutuksen sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan monimuotoinen yhdistäminen. Työelämäläheisessä koulutuksessa korostuvat opiskelijoiden motivaatio ja opintoihin sitoutuminen. Moninaiset virtuaaliset ja fyysiset ympäristöt Savoniassa ja verkostokumppaneiden tiloissa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin kytkevät teorian ja käytännön laajasti ja kiinnostavasti osaksi opiskelijan oppimista ja organisaatioiden kehittämistä. Koulutukselle on tyypillistä monimuotoisuus, monialaisuus sekä aikaan ja paikkaan sitomattomuus.

Savonian koulutusten työelämälähtöisyys toteutuu opettajien monimuotoisen verkostoitumisen kautta. Verkostot varmistavat myös substanssiasiantuntijuuden jatkuvan kehittymisen. Henkilöstö luo oppimistilanteita ja tukee opiskelijan oppimista. Opiskelijapalvelut, kirjasto- ja tietopalvelut, kansainvälisyyspalvelut ja muut korkeakoulupalvelut auttavat opiskelussa. Koulutuksessa noudatetaan esteettömyyden sekä kestävän kehityksen periaatteita.

Koulutusta suunnitellaan, toteutetaan, arvioidaan ja kehitetään yhteistyössä opiskelijoiden, työelämän ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Näin varmistetaan, että tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma vastaa työelämän tarpeita. Yhteistyö perustuu avoimeen vuorovaikutukseen, osaamisen jakamiseen ja yhdessä oppimiseen.

Opiskelun tavoitteena on opiskelijan ammatillisen asiantuntemuksen kasvu. Opiskelun myötä noviisista kasvaa oma-aloitteinen ja itsenäinen asiantuntija. Opiskelijoiden itseohjautuvuutta korostetaan opetuksessa ja ohjauksessa opintojen alusta lähtien. Vastuu oppimisesta on opiskelijalla itsellään, ja oppimisen tavoitteena on opitun syvällinen ymmärtäminen.

Kokonaisvaltaisella ohjauksella tuetaan opiskelijan ammatillista kasvua koko opintopolun ajan. Savoniassa jokainen opiskelija on yksilö. Koulutus toteutetaan opiskelijoiden erilaiset tarpeet ja tavoitteet huomioiden. Monipuolisilla koulutuksen toteutustavoilla mahdollistetaan vaihtoehtoiset suoritustavat sekä opiskelijan omien tavoitteiden mukainen eteneminen opinnoissa.

Opintojen alussa ohjauksessa painottuu henkilökohtainen opiskelusuunnitelma (HOPS), jossa myös aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan. Opintojen edetessä painottuu uraohjaus, jolla tuetaan asiantuntijuuden suuntaamista, työelämävalmiuksien kehittymistä sekä työllistymistä. Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat opiskelijan henkilökohtaisten ammatillisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa. Kaiken ohjauksen tavoitteena on tehostaa opiskelijan oman ajankäytön hallintaa sekä oman toiminnan arviointia ja parantaa siten valmiuksia jatkuvaan oppimiseen.

Savoniassa hyödynnetään laajasti aikaisemman osaamisen tunnistamista ja tunnustamista sekä työn opinnollistamista osana opiskelijan henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa. Opiskelija voi syventää tai laajentaa osaamistaan hyödyntämällä Savonian kansallisten ja kansainvälisten korkeakoulukumppaneiden tarjontaa.

Kansainvälisyystaidot ovat tärkeä osa tradenomin osaamista. Yhteisten kieliopintojen lisäksi ammattiopintoihin sisältyy 5 op vieraalla kielellä toteutettavia opintoja. Opiskelija voi painottaa kansainvälistymistä valitsemalla englanninkielisiä opintoja sekä valinnaisia kieliopintoja. Englanninkielisillä toteutuksilla mahdollistetaan myös vaihto-opiskelijoiden osallistuminen opintojaksoille, jolloin samalla edistetään kaikkien opiskelijoiden kansainvälisten taitojen kasvua. Kansainvälisyyttä voi vahvistaa myös opiskelijavaihdolla tai suorittamalla harjoittelu ulkomailla.

Arvioinnilla ohjataan ja tarkistetaan opiskelijan opintojen osaamistavoitteiden saavuttamista. Arvioinnin kohteena on koko oppimistapahtuma eli opetuksen tavoitteiden mukaisten tietojen ja taitojen saavuttaminen sekä opiskelun että työelämän edellyttämä asennoituminen ja vastuunottokyky. Opintojaksojen arviointi perustuu opintojaksokohtaisesti laadittuihin arviointikriteereihin.


Opintojaksotaulukko

Koodi Nimi 1 S 1 K 2 S 2 K 2 KS 3 S 3 K 4 S 4 K
 
Perusopinnot
4 LWP100 Wellness-toimintaympäristö 5                
4 LXMR100 Svenska på företaget 5                
4 LWM8000 Yritystoiminta ja talousprosessi 5                
4 LXM8010 Juridiikan perusteet 5                
4 LWM8010 Markkinoinnin perusteet 5                
4 LXM8020 Tietotekniset taidot 5                
4 LXM8030 Talousmatematiikka   5              
4 LXM8040 Kansantalous   5              
4 LXM8050 Vuorovaikutteinen asiakaspalvelu ja myyntityö   5              
4 LXM8060 Talouden suunnittelu   5              
4 LXM8070 Projektinhallinta   5              
4 LXME100 Business English   5              
 
Ammattiopinnot
4 LXM8100 Asiantuntijaviestintä     5            
4 LWM8020 Asiakas ja tuoteosaaminen     5            
4 LXM8110 Kustannusten hallinta ja taloudellinen analyysi     5            
4 LWM2030 Wellness-liiketoiminnan mahdollisuudet     5            
4 LWM8040 Wellness-liiketoiminnan kehittäminen       5          
4 LWM8050 Wellness-palveluiden myynti ja markkinointi       5          
4 LXME200 English for International Communication       5          
4 LXM8120 Tutkiva ja kehittävä toiminta 5 (NonStop)
4 LXM8130 Innovaatiojohtaminen           5      
4 LWM8060 Markkinoinnin suunnittelu           5      
4 LLX2300 Vuorovaikutteinen lähijohtaminen           5      
4 LXM8150 Talouden ohjaus           5      
4 LWM8070 Hyvinvointiteknologia           5      
 
Valinnaiset opinnot
Valinnaiset opinnot
4 LLX1400 Hallinto-oikeuden perusteet     5            
4 LLX1600 Myynnin verkkokurssi 5 (NonStop)
4 LLX2200 Työelämän digitaidot       5          
4 LXM8200 Palkkahallinto         5        
4 LLK1001 KY1: Kaupan toimintaympäristö ja kilpailukeinot 5 (NonStop)
4 LLK2001 KY2: Osaston henkilöstön ja myynnin johtaminen 5 (NonStop)
4 LLK3001 KY3: Tunnusluvut ja johtaminen 5 (NonStop)
4 LLXE400 Business, Culture and Society       5          
4 LL82020 Kehittämisprojekti       5          
4 LLHAR35 Kohdennettu harjoittelu       5          
International Sales
4 LIX1000 Sales Process and Tools     5            
4 LIX2000 International Sales Management       5          
4 LIX3000 Storytelling and Content Marketing           5      
Design Business
4 LIX7000 Service Design Thinking     5            
4 LIX8000 Sustainable Fashion     5            
4 LIX9000 Creative Leadership       5          
4 LIX1100 User Experience Design     5            
 
Opinnäytetyö
Opinnäytetyö
4 SAVONT1 Opinnäytetyö           15      
   5 LLONT10 Opinnäytetyön suunnittelu           5      
   5 LLONT20 Opinnäytetyön toteutus             5    
   5 LLONT30 Opinnäytetyön viimeistely               5  
   5 LLONT40 Kypsyysnäyte               0  
4 SAVONT2 Opinnäytetyö           15      
   5 LLONT50 Opinnäytetyö, projekti 1           5      
   5 LLONT60 Opinnäytetyö, projekti 2             5    
   5 LLONT70 Opinnäytetyöprojektien synteesi ja julkistaminen               5  
   5 LLONT80 Kypsyysnäyte               0  
 
Harjoittelu
Harjoittelu
4 LLHAR1 Harjoittelu 1   6              
4 LLHAR2 Harjoittelu 2   6              
4 LLHAR3 Harjoittelu 3             6    
4 LLHAR4 Harjoittelu 4             6    
4 LLHAR5 Harjoittelu 5             6    

Opintojaksokuvaukset

4 LWP100 Wellness-toimintaympäristö

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee Wellness –ajattelun ja elämäntavan teoreettisen sisällön, niiden taustat ja merkityksen kuluttajakäyttäytymistä ohjaavana tekijänä sekä asiakasrajapinnassa että yrityksen sisäisissä toiminnoissa. osaa yhdistää wellness-ajattelun liiketoiminnan eri osa-alueisiin sekä arvioida toimintoja ja palveluja wellness- ja elämysmallien perusteella. osaa ottaa huomioon alan eettiset vaatimukset toiminnassaan. osaa toimia Savonian oppimis- ja toimintaympäristössä hyödyntäen sen tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja. osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan
Keskeiset sisällöt
Orientoituminen opintoihin Wellness-ilmiön synty ja peruskäsitteiden määrittely Wellness-elämäntapa ja kuluttajakäyttäytyminen Wellness-linkitys liiketoiminnan eri aloilla ja maantieteellisillä alueilla Elämyksellisyys kulutuksessa
Suoritustavat
Verkkotehtävät- ja keskustelut, osallistuminen tuotetesteihin, reflektoiva raportti
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Verkkoluennot Opintojakson alussa ilmoitettava materiaali
Yhteyshenkilö
Virolainen Harri


