Opiskelijoita kahvip�yd�ss�.





DA21SM Muotoilun tutkinto-ohjelma

Opetussuunnitelman vastuuhenkilö: Sari Mokkila-Karttunen

Koulutuksen lähtökohdat

Muotoilun tutkinto-ohjelma johtaa kulttuurialan ammattikorkeakoulututkintoon, tutkintonimike on muotoilija (AMK). Opintojen laajuus on 240 opintopistettä ja kesto 4 vuotta. Tutkinnon tuottama osaaminen vastaa Euroopan unionin alueella yhteisesti määriteltyä korkeakoulutasoa, mikä mahdollistaa työvoiman ja asiantuntijoiden liikkumisen.

Muotoilijan kädenjälki näkyy kaikkialla. Tulevaisuus tarvitsee uutta muotoilua, rohkeita tuoteideoita ja palveluinnovaatioita. Muotoilija hallitsee suunnitteluprosessin, visuaalista ilmaisua ja eri valmistustekniikoita. Tämän lisäksi muotoilun koulutuksessa opitaan kestävän kehityksen sekä liiketoiminnan merkitys osana muotoilijan työtä.

Sopivasti tekemistä ja teoriaa

Muotoilun opiskelu on käytännön työtä muotoilustudioitten projekteissa. Opiskelija kehittää suunnittelutaitojaan, uskallusta kokeilla ja hän oppii uusia ratkaisuja monialaisissa työelämäprojekteissa. Tämä monimuotototeutuksen opetussuunnitelma painottuu palvelumuotoiluosaamiseen.

Muotoilijan tehtävät ovat monipuolisia, muun muassa tuotteiden, palveluiden, prosessien ja vuorovaikutustilanteiden suunnittelua. Muotoilijan työssä korostuvat asiakasymmärrys, aloitteellisuus, näkemyksellisyys ja tulevaisuuslähtöinen ajattelu.

Muotoilija (AMK) on laaja-alainen muotoilun ja luovan suunnittelun osaaja.

Osaamistavoitteet

Muotoilun koulutus on eurooppalaista ja suomalaista tasoa 6 (kansallinen viitekehys).



Muotoilijan osaamisprofiili muodostuu kompetensseista.



Muotoilijan ammatilliset kompetenssit

Opintojen rakenne

Muotoilijan (AMK) opintojen laajuus on 240 opintopistettä. Opetussuunnitelman mukaan yksi opiskeluvuosi vastaa 60 opintopistettä, joka tarkoittaa 1600 tuntia opiskelijan työtä. Opinnot kestävät käytännössä 2 - 4 vuotta opiskelijan aiemman osaamisen mukaisesti. Opiskelu koostuu mm. lähijaksoista ja itsenäisestä opiskelusta sekä verkko-opiskelusta ja harjoittelusta. Opiskelu sisältää työelämälähtöistä tutkimus- ja kehittämistoimintaa.

Asiantuntijuuden kehittyminen

Savonian opetussuunnitelmissa opintojaksot muodostavat laajempia opintokokonaisuuksia. Näin ne tukevat opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan yhdistyminen.

Muotoilijan opetussuunnitelma on laadittu niin, että
• tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
• koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.
Opiskelija
• laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman, jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan (sisältää vähintään 5 opintopistettä opiskelua vieraalla kielellä)
• vastaa opintojensa etenemisestä.
Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden mää-rittelemisessä ja saavuttamisessa.

Koulutus etenee vuositeemojen mukaisesti:
• 1. vuosi: muotoiluosaamisen perusteet – oppijana suunnitteluprojektissa
• 2. vuosi: muotoiluosaamisen kehittyminen – vastuullisena toimijana suunnitteluprojektissa
• 3. vuosi: muotoiluosaaminen syvenee – monialaisuus ja ammatilliset verkostot
• 4. vuosi: muotoiluosaamisen soveltaminen – itsenäisenä asiantuntijana suunnittelutyössä.



Opintojen rakennekuva

Koulutuksen toteutus

Savoniassa pedagogisena lähtökohtana on Open Innovation Space (OIS 2.0) -malli. Se yhdistää laadukkaan koulutuksen sekä työelämäläheisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan. Työelämäläheisessä koulutuksessa korostuvat opiskelijoiden motivaatio ja opintoihin sitoutuminen. Opiskeli-joiden asiantuntijuuden kehittymistä edistetään erilaisissa oppimisympäristöissä mahdollistamalla monimuotoinen, aikaan ja paikkaan sitomaton ympärivuotinen opiskelu sekä hyödyntämällä laajasti työn opinnollistamista. Opiskelijoiden kokonaisvaltainen ohjaus sekä aikaisemman osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen ovat osa opiskelijoiden henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa.

Muotoilun tutkinto-ohjelmassa studiot jäljittelevät muotoilutoimiston toimintaa.

Tutkinto-ohjelmaan sisältyy muotoilun soveltavat menetelmäopinnot, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta, työhyvinvointi sekä kansainvälisyys. Merkittävä osa opinnoista toteutetaan työelämäprojekteissa. Osaamisprofiili rakentuu opiskelijan tekemien valintojen mukaisesti. Eri projekteissa käytetään erilaisia muotoilumenetelmiä ja opitaan erilaisia käytännön ja teorian osaamista.

Opiskelu koostuu mm. lähijaksoista ja itsenäisestä opiskelusta sekä verkko-opiskelusta ja harjoitteluista. Lähiopiskelua on keskimäärin 2 pv kuukaudessa. Harjoittelut sijoittuvat opintoihin henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti.

Savonian koulutusten työelämälähtöisyys toteutuu opettajien ja opiskelijoiden monimuotoisen verkostoitumisen kautta. Verkostot varmistavat myös substanssiasiantuntijuuden jatkuvan kehittymisen. Henkilöstö luo oppimistilanteita ja tukee opiskelijan oppimista. Opiskelijapalvelut, kirjasto- ja tietopalvelut, kansainvälisyyspalvelut ja muut korkeakoulupalvelut auttavat opiskelussa. Koulutuksessa noudatetaan esteettömyyden sekä kestävän kehityksen periaatteita.

Opiskelijoita kannustetaan suorittamaan osa opinnoistaan ulkomailla. Opiskelija voi suorittaa kansainvälisen opiskelupolun 60 op suorittamalla englannin kielellä toteutettavia muotoilustudioita esimerkiksi 30 op ja kansainvälisessä vaihdossa 30 op opintoja ja/tai harjoittelua.


