Savonia

Savonia-artikkeli: Tuo hevostallin arjen vastuullisuus esiin vaikuttavasti – pienillä teoilla ja viestinnän työkaluilla säästetään aikaa ja luodaan yhteisöjä, osa 2

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Säännöllinen ja suunnitelmallinen viestintä vaatii toisinaan istumista alas ja asioiden kirjaamista ylös. Viestinnän työkaluiksi kannattaa valita ne itselleen kaikkein sopivimmat ja luontevimmat, jotta niitä tulee käytettyä.

Tämän kaksiosaisen artikkelisarjan ensimmäisessä osassa (https://www.savonia.fi/artikkelit/nain-rakennat-vaikuttavaa-ja-positiivista-viestintakulttuuria-hevostallilla-osa-1/) pohdittiin viestinnän vaikuttavuutta ja erilaisten asiakkaiden huomioimista. Sarjan toisesta osasta löydät työkaluja, joiden avulla voit toteuttaa viestintää matalalla kynnyksellä. Saat myös vinkkejä somemyrskyjen ennaltaehkäisyyn sekä toimintaohjeita, jos kyseinen myrsky pääsee yllättämään.

Seuraavista kolmesta työkalusta voi valita yhden tai vaikka kaikki. Ne tukevat toinen toisiansa. Teitkö artikkelisarjan ensimmäisen osan lopussa olevat tehtävät? Hyödynnä niitä seuraavissa työkaluissa.

Viestinnän käsikirjasta somesuunnitteluun – ota haltuun itsellesi sopivimmat työkalut

Yksi työkalu on oman yrityksen viestinnän käsikirja. Pohdi muun muassa seuraavia asioita: ketä viestinnällä halutaan tavoittaa, ja miten viesti saavuttaa heidät parhaiten? Mitkä ovat viestinnän tavoitteet ja perusarvot? Kuinka tallin arvot näkyvät viestinnässä konkreettisesti? Mitä kanavia käytetään sisäisessä, julkisessa ja yhteistyöviestinnässä? Jos yrityksessä on useampia työntekijöitä, voi miettiä viestinnän vastuunjakoa ja rooleja. Tärkeää on sopia viestinnän periaatteista ja pelisäännöistä, joihin sisältyvät mm. avoimuus ja läpinäkyvyys, selkeys, kunnioitus, oikea-aikaisuus sekä tietosuoja ja yksityisyys. Etenkin ratsastuskouluissa on paljon myös alaikäisiä lapsia ja nuoria, joita on tarpeen suojella somessa. Kaikkien henkilötietoja on käsiteltävä asiallisesti, eikä esimerkiksi yhteystietoja tai kuvia saa jakaa ilman toisen suostumusta. Yksityisyrittäjän ei tarvitse pohtia, kuka vastaa somessa kysymyksiin ja kommentteihin, tai seuraa someanalytiikkaa ja tavoitteiden täyttymistä. Usein nämä tekee yrittäjä itse. Useamman työntekijän yrityksessä näistä on tarpeen sopia.

Esitysdia, jossa on musta tausta, vaaleanpunainen Savonia-tarra, valkoinen suomenkielinen teksti viestinnän arvoista ja rooleista sekä oikealla puolella oranssi siivun roiskegrafiikka.
Kuva 1: Selkeä suunnitelma helpottaa viestintää arjessa (Kuva: Anne Heikkinen, Aino-Maria Savolainen, 2025).

Toinen työkalu on somekalenterin ja vuosikellon käyttäminen. Ilmaisia valmiita vuosikellopohjia löytyy googlettamalla. Voit hyödyntää myös perinteistä seinäkalenteria lisäämällä muistiinpanot siihen. Etukäteissuunnittelu säästää aikaa, auttaa pysymään aktiivisena somessa ja mahdollistaa tavoitteellisen viestinnän. Voit hyödyntää tätä työkalua myös osana viestinnän käsikirjaa.

Vuosikelloon lisätään kausivaihteluja ja tapahtumia, joista viestiä vuoden aikana. Hevosalalla kausivaihteluja ovat esimerkiksi laidun- ja kisakausi, sekä syntyvät varsat. Mikäs sen suloisempaa somesisältöä onkaan, kuin pieni eläinlapsi! Somejulkaisuja voi ajastaa myöhemmin julkaistavaksi esimerkiksi Meta Business Suite -työkalun avulla. Julkaisujen pohjia voi muokata esimerkiksi Canvalla.