4 LXMR100 Svenska på företaget

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kertoa itsestään ja esitellä omaa ammatillista profiiliaan. Opiskelija selviytyy työelämän tyypillisimmissä viestintätilanteissa ruotsin kielellä, hallitsee liiketalouden alan keskeisimmän sanaston sekä kykenee viestimään vuorovaikutustilanteeseen sopivalla tavalla. Opiskelija osaa tuottaa tavallisimpia työelämän dokumentteja sekä esitellä yritystä tai organisaatiota ja sen palveluja, tuotteita ja toimintaa. Opiskelija osaa hyödyntää talouselämän julkaisujen ja muiden tietolähteiden tarjontaa.
Keskeiset sisällöt
Koulutukseen ja työhön liittyvä sanasto sekä liiketalouden alan perussanasto kirjallisissa (mm. työnhaun asiakirjat, sähköpostiviestintä, liikekirje) ja suullisissa viestintätilanteissa (mm. puhelinkieli, tuote-esittely, yritysesittely, asiakaspalvelutilanteet).
Suoritustavat
Oppimistehtävät, suulliset ja kirjalliset testit.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
HANSKA-AARE, Sari, KERÄNEN, Marit, LEHTOVIITA, Kirsi & PIRTTILÄ, Mia. 2014 tai uudempi. Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor. Edita Publishing Oy.
Muuta huomioitavaa
Suorittamalla tutkinto-ohjelmansa ruotsin kielen pakollisen opintojakson (liiketalouden alalla Svenska på företaget) hyväksytysti opiskelija osoittaa hallitsevansa valtion virkamiehiltä vaadittavan suullisen ja kirjallisen ruotsin kielen taidon (julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annettu laki 424/ 2003, 6§).
Yhteyshenkilö
Löf Marja-Elina


4 LWM8000 Yritystoiminta ja talousprosessi

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää yritystoiminnan merkityksen yhteiskunnassa ymmärtää liiketoiminnassa tehtävien päätösten kriteerit ja osaa huomioida ne liiketoiminnan päätöksenteossa Osaa laatia alustavan liiketoimintasuunnitelman yritykselle ja organisoida yrityksen toimintaa. Opiskelija kykenee hyödyntämään sidosryhmäajattelua yrityksen toiminnan kehittämisessä. Opiskelija kykenee arvioimaan yrityksen riskejä ja huomioimaan riskienhallinnan toiminnassa. Opiskelija ymmärtää yrityksen reaali- ja rahaprosessin. Opiskelija ymmärtää yrityksen tuloksen muodostumiseen vaikuttavat keskeiset asiat ja osaa tulkita tavanomaista pk-yrityksen tuloslaskelmaa ja tasetta.
Keskeiset sisällöt
- Yritystoiminnan tunnusmerkit ja yrittäjyyden merkitys yhteiskunnassa - Yrittäjyyden peruskäsitteet - Liikeidea - Analysointimenetelmät (mm. PESTE, SWOT) - Yrityksen riskienhallinta - Sidosryhmäajattelu - Liiketoimintasuunnitelma - Taloushallinnon rooli yrityksessä, yrityksen talousprosessi ja siihen liittyvät keskeiset käsitteet ja tuloksen muodostuminen. - Perehtyminen tuloslaskelmaan ja taseeseen ja kirjanpidon perusajatukseen.
Suoritustavat
Tentit, oppimistehtävät
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opettajan ilmoittama materiaali
Yhteyshenkilö
Kesänen Anni


4 LXM8010 Juridiikan perusteet

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee Suomen ja EU:n oikeusjärjestyksen perusteet sekä osaa käyttää erilaisia oikeuslähteitä oikeudellisessa ratkaisutoiminnassa. Opiskelija tuntee opintojakson aihepiirien keskeistä lainsäädäntöä ja osaa soveltaa sitä käytännön ratkaisutilanteissa.
Keskeiset sisällöt
- Suomen ja EU:n oikeusjärjestys - oikeuslähteet, lakikirja, finlex ja muut oikeudelliset tietokannat - henkilöoikeus - yleinen sopimusoikeus - yritysjuridiikan perusteet - työoikeus
Suoritustavat
Itsenäinen teorian opiskelu, ryhmätyöt, tentti
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opettajan laatima verkkomateriaali ja aihepiireihin kuuluva keskeinen lainsäädäntö
Yhteyshenkilö
Honkanen Jukka


4 LWM8010 Markkinoinnin perusteet

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tehdä perusteltuja markkinointiratkaisuja huomioiden segmentointiperusteet sekä kuluttajakäyttäytymiseen liittyvät tekijät ja erilaiset kilpailukeinot ja niiden hyödyntämisen. Opiskelija huomioi ratkaisuissaan markkinat ja kilpailutilanteen, ymmärtää alakohtaisen viestintätaitojen merkityksen opinnoissa ja työelämässä. Opiskelija hallitsee asiatyylisen viestinnän perusteet, osaa laatia opintojen sekä yrityksen kirjallisia dokumentteja, osaa pitää asiantuntevan suullisen esityksen ja osaa arvioida omia viestintätaitojaan
Keskeiset sisällöt
- markkinoinnin perusteet ja toimintaympäristö - kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheet ja siihen vaikuttavat tekijät - segmentointiperusteet ja segmentointiprosessi - asiakastiedon merkitys segmentoinnin perustana - markkinoinnin kilpailukeinot ja niiden hyödyntäminen - markkinoinnin suunnittelun perusteet - asiatyylisen viestinnän perusteet - kirjallisen tekstitaidon perusteet sisältäen Savonian raportointikäytänteet - suullisen viestinnän sekä ryhmäviestinnän perusteet
Suoritustavat
Tentti, oppimistehtävä
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opettajan opintojakson alussa ilmoittamat materiaalit, Bergström & Leppänen, Asiakassuhdemarkkinointi (2015)
Yhteyshenkilö
Pitkänen Ari


4 LXM8020 Tietotekniset taidot

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee työvälineohjelmistojen peruskäytön ja osaa toimia vastuullisesti oppilaitoksen verkkoympäristössä
Keskeiset sisällöt
Tietotekniikan käyttö opiskeluun ja ammattialaan liittyvissä tehtävissä. Tekstinkäsittely: raporttipohjan käyttö, muotoilut, ylä- ja alatunnisteet ja asiakirjan rakenne Taulukkolaskenta: soluviittaukset, kaavojen käyttö, perusfunktiot ja kaaviot WordPress-blogi: sivuston luominen ja muokkaus, teemojen muokkaus ja käyttö Esitysgrafiikka: esityksen muokkaaminen, diarakenne ja objektien käsittely Sosiaalisen median ammatillinen käyttö: yhteiskehittely ja pilvipalvelut.
Suoritustavat
Oppimistehtävät, vaihtoehtoisena suoritustapana työelämälähtöiset projektit, joiden sisällöt vastaavat opintojakson vaatimuksia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Oppimisympäristössä jaettu materiaali sekä Microsoft Office -koulutusmateriaali.
Yhteyshenkilö
Suomela Leo


4 LXM8030 Talousmatematiikka

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on riittävät liiketoiminnassa tarvittavat matemaattiset tiedot ja taidot. Opiskelija pystyy soveltamaan opittua käytännön työhön. Opiskelija osaa käyttää Exceliä talousmatemaattisten ongelmien ratkaisuun.
Keskeiset sisällöt
Matemaattisten perustaitojen kertaus. Suomalainen arvonlisä- ja henkilöverotus. Katetuotto- ja kannattavuuslaskenta. Indeksit ja rahanarvon muuttuminen. Valuuttojen heikkeneminen ja vahvistuminen. Yksinkertainen korko ja koronkorko. Rahoitus- ja investointilaskelmat. Excelin käyttö talousmatemaattisissa tehtävissä.
Suoritustavat
Kurssi suoritetaan joko tekemällä aihealuekohtaisia testejä tai osallistumalla loppukokeeseen. Testit arvioidaan hyväksytty / hylätty ja opiskelijan on suoritettava kaikki testit hyväksytysti saadakseen opintojaksosta suoritusmerkinnän. Vaihtoehtoisesti opiskelija voi osallistua loppukokeeseen, joka arvioidaan 0 – 5.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Saaranen, Kolttonen & Pösö: Liike-elämän matematiikka. 2016. 11. uudistettu painos. Edita. Helsinki. Moodlessa jaettava lisämateriaali.
Edeltävät opinnot
Excelin peruskäyttö on hallittava.
Muuta huomioitavaa
Arviointiasteikko: Hyväksytty/Hylätty TAI 0 – 5 Kurssin voi suorittaa kahdella eri tavalla: 1. Moodlessa olevien aihealuetenttien (yhteensä 12) avulla. Arvosana hyväksytty. Tentit tulee tehdä järjestyksessä. Yksittäisen tentin suorituskertojen määrää ei ole rajattu. 2. Osallistumalla loppukokeeseen, joka arvioidaan 0 - 5. Loppukokeesta on saatavilla myös helpotettu versio, jonka maksimiarvosana on 2. Loppukokeeseen voit halutessasi osallistua, vaikka olet suorittanut kurssin aihealuetenteillä. Tuloksen saatuasi voit päättää, minkä arvosanan otat. Loppukokeeseen osallistuminen katsotaan kuitenkin tällöin Savonian tutkintosäännön mukaiseksi korotukseksi.
Yhteyshenkilö
Muuruvirta Petteri


4 LXM8040 Kansantalous

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee kansantalouden peruskäsitteet ja riippuvuussuhteet. Opiskelija ymmärtää kansantalouden kokonaisuuden toimintaa ja osaa arvioida kansantalouden muutosten vaikutusta oman toimialansa, työpaikkansa ja kotitaloutensa tulevaisuuteen. Opiskelija osaa seurata luotettavaa kansantaloudellista uutisointia ja osaa arvioida käytävää kansantaloudellista keskustelua.
Keskeiset sisällöt
Kansantalouden peruskäsitteet ja –mekanismit mikro- ja makrotasolla Kuluttajan ja yrityksen käyttäytyminen Kansantalouden tilinpito Suhdannevaihtelut Kansantalouden sisäinen ja ulkonen tasapaino ja keinot niiden saavuttamiseksi
Suoritustavat
Palautettavat oppimistehtävät. Itsenäinen ja ohjattu opiskelu verkko-oppimisympäristössä
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Lindholm ja Kettunen Kansantalous. Edita. Kurssilla sovittava muu materiaali
Yhteyshenkilö
Salopelto Timo


