Opiskelijoita kahvip�yd�ss�.





DT20SP Tanssinopettajan tutkinto-ohjelma

Opetussuunnitelman vastuuhenkilö: Sari Mokkila-Karttunen

Koulutuksen lähtökohdat

Tanssinopettajan koulutus johtaa tanssialan ammattikorkeakoulututkintoon, tutkintonimike on tanssinopettaja (AMK). Opintojen laajuus on 240 opintopistettä ja kesto 4 vuotta. Tutkinnon tuottama osaaminen vastaa Euroopan unionin alueella yhteisesti määriteltyä korkeakoulutasoa, mikä mahdollistaa työvoiman ja asiantuntijoiden liikkumisen.

Tutkinto antaa opiskelijalle vahvat pedagogiset valmiudet, tekniset ja ilmaisulliset taidot ja hyvän yleissivistyksen sekä laajan pohjan työelämän tarpeisiin. Opiskelijoita kannustetaan luovuuden kehittämiseen sekä oman opettaja- ja taiteilijaidentiteetin vahvistamiseen. Koulutuksessa perehdytään monipuolisesti tanssipedagogiikkaan ja tanssin kentän eri työtehtäviin. Koulutus antaa valmiudet elinikäiseen oppimiseen ja ammattitaidon sekä henkilökohtaisen työ- ja toimintakyvyn ylläpitoon, kansainvälisyyteen ja dynaamiseen työelämän kehittämiseen. Koulutuksessa annetaan perustiedot yrittäjyydestä ja yrittäjämäisestä asenteesta.

Tanssinopettajakoulutuksessa opiskelija saa vahvat perustiedot ja taidot klassisesta baletista sekä jazz- ja nykytanssista. Tämän jälkeen opiskelija voi syventää osaamistaan henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) mukaisesti. Tanssitekniikan syventävät opinnot voivat koostua klassisesta baletista, nyky- ja jazztanssista opiskelijan osaamisesta ja tavoitteista riippuen. Opiskelija voi sisällyttää syventäviin opintoihin myös muita tekniikoita kansainvälisen opiskelijavaihdon kautta. Koulutuksessa perehdytään myös improvisaatioon, koreografian tekemiseen sekä valmistetaan tanssiesityksiä ja osallistutaan eri produktioihin. Tanssinopettajan tutkintoon sisältyvät ammatillisen opettajakorkeakoulun kanssa yhdessä järjestettävät monipuoliset kasvatustieteelliset ja ainepedagogiset opinnot (60 op) opetusharjoitteluineen, joten tutkinto antaa yleisen opettajan pätevyyden. Tutkinnon suorittaneet toimivat pääasiassa taiteen perusopetusta ja tanssin ammatillista koulutusta antavissa kunnallisissa ja yksityisissä oppilaitoksissa ja sijoittuvat laajasti tanssin kentän eri tehtäviin. Tutkinto antaa valmiuksia myös tanssijan ja koreografin työtehtäviin sekä tanssinalan jatko-opintoihin ja yritystoimintaan. Opinnäytetyö on joko taiteellinen produktio, projekti, kirjallinen tai koostettu työ. Taiteelliseen opinnäytetyöhön liittyy aina kirjallinen raportti.

Opinnot mahdollistavat luovaksi ammattilaiseksi, monipuoliseksi taiteilijaksi, tiedostavaksi pedagogiksi sekä innovatiiviseksi työelämän taitajaksi kehittymisen. Opetusta järjestetään pääasiassa ryhmäopetuksena. Osa opinnoista on mahdollista suorittaa kansainvälisessä opiskelijavaihdossa, jossa opiskelija voi syventää alansa tuntemusta ja saada arvokasta kokemusta eri kulttuureista. Opiskelija tekee opintojensa alussa henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS), jonka hän päivittää vuosittain. Oppimisyhteisö kannustaa avoimeen vuorovaikutukseen ja ihmisen kokonaisvaltaiseen kasvuun.

Osaamistavoitteet

Tanssinopettajan koulutus vastaa eurooppalaista ja suomalaisen koulutusjärjestelmän tasoa 6 (kansallinen viitekehys).



Koulutuksen osaamisprofiili muodostuu tanssialan työelämälähtöisistä sekä ammattikorkeakoulun yhteisistä ja valtakunnallisista tutkinto-ohjelmakohtaisista kompetensseista.



Opintojen rakenne

Tanssinopettajan opinnot ovat 240 opintopistettä. Opetussuunnitelman mukaan yksi opiskeluvuosi vastaa 60 opintopistettä, mikä tarkoittaa 1600 tuntia opiskelijan työtä. Opiskelijan työ koostuu mm. lähitunneista, etä- ja itsenäisestä opiskelusta, verkko-opiskelusta ja harjoittelusta. Opiskelu sisältää työelämälähtöistä tutkimus- ja kehittämistoimintaa.

Asiantuntijuuden kehittyminen

Savonian opetussuunnitelmissa opintojaksot muodostavat laajempia opintokokonaisuuksia. Näin ne tukevat opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan yhdistyminen.

Tanssinopettajan opetussuunnitelma on laadittu niin, että
- tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
- koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen
- koulutus antaa valmiudet kehittää tanssialan työtä.
Opiskelija
- laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman, jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan AHOT-menettely avulla. Opintojen tulee sisältää vähintään 5 opintopistettä opiskelua vieraalla kielellä.
- vastaa opintojensa etenemisestä.

Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa. Opinto-ohjaajat, opettajat, opettajatuutorit ja vertaisryhmät ovat opiskelijan oppimisprosessin, ammatillisen kasvun sekä urakehityksen tukena koko koulutuksen ajan. Opiskelija laatii henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS) ja seuraa sen toteutumista itsenäisesti ja opinto-ohjaajan kanssa.

Opiskelijan ammatillisen kasvun sisällöllistä etenemistä kuvataan opintovuosien tavoitteilla ja lukukausien teemoilla. Opintovuosien tavoitteet auttavat opiskelijoita, opettajia ja työelämän edustajia hahmottamaan, millaisten vaiheitten kautta ammatillisen osaamisen ajatellaan rakentuvan.



Tanssinopettajan opinnot etenevät tavoitteellisesti kohti asiantuntijuutta.



Opintojaksot rakentavat tanssinopettajan osaamista.

Koulutuksen toteutus

Savonian koulutusta ohjaa OIS-ajattelu (Open Innovation Space). Siinä yhdistyvät laadukas oppiminen ja opetus sekä työelämälähtöinen tutkimus- ja kehittämistoiminta. Opiskelija on aktiivinen toimija ja hän työskentelee erilaisissa tiloissa, ryhmissä, yhteisöissä ja verkko-oppimisympäristöissä. Eri alojen opiskelijat, opettajat, tutkimus- ja kehittämistehtävissä työskentelevät sekä työelämän edustajat yhdessä ratkaisevat käytännöstä nousevia erityyppisiä tehtäviä. Tällä tavoin opiskelussa yhdistyy teoria ja käytäntö.

Savonian koulutusten työelämälähtöisyys toteutuu monimuotoisen verkostoitumisen kautta. Opiskelijaa kannustetaan aktiiviseen verkostoitumiseen ja työelämäyhteyksien luomiseen. Opiskelijalla on mahdollisuus opinnollistaa työskentelyään taiteen ja kulttuurin kentällä silloin, kun se tukee opiskelijan ammatillista kasvua ja kehitystä. Tästä sovitaan opinto-ohjaajan sekä opintojen vastuuopettajien kanssa ja laaditaan HOPS. Verkostot varmistavat myös substanssiasiantuntijuuden jatkuvan kehittymisen. Henkilöstö luo monipuolisia oppimistilanteita ja tukee opiskelijan oppimista. Opintotoimisto, kirjasto- ja tietopalvelut, kansainvälisyyspalvelut ja muut tukipalvelut auttavat opiskelussa. Koulutuksessa noudatetaan esteettömyyden sekä kestävän kehityksen periaatteita.

Opetus nähdään oppimisprosessiperustaisena ohjauksena, jossa opiskelijan oppimisprosessi etenee ajallisesti asteittain sekä ennalta suunniteltuna että tavoitteellisena. Opettajat tukevat oppimisprosessia soveltaen erilaisia pedagogisia malleja ja käytänteitä, kuten tutkivaa oppimista, dialogista oppimista, verkko-oppimista, projektioppimista ja yhteistoiminnallista oppimista. Opiskelijan lähtötaso huomioidaan henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa (HOPS) tarjoamalla vaihtoehtoisia tapoja suorittaa opintojaksoja sekä eriyttämällä tehtäviä. Ammatillista kasvua tuetaan systemaattisella, opiskelijalähtöisellä ohjauksella koko koulutuksen ajan. Ammatillisen kasvun ohjaus on mallinnettu osaksi opetussuunnitelman toteuttamista.

Opetuksessa korostetaan tanssinopettajan (AMK) ammatin edellyttämää yhteistoiminnallisuutta ja itseohjautuvuutta. Opiskelu edellyttää aktiivista läsnäoloa. Osa opinnoista suoritetaan yhteistoiminnallisesti monialaisissa projekteissa muiden Savonian opiskelijoiden kanssa. Opiskeluryhmässä harjoitellaan yhteistyötaitoja sekä työyhteisössä tarvittavia ammatillisia valmiuksia. Henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa tehtäessä otetaan huomioon tanssialan työssä tarvittavan kansainvälisyysosaamisen kehittyminen.