Opintojaksotaulukko

Koodi Nimi 1 S 1 K 2 S 2 K 3 S 3 K 4 S 4 K
 
Perusopinnot
4 DAP10 Johdanto muotoiluun 10              
4 DAP20 Muotoiluajattelu 10              
4 DAP30 Muotoiluviestintä 10              
4 DAP40 Materiaaliteknologia   10            
4 DAP50 Muodon sommittelu   10            
4 DAP60 Digitaalinen muotoilu   10            
4 DAP70 Ruotsin kieli ja viestintä     5          
 
Ammattiopinnot
Palvelumuotoilun studio - Service Design Studio
4 DAPS100 Käyttöliittymän muotoilu     10          
4 DATS200 Graphic Design     10          
4 DAPS200 Brändin muotoilu           10    
4 DAPS300 Hotelli- ja ravintolapalveluiden muotoilu         10      
4 DAPS400 Hyvinvoinnin muotoilu       10        
4 DAPS500 Informaatiomuotoilu     10          
4 DAPS600 Tapahtuman muotoilu       10        
4 DAPS700 Visuaalinen kommunikaatio         10      
4 DAPS800 Visioivan konseptin muotoilu             10  
4 DAPS900 Yhteisen hyvän muotoilu           10    
Tuotemuotoilun studio - Product Design Studio
4 DATS100 Everyday Things       10        
4 DATS400 Konseptimuotoilu     10          
4 DATS700 Product Service System           10    
4 DATS900 Tuotekehitys ja tuotantoverkostot             10  
4 DATS120 Uniikin tuotteen muotoilu         10      
4 DATS140 Taideteoksen muotoilu         10      
 
Harjoittelu
Harjoittelu
4 DAHAR100 Harjoittelu 1       10        
4 DAHAR200 Harjoittelu 2           10    
4 DAHAR300 Harjoittelu 3             10  
 
Opinnäytetyö
Opinnäytetyö
4 SAVONT1 Opinnäytetyö         15      
   5 DNONT10 Opinnäytetyön suunnittelu         5      
   5 DNONT20 Opinnäytetyön toteutus           5    
   5 DNONT30 Opinnäytetyön viimeistely             5  
   5 DNONT40 Kypsyysnäyte               0
4 SAVONT2 Opinnäytetyö         15      
   5 DNONT50 Opinnäytetyö, projekti 1         5      
   5 DNONT60 Opinnäytetyö, projekti 2           5    
   5 DNONT70 Opinnäytetyöprojektien synteesi ja julkistaminen             5  
   5 DNONT80 Kypsyysnäyte               0
 
Valinnaiset opinnot 30 op
Valinnaiset opinnot
              30

Opintojaksokuvaukset

4 DAP10 Johdanto muotoiluun

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää muotoilun opintojen rakenteen ja aloittaa oman urapolun rakentamisen. Opiskelija osaa taidehistorian perusteet, tuntee muotoilun historiaa sekä nykypäivän muotoilukenttää ja keskustelua. Opiskelija osaa arvioida tulevaisuuden muotoilun suuntaviivoja. Opiskelija tutustuu muotoilun kieleen ja osaa tutkia sekä analysoida muotoilun klassikoita. Opiskelija osaa käsivaraisesti piirtämällä kuvata ihmistä, tilaa ja kolmiulotteista muotoa. Opiskelija osaa piirtää muotoilun ammatillisten vaatimusten mukaan ja tutkia ja kehittää omaa visuaalista ilmaisuaan. Opiskelija osaa luonnostelutekniikat. Opiskelija tuntee väriopin ja osaa soveltaa väri-ilmaisun keinoja kuvalliseen kerrontaan ja ilmaisu
Keskeiset sisällöt
Orientointi muotoilun opintoihin, opintojen suunnittelu ja uraorientaatio. Kuvataiteen, arkkitehtuurin, muotoilun trendit ja klassikot eri aikakausina. Eri aikakausien väriteoriat ja materiaalit sekä niiden liittyminen tyylisuuntiin. Eri aikakausien tyylien hyödyntäminen visuaalisessa suunnittelussa. Visuaalisen ilmaisun analyyttinen ja kriittinen arviointi. Havaintopiirtämisen keinot, sommittelun perusteet ja väriopin perusteet.
Suoritustavat
Alkuorientaatio opintoihin. Luennoille osallistuminen, keskustelut, lähiopetuksessa ja itsenäisesti tehtävät oppimistehtävät.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
HONOUR, H. ja FLEMING, J. 1994. Maailman taiteen historia. VIHMA, S. 2008. Ornamentti ja kuutio – Johdatus modernin muotoilun historiaan. ARNKIL, H. 2007. Värit havaintojen maailmassa. HUTTUNEN, M. 2005. Värit pintaa syvemmältä. ALBES, J. Värien vuorovaikutus. ITTEN, J. 2004. Värit taiteessa. WILLIAMS, R. 2018. The non-designer's presentation book: principles for effective presentation design.
Yhteyshenkilö
Mähönen Raili


4 DAP20 Muotoiluajattelu

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa lähestyä muotoiluongelmaa ihmislähtöisen suunnitteluprosessin kautta. Opiskelija oppii muotoilun prosessin eri vaiheet, niihin vaikuttavat tekijät, osaa työskennellä erilaisissa toimintaympäristöissä ja dokumentoida prosessia. Opiskelija tuntee lineaarisen ja iteratiivisen prosessin erot ja osaa soveltaa niitä omassa työskentelyssään. Opiskelija osaa laatia projektisuunnitelman ja työskennellä tehdyn aikataulun mukaisesti. Opiskelija osaa esitellä oman prosessin vaiheet ja perustella tulokset sekä arvioida niitä.
Keskeiset sisällöt
Muotoiluajattelun tietoperusta. Tiedonhankinta ja käyttäjäymmärrys. Erilaiset prosessimallit ja niiden soveltaminen työskentelyssä. Luovat ideointimenetelmät ja kokeilut. Vaihtoehtoiset konseptit ja prototypointi. Projektin hallinta, työkalut ja dokumentointi. Muotoilupiirtämisessä käytettyjen piirtämistekniikoiden ja työvälineiden soveltaminen.
Suoritustavat
Luennoille ja ohjattuihin tehtäviin osallistuminen, kirjallisuuden ja muun aineiston käyttö oppimistehtävissä ja harjoituksissa, käsinpiirtämisharjoitukset. Muotoiluprojektin prosessi ja tuotokset, projektisuunnitelman ja raportin laadinta, tulosten esittely ja arviointi.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
KELLEY, T., LITTMAN, J. & PETERS, T. 2001. The art of Innovation: Lessons in Creativity from IDEO. LINDWELL, W., HOLDEN, K. & BUTLER 2010. Universal principles of design: 125 ways to enhance usability, influence perception, encrease appeal, make better design decisions and teach through design. KETTUNEN, I. 2001. Muodon palapeli. NIINIMÄKI, K. 2011. The Complex Interplay between Design and Consumption of Textiles and Clothing. HYYSALO, S. 2009. Käyttäjä tuotekehityksessä: tieto, tutkimus ja menetelmät. BATTERBEE, K. ja al. 2003. Emphatic design. User Expierence in Product design. TUULENMÄKI, A. 2010: Lupa toimia eri tavalla. KEES, D. 2015. Frame Innovation: create new Thinking by Design. MARTIN, B. & HANINGTON, B. 2012. Universal Methods of Design. MILTON & RODGERS 2013. Research methods for product design. EISSEN, K. & STEUR, R. 2009. Sketching: Drawing Techniques for Product Designers.
Yhteyshenkilö
Iivarinen Marketta


4 DAP30 Muotoiluviestintä

Laajuus
10 op
Vieraskielinen osuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa oman alansa viestintäkeinoja: ammatillinen kirjoittaminen ja puheviestintä, englannin kieli ja viestintä. Opiskelija osaa toimia ammattimaisesti ja sujuvasti sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija osaa käyttää luovasti oman alansa viestintäkeinoja.
Keskeiset sisällöt
Ulkoinen ja sisäinen viestintä, viestinnän menetelmät ja kanavat. Ammatillisen kirjoittamisen, tekstin lukutekniikan ja puheviestinnän perusteet. Ryhmätyöskentelyn, vuorovaikutustaitojen ja oman ilmaisun kehittäminen. Portfoliotyöskentelyn perusteet, urasuunnittelu. Oman alan, työelämän ja opiskelun sanasto, työn hakeminen, projektien ja tuotteiden kuvaaminen sekä työelämän suulliset ja kirjallisen kielen käytön mallit englannin kielellä. Sisältää muotoiluviestinnän 5 op ja englannin kielen 3 op.
Suoritustavat
Oppimistehtävien tekeminen, osallistuminen harjoituksiin, opetukseen ja ohjaukseen, vertaisarviointi, itsearviointi, raportointi. Englannin kielen taitotasotestikurssi alussa ja englannin kokeen tekeminen kurssin lopussa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
WILLIAMS, R. 2018. The Non-Designer's Presentation Book: Principles for Effective Presentation Design.
Edeltävät opinnot
Oppimistehtävien tekeminen annettujen kriteerien mukaan, aktiivinen osallistuminen työskentelyyn.
Yhteyshenkilö
Hyvärinen Tarja


