EJR21SY Rakentamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opetussuunnitelman vastuuhenkilö: Riitta Turjamaa
Koulutuksen lähtökohdat
Rakentamisen ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK) on laajuudeltaan 60 op, tutkintonimike on Insinööri (ylempi AMK). Tutkinto tuottaa työelämän edellyttämää laajaa ja syvällistä tietoa rakennetekniikan alalta ja antaa tarvittavat teoreettiset tiedot alan vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä toimimista varten. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan kuin yliopistoissa ja muissa tiedekorkeakouluissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Insinööri (ylempi amk) on englanniksi Master of Engineering (Amk-asetus 1129/2014).
Rakennusala monipuolisena työllistäjänä tarjoaa ammattilaisille runsaasti haastavia työtehtäviä rakentamisen eri osa-alueille. Osaamisvaatimukset muuttuvat alan kehityksen mukana, ja ylemmässä AMK-koulutuksessa saat valmiudet toimia rakennusalan vaativissa asiantuntijatehtävissä. Tutkinnon toteutus mahdollistaa kouluttautumisen työn ohessa. Koulutus kestää n. 1,5 – 2 vuotta.
Opinnoissa painottuvat rakennetekniikan suunnittelijan pätevyyteen liittyvät ammattiaineet. Opinnoissa on mahdollista saada poikkeuksellisen vaativan luokan betonirakenteiden ja rakennusfysiikan suunnittelijapätevyyteen vaadittavat opintovaatimukset.
Osaamistavoitteet
Insinööri (ylempi AMK) koulutus on eurooppalaista ja suomalaista tasoa 7 (Kansallinen viitekehys).
Insinöörin (ylempi AMK) osaamisprofiili muodostuu kompetensseista. Seuraavissa taulukoissa kuvataan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon yleiset kompetenssit sekä rakentamisen ylemmän amk-tutkinnon tutkinto-ohjelmakohtaiset kompetenssit.
Opintojen rakenne
Rakentaminen (ylempi AMK) -opinnot ovat 60 opintopistettä. Täyspäiväisesti opiskelevalla opetussuunnitelman mukaan yksi opiskeluvuosi tuottaa 60 opintopistettä, mikä vastaa 1600 tuntia opiskelijan työtä. YAMK-opintojen opiskeluaika vaihtelee erilaisten koulutus- ja työtaustojen sekä yksiköllisen opiskeluaikataulun vuoksi. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon 60 op:n laajuinen koulutus kestää 1,5 - 2 vuotta. Aikaisemmin hankittu osaaminen ja sen hyväksilukeminen voi vaikuttaa opiskeluaikaa lyhentävästi.
Tutkinto-ohjelman rakenne on kuvattu seuraavassa kuviossa. Opinnot muodostuvat pakollisista opinnoista ja valinnaisista opinnoista. Opiskelija valitsee Savonian YAMK-koulutusten yhteisistä opinnoista vähintään 10 op laajuiset opinnot. Yhteisiin opintoihin voidaan sisällyttää myös muissa oppilaitoksissa suoritettuja saman tasoisia opintoja.
Opiskelija voi sisällyttää tutkintoonsa myös muita HOPS:in mukaan suunniteltuja saman tasoisia opintoja. Opiskelusuunnitelmaan voidaan hyväksyä tutkinnon laajuuden ylittäviä opintoja silloin kun nämä eivät pidennä tutkinnon laajuutta vastaavaa opiskeluaikaa.
Kaikissa tutkinto-ohjelmissa opinnäytetyöhön sisältyy 5 opintopisteen laajuinen pakollinen opintojakso Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä.
Asiantuntijuuden kehittyminen
Nykypäivän työntekijät siirtyvät tehtävästä toiseen organisaatioiden sisällä ja välillä. Työn sisältöjen muuttuessa korostuvat työntekijöiden monipuolinen osaaminen ja reagointikykyisyys. Monialaisuus ja -kansallisuus korostuvat yhä useammilla aloilla. Menestyäkseen uuden luomisessa työssä tarvitaan palvelu-, liiketoiminta- ja teknologiaosaamista, yhteiskunnan ja ympäristön hyvinvointiosaamista sekä kansainvälistymistaitoja. Työelämän hyvinvoinnin kehittämisessä ja innovaatioiden luomisessa tarvitaan analyyttistä päättely- ja ongelmanratkaisukykyä, kriittisyyttä ja tiedon hallintaa.
Käyttäjälähtöisyyden ja käyttökokemuksen syventäminen on yhä tärkeämpää. Jatkuva oppiminen nivoutuu oleellisesti työntekijän urakehitykseen.
Savonian opetussuunnitelmat muodostuvat opintojaksoista. Ne eivät ole irrallisia vaan tukevat opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan yhdistyminen.
Rakentamisen (ylempi AMK) opetussuunnitelma on laadittu niin, että
- tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
- koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.
Opiskelija
- laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS), jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan (sisältää vähintään 5 opintopistettä opiskelua vieraalla kielellä)
- vastaa opintojensa etenemisestä.
Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.
