Opiskelijoita kahvip�yd�ss�.





DM21SP Musiikkipedagogin tutkinto-ohjelma

Opetussuunnitelman vastuuhenkilö: Sari Mokkila-Karttunen

Koulutuksen lähtökohdat

Musiikin koulutusohjelma johtaa musiikkialan ammattikorkeakoulututkintoon, tutkintonimike on musiikkipedagogi (AMK). Opintojen laajuus on 240 opintopistettä ja kesto 4 vuotta. Tutkinnon tuottama osaaminen vastaa Euroopan unionin alueella yhteisesti määriteltyä korkeakoulutasoa, mikä mahdollistaa työvoiman ja asiantuntijoiden liikkumisen.

Ensimmäisen opintovuoden keväällä tutkinto-ohjelman opiskelija valitsee oman syventymispolun, profiilin. Valmistuttuaan musiikkipedagogilla on laajat musiikkialan tiedot ja taidot käytännön musisoinnissa ja soveltamisessa erilaisissa muuttuvissa toimintaympäristöissä. Solistinen osaaminen, yhteismusisointi-ja kamarimusiikkitaidot, teoreettiset ja tutkimukselliset tiedot ja uuden luominen ovat vahva ammatillisen itseymmärryksen pohja niin klassisessa kuin rytmimusiikissa. Opintoihin kuuluu moniammatillisia projekteja ja produktioita, jotka auttavat opiskelijaa verkottumaan eri ammattialojen kanssa ja siten työllistymään paremmin.

Musiikkipedagogin tutkintoon sisältyvät ammatillisen opettajakorkeakoulun kanssa yhdessä järjestettävät monipuoliset kasvatustieteelliset ja ainepedagogiset opinnot (60op) opetusharjoitteluineen. Koulutus antaa yleisen opettajan pätevyyden.

Kokonaisuudessaan musiikkipedagogin opinnot mahdollistavat luovaksi ammattilaiseksi, monipuoliseksi taiteilijaksi, tiedostavaksi pedagogiksi sekä innovatiiviseksi työelämän taitajaksi kehittymisen.

Osaamistavoitteet

Musiikkipedagogin koulutus vastaa eurooppalaista ja suomalaisen koulutusjärjestelmän tasoa 6 (kansallinen viitekehys).



Koulutuksen osaamisprofiili muodostuu musiikkialan työelämälähtöisistä sekä ammattikorkeakoulun yhteisistä ja valtakunnallisista alan kompetensseista. Opetussuunnitelmiin sisältyy neljä strategisesti valittua osaamisteemaa: elinikäinen oppiminen, innovaatiot, kansainvälisyys ja työhyvinvointi.



Opintojen rakenne

Musiikkipedagogin opinnot ovat 240 opintopistettä. Opetussuunnitelman mukaan yksi opiskeluvuosi vastaa 60 opintopistettä, mikä tarkoittaa 1600 tuntia opiskelijan työtä. Opiskelijan työ koostuu mm. lähitunneista, etä- ja itsenäisestä opiskelusta, verkko-opiskelusta ja harjoittelusta. Opiskelu sisältää työelämälähtöistä tutkimus- ja kehittämistoimintaa.

Asiantuntijuuden kehittyminen

Savonian opetussuunnitelmissa opintojaksot muodostavat laajempia opintokokonaisuuksia. Näin ne tukevat opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan yhdistyminen.

Musiikkipedagogin opetussuunnitelma on laadittu niin, että
- tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
- koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen
- koulutus antaa valmiudet kehittää musiikkialan työtä.
Opiskelija
- laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman, jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan (sisältää vähintään 5 opintopistettä opiskelua vieraalla kielellä)
- vastaa opintojensa etenemisestä.

Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.

Opiskelijan ammatillisen kasvun sisällöllistä etenemistä kuvataan vuositeemoilla.



Musiikkipedagogin opinnot etenevät tavoitteellisesti kohti asiantuntijuutta.

Koulutuksen toteutus

Savoniassa pedagogisena lähtökohtana on Open Innovation Space (OIS 2.0) -malli. Se yhdistää laadukkaan koulutuksen sekä työelämäläheisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan. Työelämäläheisessä koulutuksessa korostuvat opiskelijoiden motivaatio ja opintoihin sitoutuminen. Opiskelijoiden asiantuntijuuden kehittymistä edistetään erilaisissa oppimisympäristöissä, mahdollistamalla monimuotoinen, aikaan ja paikkaan sitomaton ympärivuotinen opiskelu sekä hyödyntämällä laajasti työn opinnollistamista. Opiskelijoiden kokonaisvaltainen ohjaus sekä aikaisemman osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen ovat osa opiskelijoiden henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa.

Savonian koulutusten työelämälähtöisyys toteutuu opettajien monimuotoisen verkostoitumisen kautta. Verkostot varmistavat myös substanssiasiantuntijuuden jatkuvan kehittymisen. Henkilöstö luo oppimistilanteita ja tukee opiskelijan oppimista. Opiskelijapalvelut, kirjasto- ja tietopalvelut, kansainvälisyyspalvelut ja muut korkeakoulupalvelut auttavat opiskelussa. Koulutuksessa noudatetaan esteettömyyden sekä kestävän kehityksen periaatteita.

Opetus nähdään oppimisprosessiperustaisena ohjauksena, jossa opiskelijan oppimisprosessi etenee ajallisesti asteittain sekä ennalta suunniteltuna että tavoitteellisena. Opettajat tukevat oppimisprosessia soveltaen erilaisia pedagogisia malleja ja käytänteitä, kuten tutkivaa oppimista, dialogista oppimista, verkko-oppimista, projektioppimista ja yhteistoiminnallista oppimista. Opiskelijan lähtötaso huomioidaan henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa (HOPS) tarjoamalla vaihtoehtoisia tapoja suorittaa opintojaksoja sekä eriyttämällä tehtäviä. Ammatillista kasvua tuetaan systemaattisella, opiskelijalähtöisellä ohjauksella koko koulutuksen ajan. Ammatillisen kasvun ohjaus on mallinnettu osaksi opetussuunnitelman toteuttamista.

Opetuksessa korostetaan musiikkipedagogin (amk) ammatin edellyttämää yhteistoiminnallisuutta ja itseohjautuvuutta. Opiskelu edellyttää aktiivista läsnäoloa lähiopetuksessa, jolloin erityisesti pienryhmissä ja seminaarityyppisessä työskentelyssä osallistuminen on välttämätöntä. Opetusta järjestetään joustavasti sekä yksilö- että ryhmäopetuksena. Osa opinnoista suoritetaan yhteistoiminnallisesti, esimerkiksi yhteisproduktioina muiden alojen opiskelijoiden kanssa. Opiskeluryhmässä harjoitellaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja sekä työyhteisössä tarvittavia ammatillisia valmiuksia. Henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa tehtäessä otetaan huomioon musiikkialan työssä tarvittavan kansainvälisyysosaamisen kehittyminen. Opiskelijalla on mahdollisuus sisällyttää opintoihinsa ulkomailla suoritettuja opintoja. Musiikkipedagogi (amk) tutkinnon opinnoista 60 op voidaan suorittaa tarvittaessa englanniksi.


Opintojaksotaulukko

Koodi Nimi 1 S 1 K 2 S 2 K 3 S 3 K 4 S 4 K
 
Perusopinnot
4 KMYY111 Ammattialan perusteet 5              
4 DXR1000 Svenska för musik och dans   5            
4 DXE1000 English for Music and Dance Teachers 5              
4 KMYY112 Taiteen tutkimuksen perusteet         5      
 
Ammattiopinnot
Musiikillinen osaaminen
Kaikille yhteiset opinnot
4 KMMZ916 Musiikin hahmottaminen 1 5              
4 KMMZ917 Musiikin hahmottaminen 2     5          
4 KMMZ918 Musiikin hahmottaminen 3       5        
4 KMMZ919 Musiikin hahmottaminen 4         5      
4 KMMZ901 Yhteismusisointi 1 5              
4 KMMZ902 Yhteismusisointi 2     5          
4 DMYPR01 Projektityöskentely 1   5            
4 DMYPR02 Projektityöskentely 2       5        
4 DMYIN014 Instrumenttiopinnot C-taso 1   10            
4 KMMZ903 Vapaa säestys ja improvisaatio   5            
Syventävät opinnot
Musiikkioppilaitoksen opettajan syventävät opinnot
4 DMXIN01 Instrumenttiopinnot C-taso 2 - 4       20        
4 DMXIN02 Instrumenttiopinnot B-taso 1           20    
4 DMXIN03 Instrumenttiopinnot B-taso 2               20
Musiikin opettajan syventävät opinnot
4 DMZIN01 Instrumenttiopinnot C-taso 2       5        
4 DMZIN02 Instrumenttiopinnot C-taso 3           5    
4 DMZIN03 Instrumenttiopinnot C-taso 4               10
4 DMZTÄ01 Täydentävät instrumenttiopinnot 1       5        
4 DMZTÄ02 Täydentävät instrumenttiopinnot 2           5    
4 KMMZ913 Perehtyminen bändisoittimiin       5        
4 KMMZ904 Maailmanmusiikki       5        
4 KMMZ906 Musiikin luova tuottaminen 1         5      
4 KMMZ907 Musiikin luova tuottaminen 2             5  
4 DMZSJ01 Musiikin sovitus ja johto           5    
4 DMZMM01 Monimuotoinen muusikkous               5
Pedagoginen osaaminen
Kasvatustieteelliset perusopinnot
4 KMPY201 Opettaminen ammattina 5              
4 KMPY202 Oppiminen ja opetussuunnitelmat     5          
4 KMPY203 Ohjaus ja arviointi         5      
4 KMPY204 Tutkiva opettajuus             5  
Ammattipedagoginen osaaminen
4 KMPM111 Musiikkipedagogiikka 5              
4 KMPM112 Evaluation and feedback     5          
4 KMPM117 Pedagogiikan eri kontekstit         5      
4 KMPM113 Työelämävalmiudet kulttuurialalla             5  
4 KMPM115 Pääaineen pedagogiikka ja opetusharjoittelu 1a     5          
4 KMPM116 Pääaineen pedagogiikka ja opetusharjoittelu 1b         5      
4 KMPX200 Pääaineen pedagogiikka ja opetusharjoittelu 2             5  
4 KMPM118 Kansalais- ja kansanopistoharjoittelu             5  
4 KMPM114 Ryhmäopetuksen pedagogiikka ja opetusharjoittelu             5  
 