Opiskelija voi suorittaa kansainvälisen opiskelupolun suorittamalla 5 op syventäviä ammattiopintoja englanniksi, lähtemällä kansainväliseen vaihtoon ja suorittamalla siellä esim. 10 op harjoittelua ja 45 op muita opintoja. Hyviä vaihtokorkeakouluja on mm. Italiassa, Norjassa, Ruotsissa, Portugalissa ja Tsekin tasavallassa.

MUSIIKIN OPINNOT TANSSINOPETTAJAN KOULUTUKSESSA

Musiikin opinnot (8 op) toteutetaan läpäisyteemalla opintojen aikana. Alla lista keskeisistä teemoista ja opintojaksosta, johon ne linkittyvät:
1. Musiikin tuntemus, 2 op
- Länsimaisen taidemusiikin keskeiset tyylikaudet ja teokset / Tanssitieto 1, 1. vuosi
- Rytmimusiikin tuntemus / Tanssitieto 2, 2. vuosi

2. Musiikin perusteet, 3 op
- Musiikin peruselementit ja rytmiikka / Tanssipedagogiikka 1 – 2 ja monialaiset produktiot, mikäli linkitys produktioon on tarpeen mukainen, 1. - 2. vuosi
- Musiikin perusteet linkittyvät aina Tanssin perus- ja syventäviin opintoihin, 1.- 4. vuosi

3. Äänisuunnittelu ja musiikkiteknologia, 2 op
- Äänisuunnittelun perusteet / Koreografia 1
- Musiikkiteknologia / Koreografia 2 tai vaihtoehtoisesti tanssipedagogiikka 3

4. Soitinopinnot, 1 op
- Opiskelijan tulee sisällyttää HOPSiinsa instrumenttiopintoja
- Instrumentti voi olla joko laulu tai rytmisoittimet
- Jos opiskelijalla on aikaisempia instrumenttiopintoja voi hän saada myös oman instrumentin opetusta, mutta tämä on sovittava aina erikseen tanssin ja musiikin tiimivastaavien kanssa, Eeri Pihlajakari / tanssi, Mari Miettinen / musiikki


Opintojaksotaulukko

Koodi Nimi 1 S 1 K 2 S 2 K 3 S 3 K 4 S 4 K
 
Perusopinnot
4 KMYY113 Taidepedagogin työn perusteet 5              
4 KMYC200 Ruotsi 5              
4 KMYC201 Englanti   5            
4 KMYY112 Taiteen tutkimuksen perusteet         5      
 
Ammattiopinnot
Tanssin perusopinnot
4 DMTP01 Tanssin perusopinnot 1A 10              
4 DMTP02 Tanssin perusopinnot 1B   10            
4 DMTP03 Tanssin perusopinnot 2A     10          
4 DMTP04 Tanssin perusopinnot 2B       10        
Tanssi ja keho
4 KMTK001 Tanssi ja keho 1 5              
4 KMTK002 Tanssi ja keho 2     5          
4 KMTK003 Tanssi ja keho 3         5      
Tanssitieto
4 DMTT03 Länsimaisen tanssin historia ja musiikin tuntemus 1 5              
4 DMTT04 Länsimaisen tanssin historia ja musiikin tuntemus 2     5          
Monialaiset projektit ja produktiot
4 DMTP1011 Produktio 1 5              
4 KMTP102 Produktio 2     5          
4 KMTP103 Produktio 3         5      
4 KMTP104 Produktioiden tuottaminen ja työelämätieto             5  
Koreografiaopinnot
4 DMTK1011 Koreografia 1       5        
4 DMTK1021 Koreografia 2         5      
Syventävät ammattiopinnot / tanssitekniikka
4 DMTS071 Tanssin syventävät opinnot 1, baletti         5      
4 DMTS072 Tanssin syventävät opinnot 1, jazztanssi         5      
4 DMTS073 Tanssin syventävät opinnot 1, nykytanssi         5      
4 DMTS081 Advanced Studies of Dance 2, Ballet           5    
4 DMTS082 Advanced Studies of Dance 2, Jazz Dance           5    
4 DMTS083 Advanced Studies of Dance 2, Contemporary Dance           5    
4 DMTS091 Tanssin syventävät opinnot 3, baletti             5  
4 DMTS092 Tanssin syventävät opinnot 3, jazztanssi             5  
4 DMTS093 Tanssin syventävät opinnot 3, nykytanssi             5  
4 KMTS0041 Vaihtoehtoiset tanssitekniset opinnot         5      
Pedagoginen osaaminen
Kasvatustieteelliset perusopinnot
4 KMPY201 Opettaminen ammattina 5              
4 KMPY202 Oppiminen ja opetussuunnitelmat     5          
4 KMPY203 Ohjaus ja arviointi         5      
4 KMPY204 Tutkiva opettajuus             5  
Taidepedagogiikan kontekstit
4 KMPT201 Tanssi elinikäisenä oppimisena     5          
4 KMPT202 Taide eri yhteisöissä         5      
4 KMPT203 Taide ja yrittäjyys             5  
Opetusharjoittelu
4 DMPT2041 Tanssipedagogiikka 1 5              
4 KMPT205 Tanssipedagogiikka 2     10          
4 DMPT2061 Tanssipedagogiikka 3, baletti         10      
4 DMPT2062 Tanssipedagogiikka 3, jazztanssi         10      
4 DMPT2063 Tanssipedagogiikka 3, nykytanssi         10      
 
Valinnaiset opinnot
Valinnaiset opinnot
4 DTS15VV1 Valinnaiset opinnot 1         5      
4 DTS15VV2 Valinnaiset opinnot 2             10  
 
Harjoittelu
Harjoittelu
4 KTHA015 Päättöharjoittelu             10  
4 KTHA016 Muu työharjoittelu             5  
 
Opinnäytetyö
Opinnäytetyö
4 SAVONT1 Opinnäytetyö             15  
   5 KTONT10 Opinnäytetyön suunnittelu             5  
   5 KTONT20 Opinnäytetyön toteutus               5
   5 KTONT30 Opinnäytetyön viimeistely               5
   5 KTONT40 Kypsyysnäyte               0
4 SAVONT2 Opinnäytetyö             15  
   5 KTONT50 Opinnäytetyö, projekti 1             5  
   5 KTONT60 Opinnäytetyö, projekti 2               5
   5 KTONT70 Opinnäytetyöprojektien synteesi ja julkistaminen               5
   5 KTONT80 Kypsyysnäyte               0

Opintojaksokuvaukset

4 KMYY113 Taidepedagogin työn perusteet

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää tanssin ja taiteen kentän laaja-alaisuuden ja hahmottaa oman toimintansa mahdollisuudet ammattilaiskentällä nyt ja tulevaisuudessa. Opiskelija saa valmiudet oman opintopolun suunnitteluun. Opiskelija tutustuu taidepedagogin työhön kokonaisvaltaisesti ja saa valmiudet toimia erilaisissa ryhmissä omaa taiteen alaansa soveltaen.
Keskeiset sisällöt
Tanssin ja taiteen kenttä sekä genret, tanssi- ja taidekasvatuksen perusteet, tanssinopettajaopinnot ja oma opintopolku, ryhmädynamiikka ja taidepedagogin työssä, dialogisuus taidepedagogin työvälineenä
Suoritustavat
Osallistuminen kontaktiopetukseen ja annettujen tehtävien tekeminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Muuta huomioitavaa
Opintojakso soveltuu avoimen amk:n tarjontaan
Yhteyshenkilö
Pihlajakari Eeri


4 KMYC200 Ruotsi

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää ruotsin kielen ja viestinnän suullisen ja kirjallisen taidon merkityksen työelämässä ja on kiinnostunut kehittämään kielitaitoaan sekä ymmärtää muodollisten kielenkäyttömallien merkityksen työelämässä. Hän osaa tuoda esiin omaa osaamistaan ruotsin kielellä suullisesti ja kirjallisesti. Hän pystyy hyödyntämään ruotsin kieltä opetustilanteessa. Hän osaa muokata alan eri lähteistä saamansa tiedon suulliseksi ja kirjalliseksi esitykseksi ruotsin kielellä. Hän hallitsee musiikki ja tanssialan keskeisen ammattiterminologian. Opiskelijalla on kyky kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen.
Keskeiset sisällöt
Musiikki- ja tanssialan keskeinen terminologia, työnhaku, oma ura, alan teoksen kuvaus ja arvostelu sekä viestintä työelämässä. Opintojakso sisältää sekä suullista että kirjallista viestintää.
Suoritustavat
Lähiopetukseen osallistuminen, lähiopetuksen suullisten ja kirjallisten harjoitusten suorittaminen. Musiikki- ja tanssialan sekä pedagogiikan tekstien lukeminen ja niihin liittyvien luetunymmärtämis-, rakenne- ja sanastotehtävien suorittaminen sekä suullisen esitelmän tai ohjaustuokion laatiminen itsenäisesti. Kirjallisen kokeen ja suullisen kokeen osioiden suorittaminen hyväksytysti. Opintojakso voidaan katsoa suoritetuksi hyväksytyllä alakohtaisella tasokokeella.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Alaan liittyvät tekstit ja harjoitukset. Opiskelua tukeva verkkomateriaali.
Yhteyshenkilö
Mokkila-Karttunen Sari


