Tietotekniikka ja muotoilu yhdistivät voimansa työpajassa

Millainen prototyyppi tuoteideasta saadaan aikaiseksi kahdessa päivässä?

Muun muassa sitä pääsivät kokeilemaan toisen ja kolmannen vuoden tietotekniikan ja muotoilun opiskelijat Tuoteideasta prototyypiksi -työpajassa.

Neljä eri yritysasiakasta heitti opiskelijoille haasteen tuoteidean muodossa. Muotoilun ja tietotekniikan opiskelijat lähtivät tiimeissä työstämään ideoita kohti prototyyppiä digitaalisesta tuotteesta tai palvelusta.

Harjoitusta moniammatilliseen työskentelyyn, oikeille asiakkaille

Paitsi sprinttimuotoista työskentelyä, opiskelijat saivat tärkeää kokemusta moniammatillisesta yhteistyöstä ja käyttöliittymien suunnittelusta todellisille yritysasiakkaille.

Tietotekniikan opiskelijat Pan Tuononen ja Emilia Hakomäki kertovat, että kokemus on ollut opettavainen.

– Kaksi päivää on aika lyhyt aika, aikaa voisi käyttää enemmänkin. Toisaalta tässä saa hyvän kokemuksen siitä, mitä kahdessa päivässä saa aikaiseksi. Aluksi oli hankalaa, kun eri alojen opiskelijat käyttävät eri työkaluja, eikä niitä tiedä, he pohtivat.

Kaksi opiskelijaa
Tietotekniikan opiskelijat Emilia Hakomäki ja Pan Tuononen.

Muotoilijat ovat suunnitelleet erityisesti prototyyppien visuaalista puolta ja rakennetta, tietotekniikan opiskelijat puolestaan teknistä toteutusta. Henkilökunnan osalta työpajaa ovat olleet valmistelemassa Hannu Autti ja Seppo Koponen muotoilusta, Keijo Kuosmanen ja Mika Vanhanen tietotekniikasta sekä Jussi Nivamo Business Centeriltä.

He antavat opiskelijoille kiitosta heittäytymisestä ja osaamisesta.

– Opiskelijoilla on ollut hyvät perusvalmiudet moniammattilliseen työskentelyyn, jokainen tiimi on edistynyt hyvin ja vuorovaikutus tiimin sisällä on näyttänyt toimivan. Sprinttityöskentely on intensiivistä, ja matkan varrella voidaan joutua vaihtamaan suuntaa, jos suunnitelma ei toimikaan odotetulla tavalla.

Tarkoituksena on, että tietotekniikan ja muotoilun opiskelijoiden yhteisestä työpajasta tulee vuosittain toistuva.

Opiskelijoilta tuoretta näkökulmaa tuoteideaan

Yritysasiakkaat työpajaan löydettiin Business Centerin kontakteista. Yksi tuoteideansa opiskelijoiden käsiin antaneista on Eelis Komulainen. Hänen ideansa liittyy apteekkialan sähköiseen palveluun.

– Itsellä on olemassa ajatus, mutta ei osaamista koodauspuolesta, joten tämä on hieno tilaisuus testata ideaa käytännössä. Kaksi ryhmää otti sen työstettäväksi ja on ollut kiinnostavaa seurata opiskelijoiden työskentelyä ja kuulla heidän ajatuksiaan. Opiskelijat ovat vaikuttaneet aidosti innostuneilta tehtävänannosta, hän kertoo.

Se, että opiskelijat pääsevät tekemään suunnittelua oikeille asiakkaille, on paitsi opettavaista, voi poikia myös jatkoa.

– Yhteistyöllä talon sisällä saamme törmäytettyä tekijöitä. Tämä voi synnyttää myös uutta yrittäjyyttä ja työmahdollisuuksia, opettajat muistuttavat.

Eelis Komulainen antoi tuoteidean opiskelijoiden työstettäväksi.