Kolme naista seisoo ja hymyilee infopöydän takana, jossa on esitteitä, esitteitä ja pieniä esineitä. Kaikilla on mustat Savonia-paidat ja nimikyltit. Paikka vaikuttaa olevan sisätiloissa järjestettävä yleisötapahtuma tai näyttely.

Savonia-artikkeli: Vähittäiskaupasta hyvinvointipalveluita tuottavan oppimisympäristön arkiesihenkilöksi

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Mikä ihmeen hyvinvointipalveluita tuottava oppimisympäristö?

Savonia–ammattikorkeakoulun yrityspalveluiden yhteydessä toimiva Wellness Center -oppimisympäristö tarjoaa hyvinvointia ja terveyttä edistäviä palveluita Pohjois-Savon alueella kaiken ikäisille yksilöille sekä kaiken kokoisille yrityksille. Yksilövastaanottoja toteutetaan Savonia-ammattikorkeakoulun tiloista tarvittaessa kotikäynteihin sekä mittauspalveluita InBody-kehonkoostumusmittauksen ja polkupyöräergonomitestin muodossa. Palvelut ovat saatavilla monipuolisesti lisäksi yrityksien tarpeen mukaan niin yrityksen tiloihin kuin tarvittaessa Savonian tiloissa. Näiden palveluiden lisäksi Wellness Center Savonialla on monipuolinen toimeksiantajien verkosto, joiden tarpeen mukaan tuotetaan palveluita yrityksille sekä yhdistyksille.

Savonia-ammattikorkeakoulu rakentaa strategiassaan vuosille 2025–2028 vastuullista, vaikuttavaa ja työelämäläheistä korkeakoulutusta. Strategian tavoitteena on vahvistaa tutkimus- ja kehitystoimintaa, tukea yritysten kasvua ja tarjota opiskelijoille monipuolisia oppimisympäristöjä, joissa yhdistyvät käytännön työelämä ja uudet oppimisen muodot. Savonian strategiassa painottuu koulutuksen personointi, työelämäläheisyys, osaamisperustaisuus sekä oppimiskokemuksen merkityksellisyys. Palvelukoordinaattori Sanna Hukkanen korostaa, että Savonian Wellness Center on fysioterapiaopiskelijoiden keskeinen harjoittelupaikka ja alueen hyvinvointia edistävä oppimisympäristö. Wellness Center konkretisoi strategian periaatteet yhdistämällä opiskelijakeskeisen oppimisen, työelämäläheisyyden ja alueellisen vaikuttavuuden.

Ketkä hyvinvointia edistäviä palveluita sekä toimeksiantoja tuottavat?

Laajan tarjonnan palvelut tuottavat fysioterapiaopiskelijat opintoihin kuuluvan harjoittelun muodossa. Harjoitteluiden aikaiset toimeksiannot suunnittelevat ja koordinoivat palvelukoordinaattorit Salla Lommi ja Sanna Hukkanen. Toimeksiantoihin opiskelijat suunnittelevat toteutuksen sisällön sekä tuottavat tarvittavan materiaalin. Fysioterapiaopiskelijoiden arjessa arkiesihenkilönä toimii liiketalouden opiskelija, jonka työtehtäviin kuuluu sujuvan arjen mahdollistaminen jokaiselle harjoittelijalle. Palvelukoordinaattori Sanna Hukkanen kertoo, että Wellness Center on ainutlaatuinen oppimisympäristö, jossa fysioterapiaopiskelijat voivat soveltaa opiskeltua teoriaa käytäntöön, harjoitella asiakastyöskentelyä sekä vahvistaa viestintä-, ohjaus- ja arviointitaitojaan todellisissa asiakastilanteissa.

Mikä mahdollistaa arkiesihenkilön onnistumisen?

Liiketalouden opiskelijan, arkiesihenkilön, eduksi katsotaan sosiaali- ja terveysalan työkokemus tai tuntemus. Mutta mitä tapahtui, kun liiketalouden opiskelijalla ei ollut edellä mainittua työkokemusta tai tuntemusta?

Tulin valituksi arkiesihenkilöksi fysioterapiaopiskelijoiden syksyllä 2025. Vaikka minulla ei ole kokemusta sosiaali- ja terveysalalla työskentelystä, niin työelämässä toimimisesta kokemusta löytyy kuitenkin yli kymmenen vuoden ajalta. Vähittäiskaupan hyllyjen välissä työskentely on kehittänyt kykyäni toimia nopeatempoisessa ympäristössä.