4 DAP40 Materiaaliteknologia

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa käyttää työvälineitä ja laitteita tarkoituksenmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija tunnistaa yleisimmät muotoilutehtävissä käytettävät materiaalit ja tietää niiden ominaisuudet. Opiskelija osaa työskennellä pajoissa turvallisesti ja vastuullisesti, tietää ensiapuohjeet ja miten pelastaudutaan
Keskeiset sisällöt
Materiaalioppi ja teknisen suunnittelun perusteet. Materiaalien työstötekniikat. Muotoilutekniikat. Työturvallisuusohjeet ja suojavälineiden käyttö.
Suoritustavat
Kontaktiopetukseen osallistuminen, harjoitustehtävien tekeminen. Ryhmätyöskentelyyn osallistuminen. Työpajoissa toteutetut materiaali- ja tekniikkakokeilut ja kokoava työ, joka suunnitellaan ja toteutetaan pienryhmissä annetun teeman mukaisesti. Oppimispäiväkirjan laatiminen. Työturvallisuudesta tentti.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Esitetään vuosittain opintokokonaisuuden aloittavassa seminaarissa.
Muuta huomioitavaa
Opintojakson ja työturvallisuuden tentin hyväksytty suorittaminen on edellytyksenä lupaan työskennellä itsenäisesti muotoilun työpajoissa.
Yhteyshenkilö
Kurkinen Reijo


4 DAP50 Muodon sommittelu

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa plastisen sommittelun ja kolmiulotteisen mallinrakennuksen perusteet, materiaalit ja menetelmät. Opiskelija oppii luomaan ja tulkitsemaan kolmiulotteisia muotoja.
Keskeiset sisällöt
Kolmiulotteisen ajattelun kehittäminen ja ongelmanratkaisu. Muovailtavan ja kiinteiden materiaalien käyttö kolmiulotteisessa työskentelyssä. Plastinen sommittelu. Kolmiulotteinen muodonanto. Mallinrakennus. Ihminen, tuote, tila ja ympäristö.
Suoritustavat
Luennolle osallistuminen ja harjoitustehtävien tekeminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
LIDWELL, W., HOLDEN, K. & BUTLER, J. 2010. Universal Principles of Design. HALLGRIMSSON, B. 2012. Prototyping and Model Making for Product Design. Luentomateriaali: http://www.uiah.fi/akk/kuvasom/four.htm#so
Yhteyshenkilö
Kurkinen Reijo, Vallius Merja


4 DAP60 Digitaalinen muotoilu

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa käyttää muotoilutehtävissä tarvittavia mallintamisen ja visuaalisen viestinnän menetelmiä ja digitaalisia työkaluja. Opiskelija osaa digitaalisen suunnittelun perusteet, graafisen sisällöntuotannon ja niiden hyödyntämisen erilaisissa muotoiluprojekteissa.
Keskeiset sisällöt
Muotoilijan digitaaliset työkalut ja graafinen sisällöntuotanto. Digitaalisen sisällön tuottaminen valo- ja videokuvauksen, niiden jälkikäsittelyprosessien ja digitaalisen piirtämisen avulla. Graafisen suunnittelun perusteet, valo- ja videokuvaus, kuvankäsittely, digitaaliset formaatit, erilaiset julkaisutekniikat ja niiden alustat. 2D- ja 3D-mallintamisen perusteet. 3D-tulostamisen perusteet ja teknisen piirtämisen perusteet
Suoritustavat
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa ohjatusti harjoitustehtävät.
Arviointiasteikko
0 - 5
Yhteyshenkilö
Silfver Jouni


4 DAP70 Ruotsin kieli ja viestintä

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa ja kehittää aikaisemmin oppimaansa ruotsin kielen suullista ja kirjallista taitoa muotoilijan ammatissa. Hän osaa kuvata ammattiaan, tuotteita ja prosesseja kirjallisesti ja suullisesti ruotsin kielellä alan keskeistä sanastoa käyttäen. Hän osaa laatia ruotsinkielisiä kirjallisia ja suullisia esityksiä eri lähteistä saamaansa tietoa muokkaamalla. Hän pystyy hyödyntämään ruotsinkielisiä lähteitä ammatissaan. Hän osaa käyttää muodollista kieltä kirjallisessa ja suullisessa työelämän viestinnässä. Hän osaa kirjoittaa joitain työelämän viestinnän kirjeitä ruotsiksi ja osaa käyttää muodollisia fraaseja suullisessa työelämän viestinnässä. Hän kykenee toimimaan kansainvälisessä työelämässä ruotsin kielellä.
Keskeiset sisällöt
Muotoilun ja opiskelun keskeinen terminologia. Työn hakeminen. Muodollisen kielenkäytön malleja.
Suoritustavat
Opetukseen osallistuminen, kirjallisten ja suullisten oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti, kirjallinen koe ja suullisen viestinnän kokeen osioiden suorittaminen hyväksytysti.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Alakohtaiset tekstit, yleiset ja alakohtaiset kuuntelutehtävät, kirjalliset oppimistehtävät, suulliset tehtävät, alakohtaiset sanastot. Kurssikirjallisuus ilmoitetaan kurssin alussa.
Edeltävät opinnot
Toisen asteen ruotsin kielen opinnot ja taitotasotestissä osoitettu riittävä ruotsin kielen taito.
Muuta huomioitavaa
Arvosanat 1-3 vastaavat tyydyttävää ruotsin kielen osaamista ja 4-5 hyvää ruotsin kielen osaamista. Suullinen viestintä ja kirjallinen viestintä arvostellaan erikseen. Lisäksi kurssista annetaan suoritusmerkintä S.
Yhteyshenkilö
Mokkila-Karttunen Sari


4 DAPS100 Käyttöliittymän muotoilu

Laajuus
10 op
Vieraskielinen osuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa muotoilla käyttöliittymän sovelluksen ja esittää suunnitelmansa visuaalisesti. Opiskelija tuntee käyttöliittymän muotoilun menetelmiä ja käytäntöjä. Opiskelija osaa toteuttaa käyttöliittymän suunnitteluprosessin ja konseptoinnin. Opiskelija osaa suunnitella käyttöliittymän ja siihen liittyvän sujuvan palvelupolun. Opiskelija osaa tehdä käytettävyystutkimusta. Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaan toimintaympäristön sekä sen käyttörajapinnat ja osaa luoda skenaariotyöskentelyn kautta asiakkaalle toimivan käyttöliittymän mallin.
Keskeiset sisällöt
Käyttöliittymään liittyvä asiakaslähtöinen suunnitteluprojekti. Asiakkaan toimintaympäristön ja käyttörajapintojen tutkimus. Asiakaslähtöinen skenaariotyöskentely ja palvelupolkujen rakentaminen. Konseptointi, prototypointi ja sujuvan palvelukokemuksen testaus. Projektin suunnitelma, toteutus, dokumentointi, esittäminen, raportointi ja arviointi.
Suoritustavat
Opiskelija organisoi ja tekee käyttöliittymäsuunnitteluun liittyvän asiakasprojektin. Ryhmäopetukseen osallistuminen, harjoitustehtävien tekeminen ja kirjallisuuteen tutustumine
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
KOLKO, J. 2014. Well-designed: how to use empathy to create products people love. WEINSCHENK, S. 2011. 100 Things Every Designer Needs to Know about
Edeltävät opinnot
Muotoilun perusopinnot
Yhteyshenkilö
Kares Antti