Harjoittelu
Harjoittelu
4 DMYHA01 Harjoittelu 1           5    
4 DMYHA02 Harjoittelu 2             5  
4 DMYHA03 Harjoittelu 3               5
 
Opinnäytetyö
Opinnäytetyö
4 SAVONT1 Opinnäytetyö         15      
   5 KMONT10 Opinnäytetyön suunnittelu         5      
   5 KMONT20 Opinnäytetyön toteutus             5  
   5 KMONT30 Opinnäytetyön viimeistely               5
   5 KMONT40 Kypsyysnäyte               0
4 SAVONT2 Opinnäytetyö         15      
   5 KMONT50 Opinnäytetyö, projekti 1         5      
   5 KMONT60 Opinnäytetyö, projekti 2             5  
   5 KMONT70 Opinnäytetyöprojektien synteesi ja julkistaminen               5
5 KMONT80 Kypsyysnäyte               0
 
Valinnaiset opinnot
Valinnaiset opinnot
4 DMS15VV1 Valinnaiset opinnot 1 5              
4 DMS15VV2 Valinnaiset opinnot 2     5          
4 DMS15VV3 Valinnaiset opinnot 3         5      

Opintojaksokuvaukset

4 KMYY111 Ammattialan perusteet

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee oppilaitoksen ja oman koulutusohjelmansa ja osaa suunnitella ja edistää opintojaan sekä ammatillista kasvuaan itsenäisesti. Lisäksi hän tiedostaa oman minäkuvansa ja ymmärtää ammatti-identiteetin muotoutumisen keskeisiä tekijöitä. Opiskelija osaa käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa apunaan monipuolisesti sekä opiskelussa että työelämässä. Opiskelija tuntee tiedonhaun perusperiaatteet ja hänellä on valmiudet käyttää kirjaston tietojärjestelmiä. Opiskelijalla on rytmiset perusvalmiudet oman alan instrumenttiopintoihin.
Keskeiset sisällöt
Opiskelu ja oppiminen sekä niihin vaikuttavat tekijät. Opiskelussa sekä opettamisessa käytettävät yleisimmät tietotekniset sovellukset. Kirjaston tietojärjestelmät ja tiedonkäsittelytavat.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja ohjaukseen. Hyväksytysti laadittu henkilökohtainen opintosuunnitelma. Hyväksytysti suoritetut tehtävät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson toteutussuunnitelmassa
Yhteyshenkilö
Onttonen Jukka


4 DXR1000 Svenska för musik och dans

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää ruotsin kielen ja viestinnän suullisen ja kirjallisen taidon merkityksen työelämässä ja on kiinnostunut kehittämään kielitaitoaan sekä ymmärtää muodollisten kielenkäyttömallien merkityksen työelämässä. Hän osaa tuoda esiin omaa osaamistaan ruotsin kielellä suullisesti ja kirjallisesti. Hän pystyy hyödyntämään ruotsin kieltä opetustilanteessa. Hän osaa muokata alan eri lähteistä saamansa tiedon suulliseksi ja kirjalliseksi esitykseksi ruotsin kielellä. Hän hallitsee musiikki ja tanssialan keskeisen ammattiterminologian. Opiskelijalla on kyky kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen.
Keskeiset sisällöt
Musiikki- ja tanssialan keskeinen terminologia, työnhaku, oma ura, alan teoksen kuvaus ja arvostelu sekä viestintä työelämässä. Opintojakso sisältää sekä suullista että kirjallista viestintää.
Suoritustavat
Lähiopetukseen osallistuminen, lähiopetuksen suullisten ja kirjallisten harjoitusten suorittaminen. Musiikki- ja tanssialan sekä pedagogiikan tekstien lukeminen ja niihin liittyvien luetunymmärtämis-, rakenne- ja sanastotehtävien suorittaminen sekä suullisen esitelmän tai ohjaustuokion laatiminen itsenäisesti. Kirjallisen kokeen ja suullisen kokeen osioiden suorittaminen hyväksytysti. Opintojakso voidaan katsoa suoritetuksi hyväksytyllä alakohtaisella tasokokeella.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Alaan liittyvät tekstit ja harjoitukset. Opiskelua tukeva verkkomateriaali.
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja.
Yhteyshenkilö
Ruhanen Lea


4 DXE1000 English for Music and Dance Teachers

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Opiskelija ymmärtää englannin kielen ja viestinnän suullisen ja kirjallisen taidon merkityksen työelämässä ja on kiinnostunut kehittämään kielitaitoaan sekä ymmärtää muodollisten kielenkäyttömallien merkityksen työelämässä. Opiskelija osaa tuoda esiin omaa osaamistaan englannin kielellä suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa muokata alan eri lähteistä saamansa tiedon suulliseksi ja kirjalliseksi esitykseksi englannin kielellä. Hän tuntee musiikki- ja tanssialan keskeisen ammattiterminologian. Opiskelija osaa toimia työelämän kirjallisissa ja suullisissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa englannin kielellä. Opiskelija kykenee monikulttuuriseen yhteistyöhön.
Content
Small talk. Introductions. Language of discussions. Formal and informal language. Language of formal presentations. Education terminology. Job application. Articles and vocabulary related to dance and music. Writing emails and letters. Grammar revision. Finnish culture and intercultural communication.
Requirements
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen. Suullisten ja kirjallisten tehtävien suorittaminen. Moodle-tentti.
Grading Scale
Passed - 0
Course material
Moodlessa, ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Prerequisites
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Contact
Raphenon-Onttonen Julienne


4 KMYY112 Taiteen tutkimuksen perusteet

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tiedostaa erilaisia musiikin ja tanssin tutkimuskäytänteitä ja osaa valita kysymyksenasetteluunsa sopivan menetelmän. Opiskelija ymmärtää tutkimuksen tekemisen perinnettä, vaatimuksia ja kriteereitä. Hän myös hallitsee asiatyylisen kirjoittamisen ja oman korkeakoulunsa opinnäytetyön tekemisen periaatteet, kriteerit ja raportointikäytännöt.
Keskeiset sisällöt
Opintojaksolla luodaan teoreettista ja menetelmällistä pohjaa opinnäytetyön (tutkielma, projekti, taiteellinen) toteuttamiseen. Tutustutaan määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen eroihin ja käytäntölähtöisen pedagogisen tai taiteellisen tutkimuksen keinoihin ja dokumentointiin. Työstetään oman opinnäytetyön tutkimuskysymystä ja suunnitelmaa. Tutustutaan musiikin- ja tanssintutkimusta käsittelevään kirjallisuuteen ja etsitään omaan aiheeseen sopivia lähteitä ja toimintatapoja. Opintojakson toinen keskeinen aihealue ovat asiatyylisen äidinkielen kirjoittamisen perusteet.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta sovitaan vastuuopettajan kanssa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson toteutussuunnitelmassa
Yhteyshenkilö
Urponen Jenni, Kuokkanen Terhi


4 KMMZ916 Musiikin hahmottaminen 1

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista, teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla sekä kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi- ja yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin tilanteisiin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin tilanteisiin. Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.
Keskeiset sisällöt
Musiikin hahmottaminen 1 (5 op)
a) Musiikin teorian, harmonia- ja muoto-opin sekä säveltapailun ammatilliset perusteet (ns. D-taso) ja musiikin peruskäsitteistö (terminologia) klassisen musiikin tai rytmimusiikin perinteen mukaisesti:
b) Aikakaudet, traditiot ja tyylit klassisessa ja populaarimusiikissa – tehtäväkentän kartoitus
c) Notaatio
Suoritustavat
Hyväksyttävästi suoritetut oppimistehtävät, suunnitelman mukaiset muut tentit ja kirjalliset työt tai vastaava osaamisen näyttö.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opintojakson yksityiskohtainen sisältö annetaan toteutussuunnitelmassa. Verkkomateriaali ja kirjallisuus ym. ilmoitetaan opintojakson alkamisen yhteydessä.
Yhteyshenkilö
Toivanen Pekka, Heininen Matti