4 KMYC201 Englanti

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää englannin kielen ja viestinnän suullisen ja kirjallisen taidon merkityksen työelämässä ja on kiinnostunut kehittämään kielitaitoaan sekä ymmärtää muodollisten kielenkäyttömallien merkityksen työelämässä. Opiskelija osaa tuoda esiin omaa osaamistaan englannin kielellä suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa muokata alan eri lähteistä saamansa tiedon suulliseksi ja kirjalliseksi esitykseksi englannin kielellä. Hän tuntee musiikki- ja tanssialan keskeisen ammattiterminologian. Opiskelija osaa toimia työelämän kirjallisissa ja suullisissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa englannin kielellä. Opiskelija kykenee monikulttuuriseen yhteistyöhön.
Keskeiset sisällöt
Opintojaksossa perehdytään yleisimpään musiikki- ja tanssialan sanastoon, kirjoitetun tekstin kannalta keskeisiin lauserakenteisiin, sanojen johtamisen periaatteisiin sekä tieteellisen tekstin lukutekniikkaan. Opintojakso sisältää sekä suullisen että kirjallisen viestinnän harjoituksia (mm. työnhaku) sekä englanninkielisen CV:n laadinta.
Suoritustavat
Osallistuminen lähiopetukseen, lähiopetuksen suullisten ja kirjallisten tehtävien suorittaminen. Alan tekstien lukeminen ja niihin liittyvien luetunymmärtämis-, rakenne ja sanastotehtävien tekeminen sekä suullisen esitelmän tai ohjaustuokion laatiminen itsenäisesti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson toteutussuunnitelmassa
Yhteyshenkilö
Mokkila-Karttunen Sari


4 KMYY112 Taiteen tutkimuksen perusteet

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tiedostaa erilaisia musiikin ja tanssin tutkimuskäytänteitä ja osaa valita kysymyksenasetteluunsa sopivan menetelmän. Opiskelija ymmärtää tutkimuksen tekemisen perinnettä, vaatimuksia ja kriteereitä. Hän myös hallitsee asiatyylisen kirjoittamisen ja oman korkeakoulunsa opinnäytetyön tekemisen periaatteet, kriteerit ja raportointikäytännöt.
Keskeiset sisällöt
Opintojaksolla luodaan teoreettista ja menetelmällistä pohjaa opinnäytetyön (tutkielma, projekti, taiteellinen) toteuttamiseen. Tutustutaan määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen eroihin ja käytäntölähtöisen pedagogisen tai taiteellisen tutkimuksen keinoihin ja dokumentointiin. Työstetään oman opinnäytetyön tutkimuskysymystä ja suunnitelmaa. Tutustutaan musiikin- ja tanssintutkimusta käsittelevään kirjallisuuteen ja etsitään omaan aiheeseen sopivia lähteitä ja toimintatapoja. Opintojakson toinen keskeinen aihealue ovat asiatyylisen äidinkielen kirjoittamisen perusteet.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta sovitaan vastuuopettajan kanssa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson toteutussuunnitelmassa
Yhteyshenkilö
Urponen Jenni, Kuokkanen Terhi


4 DMTP01 Tanssin perusopinnot 1A

Laajuus
10 op
Vieraskielinen osuus
10 op
Osaamistavoitteet
Oma keho. Opiskelija oppii työskentelemään oman kehonsa lähtökohdista ja tunnistaa sen anatomiset ja kinesiologiset lainalaisuudet. Opiskelijan tanssin perustekniikka vahvistuu.
Keskeiset sisällöt
Kurssin aikana työstetään kunkin tanssilajin (baletti 3 op, jazztanssi 3 op, nykytanssi 3 op, improvisaatio 1 op) keskeisiä elementtejä ja liikemateriaalia. Erityistä huomiota kiinnitetään kehon oikean linjauksen ja liikeratojen löytymiseen.
Suoritustavat
Ryhmäopetus, omaehtoinen harjoittelu ja oppimisen reflektointi
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Annetaan opintojaksolla
Yhteyshenkilö
Möksy Sirpa


4 DMTP02 Tanssin perusopinnot 1B

Laajuus
10 op
Vieraskielinen osuus
10 op
Osaamistavoitteet
Tila. Opiskelija ymmärtää liikkeen tilallisen ulottuvuuden ja ilmaisuvoiman. Opiskelijan tanssitekninen taito vahvistuu edelleen.
Keskeiset sisällöt
Opiskelija työstää mm. kehon muotojen ja liikeratojen suhdetta tilaan ja suuntiin, etäisyyksiä, tasoja ja tilassa liikkumista kunkin tanssilajin tyylin mukaisesti (baletti 3 op, jazztanssi 3 op, nykytanssi 3 op, improvisaatio 1op).
Suoritustavat
Ryhmäopetus, omaehtoinen harjoittelu ja oppimisen reflektointi.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Annetaan opintojaksolla
Yhteyshenkilö
Partio Johanna


4 DMTP03 Tanssin perusopinnot 2A

Laajuus
10 op
Vieraskielinen osuus
10 op
Osaamistavoitteet
Dynamiikka. Opiskelija ymmärtää liikkeen dynaamista ulottuvuutta
Keskeiset sisällöt
Opintojakson aikana liike-elementeistä korostuvat aika, voima ja virtaus. Opinnoissa (baletti 3 op, jazztanssi 3 op, nykytanssi 3 op, improvisaatio 1 op) painottuvat liikelaadut, tanssijan ilmaisukyky ja suhde musiikkiin.
Suoritustavat
Ryhmäopetus, omaehtoinen harjoittelu ja oppimisen reflektointi
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Annetaan opintojaksolla
Yhteyshenkilö
Varjos Virve


4 DMTP04 Tanssin perusopinnot 2B

Laajuus
10 op
Vieraskielinen osuus
10 op
Osaamistavoitteet
ILMAISU: Opiskelijan tanssissa näkyy syventyminen eri tanssilajeihin.
Keskeiset sisällöt
Kurssin aikana työstetään kunkin tanssilajin (baletti 3 op, jazztanssi 3 op, nykytanssi 3 op, improvisaatio 1 op) keskeisiä elementtejä ja liikemateriaalia. Erityistä huomiota kiinnitetään liikkeen ilmaisuvoimaan
Suoritustavat
Ryhmäopetus, omaehtoinen harjoittelu ja oppimisen reflektointi
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Annetaan opintojakson aikana
Yhteyshenkilö
Möksy Sirpa, Partio Johanna, Varjos Virve


4 KMTK001 Tanssi ja keho 1

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää ihmisen psykofyysisenä kokonaisuutena. Opiskelija hahmottaa kehon anatomisen rakenteen ja fysiologisia lainalaisuuksia. Opiskelija tunnistaa oman kehonsa erityispiirteet, kehonhuollon tarpeen sekä omaksuu eri työtapoja sen edistämiseksi. Opiskelijan omien kehollisten kokemusten havainnointikyky vahvistuu.
Keskeiset sisällöt
Kurssin aikana tutustutaan ihmisen anatomiaan, fysiologiaan ja ravitsemustietoon sekä somaattisiin työskentelytapoihin.
Suoritustavat
lähiopetus, verkko-opetus ja itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Yhteyshenkilö
Partio Johanna


4 KMTK002 Tanssi ja keho 2

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa havainnoida sekä eritellä kehon linjauksiin, liikeratoihin ja fyysiseen suorituskykyyn vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää oman vastuunsa säännöllisessä kehonhuollossa ja tietämys kehonhuollon eri menetelmistä laajenee.
Keskeiset sisällöt
Kurssin aikana perehdytään tanssivaan kehoon kinesiologian ja valmennustiedon näkökulmasta. Opiskelija saa ohjausta oman oheisharjoittelun suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Suoritustavat
lähiopetus, verkko-opiskelu ja itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Yhteyshenkilö
Partio Johanna


4 KMTK003 Tanssi ja keho 3

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija on omaksunut aktiivisen ja vastuullisen työtavan omaan kehonhuoltoon ja tanssiin. Hänellä on keinot terveen pitkän uran suunnitteluun tanssissa ja opiskelija osaa soveltaa kehonhuollon osaamistaan omassa opetustyössään.
Keskeiset sisällöt
Kurssin aikana tutustutaan tyypillisiin tanssin rasitus- ja liikuntavammoihin sekä laajennetaan tietämystä eri kehonhuoltomenetelmistä. Lisäksi kurssilla perehdytään kehonhuollon opettamiseen eri kohderyhmille.
Suoritustavat
lähiopetus, verkko-opetus ja itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Yhteyshenkilö
Partio Johanna


4 DMTT03 Länsimaisen tanssin historia ja musiikin tuntemus 1

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tutustuu tanssijan työn kautta klassisen baletin ja modernin tanssin repertuaariin. Opiskelija ymmärtää teosten taustan ja hahmottaa teokset osaksi länsimaisen taidetanssin historiaa. Opiskelija tunnistaa teokset osana tanssin historiallista jatkumoa tiedostaen teosten suhteen musiikkiin. Opiskelija perehtyy länsimaisen taidetanssin ja musiikin historian keskeisiin vaiheisiin itse tehden ja tutkien katsoen, kuunnellen ja analysoiden. Opiskelija tunnistaa kunkin aikakauden estetiikan ja tutustuu keskeisiin tanssin pioneereihin ja teoksiin. Opiskelija ymmärtää historian ja tämän päivän tanssi-ilmiöiden yhteyden.
Keskeiset sisällöt
Tanssi ja musiikki eri aikakausina (painotus baletin ja modernin tanssin historiassa), klassisen baletin ja modernin tanssin repertuaaria
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen ja annettujen tehtävien tekeminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Muuta huomioitavaa
Kurssiin liittyen opiskelija voi valita musiikin vapaasti valittavia opintoja HOPSin mukaan liittyen rytmiikan ja musiikinelementtien jatko-opiskeluun, jotka linkitetään käytännön tanssinopettajan työhön. Opiskelija voi valita myös musiikkiteknologian jatko-opintoja. Näissä opinnoissa hyödynnetään musiikinteko ohjelmia, joilla voi tehdä itselleen musiikkimateriaalia tanssitunnille.
Yhteyshenkilö
Pihlajakari Eeri


