Noin 30 hengen ryhmä poseeraa valokuvaa varten kivitornin ulkopuolella aurinkoisena päivänä, taustalla näkyvissä puita ja Kahvila Café -niminen kahvila.

Savonia-artikkeli Pro: BIP: Patient safety in surgical nursing -intensiiviviikko kokosi kansainvälisiä opiskelijoita Savonia-ammattikorkeakoululle

Savonia-artikkeli Pro on kokoelma monialaisen Savonian asiantuntemusta eri aiheista.

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Syksyllä 2024 käynnistettiin valmistelut Savoniassa järjestettävää ensimmäistä perioperatiivisen hoitotyön Blended Intensive Programme (BIP) -opintojaksoa varten. Opintojakson teemaksi valikoitui potilasturvallisuus perioperatiivisessa hoitotyössä.

Intensiiviviikko toteutettiin toukokuussa 2025 Savonia-ammattikorkeakoulun kampuksella. Siihen osallistui opiskelijoita Savonian lisäksi kolmesta eurooppalaisesta yhteistyökorkeakoulusta: MCAST (Malta), Fachhochschule Joanneum (Itävalta, Graz) ja Univerza v Mariboru (Slovenia, Maribor). Opiskelijoita saapui Maltalta ja Itävallasta seitsemän, Sloveniasta viisi. Savoniaa edustivat kaksi kansainvälisessä sairaanhoitajakoulutuksessa opiskelevaa opiskelijaa.

Opintojakso rakentui terveysalalla yleisesti käytetyn BIP-mallin mukaisesti. Ohjelma käynnistyi virtuaalisesti viikkoa ennen intensiiviviikkoa. Virtuaaliviikoilla järjestettiin yhteensä kolme tapaamista. Osallistujat pääsivät virtuaaliviikolla näkemään toisensa ensimmäisen kerran ja kertomaan itsestään.

Virtuaaliviikolla ohjelmassa oli perioperatiiviseen potilasturvallisuuteen liittyvät luennot sekä interaktiivinen, etänä suoritettava pakopeli. Luennoista vastasivat Maltan ja Slovenian yhteistyökorkeakoulujen opettajat. Intensiiviviikon jälkeen järjestettiin myös virtuaalitapaaminen, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset opintojaksosta koottiin yhteen.

Intensiiviviikko Savoniassa

Intensiiviviikko alkoi tutustumisella toisiin opiskelijoihin, kampukseen sekä intensiiviviikon aikataulun läpikäyntiin. Opiskelijoille annettiin myös intensiiviviikon aikana tehtävä ryhmätehtävä, jonka aiheet käsittelivät muun muassa oman maan sairaanhoitajakoulutuksen esittelyä tai perioperatiivisen potilaan hoitopolkua eri maissa. Ryhmien kokoonpano laadittiin etukäteen valmiiksi. Ensimmäisenä päivänä ryhmien jäsenet pääsivät tutustumaan toisiinsa ryhmäytymistehtävän avulla. Intensiiviviikko sisälsi myös tutustumista suomalaiseen (eritoten savolaiseen) kulttuuriin vierailemalla Puijon tornissa sekä osallistumalla perinneiltaan Rauhanlahden jätkänkämpällä.

Kirurginen potilasturvallisuus taitopajoissa ja simulaatioissa

Intensiiviviikolla perioperatiivista potilasturvallisuutta käsiteltiin luennolla, taitopajoilla ja simulaatiolla. Luento pidettiin koko ryhmälle yhteisenä, taitopajoihin ja simulaatioon opiskelijat osallistuivat ryhmittäin. Opiskelijoille oli varattu myös aikaa ryhmätöiden työstämiseen.

Luokkahuone, jossa oppilaat istuvat pulpettien ääressä ja edessä ryhmä esittäjiä. Kolmella esitysnäytöllä näytetään dioja. Huoneessa on kirkas valaistus ja yhdellä seinällä suuret ikkunat.

Taitopajoissa käsiteltiin ilmatien turvaamista sekä siinä käytettäviä apuvälineitä, aseptiikkaa, steriilin haavasidoksen vaihtoa ja kanylointia. Ilmatien turvaaminen oli useammalle opiskelijalle jo tuttua, etenkin niille, jotka olivat edenneet opinnoissaan jo pidemmälle. Ilmateiden turvaamisen yhteydessä opiskelijat pääsivät myös kokeilemaan intubaatiota ja siinä avustamista, joka tarjosi mielekkään kokemuksen kaikille opiskelijoille.

Steriilin haavasidoksen vaihto oli osalle opiskelijoista tuttua. Joitakin poikkeavuuksia toimenpiteen suorittamisessa oli eri oppilaitosten välillä. Kanylointi oli osalle tuttua ja osa ei ollut päässyt kanyloimaan ihmistä aikaisemmin. Onnistuneet kanyloinnit tuottivat opiskelijoille onnistumisen kokemuksia.

