Lautasella leipää ja muikkuja.

Savonia-artikkeli: Lähituotteilla makua lautaselle – Lähiruoka näkyväksi ja saavutettavaksi Pohjois-Savossa

This work is licensed under CC BY-SA 4.0Creative Commons logoCreative Commons Attribution logoCreative Commons Share Alike logo

Paikallinen ruoka on noussut uudelle tasolle Pohjois-Savossa. EU:n maaseuturahoitusta saanut Lähituotteilla makua lautaselle -hanke on tuonut yhteen lähituottajat, keittiöammattilaiset ja kuluttajat – ja tuottanut konkreettisia tuloksia. Tässä tiivis katsaus hankkeen vaikuttavuuteen ja saavutuksiin tähän mennessä.

Lähiruoka näkyväksi vahvassa yhteistyössä

Lähituotteilla makua lautaselle on Pohjois-Savossa toteutettava, EU:n maaseuturahoitusta saanut hanke, jonka tavoitteena on vahvistaa paikallista ruokaketjua. Hankkeen keskiössä on lähituotteiden käytön lisääminen ammattikeittiöissä, lähiruoan saavutettavuuden parantaminen sekä sen kysynnän vahvistaminen tiiviin yhteistyön ja kestävien ratkaisujen avulla.

Hankkeen viestinnälliseksi ja markkinoinnin sateenvarjoksi on luotu Makuja Pohjois-Savosta -brändi, joka kokoaa yhteen kaikki hankkeen toimenpiteet tunnistettavaksi ja helposti lähestyttäväksi kokonaisuudeksi. Brändi toimii alueen lähiruokatoimijoiden yhteisenä tunnuksena ja auttaa vahvistamaan paikallisen ruoan tunnettuutta ja imagoa.

Yhteistyö tiivistyy ja verkostot vahvistuvat

Hanke on luonut lukuisia kohtaamispaikkoja tuottajille ja ammattikeittiöiden edustajille – opintomatkoja, verkostoitumistapahtumia ja työpajoja. Nämä kohtaamiset ovat synnyttäneet uusia yhteistyökuvioita, lisänneet tuotteiden tunnettuutta ja johtaneet niiden konkreettiseen käyttöön ammattikeittiöissä. Esimerkiksi Makua Pohjois-Savosta -menukilpailu keräsi yhteen alueen parhaat raaka-aineet, tarjoten samalla näkyvyyttä tuottajille ja luoden nimikkomenun ammattilaisille.

Lähiruoka on nyt helpommin saatavilla

Lähiruoan saavutettavuuden parantamiseksi hanke on kartoittanut uusia jakelukanavia ja suoramyyntimahdollisuuksia, kuten noutoautomaatteja ja digitaalisia alustoja. Työtä on tehty myös opinnäytetyön ja yritysverkostojen yhteistyön kautta, joissa on kerätty kokemuksia ja pohdittu mahdollisia ratkaisuja.

Loppuvuonna julkaistava digitaalinen karttasovellus kokoaa yhteen alueen tuottajat ja myyntikanavat, mikä helpottaa lähiruoan löytämistä niin ammattilaisille kuin kuluttajille. Sovellus toimii myös työkaluna, jonka avulla tuottajaverkostossa voidaan kehittää uusia toimintamalleja ja palveluja.

Kuvapankki helpottaa viestintää ja tuo esiin aidot kohtaamiset

Hankkeessa on rakennettu Makuja Pohjois-Savosta -kuvapankki, joka kokoaa yhteen laadukkaita kuvia alueen tuottajista, tuotteista ja ruokaketjun arjesta. Kuvamateriaalin kokoaminen on tarjonnut mahdollisuuden jalkautua kentälle, tavata tuottajia ja yritysten edustaji sekä tutustua erilaisiin toimintaympärsitöihin. Kohtaamisten kautta on syntynyt merkityksellisiä keskusteluja, lisätty ymmärrystä lähiruoan tuotannosta ja vahvistettu luottamusta verkostojen välillä.