Koulutuksen toteutus
Rakentamisen YAMK-koulutuksen suunnittelu ja lähtökohdat pohjautuvat työelämän osaamis- ja kehittämisvaatimuksiin. Opinnoissa hyödynnetään opiskelijoiden omia kokemuksia työelämästä. Kokemuksia syvennetään osaamistavoitteiden mukaisella asiantuntijatiedolla ja käytäntölähtöisillä opetusmenetelmillä. Menetelmissä korostuvat reflektiivisyys ja tiedon ja osaamisen jakamisen periaatteet. Opiskelijan rooli on aktiivinen, vastuullinen ja kriittinen. Hän kykenee tekemään omaan oppimiseensa liittyviä valintoja henkilökohtaisten kehittämishaasteidensa mukaisesti.
Opinnot toteutetaan monimuoto-opiskeluna, jossa lähiopetus, itsenäinen opiskelu, verkkoympäristössä opiskelu, käytännön työ ja oppimistehtävät muodostavat kokonaisuuden. Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa opintoja työn ohessa ja kytkeä oppimistehtäviä ja opinnäytetyönsä oman työpaikkansa kehittämiseen. Lähipäivien määrä vaihtelee tutkinto-ohjelmittain ja tyypillisesti 0-2pv/kk. Lähiopetusjaksot järjestetään pääsääntöisesti perjantaisin ja lauantaisin. Opetuspaikkakunta on Kuopio.
Kansainvälistymisosaamista vahvistetaan opinnoissa monin tavoin. Jokaisen opiskelijan henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan tulee sisältyä vähintään 5 opintopistettä vieraskielistä opetusta.
Arvioinnilla ohjataan ja tarkistetaan opiskelijan opintojen osaamistavoitteiden saavuttamista. Arvioinnin kohteena on koko oppimistapahtuma eli opetuksen tavoitteiden mukaisten tietojen ja taitojen saavuttaminen sekä opiskelun että työelämän edellyttämä asennoituminen ja vastuunottokyky. Opintojaksojen arviointi perustuu opintojaksokohtaisesti laadittuihin arviointikriteereihin, jotka ovat osa opintojakson toteutussuunnitelmaa.
Opintojaksotaulukko
Koodi | Nimi | 1 S | 1 K | 1 KS | 2 S | 2 K | 3 S | 3 K | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Syventävät ammattiopinnot | |||||||||||
Koulutusalan ammattiopinnot | |||||||||||
4 EJR1000 | Elementtimenetelmä, FEM | 5 | |||||||||
4 EJR1100 | Rakenteiden jäykistys | 5 | |||||||||
4 EJR1200 | Jännitetyt betonirakenteet | 5 | |||||||||
4 EJR1300 | Rakennusfysiikan erikoisjakso | 5 | |||||||||
Savonian yhteiset opinnot | |||||||||||
Valinnaiset yhteiset opinnot | |||||||||||
4 X991000 | Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991062 | Strategic Thinking and Future Orientation | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991030 | Strateginen projektiosaaminen | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X9910601 | Strategic Project Knowledge | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991054 | Successful Organisation | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991006 | Asiantuntijuus ja esimiestoiminta | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991058 | Expertise and Supervisory Work | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991008 | Working and Studying in International Environment | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991010 | Hyvinvointi työyhteisössä | 5 | |||||||||
4 X991012 | Digitalised Working Environment | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991014 | Innovaatio-osaaminen | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991056 | Innovation Knowledge | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991028 | Yrittäjävalmennus | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991026 | Vuorovaikutteinen viestintä esimiestyössä | 5 | |||||||||
4 X991050 | Business in Digital Health | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991064 | Service Design | 5 | |||||||||
4 X991066 | Sustainable development in changing climate, what has it to do with me? | 5 (NonStop) | |||||||||
Opinnäytetyö | |||||||||||
Opinnäytetyö | |||||||||||
4 SAVYONT | Opinnäytetyö | 30 | |||||||||
5 SAVYONT50 | Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä | 5 | |||||||||
5 SAVYONT250 | Opinnäytetyön toteutus | 25 |
Opintojaksokuvaukset
4 EJR1000 Elementtimenetelmä, FEM
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee rakenteiden mekaniikan laskentamenetelmiä ja ymmärtää matemaattisen tarkastelun välttämättömyyden rakenteiden toiminnan selvittämisessä. Opiskelija osaa ratkaista vaativampien rakenteiden rasitukset käsin laskemalle sekä tietokoneohjelmien avulla. Opiskelija osaa analysoida tietokoneohjelmien antamia tuloksia. |
Keskeiset sisällöt | Tasomaisten sauvarakenteiden elementtimenetelmä: Elementtimenetelmän differentiaaliyhtälöt, kimmoviiva. Jousi-, sauva- ja palkkielementti. Solmumittausjärjestelmän kierto. Elementeistä koostuvan rakenteen yhdistäminen. Nivelten käsittely elementtimenetelmässä. · Muodonmuutokset ja poikkileikkausvoimasuureiden laskenta · Lämpötilaerojen, painumien ja rakenteen jäykkyyserojen vaikutus voimasuureisiin · Perustusten yhteisvaikutus maapohjan kanssa · Rakenteiden stabiiliuden perusteet · Palkki-, kehä- ja ristikkorakenteiden ratkaisu · Erilaisten runkorakenteiden laskeminen 3d FEM -ohjelmalla |
