Savonia-artikkeli: Insinöörit, liiketalouden ammattilaiset ja muotoilijat innovaatioprosessin pyörteissä

30.09.2021   ArtikkelitKulttuurialaLiiketalouden alaTekniikan ala

Tutussa lastenlaulussa lähdetään rohkeasti leijonajahtiin, mutta kun leijona viimein tulee vastaan, juostaan sitä kiireen vilkkaa kotiin karkuun. Uutta ja tuntematonta kohti voidaan lähteä itsevarmoin mielin, mutta kun tositilanne tulee eteen, testataan tekijän rohkeus. Eddie Rickenbacker onkin hyvin todennut ”Rohkeutta on tehdä se, mitä pelkää! Ei voi olla rohkeutta, jollei tunne pelkoa”. 

Työelämän ja teknologia-alan kehitys edellyttää teknologiaosaamisen lisäksi kaupallistamistaitoja. Toimialalta hankitun tiedon pohjalta syntyi luonnos ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon sisällöstä alkuvuodesta 2018 – paljon liiketalouden opintoja insinööreille perinteisellä pedagogiikalla. Tästä alkoi keskustelu liiketalouden ja tekniikan alojen välillä uudesta tutkinto-ohjelmasta – miten tämä olisi mahdollista toteuttaa niin, että se hyödyttäisi molempia osapuolia? 

Kahden eri alan opiskelijoille tilanne oli luonnollisesti haastava – insinöörit tarvitsivat lisää tietoa liiketaloudesta ja liiketalouden asiantuntijat tuotekehityksestä sekä teknologiaosaamista. Olisimme voineet mennä sitä tuttua polkua ja näennäisesti liittää kaksi tutkinto-ohjelmaa yhteen. Päätimme kuitenkin ryhtyä oikeasti metsästämään leijonaa ja suunnitella kokonaan uusi yhteinen YAMK-koulutus sekä insinööreille että liiketalouden ammattilaisille. Haasteena olivat mm. eri pituiset koulutukset ja koulutettavien osaamisen erot. Sitten välähti, laitetaan opiskelijat sekaryhmiin jakamaan eri alojen asiantuntemusta ja oppimaan samalla toisiltaan. Tehdään pakolliset opinnot yhteisiksi, jolloin opiskelijat voivat opiskella yhdessä ensimmäisen vuoden. Mutta miten tämän voisi toteuttaa? Lähdimme Tiimiakatemian Tiimimestarikoulutukseen sitä selvittämään ja käynnistimme siinä rinnalla uuden tutkinto-ohjelman suunnittelun Savonian asiantuntijoiden kanssa.  

Tiimioppimisessa vastuu ja samalla myös valta siirtyy opiskelijalle ja tiimille. Perinteiseen opetustapaan tottuneelle opettajalla tämä on kova paikka – en olekaan enää se asiantuntija ja oppimisen kapellimestari. Emme raivaakaan enää reittiä opiskelijoille valmiiksi, vaan annamme heille työkalut oman reitin löytämiseen. Valmentaja on rinnallakulkija, joka kannustaa, kun matkaväsymys iskee ja tukee kyynärpäästä, jos matkaaja astuu kuoppaan. Vaaditaan siis rohkeutta luopua totutusta. Tähän meillä on onneksi tukena myös Savonian arvot, joista yhtenä on rohkeus. Savoniassa se on sanoitettu kokeilukulttuuriin kannustamiseen ja kokemuksista oppimiseen – nämä samat periaatteet ovat läsnä myös tiimioppimisessa.   

Koulutus käynnistyi tammikuussa 2020 ennen koronaa. Opiskelu oli suunniteltu työn ohessa tehtäväksi tiimissä ja yksilöinä opiskellen muutamalla lähikohtaamisella maustettuna. Onneksi toteutus sisälsi jo lähtökohtaisesti paljon opiskelijoiden keskinäistä tekemistä verkossa, joten muutos kokonaan etämalliseen koulutukseen oli kohtuullisen helppoa. Tammikuussa 2021 aloittanut ryhmä ja silloin muodostetut tiimit ei ole vieläkään kohdanneet toisiaan livenä puoli vuotta aloittamisesta. Homma toimii silti, jopa erittäin hyvin! 

Tiimioppiminen vaatii rohkeutta ja heittäytymistä myös oppijalta. Jo pelkästään tiivis työskentely tiimissä vuoden ajan on sitä – suurin osa opiskelijoista on tottunut perinteiseen, hyvin yksilökeskeiseen ja opettajavetoiseen opiskeluun aikaisemmissa opinnoissaan. Nyt tieto on otettava itse haltuun sovitulla tavalla. Tiimioppien opiskeltavien innovaatioprosessiopintojen (20 op) aikana jokainen tiimiläinen lukee noin 20 kirjaa ja ammentaa oppimansa tiimin käyttöön. Tätä kirjatietoa ja tiimin kokemuspohjaa lähdetään sitten soveltamaan käytännössä oikeiden asiakkaiden keskuuteen. Asiakkaan tunnistaminen, ymmärtäminen ja asiakkaan iholle pääseminen edellyttää myös rohkeutta. On löydettävä aitoja asiakasongelmia, joiden ratkaisuille on liiketoiminnallista potentiaalia. Kaikki eivät ole tottuneet kontaktoimaan henkilökohtaisesti potentiaalista asiakasta ja mahdollisia yhteistyökumppaneita – vieläpä opiskelijan roolissa. Taas tarvitaan rohkeutta, muuten ei synny innovaatioita. 

Tiimioppimismatkan päätteeksi, kun ensin on kuljettu ruohikon läpi, suon ympäri ja joen yli, tiimioppijat saapuvat vuorelle, jossa leijonan luola odottaa. Sinne pitää vielä uskaltaa kävellä sisään ja kohdata leijona. Eikä tässä tapauksessa vain yhtä vaan viisi sijoittajaa, joilla on rautainen kokemus innovaatiokonseptien arvioimisesta sekä oikeasti rahaa niiden jatkokehittämiseen. Loppuhuipennus leijonanluola opettaa oppijan kiteyttämään sanomansa houkuttelevaan muotoon. Tekeminen on tehtävä näkyväksi. On opittava saamaan myös palautetta, olipa se positiivista tai kehityskohteita löytävää. Rohkea on oltava. 

Seuraava avaus onkin laajentaa oppimistiimejä uusilla asiantuntijoilla, joille on havaittu tarvetta innovoinnissa. Tammikuussa 2022 tiimeihin tulee mukaan Muotoilija YAMK -opiskelijoita. Mitähän kolmen eri alan asiantuntijat saavatkaan aikaan, ehkä leijonan kesyttimen? Samalla suunnittelu- ja toteutustiimiin tulee uusia kollegoita huolehtimaan kanssamme siitä, että uudistuminen jatkuu. Meille valmentajille tämä tuo mukanaan myös haasteita, mutta emme sitä paljonkaan pelkää. Olemmehan olleet tiimipedagogiikan uranuurtajina ja kollegoiden ohjaajina tiimivalmennuksen tielle Savoniassa jo muutaman vuoden – leijonaa edelleen metsästäen. 

Nina Huotari ja Veli-Matti Tolppi 
Tiimivalmentajat, Tiimiakatemia Certified Team Coach, InnoTech-liiketoiminta YAMK 
Master School, Savonia-ammattikorkeakoulu