Opiskelijoita kahvip�yd�ss�.





TYBR21SY Bioanalytiikan/radiografian kliininen asiantuntija (YAMK)

Opetussuunnitelman vastuuhenkilö: Riitta Turjamaa

Koulutuksen lähtökohdat

Bioanalytiikan / radiografian kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma johtaa sosiaali ja terveysalan ylempään ammattikorkeakoulututkintoon, tutkintonimike on bioanalyytikko (ylempi AMK) tai röntgenhoitaja (ylempi AMK). Bioanalytiikon (ylempi AMK ) kliininen asiantuntijakoulutus syventää kliinisen laboratoriotyön laatua, kliinisen laboratoriotyön erikoisalojen asiantuntijuutta sekä laboratoriotyön menetelmien kehittämistä. Röntgenhoitaja (ylempi AMK) klinisessä asiantuntijakoulutus syventää laatujohtamista, turvallisuuskulttuuria, kuvantamistutkimusten, hoitojen ja menettelytapojen kehittämistä sekä potilaan hoidon turvallisuutta. Lisäksi koulutukset kehittävät terveysalla tarvittavia johtamis-, tutkimus- ja kehittämistaitoja sekä innovaatiotaitoja.

Ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan kuin yliopistoissa ja muissa tiedekorkeakouluissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Bioanalytiikan kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma on englanniksi Master's Degree Programme in Biomedical Laboratory Science ja radiografian kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma Master's Degree Programme in Radiography. Tutkintonimike on englanniksi Master of Health Care (amk-asetus 1129/2014). Hallituksen esityksen 7/2009 (34 §) mukaan tieteelliseen tai taiteelliseen jatkotutkintoon johtaviin opintoihin voidaan ottaa opiskelijaksi henkilö, joka on suorittanut soveltuvan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon.

Opinnoissa painottuvat syventävä alan asiantuntija- ja kehittämisosaaminen. Opiskelija saa hyvät valmiudet oman alan tutkitun tiedon hankkimiseen, tiedon käsittelyyn, sen soveltamiseen omassa työssään, työn kehittämiseen ja työn johtamiseen. Koulutus tarjoaa mahdollisuuden myös kansainväliseen yhteistyöhön.

Osaamistavoitteet

Bioanalytiikan / radiografian kliinisen asiantuntijan yamk-koulutuksessa vahvistetaan kliinisen laboratoriotyön ja/tai kliinisen radiografian asiantuntijaosaamista. Bioanalytiikon ja röntgenhoitajan kliinisen asiantuntijan kompetenssit sisältävät kolme osaamisaluetta, joita ovat oman alan laatuosaaminen, kliininen asiantuntijaosaaminen ja osaamisen kehittäminen kliinisessä työssä. Työ voi olla kolmitahoista ja toteutua asiakkaan kliinisen tutkimisen, laboratorio-, isotoppi-, kuvantamis- tai sädehoitoyksikön työn kehittämisen tasolla sekä organisaation ja hallinnollisen järjestelmän parissa.

Yhteisissä valinnaisissa opinnoissa opiskelija vahvistaa oman kehittämistarpeensa mukaan toiminnan kehittämis- ja johtamisosaamistaan, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamistaan tai asiantuntijaorganisaation johtamisosaamistaan. Opinnoissa vahvistetaan myös opiskelijoiden kansainvälisiä valmiuksia. Syventävistä ammattiopinnoista ammattiopinnoista toteutetaan osittain 20 op englanninkielellä.

Bioanalytiikan / radigrafian kliinisen asiantuntijan yamk-koulutus on eurooppalaista ja suomalaista tasoa 7 (kansallinen viitekehys).



Bioanalyytikon ja röntgenhoitajan kliinisen asiantuntijan osaamisprofiili muodostuu kompetensseista.



Tutkinnon ammatilliset kompetenssit

Opintojen rakenne

Sosiaali- ja terveysalan ylemmän amk-tutkinnon opinnot ovat 90 opintopistettä. Täysipäiväisesti opiskelevalle opiskelijalle opetussuunnitelman mukaan yksi opiskeluvuosi tuottaa 60 opintopistettä, mikä vastaa 1600 tuntia opiskelijan työtä. Savoniassa on tavoitteena 45 op/vuosi. Ylemmän amk -opintojen opiskeluaika vaihtelee erilaisten koulutus- ja työtaustojen sekä yksiköllisen opiskeluaikataulun vuoksi. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon 90 op:n laajuinen koulutus kestää 2 - 3 vuotta. Aikaisemmin hankittu osaaminen ja sen hyväksi lukeminen voi vaikuttaa opiskeluaikaa lyhentävästi.

Asiantuntijuuden kehittyminen

Savonian opetussuunnitelmat muodostuvat opintojaksoista. Ne eivät ole irrallisia, vaan tukevat opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Samalla toteutuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan yhdistyminen

Bioanalytiikan / radiografian kliinisen asiantuntijan opetussuunnitelma on laadittu niin, että
- tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen ja varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen
Opiskelija
- laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS), jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan
- vastaa opintojensa etenemisestä
Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa

Ensimmäisen opintovuoden teemana on kliinisenä asiantuntijana kehittyminen. Osaamistavoitteena on, että ensimmäisen opintovuoden jälkeen opiskelija osaa kehittää omaa asiantuntijuuttaan ja hänellä on kyky uudistaa organisaation käytänteitä.
Toisen opintovuoden teemana on asiantuntijuuden osoittaminen huomioiden kansalliset ja kansainväliset asiantuntijuusalan vaatimukset.
Opinnäytetyönsä suunnittelun opiskelijat aloittavat opintojen alkuvaiheessa. Opinnäytetyön tukena ova tutkimuksellisen kehittämisen opintojakso ja muut opiskelijan valitsemat työelämän kehittämisen menetelmien opintojaksot.

