Opiskelijoita kahvip�yd�ss�.





SYS17SY Sosiaalialan tutkinto-ohjelma (YAMK)

Koulutuksen lähtökohdat

Sosiaalialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK) on laajuudeltaan 90 op, tutkintonimike on Sosionomi (ylempi AMK). Tutkinto tuottaa työelämän edellyttämää laajaa ja syvällistä tietoa sosiaalialalta ja antaa tarvittavat teoreettiset tiedot alan vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä toimimista varten. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan kuin yliopistoissa ja muissa tiedekorkeakouluissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Sosionomi (ylempi amk) on englanniksi Master of Social Services (Amk-asetus 1129/2014).

Eurooppalaisesa tutkintojen viitekehyksessä (EQF) ja siitä johdetussa kansallisessa tutkintojen viitekehyksessä sosionomi (AMK) –tutkinto sijoittuu tasolle 6 yhdessä muiden alempien korkeakoulututkintojen kanssa ja sosionomi (ylempi AMK) –tutkinto tasolle 7 yhdessä muiden ylempien korkeakoulututkintojen kanssa. Sosiaalialan ylempi AMK–tutkinto tuottaa osaamista ylempää korkeakoulututkintoa edellyttäviin erilaisiin asiantuntija- ja johtamisen tehtäviin.

Sosionomi (ylempi AMK) –tutkinto antaa valmiuksia toimia alan moninaisissa toimintaympäristöissä niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Tutkinto-ohjelman suoritettuaan opiskelijalla on vahva ja monipuolinen palvelujen järjestelmäosaamisen erikoisasiantuntijuus, perus- ja erityistason palvelujen- ja työmenetelmien kehittämiseen tarvitava johtamisosaaminen sekä työmenetelmien ja toimintakulttuurien innovatiivisen kehittämisen osaaminen. Sosionomi (YAMK) tutkinto-ohjelmasta valmistunut erikoisasiantuntija osaa vastata keskittämisen, pitkälle viedyn integraation, palvelutuotannon ja asiakas- ja verkostolähtöisen toiminnan muutoshaasteisiin innovatiivisesti, kehittävällä ja tieteelliseen tietoon perustuvalla otteella.

Sosiaalialan yamk-tutkinto-ohjelma antaa valmiuksia tutkivaan ja kehittävään työotteeseen käytännön työ- ja muutosprosessien hallinnassa. Tutkinnon kehittämistyö (opinnäytetyö 30 op) perustuu työelämän ajankohtaisiin kehittämistavoitteisiin tai kehittämistarpeisiin yhdessä toimeksiantajan kanssa.

Sosionomi (ylempi AMK) -tutkinnon suorittaneet työllistyvät hyvin ja monipuolisesti. He sijoittuvat julkisten sosiaalipalveluiden ja järjestöjen tehtäviin ja jossain määrin myös yksityiselle sektorille ja Kelalle sekä lähialoille. Ammattinimikkeinä esimerkiksi sosiaalijohtaja, työllisyysasioiden päällikkö, kehittämispäällikkö, erikoissuunnittelija tai projektipäällikkö.

Osaamistavoitteet

Sosionomin (ylempi AMK) tutkinto on eurooppalaista ja suomalaista tasoa 7 (kansallinen viitekehys).



Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon yleiset kompetenssit on määritelty kaikissa tutkinto-ohjelmissa EQF:n ja NQF:n tasolle 7 ja kuvattu seuraavasti



Tutkinto-ohjelmakohtaiset kompetenssit muodostavat ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisen perustan, tutkinto-ohjelmassa osaamisen rakentumisen tavoitteet ja ammatillisen identiteetin kehittymisen. Sosionomi (ylempi AMK) –tutkinnon kompetenssit on kuvattu kolmen teeman avulla ja ne muodostavat tutkinnon substanssiosaamisen tiedollisen ja taidollisen perustan.

Opintojen rakenne

Sosionomin (ylempi AMK) -opinnot ovat 90 opintopistettä. Päätoimisesti opiskelevalla opetussuunnitelman mukaan yksi opiskeluvuosi tuottaa 60 opintopistettä, mikä vastaa 1600 tuntia opiskelijan työtä. YAMK-opintojen opiskeluaika vaihtelee erilaisten koulutus- ja työtaustojen sekä yksilöllisen opiskelusunnitelman vuoksi. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon 90 op:n laajuinen koulutus on suunniteltu kestämään keskimäärin kaksi vuotta. YAMK-opintojen opiskeluaika voi vaihdella erilaisten koulutus- ja työtaustojen sekä yksilöllisen opiskelusunnitelman mukaisesti.