4 DMTT04 Länsimaisen tanssin historia ja musiikin tuntemus 2

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija harjaantuu analysoimaan tanssia sen monissa eri ilmenemismuodoissa itse tehden ja tutkien. Opiskelija hahmottaa tanssiteoksen kokonaisrakenteita sekä sen osatekijöitä ja kykenee sanallistamaan niitä. Opiskelija kykenee tulkitsemaan ja analysoimaan esittävää tai osallistavaa taidetta eri näkökulmista. Opiskelija ymmärtää teoksen yhteyden tanssin historiaan ja sen merkityksen tämän päivän tanssi-ilmiöihin. Kurssilla perehdytään länsimaisen rytmimusiikin rakenteisiin kuunnellen ja analysoiden.
Keskeiset sisällöt
Opintojakson aikana analysoidaan ja tulkitaan tanssiteoksia sekä kuunnellaan ja analysoidaan musiikkia. Teokset linkittyvät jazztanssin repertuaariin ja historiaan, suomalaisen tanssin historiaan ja lähihistoriaan sekä postmoderniin tanssiin.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, annettujen tehtävien suorittaminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Muuta huomioitavaa
Kurssiin liittyen opiskelija voi valita musiikin vapaasti valittavia opintoja HOPSin mukaan liittyen rytmiikan ja musiikinelementtien jatko-opiskeluun, jotka linkitetään käytännön tanssinopettajan työhön. Opiskelija voi valita myös musiikkiteknologian jatko-opintoja. Näissä opinnoissa hyödynnetään musiikinteko ohjelmia, joilla voi tehdä itselleen musiikkimateriaalia tanssitunnille.
Yhteyshenkilö
Pihlajakari Eeri, Salmela Marko, Möksy Sirpa


4 DMTP1011 Produktio 1

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee yhteistoiminnallisen työskentelyn periaatteet ja kykenee hyvin kommunikoiden soveltamaan omaa erityisosaamistaan myös työskennellessään muiden koulutusalojen opiskelijoiden kanssa. Hän kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan osana kokonaisuutta. Opiskelija hahmottaa taiteen rajapintoja ja kykenee työskentelemään poikkitaiteellisesti / moniammatillisesti. Musiikin näkökulmasta opiskelija omaksuu musiikin peruselementit ja rytmiikan perusteet itse tehden ja soveltaen osaamistaan tanssipedagogiikan opintoihin sekä taiteelliseen työskentelyyn.
Keskeiset sisällöt
Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan monialaisia projekteja ja/tai produktioita tanssin ja sen rajapintojen näkökulmista. Projekti 1a: Musiikin perusteet ja soitinopinnot, 2op Projekti 1b: Monialainen produktio, 3op
Suoritustavat
Projektityöskentely-opintojaksot toteutetaan lukuvuoden alussa ilmoitettavalla tavalla. Osallistuminen opetukseen opintojaksosuunnitelman mukaisesti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Yhteyshenkilö
Pihlajakari Eeri


4 KMTP102 Produktio 2

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee yhteistoiminnallisen työskentelyn periaatteet ja kykenee hyvin kommunikoiden soveltamaan omaa erityisosaamistaan myös työskennellessään muiden koulutusalojen opiskelijoiden kanssa. Hän kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan osana kokonaisuutta. Opiskelija hahmottaa taiteen rajapintoja ja kykenee työskentelemään poikkitaiteellisesti / moniammatillisesti.
Keskeiset sisällöt
Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan monialaisia projekteja ja/tai produktioita tanssin ja sen rajapintojen näkökulmista.
Suoritustavat
Projektityöskentely-opintojaksot toteutetaan lukuvuoden alussa ilmoitettavalla tavalla. Osallistuminen opetukseen opintojaksosuunnitelman mukaisesti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Yhteyshenkilö
Pihlajakari Eeri


4 KMTP103 Produktio 3

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee yhteistoiminnallisen työskentelyn periaatteet ja kykenee hyvin kommunikoiden soveltamaan omaa erityisosaamistaan myös työskennellessään muiden koulutusalojen opiskelijoiden kanssa. Hän kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan osana kokonaisuutta. Opiskelija hahmottaa taiteen rajapintoja ja kykenee työskentelemään poikkitaiteellisesti / moniammatillisesti.
Keskeiset sisällöt
Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan monialaisia projekteja ja/tai produktioita tanssin ja sen rajapintojen näkökulmista.
Suoritustavat
Projektityöskentely-opintojaksot toteutetaan lukuvuoden alussa ilmoitettavalla tavalla Osallistuminen opetukseen opintojaksosuunnitelman mukaisesti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Yhteyshenkilö
Pihlajakari Eeri, Varjos Virve


4 KMTP104 Produktioiden tuottaminen ja työelämätieto

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tuottajan työn perusteet ja kykenee toimimaan tuottajana omissa sekä yhteisissä projekteissa /produktioissa. Opiskelija hahmottaa työelämäyhteydet sekä paikallisesta että kansallisesta näkökulmasta. Opiskelija tutustuu ammattijärjestöihin. Opiskelija omaa riittävät välineet työn hakemiseen ja ymmärtää työntekijän ja -antajan edut sekä velvollisuudet.
Keskeiset sisällöt
Tanssin kenttään tutustuminen paikallisten työelämäyhteyksien välityksellä. Ammattijärjestöt, palkkaus, työhakemukset, työsopimukset, apurahoituskanavat, tuotannolliset tehtävät ja rekrytointi.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, työskentely tuottajan tehtävässä ja annettujen tehtävien suorittaminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Annetaan opintojakson aikana
Yhteyshenkilö
Pihlajakari Eeri


4 DMTK1011 Koreografia 1

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tutustuu koreografisiin työtapoihin ja valmistaa esityksen. Opiskelija tunnistaa taiteellisia kiinnostuksen kohteitaan ja kykenee tietoisiin valintoihin luovassa prosessissa. Opiskelija kantaa vastuun koreografisesta prosessista ja kykenee yhteistyöhön työryhmän eri osapuolten kanssa. Opiskelija omaksuu äänisuunnittelun ja musiikkiteknologian perusteita.
Keskeiset sisällöt
Komposition ja koreografisen prosessin perusteet, johdanto valo- ja äänitekniikkaan, oman esityksen valmistaminen.
Suoritustavat
Koreografisen prosessin, esityksen ja reflektoinnin hyväksytty suorittaminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Muuta huomioitavaa
Kurssiin liittyen opiskelija voi valita musiikin vapaasti valittavia opintoja HOPSin mukaan liittyen rytmiikan ja musiikinelementtien jatko-opiskeluun, jotka linkitetään käytännön tanssinopettajan työhön. Opiskelija voi valita myös musiikkiteknologian jatko-opintoja. Näissä opinnoissa hyödynnetään musiikinteko ohjelmia, joilla voi tehdä itselleen musiikkimateriaalia tanssitunnille.
Yhteyshenkilö
Varjos Virve


4 DMTK1021 Koreografia 2

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijan taiteellinen näkemys kehittyy ja opiskelija löytää itselleen sopivia työskentelymuotoja. Opiskelija valmistaa esityksen ja toimii vastuullisesti moniammatillisessa työryhmässä. Opiskelija tutustuu esitystekniikan ja valosuunnittelun mahdollisuuksiin. Opiskelija kykenee reflektoimaan omaa työskentelyään sekä teosta suhteessa esitys- ja tanssitaiteeseen.
Keskeiset sisällöt
Opiskelija työstää esityksen ja syventää koreografista osaamistaan
Suoritustavat
Koreografisen prosessin, esityksen ja reflektoinnin hyväksytty suorittaminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Yhteyshenkilö
Partio Johanna


4 DMTS071 Tanssin syventävät opinnot 1, baletti

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijan tanssissa näkyy syventyminen ko. tanssilajiin. Tanssija osaa ilmentää lajille ominaisia piirteitä.
Keskeiset sisällöt
Tanssitekninen vaatimustaso nousee. Aiemmin opitut asiat syvenevät ja vahvistuvat
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, omaehtoinen harjoittelu ja oppimisen reflektointi
Arviointiasteikko
0 - 5
Edeltävät opinnot
Tanssin perusopinnot 1A, 1B, 2A, 2B
Muuta huomioitavaa
Tanssin perusopinnot 1-2 ko. lajissa tulee olla suoritettuna vähintään arvosanalla 3
Yhteyshenkilö
Varjos Virve


4 DMTS072 Tanssin syventävät opinnot 1, jazztanssi

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijan tanssissa näkyy syventyminen ko. tanssilajiin. Tanssija osaa ilmentää lajille ominaisia piirteitä.
Keskeiset sisällöt
Tanssitekninen vaatimustaso nousee. Aiemmin opitut asiat syvenevät ja vahvistuvat.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, omaehtoinen harjoittelu ja oppimisen reflektointi
Arviointiasteikko
0 - 5
Edeltävät opinnot
Tanssin perusopinnot 1A, 1B, 2A, 2B
Muuta huomioitavaa
Tanssin perusopinnot 1-2 ko. lajissa tulee olla suoritettuna vähintään arvosanalla 3
Yhteyshenkilö
Möksy Sirpa