4 KMMZ917 Musiikin hahmottaminen 2

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista, teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla sekä kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi- ja yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin tilanteisiin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin tilanteisiin. Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.
Keskeiset sisällöt
Musiikin hahmottaminen 2 (5 op) a) Säveltapailun, musiikin teorian ja harmonian ammatillisia perusteita syventävä osio (ns. C-taso) klassisen musiikin tai rytmimusiikin perinteen mukaisesti: b) Klassisen musiikin historian pääkohdat analyyttisesti antiikista barokkiin tai afro-amerikkalaisen musiikin (blues, jazz ym.) historian pääkohdat analyyttisesti.
Suoritustavat
Hyväksyttävästi suoritetut oppimistehtävät, suunnitelman mukaiset muut tentit ja kirjalliset työt tai vastaava osaamisen näyttö.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opintojakson yksityiskohtainen sisältö annetaan toteutussuunnitelmassa. Verkkomateriaali ja kirjallisuus ym. ilmoitetaan opintojakson alkamisen yhteydessä.
Yhteyshenkilö
Toivanen Pekka, Heininen Matti


4 KMMZ918 Musiikin hahmottaminen 3

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista, teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla sekä kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi- ja yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin tilanteisiin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin tilanteisiin. Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.
Keskeiset sisällöt
Musiikin hahmottaminen 3 (5 op)
a) Säveltapailun, musiikin teorian ja harmonian osio (ns. C – B-taso) klassisen musiikin tai rytmimusiikin perinteen mukaisesti:
b) Klassisen musiikin historian pääkohdat analyyttisesti klassismista romantiikkaan tai populaarimusiikin (pop/rock ym.) historian pääkohdat analyyttisesti.
Suoritustavat
Hyväksyttävästi suoritetut oppimistehtävät, suunnitelman mukaiset muut tentit ja kirjalliset työt tai vastaava osaamisen näyttö.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opintojakson yksityiskohtainen sisältö annetaan toteutussuunnitelmassa. Verkkomateriaali ja kirjallisuus ym. ilmoitetaan opintojakson alkamisen yhteydessä.
Yhteyshenkilö
Toivanen Pekka, Heininen Matti


4 KMMZ919 Musiikin hahmottaminen 4

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys oman suuntautumisensa mukaisesta musiikkikulttuurista, sen tärkeimmistä vaiheista, tyylihistorioista, rakenteista, teoksista, ajattelutavoista ja käytännöistä. Opetustyössään hän pystyy selittämään näitä ilmiöitä ja luovasti tuottamaan niitä soittamalla ja laulamalla sekä kykenee teknologisia sovelluksia hyödyntäen tuottamaan oppi- ja yhteissoitto-materiaalia (nuotteja) erilaisiin musiikinopetuksen ja musisoinnin tilanteisiin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytäntöön ja uusiin tilanteisiin. Opiskelijalla on hyvät valmiudet uuden tiedon hankintaan ja elinikäiseen itsensä kehittämiseen. Musiikin hahmottaminen -opinnoissa painotetaan omatoimisuutta sekä kehittäjämäistä ja tutkimuksellista otetta.
Keskeiset sisällöt
Musiikin hahmottaminen 4 (5 op)
a) Säveltapailun, musiikin teorian ja harmonian osio (ns. B-taso) klassisen musiikin tai rytmimusiikin perinteen mukaisesti:
b) Klassisen musiikin historian pääkohdat analyyttisesti 1900-luvulla tai Advanced harmony.
c) Käytännön musisointitilanteita varten musiikin kirjoittamisen perusteet klassisen musiikin tai rytmimusiikin perinteen mukaisesti:
Suoritustavat
Hyväksyttävästi suoritetut oppimistehtävät, suunnitelman mukaiset muut tentit ja kirjalliset työt tai vastaava osaamisen näyttö.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opintojakson yksityiskohtainen sisältö annetaan toteutussuunnitelmassa. Verkkomateriaali ja kirjallisuus ym. ilmoitetaan opintojakson alkamisen yhteydessä.
Yhteyshenkilö
Toivanen Pekka, Heininen Matti


4 KMMZ901 Yhteismusisointi 1

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on hyvät yhteismusisointitaidot. Hän osaa työskennellä yhtyeessä ja ottaa vastuun omasta tekemisestään.
Keskeiset sisällöt
Opiskelija perehtyy pääaineensa mukaiseen yhteismusisointiin monipuolisesti (esimerkiksi orkesterisoitto, kamarimusiikki, bändisoitto, ensemblelaulu, kuoro, Lied-työskentely).
Suoritustavat
Ryhmäopetus, oma harjoittelu, esiintymisiä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Materiaali ilmoitetaan opintojakson toteutussuunnitelmassa
Yhteyshenkilö
Tikkanen Rauno


4 KMMZ902 Yhteismusisointi 2

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on hyvät yhteismusisointitaidot. Hän osaa työskennellä yhtyeessä ja ottaa vastuun omasta tekemisestään.
Keskeiset sisällöt
Opiskelija perehtyy pääaineensa mukaiseen yhteismusisointiin monipuolisesti (esimerkiksi orkesterisoitto, kamarimusiikki, bändisoitto, ensemblelaulu, kuoro, Lied-työskentely).
Suoritustavat
Ryhmäopetus, oma harjoittelu, esiintymisiä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Materiaali ilmoitetaan opintojakson toteutussuunnitelmassa
Yhteyshenkilö
Tikkanen Rauno


4 DMYPR01 Projektityöskentely 1

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee yhteistoiminnallisen työskentelyn periaatteet ja kykenee hyvin kommunikoiden soveltamaan omaa erityisosaamistaan vaihtelevissa tilanteissa. Hän kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan osana kokonaisuutta.
Keskeiset sisällöt
Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan projekteja ja/tai produktioita.
Suoritustavat
Osallistuminen opetukseen opintojaksosuunnitelman mukaisesti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Yhteyshenkilö
Toivanen Pekka


4 DMYPR02 Projektityöskentely 2

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee yhteistoiminnallisen työskentelyn periaatteet ja kykenee hyvin kommunikoiden soveltamaan omaa erityisosaamistaan vaihtelevissa tilanteissa. Hän kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan osana kokonaisuutta.
Keskeiset sisällöt
Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan projekteja ja/tai produktioita.
Suoritustavat
Osallistuminen opetukseen opintojaksosuunnitelman mukaisesti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Yhteyshenkilö
Tikkanen Rauno


4 DMYIN014 Instrumenttiopinnot C-taso 1

Laajuus
10 op
Vieraskielinen osuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee instrumenttinsa keskeistä ohjelmistoa ja hallitsee sen vaatimat tulkinnalliset ja tekniset taidot.
Keskeiset sisällöt
Opintojakso voidaan suorittaa joko klassisen musiikin tai rytmimusiikin vaatimusten mukaisesti.Vierailevien opettajien mestarikurssit ja workshopit ovat osa ammattiopintoja.
Suoritustavat
Osallistuminen solistiseen opetukseen sovitusti, riittävä itsenäinen harjoittelu sekä vähintään yksi julkinen esiintyminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Materiaalista sovitaan opettajan ja opiskelijan kanssa yhdessä jokaisen solististen taitojen ja ohjelmistovaatimusten mukaan.
Edeltävät opinnot
Pääaineen D- tai I-tasosuoritus tai musiikkiopistotasosuoritus tai vastaava osaaminen.
Yhteyshenkilö
Mokkila-Karttunen Sari


4 KMMZ903 Vapaa säestys ja improvisaatio

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soinnuttaa ilman nuotteja tuttuja melodioita sekä luoda myös improvisoiden omaa musiikkia eri tilanteisiin. Opiskelija vapautuu nuottikuvaan sidotusta soittamisesta ja pystyy säestämään sointumerkeistä sekä korvakuulolta sekä tarvittaessa transponoimaan sointusatsia.

Opiskelija ymmärtää improvisoinnin aseman ja mahdollisuudet musiikin opetustyössä ja eri taiteiden välisessä vuorovaikutuksessa. Opiskelija on valmis opettamaan improvisaatiota ja käyttämään sitä ennakkoluulottomasti erilaisissa konteksteissa ja tilanteissa.
Keskeiset sisällöt
Sointujen merkintätavat, kolmi- ja nelisointuharmonia, perustehot, korvaavuudet, välidominantti, soinnuttaminen, taide-, rytmi- ja viihdemusiikin tyypilliset sointukulut ja -kaavat, -kadenssit, säestyskuviot ja – rytmit sekä blues, improvisointi ja korvakuulosoitto.