Tutkinto-ohjelman rakenne on kuvattu alla olevassa kuviossa. Opinnot muodostuvat kaikille pakollisista alakohtaisista ammattiopinnoista (30 op) ja Savonian YAMK-koulutusten yhteisistä opinnoista. Yhteisistä opinnoista pakollisia sosiaalialan tutkinto-ohjelmassa ovat Tutkimuksellinen kehittäminen (5 op) ja Studying and Working in International Environment (5op). Loput yhteiset opinnot opiskelija voi valita Savonian YAMK-koulutusten yhteisten opintojen tarjonnasta tai muista vastaavan tasoisista opinnoista. Opiskelija voi sisällyttää tutkintoonsa myös muita tason 7 opintoja. Opetussuunnitelmaan voidaan hyväksyä tutkinnon laajuuden ylittäviä opintoja silloin, kun nämä eivät pidennä tutkinnon laajuutta vastaavaa opiskeluaikaa.

Opintojen ytimenä on opinnäytetyönä tehtävä ammatillinen kehittämistehtävä, joka kytkeytyy opiskeliljan henkilökohtaisten valmiuksien, oman työn, työuran tai organisaation kehittämiseen. Opinnäytetyön tekeminen on koko opintojen ajan kestävä prosessi.

Asiantuntijuuden kehittyminen

Työeämän muutosten keskellä tarvitaan kehittämishaasteiden tunnistamista, toimintaympäristön dynamiikkaan ja palvelutuotannon uudistamiseen ja organisointiin liittyvää osaamista sekä innovatiivisia ongelmanratkaisutaitoja. Tänä päivänä työntekijät siirtyvät tehtävästä toiseen organisaatioiden ja professioiden sisällä ja välillä. Palvelujärjestelmän, rakenteiden ja työn sisältöjen muuttuessa korostuvat työntekijöiden monipuolinen osaaminen ja reagointikykyisyys.

Monialaisuus ja monisektoraalisuus korostuvat yhä useammilla aloilla. Asiakas- ja käyttäjälähtöisyyden syventäminen sekä kokemus asiakkuuden hyödyntäminen on yhä tärkeämpää. Tarvitsemme myö yhdyspinta työskentelyn taitoja. Menestyäksemme uuden luomisessa tarvitaan palvelu-, substanssi-, liiketoiminta- ja teknologiaosaamista, yhteiskunnan ja ympäristön hyvinvointiosaamista sekä kansainvälistymistaitoja. Työelämän hyvinvoinnin kehittämisessä ja innovaatioiden luomisessa tarvitaan analyyttistä päättely –ja ongelmanratkaisukykyä, sekä kriittisyyttä ja tiedon hallintaa. Elinikäinen oppiminen yrittäjyys osaaminen ovat osa työntekijän urakehitystä.

Savonian opetussuunnitelmat muodostuvat opintojaksoista. Ne eivät ole irrallisia vaan tukevat opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan yhdistyminen.

Sosiaalialan (YAMK) tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma on laadittu niin, että
- tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
- koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.
Opiskelija
- laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman, jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan (sisältää vähintään 5 opintopistettä opiskelua vieraalla kielellä)
- vastaa opintojensa etenemisestä.
Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.

Koulutuksen toteutus

Sosiaalialan YAMK-koulutuksen suunnittelu ja lähtökohdat pohjautuvat työelämän osaamis- ja kehittämisvaatimuksiin. Opiskelijan aikaisempaa osaamista ja työkokemusta syvennetään osaamistavoitteiden mukaisella asiantuntijatiedolla ja käytäntölähtöisillä opetusmenetelmillä. Oppimisessa korostuvat reflektiivisyys ja tiedon sekä osaamisen jakamisen ja yhteisöllisen oppimisen periaatteet.