4 LXM8050 Vuorovaikutteinen asiakaspalvelu ja myyntityö

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää yrityksen toimintaympäristöä ja kilpailukykyä. Opiskelija osaa hyödyntää yritystoiminnan mittareita analysoinnissa. Opiskelija osaa soveltaa analyysien tuloksia asiakasnäkemyksen muodostamisessa. Opiskelija hallitsee asiakaslähtöisen palvelun keskeiset käsitteet ja ymmärtää niiden merkityksen toimialalla. Hän osaa asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet ja osaa myydä erilaisia tuotteita ja palveluita.
Keskeiset sisällöt
- Toimintaympäristön analyysi - Yritystoiminnan keskeiset mittarit - Yrityksen kilpailukyvyn perusanalyysi - Myynnin ja markkinoinnin analyysityökaluja - Asiakaskokemus ja -ymmärrys - Asiakasprofiilit - Henkilökohtainen myyntityö - Myyntiprosessin perusteet
Suoritustavat
Tentti ja/tai oppimistehtävät ja -harjoitukset
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opettajan opintojakson alussa ilmoittama materiaali.
Yhteyshenkilö
Pekkarinen Ulla, Vauhkonen Sirpa


4 LXM8060 Talouden suunnittelu

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa ottaa huomioon taloudellisen näkökulman organisaation toiminnan suunnittelussa. Hän osaa laatia yksinkertaisen tulos- ja kassabudjetin sekä erilaisia kannattavuuslaskelmia katetuottolaskentaa soveltaen. Opiskelija osaa hinnoitella tuotteen katetuottotavoitteen mukaisesti.
Keskeiset sisällöt
- Kannattavuuslaskenta, erityisesti katetuottolaskenta - Hinnoittelun perusteet - Budjetointi - Alv hinnoittelussa ja budjetoinnissa
Suoritustavat
Itsenäinen opiskelu, tehtävien suorittaminen, tentti
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Jormakka R., Koivusalo K., Lappalainen J ja Niskanen M. Laskentatoimi, soveltuvin osin, Edita, uusin painos
Yhteyshenkilö
Loikkanen Ulla


4 LXM8070 Projektinhallinta

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida projektin, joka liittyy liiketoimintaan tai sen kehittämiseen. Opiskelija osaa tuottaa projektiin liittyvän dokumentaation ja hallitsee projekti- ja tiimityöskentelyn toimeksiannon edellyttämällä tavalla.
Keskeiset sisällöt
Projektin määrittely, tavoitteet ja seuranta Projektin vaiheet, elinkaari, roolit, resurssit ja riskit Projektidokumentit (esim. suunnitelma, raportit ja tiedotteet) Sidosryhmä- ja asiakasviestintä Ryhmän sisäinen viestintä Yhteistoiminnallinen tiedon rakentaminen
Suoritustavat
Verkkotehtävät, projektisuunnitelma, projektiraportti ja reflektoiva oppimispäiväkirja
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Sähköinen opiskelumateriaali Moodle–oppimisympäristössä.
Yhteyshenkilö
Huopainen Armi


4 LXME100 Business English

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Opiskelija osaa kertoa itsestään ja esitellä ammatillista profiiliaan. Opiskelija osaa viestiä suullisesti tyypillisimmissä työelämään liittyvissä vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa tavallisimpia liike-elämän tekstejä. Opiskelija hallitsee liiketalouden alalla tarvittavan keskeisimmän sanaston sekä kykenee hankkimaan, soveltamaan ja viestimään alaan liittyvää tietoa suullisesti ja kirjallisesti tilanteeseen sopivalla tavalla.
Content
Koulutukseen ja työhön liittyvä sanasto sekä liiketalouden alan perussanasto: kirjalliset viestintätilanteet mm. työnhaun asiakirjat, sähköpostiviestintä, yrityksen toiminnoista sidosryhmille viestiminen: suulliset viestintätilanteet kuten puhelinkieli, asiakas- ja muihin sidosryhmätapaamisiin liittyvä viestintä.
Requirements
Oppimistehtävät, suulliset ja kirjalliset testit.
Grading Scale
0 - 5
Course material
NISKANEN, Terttu, VETTER, Jutta, URBOM, Ruth. 2008-2015 kaikki painokset. Business Express. Sanoma Pro (aiemmin WSOY). Lisäksi muu myöhemmin ilmoitettava aineisto.
Contact
Ruotsalainen Jaana


4 LXM8100 Asiantuntijaviestintä

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa esiintyä vakuuttavasti oman alansa asiantuntijana. Hän kehittää ongelmanratkaisutaitojaan ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa toimia kokouksissa ja neuvotteluissa. Opiskelija saa valmiuksia oman alansa asiantuntijatekstien ja yrityksen kirjallisten dokumenttien kirjoittamiseen. Hän päivittää työnhaun valmiuksiaan. Hän osaa kirjoittaa tutkimus- ja kehitystyön raportteja.
Keskeiset sisällöt
Asiantuntijan esiintymis- ja vuorovaikutustaitojen syventäminen Ongelmanratkaisumenetelmät, neuvottelutaidot ja kokoustekniikka Työelämän kirjallinen viestintä Työnhaun valmiudet Tutkimus- ja kehittämistöiden raportointi
Suoritustavat
Kirjalliset ja suulliset/videoidut oppimistehtävät
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Yhteyshenkilö
Leskinen Hanna


4 LWM8020 Asiakas ja tuoteosaaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee ja tunnistaa wellness-palveluja käyttävien asiakkaiden keskeiset tarpeet, motiivit ja odotukset käyttää palveluita soveltaa tietoa asiakaspalveluprosessissa tuntee asiakaslähtöisen palvelutuotteen tuotesuunnittelun edellytykset ja tuotteistamisen periaatteet. osaa suunnitella palvelukonsepteja hyödyntäen palvelumuotoilun menetelmiä yhteistyössä asiakkaan kanssa. osaa suunnitella, tuottaa, ja johtaa wellness-palvelutuotteita osaa hyödyntää teknologiaa hyvinvointipalvelujen tuottamisessa. Opiskelija tutustuu asiakas- ja tuoteosaamiseen liittyvään keskeiseen englanninkieliseen sanastoon sekä kehittää viestintäosaamistaan työelämän vaatimissa tilanteissa
Keskeiset sisällöt
Erilaisten asiakkaiden kohtaaminen ja eettinen asiakaspalvelu Wellness-kuluttajakäyttäytyminen eri kulttuureissa ja monikulttuurisuuden vaikutukset asiakaspalvelussa Wellness-tuotteiden ja palvelujen erityispiirteet Tuotesuunnittelun ja palvelumuotoilun menetelmät Palvelukäsikirjoitus / service blueprint ja asiakkaan polku Tuotesuunnitteluprosessi ja sen vaiheet ideoinnista hinnoitteluun ja lanseeraukseen Aihepiiriin liittyvä keskeinen englanninkielinen sanasto
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen harjoituksiin ja tuotetestauksiin, verkkotehtävät, reflektoiva raportti
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opettajan laatima verkkomateriaali, kirjallisuus
Yhteyshenkilö
Virolainen Harri, Willman Salla


4 LXM8110 Kustannusten hallinta ja taloudellinen analyysi

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa laatia tuote- ja asiakaskohtaisia kustannus- ja kannattavuuslaskelmia sekä hinnoittelulaskelmia erilaisilla laskentamenetelmillä. Hän pystyy analysoimaan yrityksen taloudellista tilannetta ja hyödyntämään laskentainformaatiota erilaisissa päätöksentekotilanteissa.
Keskeiset sisällöt
Kustannuslaskelmat kustannustenhallinnan työkaluina Kustannuslaskennan perustekniikat: perinteinen kustannuslaskenta ja toimintolaskenta Hinnoittelumenetelmät Tunnuslukuanalyysi
Suoritustavat
Tentti ja oppimistehtävä
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Jormakka R., Koivusalo K., Lappalainen J ja Niskanen M. Laskentatoimi, soveltuvin osin, Edita, uusin painos tai Järvenpää M., Länsiluoto A., Partanen V. ja Pellinen J. Talousohjaus ja kustannuslaskenta soveltuvin osin, uusin painos Muu opettajan ilmoittama materiaali
Yhteyshenkilö
Loikkanen Ulla


4 LWM2030 Wellness-liiketoiminnan mahdollisuudet

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija - osaa tunnistaa yleisien kansansairauksien elintapoihin liittyvät riskitekijät ja kykenee suunnittelemaan ko.sairauksia ennaltaehkäiseviä palveluja ja tuotteita - kykenee soveltamaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin elementtejä wellness-palveluja suunnittelussa. - tunnistaa liikuntaan, ravitsemukseen, stressinhallintaan, mindfulnekseen, positiiviseen psykologiaan liittyviä vaikutusmekanismeja ja osaa huomioida nämä kyseisiä palveluja kehitettäessä - tunnistaa biohakkeroinnin merkityksen terveyden edistämisessä ja kykenee hyödyntämään siihen liittyviä elementtejä wellness-palveluiden ja tuotteiden suunnittelussa
Keskeiset sisällöt
-yleiset kansansairauksiin liittyvät elintapatekijät - liikunta, ravitsemus, stressinhallinta, mindfulness, positiivinen psykologia ja niihin liittyvät palvelut ja tuotteet - kokonaisvaltainen hyvinvointi ja siihen liittyvät palvelut - biohakkerointi ja siihen liittyvät palvelut ja tuotteet
Suoritustavat
- verkko-opintojaksolle osallistuminen, aktiivinen osallistuminen: harjoitustehtävien tekeminen, itsenäinen opiskelu: verkkoluentojen käyttö ja aineistoihin perehtyminen, verkkotehtävien suorittaminen annettujen kriteerien pohjalta
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Sovijärvi, O., Arina, T., Halmetoja, J. Biohakkerin käsikirja Moodlessa oleva materiaali
Edeltävät opinnot
- Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Yhteyshenkilö
Virolainen Harri