Koulutuksen toteutus

Savonian koulutusta ohjaa OIS-ajattelu. Siinä yhdistyvät laadukas oppiminen ja opetus sekä työelämälähtöinen tutkimus- ja kehittämistoiminta. OIS tulee sanoista Open Innovation Space. Opiskelija on aktiivinen toimija ja hän työskentelee erilaisissa tiloissa, ryhmissä, yhteisöissä ja oppimisympäristöissä. Eri alojen opiskelijat, opettajat, tutkimus- ja kehittämistehtävissä työskentelevät sekä työelämän edustajat ratkaisevat yhdessä käytännöstä nousevia kehittämistehtäviä, ja näin opiskelussa yhdistyvät teoria ja käytäntö. Keskeistä on tiedon rakentuminen yhteisöllisenä prosessina.

Oppiminen ei rajoitu yhteen paikkaan, vaan työkokemusta syvennetään osaamistavoitteiden mukaisella asiantuntijatiedolla ja käytäntölähtöisillä opetusmenetelmillä. Opiskelija on itseohjautuva, reflektoiva ja kriittinen sekä vastuullinen. Käytössä on sulautuvan opetuksen menetelmiä, jolloin sekä lähiopetus että verkko-opetus ja -oppiminen muodostavat kokonaisuuden. Lähiopiskelujaksot ilmoitetaan opiskelijalle.
Savonian painoalat ovat vesiturvallisuus, vastuullinen ruokatuotanto, soveltava hyvinvointiteknologia sekä uudistuva kone- ja energiateollisuus.

Bioanalyytikko/röntgenhoitaja kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelmaan liittyy soveltava hyvinvointiteknologia painoalaan. Painoalat uudistavat Savonian opetusta sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa (TKI-työ) ja vahvistavat profiilia sekä osaamispääomaa.
Savonian koulutusten työelämäläheisyys toteutuu opettajien monimuotoisen verkostoitumisen kautta. Verkostot varmistavat myös substanssiasiantuntijuuden jatkuvan kehittymisen. Henkilöstö luo oppimistilanteita ja tukee opiskelijan oppimista ja oppimisprosessia. Opintotoimisto, kirjasto- ja tietopalvelut, kansainvälisyyspalvelut ja muut tukipalvelut auttavat opiskelussa. Koulutuksessa noudatetaan esteettömyyden sekä kestävän kehityksen periaatteita.

Opiskelija valitsee opintoja henkilökohtaisten kehittämistavoitteidensa mukaan. Savonia tarjoaa kaikille ylempi AMK-koulutusohjelmille yhteisiä valinnaisia 5 opintopisteen laajuisia opintojaksoja, joiden avulla vastataan työelämän yleisten osaamisvalmiuksien vaatimukseen. Valinnaisista opinnoista opiskelija suorittaa yhden 5 op:n eglanninkielisen opintojakson. Arvioinnin avulla tarkistetaan, että opiskelija on saavuttanut osaamistavoitteensa. Arviointi perustuu laadittuihin kriteereihin.

Koulutus toteutetaan monimuoto-opetuksena. Koulutuksessa käytetään hyväksi erilaisia pedagogisia ratkaisuja ja tietoverkkoja, annetaan ohjausta sekä mahdollistetaan kansainvälinen vaihto.


Opintojaksotaulukko

Koodi Nimi 1 S 1 K 1 KS 2 S 2 K 3 S 3 K
 
Syventävät ammattiopinnot
Koulutusalan ammattiopinnot
Bioanalyytikoiden ja röntgenhoitajien yhteiset opinnot
4 TYBRLADI Laatu diagnostiikassa 5            
4 TYBRUMKO Uusien diagnostisten menetelmien kehittäminen ja käyttöönotto   10          
4 TYBROKSE Osaamisen kehittäminen kliinisessä työssä       5      
4 TYBRASOS Asiantuntijuuden osoittaminen       5      
4 TYBBIO Biopankkitoiminta       5      
4 TYBRPOTU Potilasturvallisuus diagnostiikassa   5          
Bioanalyytikoiden opinnot
4 TYBRKLET Kliinisen laboratoriotyön erikoisalatutkimukset ja tulevaisuus 5            
Röntgenhoitajien opinnot
4 TYBRKUME Kuvantamismenetelmät 5            
 
Opinnäytetyö
Opinnäytetyö
4 SAVYONT Opinnäytetyö           30  
   5 SAVYONT50 Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä 5            
   5 SAVYONT250 Opinnäytetyön toteutus   25          
 
Savonian yhteiset opinnot
Valinnaiset yhteiset opinnot
4 X991000 Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus 5 (NonStop)
4 X991062 Strategic Thinking and Future Orientation 5 (NonStop)
4 X991054 Successful Organisation 5 (NonStop)
4 X991006 Asiantuntijuus ja esimiestoiminta 5 (NonStop)
4 X991058 Expertise and Supervisory Work 5 (NonStop)
4 X991008 Working and Studying in International Environment 5 (NonStop)
4 X991010 Hyvinvointi työyhteisössä       5      
4 X991012 Digitalised Working Environment 5 (NonStop)
4 X991014 Innovaatio-osaaminen 5 (NonStop)
4 X991056 Innovation Knowledge 5 (NonStop)
4 X991026 Vuorovaikutteinen viestintä esimiestyössä 5 (NonStop)
4 X991028 Yrittäjävalmennus 5 (NonStop)
4 X991030 Strateginen projektiosaaminen 5 (NonStop)
4 X9910601 Strategic Project Knowledge 5 (NonStop)
4 X991050 Business in Digital Health 5 (NonStop)
4 X991064 Service Design     5        
4 X991066 Sustainable development in changing climate, what has it to do with me? 5 (NonStop)