4 DATS200 Graphic Design

Laajuus
10 op
Vieraskielinen osuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa graafisen suunnittelun perusteet ja tunnistaa sen merkityksen ja mahdollisuudet tuotteiden ja palveluiden suunnittelussa ja muotoilussa. Opiskelija osaa käyttää graafisen suunnittelun perustyövälineitä ja tuottaa tuotteille ja palveluille visuaalista materiaalia esittely- ja markkinointikäyttöön.
Keskeiset sisällöt
Graafisen suunnittelun perusteet. Graafisen ohjeiston laatiminen ja soveltaminen. Typografian perusteet. Yritystunnuksen suunnittelu. Visuaalisen materiaalin jakelukanavat ja tekniikat.
Suoritustavat
Luennot ja ohjatut harjoitustehtävät. Osallistuminen graafisen aineiston luontiprojektiin sovitun työnjaon mukaan
Arviointiasteikko
0 - 5
Yhteyshenkilö
Oksanen Hannu, Laukkanen Jaakko


4 DAPS200 Brändin muotoilu

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa brändin tulkinnan ja luomisen periaatteet. Opiskelija osaa soveltaa brändin dna:ta suunnittelussa, muotoilussa ja viestinnässä sekä ymmärtää bränditeorian ja strategian merkityksen organisaatioiden toiminnassa. Opiskelija tunnistaa tuote- ja yrityskuvan osana tuotteen tai palvelun suunnittelua ja markkinointia. Opiskelija osaa luoda visuaalisen ilmeen tuotteelle tai palvelulle sekä tuottaa esittely- ja markkinointimateriaalia.
Keskeiset sisällöt
Yrityksen identiteetin, profiilin ja imagon tunnistaminen Design management ja bränditeorian perusteet Brändin rakentamisen periaatteet Visuaalisen ilmeen luonti ja graafinen suunnittelu Brändi viestinnässä ja visuaalisessa markkinoinnissa
Suoritustavat
Osallistuminen brändinluontiprojektiin sovitun työnjaon mukaan.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
UUSITALO, P. 2013. Brändi & business.
Edeltävät opinnot
Muotoilun perusopinnot
Yhteyshenkilö
Ryynänen Sirpa, Sirviö Timo


4 DAPS300 Hotelli- ja ravintolapalveluiden muotoilu

Laajuus
10 op
Vieraskielinen osuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella asiakaslähtöisen matkailu-, hotelli- ja ravintolapalvelun. Opiskelija osaa tunnistaa olemassa olevien palveluiden muutostarpeet ja kehittää uusia palveluita palvelumuotoilun menetelmin.
Keskeiset sisällöt
Asiakaslähtöinen uusien palveluiden muotoiluprojekti. Tiedonhankinta ja erilaisiin matkailu-, hotelli- ja ravintolapalveluiden konteksteihin perehtyminen. Uuden palvelun konseptointi ja prototypointi.
Suoritustavat
Opiskelija organisoi ja tekee matkailu-, hotelli- tai ravintolapalveluiden suunnitteluprojektin. Ryhmäopetukseen osallistuminen, harjoitustehtävien tekeminen ja kirjallisuuteen tutustuminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
STICKDORN, M. ja SCHNEIDER, J. (ed.) 2010. This is Service Design Thinking. Basics – Tools – Cases.
Edeltävät opinnot
Muotoilun perusopinnot
Yhteyshenkilö
Sirviö Timo


4 DAPS400 Hyvinvoinnin muotoilu

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toteuttaa hyvinvoinnin alueeseen liittyvän muotoiluprojektin. Opiskelija osaa tunnistaa hyvinvointialueen palveluiden kehittämistarpeita asiakkaan, palveluntuottajien ja yhteiskunnan näkökulmasta. Opiskelija osaa kerätä olennaista tietoa ja rajata konkreettisesti käsiteltävän haasteen. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä erilaisissa tehtävissä.
Keskeiset sisällöt
Hyvinvointialaan liittyvä asiakaslähtöinen muotoiluprojekti. Asiakastiedon kerääminen, työstäminen ja jalostaminen ratkaisuiksi. Haastattelut, visualisoinnin eri tekniikat ja osallistavat menetelmät. Projektin suunnitelma, toteutus, dokumentointi, raportointi, esittäminen ja arviointi
Suoritustavat
Opiskelija organisoi ja tekee hyvinvointialan asiakasprojektin. Ryhmäopetukseen osallistuminen, harjoitustehtävien tekeminen ja kirjallisuuteen tutustuminen
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
AHONEN, T. 2016. Palvelumuotoilu sotessa. Palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen. KEIJONEN T., VAAJAKALLIO K. JA HONKONEN J. 2013. Hyvinvoinnin muotoilu.
Edeltävät opinnot
Muotoilun perusopinnot
Yhteyshenkilö
Sirviö Timo


4 DAPS500 Informaatiomuotoilu

Laajuus
10 op
Vieraskielinen osuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa visualisoida tietoa monipuolisesti, havainnollisesti ja vaikuttavasti. Opiskelija osaa soveltaa informaatiomuotoiluosaamista erilaisissa kehittämistehtävissä.
Keskeiset sisällöt
Visualisoitavan tiedon keruu, analysointi, arvottaminen ja saattaminen jaettavaan muotoon. Informaatiomuotoilun kielioppi ja lajityypit. Ihmisen havaintokyvyn rajoitteet ja vahvuudet. Typografia. Informaatiomuotoilun työprosessit, ammatilliset käytänteet ja eettiset kysymykset.
Suoritustavat
Opiskelija organisoi ja tekee informaatiomuotoiluun liittyvän asiakasprojektin. Ryhmäopetukseen osallistuminen, harjoitustehtävien tekeminen ja kirjallisuuteen tutustuminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
KOPONEN, J., HILDEN, J. ja VAPAASALO, T. 2016. Tieto näkyväksi. Informaatiomuotoilun perusteet.
Edeltävät opinnot
Muotoilun perusopinnot, Älytuotteiden muotoilu
Yhteyshenkilö
Sirviö Timo


4 DAPS600 Tapahtuman muotoilu

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella tapahtuman ja sen visuaalisen ilmeen monialaisessa tiimissä hyödyntäen muotoiluajattelun keinoja
Keskeiset sisällöt
Muotoiluajattelun hyödyntäminen tapahtuman suunnittelussa. Tapahtuman kokonaisuuden, brändin ja visuaalisen aineiston suunnittelu. Event Canvas suunnittelumetodina.
Suoritustavat
Osallistuminen muotoiluprojektin toteuttamiseen sovitun työnjaon mukaan. Ryhmäopetukseen osallistuminen, harjoitustehtävien tekeminen ja kirjallisuuteen tutustuminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
FRISSEN, R., JANSSEN, R. ja LUIJER, D. 2016. Event Design handbook – Systematically Design Innovative Events Using the #EventCanvas.
Edeltävät opinnot
Muotoilun perusopinnot
Yhteyshenkilö
Iivarinen Marketta, Sirviö Timo