Suoritustavat | - verkko-opintojaksolle osallistuminen, aktiivinen osallistuminen: harjoitustehtävien ja viikkotehtävien tekeminen, itsenäinen opiskelu: verkkoluentojen käyttö ja aineistoihin perehtyminen, verkkotehtävien suorittaminen annettujen kriteerien pohjalta |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Sähköiset kurssilla jaettavat oppimateriaalit. |
Edeltävät opinnot | Statiikan, lujuusopin ja rakennusalan matematiikan opinnot. |
Yhteyshenkilö | Puurula Arto |
4 EJR1100 Rakenteiden jäykistys
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija ymmärtää sekä rakennusten kokonaisjäykistyksen että yksittäisten rakenneosien stabiliteetin varmistamisen ja osaa laskelmin tarkastella niihin liittyviä voimia ja niistä aiheutuvia rasituksia. |
Keskeiset sisällöt | Jäykistysjärjestelmien esittely Puurakenteiden jäykistys NR-ristikkoyläpohjan jäykistys Mastopilarihallin jäykistys Palkkien kiepahdustuenta Liitostekniikat Betonirakenteiden jäykistys Mastojäykistyksen laskentaperiaatteet Kaatumisvarmuuden laskeminen Levyrakenteiset vaakajäykisteet Nurjahduspituuden laskenta kun kiinnityksien jäykkyydet arvioidaan jousina Onnettomuustarkastelut, jatkuvan sortuman huomioiminen |
Suoritustavat | Luennot, ohjatut harjoitukset, itsenäiset oppimistehtävät ja kokeet. Lähiopetuksessa on läsnäolovelvoite. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Opintojaksolla jaettava materiaali. |
Edeltävät opinnot | Statiikan ja lujuusopin sekä puurakenteiden ja betonirakenteiden rakennesuunnittelun opinnot. |
Yhteyshenkilö | Mikkonen Matti |
4 EJR1200 Jännitetyt betonirakenteet
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija on tutustunut jännitettyjen rakenteiden valmistukseen ja jännitettyjen rakenteiden käyttökohteisiin. Opiskelija ymmärtää jännitettyjen rakenteiden laskentaperusteet ja osaa jännitettyjen betonirakenteiden mitoituksen. |
Keskeiset sisällöt | Jännitetyt rakenteet - Yleistä jännitetyistä rakenteista - Esijännitetyt rakenteet - Jälkijännitetyt rakenteet - Rakenteiden vahvistaminen ulkopuolisilla jänteillä Esijännitetyt betonielementit - Valmistus - Poikkileikkauksen analysointi - Jännityshäviöt - Halkaisuvoimat - Jännepunosten luistot - Tukialueiden mitoitus - Jatkuva jännepalkki - Jännitetyt harjapalkit Jälkijännitetyt betonirakenteet - Jälkijännitettyjen rakenteiden käyttökohteet - Mitoituksen erityiskysymykset - Mitoitusesimerkkejä |
Suoritustavat | Luennot, laskuharjoitukset, rakennesuunnittelutehtävät, tentti. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Sähköinen kurssilla jaettava oppimateriaali, jännitettyjen rakenteiden suunnittelun tietokoneohjelmat |
Edeltävät opinnot | Lujuusopin ja betonirakenteiden suunnittelun opinnot. |
Yhteyshenkilö | Puurula Arto |
4 EJR1300 Rakennusfysiikan erikoisjakso
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija ymmärtää rakennusfysiikan ilmiöt ja osaa laskelmin tarkastella rakennusosien rakennusfysikaalista toimintaa. |
Keskeiset sisällöt | Rakennuksen ja ulkoilman vuorovaikutus Rakennusfysikaalisten laskelmien perusteet Materiaalien kosteus ja vesi Kosteuden siirtymistavat ja vauhdit (kapillaarisuus, diffuusio ja haihtuminen) Rakennusmateriaalien kuivumisvauhdit Rakennusosien rakennusfysikaalinen toiminta (ulkoseinät, yläpohjat, maanvastaiset rakenteet) Rakennusfysikaalisten ilmiöiden vaikutus rakenteiden vaurioitumiseen Lisälämmöneristämisen vaikutus Rakennusfysikaaliset simulaatiolaskelmat rakennusosien toiminnasta ja kosteuden siirtymisvauhdista (Wufi-ohjelmalla) Materiaaliominaisuuksien vaikutus laskelmien tuloksiin |
Suoritustavat | Luennot, ohjatut harjoitukset, itsenäiset oppimistehtävät ja kokeet. Lähiopetuksessa on läsnäolovelvoite. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Opintojaksolla jaettava materiaali. |
Edeltävät opinnot | Rakennusfysiikan opinnot. |
Yhteyshenkilö | Dunkel Harry |
4 X991000 Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 1 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa kuvata strategisen ajattelun ja jatkuvan uudistumisen merkityksen organisaation vision ja kilpailukyvyn kehittymisessä. Opiskelija pystyy valitsemaan uusia strategisia lähestymistapoja organisaation johtamiseen ja uudistumiseen. Hän kykenee tunnistamaan organisaation toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa ennakoinnin työkaluja, joiden avulla hän kykenee tunnistamaan organisaation ja toimialan tulevaisuuden näkymiä. |
Keskeiset sisällöt | - Strateginen ajattelu ja visio - Toimiala-analyysi ja tulevaisuuden ennakointi osana strategista ajattelua - Skenaariotyöskentely - Tulevaisuustiedon huomioiminen strategisessa johtamisessa ja päätöksenteossa |
Suoritustavat | Oppimistehtävien tekeminen |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Moodle -oppimisalustalla ilmoitettu kirjallisuus ja oheismateriaalit. |
Muuta huomioitavaa | Savonia - ylempi amk - yhteinen kaikille aloille Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Strategic Thinking and Future Orientation –opintojaksoa |
Yhteyshenkilö | Haapakoski Markku |
4 X991062 Strategic Thinking and Future Orientation
