Opiskleijoita tietokoneiden äärellä sohvalla

Tekoäly osana opiskelua

Tekoäly osana opiskelua

Tekoälypalvelut ovat kehittyneet viime vuosien aikana nopeasti. Nykyisin on vaikea olla käyttämättä tietoisesti tai tiedostamatta palveluita, joissa ei hyödynnettäisi jotain tekoälyratkaisua. Tekoälyn soveltaminen tulee kehittymään entistä kiivaammin. Pohdi, mitä tekoälyyn liittyviä toiminnallisuuksia olet jo tänään käyttänyt. 

Tässä artikkelissa keskitytään tekoälyn (AI, artificial intelligence) yhteen ilmentymään, generatiiviseen tekoälyyn (genAI). Monesti puhekielessä käytettäessä tekoäly-sanaa, puhuja tarkoittaa juuri generatiivista tekoälyä, jossa käyttäjä keskustelee tekoälypalvelun kanssa. Generatiivinen tekoäly tuottaa uutta sisältöä, mm. tekstiä, kuvia, puhuttua ääntä, musiikkia, videoita ja ohjelmakoodia. Tällaiset tekoälypalvelut perustuvat koneoppimiseen, jossa tekoälymallit opetetaan tekemään haluttua asiaa suurella datamäärällä. Generatiivinen tekoäly tuottaa nopeasti vaikkapa tutkimusraportin (deep research) tietystä aiheesta. Ongelmana kaikissa generatiivisen tekoälyn palveluissa on se, että saatu tieto ei ole aina luotettavaa ja käyttäjältä tämä vaatii kyseisen aihealueen tuntemista. Mutta tekoäly on osa elämäämme, osa asiantuntijatyötä, oikein hyödynnettynä.  

Savonia-ammattikorkeakoulun linjaus tekoälyn käyttämisestä opetuksessa ja oppimisessa (Materiaali löytyy Savonian intra-ratkaisuista ja vaatii Savonia-kampustunnuksen) 

Savonia-ammattikorkeakoulun ohjeet opinnäytetyöntekijälle (Materiaali löytyy Savonian intra-ratkaisuista ja vaatii Savonia-kampustunnuksen) 

Tekoälyn lukutaito keskiössä 

Generatiivisen tekoälyn käytön yksi keskeisin asia on tekoälyn lukutaito. Opetushallitus määrittelee tekoälylukutaidon Tausta-aineisto: Tekoälylukutaito. Tekoälyn lukutaito on osaamista, jota henkilöt tarvitsevat ymmärtäessään, hyödyntäessään ja kriittisesti arvioidessaan AI-teknologioita ja niiden vaikutuksia. Lukutaito sisältää sen, että käyttäjä ymmärtää tekoälyn toimintaperiaatteet, osaa käyttää soveltaen AI-palveluita, pystyy arvioimaan kriittisesti saatuja tuloksia sekä osaa käyttää AI-palveluita eettisesti ja vastuullisesti. Euroopan unionin tekoälyasetus (EU AI Act) huomioi myös käyttöön liittyvät riskitekijät ja mahdolliset vahingot, jotka tekoälyn käyttö voi aiheuttaa.  

Ennen kuin tekoälyä alkaa käyttämään on hyvä tunnistaa, miten tekoäly toimii. Tekoäly-nimi on harhaanjohtava ainakin jossain mielin. Kyse ei ole sinällään älystä, tekoäly ei osaa ajatella. Sen toiminta perustuu laajoihin kielimalleihin ja kielimallin sisältämien sanojen todennäköisyyteen. Itse asiassa yllättävää kyllä, että tällaisella toimintaperiaatteella saadaan tuotettua ihan järkevän oloista tietoa. Käyttötaidolla tarkoitetaan, että käyttäjä osaa käyttää sopivaa palvelua, osaa kirjoittaa kuvaavia kehotteita (prompteja) sekä työkaluja käytetään vastuullisesti. Kriittistä arviointia ei voi ohittaa.  

Tekoälyn opettaminen perustuu laajoihin datamääriin ja algoritmeihin. Tässä piilee yksi olennainen luotettavuuteen liittyvä piirre. Jos tekoälyn opetuksessa käytettävä data on esimerkiksi virheellistä (tahallisesti tai tahattomasti), poliittisesi tai uskonnollisesti sitoutunutta, niin silloin saa vastauksen juuri tuolla tiedolla väritettynä. Jos taas kielimalli ei osaa asiaa ratkaista hyvin, niin se saattaa alkaa sepittämään vastausta eli hallusinoimaan. Käyttäjänä tulee suhtautua tekoälyltä saatuun vastaukseen kriittisesti sekä tehdä faktan tarkistukset ja arvioida sisällön läpinäkyvyyttä. 