4 DMTS073 Tanssin syventävät opinnot 1, nykytanssi

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijan tanssissa näkyy syventyminen ko. tanssilajiin. Tanssija osaa ilmentää lajille ominaisia piirteitä.
Keskeiset sisällöt
Tanssitekninen vaatimustaso nousee. Aiemmin opitut asiat syvenevät ja vahvistuvat.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistumisen opetukseen, omaehtoinen harjoittelu ja oppimisen reflektointi
Arviointiasteikko
0 - 5
Edeltävät opinnot
Tanssin perusopinnot 1A,1B,2A,2B
Muuta huomioitavaa
Tanssin perusopinnot 1-2 ko. lajissa tulee olla suoritettuna vähintään arvosanalla 3
Yhteyshenkilö
Partio Johanna


4 DMTS081 Advanced Studies of Dance 2, Ballet

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
The dance student is able to show content and depth in his or her personal interpretation of movement. The dancer’s awareness and mastery of the body allow the dance technique to become a tool in artistic expression in dance.
Content
During the course the student works on his or her own interpretations of movement from different qualitative viewpoints.
Requirements
Group instruction, independent work and reflecting on personal work and development.
Grading Scale
0 - 5
Prerequisites
Advanced Studies of Dance 1
Contact
Varjos Virve


4 DMTS082 Advanced Studies of Dance 2, Jazz Dance

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
The dance student is able to show content and depth in his or her personal interpretation of movement. The dancer’s awareness and mastery of the body allow the dance technique to become a tool in artistic expression in dance.
Content
During the course the student works on his or her own interpretations of movement from different qualitative viewpoints.
Requirements
Group instruction, independent work and reflecting on personal work and development.
Grading Scale
0 - 5
Prerequisites
Advanced Studies of Dance 1
Contact
Möksy Sirpa


4 DMTS083 Advanced Studies of Dance 2, Contemporary Dance

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
The dance student is able to show content and depth in his or her personal interpretation of movement. The dancer’s awareness and mastery of the body allow the dance technique to become a tool in artistic expression in dance
Content
During the course the student works on his or her own interpretations of movement from different qualitative viewpoints
Requirements
Group instruction, independent work and reflecting on personal work and development.
Grading Scale
0 - 5
Prerequisites
Advanced Studies of Dance 1
Contact
Partio Johanna


4 DMTS091 Tanssin syventävät opinnot 3, baletti

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tanssi ja vuorovaikutus. Opiskelija osaa tanssinsa kautta luoda elävän suhteen sekä toisiin tanssijoihin että mahdolliseen yleisöön. Rohkeus avoimeen läsnäoloon heijastuu myös opiskelijan opetuksessa ja opetuksen tuoma varmuus tanssijan työssä. Opiskelijan työskentelyssä näkyy ammattimainen vastuu omasta kehittymisestä, jossa opettajan rooli muuttuu enemmänkin ohjaavaksi. Opiskelija on löytänyt yksilöllisen otteen tekemiseensä säilyttäen lajin ominaispiirteet ja elementit.
Keskeiset sisällöt
Opintojakson aikana opiskelija työstää liikettä omaksi tulkinnaksi. Tehtävänannoissa tutkitaan tanssin synnyttämiä merkityksiä
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, yksilö- ,pari- ja ryhmätehtävien hyväksytty suorittaminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Edeltävät opinnot
Tanssin syventävät 1 ja 2
Yhteyshenkilö
Varjos Virve


4 DMTS092 Tanssin syventävät opinnot 3, jazztanssi

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tanssi ja vuorovaikutus. Opiskelija osaa tanssinsa kautta luoda elävän suhteen sekä toisiin tanssijoihin että mahdolliseen yleisöön. Rohkeus avoimeen läsnäoloon heijastuu myös opiskelijan opetuksessa ja opetuksen tuoma varmuus tanssijan työssä. Opiskelijan työskentelyssä näkyy ammattimainen vastuu omasta kehittymisestä, jossa opettajan rooli muuttuu enemmänkin ohjaavaksi. Opiskelija on löytänyt yksilöllisen otteen tekemiseensä säilyttäen lajin ominaispiirteet ja elementit.
Keskeiset sisällöt
Opintojakson aikana opiskelija työstää liikettä omaksi tulkinnaksi. Tehtävänannoissa tutkitaan tanssin synnyttämiä merkityksiä.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, yksilö-, pari- ja ryhmätehtävien hyväksytty suorittaminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Edeltävät opinnot
Tanssin syventävät 1 ja 2
Yhteyshenkilö
Möksy Sirpa


4 DMTS093 Tanssin syventävät opinnot 3, nykytanssi

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tanssijan työ. Opiskelijan tanssissa näkyy liikkeen sisältö, ajatus ja syvyys. Opiskelija osaa muokata annettua liikettä oman persoonansa kautta. Opiskelijan kehotietoisuus ja hallinta ovat edenneet niin pitkälle, että tanssitekniikasta on tullut väline tanssillisessa ilmaisussa.
Keskeiset sisällöt
Kurssin aikana opiskelija työstää liikettä omaksi tulkinnaksi. Opiskelija syventyy ko. lajiin eri näkökulmista.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, yksilö- ,pari- ja ryhmätehtävien hyväksytty suorittaminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Edeltävät opinnot
Tanssin syventävät 1 ja 2
Yhteyshenkilö
Partio Johanna


4 KMTS0041 Vaihtoehtoiset tanssitekniset opinnot

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijan tanssitiedollinen ja –taidollinen osaaminen laajenee ja tukee syventävän aineen opintoja.
Keskeiset sisällöt
Keskeinen sisältö määräytyy HOPSin mukaisesti.
Suoritustavat
Ryhmäopetus, omaehtoinen harjoittelu ja oppimisen reflektointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Yhteyshenkilö
Pihlajakari Eeri


4 KMPY201 Opettaminen ammattina

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija kykenee tarkastelemaan opettajan työtä laaja-alaisesti erityisesti musiikki-/tanssialalla. Opiskelija osaa rakentaa oman perustellun ja tietoisen käsityksensä opettajan ammatista ja ammatti-identiteetistä, ja hän ymmärtää opettajan ammatin eettisen ja yrittäjämäisen luonteen. Opiskelija kykenee seuraamaan oman opetusalansa sisällöllistä ja pedagogista keskustelua ja kehittämistyötä.
Keskeiset sisällöt
Orientoituminen kasvatustieteelliseen ajatteluun. Opettajan työtä ja ammatti-identiteettiä käsittelevä tieto.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa
Yhteyshenkilö
Onttonen Jukka


4 KMPY202 Oppiminen ja opetussuunnitelmat

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija kykenee arvioimaan erilaisten oppimiskäsitysten pohjalta oman opetustyönsä pedagogisia lähtökohtia sekä tietoisesti ja perustellusti rakentamaan oman opetustyönsä käyttöteoriaa. Opiskelija käyttää alansa opetussuunnitelmia opetuksensa suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana.
Keskeiset sisällöt
Käsitykset oppimisesta ja ihmisestä oppijana. Alan opetussuunnitelmat.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Yhteyshenkilö
Onttonen Jukka


4 KMPY203 Ohjaus ja arviointi

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa ohjata ja arvioida yksilöllisiä oppimisprosesseja sekä yksilö- että ryhmätilanteissa. Opiskelija kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan oppimistavoitteiden kannalta mielekkäitä oppimistilanteita ja arvioimaan tavoitteiden saavuttamista. Opiskelija kykenee reflektoimaan omaa toimintaansa opettajana.
Keskeiset sisällöt
Opetuksen suunnittelun peruskysymykset. Ohjauksen ja arvioinnin perusteet sekä erilaiset ohjaus- ja arviointimenetelmät.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Yhteyshenkilö
Onttonen Jukka


4 KMPY204 Tutkiva opettajuus

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija harjaantuu tutkivaan ja kehittävään työotteeseen. Opiskelija syventää käsitystään opettajan ammattitaidosta tarkastelemalla alansa ajankohtaisia kysymyksiä teorian ja käytännön näkökulmasta. Opiskelija osaa käyttää tiedonhankinnassaan asianmukaisia lähdeaineistoja.
Keskeiset sisällöt
Pedagogisen ajattelun ja toiminnan analyysi. Oman ajattelun argumentointi ja kirjallinen julkistaminen.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, vertaisohjaajana toimiminen ja oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa
Yhteyshenkilö
Onttonen Jukka


4 KMPT201 Tanssi elinikäisenä oppimisena

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tiedostaa tanssikasvattajan työhön sisältyvien kontekstien ja lähestymistapojen moninaisuuden sekä kehityspsykologisien lainalaisuuksien merkityksen tanssinopetuksen tavoitteenasetteluun ja toiminnan suunnitteluun.
Keskeiset sisällöt
Tutustutaan kehityspsykologian näkökulmasta eri ikäkausien kehityshaasteisiin ja siihen kuinka ne vaikuttavat tanssinopetuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Opintojakso koostuu seuraavista osa-alueista: varhaisikä ja tanssi, nuoruusikä ja tanssi, aikuisikä ja tanssi, ikääntyneet ja tanssi
Suoritustavat
Osallistuminen kontaktiopetukseen ja oppimistehtävien tekeminen itsenäisesti. Opintojakson voi suorittaa Hopsin tarpeiden mukaan myös täysin itsenäisesti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Yhteyshenkilö
Niemi Paula