4 DAPS700 Visuaalinen kommunikaatio

Laajuus
10 op
Vieraskielinen osuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tulkita ja muotoilla visuaalista ja graafista aineistoa muotoiluajattelua hyödyntäen. Opiskelija käyttää kehittyneesti digitaalisia työkaluja ja osaa soveltaa niitä ammattimaisesti asiakasprojekteissa.
Keskeiset sisällöt
Muotoiluajattelu visuaalisen viestinnän ja graafisen suunnittelun pohjana. Havaitsemisen tavat ja hahmolait. Funktionaalisen tiedon kuvantaminen, esim. uudet palvelupolut, opasteet, merkit, symbolit. Informaation visualisointi käyttäjän palvelukokemusten parantamiseksi.
Suoritustavat
Visuaalinen, toiminnallista funktionaalisuutta sisältävä asiakasprojekti. Perehtyminen kurssiaineistoon, projektin kartoitus, suunnitelma ja tuotos. Ryhmäopetuksen osallistuminen, harjoitustehtävien tekeminen ja kirjallisuuteen tutustuminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Edeltävät opinnot
Muotoilun perusopinnot
Muuta huomioitavaa
Voidaan toteuttaa yhdessä ulkomaisen korkeakoulun kanssa.
Yhteyshenkilö
Sirviö Timo


4 DAPS800 Visioivan konseptin muotoilu

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa käyttää tulevaisuuden tekemisen menetelmiä ja soveltaa niitä omaan tai asiakasprojektiin. Opiskelija osaa tunnistaa tulevaisuuden muutostekijöitä, niiden aiheuttajia, syitä ja seurauksia sekä tehdä muotoilua ne huomioiden.
Keskeiset sisällöt
Tulevaisuustutkimuksen menetelmiä, käsitteitä ja teorioita. Visioiva tuote- ja palvelukonseptointi.
Suoritustavat
Opiskelija organisoi ja tekee visioivan tuotteen tai palvelun konseptin suunnitteluprojektin. Ryhmäopetukseen osallistuminen, harjoitustehtävien tekeminen ja kirjallisuuteen tutustuminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
KOKKONEN, V., KUUVA, M., LEPPIMÄKI, S., LÄHTEINEN, V., MERISTÖ, T., PIIRA, S. ja SÄÄSKILAHTI, M. 2005. Visioiva tuotekonseptointi – työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen.
Edeltävät opinnot
Muotoilun perusopinnot
Muuta huomioitavaa
Soveltuu eri alojen opiskelijoille.
Yhteyshenkilö
Silfver Jouni


4 DAPS900 Yhteisen hyvän muotoilu

Laajuus
10 op
Vieraskielinen osuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toteuttaa yhteiskunnan toimintaa kehittävän muotoiluprojektin. Opiskelija osaa rajata käsiteltävän yhteiskunnallisen haasteen ja osaa koota siihen liittyvän asiantuntijaverkoston. Opiskelija osaa soveltaa muotoilulähtöisen innovaatiotoiminnan menetelmää (Frame Innovation) erilaisissa tehtävissä.
Keskeiset sisällöt
Yhteiskunnallinen asiakaslähtöinen muotoiluprojekti. Asiantuntijoiden osallistaminen innovaatioprosessiin. Frame Innovation -menetelmä. Projektin suunnitelma, toteutus, dokumentointi, raportointi, esittäminen ja arviointi.
Suoritustavat
Opiskelija organisoi ja tekee yhteiskuntaan liittyvän kehitysprojektin. Ryhmäopetukseen osallistuminen, harjoitustehtävien tekeminen ja kirjallisuuteen tutustuminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
DORST, K., KALDOR, L, KLIPPAN, L. WATSON, R. & Contributing Authors, 2016. Designing for the Common Good.
Edeltävät opinnot
Muotoilun perusopinnot
Yhteyshenkilö
Sirviö Timo


4 DATS100 Everyday Things

Laajuus
10 op
Vieraskielinen osuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella teollisesti valmistettavia kulutus- ja kertakäyttötuotteita. Opiskelija osaa soveltaa käyttäjälähtöisen konseptimuotoilun menetelmiä.
Keskeiset sisällöt
Esineen käytön, materiaalin ja rakenteen vaikutus muotoon Muotoilumenetelmien soveltaminen tuotesuunnittelussa Tuotteistaminen ja liiketoimintamahdollisuudet
Suoritustavat
Tuotekehitysprojekti ryhmätyöskentelynä, prosessin ja tulosten ammattimainen dokumentointi ja esittäminen
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
NORMAN, D. Design of Everyday Things
Edeltävät opinnot
Muotoilun perusopinnot
Muuta huomioitavaa
Monialaiset toteutukset mahdollisia.
Yhteyshenkilö
Silfver Jouni


4 DATS400 Konseptimuotoilu

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa hyödyntää konseptimuotoilun suunnittelu- ja työmetodeja käytännössä ja tuntee skenaariotyöskentelyyn soveltuvia menetelmiä. Opiskelija osaa suunnitella skenaarioiden pohjalta tulevaisuuden tuotteita ja palveluja.
Keskeiset sisällöt
Konseptisuunnittelun teoria. Skenaariotyöskentely. Konseptien 3D-mallinnus. Tulostus- ja valutekniikat.
Suoritustavat
Luentoihin, harjoituksiin ja työpajoihin osallistuminen. Asiakastyön toteuttamiseen sovitun työnjaon mukaan.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
KEINONEN, T. ja JÄÄSKÖ, V. 2004. Tuotekonseptointi. KETTUNEN, I. 2000. Muodon palapeli.
Edeltävät opinnot
Muotoilun perusopinnot
Yhteyshenkilö
Kettunen Ilkka


4 DATS700 Product Service System

Laajuus
10 op
Vieraskielinen osuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa muotoilla tuotteiden palvelullistamiskonseptin osallistamalla muotoilijat, käyttäjät ja palveluntuottajat kokonaisvaltaisen prosessiin. Opiskelija osaa soveltaa käytännön projektintyöhön teoriaa sekä syventää konseptin luomisessa systeemiajattelun, elinkaariajattelun ja kiertotalouden malleja.
Keskeiset sisällöt
Product Service System -teoria ja -menetelmät. Osallistavan suunnittelun menetelmät. Liiketalouden ansaintalogiikan perusteet. Projektiin soveltuvat englanninkielen käytännöt ja sanastot.
Suoritustavat
Luennot, harjoitukset ja työpajat. Muotoiluprojektin tekeminen. Prosessin ja tulosten ammattimainen dokumentointi ja esittäminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
MIETTINEN, S. 2016. An Introduction to Industrial Service Design. MORELLI, N. 2002. Design Issues: Volume 18, Number 3 Summer 2002. ARMSTRONG, C. 2013. Product-Service Systems Design Thinking for Sustainable Fashion. NIINIMÄKI, K. (toim.
Edeltävät opinnot
Muotoilun perusopinnot Kestävä muotoilu 1
Yhteyshenkilö
Ryynänen Sirpa