Opintojaksossa harjoitellaan improvisointia ja taiteellista vuorovaikutusta sekä rohkaistaan opiskelijaa musisoimaan ilman nuottikuvaa käyttämällä hyväksi improvisointiin tarvittavia teoreettisia ja käytännön tietoja ja taitoja sekä sanatonta kommunikointia. Osa opintojaksosta voidaan toteuttaa yhteistyössä tanssinopettajan koulutusohjelman opiskelijoiden kanssa.
Suoritustavat
Osallistuminen opetukseen ja loppukoe
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Materiaali ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa
Yhteyshenkilö
Tikkanen Rauno


4 DMXIN01 Instrumenttiopinnot C-taso 2 - 4

Laajuus
20 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee instrumenttinsa keskeistä ohjelmistoa ja hallitsee sen vaatimat tulkinnalliset ja tekniset taidot.
Keskeiset sisällöt
Opintojakso voidaan suorittaa joko klassisen musiikin tai rytmimusiikin vaatimusten mukaisesti.Vierailevien opettajien mestarikurssit ja workshopit ovat osa ammattiopintoja.
Suoritustavat
Osallistuminen solistiseen opetukseen sovitusti, riittävä itsenäinen harjoittelu sekä vähintään yksi julkinen esiintyminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Materiaalista sovitaan opettajan ja opiskelijan kanssa yhdessä jokaisen solististen taitojen ja ohjelmistovaatimusten mukaan.
Edeltävät opinnot
Pääaineen C-taso 1 tai vastaava osaaminen.
Yhteyshenkilö
Mokkila-Karttunen Sari


4 DMXIN02 Instrumenttiopinnot B-taso 1

Laajuus
20 op
Vieraskielinen osuus
20 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee laajasti eri musiikkityylejä ja niiden edellyttämiä tulkintatapoja. Hän kykenee soveltamaan niitä itsenäisesti ja ammattimaisesti. Opiskelija omaa hyvät esiintymistaidot.
Keskeiset sisällöt
Opintojakso voidaan suorittaa joko klassisen musiikin tai rytmimusiikin vaatimusten mukaisesti.Vierailevien opettajien mestarikurssit ja workshopit ovat osa ammattiopintoja.
Suoritustavat
Osallistuminen solistiseen opetukseen sovitusti, riittävä itsenäinen harjoittelu sekä vähintään yksi julkinen esiintyminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Materiaalista sovitaan opettajan ja opiskelijan kanssa yhdessä jokaisen solististen taitojen ja ohjelmistovaatimusten mukaan.
Edeltävät opinnot
Pääaineen C-tasosuoritus
Yhteyshenkilö
Mokkila-Karttunen Sari


4 DMXIN03 Instrumenttiopinnot B-taso 2

Laajuus
20 op
Vieraskielinen osuus
20 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee instrumentilleen sävelletyn musiikin tyylit, instrumenttinsa teknisen ja tulkinnallisen käytön sekä osaa itsenäisesti suunnitella ja harjoitella konserttikokonaisuuden. Opiskelijalla on hyvät esiintymistaidot.
Keskeiset sisällöt
Opintojakso voidaan suorittaa joko klassisen musiikin tai rytmimusiikin vaatimusten mukaisesti.Vierailevien opettajien mestarikurssit ja workshopit ovat osa ammattiopintoja.
Suoritustavat
Osallistuminen solistiseen opetukseen sovitusti, riittävä itsenäinen harjoittelu sekä vähintään yksi julkinen esiintyminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Materiaalista sovitaan opettajan ja opiskelijan kanssa yhdessä jokaisen solististen taitojen ja ohjelmistovaatimusten mukaan.
Edeltävät opinnot
Pääaineen B-taso 1.
Yhteyshenkilö
Mokkila-Karttunen Sari


4 DMZIN01 Instrumenttiopinnot C-taso 2

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee instrumenttinsa keskeistä ohjelmistoa ja hallitsee sen vaatimat tulkinnalliset ja tekniset taidot.
Keskeiset sisällöt
Opintojakso voidaan suorittaa joko klassisen musiikin tai rytmimusiikin vaatimusten mukaisesti.Vierailevien opettajien mestarikurssit ja workshopit ovat osa ammattiopintoja.
Suoritustavat
Osallistuminen solistiseen opetukseen sovitusti, riittävä itsenäinen harjoittelu sekä vähintään yksi julkinen esiintyminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Materiaalista sovitaan opettajan ja opiskelijan kanssa yhdessä jokaisen solististen taitojen ja ohjelmistovaatimusten mukaan.
Edeltävät opinnot
Pääaineen C-taso 1 tai vastaava osaaminen
Yhteyshenkilö
Mokkila-Karttunen Sari


4 DMZIN02 Instrumenttiopinnot C-taso 3

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee instrumenttinsa keskeistä ohjelmistoa ja hallitsee sen vaatimat tulkinnalliset ja tekniset taidot ja osaa soveltaa niitä jo itsenäisesti.
Keskeiset sisällöt
Opintojakso voidaan suorittaa joko klassisen musiikin tai rytmimusiikin vaatimusten mukaisesti.Vierailevien opettajien mestarikurssit ja workshopit ovat osa ammattiopintoja.
Suoritustavat
Osallistuminen solistiseen opetukseen sovitusti, riittävä itsenäinen harjoittelu sekä vähintään yksi julkinen esiintyminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Materiaalista sovitaan opettajan ja opiskelijan kanssa yhdessä jokaisen solististen taitojen ja ohjelmistovaatimusten mukaan.
Edeltävät opinnot
Pääaineen C-taso 2 tai vastaava osaaminen
Yhteyshenkilö
Mokkila-Karttunen Sari


4 DMZIN03 Instrumenttiopinnot C-taso 4

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee instrumenttinsa keskeistä ohjelmistoa ja hallitsee sen vaatimat tulkinnalliset ja tekniset taidot.
Keskeiset sisällöt
Opintojakso voidaan suorittaa joko klassisen musiikin tai rytmimusiikin vaatimusten mukaisesti.Vierailevien opettajien mestarikurssit ja workshopit ovat osa ammattiopintoja.
Suoritustavat
Osallistuminen solistiseen opetukseen sovitusti, riittävä itsenäinen harjoittelu sekä vähintään yksi julkinen esiintyminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Materiaalista sovitaan opettajan ja opiskelijan kanssa yhdessä jokaisen solististen taitojen ja ohjelmistovaatimusten mukaan.
Edeltävät opinnot
Pääaineen C-taso 1 tai vastaava osaaminen
Yhteyshenkilö
Mokkila-Karttunen Sari


4 DMZTÄ01 Täydentävät instrumenttiopinnot 1

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee jonkin täydentävän instrumentin alkeet, kykenee hahmottamaan ja soittamaan nuottitekstiä sekä suoriutuu helpoista yhteissoitto- ja säestystehtävistä. Opiskelija osaa hyödyntää instrumenttia opetustehtävissä.
Keskeiset sisällöt
Ohjelmiston harjoittelemista soveltaen ko. instrumentin (klassinen tai pop/jazz) perustason mukaisesti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Materiaali ilmoitetaan instrumenteittain
Yhteyshenkilö
Mokkila-Karttunen Sari


4 DMZTÄ02 Täydentävät instrumenttiopinnot 2

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee jonkin täydentävän instrumentin alkeet, kykenee hahmottamaan ja soittamaan nuottitekstiä sekä suoriutuu helpoista yhteissoitto- ja säestystehtävistä. Opiskelija osaa hyödyntää instrumenttia opetustehtävissä.
Keskeiset sisällöt
Ohjelmiston harjoittelemista soveltaen ko. instrumentin (klassinen tai pop/jazz) perustason mukaisesti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Materiaali ilmoitetaan instrumenteittain
Yhteyshenkilö
Mokkila-Karttunen Sari


4 KMMZ913 Perehtyminen bändisoittimiin

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee tyypillisimpien bändisoittimien (kitara, basso, rummut, kosketinsoittimet) soiton perusteet ja hänellä on valmiudet toimia yhteissoiton ohjaajana musiikkioppilaitoksen ja vapaan sivistystyön bändiopetuksessa.
Keskeiset sisällöt
Opintojaksolla perehdytään yleisimpiin bändisoittimiin, niiden viritys- ja soittotekniikoihin sekä äänentoisto- että efektilaitteisiin. Jakson aikana käydään läpi rytmimusiikin tyylejä hyödyntäen soitinten rotaatiota.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Materiaali ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa
Yhteyshenkilö
Toppola Risto


4 KMMZ904 Maailmanmusiikki

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet kansanmusiikin käyttöön opetustyössä. Opiskelija osaa soittaa tyypillistä ohjelmistoa, tuntee ko. musiikinlajin rytmiikkaa ja improvisaatiokäytäntöjä.
Keskeiset sisällöt
Opintojaksossa perehdytään suomalaisen ja muiden kulttuurien kansanmusiikin soittamiseen yhtyeessä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Materiaali ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa
Yhteyshenkilö
Toppola Risto


4 KMMZ906 Musiikin luova tuottaminen 1

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kirjoittaa notaatio-ohjelmalla suuntautumisensa ja mielenkiintonsa mukaan soitin- ja/tai vokaalimusiikkia jollekin soitinkokoonpanolle tai orkesterille sekä tuottaa oppimateriaalia yhteissoittoon ja omalle soittimelleen.
Keskeiset sisällöt
Musiikin kirjoittamisen eri tekniikkoja, soinnutusta ja kontrapunktia, soitinnusta, sävellysharjoituksia ja erityylisiä sävellyksiä. Opiskelija perehtyy valintansa mukaan johonkin musiikin erityisalaan ja kirjoittaa musiikkia eri kokoonpanoille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Materiaali ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa
Yhteyshenkilö
Toppola Risto