4 LWM8040 Wellness-liiketoiminnan kehittäminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää wellness-liiketoiminnan luonteen saa valmiudet wellness-palveluliiketoiminnan systemaattiseen kehittämiseen. Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää wellness-liiketoiminnan erityispiirteet suhteessa muuhun palveluliiketoiminnan sekä tuote-/tavaraliiketoimintaan. Opiskelija hallitsee wellness-liiketoiminnan käsitteistöä, osaa analysoida palveluliiketoiminnan nykytilaa sekä määritellä, johtaa ja toteuttaa oikeanlaisia kehittämistoimenpiteitä
Keskeiset sisällöt
Wellness-liiketoiminnan logiikka ja strategiat, liiketoiminnan kehittämissuunnitelma, wellness-toimintaympäritössä tapahtuva asiakaskeskeinen palvelukonseptien kehittäminen, palveluiden tuottaminen, verkostot ja asiakkaan palvelukokemus.
Suoritustavat
Oppimistehtävät verkossa
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opettajien ilmoittama materiaali
Yhteyshenkilö
Virolainen Harri


4 LWM8050 Wellness-palveluiden myynti ja markkinointi

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa myyntitoimia myyntiprosessin eri vaiheissa. Opiskelija osaa hyödyntää erilaisia myynnin välineitä. Opiskelija tuntee BtoB-myynnin erityispiirteet sekä osaa tarjota asiakkaalle soveltuvia ratkaisuja. Opiskelija tuntee markkinointiviestinnän keinojen ja eri medioiden kokonaisuuden sekä osaa tehdä markkinointiviestintäsuunnitelman. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa markkinointiviestinnän perusmateriaalia (teksti- ja visuaalinen suunnittelu). Opiskelija tuntee wellness-palvelujen markkinointiin liittyvän keskeisen lainsäädännön ja osaa soveltaa sitä käytännön ratkaisutilanteissa.
Keskeiset sisällöt
Henkilökohtainen myyntityö BtoB-myynti Markkinointiviestintä Markkinointiin liittyvä lainsäädäntö
Suoritustavat
Oppimistehtävät verkossa, tentti
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opintojakson alkaessa ilmoitettava materiaali
Yhteyshenkilö
Honkanen Jukka, Pitkänen Ari


4 LXME200 English for International Communication

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
The student will develop his/her English oral and written communication skills by having a look at intercultural communication. He/she will become more aware of his/her own culture and identity and understand the importance of culture when working in an international context. He/she will make the difference between formal and informal English and will be able to adapt his/her language level to different types of situation.
Content
Reading, writing, listening, speaking. Culture and identity: definitions. Classifying cultures. Why it is important to be aware of our own culture to better communicate. Finnish culture and other typical models. Etiquette and business etiquette. Welcoming guests to Finland. Finnish culture. International meetings and conferences. Business correspondence.
Requirements
Online learning assignments and activities. Independent work and group work.
Grading Scale
0 - 5
Course material
Selected materials in Moodle.
Prerequisites
Business English
Contact
Ruotsalainen Jaana


4 LXM8120 Tutkiva ja kehittävä toiminta

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on valmiudet tutkimus- ja kehittämistyön suunnitteluun ja toteuttamiseen. Opiskelija osaa arvioida aineistojen hankintamenetelmien soveltuvuutta eri tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida ja tulkita itsenäisesti laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa. Opiskelija osaa raportoida eri menetelmillä tehtyjä tutkimus- ja kehittämistöitä ja esittää niiden tuloksia havainnollisesti. Opiskelija osaa arvioida tutkimus- ja kehittämistyön luotettavuutta. Opiskelija osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti tutkimus- ja kehittämistyössä.
Keskeiset sisällöt
Laadullisen aineiston hankinta, analyysi ja tulkinta. Määrällisen aineiston hankinta, tulosten analysointi ja tulkinta. Tilastollisten ohjelmistojen käytön perusteet. Tutkimuseettiset periaatteet. Tutkimuksellisen työn raportointi ja raportointikäytänteet.
Suoritustavat
Opintojakso liittyy oman opinnäytetyön tekemiseen ja siihen kuuluu itsenäinen opiskelu verkossa, itsenäisesti suoritettavat tehtävät ja omaan opinnäytetyöhön sidottu oppimistehtävä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
ESKOLA, Jari ja SUORANTA, Juha. 1998. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere, Vastapaino HEIKKILÄ, Tarja. 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki, Edita. HIRSJÄRVI, Sirkka, REMES Pirkko ja SAJAVAARA, Paula. 2013. Tutki ja kirjoita. Porvoo, Tammi. KARJALAINEN, Leila JA KARJALAINEN, Juha. 2009. Tilastojen graafinen esittäminen. Ristiina, Pii-Kirjat Ky. KOSKINEN, Ilpo, ALASUUTARI, Pertti ja PELTONEN, Tuomo. 2005. Laadulliset menetelmät kauppatieteissä. Tampere, Vastapaino. MENETELMÄOPETUKSEN TIETOVARANTO [verkkojulkaisu]. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto [ylläpitäjä ja tuottaja]. . (Viitattu 4.11.2016) OJASALO, Katri, MOILANEN, Teemu ja RITALAHTI, Jarmo. 2015. Kehittämistyön menetelmät, uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYpro Oy. TUOMI, Jouni & SARAJÄRVI, Anneli. 2013. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki, Tammi. Muu ilmoitettu ja opettajien laatima materiaali.
Yhteyshenkilö
Mäkelä Pentti, Kesänen Anni


4 LXM8130 Innovaatiojohtaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa käyttää innovaatiotietoa ja -työkaluja liiketoiminnan ja työyhteisön uudistamisen lähteenä. Opiskelija osaa tukea ja kannustaa ideoiden syntymistä työyhteisössä ja innovatiivisen organisaatiokulttuurin syntymistä. Hän tuntee innovaatiotoiminnan keskeisiä käsitteitä ja osaa etsiä tietoa innovaatiojärjestelmään ja -rahoitukseen liittyen
Keskeiset sisällöt
Innovaatiotoiminnan keskeiset käsitteet, Kansallinen innovaatiojärjestelmä ja innovaatioiden rahoitusmuodot, Innovaatiotoiminnan. Sähköiset työkalut innovaatiotoiminnan tukena, Luovuus ja innovatiivisuus, Luova työyhteisö, Innovaatiostrategian osa-alueet, Innovaatioprosessi
Suoritustavat
Osallistuminen lähiopetukseen ja verkkokeskusteluihin/-ohjaukseen, oppimistehtävät
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Yhteyshenkilö
Järvenpää Titta, Niskanen Teija


4 LWM8060 Markkinoinnin suunnittelu

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin yhteyden liiketoiminnan menestykseen, sekä markkinoinnin kokonaisuuden. Hän ymmärtää suunnittelun merkityksen tavotteiden saavuttamisessa. Opiskelija tutustuu 2000-luvun markkinoinnin keinoihin, ja pystyy soveltamaan niitä omalla toimialallaan.
Keskeiset sisällöt
Suunnitteluprosessi, toimintaympäristöt, markkinoinnin työkalut, arviointi ja vaikuttavuus
Suoritustavat
Oppimistehtävät, tentti ja/tai raportti.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opettajien ilmoittama materiaali
Edeltävät opinnot
Wellness-viestintä tai vastaava
Yhteyshenkilö
Pitkänen Ari, Kuiri Tiina


4 LLX2300 Vuorovaikutteinen lähijohtaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakso tähtää lähijohtamisessa ja esihenkilötyössä tarvittavien yleisten valmiuksien ja työelämätaitojen kehittämiseen käytännönläheisesti. Opintojakson suoritettuaan opiskelija - osaa kuvata esihenkilön tehtävän tarkoituksen ja merkityksen organisaatiolle - tuntee esihenkilötyön ja lähijohtamisen toimintaa käytännössä - tuntee ryhmätoiminnan lainalaisuudet ja osaa huomioida ne lähijohtamisessa - oppii rakentamaan omaa johtajuuttaan - tunnistaa esihenkilötyön vaatimukset ja osaa peilata omaa osaamistaan niihin
Keskeiset sisällöt
- Esihenkilön rooli ja tehtävät - Vuorovaikutteisuus lähijohtamisessa: palautekäytännöt, kehityskeskustelut, muutosjohtaminen - Yksilöiden moninaisuus ja ryhmädynamiikka - Työntekijöiden motivointi ja hyvinvointi - Itsensä johtaminen ja esihenkilönä kehittyminen
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen annettujen kriteerien pohjalta.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset materiaalit, esimerkiksi artikkelit, videot, kirjallisuus, luentoaineistot.
Edeltävät opinnot
- Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Yhteyshenkilö
Rossi Anna


4 LXM8150 Talouden ohjaus

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa taloushallinnon roolin sekä strategisessa että operatiivisessa johtamisessa. Hän osaa käyttää erilaisia talouden ohjauksen menetelmiä, kuten BSC, toiminnan suunnittelussa ja seurannassa. Hän osaa laatia erilaisia talouden suunnittelulaskelmia ja hyödyntää niitä päätöksentekotilanteessa.
Keskeiset sisällöt
Talousohjaus strategisessa ja operatiivisessa ohjauksessa Strategiset ohjausmittaristot, erityisesti BSC Investointien kannattavuus Talouden suunnittelulaskelmat
Suoritustavat
Tentti ja oppimistehtävät
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Järvenpää M., Länsiluoto A., Partanen V. ja Pellinen J. Talousohjaus ja kustannuslaskenta soveltuvin osin, uusin painos Muu opettajan ilmoittama materiaali
Yhteyshenkilö
Loikkanen Ulla