Opinnot toteutetaan monimuoto-opiskeluna, jossa lähiopetus, itsenäinen opiskelu, verkkoympäristössä opiskelu, työelämäläheiset oppimistehtävät muodostavat kokonaisuuden. Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa opintoja työn ohessa ja kytkeä oppimistehtäviä ja opinnäytetyö oman työpaikkansa kehittämiseen. Lähipäivien määrä on keskimäärin 2 pv/kk. Lähiopetusjaksot järjestetään pääsääntöisesti perjantaisin ja lauantaisin. Opetuspaikkakunta on alakohtaisissa opinnoissa pääsääntöisesti Iisalmi ja yhteisissä opinnoissa Kuopio. Opetussuunnitelmassa opinnot ajoittuvat kahden vuoden ajalle, mutta ne on mahdollista suorittaa 1,5 vuodessa.

Kansainvälistymisosaamista vahvistetaan opinnoissa monin tavoin. Jokaisen opiskelijan henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan tulee sisältyä vähintään 5 opintopistettä vieraskielistä opetusta.

Arvioinnilla ohjataan ja tarkistetaan opiskelijan opintojen osaamistavoitteiden saavuttamista. Arvioinnin kohteena on koko oppimistapahtumaneli opetuksen tavoitteiden mukaisten tietojen ja taitojen saavuttaminen sekä opiskelun että työelämän edellyttämä asennoituminen ja vastuunottokyky. Opintojen arviointi perustuu opintojaksokohtaisesti laadittuihin arviointikriteereihin, jotka ovat osa opintojakson toteutussuunnitelmaa.


Opintojaksotaulukko

Koodi Nimi 1 S 1 K 2 S 2 K 3 S 3 K
 
Syventävät ammattiopinnot
Koulutusalan ammattiopinnot
4 SYSAS1 Asiakastyön ajankohtaiset erityiskysymykset 5          
4 SYSYH1 Yhteiskunnallisten muutosten hyvinvointivaikutukset 5          
4 SYSVA1 Vaativan asiakastyön palveluprosessit ja niiden kehittäminen   5        
4 SYSOS1 Osallistavat toimintakulttuurit ja yhteisölliset työkäytännöt   5        
4 SYSUU1 Uudistava johtaminen sosiaalialan työssä     5      
4 TYSTTO Sosiaali- ja terveysalan talousosaaminen 5          
Yhteiset ammattiopinnot
4 X991002 Tutkimuksellinen kehittäminen   5        
4 X991008 Working and Studying in International Environment     5      
 
Valinnaiset opinnot
Valinnaiset opinnot
4 X991000 Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus 5          
4 X991004 Menestyvä organisaatio 5          
4 X991006 Asiantuntijuus ja esimiestoiminta       5    
4 X991010 Hyvinvointi työyhteisössä   5        
4 X991012 Digitalised Working Environment 5 (NonStop)
4 X991014 Innovaatio-osaaminen       5    
4 X991026 Vuorovaikutteinen viestintä esimiestyössä     5      
 
Opinnäytetyö
Opinnäytetyö
4 SAVYONT Opinnäytetyö       30    

Opintojaksokuvaukset

4 SYSAS1 Asiakastyön ajankohtaiset erityiskysymykset

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - analysoida asiakasryhmien erityistarpeita ja työn kehittämisen tavoitteita - kriittisesti tarkastella asiakastyön erityiskysymyksiä koskevaa tietoa ja osaa käyttää ajankohtaista tutkimustietoa ja teoreettista kirjallisuutta tutkivan ja kehittävän työotteen välineenä
Keskeiset sisällöt
• Ammatilliset interventiot asiakastyössä • Oikeudenmukaisuus ja moninaisuus Kokemusasiantuntijuus ja valtaistavat työkäytännöt • Tutkivat ja kehittävät työtavat asiakastyön kehittämisessä • Digitalisaatio ja teknologiset innovaatiot asiakastyössä • Riskienhallinta, turvallisuuskäytännöt, toimintaympäristöissä ja moniviranomaisyhteistyö
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja verkkokeskustelut, työelämäläheiset case -oppimistehtävät, itsearviointi
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojakson alkaessa.
Yhteyshenkilö
Waldén Anne, Juntunen Anne-Leena