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student - is able to describe both the meaning of strategic thinking and continuous renewal in relation to the vision of organisation and in development of competitiveness - is able to choose new strategic approaches during organisational changes and renewal processes. - is able to recognize/anticipate the changes happening in the organisational environment. - has readiness to adapt methods of anticipation, and foresees the future trends of (working) organisation. |
Content | - Strategic thinking and visioning - Analysis of industry and anticipation of the future as part of strategic thinking - Scenarios as working method - Future information as part of leadership and management, and in decision making |
Requirements | Learning tasks, short presentation |
Grading Scale | 0 - 5 |
Course material | Relevant, topical literature and articles, Moodle environment. |
Other considerations | This course has an equal content with the course Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus. |
Contact | Haapakoski Markku |
4 X991030 Strateginen projektiosaaminen
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 2 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa tavoitteellisesti kehittää organisaation projektitoimintaa huomioiden organisaation strategian ja toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset. Hän osaa toiminnallaan tukea projektien onnistumista työyhteisössä ja toimia projektitiimien osaamisen kehittäjänä. Opiskelija tuntee ketterien menetelmien edut projektitoiminnassa. Opiskelija kykenee huomioimaan kansainväliseen yhteistyöhön liittyvät haasteet ja mahdollisuudet projektitoiminnassa. |
Keskeiset sisällöt | Projektihallinnan ajantasaistaminen Strateginen näkökulma projekteihin Projektityötaitojen uudet vaatimukset Kansainvälisyys ja projektit |
Suoritustavat | Verkkotehtävät |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojen alkaessa. |
Muuta huomioitavaa | Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Strategic Project Knowledge –opintojaksoa. |
Yhteyshenkilö | Jääskeläinen Ari |
4 X9910601 Strategic Project Knowledge
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | After completing this course you are capable to develop organisation's project activities in a target-oriented way by taking into consideration the strategy and changes occurring in the operating environment. You can support projects' success in own work community and act as developer of project teams' know-how. You know agile project management's benefits. You can take into consideration challenges and opportunities in international project co-operation. |
Content | Strategic view on projects Projects as tool for change management Project working skills Project management Internationalization and projects |
Requirements | E-learning assignments |
Grading Scale | 0 - 5 |
Course material | Slide presentations, example project plans and other project information from various fields, articles and literature. Ebook: Nicholas J. and Steyn H., 2017. Project Management for Engineering, Business and Technology. 5th Edition. New York: Routledge. Indicative Reading: Ebook via a link from Moodle: Artto K., Martinsuo M., Kujala J., 2011. Project business. Helsinki: Aalto University. |
Other considerations | This course has an equal content with the course Strateginen projektiosaaminen. |
Contact | Jääskeläinen Ari |
4 X991054 Successful Organisation
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student - is able to describe how the quality of successful organisation is composed - is able to choose tools for quality management and is able to implement them as part of the goals of organisation - recognises different organisational cultures, which can either enable or disable each organisation’s quality and success. - is developing his/her competences in order to support organisation’s success |
Content | - Quality thinking - Quality management - Quality in working life - Organizational culture - Organisation and organizing - Multi-professionality - Rewarding incentive schemes |
Requirements | Active participation in web-working, discussions, assignments |
Grading Scale | 0 - 5 |
Course material | Morgan, G. Images of Organization. The Executive Edition Newbury Park, CA: Sage Publications Inc, 2006 |
Other considerations | This course has an equal content with the course Menestyvä organisaatio. |
Contact | Hoffrén Minna |
4 X991006 Asiantuntijuus ja esimiestoiminta
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa tavoitteellisesti kehittää omaa asiantuntijuuttaan hyödyntäen uutta tietoa ja kokemuksellista oppimista, sekä huomioiden toimintaympäristössä ja työssä tapahtuvat muutokset. Hän osaa toiminnallaan tukea asiantuntijuuden jakamista työyhteisössä. Hän osaa toimia työyhteisön osaamisen kehittäjänä. Opiskelija ymmärtää esimiestyön erilaiset roolit työyhteisöissä. Hän oppii tunnistamaan omat esimiesvalmiutensa. Hän osaa monipuolisesti arvioida omaa esimiesosaamistaan ja määritellä osaamisensa kehittämistarpeita. |
