Opiskelijoita kahvip�yd�ss�.





PALKE20 Sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittäjä -erikoistumiskoulutus

Opetussuunnitelman vastuuhenkilö: Maritta Pitkänen

Koulutuksen lähtökohdat

Sosiaali- ja terveydenhuolto elää suurten muutosten keskellä. Toimintaympäristön muutokset eivät ole pelkästään kansallisia, vaan ne koskettavat maailmanlaajuisesti sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmiä. Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristössä vaikuttavat samanaikaisesti maailmantalouden heikentyminen, valtion enenevä velkaantuminen, teknologioiden kehittyminen sekä väestön eliniän pidentyminen. Vanhusväestön lisääntyvä palvelun tarve ja medikalisaatio lisäävät palveluiden tarjonnan ja kysynnän epäsuhtaa.

Toimintaympäristössä vaikuttaa myös asiakkaan roolin muutos. Tulevaisuuden asiakas haluaa ja myös vaatii räätälöityjä palveluja tarpeidensa ja toiveidensa mukaisesti. Muuttuva rooli muovaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa kohden markkinaorientoitunutta toimintaa myös työn rakenteiden muuttuessa. Samalla se haastaa henkilöstön asiantuntijuutta ja muuttaa sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden valtasuhteita asiakkaiden suuntaan.

Suomessa on meneillään mittava sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus, sote-uudistus sekä sosiaaliturvauudistus. Uudistuksessa siirretään sosiaali- ja terveydenhuollon painopiste peruspalveluihin ja varhaiseen ongelmien ehkäisyyn. Palveluja kehitetään ja sovitetaan yhteen katkeamattomiksi palveluketjuiksi ja kokonaisuuksiksi. Toimintatapoja ja digitaalisia ratkaisuja tullaan kehittämään ihmislähtöisesti. Sote-uudistus sisältää palvelujen kehittämisen lisäksi rakenteiden uudistamisen. Nykyisin kunnat järjestävät sosiaali- ja terveyspalvelut. Tulevaisuudessa niistä vastaavat kuntaa suuremmat itsehallinnolliset alueet.

Palvelusta halutaan tehdä sosiaali- ja terveydenhuollon keskeinen elementti, joka sitoo palvelun käyttäjät ja tuottajat tiiviisti yhteen. Asiakkuusajattelun muutos luo paineita sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille kiinnittää aikaisempaa suurempaa huomiota palveluiden laatuun, koska henkilöstön kyky palvella asiakkaitaan on entistä kallisarvoisempaa pääomaa tulevaisuudessa myös sosiaali- ja terveydenhuollossa.

Osaamistavoitteet

Sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittäjä -erikoistumiskoulutus vastaa osaltaan muuttuneen ja muuttuvan toimintaympäristön haasteisiin, jossa jatkuvan osaamisen kehittäminen korostuu. Laaja-alainen sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamisosaamiseen tähtäävä koulutus pureutuu sote-uudistuksen keskeisiin teemoihin: kykyyn ennakoida tulevaisuutta, muuttuvaan lainsäädäntöön, palveluiden käyttäjälähtöisyyteen, sähköisiin palveluihin, palveluiden laadun ja vaikuttavuuden arviointiin, talousosaamiseen sekä näihin teemoihin liittyvään kehittämisosaamiseen. Sosiaali- ja terveysala tarvitsee uusia avauksia palvelujärjestelmän uudistamiseen niin toiminnallisella kuin asenteellisellakin tasolla.

Opintojen rakenne

Sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittäjä -erikoistumiskoulutuksen laajuus on 30 opintopistettä. Se sisältää kuusi 5 op:n laajuista opintojaksoa.
- Uudistuvat sosiaali- ja terveyspalvelut
- Käyttäjälähtöiset sosiaali- ja terveyspalvelut
- Digitalisaatio ja ePalvelut
- Palveluiden laatu ja vaikuttavuuden arviointi
- Sosiaali- ja terveystalousosaaminen
- Kehittämisosaaminen

Asiantuntijuuden kehittyminen

Opiskelija syventää ja/tai laajentaa osaamistaan opintojaksoille määriteltyjen osaamistavoitteiden kautta.