Neljä ihmistä on kokoontunut luokkahuoneeseen tai laboratorioon; yksi mies pitelee avointa roska-astiaa, kun taas kolme naista, kaksi istuu ja yksi seisoo, katsovat ja ovat vuorovaikutuksessa hänen kanssaan. Taustalla näkyy lääkintätarvikkeita.

Simulaatiossa käsiteltiin postoperatiivista potilasturvallisuutta, systemaattista ABCDE-protokollan ja NEWS-pisteytysjärjestelmän käyttöä. Vaihtoon tulleilla opiskelijoilla oli vastaavia kokemuksia simulaatiopedagogiikasta kuin Suomessa opiskelleilla opiskelijoilla: osa koki simulaatiot mielekkäänä, osa taas koki ne pelottavina. Simulaatiopedagogiikan ja turvallisen tilan periaatteet käytiin läpi ennen simulaation aloitusta jokaisen ryhmän kanssa. Simulaatioiden toteutustapa vaihteli maittain: esimerkiksi FH Joanneumissa käytäntönä oli antaa jokaiselle opiskelijalle kuulokemikrofonit simulaatiotilaan, jolloin opiskelijoiden puheen kuuli hyvin, mutta tämä osaltaan rikkoi opiskelijoiden immersiota. Myös oppimiskeskustelun toteutustavassa oli eroavaisuuksia eri maissa.

FH Joanneumin opettajat olivat tuoneet mukanaan intensiiviviikolle heidän oppilaitoksessaan käytössä olevan pakopelin, joka keskittyi potilasturvallisuuteen. Opiskelijoiden tehtävänä oli pakopelissä muun muassa pohtia lääketurvallisuuteen liittyviä asioita ja huomioida potilaan vointia erilaisten ratkaistavien tehtävien avulla. Pakopelissä hyödynnettiin monenlaisia elementtejä, kuten YouTubea, potilasnukkeja, kirjallisia tehtäviä ja ”potilastietojärjestelmän” käyttöä tietokoneelta käsin.

Viisi naista kokoontuu pöydän ääreen työskentelemään yhdessä papereiden ja kaavioiden parissa. He näyttävät keskittyneiltä ja keskustelevat tai kirjoittavat muistiinpanoja tehden yhteistyötä valoisassa, modernissa huoneessa.

Intensiiviviikko sisälsi myös vierailun Kuopion yliopistolliseen sairaalaan. Yhteistyötahomme otti meidät lämpimästi vastaan ja vierailu piti sisällään kierroksen heräämössä, leikkausyksikössä, mikrokirurgian keskuksella sekä kirurgisella vuodeosastolla.

Kaksi pitkätukkaista henkilöä käyttää kirurgista simulaattoria, joka näyttää virtuaalisen käyttöliittymän näytöllä lääketieteellisessä koulutusympäristössä; taustalla näkyvät lääketieteelliset laitteet ja toinen henkilö.

Savoniassa järjestetyn intensiiviviikon palaute

Palaute kerättiin intensiiviviikon viimeisenä päivänä Webropol-alustalle, johon kaikki opiskelijat ja opettajat vastasivat. Palautetta kerättiin myös suullisesti. Sähköinen kysely sisälsi sekä avoimia vastauksia että numeraalisia kysymyksiä. Numeraalisilla kysymyksillä selvitettiin opiskelijoiden antamaa arvosanaa intensiiviviikolle ja koko BIP-tapahtumalle yhteisesti asteikolla 1-5, jossa 1 on huono ja 5 erinomainen. Intensiiviviikolle 45,5 % arvioi tapahtuman arvosanaksi 4, ja 54,5 % arvosanaksi 5.

Avoimessa palautteessa kehuttiin intensiiviviikon järjestelyä, oppimiskokemuksia, opiskelukokemuksien vaihtoa opiskelijoiden kesken, teorian ja käytännön tasapainoa ja opettajien asennetta. Kehitettävää löytyi taitopajojen sisällöistä, joiden toivottiin olevan haastavammat, kuten myös toivottiin lisää syventäviä luentoja. Ryhmäytymisen osalta opiskelijat toivoivat lisää ryhmäytymistehtäviä ryhmäytymisen parantamiseksi, joskin tästä opiskelijat mainitsivat myös opiskelijoiden asenteen vaikuttavaksi tekijäksi.

Kokonaisuudessaan BIP-opintojaksosta 33,3 % vastaajista antoivat arvosanan 4 ja 66,7 % arvosanan 5, joka on ensimmäistä kertaa tapahtumaa järjestäville erinomainen tulos!

Kirjoittajat:

Nina Arveli, lehtori, Savonia-ammattikorkeakoulu, nina.arveli@savonia.fi

Janne Nevalainen, päätoiminen tuntiopettaja, Savonia-ammattikorkeakoulu, janne.nevalainen@savonia.fi