Lähi- ja laajakulmakuva ruskeasta hevosesta, joka tekee hassun näköistä naamaa ja jonka nenä ja suu ovat lähellä kameraa. Taustalla näkyy vihreää ruohoa, puita ja talo kirkkaan sinisen taivaan alla.

Savonia-artikkeli: Näin rakennat vaikuttavaa ja positiivista viestintäkulttuuria hevostallilla, osa 1

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Hevostalliyrittäjän arki on usein kiireistä, jolloin viestintä saattaa jäädä taka-alalle. Kuvien ottaminen tai sopivien sanojen löytäminen somepäivitykseen ei aina tunnu houkuttelevalta kiireen keskellä. Mutta voisiko viestintä olla helpompaa ja silti vaikuttavaa? Tämän kaksiosaisen artikkelisarjan ensimmäisessä osassa herätellään ajatuksia viestinnän vaikuttavuudesta ja erilaisten asiakkaiden huomioimisesta. Sarjan toisesta osasta löydät työkaluja, joiden avulla voit toteuttaa viestintää matalalla kynnyksellä.

Huojentavaa on, että tehdäkseen viestintää ei tarvitse olla ensin sen rautainen ammattilainen. Perustaidoista on kuitenkin hyötyä, sillä viestintä ei ole vain tiedottamista, vaan myös ilmapiirin rakentamista ja motivaation tukemista. Kääntämällä kielteiset ja syyllistävät ”Älä kiusaa ketään” ilmaisut rohkaiseviin, kuten ”Muistetaan tukea toisiamme” luodaan ympärille positiivista ja kannustavaa henkeä. Kiitos ja hymy eivät maksa mitään, mutta ne antavat paljon ja saavat tuntemaan, että on arvostettu osa porukkaa.

Hyvässä viestintäkulttuurissa puhutaan samaa kieltä kohderyhmän kanssa, kysytään palautetta ja luodaan turvallinen tila

Tyytyväisyyskyselyillä ja muilla palautteiden keruutavoilla luodaan hyvää viestintäkulttuuria. Asiakkaita kannattaa rohkaista antamaan palautetta. Niiden antamiselle on tarpeellista luoda kanavia, joissa huolien kertominen luottamuksellisesti mahdollistuu.

Turvallisen tilan periaatteiden mukaisessa viestinnässä mietitään niin sisältöä kuin myös tapaa, joilla viestitään. Käytä selkeää, ymmärrettävää ja helposti lähestyttävää kieltä. Vältä keskusteluissa auktoriteettista ja ylhäältä alaspäin suuntautuvaa viestintää. Epäasiallisiin tilanteisiin on puututtava heti ja selkeästi, syyllistämistä välttäen.

Hevosalan yrityksessä asiakaskunnan ikähaarukka voi olla vauvasta vaariin. Mahdollisesti osa asiakkaista ei vielä osaa lukea, ja osa ei näe lukea ainakaan ilman lukulaseja. Viestinnässä valitse keino, muoto ja kanava sen mukaisesti, kenelle viestit. Vanhemmat kaipaavat faktoja ja aikatauluja, nuoret innostusta ja kannustusta. Teinit tavoittaa parhaiten somessa suoraviivaisella viestinnällä. Yhteydenpito ja ymmärrys paranee mukauttamalla viestintää eri ryhmille. Puhu samaa kieltä kohderyhmäsi kanssa valiten ne kanavat, joissa heidät tavoittaa.

On järkevää harkita sisällöntuotannon hajauttamista eri kanaville. Varmuuskopiot kannattaa ottaa. Sosiaalisen median teknologiayhtiöt tekevät bisnestä, eivät hyväntekeväisyyttä, jonka vuoksi sisällöntuottaja on aina algoritmien armoilla. Uhkana on shadow ban ja jopa tilin sulkeminen.

Lähikuva uteliaasta hevosen naamasta, jonka nenä osoittaa oikealla olevaan kameraan. Vasemmalla musta laatikko, jossa on suomenkielistä tekstiä ja jossa kerrotaan sosiaalisen median kanavista ja niiden sisältötyypeistä.
Sosiaalisen median kanavat tarjoavat monipuolisesti mahdollisuuksia viestiä eri tavoin useille kohderyhmille. Sisällöntuotannossa persoonallinen ja asiantunteva tyyli toimii, oli toteutustapa sitten tekstinä, videona tai kuvana. (Kuva: Anne Heikkinen, Aino-Maria Savolainen, 2025)

Tehtäviä:

– Mitä asioita haluaisit tuoda esille omasta yrityksestäsi? Listaa yrityksesi somesisältöjä!

– Mieti seuraavaa julkaisua: Kenelle se on? Mikä sen tavoite on? Millainen sisältöformaatti sopii parhaiten? Vinkki: Ota kuva tänään ja julkaise se ensi viikolla tarinan muodossa!

Artikkelin seuraavassa osassa tutustutaan kolmeen erilaiseen työkaluun, joiden avulla viestintä ei jää taka-alalle kiireisenkään arjen tiimellyksessä. Työkaluista voi valita itselleen kaikkein sopivimmat. Saat myös vinkkejä somemyrskyjen ennaltaehkäisyyn sekä toimintaohjeita, jos kyseinen myrsky pääsee yllättämään.

Artikkeli pohjautuu työpajaan Vaikuttavaa viestintää osana vastuullisuustyötä – viestintä yhteisön rakentajana, joka järjestettiin syksyllä 2025 hevosalan yrittäjille ja muille toimijoille. Työpajan kouluttajina olivat Savonian viestinnän superammattilaiset Anne Heikkinen ja Aino-Maria Savolainen. Järjestäjänä toimi EU:n osarahoittama hanke Vastuulliset ja kestävät hevosenpidon mallit.


Kirjoittajat:

Kaisa Hyvönen, TKI-asiantuntija, Ruokajärjestelmä, Savonia-ammattikorkeakoulu

Krista Jauhiainen, TKI-asiantuntija, Ruokajärjestelmä, Savonia-ammattikorkeakoulu