4 KMMZ907 Musiikin luova tuottaminen 2

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kehittää aktiivisesti luovuuttaan ja kirjoittaa erilaisia pienimuotoisia sävellyksiä (songwriting) esitettäväksi. Opiskelija hallitsee hyvin keskeisimmät musiikkiteknologian apuvälineet ja osaa hyödyntää niitä sekä opetustyössään että monenlaisessa musiikin tuottamisessa.
Keskeiset sisällöt
Valmiiden sävellysten analysointia (tunnelma, rytmi, muoto, melodia, harmonia), siltä pohjalta pastissien tekemistä, omia sävellyksiä ja niiden kriittistä tarkastelua ja muokkausta. Sekvensseri-, äänitys- ja notaatio-ohjelmat, markkinoille tulleet uudet innovaatiot, edistynyt studiotekniikka ja digitaalinen äänittäminen, valmiin äänitteen tuotteistaminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Materiaali ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa
Yhteyshenkilö
Toivanen Pekka


4 DMZSJ01 Musiikin sovitus ja johto

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on perusvalmiudet kuorojen, yhtyeiden ja orkestereiden harjoittamiseen ja johtamiseen.
Keskeiset sisällöt
Opiskelija perehtyy johtamisen historiallinen taustaan, johtamistekniikan perusteisiin ja partituurioppiin. Keskeisiin sisältöihin kuuluvat myös vuorovaikutustaidot.
Opintojaksolla perehdytään äänen- ja kehonkäytön opettamiseen ryhmässä ja kuoron harjoittamiseen. Lisäksi perehdytään kuoropsykologiaan ja tutustutaan keskeiseen kuorokirjallisuuteen. Opiskelijat työskentelevät ryhmästä kootun kuoron tai lauluryhmän kanssa sekä harjoitustilanteessa että esiinnyttäessä.
Opintojaksolla perehdytään soitinopin kautta eri instrumentteihin. Opiskelijat työskentelevät yhtyeen/orkesterin kanssa sekä harjoitustilanteessa että esiinnyttäessä. Opintojaksolla tehdään sovitus käytössä olevalle soitinyhtyeelle.
Suoritustavat
Osallistuminen opetukseen ja työnäyte. Äänenavaustuokion suunnittelu ja toteuttaminen kuorolle tai lauluryhmälle sekä orkesterin/yhtyeen harjoittaminen ja pienimuotoisen sovituksen laatiminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Materiaali ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa
Yhteyshenkilö
Tikkanen Rauno


4 DMZMM01 Monimuotoinen muusikkous

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on kyky kehittää rohkeasti omaa ilmaisuaan ja esiintymistaitoaan oman instrumentin kanssa. Opiskelija kykenee moniammatilliseen yhteistyöhön ja hän hahmottaa oman taiteenalansa osaksi taiteen kokonaiskenttää. Opiskelija kykenee käyttämään työssään luovia muusikon taitoja sekä sellaisia inhimillisiä perusominaisuuksia kuten liike, kieli ja tunteet. Opiskelija osaa kohdata erilaisia ihmisiä ja yleisöjä toimiessaan laaja-alaisesti taiteen kentällä.
Keskeiset sisällöt
Opintojaksolla tutustutaan luovan työskentelyn prosessiin, vuorovaikutukseen, kuunteluun, keskittymiseen, improvisaatioon, kehon hallintaan sekä soiton/laulun ilmaisuun ja tulkintaan. Lisäksi perehdytään esiintymistilanteen hallintaan.
Suoritustavat
Osallistuminen opetukseen ja annettujen harjoitusten suorittaminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Yhteyshenkilö
Höynälä Nina


4 KMPY201 Opettaminen ammattina

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija kykenee tarkastelemaan opettajan työtä laaja-alaisesti erityisesti musiikki-/tanssialalla. Opiskelija osaa rakentaa oman perustellun ja tietoisen käsityksensä opettajan ammatista ja ammatti-identiteetistä, ja hän ymmärtää opettajan ammatin eettisen ja yrittäjämäisen luonteen. Opiskelija kykenee seuraamaan oman opetusalansa sisällöllistä ja pedagogista keskustelua ja kehittämistyötä.
Keskeiset sisällöt
Orientoituminen kasvatustieteelliseen ajatteluun. Opettajan työtä ja ammatti-identiteettiä käsittelevä tieto.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa
Yhteyshenkilö
Onttonen Jukka


4 KMPY202 Oppiminen ja opetussuunnitelmat

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija kykenee arvioimaan erilaisten oppimiskäsitysten pohjalta oman opetustyönsä pedagogisia lähtökohtia sekä tietoisesti ja perustellusti rakentamaan oman opetustyönsä käyttöteoriaa. Opiskelija käyttää alansa opetussuunnitelmia opetuksensa suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana.
Keskeiset sisällöt
Käsitykset oppimisesta ja ihmisestä oppijana. Alan opetussuunnitelmat.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Yhteyshenkilö
Onttonen Jukka


4 KMPY203 Ohjaus ja arviointi

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa ohjata ja arvioida yksilöllisiä oppimisprosesseja sekä yksilö- että ryhmätilanteissa. Opiskelija kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan oppimistavoitteiden kannalta mielekkäitä oppimistilanteita ja arvioimaan tavoitteiden saavuttamista. Opiskelija kykenee reflektoimaan omaa toimintaansa opettajana.
Keskeiset sisällöt
Opetuksen suunnittelun peruskysymykset. Ohjauksen ja arvioinnin perusteet sekä erilaiset ohjaus- ja arviointimenetelmät.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Yhteyshenkilö
Onttonen Jukka


4 KMPY204 Tutkiva opettajuus

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija harjaantuu tutkivaan ja kehittävään työotteeseen. Opiskelija syventää käsitystään opettajan ammattitaidosta tarkastelemalla alansa ajankohtaisia kysymyksiä teorian ja käytännön näkökulmasta. Opiskelija osaa käyttää tiedonhankinnassaan asianmukaisia lähdeaineistoja.
Keskeiset sisällöt
Pedagogisen ajattelun ja toiminnan analyysi. Oman ajattelun argumentointi ja kirjallinen julkistaminen.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, vertaisohjaajana toimiminen ja oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa
Yhteyshenkilö
Onttonen Jukka


4 KMPM111 Musiikkipedagogiikka

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalle muodostuu käsitys musiikkikasvatuksesta ja –pedagogiikasta ja sen merkityksestä erityisesti lapsen ja nuoren, mutta myös aikuisen ja erilaisten erityisryhmien musiikillisessa kehityksessä ja kokonaispersoonallisuuden kasvussa. Opiskelijan oma pedagoginen ajattelu käynnistyy ja hän on motivoitunut myös erilaisten ja eri-ikäisten oppijoiden sekä uudenlaisten opetustilanteiden kohtaamiseen ja toteuttamiseen. Opiskelija tuntee musiikkikasvatuksen- ja pedagogiikan käsitteistöä ja perinteitä, uusia musiikkipedagogian lähestymistapoja ja -menetelmiä sekä osaa kriittisesti arvioida ja soveltaa niitä. Tavoitteena on antaa valmiuksia musiikkikasvattajan ammattitaitoon jossa tieto, menetelmät sekä oppimis- ja opettamiskäsitykset ovat sovellettavissa erilaisiin opetuskonteksteihin ja toimintaympäristöihin.
Keskeiset sisällöt
Kurssilla tutustutaan musiikkipedagogin työssä sovellettaviin sekä perinteisiin että uusiin musiikkikasvatuksen ja -pedagogiikan teorioihin, lähestymistapoihin ja menetelmiin, musiikillisen kehityksen vaiheisiin sekä mm. lahjakkuuden, luovuuden, musikaalisuuden käsitteisiin. Kurssilla tutustutaan myös laajenevaan musiikkipedagogin ammattikuvaan ja erilaisiin opetustavoitteisiin mm. aikuis- ja erityisoppijoiden osalta. Opiskelija tutustuu ja oppii reflektoimaan uusinta musiikkipedagogista tutkimustietoa. Opiskelijan oma pedagoginen ajattelu käynnistyy ryhmäkeskustelujen, opetuksen observoinnin sekä musiikkipedagogiikan johonkin kontekstiin liittyvän esitelmän yhteydessä.
Suoritustavat
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja suorittaa oppimistehtävät hyväksyttävästi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Luennoilla jaettava materiaali

Seuraavat kirjat osittain:
Päivi Jordan –Kilkki, Eija Kauppinen, Eeva Korolainen: Musiikkipedagogin käsikirja
Juntunen- Nikkanen – Westerlund: Musiikkikasvattaja. Kohti reflektiivistä käytäntöä
Laura Huhtinen – Hilden: Kohti sensitiivistä musiikin opettamista. Ammattitaidon ja opettajuuden rakentumisen polkuja
Mikko Anttila: Musiikkipedagogiikan teoriaa ja käytäntöjä
Kari Ahonen: Johdatus musiikin oppimiseen
Kai Karma: Musiikkipsykologian perusteet

