
Savonia-artikkeli: Automaatio ja Tekoäly Tiedoksi (AuToTIE)
This work is licensed under CC BY-SA 4.0
Näin jälkeen päin arvioituna projektipäällikön näkökulmasta saattaisi hiukan hirvittää, vaikka hankkeen olen itse suunnitellutkin. Otetaan kuusi lehtoria 20 % työaikaresurssilla IoT-, Automaatio-, Ympäristö- ja Energiatekniikan aloilta, yksi TKI-asiantuntija projektipäälliköksi, kaksitoista yritystä ja lähdetään tekemään hanketta yrityksiltä sekä Savonian omista kehitysympäristöistä saatavien aiheiden perusteella viiden työpaketin sisältöihin. Näistä lähtökohdista syntyi AuToTIE-hanke, jonka yhtenä tavoitteena on ollut lisätä yritysten teknologiaosaamista. Tähän artikkeliin on kerätty esimerkkejä hankkeen aikana toteutuneista asioista.
TP 1 Drone
Järjestimme yhteistyössä Pohjois-Savon ELY-keskuksen kanssa seminaari Drone-toiminnan viranomaismääräyksistä. Teimme selvitystä yrityksille, minkälaisilla kustannuksilla ja toimenpiteillä dronea pääsisi käyttämään työvälineenä. Teemu Räsäsen kanssa on tehty soveltavaa tutkimusta, miten droneen kiinnitettävällä LiDAR skannerilla voidaan laskea maa-aineskasojen tilavuuksia ja miten lämpökameralla voidaan nähdä esim. biomassojen aktiivisuutta. Teemu lähti selvittämään myös, miten vesistövirtaamia voidaan mallintaa videokuvan perusteella.
Drone-toiminta avoimessa kategoriassa – Savonia-AMK
TP 2 Konenäkö
Markku Kellomäen ohjauksessa toteutettiin Time of Flight -kameran soveltuvuustestausta. ToF kameran kuva sisältää myös etäisyystiedon kohteeseen. Korkeustietoa hyödyntämällä ToF kamera valjastettiin käsivarsirobotin ohjaukseen pinoamaan ja purkamaan laatikoita. Konenäkö liittyy olennaisesti muidenkin työpakettien sisältöihin.
Savonia Stage: Time of Flight camera in co-operation with robot arm – Savonia-AMK
Savonia Stage: AuToTIE – ToF camera in co-operation with robot arm, part 2 – Savonia-AMK
TP 3 Tekoäly
Harrin Heikuran ohjauksessa selvitimme tekoälyn hyödyntämistä projektisuunnittelussa ja siihen olemassa olevia työkaluja. Rajeev Kanth joukkoineen yhdisti konenäköä ja tekoälyä minkä lopputulemana syntyi kansainvälinen julkaisu. Julkaisussa vertailtiin konenäköalgoritmien toimintaa. Tutkimuksen ohessa saatiin julkaistua luokiteltu kuvapankki muiden tutkijoiden hyödynnettäväksi tekoälyn kouluttamiseen. Premton Canamusa ja Teemu Matilainen alkoivat selvittämään poimintarobotin liikeratojen optimointia, joka nopeuttaa toimintaa ja säästää robotin tarvitsemaa energiaa.
YOLO for Urban Traffic: Insights from Helsinki Port Surveillance | SpringerLink
TP 4 Automaatio ja digitaalinen kaksonen
Heti hankkeen alussa järjestimme yhteistyössä Siemensin kanssa kurssin, jossa osallistujat perehdytettiin digitaalisen kaksosen rakentamisessa käytettäviin ohjelmistotyökaluihin. Pasi Lepistö on tämän jälkeen ottanut tehtäväkseen Savonian automaatiotekniikan kehitysympäristöjen muuntamisen digitaalisiksi kaksosiksi. Muuntaminen tapahtuu laite kerrallaan ja nyt meillä on tarjota liukuhihnalajittelija sekä korkeavarasto digitaalisena kaksosena. Näiden lisäksi Savonian älytehtaasta on luotu vastaavan toiminnallisuuden digitaalinen kaksonen, jonka avulla voidaan mallintaa tehtaan toimintaa ja tietoturvallista tiedonsiirtoa
Smart factory digital model for efficiency and optimization – Savonia AMK
TP 5 Sensoriteknologia ja tiedonsiirto
Arto Toppinen selvitti alas ajetun 3G-verkon korvaamista Starlink-satelliittien kautta nettiyhteyden muodostamiseksi harvaan asutuilla alueilla sekä aurinkosähkön laadun mittausta. Premton tuli hankkeen aikana mukaan pilotoimaan mobiilirobotin sisätilan navigointia Iiwari-paikannusteknologialla sekä oli kehittämässä hitsausrobotin ohjaukseen käytettävää laitetta. Sisätilan navigoinnista ollaan parhaillaan tekemässä jatkokehitystä, jonka tulokset valmistuvat hankkeen loppuun mennessä. Ulkotilan paikannukseen tuttu menetelmä on GPS. Hankkeessa on selvitetty pienen kannettavan GPS/RTK-teknologian soveltamista, joka mahdollistaa sijaintitiedon muutaman senttimetrin tarkkuudella. Olemme myös rakentaneet anturointijärjestelmän mittaamaan sähkökeskuksen olosuhdetietoa.
Starlink – vaihtoehtomenetelmä 3G-verkolle – Savonia-AMK
Savonia Stage: AuToTIE – Iiwari Indoor Tracking Demo 1 – Savonia-AMK
Savonia Stage: Indoor Navigation Demo – AuToTIE – Savonia-AMK
Savonia Stage: PathMate – Automated Welding – Savonia-AMK
Ajatuksia AuToTIE-hankkeesta
Edellä on esitetty muutamia esimerkkejä hankkeen aikana toteutuneista asioista. Hankkeen loppuun mennessä tulemme julkaisemaan työn alla olevia teknologiaselvityksiä. Kolmevuotisen hankkeen aikana ehtii tapahtua paljon: henkilöstön vaihdoksia, yritysten tilanteen muutoksia. Näistä huolimatta AuToTIE-hankkeessa on saatu paljon uutta tietoa eri teknologioista, joka leviää joko suoraan tai välillisesti hyödyntämään paikallista elinkeinoelämää. Hankkeessa on työstetty tähän mennessä 31 eri aiheeseen liittyvää pilottitoteutusta, joista osa jää kokeilun asteelle mutta osa saavuttaa tason, joka hyödyttää sekä pilottiin osallistuneita että muita asiasta kiinnostuneita osapuolia.
Hankkeessa mukana olevia yrityksiä:
Avant Wood, Iiwari Tracking Solutions, Voimatel/Elvera, Pehutec, Newicon, Kasvuyritys Consulting, Jätekukko, Andritz, Sweco, Hydroline, Karmikon, POK Group
Automaatio ja -tekoäly tiedoksi 1.4.2023 – 31.3.2026, EAKR, Pohjois-Savon liitto
Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027 toimintalinja 1: Innovatiivinen Suomi
Rahoitus yhteensä: 420 639 € tuen osuus 315 479 €
Kirjoittaja:
Asmo Jakorinne, TKI-asiantuntija, projektipäällikkö, DigiCenter, Savonia-ammattikorkeakoulu
puh. 044 785 5597, asmo.jakorinne@savonia.fi, www.savonia.fi