4 SYSYH1 Yhteiskunnallisten muutosten hyvinvointivaikutukset

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - kriittisesti analysoida globaaleja, kansallisia, maakunnallisia ja alueelliseen yhteiskunnallisia ja sosiaalipoliittisia muutoksia ja niiden hyvinvointivaikutuksia - tehdä johtopäätöksiä toimintatapojen uudistamisen tarpeesta ja arvioida lainsäädännöllisten ja hallinnollisten muutosten vaikutuksia ja oikeudenmukaisuutta kansalaisten hyvinvointiin
Keskeiset sisällöt
• Kansallinen ja globaali sosiaalipolitiikka • Politiikan näkökulma ja lainsäädännön muutokset eri sektoreilla • Uudistuva palvelujärjestelmä ja väestön tarpeet • Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi • Ennakointimenetelmät ja tulevaisuusskenaariot
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, verkkokeskustelut, oppimistehtävä, tentti ja vertaisarviointi
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Lainsäädäntö, lait ja asetukset Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojakson alkaessa.
Yhteyshenkilö
Waldén Anne, Turunen Pirjo


4 SYSVA1 Vaativan asiakastyön palveluprosessit ja niiden kehittäminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija • hallitsee vaativan asiakastyön palveluprosessien ja palvelupolku-mallien suunnittelun periaatteet ja välineet • Osaa käyttää asiakastyön menetelmiä ja ammattieettisiä periaatteita erityisasiantuntijana ja työelämän kehittäjänä. • Osaa toimia kumppanuuskehittämisen periaatteiden mukaisesti vaativan asiakastyön tilanteissa sekä ohjata ja johtaa muutosprosesseja. • Osaa hyödyntää monialaisia verkostoja ja kumppanuuksia palvelupolkujen suunnittelussa
Keskeiset sisällöt
• Reflektiivinen työote, mentalisaatio ja asiakkaiden kasvuprosessien ohjaaminen • Dialogiset verkostot ja ammatillisuus • Palveluprosessit ja verkosto-osaaminen • Palvelumuotoilun menetelmät ja pilotointi asiakaslähtöisissä palveluissa • Laatujärjestelmät ( esim. EQF, ISO)
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, esseemuotoinen työelämäläheinen oppimistehtävä, verkkokeskusteluun osallistuminen
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojen alkaessa.
Yhteyshenkilö
Waldén Anne, Juntunen Anne-Leena


4 SYSOS1 Osallistavat toimintakulttuurit ja yhteisölliset työkäytännöt

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa • analysoida alansa eri asiakasryhmien toimintakulttuureja ja hyödyntää niitä asiakastyössä • tukea asiakkaan osallisuuden toteutumista palveluiden suunnittelussa, toteuttamisessa ja kehittämisessä • toimia osallistavan toimintakulttuurin periaatteiden mukaan • soveltaa niitä työyhteisön vuorovaikutuksen kehittämisessä ja tavoitteellisessa oppimisessa omalla alallaan.
Keskeiset sisällöt
• Asiakkaan osallisuus, osallistavat toimintakulttuurit ja -ympäristöt • Toimintakulttuurin muutos ja yhteisölliset työkäytännöt • Oppiva yhteisö, oppiminen ja asiantuntijuus • Konsultoiva erityisasiantuntijuus • Työelämäpedagogiikka • Työyhteisötaidot ja työkulttuurien kehittäminen
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja verkkokeskustelut, työelämäläheinen asiakkaita tai työyhteisöjä osallistava hanke, itsearviointi.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojen alkaessa.
Yhteyshenkilö
Waldén Anne, Juntunen Anne-Leena


4 SYSUU1 Uudistava johtaminen sosiaalialan työssä

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija - Hallitsee sosiaalialan työn erityispiirteiden johtamiselle asettamat vaatimukset suhteessa organisaation perustehtävään, tavoitteisiin ja strategiaan - Osaa arvioida toimintaympäristön muutosta ja johtamisteoreettisia muutoksia sekä niiden vaikutuksia - Osaa soveltaa strategisen ja operatiivisen johtamisen periaatteita
Keskeiset sisällöt
- Ajankohtaiset johtamisen teoriat - Demokraattisen dialogin historia ja periaatteet työn kehittämisessä ja uudistamisessa - Uudistava johtaminen - Esimiestyön ja muutosvalmennuksen menetelmät ja konsultaatiotyön periaatteet - Työelämälähtöinen prosessikehittäminen - Jaettu asiatuntijuus moniammatillisissa verkostoissa - Luovuudesta innovaatioihin ja takaisin luovuuteen
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, verkkokeskustelut, oppimistehtävät ja itsearviointi.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojen alkaessa.
Edeltävät opinnot
-
Yhteyshenkilö
Paldanius Kalevi, Waldén Anne