Koulutuksen toteutus

Koulutus toteutetaan monimuotokoulutuksena moderneja oppimisympäristöjä hyödyntäen. Oppimistehtävät liittyvät läheisesti työelämään ja kehittävät omaa asiantuntijuutta.


Opintojaksotaulukko

Koodi Nimi 1 S 1 K 2 S 2 K 3 S 3 K 4 S 4 K
 
Sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittäjän ammattiopinnot
Sote-palvelujen kehittäjän opinnot
4 PALKEUU2 Uudistuvat sosiaali- ja terveyspalvelut 5              
4 PALKEKÄ1 Käyttäjälähtöiset sosiaali- ja terveyspalvelut   5            
4 PALKEDI2 Digitalisaatio ja ePalvelut   5            
4 PALKEPA1 Palveluiden laatu ja vaikuttavuuden arviointi   5            
4 PALKESO1 Sosiaali- ja terveystalousosaaminen     5          
4 PALKEKE1 Kehittämisosaaminen     5          

Opintojaksokuvaukset

4 PALKEUU2 Uudistuvat sosiaali- ja terveyspalvelut

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson lähtökohtana on sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä tapahtuvat muutokset ja uudistamistarpeet. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa - ennakoida ja tunnistaa sosiaali‐ ja terveysalan palveluverkoston kehittämistarpeet - löytää ratkaisuja palvelujen uudistamiseen - soveltaa luovia- ja toiminnallisia menetelmiä luotsatessaan työyhteisöjä ja ryhmiä kehittämistyössä.
Keskeiset sisällöt
Palvelujärjestelmän nykytila palvelujen maksajan, palveluja tuottavan, sidosryhmien ja kansalaisen näkökulmista, sosiaali- ja terveysalan tulevaisuuden ennakointi
Suoritustavat
Tutkimalla tulevaisuuteen -tehtävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Suositeltava kirjallisuus Hiltunen, E. 2019. Tulossa huomenna. Miten megatrendit muokkaavat tulevaisuuttamme. Jyväskylä: Docendo. Hiltunen, E. 2012. Matkaopas tulevaisuuteen. Helsinki: Talentum. Kuusi, O., Bergman, T., & Salminen, H. 2013. Miten tutkimme tulevaisuuksia? (3. uud. p.). Helsinki: Tulevaisuuden tutkimuksen seura. Linturi, R. & Kuusi, O. 2018. Suomen sata uutta mahdollisuutta 2018-2037: yhteiskunnan toimintamallit uudistava radikaali teknologia. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisu 1/2018. Helsinki: Eduskunta. THL. Sote-uudistus. Verkkosivut osoitteessa https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus/ajankohtaista Valtiovarainministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö. Alueuudistus. Verkkosivut osoitteessa http://alueuudistus.fi/mika-on-sote-uudistus Wilenius, M. 2015. Tulevaisuuskirja: Metodi seuraavan aikakauden ymmärtämiseen. Helsinki: Otava. Virtanen, P., Smedberg, J., Nykänen, P. & Stenvall, J. 2017. Palvelu- ja asiakastietojärjestelmien integraation vaikutukset sosiaali- ja terveyspalveluissa. Verkkojulkaisu.
Yhteyshenkilö
Kaija-Kortelainen Minna