Opintojaksokuvaukset

4 TYBRLADI Laatu diagnostiikassa

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
- Opiskelija osaa kehittää oman työnsä laatua käyttäen hyväkseen kansallisia ja kansainvälisiä laatustandardeja sekä näyttöön perustuvaa tietoa.
Keskeiset sisällöt
- Bioanalyytikon ja röntgenhoitajan kliinistä työtä ohjaavat kansalliset ja kansainväliset laatustandardit - Näyttöön perustuva kliinisen työn laatuun liittyvä tieto - Laadun kehittäminen ja johtaminen (akreditointi, auditointi, laadunhallinnan menetelmät)
Suoritustavat
- Osallistuminen avainluennoille - Verkkotehtävien/-tentin tekeminen - Seminaariin osallistuminen
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
ilmoitetaan myöhemmin
Yhteyshenkilö
Mähönen Anssi, Partanen Tuula


4 TYBRUMKO Uusien diagnostisten menetelmien kehittäminen ja käyttöönotto

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija - Osaa soveltaa ja arvioida uusien menetelmien ja laitteiden käyttöönottoa aina tarpeen määrittelystä toimivaan kokonaisuuteen asti (prosessi) - Osaa arvioida diagnostisia menetelmiä, tutkimuksia, hoitoja ja toimenpiteitä näyttöön perustuen - Osaa soveltaa hankintaprosessia ja siihen liittyvää lainsäädäntöä uusien laitteiden hankinnassa - Osaa menetelmien ja laitteiden validoinnin
Keskeiset sisällöt
- Hankintaprosessi ja siihen liittyvä lainsäädäntö (ennakkotehtävä tehtävä + seminaari) - Uusien menetelmien ja laitteiden käyttöönotto prosessina ja validointi: - Kliinisten tutkimusmenetelmien käyttöönotto -Toimenpiteiden ja hoitojen käyttöönotto
Suoritustavat
- Opetukseen osallistuminen, itsenäinen opiskelu, arvioitavat tehtävät ja seminaari
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
luentomuistiinpanot Moodlessa ja omaan tehtävään liittyvä lähdeaineisto
Yhteyshenkilö
Mähönen Anssi, Jäntti Aija


4 TYBROKSE Osaamisen kehittäminen kliinisessä työssä

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija - Osaa kartoittaa asiantuntijuusalueensa osaamisen - Osaa kuvata osaamistarpeen ja laatia osaamisen kehittämissuunnitelman
Keskeiset sisällöt
- Osaamiskartoitus - Osaamisen kuvaus ja osaamistarve
Suoritustavat
- Osallistuminen opetukseen ja osaamisen kuvauksen laatiminen
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
- Ilmoitetaan myöhemmin
Yhteyshenkilö
Mähönen Anssi


4 TYBRASOS Asiantuntijuuden osoittaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija - Näyttää osaamisensa kliinisessä työssä ja kehittää sitä
Keskeiset sisällöt
- kliinisen työn asiantuntijuus.
Suoritustavat
Harjoitteluun osaalistuminen ja arvioitava kehittämistehtävä
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
- Opiskelija etsii itse materiaalia oman kehittymisensä tueksi
Yhteyshenkilö
Mähönen Anssi


4 TYBBIO Biopankkitoiminta

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija - osaa kuvata biopankkitoiminnan lähtökohdat ja sen merkityksen väestön terveyden edistämisessä - osaa soveltaa biopankkiin, ihmisen elinten, kudosten ja solujen lääketieteelliseen käyttöön liittyvää lainsäädäntöä - osaa soveltaa biopankkitoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä - osaa selittää biopankkinäytteenoton ja suostumuskäytänteet - osaa soveltaa bioinformatiikkaa tiedonhallinnassa ja –analysoinnissa
Keskeiset sisällöt
- biopankkitoiminta - biopankkitoimintaan liittyvä keskeinen lainsäädäntö - näytteenottotoiminnan organisointi - eettiset kysymykset - bioinformatiikka
Suoritustavat
- verkkototeutus - avainluennot - biopankkitoimintaan liittyvät verkkotehtävät
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa
Yhteyshenkilö
Mähönen Anssi, Kolehmainen Sanna, Partanen Tuula


4 TYBRPOTU Potilasturvallisuus diagnostiikassa

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija - osaa soveltaa lakia potilaan asemasta ja oikeuksista potilasturvallisuusnäkökulmasta - osaa kehittää potilasturvallisuutta diagnostisten tutkimus- ja sädehoitoprosessien palvelutuotannossa - osaa kehittää potilas- ja asiakasturvallisuuden käytäntöjä yhteistyössä terveydenhuollon asiakkaiden ja eri ammattiryhmien kanssa
Keskeiset sisällöt
- potilasturvallisuutta ohjaavat kansalliset ja kansainväliset säädökset ja eettiset ohjeet - potilas- ja asiakasturvallisuuden riskien hallinta ja seurantamittarit - erilaiset potilas-/asiakasryhmät (ikä, kulttuurinen tausta, vammaisuus)
Suoritustavat
- Osallistuminen avainluennoille - Verkkotehtävien/-tentin tekeminen - Seminaariin osallistuminen
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Potilasturvallisuusdirektiivi: Rajat ylittävä terveydenhuolto, http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80352/09_2017_Potilas-%20ja%20asiakasturvallisuusstrategia%202017-2021_suomi.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Edeltävät opinnot
- bioanalyytikon tai röntgenhoitajan amk-tutkinto
Yhteyshenkilö
Korhonen Ulla, Partanen Tuula


