Nainen poseeraa kameralle.

Savonia-artikkeli: Tiesitkö nämä TikTokista?

#SavoniaAMK
#SavoniaUAS

TikTokin käyttäjämäärät ovat tutkimuksien mukaan kasvaneet koronan myötä, ja voittokulku näyttää jatkuvan. Erilaisten tutkimuksien perusteella TikTok on jo ohittanut YouTuben keskimääräisissä katselukerroissa USA:ssa ja Iso-Britanniassa. Varovaisen arvioin mukaan samanlainen trendi on rantautumassa myös Suomeen.

TikTok on alustana innovatiivinen, sillä alusta priorisoi etusivulle videosisällöt, joita käyttäjä ei vielä seuraa. TikTokin algoritmi oppii käyttäjänsä kiinnostuksen kohteista ja näyttää kiinnostuksen kohteiden perusteella sisältöjä. Mitä enemmän käyttäjä viettää aikaa alustalla, sitä paremmin algoritmi osaa näyttää käyttäjälle sopivimpia videoita. Algoritmin avulla käyttäjä voi nähdä videoita sellaisilta tileiltä, joilla ei ole seuraajia, mutta videosisältö vastaa käyttäjän profiilia. Tämän ansiosta video voi saada satojatuhansia katselukertoja, vaikka tili olisi perustettu saman päivän aamuna. Toisaalta tilit, joilla on paljon seuraajia tilin videot voivat saada alhaisia näyttökertoja suhteessa tilin seuraajamäärään. Seuraajamäärillä ei ole TikTokissa merkitystä, sisältö ratkaisee.

Uudet videot päätyvät käyttäjän etusivulle (Sinulle-etusivu) porrastetusti. Mikäli video menestyy testiyleisölle (nykyiset seuraajat), TikTokin algoritmi antaa videolle lisää näyttökertoja. Mikäli tämä kierros sujuu hyvin, algoritmi levittää sitä suuremmalle yleisölle. TikTokin algoritmi pitää erityisesti siitä, että video katsotaan alusta loppuun asti, katsotaanko se uudestaan ja jaetaanko sitä eteenpäin esimerkiksi muihin kanaviin.

Helpoin tapa lisätä videolle orgaanista näkyvyyttä on lisätä hästägejä videon kuvaustekstiin. Suomessa on jo yleisesti käytössä geneerisiä hästägejä, joiden avulla voidaan nostaa sisältöjä suomalaisten näkyville, esimerkiksi #tiktokfinland #sinulle. Suomalaisia hästägejä on fiksua hyödyntää tilanteissa, jossa halutaan nostaa suomalaisten katsojien nähtäville videosisältöjä.

Videosisältöjen tuottaminen TikTokiin on tehty alustalla helpoksi

TikTokissa videot usein kuvataan kännykän etukameralla, eikä editointiin käytetä paljon aikaa. TikTok-videoiden autenttisuus on mukavaa vastapainoa Instagramin laadukkaiden kuvien ja YouTuben käsikirjoitettujen videoiden vastinparina. Vaikka TikTok videoiden sisältö on usein autenttista, videot ovat etukäteen suunniteltuja ja todennäköisesti useampaan otteeseen kuvattuja. TikTokiin voi myös tehdä laadukkaita sisältöjä, joihin kannattaa vastapainoksi valita trendaava ääniraita. Käyttäjät jakavat toisilleen arkisia asioita ja kokemuksia videosisältöjen avulla. Brändit/yritykset koetaan TikTokissa samanlaisina käyttäjinä kuin muutkin, sillä käyttäjät ymmärtävät brändin ja yrityksen takana työskentelevän tavallisia ihmisiä.

Haluatko syventää omaa osaamistasi sisältömarkkinoinnin parissa? Ilmoittaudu mukaan syksyllä alkavalle strateginen sisältömarkkinointi opintojaksolle. Syksyn 2023 opintoihin ilmoittautuminen 1.8.2023 alkaen. Tutustu avoimen ammattikorkeakoulun tarjontaan: https://ella.eduplan.fi/savonia

Kirjoittaja:

Tiina Kuiri, tuntiopettaja