4 TYSTTO Sosiaali- ja terveysalan talousosaaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää sosiaali- ja terveystaloustieteen peruskäsitteet ja ymmärtää sote-palveluiden markkinoiden ominaispiirteet ja osaa hankkia tietoa näiden palvelujen kustannus-hyöty-vaikuttavuus suhteesta ja käyttää tätä tietoa päätöksenteon perusteena. Opiskelija osaa laatia työyksikkökohtaisen tulo- ja menoarvion, seurata arvion toteutumista ja toimeenpanna tarvittavat muutokset kustannusten sopeuttamiseksi tuottoihin. Opiskelija osaa arvioida ja vertailla keskenään sosiaali- ja terveysalan yrittäjien tarjoamien tuotteistettujen palvelujen kustannus- hyötysuhdetta, yrityksen vakavaraisuuden astetta taseen ja tuloslaskelman avulla laadunhallinta huomioiden. Opiskelija osaa kilpailuttaa palvelun- ja tavarantoimittajat EU:n ja kansallisten säädösten mukaisesti ja tehdä hankintapäätökset organisaation kokonaishyöty huomioiden.
Keskeiset sisällöt
Opintojakso lisää opiskelijan osaamista oppimisen taidoissa ja työyhteisöosaamisessa. Opinnot suoritettuaan opiskelija on perehtynyt sosiaali- ja terveystaloustieteen peruskäsitteisiin ja ymmärtää julkisen sektorin rahoitus- ja hankintapäätösten perusteet ja sote-alan kustannusten jakautumisen valtion, kunnan ja asiakkaan kesken.
Suoritustavat
Lähiopetukseen ja oppimiskeskusteluun osallistuminen Kirjallisten oppimistehtävien suorittaminen

Verkkotyöskentely Tutustumiskäynteihin osallistuminen Kirjallisuuteen tutustuminen Tentti
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojen alkaessa.
Edeltävät opinnot
ei ole
Yhteyshenkilö
Tikkanen Päivi


4 X991002 Tutkimuksellinen kehittäminen

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
1 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa arvioida työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeita ja hankkia tieteellisesti luotettavaa tietoa kehittämisen taustaksi. Hän osaa valita tutkimus- ja kehittämiskohteen kannalta tarkoituksenmukaisimman lähestymistavan ja huomioida tutkimuseettiset kriteerit työn etenemisen eri vaiheissa. Opiskelija saa valmiuksia valita perustellen ja hyödyntää erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. Hän osaa analyyttisesti ja luotettavasti raportoida tutkimus- ja kehittämistyön tulokset.
Keskeiset sisällöt
- Tutkimus- ja kehittämisprosessi - Työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeiden havainnointi ja arviointi - Tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä - Kehittämisen ja tutkimisen erilaisia lähestymistapoja - Tutkimus- ja kehittämisaineiston hankinta, analyysi ja tulkinta - Tutkimus- ja kehittämistyön suullinen ja kirjallinen viestinsä
Suoritustavat
Lähiopetukseen osallistuminen (vapaaehtoinen). Verkko-opetukseen osallistuminen ja annettuun aineistoon tutustuminen. Oppimistehtävien hyväksytysti suorittaminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opettajan ilmoittama materiaali
Muuta huomioitavaa
Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot Syksystä 2020 alkaen opintojaksoa ei enää toteuteta ja sen tilalla suoritetaan kaikille aloille yhteinen opintojakso 5 SAVYONT50 Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä.
Yhteyshenkilö
Rissanen Marja-Liisa, Mäkelä Pentti, Haapakoski Markku


4 X991008 Working and Studying in International Environment

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
The student strengthens his/her communicative skills and professional expertise in an international learning environment. The student will gain experience to work and learn effectively as a team member in another cultural environment. The implementation of the course may vary according to destination and the role of the international co-operative partners.
Content
- Content varies according to topic of the course.
- Internationalisation in another country, or with international group visiting Finland.
- Concepts and definitions for acting and communicating in an international working life
- Orientation in the working life of the chosen country (managing teams, projects, professional ethics)