4 PALKEKÄ1 Käyttäjälähtöiset sosiaali- ja terveyspalvelut

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Käyttäjälähtöisyys sosiaali- ja terveyspalveluissa tarkoittaa asiakkaiden tarpeista lähtevää palvelujen kehittämistä ja kehittämisen painopisteen siirtämistä tuottajakeskeisyydestä käyttäjälähtöisyyteen. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa: - suunnitella ja toteuttaa asiakaslähtöisiä palvelukokonaisuuksia ja palveluketjuja sekä tuotteistaa palveluita perehtymällä palvelumuotoilun periaatteisiin, menetelmiin ja erilaisiin toteuttamistapoihin. - rakentaa havainnollisia ja informatiivisia tuotekuvauksia sosiaali- ja terveyspalveluista eri asiakasryhmien tarpeet huomioiden - osallistaa palveluiden käyttäjät osaksi palvelumuotoilu-, innovaatio- ja kehitysprosesseja - tuottaa käyttäjälähtöisiä palveluja oman alansa asiantuntijana moniammatillisissa tiimeissä
Keskeiset sisällöt
Asiakkaiden tarpeista lähtevä palvelujen kehittäminen, käyttäjäkeskeinen tarkastelu, moniammatillinen saumaton palvelupolku, jossa kansalainen keskiössä ekosysteemin toimijana. Tulevaisuuden tarpeet ja ennakoiva ote osana palvelujen kehittämistä sekä palvelumuotoilun, innovoinnin, yhteiskehittämisen ja ennakoinnin työkaluja ryhmissä käyttäen
Suoritustavat
Opintojakson tehtävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Suositeltava kirjallisuus Airo, K. 2017. (toim.) Mitä hyötyä on palvelumuotoilusta? Laurea-ammattikorkeakoulun julkaisuja 89. Alhopuro S. 2010. Ennovaatiot Suomen Terveydenhuollossa. Teoksessa J. Kettunen J., Meristö, T. & T. Meristö, T (toim.). Seitsemän tarinaa ennovaatiosta – rohkea uudistaa ennakoiden. Helsinki: Teknologiainfo Teknova. Espoon kaupungin Sivistystoimen palvelumuotoilun työkalupakki http://designresearch.aalto.fi/groups/encore/wp-content/uploads/2013/11/Sivistystoimen_tyokalupakki_palvelumuotoiluun2.pdf Kokkonen, V., Kuuva, M., Leppimäki, S., Lähteinen, V., Meristö, T. Piira, S. & Sääskilahti, M. 2005. Visioiva tuotekonseptointi – työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen. Teknova, Helsinki. Stinkdorn, Hormess, Lawrence &Schneider 2018.THIS IS SERVICE DESIGN DOING. O'Reilly Media, Inc, USA. Tuohimaa H. & Meristö T. 2014. Ennakoiva ote tulevaisuuden hyvinvointipalveluiden kehittämiseen. Teoksessa M. Anttila M. & H. Willner (toim.). ihminen kehittämisen keskiössä - Näkökulmia kansalaislähtöisyyteen, monituottajuuteen ja hyvinvointialan rakenteidenkehittämiseen. PUMPPU-hankkeen loppuraportti. Saatavissa https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/Pumppu_978-952-67941-5-0.pdf.
Yhteyshenkilö
Kaija-Kortelainen Minna


4 PALKEDI2 Digitalisaatio ja ePalvelut

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa - ymmärtää ja osaa hyödyntää kehittyvän digitalisaation ja teknologian tuomia mahdollisuuksia sekä soveltaa digitalisoinnin ja tiedolla johtamisen periaatteita - ottaa käyttöön ja kehittää asiakaslähtöisiä digitaalisia palvelu- ja toimintaproesesseja monialaisessa yhteistyössä - ohjata asiakkaita digitaalisissa palveluissa ja hyvinvointitiedon hyödyntämisessä.
Keskeiset sisällöt
Digitalisaation kokonaiskuva ja vaikutus sosiaali- ja terveysalan palveluihin, osaamiseen ja johtamiseen, digitalisaatio sote-integraation mahdollistajana sekä siihen liittyvä lainsäädäntö, digistrategiat ja tiedolla johtamisen periaatteet ja käytännöt, digitaalisten palvelujen onnistunut käyttöönotto sekä asiakkaiden hyvinvoinnin tukena ja eohjaus digitaalisten ratkaisujen avulla.
Suoritustavat
Opintojakson tehtävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Rousku, K., Linturi, R., Andersson, C., Stenfors, S., Lähteenmäki, I., Kärki, T. & Limnéll, J. 2017. Pilkahduksia tulevaisuuteen – digitalisaation ja robotisaation mahdollisuudet. Valtiovarainministeriön julkaisu 10/2017. Saatavissa https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79260/Pilkahduksia_tulevaisuuteen.pdf?sequence=1. STM. 2016. Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. Saatavissa http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75526/JUL2016-5-hallinnonalan-ditalisaation-linjaukset-2025.pdf. Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hoitotyön vuosikirja 2016. Julkaisija Suomen sairaanhoitajaliitto ry. Helsinki: Fioca Oy.
Yhteyshenkilö
Kaija-Kortelainen Minna