4 TYBRKLET Kliinisen laboratoriotyön erikoisalatutkimukset ja tulevaisuus

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija - osaa kehittää omaa osaamistaan kliinisen laboratoriotyön prosessin mukaisesti valitsemallaan erikoisalueella. - osaa selittää strategisen ajattelun merkityksen laboratorioalan tulevaisuuden suunnittelussa - osaa ennakoida tulevaisuuden muutostarpeita - osaa ideoida ja kehittää välineitä tulevaisuuden laboratoriotoiminnan organisointiin oman ammattialansa näkökulmasta - osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa
Keskeiset sisällöt
- strateginen ajattelu ja laboratorioalan tulevaisuus - tulevaisuuden muutostarpeet kliinisessä laboratoriossa - innovaatiot kliinisessä laboratoriossa
Suoritustavat
- Verkkotehtävät, asiantuntijaluennoille osallistuminen, kirjalliset tehtävät ja seminaarit
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Moodle-alustalla oleva kirjallisuus, muu ajankohtaiset artikkelit
Yhteyshenkilö
Mähönen Anssi, Kolehmainen Sanna


4 TYBRKUME Kuvantamismenetelmät

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
opiskelija osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa eri kuvantamismenetelmissä osaa selittää ja anlysoida eri kuvantamismenetelmiä fysikaalisena ilmiönä sekä kuvan muodostuksen osaa perustella eri kuvantamismenetelmien merkityksen tutkimuksissa ja hoidoissa. osaa arvioida ja kehittää säteilysuojelun periaatteita eri kuvantamismenetelmissä osaa arvioida ja kehittää asiantuntijana eri kuvantamismenetelmien käyttöä ja niiden laatua monialaisessa yhteistyössä
Keskeiset sisällöt
Näyttöön perustuva kliininen radiografia Tietokonetomografiakuvaus menetelmänä (ilmiötaso, kuvanmuodostus, monileike, monienergiakuvantaminen) MRI (ilmiötaso ja menetelmä) Tietokonetomografia- ja magneettikuvaus sädehoidon suunnittelussa Säteilysuojelun periaatteet ja säteilyannoksen optimointi ja laadunvarmistus SPECT ja PET (ilmiötaso, menetelmät) SPECT-TT, PET-TT ja PET-MRI (fuusio- ja hypridikuvantaminen, uudet kuvantamismenetelmät ja tulevaisuuden näkymät) Kuvanlaatuun vaikuttavat tekijät digitaalisessa natiivikuvantamisessa. Uudet hilatekniikat
Suoritustavat
lähi- ja itsenäinen opiskelu, tehtävät, seminaari
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Tehtäviä tukeva näyttöön perustuva tutkimustieto.
Yhteyshenkilö
Partanen Tuula


4 SAVYONT Opinnäytetyö

Laajuus
30 op
Osaamistavoitteet
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyö on laaja, soveltava kehittämis- tai tutkimustehtävä, jossa opiskelija osoittaa kykynsä soveltaa tutkimustietoa, sekä tuottaa uusia ratkaisuja ja uudistaa työelämän käytäntöjä. Opinnäytetyössä korostuu opiskelijan, työelämän ja ammattikorkeakoulun välinen aktiivinen vuorovaikutus niin aiheen valinnan, tavoitteiden kuin toteutuksen osalta. Opiskelija osoittaa opinnäytetyössään kykenevänsä itsenäisesti tunnistamaan, arvioimaan ja ratkaisemaan työelämän kehittämishaasteita. Hän osaa hyödyntää tutkimustietoa ja menetelmäosaamista kriittisesti ja analyyttisesti, sekä tehdä perusteltuja valintoja opinnäytetyöprosessin eri vaiheissa. Opinnäytetyöllä opiskelija osoittaa myös kykynsä raportoida ja viestiä opinnäytetyöstään sujuvasti ja luotettavasti.
Keskeiset sisällöt
Opinnäytetyön aiheen valinta, tutkimus- ja kehittämisprosessi, opinnäytetyön raportointi.
Suoritustavat
Kirjallinen opinnäytetyö, kypsyysnäyte, seminaariesitykset, 30 opintopistettä vastaa n. 800 h opiskelijan työaikaa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Hirsjärvi, S. & Remes, P. & Sajavaara, P. 2007. Tutki ja kirjoita. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy.

Savonia-ammattikorkeakoulu. Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot: Opinnäytetyöopas.

Muu tutkinto-ohjelmakohtaisesti määritettävä materiaali.