4 DATS900 Tuotekehitys ja tuotantoverkostot

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa erilaisia tuotekehitysprosesseja ja hahmottaa tuotantoverkostot alakohtaisesti. Opiskelija osaa laatia muotoilusopimuksia eri osapuolen kanssa ja tunnistaa roolinsa tuotekehitysverkostoissa ja muotoilun kentällä.
Keskeiset sisällöt
Tuotekehityksen teoria ja tuotannon käytännöt. Sopimuskäytännöt, mallisuoja, immateriaalioikeudet. Tuotantoverkostoprosessit alakohtaisesti. Verkostoituminen paikallisesti ja kansainvälisesti. Kiertotalousosaaminen ja ihmislähtöisen soveltaminen.
Suoritustavat
Osallistuminen muotoiluprojektin toteuttamiseen sovitun työnjaon mukaan. Prosessin ja tulosten ammattimainen dokumentointi ja esittäminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
ULRICH, K. ja EPPINGER, S. 2016. Product design and Development. 6th edition.
Edeltävät opinnot
Muotoilun perusopinnot Kestävä muotoilu 1 Konseptimuotoilu
Yhteyshenkilö
Ryynänen Sirpa


4 DATS120 Uniikin tuotteen muotoilu

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella korkealaatuisen uniikin tuotteen. Opiskelija osaa tuottaa tietoa käyttäjän haluista, tarpeista ja vaatimuksista. Opiskelija osaa soveltaa ja käyttää hankittua tietoa käytännön suunnitteluprosessissa ja toimia vuorovaikutteisesti yhteistyötahojen kanssa
Keskeiset sisällöt
Käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmät. Erilaiset tiedonhankintamenetelmät. Uniikin tuotteen suunnittelu ja valmistaminen.
Suoritustavat
Luentoihin, harjoituksiin ja työpajoihin osallistuminen. Asiakastyö sovitun työnjaon mukaan
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opintojaksokohtaiset materiaalit.
Edeltävät opinnot
Muotoilun perusopinnot, DAP40 Materiaaliteknologia
Yhteyshenkilö
Nylund Risto


4 DATS140 Taideteoksen muotoilu

Laajuus
10 op
Vieraskielinen osuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tehdä taideteoksen asiakasprojektina tai oman ilmaisun kehittämiseen tähtäävänä toimintana. Opiskelija osaa huomioida teoksen elinkaariajattelun, ekologisuuden, eettisyyden, ajan, paikan, tilan sekä ympäristön kontekstin. Opiskelija tunnistaa asiakkaan tai yhteisöllisen tahon antamat taiteellisen teoksen reunaehdot, osaa johtaa tavoitteellisesti omaa taiteellista työskentelyä yksilönä, työryhmissä tai yhteistoiminnallisessa projektissa. Hän kehittää omaa näkemyksellisyyttään kokemustaan asiakaslähtöisessä luovassa työskentelyssä
Keskeiset sisällöt
Luovat taiteen tekemisen tavat. Asiakastarpeen kartoittaminen ja tutkiminen, neuvottelutaidot. Luonnostelutekniikat taideteoksen lähtökohdista. Konseptivaihtoehtojen tuottaminen ja esittäminen. Teoksen valmistus ja projektin dokumentointi.
Suoritustavat
Osallistuminen taideteoksen suunnitteluun ja toteutukseen ohjattuna projektina. Taideteos tehdään yksin, ryhmänä tai yhteistoiminnallisena projektina. Projektin dokumentointi ja esittäminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
ARNKIL, H. 2007. Värit havaintojen maailmassa. TÖYSSY, S., VARTIAINEN, L. ja VIITANEN, P. 2009. Visuaalisen kulttuurin käsikirja. SEPPÄ, A. 2012. Kuvien tulkinta.
Edeltävät opinnot
Muotoilun perusopinnot
Yhteyshenkilö
Miettinen Sirpa


4 DAHAR100 Harjoittelu 1

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toimia työelämän yleisten vaatimuksien mukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa oman alansa tietoja ja taitoja työelämässä tunnistaa vastuunsa ja velvoitteensa ammatillisissa työtehtävissä.
Keskeiset sisällöt
Harjoittelupaikan hankinta ja harjoittelun tavoitteiden asettaminen. Ammatilliset työtehtävät. Organisaatiokulttuurit. Työehtosopimukset
Suoritustavat
Harjoittelu suoritetaan koulutusalaan liittyvässä kotimaisessa tai ulkomaisessa yrityksessä, julkisyhteisössä tai muussa soveltavassa organisaatiossa. Harjoittelu voi tapahtua myös Savonia Muotoilun Studiossa tai Savonia amk:n tki-hankkeissa. Harjoittelu on osa opiskelijan henkilökohtaista erikoistumista ja kytkeytyy kiinteänä osana oman uravalintojen opintoihin. Opiskelija raportoi harjoittelun.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Edeltävät opinnot
Perusopinnot. Ammattiopintoja 60 opintopistettä tai vastaavat opinnot.
Yhteyshenkilö
Mähönen Raili


4 DAHAR200 Harjoittelu 2

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa asettaa tavoitteita ammatillisen osaamisen laajentamiseksi ja syventämiseksi. Opiskelija osaa arvioida ammatillisen osaamisen kehitystään harjoittelussa ja osaa analysoida ja raportoida ammatillisen kehittymisprosessinsa.
Keskeiset sisällöt
Harjoittelupaikan hankinta ja harjoittelun tavoitteiden asettaminen. Ammatilliset työtehtävät. Organisaatiokulttuurit. Työehtosopimukset. Työajan ja työprosessien seuraaminen.
Suoritustavat
Harjoittelu suoritetaan koulutusalaan liittyvässä kotimaisessa tai ulkomaisessa yrityksessä, julkisyhteisössä tai muussa soveltavassa organisaatiossa. Myös työskentely yrittäjänä, projektityöskentely erilaisissa hankkeissa, taiteellinen työ, yritysprojekti, muotoilukilpailu tai oman innovaation kehittäminen soveltuvat harjoitteluksi. Opiskelija raportoi harjoittelun.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Edeltävät opinnot
Perusopinnot. Ammattiopintoja 60 opintopistettä tai vastaavat opinnot ja Harjoittelu 1.
Yhteyshenkilö
Mähönen Raili


4 DAHAR300 Harjoittelu 3

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toimia työelämää kehittävästi ja toimintatapoja uudistavasti. Opiskelija osaa soveltaa oman alansa tietoja ja taitoja työelämässä tunnistaa vastuunsa ja velvoitteensa ammatillisissa työtehtävissä.
Keskeiset sisällöt
Harjoittelupaikan hankinta ja harjoittelun tavoitteiden asettaminen. Ammatilliset työtehtävät ja niiden kehittäminen. Työprosessien dokumentointi ja analysointi. Työn tuloksellisuuden arviointi
Suoritustavat
Harjoittelu suoritetaan koulutusalaan liittyvässä kotimaisessa tai ulkomaisessa yrityksessä, julkisyhteisössä tai muussa soveltavassa organisaatiossa. Harjoittelu voi tapahtua myös Savonia Muotoilun Studiossa tai Savonia amk:n tki-hankkeissa. Harjoittelu on osa opiskelijan henkilökohtaista erikoistumista ja kytkeytyy kiinteänä osana oman uravalintojen opintoihin. Opiskelija raportoi harjoittelun.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Edeltävät opinnot
Perusopinnot. Ammattiopintoja 60 opintopistettä tai vastaavat opinnot, Harjoittelu 1 ja Harjoittelu 2 hyväksytyt suoritukset
Yhteyshenkilö
Mähönen Raili