Muu tunnilla ilmoitettu kirjallisuus
Yhteyshenkilö
Onttonen Jukka, Urponen Jenni


4 KMPM112 Evaluation and feedback

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student is familiar with different kinds of evaluation and feedback methods in number of musical teaching and learning contexts. Student understands the ethical prospects of evaluation and is capable of giving constructive feedback.
Content
The course contains different kinds of criterions in the field of teaching music, theory of evaluation and feedback as a part of the learning process and some philosofical and ethical aspects of evaluation.
Requirements
Active participation to classes and successfully performed learning tasks.
Grading Scale
Passed - 0
Contact
Onttonen Jukka


4 KMPM117 Pedagogiikan eri kontekstit

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tiedostaa musiikkipedagogin työhön sisältyvien kontekstien ja lähestymistapojen moninaisuuden. Opiskelija näkee alansa soveltavan käytön mahdollisuudet musiikkikasvatuksen näkökulmasta ja osaa käyttää kontekstin kannalta tarkoituksenmukaisia työmenetelmiä. Opiskelijalla on tietoa musiikin merkityksestä osallisuuden ja yhteisöllisyyden edistäjänä.
Keskeiset sisällöt
Opiskelija tutustuu erilaisten ryhmien ja pedagogiikan kontekstien erityispiirteisiin sekä teoriassa että käytännössä. Hän tutustuu laaja-alaiseen pedagogiikkaan ja sen soveltavaan käyttöön eri tilanteissa ja eri oppimisympäristöissä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson toteutussuunnitelmassa
Yhteyshenkilö
Turunen Hanna


4 KMPM113 Työelämävalmiudet kulttuurialalla

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet toimia erilaisissa työyhteisöissä ja työympäristöissä myös monikulttuurisesti. Hän kykenee oman osaamisensa joustavaan käyttöön erilaisissa työtehtävissä ja hänellä on kyky ylläpitää ja kehittää osaamistaan itsenäisesti. Opiskelija hallitsee kulttuuritapahtumaan (esim. konsertti tai muu produktio) liittyvien tuotantoprosessien ja tiedottamisen perusteet. Opiskelija ymmärtää yrittäjyyden merkityksen musiikin alalla.
Keskeiset sisällöt
Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot työelämässä. Erilaiset työyhteisöt ja työllistymismahdollisuudet. Tapahtuman järjestäminen, markkinointi ja tiedotus.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ilmoitetaan opintojakson toteutussuunnitelmassa
Yhteyshenkilö
Onttonen Jukka


4 KMPM115 Pääaineen pedagogiikka ja opetusharjoittelu 1a

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on didaktiset ja pedagogiset valmiudet solistisen pääaineensa alkeisopetukseen ja pedagogiikan jatko-opintoihin. Opiskelija tutustuu oman instrumenttinsa alkeisopetuksen ohjelmistoon.
Keskeiset sisällöt
Aloittavan oppilaan kohtaaminen ja hänen kanssaan työskentely. Instrumenttiopetuksen eri metodit ja tekniikat. Vuorovaikutustaidot pedagogisessa tilanteessa. Joustavan tuntisuunnitelman laatiminen ja hyödyntäminen opetuksessa. Esiintymiseen valmentaminen osana opetusta. Alkeisopetuksen ohjelmistotuntemus.
Suoritustavat
Osallistuminen opetusharjoitteluun ja ohjaukseen sekä palautekeskusteluihin, opetusnäyte, oppimispäiväkirja. Opetuksen seuraamista 10x45 min. Ohjelmisto- ja tasosuoritusohjeisiin perehtyminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Yhteyshenkilö
Urponen Jenni


4 KMPM116 Pääaineen pedagogiikka ja opetusharjoittelu 1b

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on didaktiset ja pedagogiset valmiudet solistisen pääaineensa alkeisopetukseen ja pedagogiikan jatko-opintoihin.
Keskeiset sisällöt
Aloittavan oppilaan kohtaaminen ja hänen kanssaan työskentely. Instrumenttiopetuksen eri metodit ja tekniikat. Vuorovaikutustaidot pedagogisessa tilanteessa. Joustavan tuntisuunnitelman laatiminen ja hyödyntäminen opetuksessa. Esiintymiseen valmentaminen osana opetusta. Alkeisopetuksen ohjelmistotuntemus.
Suoritustavat
Osallistuminen opetusharjoitteluun ja ohjaukseen sekä palautekeskusteluihin, opetusnäyte, oppimispäiväkirja. Opetuksen seuraamista 15x45min. Ohjelmisto- ja tasosuoritusohjeisiin perehtyminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Yhteyshenkilö
Urponen Jenni


4 KMPX200 Pääaineen pedagogiikka ja opetusharjoittelu 2

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on didaktiset ja pedagogiset valmiudet solistisen pääaineensa ammatilliseen ja musiikkiopistotasoiseen opetukseen.
Keskeiset sisällöt
Edistyneen oppilaan kohtaaminen ja hänen kanssaan työskentely. Instrumenttiopetuksen eri metodit ja tekniikat. Vuorovaikutustaidot pedagogisessa tilanteessa. Joustavan tuntisuunnitelman laatiminen ja hyödyntäminen opetuksessa. Tavoitteellisuuden huomioiminen opetuksessa (esim. tasosuoritukseen tähtääminen). Oman opettajaidentiteetin vahvistaminen. Esiintymistilanteen järjestäminen harjoitusoppilaalle ja siihen ohjaaminen. Ohjelmistotuntemuksen laajentaminen. Laulupedagogiikassa fonetiikan perusteet (englanti, saksa, italia, ruotsi).
Arviointiasteikko
0 - 5
Yhteyshenkilö
Urponen Jenni


4 KMPM118 Kansalais- ja kansanopistoharjoittelu

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee kansalais- ja kansanopiston toimintaympäristön. Opiskelija on perehtynyt vapaan sivistystyön musiikin opetukseen, alan keskeisiin säädöksiin, opetuksen suunnitteluun ja työtapoihin.
Keskeiset sisällöt
Vapaa sivistystyö koulutuskontekstina. Musiikkipedagogiikka vapaassa sivistystyössä. Opetussuunnitelmatyö ja opetuksen toteuttaminen.
Suoritustavat
Osallistuminen opetukseen, harjoitustöiden ja opetuksen seuraamisen suorittaminen, opetusharjoittelun suorittaminen, hyväksytty harjoittelusuunnitelma ja -raportti
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Yhteyshenkilö
Onttonen Jukka


4 KMPM114 Ryhmäopetuksen pedagogiikka ja opetusharjoittelu

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on teoreettiset perusvalmiudet ryhmätoiminnan suunnitteluun ja ohjaamiseen. Opiskelija kykenee reflektoimaan ja kehittämään itseään ja toimintaansa sekä ryhmän jäsenenä että sen ohjaajana. Hänellä on valmiudet pienryhmän (klassinen musiikki tai pop/jazzmusiikki) musiikilliseen ohjaukseen.
Keskeiset sisällöt
Ryhmäteoriat, ryhmän kehitys, ryhmätoiminnan suunnittelu, ryhmän ohjaaminen ja johtaminen.
Suoritustavat
Oppimistehtävät, osallistuminen opetukseen ja harjoitteluun sekä opetusnäyte ja/tai ohjattavan ryhmän esitys.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Yhteyshenkilö
Onttonen Jukka, Toppola Risto


4 DMYHA01 Harjoittelu 1

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toimia ammattialan työtehtävissä. Hän osaa soveltaa koulutuksessa hankittuja tietoja ja taitoja muuttuvassa työelämässä sekä tunnistaa oman alansa erilaiset kehittämistarpeet. Opiskelija osaa reflektoida omaa osaamistansa ja hänellä on myönteinen asenne elinikäiseen oppimiseen ja itsensä kehittämiseen.
Keskeiset sisällöt
Harjoittelu voidaan toteuttaa hyvin monimuotoisesti opiskelijan kiinnostuksesta ja suuntautumisesta riippuen mutta kuitenkin niin, että yllämainitut harjoittelun tavoitteet toteutuvat. Tältä osin harjoittelun sisältö määräytyy opiskelijan henkilökohtaisen opetussuunnitelman mukaisesti.
Suoritustavat
Opiskelija laatii harjoittelusuunnitelman, jotka harjoittelun ohjaaja hyväksyy. Harjoittelujaksosta pidetään oppimispäiväkirjaa oman ammatillisen kasvun reflektoimiseksi. Harjoittelujakson päätyttyä opiskelija kirjoittaa harjoitteluraportin sekä kokoaa ja esittelee portfolion ammatillisen harjoittelun kokonaisuudesta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Yhteyshenkilö
Urponen Jenni, Toppola Risto


4 DMYHA02 Harjoittelu 2

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toimia ammattialan työtehtävissä. Hän osaa soveltaa koulutuksessa hankittuja tietoja ja taitoja muuttuvassa työelämässä sekä tunnistaa oman alansa erilaiset kehittämistarpeet. Opiskelija osaa reflektoida omaa osaamistansa ja hänellä on myönteinen asenne elinikäiseen oppimiseen ja itsensä kehittämiseen.
Keskeiset sisällöt
Harjoittelu voidaan toteuttaa hyvin monimuotoisesti opiskelijan kiinnostuksesta ja suuntautumisesta riippuen mutta kuitenkin niin, että yllämainitut harjoittelun tavoitteet toteutuvat. Tältä osin harjoittelun sisältö määräytyy opiskelijan henkilökohtaisen opetussuunnitelman mukaisesti.
Suoritustavat
Opiskelija laatii harjoittelusuunnitelman, jotka harjoittelun ohjaaja hyväksyy. Harjoittelujaksosta pidetään oppimispäiväkirjaa oman ammatillisen kasvun reflektoimiseksi. Harjoittelujakson päätyttyä opiskelija kirjoittaa harjoitteluraportin sekä kokoaa ja esittelee portfolion ammatillisen harjoittelun kokonaisuudesta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Yhteyshenkilö
Urponen Jenni, Toppola Risto