Yhteyshenkilö
Turjamaa Riitta


5 SAVYONT50 Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa arvioida työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeita ja hankkia tieteellisesti luotettavaa tietoa kehittämisen taustaksi. Hän osaa valita tutkimus- ja kehittämiskohteen kannalta tarkoituksenmukaisimman lähestymistavan ja huomioida tutkimuseettiset kriteerit työn etenemisen eri vaiheissa. Opiskelija saa valmiuksia valita ja hyödyntää erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. Opiskelija osaa analyyttisesti ja luotettavasti raportoida tutkimus- ja kehittämistyön tulokset. Hän osaa tuottaa tutkimustekstiä, joka täyttää tyyliltään, kieleltään ja rakenteeltaan tieteellisen tekstin tekstilajipiirteet.
Keskeiset sisällöt
- Tutkimus- ja kehittämisprosessi - Työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeiden havainnointi ja arviointi - Tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä - Kehittämisen ja tutkimisen erilaisia lähestymistapoja - Tutkimus- ja kehittämisaineiston hankinta, analyysi ja tulkinta - Tutkimus- ja kehittämistyön akateeminen kirjoitusprosessi, suullinen viestintä ja tiedon popularisointi - Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimusetiikka
Suoritustavat
Oppimistehtävien hyväksytysti suorittaminen. Numeerisesti arvioitava verkkotentti.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Moodlessa ilmoitettu materiaali sekä opiskelijan itse etsimä lähdemateriaali.
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Muuta huomioitavaa
Verkkokurssi. Opintojaksoon kuulu myös vapaaehtoisia menetelmäwebinaareja
Yhteyshenkilö
Turjamaa Riitta


5 SAVYONT250 Opinnäytetyön toteutus

Laajuus
25 op
Vieraskielinen osuus
25 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - valita oman alan ja oman ammatillisen kehittymisen kannalta perustellun opinnäytetyöaiheen sekä perustella valintaansa eri näkökulmista - toteuttaa työelämäläheisen YAMK-tasoisen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - soveltaa tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa opinnäytetyöprosessissa ja oman asiantuntijuutensa kehittämisessä. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyön aiheeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. suunnitella ja toteuttaa opinnäytetyön aihekuvauksen ja täydentää sen työsuunnitelmaksi
Keskeiset sisällöt
- opinnäytetyön itsenäinen tekeminen - opinnäytetyön tekemisen eri vaiheisiin liittyvä ohjaus - opinnäytetyön tulokset/tuotos - työn esittely seminaarissa
Suoritustavat
Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä 5 op
Yhteyshenkilö
Turjamaa Riitta


4 X991000 Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
1 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata strategisen ajattelun ja jatkuvan uudistumisen merkityksen organisaation vision ja kilpailukyvyn kehittymisessä. Opiskelija pystyy valitsemaan uusia strategisia lähestymistapoja organisaation johtamiseen ja uudistumiseen. Hän kykenee tunnistamaan organisaation toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa ennakoinnin työkaluja, joiden avulla hän kykenee tunnistamaan organisaation ja toimialan tulevaisuuden näkymiä.
Keskeiset sisällöt
- Strateginen ajattelu ja visio
- Toimiala-analyysi ja tulevaisuuden ennakointi osana strategista ajattelua
- Skenaariotyöskentely
- Tulevaisuustiedon huomioiminen strategisessa johtamisessa ja päätöksenteossa
Suoritustavat
Oppimistehtävien tekeminen
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Moodle -oppimisalustalla ilmoitettu kirjallisuus ja oheismateriaalit.
Muuta huomioitavaa
Savonia - ylempi amk - yhteinen kaikille aloille Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Strategic Thinking and Future Orientation –opintojaksoa
Yhteyshenkilö
Haapakoski Markku


4 X991062 Strategic Thinking and Future Orientation

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student - is able to describe both the meaning of strategic thinking and continuous renewal in relation to the vision of organisation and in development of competitiveness - is able to choose new strategic approaches during organisational changes and renewal processes. - is able to recognize/anticipate the changes happening in the organisational environment. - has readiness to adapt methods of anticipation, and foresees the future trends of (working) organisation.
Content
- Strategic thinking and visioning - Analysis of industry and anticipation of the future as part of strategic thinking - Scenarios as working method - Future information as part of leadership and management, and in decision making
Requirements
Learning tasks, short presentation
Grading Scale
0 - 5
Course material
Relevant, topical literature and articles, Moodle environment.
Other considerations
This course has an equal content with the course Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus.
Contact
Haapakoski Markku


4 X991054 Successful Organisation

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student - is able to describe how the quality of successful organisation is composed - is able to choose tools for quality management and is able to implement them as part of the goals of organisation - recognises different organisational cultures, which can either enable or disable each organisation’s quality and success. - is developing his/her competences in order to support organisation’s success
Content
- Quality thinking - Quality management - Quality in working life - Organizational culture - Organisation and organizing - Multi-professionality - Rewarding incentive schemes
Requirements
Active participation in web-working, discussions, assignments
Grading Scale
0 - 5
Course material
Morgan, G. Images of Organization. The Executive Edition Newbury Park, CA: Sage Publications Inc, 2006
Other considerations
This course has an equal content with the course Menestyvä organisaatio.
Contact
Hoffrén Minna


4 X991006 Asiantuntijuus ja esimiestoiminta

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tavoitteellisesti kehittää omaa asiantuntijuuttaan hyödyntäen uutta tietoa ja kokemuksellista oppimista, sekä huomioiden toimintaympäristössä ja työssä tapahtuvat muutokset. Hän osaa toiminnallaan tukea asiantuntijuuden jakamista työyhteisössä. Hän osaa toimia työyhteisön osaamisen kehittäjänä. Opiskelija ymmärtää esimiestyön erilaiset roolit työyhteisöissä. Hän oppii tunnistamaan omat esimiesvalmiutensa. Hän osaa monipuolisesti arvioida omaa esimiesosaamistaan ja määritellä osaamisensa kehittämistarpeita.
Keskeiset sisällöt
- Asiantuntijuuden kehittyminen ja jaettu asiantuntijuus - Osaamisen kehittäminen ja johtaminen - Johtaminen ja esimiesosaaminen nykykäsitysten valossa - Esimiehen roolit työyhteisössä - Omien esimiesvalmiuksien tunnistaminen ja arviointi
Suoritustavat
Oppimistehtävät. Oppimistehtävän yhteydessä tehtävä reflektio itsearvioinnin välineenä. Arviointi neljä kertaa lukukauden aikana.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojen alkaessa.
Muuta huomioitavaa
100% verkkokurssi (Moodle) Opintojakso on lukuvuonna 2021 - 2022 avoinna 15.9.2021 – 31.7.2022. Opintojakson suorittamiseksi vaadittavat tehtävät voi palauttaa milloin vain opintojaksolla olevaan palautuskansioon ja ne arvioidaan viimeistään neljän viikon kuluessa kustakin palautuspäivästä. Palautuspäivät ovat 15.11.2021, 15.12.2021, 1.2.2022, 15.3.2022, 30.5.2022 ja 31.7.2022. Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot. Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Expertise and Supervisory Work –opintojaksoa.
Yhteyshenkilö
Virolainen Ilkka


