
Savonia-artikkeli: Wellness Center murroksessa: hoitotyön harjoittelut ja opintojaksointegraatiot
This work is licensed under CC BY-SA 4.0
Wellness Center on koordinoinut fysioterapiaopiskelijoiden harjoittelujen ohella myös hoitotyön harjoitteluja. Wellness Centerillä on ollut mahdollista suorittaa terveydenhoitaja-, kätilö- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden kotihoidon ja gerontologisen hoitotyön harjoittelu sekä ensihoitajaopiskelijoiden kotihoito harjoittelu. Terveydenhoitajaopiskelijoiden on ollut mahdollista suorittaa Wellness Centerillä myös työterveysharjoittelu keväästä 2024 alkaen ja kouluterveysharjoittelu keväästä 2025 alkaen.
Tarjoamalla harjoitteluja Wellness Center on vastannut alueella vallitsevaan harjoittelupaikkojen puutteeseen, mahdollistamalla opiskelijoiden opintojen etenemisen aikataulussa. Jokainen Wellness Centerin terveysalan harjoittelu on rakennettu niin, että itse harjoittelu ja siinä toteutettavat tehtävät vastaavat harjoittelukohtaisia kompetensseja. Jokaista harjoittelua suunniteltaessa nämä kompetenssit otetaan huomioon ja harjoittelun tehtävät suunnitellaan niin, että kompetenssit on mahdollista tavoittaa. Näin mahdollistetaan myös laadukas harjoittelu opiskelijoille Ammattikorkeakoulujen terveysalojen harjoitteluiden laatusuositusten tavoitteiden mukaisesti (Jokelainen ym. 2020.)
Wellness Centerin hoitotyön harjoittelujen kautta on myös mahdollistettu muun muassa päihdekasvatustuntien pitäminen Kuopion kouluille perustuen koulujen ja Kuopion kaupungin tarpeeseen järjestää näitä tunteja. Opiskelijat ovat pitäneet kouluille tunteja myös ravitsemuksesta sekä unesta ja palautumisesta. Myös nämä tunnit ovat perustuneet koulujen tarpeeseen tuntien pitämiselle. Näitä edellä mainittuja tunteja on toteutettu Hyvinvointia oppitunneilta-kokonaisuutena, mikä suunniteltiin yhteistyössä Wellness Centerin ja Kuopion kaupungin ehkäisevän päihdetyön ja hyvinvointikoordinaattoreiden kanssa sekä Savonian hoitotyön lehtoreiden kanssa.
Kotihoito- ja gerontologiset harjoittelut
Kotihoito- ja gerontologiset harjoittelut Wellness Centerillä ovat kehittyneet paljon ensimmäisistä siellä toteutetuista harjoitteluista. Viimeisimmissä kotihoito- ja gerontologisissa harjoitteluissa opiskelijat pääsivät tutustumaan PSHVA:n arviointi- eli ARVI-yksikköön, muistihoitajien toimintaan ja virtuaalikotihoitoon yhden työpäivän ajaksi. Lisäksi opiskelijat tuottivat toimintatuokioita hyvinvointialueen osa- ja kokopäiväryhmiin, eli niin sanottuun päivätoimintaan. Isona osana harjoittelua on ollut kotihoidon viikko, jonka aikana opiskelijat ovat päässeet tutustumaan sairaanhoitajan työnkuvaan kotihoidossa ja kotihoidon asiakkaan palvelupolkuun viikon ajaksi.
Mahdollistamalla tutustuminen erilaisiin työelämäyksiköihin olemme varmistaneet harjoittelun tapahtumisen monipuolisesti erilaisissa autenttisissa oppimisympäristöissä. Tällä tavoin olemme tarjonneet opiskelijoille myös mahdollisuuden tutustua laajemmin terveydenhuollon kenttään ja siellä oleviin työllistymismahdollisuuksiin monipuolisemmin kuin normaalissa kotihoidon työharjoittelussa.
Näihin harjoitteluihin kuului myös kiinteänä osana Wellness Centerin palveluiden tuottaminen, kuten ikäihmisten kotikäynnit, toimintatuokiot Kuopion kaupungin asukastiloille ja muille yhteistyökumppaneille.