4 LWM8070 Hyvinvointiteknologia

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa wellness-teknologian lähitulevaisuuden kehitystrendejä sekä hyvinvointi- ja terveysteknologian yhtymäkohtia ja keskeisiä eroja Tunnistaa käytössä olevaa wellness-teknologiaa (välineet, sovellukset) Osaa arvioida hyvinvointitekonologian käytön etuja ja haittoja sekä hyödyntää sitä wellness-palvelujen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Keskeiset sisällöt
Wellness-teknologian ja terveysteknologian kehitys ja nykytila Wellness-teknologian humaani käyttö ja eettinen perusta Wellness-teknologian monialainen yhteistyö alan toimijoiden kanssa
Suoritustavat
Oppimistehtävät
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opettajien ilmoittama materiaali
Edeltävät opinnot
Wellness-viestintä tai vastaava
Yhteyshenkilö
Niskanen Teija


4 LLX1400 Hallinto-oikeuden perusteet

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee hallinto-oikeuden oikeusjärjestelmän, hallitsee hallinto-oikeuden yleiset käsitteet ja periaatteet, sekä osaa soveltaa keskeisiä hallintolain ja oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain säännöksiä. Opiskelija osaa laatia oikaisuvaatimuksen ja muutoksenhakukirjelmän häntä koskevaan hallintopäätökseen.
Keskeiset sisällöt
Julkishallinto toimintaympäristönä, julkinen valta ja yksilön oikeusasema, hallinto-organisaatio, hallintolaki ja hyvän hallinnon perusteet, oikeusturvaa takaavat säännökset ja laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa.
Suoritustavat
Verkko-opiskelu
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Verkkomateriaali
Muuta huomioitavaa
Opintojaksokuvauksen osaamistavoitteita ja keskeistä sisältöä on muutettu 7.10.2020 ja vaihdettu kumotun hallintolainkäyttölain tilalle laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa.
Yhteyshenkilö
Honkanen Jukka


4 LLX1600 Myynnin verkkokurssi

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa arvioida omaa myyntiosaamistaan ja –taitojaan. Opiskelija osaa soveltaa myyntipsykologiaa ja ymmärtää ongelmaratkaisumyynnin mahdollisuudet henkilökohtaisessa myyntityössä.
Keskeiset sisällöt
- Myyntiprosessin ja myyntitaitojen kehittäminen - Myyntipsykologia ja henkilökohtainen myyntityö, ongelmanratkaisumyynti ja monikanavainen myynti
Suoritustavat
Verkko-opinnot, tehtävät, verkkotentti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Mobiili/ verkkokurssimateriaali.
Edeltävät opinnot
Perusopinnot
Muuta huomioitavaa
Suoritusajankohta on joustava. Myynnin verkkokurssi -opintojaksoa ei voi valita, jos Myynnin ja markkinoinnin kehittäjä on valinnut vaihtoehtoisista ammattiopinnoista opintojakson Asiakaspalvelu ja myynti (10 op), johon verkkokurssin suorittaminen sisältyy.
Yhteyshenkilö
Willman Salla


4 LLX2200 Työelämän digitaidot

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija vahvistaa osaamistaan työelämään liittyvillä tietotekniikan eri osa-alueilla. Opiskelija osaa käyttää taulukkolaskennan raportointitoimintoja ja osaa automatisoida Office-ohjelmien toimintoja. Opiskelija osaa muokata kuvia eri käyttötarkoituksiin.
Keskeiset sisällöt
Taulukkolaskenta: Yhteenvedot Pivot-raporteilla, joihin tiedot haetaan Excel-työkirjasta tai tietokannasta. Raporteissa ryhmitellään, suodatetaan ja lajitellaan tietoja ja tiedoista luodaan visuaalisia kuvaajia ja kuvaajakokoelmia Kuvakäsittelyn perusteet: Kuvakoot, kuvanmuokkaus, tasot ja tasomaskit Ohjelmistorobotiikan perusteet ja Office-perheen toimintojen automatisointi
Suoritustavat
verkkoluentojen käyttö ja aineistoihin perehtyminen, verkkotehtävien suorittaminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ilmoitetaan kurssin alussa
Edeltävät opinnot
Taulukkolaskennan perusteet
Yhteyshenkilö
Suomela Leo, Hiltunen Pentti


4 LXM8200 Palkkahallinto

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee palkkauksen perusteet, tutustuu palkkausta säätelevään normistoon ja osaa soveltaa sitä palkan laskennassa. Opiskelija osaa käsitellä palkanmaksussa palkasta tehtävät vähennykset, palkan verotuksen ja luontoisedut. Hän tunnistaa henkilökuntaetuudet ja ymmärtää etuuksien verottomuuden periaatteet. Hän osaa laskea vuosilomapalkan. Opiskelija osaa laatia matkalaskun kotimaan ja ulkomaan matkan osalta. Hän perehtyy työnantajalta vaadittaviin palkkahallintoon liittyviin maksuihin, tilityksiin, ilmoituksiin sekä palkkakirjanpitoon ja -raportointiin. Opiskelija osaa laskea ja huomioida henkilöstömenojen vaikutuksen yrityksen kannattavuuteen.
Keskeiset sisällöt
Palkkauksen perusteet Palkkahallinnon normisto Palkan verotus Palkasta tehtävät muut vähennykset Veronalaiset luontoisedut Verovapaat henkilökuntaetuudet Vuosiloma ja vuosilomapalkka Työaika Matkustuskustannusten korvaukset Työnantajan maksut ja tilitykset Palkkakirjanpito- ja raportointi Henkilöstökustannukset yrityksen kustannuksina
Suoritustavat
Itsenäinen ja ryhmissä tapahtuva opiskelu, oppimistehtävät ja tentti
Arviointiasteikko
0 - 5
Yhteyshenkilö
Martikainen Liisa


4 LLK1001 KY1: Kaupan toimintaympäristö ja kilpailukeinot

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on tutustua yrittäjäpohjaiseen kaupan alaan monipuolisesti - ja lisätä näin valmiuksia työskennellä vastuullisissa kaupan töissä tai vaikkapa teollisuuden eri tehtävissä.
Keskeiset sisällöt
- Kaupan toimintaympäristö -opintojakso jakaantuu viiteen opintoteemaan. Jokainen niistä tarjoaa yhden näkökulman kaupan toimintaan: pohditaan toimialaa, asiakkaita, jakelukanavia sekä kilpailukeinoja. Koska tässä opiskelussa keskitytään yrittäjäpohjaiseen vähittäiskaupan ketjutoimintaan, tarkastellaan viidentenä näkökulmana vielä kauppiasta. - Eri näkökulmien yhteisenä tavoitteena on, että löydät kaupan alasta uusia, mielenkiintoisia puolia - ja tältä pohjalta pohdiskelet, voisiko kaupan ala tarjota sinun persoonaasi sopivia tulevaisuuden haasteita. - Kauppa Suomessa - Kaupan asiakkaat - Kauppa osana toimitusketjua - K-kauppiasyrittäjät - Kaupan kilpailukeinot
Suoritustavat
Verkkopohjaiset opinnot, oppimistehtävät, tentit.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Annetaan opintojakson aikana.
Edeltävät opinnot
Liiketalouden perusopinnot.
Muuta huomioitavaa
Kauppiasyrittäjyysopinnot ovat Ruokakesko Oy:n kanssa yhteistyössä toteutettava opintokokonaisuus, joka koostuu kolmesta viiden opintopisteen laajuisesta opintojaksosta. Opintoihin voi osallistua liiketalouden perusopinnot suoritettuaan. Opiskelija voi suorittaa vain yhden tai useampia opintojaksoja. Opintojaksoille 2-3 osallistuminen edellyttää, että edeltävä opintojakso on hyväksytysti suoritettu.
Yhteyshenkilö
Selander Kai


4 LLK2001 KY2: Osaston henkilöstön ja myynnin johtaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on tutustua yrittäjäpohjaiseen kaupan alaan monipuolisesti - ja lisätä näin valmiuksia työskennellä vastuullisissa kaupan töissä tai vaikkapa teollisuuden eri tehtävissä.
Keskeiset sisällöt
Tavoitteena on, että opiskelija osaa kaupassa työskennellessään johtaa oman osastonsa myyntiä ja ohjata oman tiiminsä toimintaa säännösten mukaisesti. - Kauppa työpaikkana - Kaupan työsuojelu - Toiminnan laatu - Kaupan töiden organisointi - Henkilöstöjohtamisen työvälineet
Suoritustavat
Verkkopohjaiset opinnot, oppimistehtävät, tentit.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Edeltävät opinnot
LLK1001 KY1: Kaupan toimintaympäristö ja kilpailukeinot tai KYP1 ja KYP2
Muuta huomioitavaa
Kauppiasyrittäjyysopinnot ovat Ruokakesko Oy:n kanssa yhteistyössä toteutettava opintokokonaisuus, joka koostuu kolmesta viiden opintopisteen laajuisesta opintojaksosta. Opintoihin voi osallistua liiketalouden perusopinnot suoritettuaan. Opiskelija voi suorittaa vain yhden tai useampia opintojaksoja. Opintojaksoille 2 - 3 osallistuminen edellyttää, että edeltävä opintojakso on hyväksytysti suoritettu.
Yhteyshenkilö
Selander Kai