4 X991058 Expertise and Supervisory Work

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student is able to find and utilize new knowledge towards professional expertise development with the help of experiential learning methods. Student will gain knowledge to anticipate the changes in both working environment and in working processes. She/he knows how to support and share expertise in working life as well as is able to develop knowledge management practices. Student understands the different roles of a manager in different working communities. She/he is able to assess personal managerial readiness as well as evaluate own managerial competences and define development needs.
Content
- Development of professional expertise, and shared expertise - Development of know-how and leadership/management practices - Leadership and managerial know-how and skills - Roles of manager in changing working life - Identification and evaluation of personal managerial skills and practices
Requirements
Online learning activities and written exercises, reflection of own working environment, working habits, and work life development
Grading Scale
0 - 5
Course material
To be announced
Other considerations
This course has an equal content with the course Asiantuntijuus ja esimiestoiminta.
Contact
Virolainen Ilkka


4 X991008 Working and Studying in International Environment

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
The student strengthens his/her communicative skills and professional expertise in an international learning environment. The student will gain experience to work and learn effectively as a team member in another cultural environment. The implementation of the course may vary according to destination and the role of the international co-operative partners.
Content
- Content varies according to topic of the course.
- Internationalisation in another country, or with international group visiting Finland.
- Concepts and definitions for acting and communicating in an international working life
- Orientation in the working life of the chosen country (managing teams, projects, professional ethics)

Requirements
Active participation, reflective report, written and/or group assignments
Grading Scale
0 - 5
Other considerations
Self-financing of the student (travel costs), if the course includes travels. The teacher in charge is responsible for the evaluation of the course. In some cases the grading scale can be 0 - 5.
Contact
Klemola Liisa


4 X991010 Hyvinvointi työyhteisössä

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa määritellä työhyvinvoinnin käsitettä eri näkökulmista. Hän osaa arvioida yksilön merkitystä työhyvinvoinnin rakentumisessa ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä työyhteisö- ja organisaatiotasolla. Hän perehtyy eri organisaatioissa käytettyihin työhyvinvointisuunnitelmiin ja osaa analysoida organisaation ja verkostojen merkitystä työhyvinvointiin. Hän osaa perustella kansallisella ja kansainvälisellä tutkimusnäytöllä työhyvinvointiin liittyviä ilmiöitä sekä soveltaa työhyvinvointiin liittyvää lainsäädäntöä ja ohjeita käytännön työssä. Opiskelija osaa visioida tulevaisuuden työhyvinvoinnin haasteita kansallisesti ja kansainvälisesti.
Keskeiset sisällöt
Työntekijän merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - Itsensä johtaminen Työyhteisön merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - Työyhteisön arvot, periaatteet, vuorovaikutus ja toimintatavat Lähijohtaminen ja hyvinvoinnin edistämisen keinot sekä menetelmät - Työyhteisötaidot ryhmä- ja tiimityössä Organisaation ja verkostojen merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - Johtaminen, organisaation rakenne ja toiminnan ohjaaminen - Verkostojen tuomat haasteet ja mahdollisuudet - Osallistava johtaminen ja innovatiivisuus - Oppimisen ja asiantuntijuuden kehittymisen mahdollisuudet Kansainvälisten ja kansallisten muutosten vaikutukset organisaatioiden työhyvinvointiin - Työhyvinvointiin liittyvä lainsäädäntö ja ohjeet - Työn ja työkulttuurin muutokset tulevaisuudessa
Suoritustavat
Seminaareihin valmistautuminen ja osallistuminen, työhyvinvointisuunnitelmien analyysitehtävän tekeminen, ryhmätenttiin osallistuminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Yhdessä sovittava ajankohtainen kirjallisuus ja tieteelliset artikkelit.
Muuta huomioitavaa
Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot
Yhteyshenkilö
Heikkinen Marjo


4 X991012 Digitalised Working Environment

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student is able to describe how digital working environment has developed (local to global), what is the meaning of digitalisation in a her/his working area/field and what are the future trends. Student recognises the benefits and obstacles of digital change. Student is able to choose digital tools which support her/his own working field. Student is able to recognize changes and describe internet accessible working environment, which facilitates collective action, communication and networking. Student knows principles of safe information sharing and has adequate information management skills. Student can coordinate distant work, group working and can participate in discussion forums.
Content
- Basics of international and national information society policies - Digitalised working environment permitting the completion of virtual participatory processes - Key factors related to the success of digitalised working processes - Main deficiencies of digitalised working environment - Future trends in digitalised working life in own professional field of the students
Requirements
- Active participation via own virtual learning path, exercises and peer/student discussions.
- Tasks:
1. Citizen in a digitalised society
2. Networking: way of working
3. Utilisation of digitalised working platform/environment.
- Virtual environment designed for students and teaching staff provide access to a range of information tools to suit everyone.