4 SAVONT1 Opinnäytetyö

Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - valita oman alan ja oman ammatillisen kehittymisen kannalta sopivan opinnäytetyöaiheen sekä perustella valintaansa eri näkökulmista. - suunnitella ja toteuttaa työelämäläheinen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - soveltaa tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa opinnäytetyöprosessissa ja oman asiantuntijuutensa kehittämisessä. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyön aiheeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. - arvioida opinnäytetyöprosessiaan, sen luotettavuutta ja eettisyyttä sekä työn aikana tapahtunutta ammatillista kasvuaan ja oppimistaan. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan. - kirjoittaa omasta opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen.
Keskeiset sisällöt
SAVONT1 Opinnäytetyö 15 op ONT10: Opinnäytetyön suunnittelu (5 op) - opinnäytetyöhön ja sen tekemiseen orientoituminen - aiheen valitseminen ja rajaaminen - opinnäytetyön suunnitelman laatiminen ja taustamateriaalin kokoaminen ONT20 Opinnäytetyön toteutus (5 op) - opinnäytetyön tekeminen - opinnäytetyön tulokset/tuotos ONT30 Opinnäytetyön viimeistely (5 op) - opinnäytetyön raportointi ja julkaiseminen ONT40 Kypsyysnäyte
Suoritustavat
Opinnäytetyö on aina työelämäläheinen. Suoritustapa voi olla: a) Kehittämistyö, jonka opiskelija tai opiskelijaryhmä suunnittelee ja toteuttaa käyttäjän tai tilaajan tarpeisiin. Kehittämisen kohteena voi olla esim. tuote, palvelu, prosessi, työmenetelmä, oppi- tai ohjemateriaali, digitaalinen aineisto tai ohjattu toiminta. Opiskelija esittää kehittämistyönsä suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin tuotoksesta ja sen jatkokehittämistarpeista ammattialalle soveltuvassa raportointimuodossa. b) Tutkimuksellinen opinnäyte, jossa opiskelija tai opiskelijaryhmä lähestyy oman alan käytännön ongelmaa tai kehittämiskohdetta tarkoituksenmukaisin tutkimuksen menetelmin. Opiskelija laatii työnsä suunnittelusta, toteutuksesta, tuloksista ja niiden tulkinnasta raportin. c) Produktio, jossa opiskelija tai opiskelijaryhmä osoittaa osaamistaan asiantuntijana tai taiteilijana suunnittelemalla ja toteuttamalla esim. tapahtuman, seminaarin tai taiteellisen esityksen. Opiskelija esittää työnsä suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin tuotoksesta ammattialalle soveltuvassa raportointimuodossa. d) Koostettu opinnäytetyö, jossa opintojen aikana toteutetaan ja raportoidaan opinnäytetyöksi suunnitellut osat (esim. projektit). Opinnäytetyöhön kuuluvassa kokoavassa kirjallisessa synteesissä, artikkelissa tai muussa julkaisussa opiskelija esittää työn osien keskeiset tulokset/tuotokset ammattialalle soveltuvassa muodossa. Opiskelija valitsee opinnäytetyön suoritustavaksi joko SAVONT1 tai SAVONT2
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opinnäytetyö -opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Linden Jari


5 DNONT10 Opinnäytetyön suunnittelu

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - valita oman alan ja oman ammatillisen kehittymisen kannalta perustellun opinnäytetyöaiheen sekä perustella valintaansa eri näkökulmista - suunnitella ja toteuttaa opinnäytetyön aihekuvauksen ja täydentää sen työsuunnitelmaksi - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan.
Keskeiset sisällöt
- opinnäyteyön aiheen valitseminen ja rajaaminen sekä aihekuvauksen tekeminen - ohjaus- ja hankkeistamissopimus - opinnäyteyön ohjaajan määrittyminen - tiedonhankinnan ohjaus - opinnäytetyön työsuunnitelman laatiminen ja taustamateriaalin kokoaminen
Suoritustavat
Opinnäytetyöinfoon osallistuminen, aihekuvauksen tekeminen, itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta, opinnäytetyön suunnitelman esittely seminaarissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Kettunen Ilkka


5 DNONT20 Opinnäytetyön toteutus

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - toteuttaa työelämäläheisen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - soveltaa tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa opinnäytetyöprosessissa ja oman asiantuntijuutensa kehittämisessä. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyön aiheeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan.
Keskeiset sisällöt
- opinnäytetyön itsenäinen tekeminen - opinnäytetyön tekemisen eri vaiheisiin liittyvä ohjaus - opinnäytetyön tulokset/tuotos - työn esittely seminaarissa
Suoritustavat
Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot sekä opinnäytetyön suunnittelu 5 op -opintojakso.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Kettunen Ilkka


5 DNONT30 Opinnäytetyön viimeistely

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. - arvioida opinnäytetyöprosessiaan, sen luotettavuutta ja eettisyyttä sekä työn aikana tapahtunutta ammatillista kasvuaan ja oppimistaan. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan. - kirjoittaa omasta opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen.
Keskeiset sisällöt
- opinnäytetyön ja sen raportin muokkaus ja viimeistely seminaarissa sekä ohjaajalta saadun palautteen mukaisesti - opinnäytetyön plagiointitarkistus - opinnäytetyön luovuttaminen arvioitavaksi
Suoritustavat
Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot. XXONT10 Opinnäytetyön suunnittelu 5 op XXONT20 Opinnäytetyön toteutus 5 op
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Kettunen Ilkka


5 DNONT40 Kypsyysnäyte

Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - kirjoittaa opinnäytetyönsä aihealueelta ammattikorkeakouluasetuksen (A352/2003 10§) mukaisen kypsyysnäytteen, joka osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa - käsitellä kypsyysnäytteen tehtävänannossa esitettyä aihetta asiantuntevasti, johdonmukaisesti ja tehtävänantoa vastaavasti - osaa tiivistää tekstin ja esittää lukijalle olennaisen tiedon - kirjoittaa asiatyylillä ja kielelliset virheettömästi.
Keskeiset sisällöt
Kypsyysnäytteeseen ilmoittautuminen ja sen kirjoittaminen
Suoritustavat
Kypsyysnäytteeseen ilmoittaudutaan sen jälkeen, kun opinnäytetyö on jätetty arvioitavaksi. Kypsyysnäytteen kirjoittaminen annettua tehtävänantoa vastaavasti. Tutkinto-opiskelija kirjoittaa opinnäytetyöhön kuuluvan kypsyysnäytteen suomen tai ruotsin kielellä ammattikorkeakouluasetuksen § 10 mukaisesti. Mikäli opiskelijan koulusivistyskieli on muu kuin suomi tai ruotsi tai hän on saanut koulusivistyksensä ulkomailla, hän kirjoittaa kypsyysnäytteen joko suomeksi tai englanniksi (A 352/2003 § 8 ja 10). Ohjaaja laatii opinnäytetyön sisältöalueelta kypsyysnäyteaiheet. Opiskelija kirjoittaa kypsyysnäytteen valitsemastaan aiheesta tenttiolosuhteissa ilman lähdeaineistoa. Kypsyysnäytteen laajuus on noin neljä käsinkirjoitettua konseptipaperin sivua eli 400-600 sanaa. Kypsyysnäytteen kirjoittamiseen voi käyttää enintään kolme tuntia (3x60 min).
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija saa kypsyysnäytteen tehtävänannon kirjoitustilaisuudessa.
Edeltävät opinnot
SAVONT1 Opinnäytetyö 15 op tai SAVONT2 Opinnäytetyö 15 op kokonaisuudessaan.
Muuta huomioitavaa
Kypsyysnäyte mainitaan erikseen tutkintotodistuksessa.
Yhteyshenkilö
Kettunen Ilkka