4 PALKEPA1 Palveluiden laatu ja vaikuttavuuden arviointi

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla paneudutaan sosiaali- ja terveyspalvelujen laadun ja vaikuttavuuden määrittämiseen, arvioinnin ja kehittämisen menetelmiiin sekä laadun ja vaikuttavuuden osoittamiseen asiakkaan valinnanvapauden perustaksi. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa - soveltaa sosiaali- ja terveyspalvelujen laadun kehittämisen menetelmiä - kehittää palvelun vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä - kehittää ja uudistaa palveluja laadun ja vaikuttavuuden arvioinnin perusteella - ohjata asiakasta oman palvelupolun suunnittelussa.
Keskeiset sisällöt
Laatu ja vaikuttavuus käsitteinä, laadun ja vaikuttavuuden arvioinnin menetelmät ja työkalut, vaikuttavuusinvestoiminen, vaikuttavuustiedon hyödyntäminen kehittämisessä
Suoritustavat
Orientoituminen opintojaksolle Vaikuttavuuden arviointi-tehtävä valitun menetelmän avulla Laadunhallinnan verkkokeskustelu
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Suositeltava kirjallisuus Heliskoski, J., Humala, H., Kopola, R., Tonteri, A., Tykkyläinen, S., 2018 Vaikuttavuuden askelmerkit, työkaluja ja esimerkkejä palveluntuottajille Sitra, Sitran selvityksiä 130. Saatavilla osoitteessa: https://moodle.seamk.fi/pluginfile.php/841888/mod_resource/content/1/vaikuttavuuden-askelmerkit.pdf Laatusuositukset (esim. Ikäihmisten laatusuositus) Lillrank, P. 2015 Small and big quality in health care. International Journal of Health Care Quality Assurance; Bradford 28.4 (2015): 356-366. Pohjola, A., Kemppainen, T & Väyrynen, S. 2012. Sosiaalityön vaikuttavuus. Lapin yliopistokustannus. Hyvinvoinnin vaikuttavuusketjut esiin! 2016. Sitra selvityksiä 119. Saatavilla osoitteessa: https://media.sitra.fi/2017/02/23204140/Selvityksia119.pdf Klemelä, J. 2016. SROI – arviointimenetelmä. SOSTEn julkaisuja 1/2016. Saatavilla osoitteessa: http://www.soste.fi/media/sroi-arviointimenetelma-soste.pdf Pitkänen, L., Torkki, P., Tolkki, H., Valtakari, M., ja Leskelä. R-L., 2020 Reittiopas vaikuttavuuteen, Vaikuttavuusperustainen ohjaus sote- ja työllisyyspalveluissa. Valtioneuvoston tutkimus ja kehittämistoiminnan julkaisusarja 2020:1 Saatavilla osoitteessa: http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161983/2020_1_%20Reittiopas%20vaikuttavuuteen.pdf Pyykkönen, J. 2016. Vaikuttavuuden hankinta: käsikirja julkiselle sektorille. Sitran selvityksiä 115. Saatavilla osoitteessa: https://www.sitra.fi/julkaisut/vaikuttavuuden-hankinta/
Yhteyshenkilö
Kaija-Kortelainen Minna