Keskeiset sisällöt | - Asiantuntijuuden kehittyminen ja jaettu asiantuntijuus - Osaamisen kehittäminen ja johtaminen - Johtaminen ja esimiesosaaminen nykykäsitysten valossa - Esimiehen roolit työyhteisössä - Omien esimiesvalmiuksien tunnistaminen ja arviointi |
Suoritustavat | Oppimistehtävät. Oppimistehtävän yhteydessä tehtävä reflektio itsearvioinnin välineenä. Arviointi neljä kertaa lukukauden aikana. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojen alkaessa. |
Muuta huomioitavaa | 100% verkkokurssi (Moodle) Opintojakso on lukuvuonna 2021 - 2022 avoinna 15.9.2021 – 31.7.2022. Opintojakson suorittamiseksi vaadittavat tehtävät voi palauttaa milloin vain opintojaksolla olevaan palautuskansioon ja ne arvioidaan viimeistään neljän viikon kuluessa kustakin palautuspäivästä. Palautuspäivät ovat 15.11.2021, 15.12.2021, 1.2.2022, 15.3.2022, 30.5.2022 ja 31.7.2022. Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot. Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Expertise and Supervisory Work –opintojaksoa. |
Yhteyshenkilö | Virolainen Ilkka |
4 X991058 Expertise and Supervisory Work
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student is able to find and utilize new knowledge towards professional expertise development with the help of experiential learning methods. Student will gain knowledge to anticipate the changes in both working environment and in working processes. She/he knows how to support and share expertise in working life as well as is able to develop knowledge management practices. Student understands the different roles of a manager in different working communities. She/he is able to assess personal managerial readiness as well as evaluate own managerial competences and define development needs. |
Content | - Development of professional expertise, and shared expertise - Development of know-how and leadership/management practices - Leadership and managerial know-how and skills - Roles of manager in changing working life - Identification and evaluation of personal managerial skills and practices |
Requirements | Online learning activities and written exercises, reflection of own working environment, working habits, and work life development |
Grading Scale | 0 - 5 |
Course material | To be announced |
Other considerations | This course has an equal content with the course Asiantuntijuus ja esimiestoiminta. |
Contact | Virolainen Ilkka |
4 X991008 Working and Studying in International Environment
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | The student strengthens his/her communicative skills and professional expertise in an international learning environment. The student will gain experience to work and learn effectively as a team member in another cultural environment. The implementation of the course may vary according to destination and the role of the international co-operative partners. |
Content | - Content varies according to topic of the course. - Internationalisation in another country, or with international group visiting Finland. - Concepts and definitions for acting and communicating in an international working life - Orientation in the working life of the chosen country (managing teams, projects, professional ethics) |
Requirements | Active participation, reflective report, written and/or group assignments |
Grading Scale | 0 - 5 |
Other considerations | Self-financing of the student (travel costs), if the course includes travels. The teacher in charge is responsible for the evaluation of the course. In some cases the grading scale can be 0 - 5. |
Contact | Klemola Liisa |
4 X991010 Hyvinvointi työyhteisössä
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa määritellä työhyvinvoinnin käsitettä eri näkökulmista. Hän osaa arvioida yksilön merkitystä työhyvinvoinnin rakentumisessa ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä työyhteisö- ja organisaatiotasolla. Hän perehtyy eri organisaatioissa käytettyihin työhyvinvointisuunnitelmiin ja osaa analysoida organisaation ja verkostojen merkitystä työhyvinvointiin. Hän osaa perustella kansallisella ja kansainvälisellä tutkimusnäytöllä työhyvinvointiin liittyviä ilmiöitä sekä soveltaa työhyvinvointiin liittyvää lainsäädäntöä ja ohjeita käytännön työssä. Opiskelija osaa visioida tulevaisuuden työhyvinvoinnin haasteita kansallisesti ja kansainvälisesti. |
Keskeiset sisällöt | Työntekijän merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - Itsensä johtaminen Työyhteisön merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - Työyhteisön arvot, periaatteet, vuorovaikutus ja toimintatavat Lähijohtaminen ja hyvinvoinnin edistämisen keinot sekä menetelmät - Työyhteisötaidot ryhmä- ja tiimityössä Organisaation ja verkostojen merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - Johtaminen, organisaation rakenne ja toiminnan ohjaaminen - Verkostojen tuomat haasteet ja mahdollisuudet - Osallistava johtaminen ja innovatiivisuus - Oppimisen ja asiantuntijuuden kehittymisen mahdollisuudet Kansainvälisten ja kansallisten muutosten vaikutukset organisaatioiden työhyvinvointiin - Työhyvinvointiin liittyvä lainsäädäntö ja ohjeet - Työn ja työkulttuurin muutokset tulevaisuudessa |