Grading Scale
0 - 5
Course material
A Direct link to the course http://webd.savonia.fi/home/kasirti/digitalised_working_environment/
Contact
Tolppi Veli-Matti, Klemola Liisa, Sirviö Timo


4 X991014 Innovaatio-osaaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet ammattialat ylittävään monialaiseen innovatiiviseen ja verkottuneeseen työskentelyyn työyhteisöjä ja niiden prosesseja uudistettaessa. Opiskelija osaa luoda ideoiden syntymistä kannustavan ja kehittävän ilmapiirin työyhteisöön ja ymmärtää ideoiden jakamisen merkityksen innovatiivisen organisaatiokulttuurin ylläpitämisessä. Opiskelija käyttää sujuvasti innovaatiotietoutta ja -työkaluja kehittämisprosessin apuvälineinä ja osaa johtaa ideoiden jalostumista uusiksi tuotteiksi ja palveluiksi.
Keskeiset sisällöt
- Innovaatio ja kehittäminen
- Projektityöskentely
- Innovaatiomenetelmät ja innovaatiotyökalut
- Innovoinnin tiedon lähteet
- Pitchausvideo
Suoritustavat
Opiskelijat toteuttavat oman innovaatioprojektin ja tuottavat projektissa omaan alaansa liittyvän henkilökohtaisen rikastetun (elävän, monimuotoisen, ym.) innovaatiokäsikirjan sähköiselle alustalle. Verkkotyöskentelyyn osallistuminen, oman innovaatioyhteisön muodostaminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Tarkentuu opintojen alussa.
Muuta huomioitavaa
Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Innovation Knowledge –opintojaksoa.
Yhteyshenkilö
Laitinen Matti


4 X991056 Innovation Knowledge

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student - is able to work in multi-disciplinary and innovative way at over the fields of professions in reforming the networked communities and their processes. - is able to create a flow of ideas which encourages and develops an atmosphere of the working community and understand the importance of sharing ideas in maintaining an innovative organizational culture. - uses knowledge and innovation tools fluently to help stimulate the development process and is able to lead to refinement of ideas into new products and services. - is able to take advantage of national and international innovation communities as development tools.
Content
Innovation process Innovation methods and tools Sources of information Pitch video
Requirements
Students will innovate own applications from IoT and mobile application. They show the project results in a forum.
Grading Scale
0 - 5
Course material
Materials are in the Moodle. Other material agreed at the beginning of the course
Other considerations
Should own pc/tablet with internet connection, mobile phone This course has an equal content with the course Innovaatio-osaaminen.
Contact
Laitinen Matti


4 X991026 Vuorovaikutteinen viestintä esimiestyössä

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää viestinnän merkityksen liiketoiminnan johtamisessa ja esimiestyössä. Hän osaa tarkastella johtamista kommunikatiivisena toimintana sekä suunnitella ja toteuttaa viestintää muuttuvissa tilanteissa ja monikulttuurisessa työyhteisössä. Opiskelijalla on valmiudet työyhteisöviestinnän ja henkilökohtaisten viestintäosaamiseen kehittämiseen.
Keskeiset sisällöt
- Johtamisviestintä, esimiestyön viestintätilanteet ja -roolit - Yhteisöviestinnän periaatteet ja työyhteisöviestinnän kehittäminen - Esiintymis-, neuvottelu- ja vuorovaikutustaidot
Suoritustavat
Kirjallinen viestintä: Lähipäivätyöskentely/itseohjautuva ryhmätyöskentely ja kehittämistehtävä. Suullinen viestintä: Lähipäivätyöskentely ryhmässä.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opettajan ilmoittama materiaali
Muuta huomioitavaa
Opintojakso toteutetaan lukuvuoden aikana neljä kertaa: kaksi toteutusta on keväällä ja kaksi syksyllä. Opintojakso on suoritettava 6 kk:n aikana sen aloittamisesta.
Yhteyshenkilö
Pekkarinen Ulla, Leskinen Hanna, Tossavainen Teija


4 X991028 Yrittäjävalmennus

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää ja pystyy kuvaamaan uuden liiketoiminnan suunnittelun kokonaisuuden ja keskeiset osa-alueet. Opiskelija osaa selvittää ja kuvata ideansa uutuusarvon ja liiketoimintapotentiaalin. Hän osaa luoda konseptista liiketoimintamallin, analysoida sitä ja tehdä valintoja liiketoiminnan kehittämiseksi. Opiskelija pystyy esittämään perustellun kehittämissuunnitelman idean liiketoiminnalliseksi hyödyntämiseksi. Hän osaa reflektoida omia yrittäjäominaisuuksiaan.
Keskeiset sisällöt
- Idean uutuusarvon ja liiketoimintapotentiaalin arviointi (asiakas- ja kilpailija-analyysi, toteutettavuus) - Liiketoimintamallin kehittäminen (esim. Business model canvas)
Suoritustavat
Osallistuminen työpajatyöskentelyyn, itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta, oman kehittämissuunnitelman kirjallinen esittäminen (oppimistehtävä).
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opintojakson Moodlessa ilmoitettu kirjallisuus ja oheismateriaali.
Muuta huomioitavaa
Yrittäjävalmennus käynnistyy kahdesti vuodessa (marraskuu ja huhtikuu) järjestettävällä kick-off-tilaisuudella. Tilaisuuteen osallistuminen on vapaaehtoista ja se on tarkoitettu sekä opintojakson suorittamista suunnitteleville että niille opiskelijoille, jotka ovat suorituspäätöksensä jo tehneet. Tarkemmat päivämäärät tiedotetaan myöhemmin.
Yhteyshenkilö
Kauppinen Marja, Laitinen Matti