4 DMYHA03 Harjoittelu 3

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toimia ammattialan työtehtävissä. Hän osaa soveltaa koulutuksessa hankittuja tietoja ja taitoja muuttuvassa työelämässä sekä tunnistaa oman alansa erilaiset kehittämistarpeet. Opiskelija osaa reflektoida omaa osaamistansa ja hänellä on myönteinen asenne elinikäiseen oppimiseen ja itsensä kehittämiseen.
Keskeiset sisällöt
Harjoittelu voidaan toteuttaa hyvin monimuotoisesti opiskelijan kiinnostuksesta ja suuntautumisesta riippuen mutta kuitenkin niin, että yllämainitut harjoittelun tavoitteet toteutuvat. Tältä osin harjoittelun sisältö määräytyy opiskelijan henkilökohtaisen opetussuunnitelman mukaisesti.
Suoritustavat
Opiskelija laatii harjoittelusuunnitelman, jotka harjoittelun ohjaaja hyväksyy. Harjoittelujaksosta pidetään oppimispäiväkirjaa oman ammatillisen kasvun reflektoimiseksi. Harjoittelujakson päätyttyä opiskelija kirjoittaa harjoitteluraportin sekä kokoaa ja esittelee portfolion ammatillisen harjoittelun kokonaisuudesta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Yhteyshenkilö
Urponen Jenni, Toppola Risto


4 SAVONT1 Opinnäytetyö

Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - valita oman alan ja oman ammatillisen kehittymisen kannalta sopivan opinnäytetyöaiheen sekä perustella valintaansa eri näkökulmista. - suunnitella ja toteuttaa työelämäläheinen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - soveltaa tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa opinnäytetyöprosessissa ja oman asiantuntijuutensa kehittämisessä. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyön aiheeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. - arvioida opinnäytetyöprosessiaan, sen luotettavuutta ja eettisyyttä sekä työn aikana tapahtunutta ammatillista kasvuaan ja oppimistaan. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan. - kirjoittaa omasta opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen.
Keskeiset sisällöt
SAVONT1 Opinnäytetyö 15 op KMONT10: Opinnäytetyön suunnittelu (5 op) - opinnäytetyöhön ja sen tekemiseen orientoituminen - aiheen valitseminen ja rajaaminen - opinnäytetyön suunnitelman laatiminen ja taustamateriaalin kokoaminen KMONT20 Opinnäytetyön toteutus (5 op) - opinnäytetyön tekeminen - opinnäytetyön tulokset/tuotos KMONT30 Opinnäytetyön viimeistely (5 op) - opinnäytetyön raportointi ja julkaiseminen KMONT 40 Kypsyysnäyte
Suoritustavat
Opinnäytetyö on aina työelämäläheinen. Suoritustapa voi olla: a) Kehittämistyö, jonka opiskelija tai opiskelijaryhmä suunnittelee ja toteuttaa käyttäjän tai tilaajan tarpeisiin. Kehittämisen kohteena voi olla esim. tuote, palvelu, prosessi, työmenetelmä, oppi- tai ohjemateriaali, digitaalinen aineisto tai ohjattu toiminta. Opiskelija esittää kehittämistyönsä suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin tuotoksesta ja sen jatkokehittämistarpeista ammattialalle soveltuvassa raportointimuodossa. b) Tutkimuksellinen opinnäyte, jossa opiskelija tai opiskelijaryhmä lähestyy oman alan käytännön ongelmaa tai kehittämiskohdetta tarkoituksenmukaisin tutkimuksen menetelmin. Opiskelija laatii työnsä suunnittelusta, toteutuksesta, tuloksista ja niiden tulkinnasta raportin. c) Produktio, jossa opiskelija tai opiskelijaryhmä osoittaa osaamistaan asiantuntijana tai taiteilijana suunnittelemalla ja toteuttamalla esim. tapahtuman, seminaarin tai taiteellisen esityksen. Opiskelija esittää työnsä suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin tuotoksesta ammattialalle soveltuvassa raportointimuodossa. d) Koostettu opinnäytetyö, jossa opintojen aikana toteutetaan ja raportoidaan opinnäytetyöksi suunnitellut osat (esim. projektit). Opinnäytetyöhön kuuluvassa kokoavassa kirjallisessa synteesissä, artikkelissa tai muussa julkaisussa opiskelija esittää työn osien keskeiset tulokset/tuotokset ammattialalle soveltuvassa muodossa. Opiskelija valitsee opinnäytetyön suoritustavaksi joko SAVONT1 tai SAVONT2
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opinnäytetyö -opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Linden Jari


5 KMONT10 Opinnäytetyön suunnittelu

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - valita oman alan ja oman ammatillisen kehittymisen kannalta perustellun opinnäytetyöaiheen sekä perustella valintaansa eri näkökulmista - suunnitella ja toteuttaa opinnäytetyön aihekuvauksen ja täydentää sen työsuunnitelmaksi - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan.
Keskeiset sisällöt
- opinnäyteyön aiheen valitseminen ja rajaaminen sekä aihekuvauksen tekeminen - ohjaus- ja hankkeistamissopimus - opinnäyteyön ohjaajan määrittyminen - tiedonhankinnan ohjaus - opinnäytetyön työsuunnitelman laatiminen ja taustamateriaalin kokoaminen
Suoritustavat
Opinnäytetyöinfoon osallistuminen, aihekuvauksen tekeminen, itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta, opinnäytetyön suunnitelman esittely seminaarissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Urponen Jenni, Toppola Risto


5 KMONT20 Opinnäytetyön toteutus

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - toteuttaa työelämäläheisen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - soveltaa tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa opinnäytetyöprosessissa ja oman asiantuntijuutensa kehittämisessä. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyön aiheeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan.
Keskeiset sisällöt
- opinnäytetyön itsenäinen tekeminen - opinnäytetyön tekemisen eri vaiheisiin liittyvä ohjaus - opinnäytetyön tulokset/tuotos - työn esittely seminaarissa
Suoritustavat
Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot sekä opinnäytetyön suunnittelu 5 op -opintojakso.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Urponen Jenni, Toppola Risto


5 KMONT30 Opinnäytetyön viimeistely

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. - arvioida opinnäytetyöprosessiaan, sen luotettavuutta ja eettisyyttä sekä työn aikana tapahtunutta ammatillista kasvuaan ja oppimistaan. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan. - kirjoittaa omasta opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen.
Keskeiset sisällöt
- opinnäytetyön ja sen raportin muokkaus ja viimeistely seminaarissa sekä ohjaajalta saadun palautteen mukaisesti - opinnäytetyön plagiointitarkistus - opinnäytetyön luovuttaminen arvioitavaksi
Suoritustavat
Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot. TKONT10 Opinnäytetyön suunnittelu 5 op TKONT20 Opinnäytetyön toteutus 5 op
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Urponen Jenni, Toppola Risto


5 KMONT40 Kypsyysnäyte

Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - kirjoittaa opinnäytetyönsä aihealueelta ammattikorkeakouluasetuksen (A352/2003 10§) mukaisen kypsyysnäytteen, joka osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa - käsitellä kypsyysnäytteen tehtävänannossa esitettyä aihetta asiantuntevasti, johdonmukaisesti ja tehtävänantoa vastaavasti - osaa tiivistää tekstin ja esittää lukijalle olennaisen tiedon - kirjoittaa asiatyylillä ja kielelliset virheettömästi.
Keskeiset sisällöt
Kypsyysnäytteeseen ilmoittautuminen ja sen kirjoittaminen
Suoritustavat
Kypsyysnäytteeseen ilmoittaudutaan sen jälkeen, kun opinnäytetyö on jätetty arvioitavaksi. Kypsyysnäytteen kirjoittaminen annettua tehtävänantoa vastaavasti. Tutkinto-opiskelija kirjoittaa opinnäytetyöhön kuuluvan kypsyysnäytteen suomen tai ruotsin kielellä ammattikorkeakouluasetuksen § 10 mukaisesti. Mikäli opiskelijan koulusivistyskieli on muu kuin suomi tai ruotsi tai hän on saanut koulusivistyksensä ulkomailla, hän kirjoittaa kypsyysnäytteen joko suomeksi tai englanniksi (A 352/2003 § 8 ja 10). Ohjaaja laatii opinnäytetyön sisältöalueelta kypsyysnäyteaiheet. Opiskelija kirjoittaa kypsyysnäytteen valitsemastaan aiheesta tenttiolosuhteissa ilman lähdeaineistoa. Kypsyysnäytteen laajuus on noin neljä käsinkirjoitettua konseptipaperin sivua eli 400-600 sanaa. Kypsyysnäytteen kirjoittamiseen voi käyttää enintään kolme tuntia (3x60 min).
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija saa kypsyysnäytteen tehtävänannon kirjoitustilaisuudessa.
Edeltävät opinnot
SAVONT1 Opinnäytetyö 15 op tai SAVONT2 Opinnäytetyö 15 op kokonaisuudessaan.
Muuta huomioitavaa
Kypsyysnäyte mainitaan erikseen tutkintotodistuksessa.
Yhteyshenkilö
Urponen Jenni, Toppola Risto