Suoritustavat | Seminaareihin valmistautuminen ja osallistuminen, työhyvinvointisuunnitelmien analyysitehtävän tekeminen, ryhmätenttiin osallistuminen. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Yhdessä sovittava ajankohtainen kirjallisuus ja tieteelliset artikkelit. |
Muuta huomioitavaa | Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot |
Yhteyshenkilö | Heikkinen Marjo |
4 X991012 Digitalised Working Environment
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student is able to describe how digital working environment has developed (local to global), what is the meaning of digitalisation in a her/his working area/field and what are the future trends. Student recognises the benefits and obstacles of digital change. Student is able to choose digital tools which support her/his own working field. Student is able to recognize changes and describe internet accessible working environment, which facilitates collective action, communication and networking. Student knows principles of safe information sharing and has adequate information management skills. Student can coordinate distant work, group working and can participate in discussion forums. |
Content | - Basics of international and national information society policies - Digitalised working environment permitting the completion of virtual participatory processes - Key factors related to the success of digitalised working processes - Main deficiencies of digitalised working environment - Future trends in digitalised working life in own professional field of the students |
Requirements | - Active participation via own virtual learning path, exercises and peer/student discussions. - Tasks: 1. Citizen in a digitalised society 2. Networking: way of working 3. Utilisation of digitalised working platform/environment. - Virtual environment designed for students and teaching staff provide access to a range of information tools to suit everyone. |
Grading Scale | 0 - 5 |
Course material | A Direct link to the course http://webd.savonia.fi/home/kasirti/digitalised_working_environment/ |
Contact | Tolppi Veli-Matti, Klemola Liisa, Sirviö Timo |
4 X991014 Innovaatio-osaaminen
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelijalla on valmiudet ammattialat ylittävään monialaiseen innovatiiviseen ja verkottuneeseen työskentelyyn työyhteisöjä ja niiden prosesseja uudistettaessa. Opiskelija osaa luoda ideoiden syntymistä kannustavan ja kehittävän ilmapiirin työyhteisöön ja ymmärtää ideoiden jakamisen merkityksen innovatiivisen organisaatiokulttuurin ylläpitämisessä. Opiskelija käyttää sujuvasti innovaatiotietoutta ja -työkaluja kehittämisprosessin apuvälineinä ja osaa johtaa ideoiden jalostumista uusiksi tuotteiksi ja palveluiksi. |
Keskeiset sisällöt | - Innovaatio ja kehittäminen - Projektityöskentely - Innovaatiomenetelmät ja innovaatiotyökalut - Innovoinnin tiedon lähteet - Pitchausvideo |
Suoritustavat | Opiskelijat toteuttavat oman innovaatioprojektin ja tuottavat projektissa omaan alaansa liittyvän henkilökohtaisen rikastetun (elävän, monimuotoisen, ym.) innovaatiokäsikirjan sähköiselle alustalle. Verkkotyöskentelyyn osallistuminen, oman innovaatioyhteisön muodostaminen. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Tarkentuu opintojen alussa. |
Muuta huomioitavaa | Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Innovation Knowledge –opintojaksoa. |
Yhteyshenkilö | Laitinen Matti |
4 X991056 Innovation Knowledge
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student - is able to work in multi-disciplinary and innovative way at over the fields of professions in reforming the networked communities and their processes. - is able to create a flow of ideas which encourages and develops an atmosphere of the working community and understand the importance of sharing ideas in maintaining an innovative organizational culture. - uses knowledge and innovation tools fluently to help stimulate the development process and is able to lead to refinement of ideas into new products and services. - is able to take advantage of national and international innovation communities as development tools. |
Content | Innovation process Innovation methods and tools Sources of information Pitch video |
Requirements | Students will innovate own applications from IoT and mobile application. They show the project results in a forum. |
Grading Scale | 0 - 5 |
Course material | Materials are in the Moodle. Other material agreed at the beginning of the course |
Other considerations | Should own pc/tablet with internet connection, mobile phone This course has an equal content with the course Innovaatio-osaaminen. |
Contact | Laitinen Matti |
4 X991028 Yrittäjävalmennus