Vähittäiskaupan ympäristössä asiakaskohtaamiset ovat arkipäivää. Tämän vuoksi pystyin tukemaan fysioterapiaopiskelijoita vuorovaikutustilanteissa asiakaskohtaamisessa. Esihenkilötyön perusta on luottamus henkilöstön ammatilliseen osaamiseen. Luottamus, arjen sujuvuus ja autenttinen kohtaaminen sekä järjestelmällinen kokonaisuuden koordinointi sai aikaan syksyn harjoittelussa kaikkien aikojen myönteisimmät opiskelijapalautteet.

Yhdeksän ihmisen ryhmä poseeraa yhdessä, jotkut seisovat ja jotkut polvistuvat, hymyilevät ja nostavat peukaloita toimistotilassa banderollin vieressä, jossa lukee "Wellness Center Savonia".
Kuva 1. Syksyn 2025 ensimmäisen vuoden fysioterapiaharjoittelijat, arkiesihenkilö ja ohjaavat opettajat.

Pääsin tutustumaan teoriassa fysioterapiaopiskelijoiden toimeksiantoihin sekä tuotettaviin palveluihin. Kuitenkaan teoriaoppi ei tarjoa kokonaisvaltaista ymmärrystä käytännön toiminnasta. Fysioterapeuttinen toiminta sisältää hiljaista tietoa, joka tulee vain ammatillisen kouluttautumisen yhteydessä.

Lean-johtamisen menetelmät tukena toimialaan tutustuessa

Tahtotilani tuntea tiimin jäsenet ja ymmärtää heidän toimintaansa motivoi syventymään toimeksiantoihin pintaa syvemmälle. Tämä motivaatio kannusti hyppäämään toimistolta kentälle Lean-johtamisesta tutun gemba-kävelyn muodossa katsomaan toimeksiantojen käytännön toteutusta arjessa.

Kaksi urheiluvaatteisiin pukeutunutta naista avustaa kolmatta naista, joka makaa kasvot alaspäin joogamatolla, toinen pitää kädestä ja toinen muistikirjasta kiinni, ja puhelin on sijoitettu lähelle matolle.
Kuva 2. Gemba-kävely Kuopion alueen Urheiluakatemian ja Wellness Center Savonian yhteistyöhön syksyllä 2025.

Luottamukseni fysioterapiaopiskelijoiden ammatilliseen osaamiseen perustuukin juuri rehelliseen myöntämiseen ja sanoittamiseen, että toimiala on minulle tuntematon. Mukautetut gemba-kävelyt avarsivat ymmärrystäni fysioterapeuttiseen toimialaan sekä toimeksiantoihin. Edellä mainitun lisäksi gemba-kävelyt antoivat fysioterapiaopiskelijoille mahdollisuuden näyttää heidän käytännön tietotaitonsa sekä tuoda esille heidän ammattitaitonsa Microkadun Wellness Centerin toimiston ulkopuolella tuotetuissa palveluissa. Laaja-alainen näkemys sekä monialaiset kokemukset tukevat jatkuvan oppimisen ja kehittämisen ylläpitoa arjessa.

Suosittelen liiketalouden opiskelijoiden harjoittelun aikaisten gemba-kävelyiden hyödyntämistä laaja-alaisen oppimisen ja ymmärtämisen tukena sujuvaa arkea mahdollistaessa. Nämä luovat myös oivallisen mahdollisuuden tutustua lisää tiimin jäseniin vaihtelevassa ympäristössä.


Kirjoittanut:

Crista Vänskä, liiketalouden tutkinto-ohjelma, Savonia-ammattikorkeakoulu

Sanna Hukkanen, fysioterapeutti YAMK, Savonia-ammattikorkeakoulu, sanna.hukkanen@savonia.fi

Salla Lommi, fysioterapeutti YAMK, Savonia-ammattikorkeakoulu, salla.lommi@savonia.fi


Lähde:

Savonia-ammattikorkeakoulun strategia, https://www.savonia.fi/app/uploads/2024/08/Savonia-Strategia-2025-2028-FINAL.pdf