Somekalenterin sisältöjä -nimisessä suomenkielisessä tekstidiaanissa luetellaan sisältöideoita sosiaalisen median kalenteria varten, mukaan lukien esimerkkiteemaviikot/päivät, vuosisyklit, julkaisurytmit ja toistuvat teemat.
Kuva 2: Poimi somejulkaisuillesi tarttumapinta esimerkiksi valtakunnallisista juhlapäivistä, kilpailuista tai kursseista (Kuva: Anne Heikkinen, Aino-Maria Savolainen, 2025).

Oman tallin vastuullisuudesta viestimiseen saa ideoita Hevosalan yrityksen vastuullisuuden arviointityökalusta, joka löytyy Vastuullinen hevosenpito -tiekartasta. Työkalussa on lueteltuna väittämiä vastuullisuuden eri osa-alueista. Työkalu on tarkoitettu oman tallin tai hevosalan yrityksen vastuullisuuden nykytilanteen tarkastelun avuksi, mutta sitä voi hyödyntää erinomaisesti myös viestinnässä. Väitteistä saa lainattua suoraan valmiita viestintäideoita vuoden jokaiselle viikolle ja vähän ylikin. Konkreettisesti kuvaillen voi kertoa, kuinka väittämät toteutuvat jo. Mikäli jokin väittämistä ei vielä tällä hetkellä toteudu, voi viestinnässä tuoda ilmi toimenpiteet, joiden avulla ne tullaan tulevaisuudessa saavuttamaan. Tiekartta valmistuu kevääseen 2026 mennessä. Tiekartan osoite laari.info/vastuullinen-hevosenpito kannattaa laittaa jo muistiin.

Ennaltaehkäise somemyrskyjä positiivisuudella ja avoimuudella

Somemyrsky nousee nopeasti, ja synkkien pilvien laannuttamiseksi niihin täytyy reagoida. Myrskyn silmässä voi pyöriä esimerkiksi hevosten kohtelua, ihmisten ja eläinten turvallisuutta sekä vastuullisuutta koskevat kysymykset. Reagoidessasi vastaa rauhallisesti faktoihin perustuen. ”Tell it all, tell it fast and tell the truth.” Myrskyn jälkeistä luottamusta palautetaan osoittamalla vastuullisuutta ja jatkamalla viestintää avoimesti ja inhimillisesti.

Somessa kertyviin myrskypilviin kannattaa varautua etukäteen pienellä suunnittelulla – kuka vastaa, missä kanavissa ja milloin. Onneksi myrskyjä voi myös ennaltaehkäistä avoimella ja tasaisella viestinnällä, sekä somealustojen selkeillä pelisäännöillä ja käytänteillä esimerkiksi kommentointia koskien. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan – jos tuotat sisältöä positiivisella, inhimillisellä ja asiallisella tyylillä, on todennäköisemmin saamasi vastaanotto myös positiivista ja hyvää ilmapiiriä ylläpitävää. Mikäli ilmaiset asioitasi kärkkäästi, saatat vetää kanavillesi muitakin kärkkäitä ilmaisutapoja suosivia kommentoijia. Millaisen fiiliksen haluat viestinnälläsi jättää?

Artikkeli pohjautuu työpajaan Vaikuttavaa viestintää osana vastuullisuustyötä – viestintä yhteisön rakentajana, joka järjestettiin syksyllä 2025 hevosalan yrittäjille ja muille toimijoille. Työpajan kouluttajina olivat Savonian viestinnän superammattilaiset Anne Heikkinen ja Aino-Maria Savolainen. Järjestäjänä toimi EU:n osarahoittama hanke Vastuulliset ja kestävät hevosenpidon mallit.


Kirjoittajat:

Kaisa Hyvönen, TKI-asiantuntija, Ruokajärjestelmä, Savonia-ammattikorkeakoulu

Krista Jauhiainen, TKI-asiantuntija, Ruokajärjestelmä, Savonia-ammattikorkeakoulu


Kollaasi kahdeksasta logosta, muun muassa Euroopan unionin lippu, KPEDU, Savonia, TTS Työtehoseura, Hippolis, Hevostietokeskus, Luke ja suomenkielinen teksti EU-rahoituksesta.