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää ja pystyy kuvaamaan uuden liiketoiminnan suunnittelun kokonaisuuden ja keskeiset osa-alueet. Opiskelija osaa selvittää ja kuvata ideansa uutuusarvon ja liiketoimintapotentiaalin. Hän osaa luoda konseptista liiketoimintamallin, analysoida sitä ja tehdä valintoja liiketoiminnan kehittämiseksi. Opiskelija pystyy esittämään perustellun kehittämissuunnitelman idean liiketoiminnalliseksi hyödyntämiseksi. Hän osaa reflektoida omia yrittäjäominaisuuksiaan. |
Keskeiset sisällöt | - Idean uutuusarvon ja liiketoimintapotentiaalin arviointi (asiakas- ja kilpailija-analyysi, toteutettavuus) - Liiketoimintamallin kehittäminen (esim. Business model canvas) |
Suoritustavat | Osallistuminen työpajatyöskentelyyn, itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta, oman kehittämissuunnitelman kirjallinen esittäminen (oppimistehtävä). |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Opintojakson Moodlessa ilmoitettu kirjallisuus ja oheismateriaali. |
Muuta huomioitavaa | Yrittäjävalmennus käynnistyy kahdesti vuodessa (marraskuu ja huhtikuu) järjestettävällä kick-off-tilaisuudella. Tilaisuuteen osallistuminen on vapaaehtoista ja se on tarkoitettu sekä opintojakson suorittamista suunnitteleville että niille opiskelijoille, jotka ovat suorituspäätöksensä jo tehneet. Tarkemmat päivämäärät tiedotetaan myöhemmin. |
Yhteyshenkilö | Kauppinen Marja, Laitinen Matti |
4 X991026 Vuorovaikutteinen viestintä esimiestyössä
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija ymmärtää viestinnän merkityksen liiketoiminnan johtamisessa ja esimiestyössä. Hän osaa tarkastella johtamista kommunikatiivisena toimintana sekä suunnitella ja toteuttaa viestintää muuttuvissa tilanteissa ja monikulttuurisessa työyhteisössä. Opiskelijalla on valmiudet työyhteisöviestinnän ja henkilökohtaisten viestintäosaamiseen kehittämiseen. |
Keskeiset sisällöt | - Johtamisviestintä, esimiestyön viestintätilanteet ja -roolit - Yhteisöviestinnän periaatteet ja työyhteisöviestinnän kehittäminen - Esiintymis-, neuvottelu- ja vuorovaikutustaidot |
Suoritustavat | Kirjallinen viestintä: Lähipäivätyöskentely/itseohjautuva ryhmätyöskentely ja kehittämistehtävä. Suullinen viestintä: Lähipäivätyöskentely ryhmässä. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Opettajan ilmoittama materiaali |
Muuta huomioitavaa | Opintojakso toteutetaan lukuvuoden aikana neljä kertaa: kaksi toteutusta on keväällä ja kaksi syksyllä. Opintojakso on suoritettava 6 kk:n aikana sen aloittamisesta. |
Yhteyshenkilö | Pekkarinen Ulla, Leskinen Hanna, Tossavainen Teija |
4 X991050 Business in Digital Health
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student - Is developing digital health care business in his/her working place or is having own digital health care service or product or business idea and is motivated to develop it. - The main point is to analyze, make decisions and develop the business from economical point of view. Meaning product, service or total business must be profitable using economical calculations. - Do it independently, using Moodle, or/and meeting teacher using Skype or some other handy tools to communicate. - Is motivated to study and develop with his/her own idea or working place idea - Has skills to do as a project mode. |
Content | Economical elements in business. Business idea, macro-economic analyse, Business Model Canvas Main development processes in business Entrepreneurship in digital health care Sales role in business Cost calculations and cash flow calculations Own project development |
Requirements | Students will develop business from own/working places application/service/product/business. |
Grading Scale | Passed - 0 |
Course material | Basic economical material from teacher and students own reports, presentations and articles |
Prerequisites | Should own pc/tablet with internet connection, mobile phone |
Contact | Niemelä Jari |
4 X991064 Service Design
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | The student will obtain a general idea of the service design thinking and methods. Specific techniques, guidelines and examples are used to emphasize the practical aspects of service design in a ways that are both user centric and socially and culturally appropriate. Students will learn to understand important factors to consider when developing and applying service design processes. |
Content | - Service design thinking methods and processes. - Understanding the service design challenge: the users, business environment and applicable technologies - Observing, profiling, creating empathy for the users, participating with the users and being visual during the whole process - Creating ideas, prototyping, evaluating and improving including the clients and the users in the process - Implementing, maintaining and developing the services - Operating with business realities. |
Requirements | This course is based on practice-oriented education. |
Grading Scale | Passed - 0 |
Course material | STICDORN, M. & SCHNEIDER, J. (ed.) 2010. This is Service Design Thinking. Basics - Tools - Cases. Amsterdam: BIS Publishers. Dorst, K. 2015. Frame innovation: create new thinking by design. Cambridge: MIT Press. |