Työ- ja kouluterveysmoduuliharjoittelut
Terveydenhoitajaopiskelijoille on tarjottu myös mahdollisuutta suorittaa työterveyden ja kouluterveyden harjoittelut Wellness Centerillä. Harjoittelut on toteutettu moduulimallilla, jossa opiskelijat ovat päässeet tutustumaan tiimeinä sekä työelämäyksikköön että tuottamaan ryhmänohjauspalveluita Wellness Centerillä. Kouluterveysmoduuliharjoittelu suoritettiin kahdessa kahden viikon jaksossa, toinen koulu- tai opiskeluterveydenhuollon yksikössä ja toinen Wellness Centerillä. Työterveysmoduuliharjoittelussa opiskelijat pääsivät työskentelemään työterveysyksikössä, PSHVA:n työhyvinvointiyksikössä sekä Wellness Centerillä.
Moduulimalliset harjoittelut on koettu hyväksi opiskelijoilta ja yhteistyökumppaneilta saamamme palautteen perusteella. Palautteissa korostui se, että kaikista ennakko-odotuksista huolimatta tiimimallinen työskentely ja harjoittelun suorittaminen sopii hyvin lyhyelle harjoittelujaksolle. Tiimityöskentelyn ansiosta opiskelijat pääsivät nopeammin kiinni itsenäiseen työskentelyyn ja he saivat tukea tähän toisiltaan. Opiskelijat kokivat myös, että Wellness Centerin moduuliosiossa karttuneet ryhmänohjaus- ja esiintymistaidot olivat sellaisia, mitä ei normaaleissa harjoitteluissa olisi karttunut. THL painottaakin, että terveydenhoitajien pitäisi tulevaisuudessa panostaa enemmän ryhmänohjaukseen kuin yksilöohjaukseen. Kouluterveydenhuollossa korostuu yhteisöllisyys ja varhainen tuki ja THL:n kouluterveydenhuollon suosituksissa painotetaan oppilaan ja perheen varhaista tukemista, monialaista yhteistyötä ja yhteisön hyvinvoinnin edistämistä. Vaikka ryhmäohjausta ei mainita suoraan, toimintamallit tukevat ryhmänohjauksen käyttöönottoa esimerkiksi vanhemmuuden tukemisessa, mielenterveyden edistämisessä ja elintapaohjauksessa. (THL 2025).
Hoitotyön kansainväliset harjoittelut ja vaihto-opiskelijat
Savonian kansainvälisillä, Nursing Degree, opiskelijoilla on ollut myös mahdollisuus suorittaa kotihoito- ja gerontologinen harjoittelu Wellness Centerillä. Opiskelijat ovat suorittaneet harjoittelunsa yhdessä suomenkielisten opiskelijoiden kanssa, toimimalla heidän tiimipareinansa. Wellness Centerille saapuu myös vuosittain useampi vaihto-opiskelija tutustumaan Wellness Centerin toimintaan. Vaihto-opiskelijat ovat mukana Wellness Centerin palveluiden toteuttamisessa muiden opiskelijoiden mukana. Vaihto-opiskelijoiden aikataulu ja tehtävät suunnitellaan aina tapauskohtaisesti mukailemaan muiden terveysalan harjoittelujen ohjelmaa.
Nursing Degree opiskelijoille on tarjottu myös mahdollisuutta suorittaa Wellness Centerillä Mental health and substance abuse-harjoittelu. Harjoittelu toteutui viimeisen kerran keväällä 2024. Harjoittelun aikana opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat mielenterveyttä edistävää ryhmätoimintaa kansainvälisille Savon Ammattiopiston ja Savonian opiskelijaryhmille. Osana harjoittelua opiskelijat saivat työnohjausta Savonian puolesta. Harjoittelussa opiskelijat toimivat yhtenä viiden hengen tiiminä. Opiskelijat kokivat tiimityöskentelytaitojen kehittyneen harjoittelun aikana ja he saivat merkittävää kokemusta erilaisista kohtaamisista ja ohjaamisesta.
