Kuvituskuva kädestä, joka pitää suurennuslasia maapallon yllä. Etualalla on kuorma-auto, laiva ja lentokone, jotka edustavat maailmanlaajuista liikennettä, sekä vehnää. Polut ja paikkamerkit korostavat toimitusketjun reittejä.

Savonia-artikkeli: Ruokaviennin mahdollisuudet – katsaus Agri-Food Futuren puheenvuoroihin

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Iisalmessa Savonia-ammattikorkeakoulun kampuksella järjestettiin 4.–5.11.2025 Agri-Food Future -seminaari, joka kokosi yhteen yli 200 ruokasektorin toimijaa ja osaajaa. 50 puhujaa vastasi puheenvuoroista, joissa syvennyttiin alan tulevaisuuden mahdollisuuksiin ja ajankohtaisiin aiheisiin ruokaketjun laidasta laitaan. Lisäksi yli 20 yritystä ja organisaatiota esitteli toimintaansa näytteilleasettajina.

Ruokavienti tarjoaa alan toimijoille kasvun mahdollisuuksia. Maarit Sinikangas Expandis Oy:stä ja Kari Venäläinen Business Finlandista kertoivat puheenvuoroissaan, miten yritykset voivat kasvattaa toimintaansa viennin avulla ja millaisia rahoitusmahdollisuuksia ruokaviennin edistämiseen on tarjolla. Puheenvuorojen alussa keskusteltiin muun muassa ruokavientikokemuksista.

Tutustu markkinaan, selvitä vaatimukset ja rakenna brändiä

Sinikankaan puheenvuoron aiheena oli “Savosta maailmalle – viennillä kasvua”. Hän toi esille monia keskeisiä asioita, jotka on huomioitava suunniteltaessa ruoan vientiä Suomesta ulkomaille. Viennin alkuvaiheessa on tärkeää perehtyä kohdemaan markkinoihin sekä selvittää, millaisia säädöksiä ja vaatimuksia tuotteelle asetetaan. Erilaiset vapaaehtoiset sertifikaatit voivat lisätä tuotteen uskottavuutta, vahvistaa kilpailukykyä ja auttaa erottautumaan tietyille asiakassegmenteille. Samoin vastuullisuuden ja jäljitettävyyden todentaminen voivat olla edellytyksiä markkinoille pääsylle.

Tuotteen kehityksessä on huomioitava kohdemaan kuluttajat ja se, mitä he arvostavat tuotteissa. Tärkeitä tekijöitä voivat olla elintarvikkeen laatu, aitous, puhtaus ja terveellisyys. Hyvin suunniteltu pakkaus ja asianmukaiset pakkausmerkinnät auttavat kuluttajia tunnistamaan aidot ja laadukkaat tuotteet. Kun tuote ja pakkaus ovat kunnossa, ne voivat vahvistaa brändin tunnettuutta ja parantaa vientipotentiaalia. Sinikangas korosti lisäksi, että yrityksen kaikilla toimijoilla tulisi olla vientiosaamista ja halua sitoutua kansainväliseen toimintaan. Yrityksen fokuksen tulisi olla viennin kaupallistamisessa ja aidosti globaalissa toiminnassa.

Rahoitus kunnianhimoisten ja uusien ideoiden viennin tukena

Kari Venäläisen puheenvuoron aiheena oli “Rahoitusta ruokavientiin – Business Finlandin mahdollisuudet”. Business Finland rahoittaa yritysten ja tutkimusorganisaatioiden erilaisia tutkimus- ja kehitysprojekteja. T&K-rahoituksen tavoitteena on muun muassa kasvattaa tuotteiden vientimahdollisuuksia, myös elintarvikealalla.

Rahoituksella voidaan kattaa erilaisia tutkimus- ja kehitystoiminnasta syntyviä kuluja, kuten projektin kannalta keskeisiä markkina-analyysejä. Rahoitusta hakevan yrityksen tai organisaation tulee laatia projektisuunnitelma, jonka perusteella arvioidaan, onko projekti rahoituskelpoinen ja voidaanko sille myöntää sopivaa T&K-rahoitusta.

Venäläisen mukaan pelkkien vähimmäiskriteerien täyttäminen ei aina riitä, vaan rahoitusta saadakseen yrityksen tulisi tavoitella menestystä globaalilla tasolla tai esittää uusia ja rohkeita liiketoimintaideoita. Mahdollisuuksia ruokaviennin rahoittamiseen on, mutta projektin tulee olla kunnianhimoinen ja uutta luova.

FinFoodNet – Suomalaiset Innokaupungit ja alueet vauhdittamassa ruokaratkaisujen vientiä -hanke. Hankkeessa on mukana 6 Innokaupunkia ja se on Euroopan unionin osarahoittama. Hankkeessa rakennetaan alueiden välistä ”Finnish Food Cities and Regions” verkostoa, jolla tuetaan ja rohkaistaan ruokaketjussa toimivia suomalaisia yrityksiä panostamaan vientiin ja kansainvälistymiseen.

FinFoodNet – Yhteistyöllä vauhtia ruokavientiin: https://intoseinajoki.fi/finfoodnet/


Kirjoittajat:

Paula Vesamäki, agrologiharjoittelija, Savonia

Tutta Rinkinen, TKI-asiantuntija, Savonia ja Pohjois-Savon Agri-Food klusteri


Euroopan unionin, Tampereen seudun Pirkanmaan liiton ja Innokaupungin logot sekä vastaavat suomenkieliset ja englanninkieliset tekstit.