4 SAVONT2 Opinnäytetyö

Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - valita oman alan ja oman ammatillisen kehittymisen kannalta innovatiivisen opinnäytetyöaiheen sekä perustella valintaansa eri näkökulmista. - suunnitella ja toteuttaa työelämäläheinen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - soveltaa tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa opinnäytetyöprosessissa ja oman asiantuntijuutensa kehittämisessä. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyön aiheeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. - arvioida opinnäytetyöprosessiaan, sen luotettavuutta ja eettisyyttä sekä työn aikana tapahtunutta ammatillista kasvuaan ja oppimistaan. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan. - kirjoittaa omasta opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen.
Keskeiset sisällöt
SAVONT2 Opinnäytetyö 15 op ONT50 Opinnäytetyö, projekti 1 (5 op) ONT60 Opinnäytetyö, projekti 2 (5 op) ONT70 Opinnäytetyöprojektien synteesi ja julkistaminen (5 op) ONT80 Kypsyysnäyte
Suoritustavat
Opinnäytetyö on aina työelämäläheinen. Suoritustapa voi olla: a) Kehittämistyö, jonka opiskelija tai opiskelijaryhmä suunnittelee ja toteuttaa käyttäjän tai tilaajan tarpeisiin. Kehittämisen kohteena voi olla esim. tuote, palvelu, prosessi, työmenetelmä, oppi- tai ohjemateriaali, digitaalinen aineisto tai ohjattu toiminta. Opiskelija esittää kehittämistyönsä suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin tuotoksesta ja sen jatkokehittämistarpeista ammattialalle soveltuvassa raportointimuodossa. b) Tutkimuksellinen opinnäyte, jossa opiskelija tai opiskelijaryhmä lähestyy oman alan käytännön ongelmaa tai kehittämiskohdetta tarkoituksenmukaisin tutkimuksen menetelmin. Opiskelija laatii työnsä suunnittelusta, toteutuksesta, tuloksista ja niiden tulkinnasta raportin. c) Produktio, jossa opiskelija tai opiskelijaryhmä osoittaa osaamistaan asiantuntijana tai taiteilijana suunnittelemalla ja toteuttamalla esim. tapahtuman, seminaarin tai taiteellisen esityksen. Opiskelija esittää työnsä suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin tuotoksesta ammattialalle soveltuvassa raportointimuodossa. d) Koostettu opinnäytetyö, jossa opintojen aikana toteutetaan ja raportoidaan opinnäytetyöksi suunnitellut osat (esim. projektit). Opinnäytetyöhön kuuluvassa kokoavassa kirjallisessa synteesissä, artikkelissa tai muussa julkaisussa opiskelija esittää työn osien keskeiset tulokset/tuotokset ammattialalle soveltuvassa muodossa. Opiskelija valitsee opinnäytetyön suoritustavaksi joko SAVONT1 tai SAVONT2
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opinnäytetyö -opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Linden Jari


5 DNONT50 Opinnäytetyö, projekti 1

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - suunnitella ja toteuttaa työelämäläheisen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyöprojektin aihealueeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan.
Keskeiset sisällöt
Opinnäytetyön osaksi sijoittuvan projektin suunnittelu, toteutus ja raportointi
Suoritustavat
Opinnäytetyöhön sisältyvän projektin projektisuunnitelman esittely ja hyväksyminen. Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta. Projektin toteuttaminen ja raportointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot.
Yhteyshenkilö
Kettunen Ilkka


5 DNONT60 Opinnäytetyö, projekti 2

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - suunnitella ja toteuttaa työelämäläheinen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyöprojektin aihealueeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan.
Keskeiset sisällöt
Opinnäytetyön osaksi sijoittuvan projektin suunnittelu, toteutus ja raportointi
Suoritustavat
Opinnäytetyöhön sisältyvän projektin projektisuunnitelman esittely ja hyväksyminen. Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta. Projektin toteuttaminen ja raportointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Kettunen Ilkka


5 DNONT70 Opinnäytetyöprojektien synteesi ja julkistaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta - arvioida opinnäytetyöprosessiaan, sen luotettavuutta ja eettisyyttä sekä työn aikana tapahtunutta ammatillista kasvuaan ja oppimistaan. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan kirjallisen synteesin, artikkelin, raportin tai muun julkaisun.
Keskeiset sisällöt
Opinnäytetyöhön kuuluvassa kokoavassa kirjallisessa synteesissä, artikkelissa tai muussa julkaisussa opiskelija esittää työn osien keskeiset tulokset/tuotokset ammattialalle soveltuvassa muodossa. Opinnäytetyön esittely seminaarissa.
Suoritustavat
Opinnäytetyön osana toteutettujen projektien kokoava raportointi, opinnäytetyön esittely seminaarissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot. XXONT50 Opinnäyteyö, projekti 1, 5 op XXONT60 Opinnäytetyö, projekti 2, 5 op
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Kettunen Ilkka


5 DNONT80 Kypsyysnäyte

Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - kirjoittaa opinnäytetyönsä aihealueelta ammattikorkeakouluasetuksen (A352/2003 10§) mukaisen kypsyysnäytteen, joka osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa - käsitellä kypsyysnäytteen tehtävänannossa esitettyä aihetta asiantuntevasti, johdonmukaisesti ja tehtävänantoa vastaavasti - osaa tiivistää tekstin ja esittää lukijalle olennaisen tiedon - kirjoittaa asiatyylillä ja kielelliset virheettömästi.
Keskeiset sisällöt
Kypsyysnäytteeseen ilmoittautuminen ja sen kirjoittaminen
Suoritustavat
Kypsyysnäytteeseen ilmoittaudutaan sen jälkeen, kun opinnäytetyö on jätetty arvioitavaksi. Kypsyysnäytteen kirjoittaminen annettua tehtävänantoa vastaavasti. Tutkinto-opiskelija kirjoittaa opinnäytetyöhön kuuluvan kypsyysnäytteen suomen tai ruotsin kielellä ammattikorkeakouluasetuksen § 10 mukaisesti. Mikäli opiskelijan koulusivistyskieli on muu kuin suomi tai ruotsi tai hän on saanut koulusivistyksensä ulkomailla, hän kirjoittaa kypsyysnäytteen joko suomeksi tai englanniksi (A 352/2003 § 8 ja 10). Ohjaaja laatii opinnäytetyön sisältöalueelta kypsyysnäyteaiheet. Opiskelija kirjoittaa kypsyysnäytteen valitsemastaan aiheesta tenttiolosuhteissa ilman lähdeaineistoa. Kypsyysnäytteen laajuus on noin neljä käsinkirjoitettua konseptipaperin sivua eli 400-600 sanaa. Kypsyysnäytteen kirjoittamiseen voi käyttää enintään kolme tuntia (3x60 min).
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija saa kypsyysnäytteen tehtävänannon kirjoitustilaisuudessa.
Edeltävät opinnot
SAVONT1 Opinnäytetyö 15 op tai SAVONT2 Opinnäytetyö 15 op kokonaisuudessaan.
Muuta huomioitavaa
Kypsyysnäyte mainitaan erikseen tutkintotodistuksessa.
Yhteyshenkilö
Kettunen Ilkka


Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.