Opintojaksointegraatiot ja opinnäytetyöt
Wellness Center on ollut myös mukana useilla hoitotyön opintojaksoilla hankkimassa asiakkaita sekä koordinoimassa toimeksiantoja opiskelijoille. Wellness Center on ollut mukana sairaanhoitajaopiskelijoiden hoitotaidon harjoitteluun sisältyvässä ATTU; asiakkaan terveyden ja toimintakyvyn tukeminen -osiossa, jota suorittaessaan opiskelijat ovat tehneet neljä kotikäyntiä heille osoitetulle asiakkaalle, jonka Wellness Center on hankkinut. Wellness Center on perehdyttänyt opiskelijat kotikäyntien käytäntöihin ja koordinoinut asiakashallintaan liittyviä käytännön asioita. Lisäksi Wellness Center on ollut mukana koordinoimassa ensihoitajaopiskelijoiden TEPEEN2 opintojaksolle ensiaputoimintapisteitä Kuopion alueen kouluille ja keväällä 2025 päättyneelle sairaanhoitaja opiskelijoiden Sairaanhoitaja ohjaajana ja mentorina -opintojaksolle eri yhteistyökumppaneiden tarjoamia toimeksiantoja.
Opinnäytetöillä on kehitetty Wellness Centerin palveluita, jonka myötä opiskelijat ovat päässeet mukaan palveluiden kehitysprosessiin. Wellness Center on tarjonnut myös YAMK:n opiskelijoille laajempia kehittämistöitä, kuten oppimisympäristön strategian tekemisen (Nousiainen, 2020) ja kestävän kehityksen kartoituksen tekemisen ja näkyväksi tuomisen (Janatuinen ym. 2024).
Oppimisympäristö murroksessa
Wellness Centerin harjoitteluissa opiskelijat oppivat arvokkaita yksilön- ja ryhmänohjaustaitoja, tiimityöskentelyä ja oman työnsä johtamista ja aikatauluttamista. Wellness Centerillä opiskelijat toimivat itsenäisesti palveluita suunnitellen ja toteuttaen. Koordinaattorit ja suunnittelijat ovat taustatukena ja käytettävissä tarvittaessa silloin, kun opiskelijoilla on ollut kysyttävää tai ongelmatilanteita, joihin he ovat tarvinneet apua. Wellness Center toteuttaa palveluitaan hyvinvointia ja terveyttä edistävässä ympäristössä, jolloin opiskelijat oppivat huomioimaan erittäin tärkeän ennaltaehkäisevän työotteen.
Syksystä 2025 alkaen Wellness Center keskittyy vain fysioterapiaopiskelijoiden harjoitteluihin, minkä myötä hoitotyön harjoittelut siellä lakkautetaan. Lisäksi ne opintojaksot, joissa Wellness Center on ollut mukana korvaavat käytännön osuudet muilla tehtävillä. Wellness Center tarjoaa harjoittelupaikkoja, toimeksiantoja ja opinnäytetyön aiheita jatkossa noin 90 fysioterapiaopiskelijalle lukuvuoden aikana. Lisäksi Wellness Centerillä työskentelee liiketoiminnan opiskelijoita arkiesihenkilö- ja markkinointiharjoitteluissa. Liikkuva Savonia -hankkeen (2024–2025) myötä Savonia Moves – yhteistoimijaryhmän koordinointi jatkuu Wellness Centerillä (Savonia 2025).
Kirjoittajat:
Anne Pöllänen, suunnittelija, Wellness Center
Salla Lommi, palvelukoordinaattori, Wellness Center
Lähteet:
Jokelainen, Merja, Jumisko Eija, Kullas-Nyman, Lisen, Kylmälä, Anne, Lehtola, Kirsi, Ritsilä, Jaana & Suua, Pirkko 2020. Terveysalan harjoittelujen laatusuositukset ammattikorkeakouluille. 2020 Laatusuositukset ammattikorkeakouluille_web.indd – laatusuositukset-2020.pdf
Jenna Nousiainen 2020. Strategian luominen Viretori oppimisympäristöön. Nousiainen_Jenna.pdf.pdf
Hannele Janatuinen, Heli Pesonen, Jukka Muranen, Liisa Suominen, Tanja Sirén 2024. Wellness Center – kestävää ja vastuullista tulevaisuutta. Kehittämistehtävä.
Savonia-AMK 2025. Liikkuva Savonia – LIISA. Nettisivut. Käynnissä olevat hankkeet – Savonia Hankkeet
THL 2025. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Nettisivut. Päivitetty 5.5.2025. Lainattu 24.9.2025. Kouluterveydenhuolto – THL