4 LLK3001 KY3: Tunnusluvut ja johtaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on tutustua yrittäjäpohjaiseen kaupan alaan monipuolisesti - ja lisätä näin valmiuksia työskennellä vastuullisissa kaupan töissä tai vaikkapa teollisuuden eri tehtävissä.
Keskeiset sisällöt
- Osaston tuotot ja kustannukset - Osaston tunnusluvut - Osaston johtaminen - Kaupan tuloksen muodostuminen - K-kauppias johtajana ja tuloksentekijänä
Suoritustavat
Verkkopohjaiset opinnot, oppimistehtävät, tentit.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Internet-sivustot, artikkelit tms. materiaali.
Edeltävät opinnot
Liiketalouden perusopinnot, KY1: Kaupan toimintaympäristö ja KY2: Osaston henkilöstön ja myynnin johtaminen
Muuta huomioitavaa
Kauppiasyrittäjyysopinnot ovat Ruokakesko Oy:n kanssa yhteistyössä toteutettava opintokokonaisuus, joka koostuu kolmesta viiden opintopisteen laajuisesta opintojaksosta. Opintoihin voi osallistua liiketalouden perusopinnot suoritettuaan. Opiskelija voi suorittaa vain yhden tai useampia opintojaksoja. Opintojaksoille 2 -3 osallistuminen edellyttää, että edeltävät opintojaksot on hyväksytysti suoritettu.
Yhteyshenkilö
Selander Kai


4 LLXE400 Business, Culture and Society

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
The student will increase his/her knowledge of the English-speaking economies, communities and culture as well as his/her ability to communicate on issues related to Finland, Finnish culture and the Finnish economy.
Content
The economy and the political system of the United Kingdom. British culture and society. The business life, economy and way of life in Finland. The economies and cultures of other major English-speaking countries. Major current affairs in Europe, the UK and the USA.
Requirements
Learning assignments individually and in small groups. Written and oral communication skills practice on the topics of the course applying the core English vocabulary required in the theme-specific assignments. Online course exam.
Grading Scale
0 - 5
Course material
Web-based and other materials in Moodle.
Prerequisites
Business English
Contact
Ruotsalainen Jaana


4 LL82020 Kehittämisprojekti

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija kehittää liiketaloudellista osaamista osallistumalla yhden lukukauden mittaiseen toiminnalliseen kehittämisprojektiin omalla työpaikallaan. Tarkemmat osaamistavoitteet määritellään projektikohtaisesti huomioiden opiskelijan tavoitteena oleva osaaminen. Projekti voi kohdentua yrityksen kehittämiseen tai opiskelijana oman työn kehittämiseen. Opiskelijan tulee osoittaa perehtyneisyytensä kehittämiskohteen teoriaperustaan sekä projektitoimintaan.
Keskeiset sisällöt
Kehittämiskohteen teoreettinen tietoperusta, joka määräytyy kehittämiskohteen mukaan. Projektin toteuttaminen ja dokumentointi.
Suoritustavat
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Määräytyy kehittämiskohteen tietoperustan mukaan.
Edeltävät opinnot
Projektinhallinta
Yhteyshenkilö
Pekkarinen Ulla


4 LLHAR35 Kohdennettu harjoittelu

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Kohdennetussa harjoittelussa opiskelija syventää tai laajentaa oman suuntautumisvaihtoehdon mukaista keskeistä osaamista. Opiskelija perehtyy erikseen määriteltäviin käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen suuntautumisvaihtoehdon jollain erityisalueella tai laajentaa liiketalouden alan yleistä osaamista.
Keskeiset sisällöt
Tiedollinen kehittyminen, käytännön alakohtaisten työelämävalmiuksien kehittyminen sekä henkilökohtaisten valmiuksien kehittyminen.
Suoritustavat
Kohdennettu harjoittelu, oppimistehtävät, oppimispäiväkirja, PLE, blogi, asiantuntijaesitys.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Edeltävät opinnot
Perusharjoittelu 12 op tai vähintään 90 op muita opintoja.
Yhteyshenkilö
Martikainen Liisa


4 LIX1000 Sales Process and Tools

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Students understand the components and stages of the sales process and customers’ purchase process. They deepen their skills and knowledge of customer relationship management as a system and its role to support the sales process. Students learn to manage their customer base. They learn to use various sales and negotiations techniques to close a deal.
Content
Buying process vs sales process CRM in support of sales process/Different sales tools Different roles in sales Time management in sales Sales techniques Sales negotiations: negotiation steps and negotiation skills
Requirements
Assignments (individual and group assignment).
Grading Scale
0 - 5
Course material
The material is given at the beginning of the course.
Prerequisites
Sales Skills
Contact
Göker Özerk


4 LIX2000 International Sales Management

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Students understand the role and responsibilities of a sales executive in managing, supervising and developing the sales and the customer base of a company. They learn the importance of management of global sales teams and understand a sales executive’s role in networking and building partnerships in international sales.
Content
Planning sales Finding sales opportunities and sales leads Customer acquisition Developing solutions to customer needs Leading international sales teams Building networks and partnerships in international sales Managing and developing sales processes
Requirements
Assignments.
Grading Scale
0 - 5
Course material
The material is given at the beginning of the course.
Prerequisites
Sales Skills. Sales Process and Tools.
Contact
Göker Özerk


4 LIX3000 Storytelling and Content Marketing

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Students understand and explain the mechanics of storytelling. They learn to apply storytelling in sales pitching. Students understand the importance of communicating with the customers by delivering valuable information with belief that customers reward a business with their custom and loyalty.
Content
The magic of story Pitching as an application of storytelling Content marketing How to inspire and engage customers
Requirements
Assignments.
Grading Scale
0 - 5
Course material
The material is given at the beginning of the course.
Prerequisites
Sales Skills
Contact
Järvenpää Titta


4 LIX7000 Service Design Thinking

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
The student obtains an overview of the service design thinking and methods. He/she acquires knowledge of specific techniques and guidelines which emphasize the aspects of user-centric and culturally & socially appropriate service design. The student also learns to understand important factors to consider when developing and applying service design processes.
Content
- Service design thinking and its methods and processes. - Understanding the service design challenge: the users, business environment and applicable technologies. - Observing, profiling, creating empathy for the users, participating with the users and being visual during the whole process. - Creating and prototyping ideas as well as idea evaluation and improvement together with the clients and the users. - Implementing, maintaining and developing the services. - Operating with business realities.
Requirements
A small project work.
Grading Scale
Passed - 0
Course material
STICDORN, M. & SCHNEIDER, J. (ed.) 2010. This is Service Design Thinking. Basics - Tools - Cases. Amsterdam: BIS Publishers. Dorst, K. 2015. Frame innovation: create new thinking by design. Cambridge: MIT Press.
Contact
Sirviö Timo


4 LIX8000 Sustainable Fashion

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
The student learns to realize what impacts his/her decisions about fashion have on sustainability. He/she becomes familiar with fashion concepts in a social, cultural, environmental and economical context both locally and globally. The student understands the importance of sustainable fashion strategies based on future thinking. The student is able to translate trends and target designs to correspond with and enhance a company's/brand’s identity. The student learns to work in a practical, creative and innovative way in the development of fashion concepts in a sustainable context. He/she is able to demonstrate a critical engagement in various aspects of sustainability and justify his/her proposals and decisions. He or she will learn to work in a concept design process based on both an experimental, sustainable and commercial approach.
Content
Definitions of sustainable fashion. Fashion in global context. Sustainable fashion strategies and methods. The role of design in sustainability issues. Sustainable trend and market analysis. A team-based project where a sustainable fashion concept is developed.
Requirements
Exams and sustainable fashion concept assignment.
Grading Scale
0 - 5
Course material
WGSN (online material) Niinimäki, Kirsi (ed.) 2013. Sustainable fashion: new approaches. Helsinki: Aalto ARTS Books (e-book). Gwilt, Alison. 2014. A practical guide to sustainable fashion. London: Fairchild Books. Ethicalfashionforum/ http://mysource.io/ Okala: the ecodesign strategy wheel. (online material) Other course-specific e-learning materials provided by the lecturer.
Prerequisites
Basic studies.
Contact
Ryynänen Sirpa, Niskanen Terttu


4 LIX9000 Creative Leadership

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
The student obtains an understanding of the critical role of an organisational culture both from the customer perspective (providing a basis for company image) and from an inner organisational perspective (providing shared guidelines for work). Furthermore, the student increases his/her knowledge of different types of people and working styles in order to be able to make the best use of team dynamics in building an innovative and creative team. The student identifies his/her potential for creativity and creative problem solving and will find ways how to act as a creative leader. The student learns to find creativity by himself/herself and use the methods to find the creativity of the employees. The student learns to understand leadership in a sustainable way.
Content
- Fundamental understanding of leadership & management. - Gaining an understanding of different organisational structures and leadership - Ability to create organisational cultural analysis - Understanding the fundamentals of team psychology and development - Understanding of teams and how to build up good teams - Understanding individuals' roles in a team and diversity in a team/group/organisation setting - understand the importance of creativity in itself and understand the importance of creativity in the workplace / leadership
Requirements
Assignments
Grading Scale
0 - 5
Course material
To be announced by the teacher via Moodle.
Prerequisites
No prerequisites (However this is a business-related course, so some basic knowledge of business is expected. If you come from different type of background then you should study more of the terms and tools and theories on your own.)
Other considerations
This course is an online course done via Moodle. Specific instructions will be given at the beginning of the course. Please note that a web-based course requires motivation and self-studying from the students. The study method is online learning, which requires independent study skills. The lecturer will give tips and hints how to progress, but the work is to be done by the students.
Contact
Incze Emma


4 LIX1100 User Experience Design

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
In this course, the student will obtain an overview of the UX (User Experience) design and design processes for creating user-centric digital services and interaction design. The student will achieve knowledge of design thinking, concept design and other specific techniques and guidelines for developing meaningful services in digital age. The student is able to create, improve and develop new concepts and solutions for businesses and organization’s within digital marketing and interaction design.
Content
Idea creation and assessment, development of concepts.
Requirements
Business and customer oriented assignments.
Grading Scale
0 - 5
Course material
Buxton, B. 2007. Sketching User Experiences: Getting the Design Right and the Right Design. Or equivalent. Other material provided by the lecturer.
Contact
Silfver Jouni