4 KMPT202 Taide eri yhteisöissä

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tiedostaa taidekasvattajan työhön sisältyvien kontekstien ja lähestymistapojen moninaisuuden. Opiskelija ymmärtää taiteen saatavuuden ja saavutettavuuden edistämisen yhdeksi perustehtäväkseen. Opiskelija näkee alansa soveltavan käytön mahdollisuudet taidekasvatuksen näkökulmasta ja osaa käyttää kontekstin kannalta tarkoituksenmukaisia työmenetelmiä. Opiskelijalla on tietoa taiteen merkityksestä osallisuuden ja yhteisöllisyyden edistäjänä.
Keskeiset sisällöt
Opiskelija tutustuu erilaisten ryhmien ja pedagogiikan kontekstien erityispiirteisiin sekä teoriassa että käytännössä. Hän tutustuu laaja-alaiseen pedagogiikkaan ja sen soveltavaan käyttöön eri tilanteissa ja eri oppimisympäristöissä. Opiskelija kykenee aktiiviseen urasuunnitteluun.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetuksee ja annettujen tehtävien suorittaminen. Kokonaisuus toteutetaan moniammatillisessa kontekstissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Annetaan opintojakson aikana
Muuta huomioitavaa
Opintojakso muodostaa kokonaisuuden muiden pedagogisten opintojen kanssa.
Yhteyshenkilö
Pihlajakari Eeri


4 KMPT203 Taide ja yrittäjyys

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa hahmottaa kulttuurialaa paikallisesta, kansallisesta ja kansainvälisestä näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää kulttuurikentän moninaisuuden työllistymisen mahdollistajana. Opiskelija osaa verkottua kulttuurialan eri tahoihin. Opiskelija ymmärtää yrittämisen mahdollisuudet kulttuurin eri sektoreilla ja tunnistaa sisäisen yrittäjyyden työllistymisen voimavaraksi.
Keskeiset sisällöt
Opiskelija tutustuu laaja-alaisesti kulttuurin kenttään ja sen eri toimijoihin. Avainsanoja: moniammatillisuus, sisäinen- ja ulkoinen yrittäjyys.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen ja käytännön harjoitustöihin. Annettujen tehtävien suorittaminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Annetaan opintojakson aikana
Muuta huomioitavaa
Opintojakso muodostaa kokonaisuuden muiden pedagogisten opintojen kanssa.
Yhteyshenkilö
Pihlajakari Eeri


4 DMPT2041 Tanssipedagogiikka 1

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija hahmotta yksittäisen tanssitunnin suunnittelun ja toteutuksen perusteet. Hän osaa reflektoida tanssin opetuksen ja oppimisen keskeisiä tekijöitä. Opiskelija hahmottaa baletin, jazztanssin ja nykytanssin keskeisiä sisältöjä sekä tunnistaa näiden lajien erityispiirteitä.
Keskeiset sisällöt
Tanssipedagogiikka jakautuu teoriaopintoihin ja käytännön osuuteen - teoria 3 op: Tutustutaan tanssipedagogiikan käytänteisiin itse tehden ja tutkien baletin, jazztanssin- ja nykytanssin näkökulmista - käytäntö 2 op: Tutustutaan opetussuunnitelmatyön ja yleisen tanssipedagogiikan perusteisiin. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa yhden tanssitunnin opiskelutovereilleen. Nämä tunnit toimivat alustuksina niiden jälkeen tapahtuvalle keskustelulle siten, että opiskelijat toimivat vuoroin oppilaana ja observoijina. Alustusten pohjalta perehdytään mm. tavoitteenasetteluun, sisältöjen suunnitteluun, opettajan identiteetin omaksumiseen sekä opetus-oppimisprosessiin vaikuttaviin tekijöihin.
Suoritustavat
Osallistuminen teoriaopetukseen ja siihen liittyvien oppimistehtävien tekeminen itsenäisesti. Käytännön toteutuksessa opiskelija toimii aktiivisesti kaikissa siihen sisältyvissä rooleissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Yhteyshenkilö
Niemi Paula


4 KMPT205 Tanssipedagogiikka 2

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa lyhyen tanssinopetusperiodin eri ikä- ja tasoryhmille sekä orientoituu oman urapolun rakentamiseen.
Keskeiset sisällöt
Opetusharjoittelu jakautuu teoriaopintoihin ja käytännön osuuteen
- teoria 6 op: Tutustutaan lyhyen opetusperiodin suunnitteluun baletin, jazztanssin ja nykytanssin näkökulmista mm. kyseisen lajin liikesanastoon ja ominaispiirteisiin perehtymällä, tutkien liikkeiden tarkkaa suoritustapaa, opiskelujärjestystä, musiikin käyttöä sekä opettamisessa ja oppimisessa huomioitavia anatomisia seikkoja.
- käytäntö 4 op: Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa kaksi opetusperiodia, toisen tanssin varhaiskasvatuksen parissa ja toisen valintansa mukaan joko nuorten, aikuisten tai ikääntyneiden parissa.
Suoritustavat
Osallistuminen teoriaopetukseen ja siihen liittyvien oppimistehtävien tekeminen itsenäisesti. Käytännön toteutuksessa opiskelija toimii aktiivisesti kaikissa siihen sisältyvissä rooleissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Yhteyshenkilö
Niemi Paula


4 DMPT2061 Tanssipedagogiikka 3, baletti

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellista tanssiopetusta ja taidekasvatusta eri ikäryhmille sekä toimia määrätietoisesti oman urapolkunsa rakentajana. Opiskelija osaa panostaa oman opetustyylinsä, liikekielensä ja vuorovaikutteisen opetustyylinsä kehittämiseen sekä ymmärtää oman syventävä tanssitekniikkansa laajana kokonaisuutena, jossa yhdistyvät luovasti historiallinen tausta ja uudet vaikutteet.
Keskeiset sisällöt
Oman tanssiteknisen syventävän aineen liikesanasto, sovellusmahdollisuudet, eri suuntaukset sekä varhaiskasvatuksen ja oman syventävän tanssitekniikan käytännön opetusharjoittelut.
Suoritustavat
Osallistuminen teoriaopetukseen ja siihen liittyvien oppimistehtävien tekeminen itsenäisesti. Opetusharjoitteluperiodien toteutus.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Edeltävät opinnot
Tanssipedagogiikka 1-2
Yhteyshenkilö
Varjos Virve, Niemi Paula


4 DMPT2062 Tanssipedagogiikka 3, jazztanssi

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellista tanssiopetusta ja taidekasvatusta eri ikäryhmille sekä toimia määrätietoisesti oman urapolkunsa rakentajana. Opiskelija osaa panostaa oman opetustyylinsä, liikekielensä ja vuorovaikutteisen opetustyylinsä kehittämiseen sekä ymmärtää oman syventävä tanssitekniikkansa laajana kokonaisuutena, jossa yhdistyvät luovasti historiallinen tausta ja uudet vaikutteet.
Keskeiset sisällöt
Oman tanssiteknisen syventävän aineen liikesanasto, sovellusmahdollisuudet, eri suuntaukset sekä varhaiskasvatuksen ja oman syventävän tanssitekniikan käytännön opetusharjoittelut.
Suoritustavat
Osallistuminen teoriaopetukseen ja siihen liittyvien oppimistehtävien tekeminen itsenäisesti. Opetusharjoitteluperiodien toteutus.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Edeltävät opinnot
Tanssipedagogiikka 1-2
Yhteyshenkilö
Möksy Sirpa, Niemi Paula


4 DMPT2063 Tanssipedagogiikka 3, nykytanssi

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellista tanssiopetusta ja taidekasvatusta eri ikäryhmille sekä toimia määrätietoisesti oman urapolkunsa rakentajana. Opiskelija osaa panostaa oman opetustyylinsä, liikekielensä ja vuorovaikutteisen opetustyylinsä kehittämiseen sekä ymmärtää oman syventävän tanssitekniikkansa laajana kokonaisuutena, jossa yhdistyvät luovasti historiallinen tausta ja uudet vaikutteet
Keskeiset sisällöt
Oman tanssiteknisen syventävän aineen liikesanasto, sovellusmahdollisuudet, eri suuntaukset sekä varhaiskasvatuksen ja oman syventävän tanssitekniikan käytännön opetusharjoittelut.
Suoritustavat
Osallistuminen teoriaopetukseen ja siihen liittyvien oppimistehtävien tekeminen itsenäisesti.Opetusharjoitteluperiodien toteutus.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Edeltävät opinnot
Tanssipedagogiikka 1-2
Yhteyshenkilö
Partio Johanna, Niemi Paula


4 DTS15VV1 Valinnaiset opinnot 1

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Keskeiset sisällöt
Valinnaiset opinnot tukevat asiantuntijuuden kehittymistä ja suuntautuvat opiskelijan kiinnostuksen mukaan. Koko Savonian opintotarjonta on käytettävissä. Myös muualla suoritettuja opintoja voidaan hyväksyä valinnaisiksi opinnoiksi. Muualta valittavien opintojen on oltava ammattikorkeakoulutasoa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Yhteyshenkilö
Pihlajakari Eeri, Mokkila-Karttunen Sari