4 X991030 Strateginen projektiosaaminen

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tavoitteellisesti kehittää organisaation projektitoimintaa huomioiden organisaation strategian ja toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset. Hän osaa toiminnallaan tukea projektien onnistumista työyhteisössä ja toimia projektitiimien osaamisen kehittäjänä. Opiskelija tuntee ketterien menetelmien edut projektitoiminnassa. Opiskelija kykenee huomioimaan kansainväliseen yhteistyöhön liittyvät haasteet ja mahdollisuudet projektitoiminnassa.
Keskeiset sisällöt
Projektihallinnan ajantasaistaminen Strateginen näkökulma projekteihin Projektityötaitojen uudet vaatimukset Kansainvälisyys ja projektit
Suoritustavat
Verkkotehtävät
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojen alkaessa.
Muuta huomioitavaa
Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Strategic Project Knowledge –opintojaksoa.
Yhteyshenkilö
Jääskeläinen Ari


4 X9910601 Strategic Project Knowledge

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
After completing this course you are capable to develop organisation's project activities in a target-oriented way by taking into consideration the strategy and changes occurring in the operating environment. You can support projects' success in own work community and act as developer of project teams' know-how. You know agile project management's benefits. You can take into consideration challenges and opportunities in international project co-operation.
Content
Strategic view on projects Projects as tool for change management Project working skills Project management Internationalization and projects
Requirements
E-learning assignments
Grading Scale
0 - 5
Course material
Slide presentations, example project plans and other project information from various fields, articles and literature. Ebook: Nicholas J. and Steyn H., 2017. Project Management for Engineering, Business and Technology. 5th Edition. New York: Routledge. Indicative Reading: Ebook via a link from Moodle: Artto K., Martinsuo M., Kujala J., 2011. Project business. Helsinki: Aalto University.
Other considerations
This course has an equal content with the course Strateginen projektiosaaminen.
Contact
Jääskeläinen Ari


4 X991050 Business in Digital Health

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student - Is developing digital health care business in his/her working place or is having own digital health care service or product or business idea and is motivated to develop it. - The main point is to analyze, make decisions and develop the business from economical point of view. Meaning product, service or total business must be profitable using economical calculations. - Do it independently, using Moodle, or/and meeting teacher using Skype or some other handy tools to communicate. - Is motivated to study and develop with his/her own idea or working place idea - Has skills to do as a project mode.
Content
Economical elements in business. Business idea, macro-economic analyse, Business Model Canvas Main development processes in business Entrepreneurship in digital health care Sales role in business Cost calculations and cash flow calculations Own project development
Requirements
Students will develop business from own/working places application/service/product/business.
Grading Scale
Passed - 0
Course material
Basic economical material from teacher and students own reports, presentations and articles
Prerequisites
Should own pc/tablet with internet connection, mobile phone
Contact
Niemelä Jari


4 X991064 Service Design

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
The student will obtain a general idea of the service design thinking and methods. Specific techniques, guidelines and examples are used to emphasize the practical aspects of service design in a ways that are both user centric and socially and culturally appropriate. Students will learn to understand important factors to consider when developing and applying service design processes.
Content
- Service design thinking methods and processes. - Understanding the service design challenge: the users, business environment and applicable technologies - Observing, profiling, creating empathy for the users, participating with the users and being visual during the whole process - Creating ideas, prototyping, evaluating and improving including the clients and the users in the process - Implementing, maintaining and developing the services - Operating with business realities.
Requirements
This course is based on practice-oriented education.
Grading Scale
Passed - 0
Course material
STICDORN, M. & SCHNEIDER, J. (ed.) 2010. This is Service Design Thinking. Basics - Tools - Cases. Amsterdam: BIS Publishers. Dorst, K. 2015. Frame innovation: create new thinking by design. Cambridge: MIT Press.
Other considerations
Intensive course at the beginning of June
Contact
Sirviö Timo


4 X991066 Sustainable development in changing climate, what has it to do with me?

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student - knows basics of climate change and United Nations’ Sustainable Development Goals - understand the systemic nature of action on climate change, their magnitude and holistic implementation and their long-term societal importance - are able to assess critically information sources on climate change and also understands deliberate misleading - knows the Human Security approach and is capable to preliminary assess the impacts of the measures in a pre-selected context (related to one's own work, hobby or similar)
Content
- Reliability of the climate change information and the IPCC - Greenhouse effect - Climate change impacts, mitigation and adaptation: If emissions increase as in recent years, average warming will rise above 2 ° C in about 10 years, and activated tipping points will increase average warmth by 5-6 ° C in a century, causing body temperature rise above 42 ° C for billions of people. It is possible to stop temperature rise below 2 ° C in 30 years by using known technologies. This requires reducing emissions and strengthening carbon sinks. The introduction of sustainable technologies requires systemic changes such as a carbon tax. The magnitude of the change is comparable to post-war reconstruction. What should be done at the individual, organizational and societal level? Pressure on politicians and companies. Preparing for extreme weather events. Widespread measures affecting society have been under way for a long time - Human Security Approach (people centered, true knowledge and impact assessment) - Ex-ante impact assessment of the measures, presentation of the method and exercise
Requirements
- Online study and online exam - Submission of the preliminary impacts assessment of the planned measures
Grading Scale
Passed - 0
Course material
Content, materials and links to external resources (all in Moodle)
Contact
Kajanus Miika


Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.