Other considerations | Intensive course at the beginning of June |
Contact | Sirviö Timo |
4 X991066 Sustainable development in changing climate, what has it to do with me?
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student - knows basics of climate change and United Nations’ Sustainable Development Goals - understand the systemic nature of action on climate change, their magnitude and holistic implementation and their long-term societal importance - are able to assess critically information sources on climate change and also understands deliberate misleading - knows the Human Security approach and is capable to preliminary assess the impacts of the measures in a pre-selected context (related to one's own work, hobby or similar) |
Content | - Reliability of the climate change information and the IPCC - Greenhouse effect - Climate change impacts, mitigation and adaptation: If emissions increase as in recent years, average warming will rise above 2 ° C in about 10 years, and activated tipping points will increase average warmth by 5-6 ° C in a century, causing body temperature rise above 42 ° C for billions of people. It is possible to stop temperature rise below 2 ° C in 30 years by using known technologies. This requires reducing emissions and strengthening carbon sinks. The introduction of sustainable technologies requires systemic changes such as a carbon tax. The magnitude of the change is comparable to post-war reconstruction. What should be done at the individual, organizational and societal level? Pressure on politicians and companies. Preparing for extreme weather events. Widespread measures affecting society have been under way for a long time - Human Security Approach (people centered, true knowledge and impact assessment) - Ex-ante impact assessment of the measures, presentation of the method and exercise |
Requirements | - Online study and online exam - Submission of the preliminary impacts assessment of the planned measures |
Grading Scale | Passed - 0 |
Course material | Content, materials and links to external resources (all in Moodle) |
Contact | Kajanus Miika |
4 SAVYONT Opinnäytetyö
Laajuus | 30 op |
Osaamistavoitteet | Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyö on laaja, soveltava kehittämis- tai tutkimustehtävä, jossa opiskelija osoittaa kykynsä soveltaa tutkimustietoa, sekä tuottaa uusia ratkaisuja ja uudistaa työelämän käytäntöjä. Opinnäytetyössä korostuu opiskelijan, työelämän ja ammattikorkeakoulun välinen aktiivinen vuorovaikutus niin aiheen valinnan, tavoitteiden kuin toteutuksen osalta. Opiskelija osoittaa opinnäytetyössään kykenevänsä itsenäisesti tunnistamaan, arvioimaan ja ratkaisemaan työelämän kehittämishaasteita. Hän osaa hyödyntää tutkimustietoa ja menetelmäosaamista kriittisesti ja analyyttisesti, sekä tehdä perusteltuja valintoja opinnäytetyöprosessin eri vaiheissa. Opinnäytetyöllä opiskelija osoittaa myös kykynsä raportoida ja viestiä opinnäytetyöstään sujuvasti ja luotettavasti. |
Keskeiset sisällöt | Opinnäytetyön aiheen valinta, tutkimus- ja kehittämisprosessi, opinnäytetyön raportointi. |
Suoritustavat | Kirjallinen opinnäytetyö, kypsyysnäyte, seminaariesitykset, 30 opintopistettä vastaa n. 800 h opiskelijan työaikaa. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Hirsjärvi, S. & Remes, P. & Sajavaara, P. 2007. Tutki ja kirjoita. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy. Savonia-ammattikorkeakoulu. Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot: Opinnäytetyöopas. Muu tutkinto-ohjelmakohtaisesti määritettävä materiaali. |
Yhteyshenkilö | Turjamaa Riitta |
5 SAVYONT50 Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa arvioida työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeita ja hankkia tieteellisesti luotettavaa tietoa kehittämisen taustaksi. Hän osaa valita tutkimus- ja kehittämiskohteen kannalta tarkoituksenmukaisimman lähestymistavan ja huomioida tutkimuseettiset kriteerit työn etenemisen eri vaiheissa. Opiskelija saa valmiuksia valita ja hyödyntää erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. Opiskelija osaa analyyttisesti ja luotettavasti raportoida tutkimus- ja kehittämistyön tulokset. Hän osaa tuottaa tutkimustekstiä, joka täyttää tyyliltään, kieleltään ja rakenteeltaan tieteellisen tekstin tekstilajipiirteet. |
Keskeiset sisällöt | - Tutkimus- ja kehittämisprosessi - Työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeiden havainnointi ja arviointi - Tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä - Kehittämisen ja tutkimisen erilaisia lähestymistapoja - Tutkimus- ja kehittämisaineiston hankinta, analyysi ja tulkinta - Tutkimus- ja kehittämistyön akateeminen kirjoitusprosessi, suullinen viestintä ja tiedon popularisointi - Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimusetiikka |
Suoritustavat | Oppimistehtävien hyväksytysti suorittaminen. Numeerisesti arvioitava verkkotentti. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Moodlessa ilmoitettu materiaali sekä opiskelijan itse etsimä lähdemateriaali. |
Edeltävät opinnot | Ei vaadittavia edeltäviä opintoja |
Muuta huomioitavaa | Verkkokurssi. Opintojaksoon kuulu myös vapaaehtoisia menetelmäwebinaareja |
Yhteyshenkilö | Turjamaa Riitta |
5 SAVYONT250 Opinnäytetyön toteutus
Laajuus | 25 op |
Vieraskielinen osuus | 25 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa - valita oman alan ja oman ammatillisen kehittymisen kannalta perustellun opinnäytetyöaiheen sekä perustella valintaansa eri näkökulmista - toteuttaa työelämäläheisen YAMK-tasoisen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - soveltaa tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa opinnäytetyöprosessissa ja oman asiantuntijuutensa kehittämisessä. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyön aiheeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. suunnitella ja toteuttaa opinnäytetyön aihekuvauksen ja täydentää sen työsuunnitelmaksi |
Keskeiset sisällöt | - opinnäytetyön itsenäinen tekeminen - opinnäytetyön tekemisen eri vaiheisiin liittyvä ohjaus - opinnäytetyön tulokset/tuotos - työn esittely seminaarissa |
Suoritustavat | Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta |
Arviointiasteikko | Hyväksytty (S) - 0 |
Materiaali | Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje. |
Edeltävät opinnot | Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä 5 op |
Yhteyshenkilö | Turjamaa Riitta |
Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.