4 DTS15VV2 Valinnaiset opinnot 2

Laajuus
10 op
Vieraskielinen osuus
10 op
Keskeiset sisällöt
Valinnaiset opinnot tukevat asiantuntijuuden kehittymistä ja suuntautuvat opiskelijan kiinnostuksen mukaan. Koko Savonian opintotarjonta on käytettävissä. Myös muualla suoritettuja opintoja voidaan hyväksyä valinnaisiksi opinnoiksi. Muualta valittavien opintojen on oltava ammattikorkeakoulutasoa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Yhteyshenkilö
Pihlajakari Eeri, Mokkila-Karttunen Sari


4 KTHA015 Päättöharjoittelu

Laajuus
10 op
Vieraskielinen osuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti tanssinopettajan eri työtehtävissä ja omaksuu aktiivisen roolin urasuunnittelussaan. Opiskelija tunnistaa työtehtävissä tarvittavan substanssin ja kehittää itseään. Opiskelija osaa asettaa tavoitteet ja edetä pitkäjännitteisesti sekä henkilökohtaisen että työyhteisön ja erilaisten yksilöiden kehittymisen näkökulmista. Opiskelija omaa kyvyn syventää taiteilijapedagogin taitojaan monipuolisesti. Opiskelija omaa luovan ja innovatiivisen suhteen työhönsä tiedostaen toiminnan eettisyyden sekä taiteilijana että pedagogina.
Keskeiset sisällöt
Itsenäinen työskentely tanssinopettajan eri työtehtävissä, työn kokonaissuunnittelu kunkin kontekstin puitteissa, jazztanssin, nykytanssin tai baletin opettaminen, oman toiminnan reflektointi sekä työn toteuttamisen raportointi.
Päättöharjoittelu sisältää opetusta ja muuta työtä, jota kukin harjoittelupaikka edellyttää. Sekä opetus että muu työ määrittyvät kunkin työyhteisön tarpeiden ja periaatteiden mukaan, siten että työnkuva tukee opiskelijan urapolkua.
- opetustyö 100 tuntia
- muu työ 50 tuntia
- opetuksen suunnittelu ja reflektointi sekä päättöharjoittelun loppuseminaari 100 tuntia
Suoritustavat
Opetustyön ja muun työn suorittaminen tanssin kentän eri tehtävissä, harjoittelusuunnitelman ja opetussuunnitelman hyväksytty suorittaminen, oman työn reflektointi ohjaavan tahon kanssa, harjoittelun raportointi yhdessä työnantajatahon kanssa, päättöharjoittelun loppuseminaariin osallistuminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Kurssimateriaali on Moodle-oppimisympäristösssä.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi aloittaa päättöharjoittelun vasta, kun kaikki aikaisemmat opetusharjoittelut on suoritettu. Opiskelija sitoutuu työskentelemään moodle-oppimisympäristössä. Opiskelija, harjoittelupaikan edustaja ja Savonia-amk:n edustaja laativat harjoittelusopimuksen
Yhteyshenkilö
Pihlajakari Eeri


4 KTHA016 Muu työharjoittelu

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tarkastella tanssin kentän eri työtehtäviä laaja-alaisesti. Opiskelija osaa etsiä itsenäisesti työtehtäviä, jotka tukevat omaa urapolkua. Opiskelija löytää innovatiivisen asenteen itsensä työllistämiseen ja syventää osaamistaan.
Keskeiset sisällöt
Itsenäinen työskentely HOPSin kannalta relevanteissa työelämän konteksteissa.
Suoritustavat
Harjoittelun suorittaminen tanssin kentän eri tehtävissä, harjoittelusuunnitelman hyväksytty suorittaminen, oman työn reflektointi ohjaavan tahon kanssa, harjoittelun raportointi
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Tarvittava kurssimateriaali on Moodle-oppimisympäristössä.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija sitoutuu työskentelemään moodle-oppimisympäristössä. Opiskelija, harjoittelupaikan edustaja ja Savonia-amk:n edustaja laativat harjoittelusopimuksen
Yhteyshenkilö
Pihlajakari Eeri


4 SAVONT1 Opinnäytetyö

Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - valita oman alan ja oman ammatillisen kehittymisen kannalta sopivan opinnäytetyöaiheen sekä perustella valintaansa eri näkökulmista. - suunnitella ja toteuttaa työelämäläheinen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - soveltaa tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa opinnäytetyöprosessissa ja oman asiantuntijuutensa kehittämisessä. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyön aiheeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. - arvioida opinnäytetyöprosessiaan, sen luotettavuutta ja eettisyyttä sekä työn aikana tapahtunutta ammatillista kasvuaan ja oppimistaan. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan. - kirjoittaa omasta opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen.
Keskeiset sisällöt
SAVONT1 Opinnäytetyö 15 op KTONT10: Opinnäytetyön suunnittelu (5 op) - opinnäytetyöhön ja sen tekemiseen orientoituminen - aiheen valitseminen ja rajaaminen - opinnäytetyön suunnitelman laatiminen ja taustamateriaalin kokoaminen KTONT20 Opinnäytetyön toteutus (5 op) - opinnäytetyön tekeminen - opinnäytetyön tulokset/tuotos KTONT30 Opinnäytetyön viimeistely (5 op) - opinnäytetyön raportointi ja julkaiseminen KTONT 40 Kypsyysnäyte
Suoritustavat
Opinnäytetyö on aina työelämäläheinen. Suoritustapa voi olla: a) Kehittämistyö, jonka opiskelija tai opiskelijaryhmä suunnittelee ja toteuttaa käyttäjän tai tilaajan tarpeisiin. Kehittämisen kohteena voi olla esim. tuote, palvelu, prosessi, työmenetelmä, oppi- tai ohjemateriaali, digitaalinen aineisto tai ohjattu toiminta. Opiskelija esittää kehittämistyönsä suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin tuotoksesta ja sen jatkokehittämistarpeista ammattialalle soveltuvassa raportointimuodossa. b) Tutkimuksellinen opinnäyte, jossa opiskelija tai opiskelijaryhmä lähestyy oman alan käytännön ongelmaa tai kehittämiskohdetta tarkoituksenmukaisin tutkimuksen menetelmin. Opiskelija laatii työnsä suunnittelusta, toteutuksesta, tuloksista ja niiden tulkinnasta raportin. c) Produktio, jossa opiskelija tai opiskelijaryhmä osoittaa osaamistaan asiantuntijana tai taiteilijana suunnittelemalla ja toteuttamalla esim. tapahtuman, seminaarin tai taiteellisen esityksen. Opiskelija esittää työnsä suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin tuotoksesta ammattialalle soveltuvassa raportointimuodossa. d) Koostettu opinnäytetyö, jossa opintojen aikana toteutetaan ja raportoidaan opinnäytetyöksi suunnitellut osat (esim. projektit). Opinnäytetyöhön kuuluvassa kokoavassa kirjallisessa synteesissä, artikkelissa tai muussa julkaisussa opiskelija esittää työn osien keskeiset tulokset/tuotokset ammattialalle soveltuvassa muodossa. Opiskelija valitsee opinnäytetyön suoritustavaksi joko SAVONT1 tai SAVONT2
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opinnäytetyö -opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Linden Jari


5 KTONT10 Opinnäytetyön suunnittelu

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - valita oman alan ja oman ammatillisen kehittymisen kannalta perustellun opinnäytetyöaiheen sekä perustella valintaansa eri näkökulmista - suunnitella ja toteuttaa opinnäytetyön aihekuvauksen ja täydentää sen työsuunnitelmaksi - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan.
Keskeiset sisällöt
- opinnäyteyön aiheen valitseminen ja rajaaminen sekä aihekuvauksen tekeminen - ohjaus- ja hankkeistamissopimus - opinnäyteyön ohjaajan määrittyminen - tiedonhankinnan ohjaus - opinnäytetyön työsuunnitelman laatiminen ja taustamateriaalin kokoaminen
Suoritustavat
Opinnäytetyöinfoon osallistuminen, aihekuvauksen tekeminen, itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta, opinnäytetyön suunnitelman esittely seminaarissa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Pihlajakari Eeri


5 KTONT20 Opinnäytetyön toteutus

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - toteuttaa työelämäläheisen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - soveltaa tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa opinnäytetyöprosessissa ja oman asiantuntijuutensa kehittämisessä. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyön aiheeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan.
Keskeiset sisällöt
- opinnäytetyön itsenäinen tekeminen - opinnäytetyön tekemisen eri vaiheisiin liittyvä ohjaus - opinnäytetyön tulokset/tuotos - työn esittely seminaarissa
Suoritustavat
Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot sekä opinnäytetyön suunnittelu 5 op -opintojakso.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Pihlajakari Eeri


5 KTONT30 Opinnäytetyön viimeistely

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. - arvioida opinnäytetyöprosessiaan, sen luotettavuutta ja eettisyyttä sekä työn aikana tapahtunutta ammatillista kasvuaan ja oppimistaan. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan. - kirjoittaa omasta opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen.
Keskeiset sisällöt
- opinnäytetyön ja sen raportin muokkaus ja viimeistely seminaarissa sekä ohjaajalta saadun palautteen mukaisesti - opinnäytetyön plagiointitarkistus - opinnäytetyön luovuttaminen arvioitavaksi
Suoritustavat
Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot. TKONT10 Opinnäytetyön suunnittelu 5 op TKONT20 Opinnäytetyön toteutus 5 op
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Pihlajakari Eeri