Tekoälyn käyttö oppimisen tukena 

Tekoälyn käyttö, lähinnä generatiivinen tekoäly, näkyy vahvasti opiskelussa. Tavoitteena on käyttää tekoälyä oppimisessa sillä tavoin kuin, mitä sitä käytetään nykyisin töissä kullakin alalla. Alakohtaisia eroja on paljon, sillä esim. generatiivinen tekoäly luonteensa mukaisesti soveltuu tietyille aloille paremmin, toisille heikommin. Tekoälyn käytöstä kannattaa keskustella opintojaksoilla opettajan ja opiskelijakollegoiden kanssa. Tekoälyä kannattaa hyödyntää järkevästi ja tehokkaasti. Opintojaksojen aikana sinulle kerrotaan, että mitkä AI-palvelut olisivat sopivia juuri tässä kontekstissa. 

Tekoäly näkyy yleisimmin käytettävissä palveluissa. Moodlessa on Arenen tekoälysuosituksen mukaiset liikennevalot. Liikennevaloilla kerrotaan tehtäväkohtaisesti, miten AI:ta saa tai tulee käyttää. Kaikkiin käyttötilanteisiin liittyy dokumentointi, miten esim. tehtäväratkaisussasi olet hyödyntänyt tekoälyä. Moodle-kursseilla kerrotaan liikennevalojen lisäksi se, että miten juuri tällä opintojaksolla sinun tulee toimia. Noudata näitä ohjeita, tarvittaessa käy keskustelua opettajasi kanssa.  

Tekoälyn roolina on hyvä muistaa, että se ei ratkaise puolestasi asioita. Tekoäly on opiskelussa apunasi, jolla tehostat töiden tekoa ja syvennät oppimistasi. Tekoäly ei korvaa omaa ajatteluasi (oppimistasi), vaan on tukenasi ajatteluprosessissasi. Esimerkiksi tekoälyn tuottama raportti ei ole sinun palauttamasi vastaus, vaan sinun tehtävänäsi on siitä jalostaa oikeasisältöinen dokumentti. Tekoäly voi toimia myös sinun keskustelukumppaninasi, jonka otat käyttöön itsenäisesti. Tekoälyn avulla voit selvittää ennakkoon opiskeltavaasi aiheeseen liittyvää teoriatietoa, jota syvennät opintojakson tunneilla. Tekoäly voi olla vaikkapa laskuharjoitusten apuri, joka generoi sinulle uusia tehtäviä ratkaisuineen. Tekoäly voi olla hyvä vieraan kielen keskustelukumppanisi.  

Tekoälyn käyttäminen opiskelussa ja oppimisessa kehittyy koko ajan, seuraa tiedottamista esim. Repussa sekä käy aktiivista keskustelua oppituntien aikana opettajasi sekä kollegoittesi kanssa. Tekoälyn käyttöön liittyvät tietosuoja, tietoturva, tekijänoikeudet ja eettisyys, huomioithan nämä asiaan kuuluvalla tavalla. 

Tekoälyn käyttö henkilöstöllä 

Erilaisia tekoälypalveluita käytetään jo hyvin monessa asiayhteydessä. Tekoäly tekee mm. tunnistamista, tekoäly esikäsittelee vaikkapa laskuja, tekoäly näkyy botti/agentti-ratkaisuissa, tekoälyllä luodaan oppimateriaaleihin kuvia, videoita, musiikkia ja tekoälyllä sparrataan oppimateriaalin laadintaa. Tekoäly on siis tosi hyvä apuri oikein käytettynä.  

Tekoälyn käyttöön liittyy toki omat riskinsä. Tekoälyn käyttämälle koneoppimiselle ei voi antaa mitä tahansa tietoa käsiteltäväksi, tekoälybotit voivat kaivaa organisaation sisäisistä dokumenteista sellaista, mitä kyseinen käyttäjä ei saisi nähdä, tekoäly voi kaivaa vanhaa tai vääristynyttä tietoa, jne. Tekoälyn käyttöön liittyvään tekijänoikeuksiin, tietosuojaan, tietoturvaan ja eettiseen käyttämiseen liittyen Savonia järjestää sisäisiä koulutuksia, webinaareja, henkilöstötiedotteita tiimi- ja alakohtaisesti sekä intrassa olevia ohjeita. Seuraa Savonian viestintää ja ole aktiivinen ottamaan asioista selvää.  

Savoniassa on oma prosessinsa, miten eri tekoälypalveluita otetaan käyttöön sekä mitä AI-palveluita saa käyttää. Näistä tiedotetaan myös aktiivisesti. Noudata näitä ohjeita.