4 SAVONT1 Opinnäytetyö

Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - valita oman alan ja oman ammatillisen kehittymisen kannalta sopivan opinnäytetyöaiheen sekä perustella valintaansa eri näkökulmista. - suunnitella ja toteuttaa työelämäläheinen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - soveltaa tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa opinnäytetyöprosessissa ja oman asiantuntijuutensa kehittämisessä. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyön aiheeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. - arvioida opinnäytetyöprosessiaan, sen luotettavuutta ja eettisyyttä sekä työn aikana tapahtunutta ammatillista kasvuaan ja oppimistaan. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan. - kirjoittaa omasta opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen.
Keskeiset sisällöt
SAVONT1 Opinnäytetyö 15 op ONT10: Opinnäytetyön suunnittelu (5 op) - opinnäytetyöhön ja sen tekemiseen orientoituminen - aiheen valitseminen ja rajaaminen - opinnäytetyön suunnitelman laatiminen ja taustamateriaalin kokoaminen ONT20 Opinnäytetyön toteutus (5 op) - opinnäytetyön tekeminen - opinnäytetyön tulokset/tuotos ONT30 Opinnäytetyön viimeistely (5 op) - opinnäytetyön raportointi ja julkaiseminen ONT40 Kypsyysnäyte
Suoritustavat
Opinnäytetyö on aina työelämäläheinen. Suoritustapa voi olla: a) Kehittämistyö, jonka opiskelija tai opiskelijaryhmä suunnittelee ja toteuttaa käyttäjän tai tilaajan tarpeisiin. Kehittämisen kohteena voi olla esim. tuote, palvelu, prosessi, työmenetelmä, oppi- tai ohjemateriaali, digitaalinen aineisto tai ohjattu toiminta. Opiskelija esittää kehittämistyönsä suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin tuotoksesta ja sen jatkokehittämistarpeista ammattialalle soveltuvassa raportointimuodossa. b) Tutkimuksellinen opinnäyte, jossa opiskelija tai opiskelijaryhmä lähestyy oman alan käytännön ongelmaa tai kehittämiskohdetta tarkoituksenmukaisin tutkimuksen menetelmin. Opiskelija laatii työnsä suunnittelusta, toteutuksesta, tuloksista ja niiden tulkinnasta raportin. c) Produktio, jossa opiskelija tai opiskelijaryhmä osoittaa osaamistaan asiantuntijana tai taiteilijana suunnittelemalla ja toteuttamalla esim. tapahtuman, seminaarin tai taiteellisen esityksen. Opiskelija esittää työnsä suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin tuotoksesta ammattialalle soveltuvassa raportointimuodossa. d) Koostettu opinnäytetyö, jossa opintojen aikana toteutetaan ja raportoidaan opinnäytetyöksi suunnitellut osat (esim. projektit). Opinnäytetyöhön kuuluvassa kokoavassa kirjallisessa synteesissä, artikkelissa tai muussa julkaisussa opiskelija esittää työn osien keskeiset tulokset/tuotokset ammattialalle soveltuvassa muodossa. Opiskelija valitsee opinnäytetyön suoritustavaksi joko SAVONT1 tai SAVONT2
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opinnäytetyö -opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Linden Jari


5 LLONT10 Opinnäytetyön suunnittelu

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - valita oman alan ja oman ammatillisen kehittymisen kannalta perustellun opinnäytetyöaiheen sekä perustella valintaansa eri näkökulmista - suunnitella ja toteuttaa opinnäytetyön aihekuvauksen ja täydentää sen työsuunnitelmaksi - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan.
Keskeiset sisällöt
- opinnäyteyön aiheen valitseminen ja rajaaminen sekä aihekuvauksen tekeminen - ohjaus- ja hankkeistamissopimus - opinnäyteyön ohjaajan määrittyminen - tiedonhankinnan ohjaus - opinnäytetyön työsuunnitelman laatiminen ja taustamateriaalin kokoaminen
Suoritustavat
Opinnäytetyöinfoon osallistuminen, aihekuvauksen tekeminen, itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta, opinnäytetyön suunnitelman esittely seminaarissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Mäkelä Pentti


5 LLONT20 Opinnäytetyön toteutus

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - toteuttaa työelämäläheisen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - soveltaa tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa opinnäytetyöprosessissa ja oman asiantuntijuutensa kehittämisessä. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyön aiheeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan.
Keskeiset sisällöt
- opinnäytetyön itsenäinen tekeminen - opinnäytetyön tekemisen eri vaiheisiin liittyvä ohjaus - opinnäytetyön tulokset/tuotos - työn esittely seminaarissa
Suoritustavat
Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot sekä opinnäytetyön suunnittelu 5 op -opintojakso.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Mäkelä Pentti


5 LLONT30 Opinnäytetyön viimeistely

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. - arvioida opinnäytetyöprosessiaan, sen luotettavuutta ja eettisyyttä sekä työn aikana tapahtunutta ammatillista kasvuaan ja oppimistaan. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan. - kirjoittaa omasta opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen.
Keskeiset sisällöt
- opinnäytetyön ja sen raportin muokkaus ja viimeistely seminaarissa sekä ohjaajalta saadun palautteen mukaisesti - opinnäytetyön plagiointitarkistus - opinnäytetyön luovuttaminen arvioitavaksi
Suoritustavat
Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot. XXONT10 Opinnäytetyön suunnittelu 5 op XXONT20 Opinnäytetyön toteutus 5 op
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Mäkelä Pentti


5 LLONT40 Kypsyysnäyte

Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - kirjoittaa opinnäytetyönsä aihealueelta ammattikorkeakouluasetuksen (A352/2003 10§) mukaisen kypsyysnäytteen, joka osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa - käsitellä kypsyysnäytteen tehtävänannossa esitettyä aihetta asiantuntevasti, johdonmukaisesti ja tehtävänantoa vastaavasti - osaa tiivistää tekstin ja esittää lukijalle olennaisen tiedon - kirjoittaa asiatyylillä ja kielelliset virheettömästi.
Keskeiset sisällöt
Kypsyysnäytteeseen ilmoittautuminen ja sen kirjoittaminen
Suoritustavat
Kypsyysnäytteeseen ilmoittaudutaan sen jälkeen, kun opinnäytetyö on jätetty arvioitavaksi. Kypsyysnäytteen kirjoittaminen annettua tehtävänantoa vastaavasti. Tutkinto-opiskelija kirjoittaa opinnäytetyöhön kuuluvan kypsyysnäytteen suomen tai ruotsin kielellä ammattikorkeakouluasetuksen § 10 mukaisesti. Mikäli opiskelijan koulusivistyskieli on muu kuin suomi tai ruotsi tai hän on saanut koulusivistyksensä ulkomailla, hän kirjoittaa kypsyysnäytteen joko suomeksi tai englanniksi (A 352/2003 § 8 ja 10). Ohjaaja laatii opinnäytetyön sisältöalueelta kypsyysnäyteaiheet. Opiskelija kirjoittaa kypsyysnäytteen valitsemastaan aiheesta tenttiolosuhteissa ilman lähdeaineistoa. Kypsyysnäytteen laajuus on noin neljä käsinkirjoitettua konseptipaperin sivua eli 400-600 sanaa. Kypsyysnäytteen kirjoittamiseen voi käyttää enintään kolme tuntia (3x60 min).
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija saa kypsyysnäytteen tehtävänannon kirjoitustilaisuudessa.
Edeltävät opinnot
SAVONT1 Opinnäytetyö 15 op tai SAVONT2 Opinnäytetyö 15 op kokonaisuudessaan.
Muuta huomioitavaa
Kypsyysnäyte mainitaan erikseen tutkintotodistuksessa.
Yhteyshenkilö
Mäkelä Pentti


4 SAVONT2 Opinnäytetyö

Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - valita oman alan ja oman ammatillisen kehittymisen kannalta innovatiivisen opinnäytetyöaiheen sekä perustella valintaansa eri näkökulmista. - suunnitella ja toteuttaa työelämäläheinen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - soveltaa tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa opinnäytetyöprosessissa ja oman asiantuntijuutensa kehittämisessä. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyön aiheeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. - arvioida opinnäytetyöprosessiaan, sen luotettavuutta ja eettisyyttä sekä työn aikana tapahtunutta ammatillista kasvuaan ja oppimistaan. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan. - kirjoittaa omasta opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen.
Keskeiset sisällöt
SAVONT2 Opinnäytetyö 15 op LLONT50 Opinnäytetyö, projekti 1 (5 op) LLONT60 Opinnäytetyö, projekti 2 (5 op) LLONT70 Opinnäytetyöprojektien synteesi ja julkistaminen (5 op) LLONT80 Kypsyysnäyte
Suoritustavat
Opinnäytetyö on aina työelämäläheinen. Suoritustapa voi olla: a) Kehittämistyö, jonka opiskelija tai opiskelijaryhmä suunnittelee ja toteuttaa käyttäjän tai tilaajan tarpeisiin. Kehittämisen kohteena voi olla esim. tuote, palvelu, prosessi, työmenetelmä, oppi- tai ohjemateriaali, digitaalinen aineisto tai ohjattu toiminta. Opiskelija esittää kehittämistyönsä suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin tuotoksesta ja sen jatkokehittämistarpeista ammattialalle soveltuvassa raportointimuodossa. b) Tutkimuksellinen opinnäyte, jossa opiskelija tai opiskelijaryhmä lähestyy oman alan käytännön ongelmaa tai kehittämiskohdetta tarkoituksenmukaisin tutkimuksen menetelmin. Opiskelija laatii työnsä suunnittelusta, toteutuksesta, tuloksista ja niiden tulkinnasta raportin. c) Produktio, jossa opiskelija tai opiskelijaryhmä osoittaa osaamistaan asiantuntijana tai taiteilijana suunnittelemalla ja toteuttamalla esim. tapahtuman, seminaarin tai taiteellisen esityksen. Opiskelija esittää työnsä suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin tuotoksesta ammattialalle soveltuvassa raportointimuodossa. d) Koostettu opinnäytetyö, jossa opintojen aikana toteutetaan ja raportoidaan opinnäytetyöksi suunnitellut osat (esim. projektit). Opinnäytetyöhön kuuluvassa kokoavassa kirjallisessa synteesissä, artikkelissa tai muussa julkaisussa opiskelija esittää työn osien keskeiset tulokset/tuotokset ammattialalle soveltuvassa muodossa. Opiskelija valitsee opinnäytetyön suoritustavaksi joko SAVONT1 tai SAVONT2
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opinnäytetyö -opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Linden Jari