Requirements
Active participation, reflective report, written and/or group assignments
Grading Scale
0 - 5
Other considerations
Self-financing of the student (travel costs), if the course includes travels. The teacher in charge is responsible for the evaluation of the course. In some cases the grading scale can be 0 - 5.
Contact
Klemola Liisa


4 X991000 Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
1 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata strategisen ajattelun ja jatkuvan uudistumisen merkityksen organisaation vision ja kilpailukyvyn kehittymisessä. Opiskelija pystyy valitsemaan uusia strategisia lähestymistapoja organisaation johtamiseen ja uudistumiseen. Hän kykenee tunnistamaan organisaation toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa ennakoinnin työkaluja, joiden avulla hän kykenee tunnistamaan organisaation ja toimialan tulevaisuuden näkymiä.
Keskeiset sisällöt
- Strateginen ajattelu ja visio
- Toimiala-analyysi ja tulevaisuuden ennakointi osana strategista ajattelua
- Skenaariotyöskentely
- Tulevaisuustiedon huomioiminen strategisessa johtamisessa ja päätöksenteossa
Suoritustavat
Oppimistehtävien tekeminen
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Moodle -oppimisalustalla ilmoitettu kirjallisuus ja oheismateriaalit.
Muuta huomioitavaa
Savonia - ylempi amk - yhteinen kaikille aloille Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Strategic Thinking and Future Orientation –opintojaksoa
Yhteyshenkilö
Haapakoski Markku


4 X991004 Menestyvä organisaatio

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata mistä organisaation toiminnan laatu muodostuu ja laadun yhteydet organisaation menestymiseen. Opiskelija kykenee valitsemaan ja soveltamaan organisaation tavoitteiden mukaisia laatujohtamisen työkaluja. Opiskelija tunnistaa erilaisia organisaatiokulttuureja laadun ja menestymisen mahdollistajina tai esteinä. Opiskelija kehittää valmiuksiaan toiminnan organisointiin menestystä tukevilla tavoilla.
Keskeiset sisällöt
- Laatuajattelu - Laatujohtaminen - Työelämän laatu - Organisaatiokulttuuri - Organisaatio ja organisointi - Moniammatillisuus - Palkitsevat kannustinjärjestelmät
Suoritustavat
Oppimistehtävien tekeminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Morgan, G. 2006. Images of Organization. The Executive Edition Newbury Park, CA: Sage Publications Inc. Juuti, P. 2012. Menestystarinoita. Tutkimus kestävään tuottavuuteen yltäneistä organisaatioista. Hansaprint.
Materiaali tarkentuu opintojakson alkaessa.
Muuta huomioitavaa
Savonia-amk - ylempi amk - kaikille yhteiset opinnot Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Successful Organisation –opintojaksoa
Yhteyshenkilö
Paldanius Kalevi


4 X991006 Asiantuntijuus ja esimiestoiminta

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tavoitteellisesti kehittää omaa asiantuntijuuttaan hyödyntäen uutta tietoa ja kokemuksellista oppimista, sekä huomioiden toimintaympäristössä ja työssä tapahtuvat muutokset. Hän osaa toiminnallaan tukea asiantuntijuuden jakamista työyhteisössä. Hän osaa toimia työyhteisön osaamisen kehittäjänä. Opiskelija ymmärtää esimiestyön erilaiset roolit työyhteisöissä. Hän oppii tunnistamaan omat esimiesvalmiutensa. Hän osaa monipuolisesti arvioida omaa esimiesosaamistaan ja määritellä osaamisensa kehittämistarpeita.
Keskeiset sisällöt
- Asiantuntijuuden kehittyminen ja jaettu asiantuntijuus - Osaamisen kehittäminen ja johtaminen - Johtaminen ja esimiesosaaminen nykykäsitysten valossa - Esimiehen roolit työyhteisössä - Omien esimiesvalmiuksien tunnistaminen ja arviointi
Suoritustavat
Oppimistehtävät. Oppimistehtävän yhteydessä tehtävä reflektio itsearvioinnin välineenä. Arviointi neljä kertaa lukukauden aikana.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojen alkaessa.
Muuta huomioitavaa
100% verkkokurssi (Moodle) Opintojakso on lukuvuonna 2021 - 2022 avoinna 15.9.2021 – 31.7.2022. Opintojakson suorittamiseksi vaadittavat tehtävät voi palauttaa milloin vain opintojaksolla olevaan palautuskansioon ja ne arvioidaan viimeistään neljän viikon kuluessa kustakin palautuspäivästä. Palautuspäivät ovat 15.11.2021, 15.12.2021, 1.2.2022, 15.3.2022, 30.5.2022 ja 31.7.2022. Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot. Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Expertise and Supervisory Work –opintojaksoa.
Yhteyshenkilö
Virolainen Ilkka