5 KTONT40 Kypsyysnäyte

Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - kirjoittaa opinnäytetyönsä aihealueelta ammattikorkeakouluasetuksen (A352/2003 10§) mukaisen kypsyysnäytteen, joka osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa - käsitellä kypsyysnäytteen tehtävänannossa esitettyä aihetta asiantuntevasti, johdonmukaisesti ja tehtävänantoa vastaavasti - osaa tiivistää tekstin ja esittää lukijalle olennaisen tiedon - kirjoittaa asiatyylillä ja kielelliset virheettömästi.
Keskeiset sisällöt
Kypsyysnäytteeseen ilmoittautuminen ja sen kirjoittaminen
Suoritustavat
Kypsyysnäytteeseen ilmoittaudutaan sen jälkeen, kun opinnäytetyö on jätetty arvioitavaksi. Kypsyysnäytteen kirjoittaminen annettua tehtävänantoa vastaavasti. Tutkinto-opiskelija kirjoittaa opinnäytetyöhön kuuluvan kypsyysnäytteen suomen tai ruotsin kielellä ammattikorkeakouluasetuksen § 10 mukaisesti. Mikäli opiskelijan koulusivistyskieli on muu kuin suomi tai ruotsi tai hän on saanut koulusivistyksensä ulkomailla, hän kirjoittaa kypsyysnäytteen joko suomeksi tai englanniksi (A 352/2003 § 8 ja 10). Ohjaaja laatii opinnäytetyön sisältöalueelta kypsyysnäyteaiheet. Opiskelija kirjoittaa kypsyysnäytteen valitsemastaan aiheesta tenttiolosuhteissa ilman lähdeaineistoa. Kypsyysnäytteen laajuus on noin neljä käsinkirjoitettua konseptipaperin sivua eli 400-600 sanaa. Kypsyysnäytteen kirjoittamiseen voi käyttää enintään kolme tuntia (3x60 min).
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija saa kypsyysnäytteen tehtävänannon kirjoitustilaisuudessa.
Edeltävät opinnot
SAVONT1 Opinnäytetyö 15 op tai SAVONT2 Opinnäytetyö 15 op kokonaisuudessaan.
Muuta huomioitavaa
Kypsyysnäyte mainitaan erikseen tutkintotodistuksessa.
Yhteyshenkilö
Pihlajakari Eeri


4 SAVONT2 Opinnäytetyö

Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - valita oman alan ja oman ammatillisen kehittymisen kannalta innovatiivisen opinnäytetyöaiheen sekä perustella valintaansa eri näkökulmista. - suunnitella ja toteuttaa työelämäläheinen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - soveltaa tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa opinnäytetyöprosessissa ja oman asiantuntijuutensa kehittämisessä. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyön aiheeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. - arvioida opinnäytetyöprosessiaan, sen luotettavuutta ja eettisyyttä sekä työn aikana tapahtunutta ammatillista kasvuaan ja oppimistaan. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan. - kirjoittaa omasta opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen.
Keskeiset sisällöt
SAVONT2 Opinnäytetyö 15 op KTONT50 Opinnäytetyö, projekti 1 (5 op) KTONT60 Opinnäytetyö, projekti 2 (5 op) KTONT70 Opinnäytetyöprojektien synteesi ja julkistaminen (5 op) KTONT80 Kypsyysnäyte
Suoritustavat
Opinnäytetyö on aina työelämäläheinen. Suoritustapa voi olla: a) Kehittämistyö, jonka opiskelija tai opiskelijaryhmä suunnittelee ja toteuttaa käyttäjän tai tilaajan tarpeisiin. Kehittämisen kohteena voi olla esim. tuote, palvelu, prosessi, työmenetelmä, oppi- tai ohjemateriaali, digitaalinen aineisto tai ohjattu toiminta. Opiskelija esittää kehittämistyönsä suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin tuotoksesta ja sen jatkokehittämistarpeista ammattialalle soveltuvassa raportointimuodossa. b) Tutkimuksellinen opinnäyte, jossa opiskelija tai opiskelijaryhmä lähestyy oman alan käytännön ongelmaa tai kehittämiskohdetta tarkoituksenmukaisin tutkimuksen menetelmin. Opiskelija laatii työnsä suunnittelusta, toteutuksesta, tuloksista ja niiden tulkinnasta raportin. c) Produktio, jossa opiskelija tai opiskelijaryhmä osoittaa osaamistaan asiantuntijana tai taiteilijana suunnittelemalla ja toteuttamalla esim. tapahtuman, seminaarin tai taiteellisen esityksen. Opiskelija esittää työnsä suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin tuotoksesta ammattialalle soveltuvassa raportointimuodossa. d) Koostettu opinnäytetyö, jossa opintojen aikana toteutetaan ja raportoidaan opinnäytetyöksi suunnitellut osat (esim. projektit). Opinnäytetyöhön kuuluvassa kokoavassa kirjallisessa synteesissä, artikkelissa tai muussa julkaisussa opiskelija esittää työn osien keskeiset tulokset/tuotokset ammattialalle soveltuvassa muodossa. Opiskelija valitsee opinnäytetyön suoritustavaksi joko SAVONT1 tai SAVONT2
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opinnäytetyö -opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Linden Jari


5 KTONT50 Opinnäytetyö, projekti 1

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - suunnitella ja toteuttaa työelämäläheisen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyöprojektin aihealueeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan.
Keskeiset sisällöt
Opinnäytetyön osaksi sijoittuvan projektin suunnittelu, toteutus ja raportointi
Suoritustavat
Opinnäytetyöhön sisältyvän projektin projektisuunnitelman esittely ja hyväksyminen. Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta. Projektin toteuttaminen ja raportointi.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot.
Yhteyshenkilö
Pihlajakari Eeri


5 KTONT60 Opinnäytetyö, projekti 2

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - suunnitella ja toteuttaa työelämäläheinen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyöprojektin aihealueeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan.
Keskeiset sisällöt
Opinnäytetyön osaksi sijoittuvan projektin suunnittelu, toteutus ja raportointi
Suoritustavat
Opinnäytetyöhön sisältyvän projektin projektisuunnitelman esittely ja hyväksyminen. Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta. Projektin toteuttaminen ja raportointi.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Pihlajakari Eeri


5 KTONT70 Opinnäytetyöprojektien synteesi ja julkistaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta - arvioida opinnäytetyöprosessiaan, sen luotettavuutta ja eettisyyttä sekä työn aikana tapahtunutta ammatillista kasvuaan ja oppimistaan. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan kirjallisen synteesin, artikkelin, raportin tai muun julkaisun.
Keskeiset sisällöt
Opinnäytetyöhön kuuluvassa kokoavassa kirjallisessa synteesissä, artikkelissa tai muussa julkaisussa opiskelija esittää työn osien keskeiset tulokset/tuotokset ammattialalle soveltuvassa muodossa. Opinnäytetyön esittely seminaarissa.
Suoritustavat
Opinnäytetyön osana toteutettujen projektien kokoava raportointi, opinnäytetyön esittely seminaarissa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot. XXONT50 Opinnäyteyö, projekti 1, 5 op XXONT60 Opinnäytetyö, projekti 2, 5 op
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Pihlajakari Eeri


5 KTONT80 Kypsyysnäyte

Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - kirjoittaa opinnäytetyönsä aihealueelta ammattikorkeakouluasetuksen (A352/2003 10§) mukaisen kypsyysnäytteen, joka osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa - käsitellä kypsyysnäytteen tehtävänannossa esitettyä aihetta asiantuntevasti, johdonmukaisesti ja tehtävänantoa vastaavasti - osaa tiivistää tekstin ja esittää lukijalle olennaisen tiedon - kirjoittaa asiatyylillä ja kielelliset virheettömästi.
Keskeiset sisällöt
Kypsyysnäytteeseen ilmoittautuminen ja sen kirjoittaminen
Suoritustavat
Kypsyysnäytteeseen ilmoittaudutaan sen jälkeen, kun opinnäytetyö on jätetty arvioitavaksi. Kypsyysnäytteen kirjoittaminen annettua tehtävänantoa vastaavasti. Tutkinto-opiskelija kirjoittaa opinnäytetyöhön kuuluvan kypsyysnäytteen suomen tai ruotsin kielellä ammattikorkeakouluasetuksen § 10 mukaisesti. Mikäli opiskelijan koulusivistyskieli on muu kuin suomi tai ruotsi tai hän on saanut koulusivistyksensä ulkomailla, hän kirjoittaa kypsyysnäytteen joko suomeksi tai englanniksi (A 352/2003 § 8 ja 10). Ohjaaja laatii opinnäytetyön sisältöalueelta kypsyysnäyteaiheet. Opiskelija kirjoittaa kypsyysnäytteen valitsemastaan aiheesta tenttiolosuhteissa ilman lähdeaineistoa. Kypsyysnäytteen laajuus on noin neljä käsinkirjoitettua konseptipaperin sivua eli 400-600 sanaa. Kypsyysnäytteen kirjoittamiseen voi käyttää enintään kolme tuntia (3x60 min).
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija saa kypsyysnäytteen tehtävänannon kirjoitustilaisuudessa.
Edeltävät opinnot
SAVONT1 Opinnäytetyö 15 op tai SAVONT2 Opinnäytetyö 15 op kokonaisuudessaan.
Muuta huomioitavaa
Kypsyysnäyte mainitaan erikseen tutkintotodistuksessa.
Yhteyshenkilö
Pihlajakari Eeri


Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.