5 LLONT50 Opinnäytetyö, projekti 1

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - suunnitella ja toteuttaa työelämäläheisen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyöprojektin aihealueeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan.
Keskeiset sisällöt
Opinnäytetyön osaksi sijoittuvan projektin suunnittelu, toteutus ja raportointi
Suoritustavat
Opinnäytetyöhön sisältyvän projektin projektisuunnitelman esittely ja hyväksyminen. Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta. Projektin toteuttaminen ja raportointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot.
Yhteyshenkilö
Mäkelä Pentti


5 LLONT60 Opinnäytetyö, projekti 2

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - suunnitella ja toteuttaa työelämäläheinen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyöprojektin aihealueeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan.
Keskeiset sisällöt
Opinnäytetyön osaksi sijoittuvan projektin suunnittelu, toteutus ja raportointi
Suoritustavat
Opinnäytetyöhön sisältyvän projektin projektisuunnitelman esittely ja hyväksyminen. Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta. Projektin toteuttaminen ja raportointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Mäkelä Pentti


5 LLONT70 Opinnäytetyöprojektien synteesi ja julkistaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta - arvioida opinnäytetyöprosessiaan, sen luotettavuutta ja eettisyyttä sekä työn aikana tapahtunutta ammatillista kasvuaan ja oppimistaan. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan kirjallisen synteesin, artikkelin, raportin tai muun julkaisun.
Keskeiset sisällöt
Opinnäytetyöhön kuuluvassa kokoavassa kirjallisessa synteesissä, artikkelissa tai muussa julkaisussa opiskelija esittää työn osien keskeiset tulokset/tuotokset ammattialalle soveltuvassa muodossa. Opinnäytetyön esittely seminaarissa.
Suoritustavat
Opinnäytetyön osana toteutettujen projektien kokoava raportointi, opinnäytetyön esittely seminaarissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot. XXONT50 Opinnäyteyö, projekti 1, 5 op XXONT60 Opinnäytetyö, projekti 2, 5 op
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Mäkelä Pentti


5 LLONT80 Kypsyysnäyte

Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - kirjoittaa opinnäytetyönsä aihealueelta ammattikorkeakouluasetuksen (A352/2003 10§) mukaisen kypsyysnäytteen, joka osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa - käsitellä kypsyysnäytteen tehtävänannossa esitettyä aihetta asiantuntevasti, johdonmukaisesti ja tehtävänantoa vastaavasti - osaa tiivistää tekstin ja esittää lukijalle olennaisen tiedon - kirjoittaa asiatyylillä ja kielelliset virheettömästi.
Keskeiset sisällöt
Kypsyysnäytteeseen ilmoittautuminen ja sen kirjoittaminen
Suoritustavat
Kypsyysnäytteeseen ilmoittaudutaan sen jälkeen, kun opinnäytetyö on jätetty arvioitavaksi. Kypsyysnäytteen kirjoittaminen annettua tehtävänantoa vastaavasti. Tutkinto-opiskelija kirjoittaa opinnäytetyöhön kuuluvan kypsyysnäytteen suomen tai ruotsin kielellä ammattikorkeakouluasetuksen § 10 mukaisesti. Mikäli opiskelijan koulusivistyskieli on muu kuin suomi tai ruotsi tai hän on saanut koulusivistyksensä ulkomailla, hän kirjoittaa kypsyysnäytteen joko suomeksi tai englanniksi (A 352/2003 § 8 ja 10). Ohjaaja laatii opinnäytetyön sisältöalueelta kypsyysnäyteaiheet. Opiskelija kirjoittaa kypsyysnäytteen valitsemastaan aiheesta tenttiolosuhteissa ilman lähdeaineistoa. Kypsyysnäytteen laajuus on noin neljä käsinkirjoitettua konseptipaperin sivua eli 400-600 sanaa. Kypsyysnäytteen kirjoittamiseen voi käyttää enintään kolme tuntia (3x60 min).
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija saa kypsyysnäytteen tehtävänannon kirjoitustilaisuudessa.
Edeltävät opinnot
SAVONT1 Opinnäytetyö 15 op tai SAVONT2 Opinnäytetyö 15 op kokonaisuudessaan.
Muuta huomioitavaa
Kypsyysnäyte mainitaan erikseen tutkintotodistuksessa.
Yhteyshenkilö
Mäkelä Pentti


4 LLHAR1 Harjoittelu 1

Laajuus
6 op
Osaamistavoitteet
Harjoittelussa opiskelija perehtyy ohjatusti käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen alan työtehtävissä. Opiskelija osaa arvioida työmenetelmiä ja ratkaisuja, jotka tehostavat työn tekemistä ja edistävät työhyvinvointia. Harjoittelu valmentaa työelämän vaatimuksiin ammatillista osaamista syventämällä sekä auttaa työllistymään koulutusalaa vastaaviin työtehtäviin.
Keskeiset sisällöt
Tiedollinen kehittyminen, käytännön alakohtaisten työelämävalmiuksien kehittyminen sekä henkilökohtaisten valmiuksien kehittyminen.
Suoritustavat
Käytännön harjoittelu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Edeltävät opinnot
60 op suoritettuna ennen harjoittelun aloittamista.
Muuta huomioitavaa
Palkattomasta harjoittelusta on tehtävä harjoittelusopimus ennen harjoittelun aloittamista (opiskelija-oppilaitos-työnantaja).
Yhteyshenkilö
Martikainen Liisa


4 LLHAR2 Harjoittelu 2

Laajuus
6 op
Osaamistavoitteet
Harjoittelussa opiskelija perehtyy ohjatusti käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen alan työtehtävissä. Opiskelija osaa arvioida työmenetelmiä ja ratkaisuja, jotka tehostavat työn tekemistä ja edistävät työhyvinvointia. Harjoittelu valmentaa työelämän vaatimuksiin ammatillista osaamista syventämällä sekä auttaa työllistymään koulutusalaa vastaaviin työtehtäviin.
Keskeiset sisällöt
Tiedollinen kehittyminen, käytännön alakohtaisten työelämävalmiuksien kehittyminen sekä henkilökohtaisten valmiuksien kehittyminen.
Suoritustavat
Käytännön harjoittelu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Edeltävät opinnot
120 op suoritettuna ennen harjoittelun aloittamista.
Muuta huomioitavaa
Palkattomasta harjoittelusta on tehtävä harjoittelusopimus ennen harjoittelun aloittamista (opiskelija-oppilaitos-työnantaja).
Yhteyshenkilö
Martikainen Liisa


4 LLHAR3 Harjoittelu 3

Laajuus
6 op
Osaamistavoitteet
Harjoittelussa opiskelija perehtyy ohjatusti käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen alan työtehtävissä. Opiskelija osaa arvioida työmenetelmiä ja ratkaisuja, jotka tehostavat työn tekemistä ja edistävät työhyvinvointia. Harjoittelu valmentaa työelämän vaatimuksiin ammatillista osaamista syventämällä sekä auttaa työllistymään koulutusalaa vastaaviin työtehtäviin.
Keskeiset sisällöt
Tiedollinen kehittyminen, käytännön alakohtaisten työelämävalmiuksien kehittyminen sekä henkilökohtaisten valmiuksien kehittyminen.
Suoritustavat
Käytännön harjoittelu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Edeltävät opinnot
120 op suoritettuna ennen harjoittelun aloittamista.
Muuta huomioitavaa
Palkattomasta harjoittelusta on tehtävä harjoittelusopimus ennen harjoittelun aloittamista (opiskelija-oppilaitos-työnantaja).
Yhteyshenkilö
Martikainen Liisa


4 LLHAR4 Harjoittelu 4

Laajuus
6 op
Osaamistavoitteet
Harjoittelussa opiskelija perehtyy ohjatusti käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen alan työtehtävissä. Opiskelija osaa arvioida työmenetelmiä ja ratkaisuja, jotka tehostavat työn tekemistä ja edistävät työhyvinvointia. Harjoittelu valmentaa työelämän vaatimuksiin ammatillista osaamista syventämällä sekä auttaa työllistymään koulutusalaa vastaaviin työtehtäviin.
Keskeiset sisällöt
Tiedollinen kehittyminen, käytännön alakohtaisten työelämävalmiuksien kehittyminen sekä henkilökohtaisten valmiuksien kehittyminen.
Suoritustavat
Käytännön harjoittelu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Muuta huomioitavaa
120 op suoritettuna ennen harjoittelun aloittamista.
Yhteyshenkilö
Martikainen Liisa


4 LLHAR5 Harjoittelu 5

Laajuus
6 op
Osaamistavoitteet
Harjoittelussa opiskelija perehtyy ohjatusti käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen alan työtehtävissä. Opiskelija osaa arvioida työmenetelmiä ja ratkaisuja, jotka tehostavat työn tekemistä ja edistävät työhyvinvointia. Harjoittelu valmentaa työelämän vaatimuksiin ammatillista osaamista syventämällä sekä auttaa työllistymään koulutusalaa vastaaviin työtehtäviin.
Keskeiset sisällöt
Tiedollinen kehittyminen, käytännön alakohtaisten työelämävalmiuksien kehittyminen sekä henkilökohtaisten valmiuksien kehittyminen.
Suoritustavat
Käytännön harjoittelu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Muuta huomioitavaa
120 op suoritettuna ennen harjoittelun aloittamista.
Yhteyshenkilö
Martikainen Liisa


Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.