4 X991010 Hyvinvointi työyhteisössä

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa määritellä työhyvinvoinnin käsitettä eri näkökulmista. Hän osaa arvioida yksilön merkitystä työhyvinvoinnin rakentumisessa ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä työyhteisö- ja organisaatiotasolla. Hän perehtyy eri organisaatioissa käytettyihin työhyvinvointisuunnitelmiin ja osaa analysoida organisaation ja verkostojen merkitystä työhyvinvointiin. Hän osaa perustella kansallisella ja kansainvälisellä tutkimusnäytöllä työhyvinvointiin liittyviä ilmiöitä sekä soveltaa työhyvinvointiin liittyvää lainsäädäntöä ja ohjeita käytännön työssä. Opiskelija osaa visioida tulevaisuuden työhyvinvoinnin haasteita kansallisesti ja kansainvälisesti.
Keskeiset sisällöt
Työntekijän merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - Itsensä johtaminen Työyhteisön merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - Työyhteisön arvot, periaatteet, vuorovaikutus ja toimintatavat Lähijohtaminen ja hyvinvoinnin edistämisen keinot sekä menetelmät - Työyhteisötaidot ryhmä- ja tiimityössä Organisaation ja verkostojen merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - Johtaminen, organisaation rakenne ja toiminnan ohjaaminen - Verkostojen tuomat haasteet ja mahdollisuudet - Osallistava johtaminen ja innovatiivisuus - Oppimisen ja asiantuntijuuden kehittymisen mahdollisuudet Kansainvälisten ja kansallisten muutosten vaikutukset organisaatioiden työhyvinvointiin - Työhyvinvointiin liittyvä lainsäädäntö ja ohjeet - Työn ja työkulttuurin muutokset tulevaisuudessa
Suoritustavat
Seminaareihin valmistautuminen ja osallistuminen, työhyvinvointisuunnitelmien analyysitehtävän tekeminen, ryhmätenttiin osallistuminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Yhdessä sovittava ajankohtainen kirjallisuus ja tieteelliset artikkelit.
Muuta huomioitavaa
Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot
Yhteyshenkilö
Heikkinen Marjo


4 X991012 Digitalised Working Environment

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student is able to describe how digital working environment has developed (local to global), what is the meaning of digitalisation in a her/his working area/field and what are the future trends. Student recognises the benefits and obstacles of digital change. Student is able to choose digital tools which support her/his own working field. Student is able to recognize changes and describe internet accessible working environment, which facilitates collective action, communication and networking. Student knows principles of safe information sharing and has adequate information management skills. Student can coordinate distant work, group working and can participate in discussion forums.
Content
- Basics of international and national information society policies - Digitalised working environment permitting the completion of virtual participatory processes - Key factors related to the success of digitalised working processes - Main deficiencies of digitalised working environment - Future trends in digitalised working life in own professional field of the students
Requirements
- Active participation via own virtual learning path, exercises and peer/student discussions.
- Tasks:
1. Citizen in a digitalised society
2. Networking: way of working
3. Utilisation of digitalised working platform/environment.
- Virtual environment designed for students and teaching staff provide access to a range of information tools to suit everyone.

