Opinto-opas
Opinto-opas
Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset
Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.
Lähtökohdat | Osaamistavoitteet | Opintojen rakenne | Asiantuntijuuden kehittyminen | Toteutus | Opintojaksotaulukko |
SS22KMV Sosionomin tutkinto-ohjelma, varhaiskasvatus (monimuotototeutus)
Opintojaksokuvaus
Koodi | 4 SSTRO |
Nimi | Toiminnalliset ryhmätyön menetelmät |
Nimi englanniksi | Functional Teamwork Methods |
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opintojakson jälkeen opiskelija osaa - ohjata ja tukea asiakasryhmiä heidän elämäntilanteissaan ja valita ohjaukseen soveltuvia menetelmiä - selittää luovan toiminnan teoreettiset lähtökohdat ja merkitykset - käyttää osallistavia, luovia ryhmätyömenetelmiä ammatillisessa työssä - vahvistaa asiakkaan osallisuutta ja yhteisöllisyyttä - perustella, suunnitella ja toteuttaa luovan toiminnan periaatteille rakentuvan tavoitteellisen ja asiakaslähtöisen yksilö- tai ryhmäohjaustilanteen |
Keskeiset sisällöt | - luova toiminta itseilmaisuna ja vuorovaikutuksellisena toimintana kasvatuksessa ja psykososiaalisessa kuntouksessa, - luovan toiminnan ohjausperiaatteet ja -menetelmät, - luovien menetelmien harjoitukset, - päämäärätietoinen ja suunniteltu toiminta erilaisten asiakkaiden, ikäryhmien ja kansallisuuksien kanssa, - vertaisryhmät ja vertaisryhmätoiminta |
Suoritustavat | Lähiopetuksen osallistuminen, itsenäinen projektityöskentely erilaisten asiakasryhmien parissa, ammatillinen blogi |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/tyon_tueksi/menetelmat/taidelahtoiset_menetelmat Honkakoski Arja 2017: Taiteen ja sosiaalisen työn rajalla: kohtauspaikkana draama. Lapin yliopisto. Väitöskirja. Norrena Juho ( toim.) Ryhmä toimimaan: toiminnallisia työtapoja ja tehtäväkehyksiä. PS-Kustannus. Kopakkala Aku 2011: Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita. Helsinki Lehikoinen Kai, Pässilä Anne, Martin Mari, Pulkki Maiju (toim.) ja Aho Elina (kirj.) 2016: Taiteilija kehittäjänä: taiteelliset interventiot työssä. Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu. Lyly Susanna (kuv.), Malte- Colliard Katri ja Lampo Marjukka 2013: Voimaa taiteesta : malleja taiteen soveltamiseen hyvinvointialalla. Tampereen yliopisto. Tutkivan teatterityön keskuksen julkaisu. Ruuskanen Petri T. , Savolainen Katri, Suonio Mari 2011: Toivo sosiaalisessa: toivoa luova toimintakulttuuri sosiaalityössä. Unipress cop. Newlove, J. & Dalby, J. 2012. Laban for All. NY:Routledge. |
Edeltävät opinnot | STAS02, SSASPE |
Muuta huomioitavaa | |
Yhteyshenkilö | Tuovinen Marjaana Kukkonen Kristiina |
<< Takaisin opintojaksotaulukkoon
Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.