4 SAVONT2 Opinnäytetyö

Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - valita oman alan ja oman ammatillisen kehittymisen kannalta innovatiivisen opinnäytetyöaiheen sekä perustella valintaansa eri näkökulmista. - suunnitella ja toteuttaa työelämäläheinen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - soveltaa tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa opinnäytetyöprosessissa ja oman asiantuntijuutensa kehittämisessä. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyön aiheeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. - arvioida opinnäytetyöprosessiaan, sen luotettavuutta ja eettisyyttä sekä työn aikana tapahtunutta ammatillista kasvuaan ja oppimistaan. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan. - kirjoittaa omasta opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen.
Keskeiset sisällöt
SAVONT2 Opinnäytetyö 15 op KMONT50 Opinnäytetyö, projekti 1 (5 op) KMONT60 Opinnäytetyö, projekti 2 (5 op) KMONT70 Opinnäytetyöprojektien synteesi ja julkistaminen (5 op) KMONT80 Kypsyysnäyte
Suoritustavat
Opinnäytetyö on aina työelämäläheinen. Suoritustapa voi olla: a) Kehittämistyö, jonka opiskelija tai opiskelijaryhmä suunnittelee ja toteuttaa käyttäjän tai tilaajan tarpeisiin. Kehittämisen kohteena voi olla esim. tuote, palvelu, prosessi, työmenetelmä, oppi- tai ohjemateriaali, digitaalinen aineisto tai ohjattu toiminta. Opiskelija esittää kehittämistyönsä suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin tuotoksesta ja sen jatkokehittämistarpeista ammattialalle soveltuvassa raportointimuodossa. b) Tutkimuksellinen opinnäyte, jossa opiskelija tai opiskelijaryhmä lähestyy oman alan käytännön ongelmaa tai kehittämiskohdetta tarkoituksenmukaisin tutkimuksen menetelmin. Opiskelija laatii työnsä suunnittelusta, toteutuksesta, tuloksista ja niiden tulkinnasta raportin. c) Produktio, jossa opiskelija tai opiskelijaryhmä osoittaa osaamistaan asiantuntijana tai taiteilijana suunnittelemalla ja toteuttamalla esim. tapahtuman, seminaarin tai taiteellisen esityksen. Opiskelija esittää työnsä suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin tuotoksesta ammattialalle soveltuvassa raportointimuodossa. d) Koostettu opinnäytetyö, jossa opintojen aikana toteutetaan ja raportoidaan opinnäytetyöksi suunnitellut osat (esim. projektit). Opinnäytetyöhön kuuluvassa kokoavassa kirjallisessa synteesissä, artikkelissa tai muussa julkaisussa opiskelija esittää työn osien keskeiset tulokset/tuotokset ammattialalle soveltuvassa muodossa. Opiskelija valitsee opinnäytetyön suoritustavaksi joko SAVONT1 tai SAVONT2
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opinnäytetyö -opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Linden Jari


5 KMONT50 Opinnäytetyö, projekti 1

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - suunnitella ja toteuttaa työelämäläheisen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyöprojektin aihealueeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan.
Keskeiset sisällöt
Opinnäytetyön osaksi sijoittuvan projektin suunnittelu, toteutus ja raportointi
Suoritustavat
Opinnäytetyöhön sisältyvän projektin projektisuunnitelman esittely ja hyväksyminen. Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta. Projektin toteuttaminen ja raportointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot.
Yhteyshenkilö
Urponen Jenni, Toppola Risto


5 KMONT60 Opinnäytetyö, projekti 2

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - suunnitella ja toteuttaa työelämäläheinen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyöprojektin aihealueeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan.
Keskeiset sisällöt
Opinnäytetyön osaksi sijoittuvan projektin suunnittelu, toteutus ja raportointi
Suoritustavat
Opinnäytetyöhön sisältyvän projektin projektisuunnitelman esittely ja hyväksyminen. Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta. Projektin toteuttaminen ja raportointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Urponen Jenni, Toppola Risto


5 KMONT70 Opinnäytetyöprojektien synteesi ja julkistaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta - arvioida opinnäytetyöprosessiaan, sen luotettavuutta ja eettisyyttä sekä työn aikana tapahtunutta ammatillista kasvuaan ja oppimistaan. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan kirjallisen synteesin, artikkelin, raportin tai muun julkaisun.
Keskeiset sisällöt
Opinnäytetyöhön kuuluvassa kokoavassa kirjallisessa synteesissä, artikkelissa tai muussa julkaisussa opiskelija esittää työn osien keskeiset tulokset/tuotokset ammattialalle soveltuvassa muodossa. Opinnäytetyön esittely seminaarissa.
Suoritustavat
Opinnäytetyön osana toteutettujen projektien kokoava raportointi, opinnäytetyön esittely seminaarissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot. XXONT50 Opinnäyteyö, projekti 1, 5 op XXONT60 Opinnäytetyö, projekti 2, 5 op
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Urponen Jenni, Toppola Risto


5 KMONT80 Kypsyysnäyte

Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - kirjoittaa opinnäytetyönsä aihealueelta ammattikorkeakouluasetuksen (A352/2003 10§) mukaisen kypsyysnäytteen, joka osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa - käsitellä kypsyysnäytteen tehtävänannossa esitettyä aihetta asiantuntevasti, johdonmukaisesti ja tehtävänantoa vastaavasti - osaa tiivistää tekstin ja esittää lukijalle olennaisen tiedon - kirjoittaa asiatyylillä ja kielelliset virheettömästi.
Keskeiset sisällöt
Kypsyysnäytteeseen ilmoittautuminen ja sen kirjoittaminen
Suoritustavat
Kypsyysnäytteeseen ilmoittaudutaan sen jälkeen, kun opinnäytetyö on jätetty arvioitavaksi. Kypsyysnäytteen kirjoittaminen annettua tehtävänantoa vastaavasti. Tutkinto-opiskelija kirjoittaa opinnäytetyöhön kuuluvan kypsyysnäytteen suomen tai ruotsin kielellä ammattikorkeakouluasetuksen § 10 mukaisesti. Mikäli opiskelijan koulusivistyskieli on muu kuin suomi tai ruotsi tai hän on saanut koulusivistyksensä ulkomailla, hän kirjoittaa kypsyysnäytteen joko suomeksi tai englanniksi (A 352/2003 § 8 ja 10). Ohjaaja laatii opinnäytetyön sisältöalueelta kypsyysnäyteaiheet. Opiskelija kirjoittaa kypsyysnäytteen valitsemastaan aiheesta tenttiolosuhteissa ilman lähdeaineistoa. Kypsyysnäytteen laajuus on noin neljä käsinkirjoitettua konseptipaperin sivua eli 400-600 sanaa. Kypsyysnäytteen kirjoittamiseen voi käyttää enintään kolme tuntia (3x60 min).
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija saa kypsyysnäytteen tehtävänannon kirjoitustilaisuudessa.
Edeltävät opinnot
SAVONT1 Opinnäytetyö 15 op tai SAVONT2 Opinnäytetyö 15 op kokonaisuudessaan.
Muuta huomioitavaa
Kypsyysnäyte mainitaan erikseen tutkintotodistuksessa.
Yhteyshenkilö
Urponen Jenni, Toppola Risto


4 DMS15VV1 Valinnaiset opinnot 1

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Keskeiset sisällöt
Valinnaiset opinnot tukevat asiantuntijuuden kehittymistä ja suuntautuvat opiskelijan kiinnostuksen mukaan. Koko Savonian opintotarjonta on käytettävissä. Myös muualla suoritettuja opintoja voidaan hyväksyä valinnaisiksi opinnoiksi. Muualta valittavien opintojen on oltava ammattikorkeakoulutasoa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Yhteyshenkilö
Mokkila-Karttunen Sari


4 DMS15VV2 Valinnaiset opinnot 2

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Keskeiset sisällöt
Valinnaiset opinnot tukevat asiantuntijuuden kehittymistä ja suuntautuvat opiskelijan kiinnostuksen mukaan. Koko Savonian opintotarjonta on käytettävissä. Myös muualla suoritettuja opintoja voidaan hyväksyä valinnaisiksi opinnoiksi. Muualta valittavien opintojen on oltava ammattikorkeakoulutasoa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Yhteyshenkilö
Mokkila-Karttunen Sari


4 DMS15VV3 Valinnaiset opinnot 3

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Keskeiset sisällöt
Valinnaiset opinnot tukevat asiantuntijuuden kehittymistä ja suuntautuvat opiskelijan kiinnostuksen mukaan. Koko Savonian opintotarjonta on käytettävissä. Myös muualla suoritettuja opintoja voidaan hyväksyä valinnaisiksi opinnoiksi. Muualta valittavien opintojen on oltava ammattikorkeakoulutasoa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Yhteyshenkilö
Mokkila-Karttunen Sari


Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.