Kuvapankki on kaikkien lähiruokatoimijoiden hyödynnettävissä – se tukee viestintää, visuaalista markkinointia ja tarinankerrontaa sekä helpottaa sisällöntuotantoa eri kanaviin.

Lähiruoka arjessa – näkyvyyttä ja kasvavaa kysyntää

Lähiruoka on noussut esiin monipuolisesti eri kanavissa ja tapahtumissa. Popup-tapahtumat ja maistatukset ovat tuoneet lähituotteita lähelle niin ammattilaisille kuin kuluttajille. Iisalmessa avattu Lähituotepuoti on toiminut onnistuneena pilottina. Lisäksi hankkeen aikana on tehty kauppatutkimuksia, tuotettu tuottajakortteja sekä julkaistu monipuolisesti viestintämateriaaleja kuten lahjapakkauksia, hyllypuhujia, esitteitä ja tarroja.

Sosiaalisen median julkaisut ovat tavoittaneet yli 33 000 henkilöä ja keränneet yli 120 000 katselukertaa. Koulutuksissa ja työpajoissa on kehitetty konkreettisia työkaluja visuaaliseen markkinointiin, tarinallistamiseen, vastuullisuusviestintään, kuvankäsittelyyn ja pakkausuudistuksiin, joita yrittäjät voivat hyödyntää suoraan omassa toiminnassaan.

Kestävyyttä ja osaamista ruokaketjuun

Hanke on tuonut vastuullisuuden keskiöön koko ruokaketjussa. Yrityksiä on ohjattu hiilijalanjäljen arviointiin ja elinkaariajatteluun (LCA), mikä tukee pitkäjänteistä kestävyyttä ja vastaa kuluttajien kasvaviin odotuksiin. Viestintä on ollut monikanavaista, ja blogit, videot, tapahtumaviestintä sekä tiedotteet ovat lisänneet paikallisen ruoan tunnettuutta ja arvostusta.

Kuvassa lähituotehankkeen toimet infograafissa.

Kuva: Hankkeen infograafi

Mitä seuraavaksi?

Hanke jatkuu vuoden 2026 alkuun ja luvassa on muun muassa:

• Käejjäläki-podcast-sarja, jossa viisi jaksoa ja kymmenen vierasta keskustelevat pohjoissavolaisen lähiruoan edistämisestä

• Virtuaaliset makumatkat ammattikeittiöihin jatkuvat

• Ahvenanmaan opintomatka syksyllä

• Lähiruoan kuvapankki

• Digikarttasovellus yhteistyössä Taste Savo -verkoston kanssa

• Popup-tapahtumia, tietoiskuja ja työpajoja

Vaikuttavia tuloksia ja konkreettisia edistysaskeleita

Hanke on konkretisoitunut jo nyt lukuisiksi toimenpiteiksi, mutta tärkeintä on se, mitä niillä on saatu aikaan tähän mennessä. Uudet kumppanuudet ja yhteistyöverkostot vahvistavat pohjoissavolaista lähiruokaketjua parhaimmillaan. Tuotteita ja palveluita on kehitetty vastaamaan entistä paremmin niin tuottajien kuin ammattikeittiöiden tarpeisiin. Osaaminen on lisääntynyt, ja lähiruoan näkyvyys on parantunut merkittävästi, mikä on lisännyt kiinnostusta ja kysyntää paikallisia tuotteita kohtaan.

Näiden konkreettisten edistysaskeleiden myötä hanke on vahvistanut koko ruokaketjun elinvoimaisuutta ja lisännyt Makuja Pohjois-Savosta tunnettuutta entistä laajemman yleisön tietoisuuteen.

Hankkeen hallinnoijana toimii Savonia-ammattikorkeakoulu Oy ja osatoteuttajina Savon ammattiopisto, Palvelualan opisto Kuopio ja ProAgria/Maa- ja kotitalousnaiset.

Hankkeen verkkosivut www.makujapohjois-savosta.fi.

Kirjoittaja:

Johanna Kantala

TKI-asiantuntija

Lähituotteilla makua lautaselle -hanke (viestintä)

Savonia-ammattikorkeakoulu

Kuvassa hankkeen toimijoiden logoja.