4 PALKESO1 Sosiaali- ja terveystalousosaaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla paneudutaan sosiaali- ja terveystalouden keskeisiin kysymyksiin kuten toiminnan tuottavuuteen ja tehokkuuteen sekä taloushallinnon peruskäsitteisiin. Lisäksi opintojaksolla perehdytään sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitusmalleihin ja -ratkaisuihin sote-uudistuksessa. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa - tunnistaa sosiaali- ja terveyspalvelujen taloudelliset ja kilpailutukseen liittyvät reunaehdot - hallitsee toiminnan taloudellisuuden ja kustannustehokkuuden periaatteet - tuntee sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannuslaskennan ja esittämisen perusteet ja pystyy arvioimaan tuotettavien palvelujen tuottavuutta ja kustannustehokkuutta erilaisilla arviointimenetelmillä - toimia eettisesti kestävällä tavalla kustannustehokkaissa palveluissa - soveltaa erilaisia liiketoimintamalleja sosiaali- ja terveyspalvelutuotannossa.
Keskeiset sisällöt
Talouden nykytila ja kehitysnäkymät, talous osana palveluiden kehittämistä, liiketoimintamallit, menetelmät ja mittarit, taloudellisen tiedon tuottaminen, analysointi ja hyödyntäminen
Suoritustavat
Ennakkotehtävä Taloustarina/case-tehtävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Suositeltava kirjallisuus Kananen, J. (toim.). 2017. Kilpailuvaltion kyydissä: Suomen hyvinvointimallin tulevaisuus. Helsinki: Gaudeamus Oy. Pohjola, A. & Särkelä, R. (toim.). 2011. Sosiaalisesti kestävä kehitys. Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto ry. Vaasa: Fram. Sintonen, H. & Pekurinen, M. (2006). Terveystaloustiede. Helsinki: WSOY Särkelä, R. Siltaniemi, A. Rouvinen-Wilenius P., Parviainen, H. & Ahola, E. (toim.). 2014. Hyvinvointitalous. SOSTE. Saatavissa .https://issuu.com/soste/docs/hyvinvointitalous_final. Torkki, P., Leskelä, R-l., Maksimainen, A., Niemelä, P., Koukkula, L. Torvinen, A., Mulari, M., Välimaa, N. & Rimpelä, M. 2016. Sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämis- ja säästöpotentiaalin arviointi. Saatavissa http://tietokayttoon.fi/documents/10616/1266558/Sote-palveluiden+kehitt%C3%A4mis-+ja+s%C3%A4%C3%A4st%C3%B6potentiaalin+arviointi+%2B+liite/070196e5-69da-42b4-9401-5e8ea9a6f78b?version=1.0 Virtanen M. ym. Kilpailun mahdollisuudet ja edellytykset sote-palveluissa. 2016. KKK Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityksiä 5/2016.
Yhteyshenkilö
Kaija-Kortelainen Minna


4 PALKEKE1 Kehittämisosaaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Kehittämiosaamiseen kuuluva kehittämistehtävä pohjautuu työelämän tarpeisiin ja alueellisiin sosiaali- ja terveysalan strategioihin. Kehittämistehtävä voidaan tehdä myös pareittain tai ryhmänä ja verkostoituen alueellisesti ja/tai valtakunnallisesti. Tämä verkostoitunut toimintatapa tukee myös sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuussa olevien alueiden keskinäistä yhteisöllistä kehittämistä ja hyvien käytäntöjen jakamista. Kehittämistehtävä on innovatiiminen ja mahdollisuukisen mukaan yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden sekä työyhteisöjen ja organisaatioiden kanssa suunniteltava, toteutettava ja arvioitava. Kehittämisprojektin tulokset tulee julkaista, mutta julkaisutapa voi olla monimuotoinen, esimerkiksi raportti, posteri, artikkeli, tiedote, blogi tai vlogi. Kehittämistehtävän tehtyään opiskelija osaa - analysoida ja käyttää kerättyä tietoa kansalaisten hyvinvoinnista sosiaali- ja terveyspalveluiden tarpeesta kehittämistyön perustana - soveltaa kehittämismenetelmiä työn uudistamisessa - hyödyntää tutkittua tietoa toiminnan kehittämisesssä - sekä pystyy ohjaamaan ja uudistamaan työyhteisön ja työn toimintaa.
Suoritustavat
Hyväksytty/täydennettävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Suositeltava kirjallisuus Heikkilä, E. & Korhonen, R. (toim.). 2012. Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas. 10. uudistettu painos. Kotimaisten kielten keskuksen julkaisuja. Hirsjärvi S, Remes P & Sajavaara P. 2012. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi. Kananen, J. 2010. Opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun ulkaisuja. Tampere: Tampereen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print. Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, R. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 5. painos. Helsinki: SanomaPro. Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Julkaisu on saatavissa http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf. Toikko, T & Rantanen. T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere: Tampere University Press. Luettavissa http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/100802/Toikko_Rantanen_Tutkimuksellinen_kehittamistoiminta.pdf?sequence=1&isAllowed=y Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2004. Toiminnallinen opinnäytetyö. Jyväskylä: Gummerus Kirjapaino Oy. Vilkka, H. 2005. Tutki ja kehitä. Helsinki: Tammi.
Yhteyshenkilö
Kaija-Kortelainen Minna


Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.