Savonia

Laatu

#savonia

Savoniassa laatu on arjen tekoja

Savoniassa laatu tarkoittaa tarkoituksenmukaista, perusteltua sekä hallittua toimintaa, jota arvioidaan ja kehitetään jatkuvasti. Laadunhallinnalla varmistetaan ydintoimintojen ja näitä tukevien palveluiden tuloksellinen ja tehokas toiminta sekä yhteiskunnallinen vaikuttavuus.

Savonian toimintaa ja kehittämistä ohjaavat tavoitteet määritellään strategiassa, tätä täydentävissä talous-, henkilöstö-, laatu-, vastuullisuus- sekä digiohjelmissa sekä strategiasta johdetuissa toteutusohjelmissa.

Strategian jalkauttaminen toteutetaan sekä tulosyksikkö- ja tiimikohtaiset tavoitteet
määritellään tulos-ja tiimisopimuksissa. Tavoitteiden saavuttaminen varmistetaan toiminnanohjausjärjestelmän avulla. Järjestelmä luo rakenteet ja määrittää vastuut ja menettelytavat hyvin toimivalle laadunhallinnalle.

Vaaleanpunainen ja valkoinen vuokaavio otsikolla Toiminnanohjauksen dokumentaatiohierarkia, jossa näkyy neljä hierarkiatasoa: strategia, toteutusohjelmat, tulossopimukset ja tiimisopimukset vuosille 2025-2028.

Savonialaisessa laatukulttuurissa laatu on arjen tekoja. Tämä tarkoittaa sitä, että jokainen korkeakouluyhteisön jäsen on omalta osaltaan vastuussa laadusta ja velvollinen edistämään kaikessa toiminnassaan laadukasta toimintaa ja tätä tukevaa
ilmapiiriä.

Laatukulttuuri ilmenee siten, että henkilöstö ja opiskelijat ovat sitoutuneita omaan työhönsä ja opiskeluunsa. He toimivat yhdessä Savonian arvojen ja tavoitteiden mukaisesti noudattaen yhteisiä toimintatapoja. Hyviä käytänteitä tunnistetaan, levitetään ja otetaan käyttöön.

Laadun kehittymistä tuetaan arvioinneilla sekä auditoinneilla. Savonian laatu-ja toiminnanohjausjärjestelmää kehitetään hyödyntäen kansainvälisen EFQM-mallin (European Foundation for Quality Management) viitekehystä. Kehitystyötä tehdään sekä Savonian sisäisenä prosessien ja toimintojen kehitystyönä että osana EU4DUAL-allianssin yhteistä laatutyötä.

Savonia-ammattikorkeakoulu läpäisi Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) toteuttaman auditoinnin ja sai laatuleiman, joka on voimassa kuusi vuotta 16.3.2022 alkaen.

Laatuohjelma 2025-2028

Palautekanavat ja palautteen käsittely

Savonialaiseen laatukulttuuriin kuuluu oleellisena osana systemaattinen palautteen kerääminen. Palautteet käsitellään vastuuryhmissä ja niiden käsittelystä ja niiden pohjalta tehdyistä kehittämistoimista tiedotetaan avoimesti.

Opiskelijapalaute

Savonian opiskelijalla on useita kanavia palautteen antamiseen. Näitä ovat opintojaksopalaute, lukukausipalaute, valmistumisvaiheen AVOP-palaute sekä opiskelijaintran Kaiku-palautekanava. Opintojen alkuvaiheessa opiskelijat vastaavat aloituskyselyyn. Palautetta kerätään myös ryhmäkeskusteluissa sekä tarpeen mukaan erillisinä teemakyselyissä. Savonian opiskelijoiden antamaan palautteeseen opinnoistaan voi tutustua opetushallinnon tilastopalvelu Vipusessa. Vipuseen pääset klikkaamalla alla olevaa linkkiä.

Vipunen Opiskelijapalaute

Alumnipalaute

Ammattikorkeakoulujen uraseurantaa tehdään viisi vuotta aiemmin AMK- tai YAMK-tutkinnon suorittaneille. Kyselyn tarkoituksena on selvittää ammattikorkeakouluista valmistuneiden työuria, työmarkkinatilannetta ja tyytyväisyyttä suorittamaansa tutkintoon. Kysely toteutetaan vuosittain loka-marraskuun aikana. Uraseurantakyselyn tuloksiin ja vertailuihin voi tutustua opetushallinnon tilastopalvelu Vipusessa klikkaamalla alla olevaa linkkiä.

Vipunen AMK uraseuranta

Sidosryhmäpalaute

Savonia käy jatkuvaa dialogia sidosryhmiensä kanssa. Palautetta kerätään vuosittain laajassa sidosryhmäkyselyssä. Lisäksi koulutuksen kehittämiseen sekä hanke-ja liiketoimintaan liittyen toteutetaan vuosittain useita kyselyitä ja erimuotoisia palautetilaisuuksia. Sidosryhmäkyselyn vastauksiin voi tutustua klikkaamalla alla olevasta linkistä.

Henkilöstöpalaute

Tahtotilamme on luoda Savoniasta kaikille hyvä työpaikka tehdä vaikuttavaa työtä ja tukea tiimien työtä niin, että työn merkityksellisyys, tuloksellisuus ja yhdessä tekeminen mahdollistuvat. Avoimien palautekanavien ja yksilö- ja tiimitasoisten keskustelujen ohella toteutamme vuosittain henkilöstökyselyn.