Grading Scale
0 - 5
Course material
A Direct link to the course http://webd.savonia.fi/home/kasirti/digitalised_working_environment/
Contact
Tolppi Veli-Matti, Klemola Liisa, Sirviö Timo


4 X991014 Innovaatio-osaaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet ammattialat ylittävään monialaiseen innovatiiviseen ja verkottuneeseen työskentelyyn työyhteisöjä ja niiden prosesseja uudistettaessa. Opiskelija osaa luoda ideoiden syntymistä kannustavan ja kehittävän ilmapiirin työyhteisöön ja ymmärtää ideoiden jakamisen merkityksen innovatiivisen organisaatiokulttuurin ylläpitämisessä. Opiskelija käyttää sujuvasti innovaatiotietoutta ja -työkaluja kehittämisprosessin apuvälineinä ja osaa johtaa ideoiden jalostumista uusiksi tuotteiksi ja palveluiksi.
Keskeiset sisällöt
- Innovaatio ja kehittäminen
- Projektityöskentely
- Innovaatiomenetelmät ja innovaatiotyökalut
- Innovoinnin tiedon lähteet
- Pitchausvideo
Suoritustavat
Opiskelijat toteuttavat oman innovaatioprojektin ja tuottavat projektissa omaan alaansa liittyvän henkilökohtaisen rikastetun (elävän, monimuotoisen, ym.) innovaatiokäsikirjan sähköiselle alustalle. Verkkotyöskentelyyn osallistuminen, oman innovaatioyhteisön muodostaminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Tarkentuu opintojen alussa.
Muuta huomioitavaa
Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Innovation Knowledge –opintojaksoa.
Yhteyshenkilö
Laitinen Matti


4 X991026 Vuorovaikutteinen viestintä esimiestyössä

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää viestinnän merkityksen liiketoiminnan johtamisessa ja esimiestyössä. Hän osaa tarkastella johtamista kommunikatiivisena toimintana sekä suunnitella ja toteuttaa viestintää muuttuvissa tilanteissa ja monikulttuurisessa työyhteisössä. Opiskelijalla on valmiudet työyhteisöviestinnän ja henkilökohtaisten viestintäosaamiseen kehittämiseen.
Keskeiset sisällöt
- Johtamisviestintä, esimiestyön viestintätilanteet ja -roolit - Yhteisöviestinnän periaatteet ja työyhteisöviestinnän kehittäminen - Esiintymis-, neuvottelu- ja vuorovaikutustaidot
Suoritustavat
Kirjallinen viestintä: Lähipäivätyöskentely/itseohjautuva ryhmätyöskentely ja kehittämistehtävä. Suullinen viestintä: Lähipäivätyöskentely ryhmässä.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opettajan ilmoittama materiaali
Muuta huomioitavaa
Opintojakso toteutetaan lukuvuoden aikana neljä kertaa: kaksi toteutusta on keväällä ja kaksi syksyllä. Opintojakso on suoritettava 6 kk:n aikana sen aloittamisesta.
Yhteyshenkilö
Pekkarinen Ulla, Leskinen Hanna, Tossavainen Teija


4 SAVYONT Opinnäytetyö

Laajuus
30 op
Osaamistavoitteet
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyö on laaja, soveltava kehittämis- tai tutkimustehtävä, jossa opiskelija osoittaa kykynsä soveltaa tutkimustietoa, sekä tuottaa uusia ratkaisuja ja uudistaa työelämän käytäntöjä. Opinnäytetyössä korostuu opiskelijan, työelämän ja ammattikorkeakoulun välinen aktiivinen vuorovaikutus niin aiheen valinnan, tavoitteiden kuin toteutuksen osalta. Opiskelija osoittaa opinnäytetyössään kykenevänsä itsenäisesti tunnistamaan, arvioimaan ja ratkaisemaan työelämän kehittämishaasteita. Hän osaa hyödyntää tutkimustietoa ja menetelmäosaamista kriittisesti ja analyyttisesti, sekä tehdä perusteltuja valintoja opinnäytetyöprosessin eri vaiheissa. Opinnäytetyöllä opiskelija osoittaa myös kykynsä raportoida ja viestiä opinnäytetyöstään sujuvasti ja luotettavasti.
Keskeiset sisällöt
Opinnäytetyön aiheen valinta, tutkimus- ja kehittämisprosessi, opinnäytetyön raportointi.
Suoritustavat
Kirjallinen opinnäytetyö, kypsyysnäyte, seminaariesitykset, 30 opintopistettä vastaa n. 800 h opiskelijan työaikaa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Hirsjärvi, S. & Remes, P. & Sajavaara, P. 2007. Tutki ja kirjoita. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy.

Savonia-ammattikorkeakoulu. Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot: Opinnäytetyöopas.

Muu tutkinto-ohjelmakohtaisesti määritettävä materiaali.

Yhteyshenkilö
Waldén Anne


Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.