Opiskelijoita kahvip�yd�ss�.





JOE21KINF Infektioiden torjunta ja hygieniaosaaminen -erikoistumiskoulutus

Opetussuunnitelman vastuuhenkilö: Pirjo Kinnunen

Koulutuksen lähtökohdat

Terveydenhuollon ammattilaisten osaaminen perustuu jatkuvaan tietojen päivittämiseen ja koulutukseen sekä yhteistyöhön eri ammattiryhmien kanssa. Asiakkaan/ potilaan hyvä ja laadukas hoito edellyttävät moniammatillista tiimityötä. Käytännön hoitotyössä tarvitaan infektioidentorjunta- ja hygieniaosaamisen asiantuntijuutta sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioissa. Terveysalan ammattilaisten toiminta tulee olla tutkittuun tietoon perustuvaa ja hyviä käytäntöjä tulee koko ajan kehittää.

Euroopan unionin (EU) alueella noin neljä miljoonaa potilasta saa hoitoon liittyvän infektion vuosittain ja arviolta noin 37 000 kuolemantapauksen taustalla on hoitoon liittyvä infektio. Hoitoon liittyvät infektiot ovat merkittävä potilasturvallisuutta uhkaava tekijä. Suomessa todetaan vuosittain n. 100 000 hoitoon liittyvää infektiota, puolet akuuttisairaanhoidossa ja puolet pitkäaikaishoidossa. Ne lisäävät sairastavuutta, inhimillistä kärsimystä ja kuolleisuutta sekä kasvattavat hoidon kustannuksia. On arvioitu, että hoitoon liittyvät infektiot lisäävät Suomessa vuosittain hoitokustannuksia jopa yli 400 miljoonalla eurolla. Vähintään 20% hoitoon liittyvistä infektioista on ehkäistävissä yksinkertaisilla toimenpiteillä. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta edellyttää infektioiden määrän ja laadun tunnistamista sekä ammattitaitoista henkilökuntaa.

Hoitoon liittyvällä infektiolla tarkoitetaan infektiota, joka syntyy tai saa alkunsa terveydenhuollon toimintayksikössä annetun hoidon aikana. Infektion aiheuttaja voi olla peräisin potilaasta, henkilökunnasta tai sairaalaympäristöstä. Hoitoon liittyvien infektioiden seurannan tarkoituksena on vähentää potilaiden riskiä saada infektio. Seuranta on keskeinen ja välttämätön osa infektioiden torjuntatyötä. Sosiaali- ja terveysalalla on meneillään paljon muutoksia ja sote-uudistuksen myötä palvelurakenteita uudistetaan ja toimintaa tehostetaan. Nämä muutokset vaikuttavat hoitohenkilöstön työnkuvaan ja edellyttävät yhä enemmän oman osaamisen päivittämistä ja tuotetietoutta. Maailmassa esiintyvien erilaisten hoidolle resistenttien mikrobien lisääntyminen sekä lajien erikoistuneet piirteet (esim. COVID 19) haastavat jokaisen ammattilaisen tarkastelemaan omaa osaamista ja yhteisöjen toimintaa kriittisesti. Infektioiden hyvän hoidon lisäksi ennaltaehkäisevä työ on tärkeää. Erikoistumiskoulutusta on järjestetty Suomessa vähän, vaikka infektioiden torjunta ja hygieniaosaaminen ovat keskeistä ja merkittävää kaikkialla sosiaali- ja terveydenhuollossa. Infektioiden torjunta koulutuksen järjestämiselle on yhteiskunnallisia ja alueellisia tarpeita.

Koulutus on suunniteltu yhteistyönä Kuopion yliopistollisen sairaalan infektioiden torjunnan ja sairaalahygienia-asiantuntijoiden kanssa.

Koulutus on tarkoitettu työelämässä toimiville, korkeakoulututkinnon (amk) suorittaneille sairaanhoitajille, terveydenhoitajille, kätilöille, suuhygienisteille ja ensihoitajille tai vastaavan opistotason tutkinnon suorittaneille. Opintojen tavoitteena on laaja-alaisen infektioidentorjunta- ja hygieniaosaamisen kehittäminen. Hygieniahoitajan pätevyyttä voi hakea tietyin edellytyksin Suomen infektioidentorjuntayhdistykseltä.

Osaamistavoitteet

Erikoistumiskoulutuksen tavoitteena on päivittää ja syventää osaamista hoitoon liittyvien infektioiden ehkäisyssä ja hallinnassa. Koulutus perustuu ECDC:n ohjeistukseen (ECDC 2013 Core competencies for infection control and hospital hygiene professionals in the European Union). Lisäksi tavoitteena on oppia luomaan infektioiden torjuntaan näyttöön perustuvia ohjeita, soveltaa niitä käytäntöön sekä arvioida toiminnan vaikuttavuutta.

Koulutuksen osaamistavoitteet saavutettuaan opiskelija
• hallitsee oman asiantuntijuusalueen edellyttämät näyttöön perustuvat, laaja-alaiset ja edistyneet monitieteelliset kliiniset tiedot ja taidot
• toimii itsenäisesti kliinisen hoitotyön erityisosaajana eri toimintaympäristöissä ja moniammatillisissa verkostoissa
• hallitsee valmentavan työskentelyotteen mukaiset ohjausmenetelmät ja -välineet sekä viestinnän uudistuvissa toimintaympäristöissä
• osaa tuottaa yksikön/ organisaation tarpeen mukaisesti ohjausmateriaalia ja erilaisia digitaalisia välineitä hyödyntäen sekä hallitsee tavoitteellisen ja arvioivan dokumentoinnin
• arvioi ja kehittää toimintaansa, vahvistaa oman alansa tietoja ja käytäntöjä sekä edistää ja kouluttaa työyhteisönsä osaamista
• osallistuu infektiotorjuntatapojen ja hoito- ja palveluketjujen kehitys- ja uudistamistyöhön.

Opintojen rakenne

Infektioiden torjunta ja hygieniaosaaminen -erikoistumiskoulutuksen laajuus on 30 op. Opinnot jakautuvat kahdelle lukukaudelle. Koulutuksen ensimmäisessä osassa painottuvat monitieteiset infektioiden torjuntaan liittyvät aiheet. Toisessa osassa keskitytään kehittämisosaamiseen, jota tarvitaan työskennellessä oman alan asiantuntijatehtävissä. Tähän osaan sisältyy kehittämistyö, jonka tekeminen antaa valmiuksia käyttää näyttöön perustuvaa tietoa omassa työssä ja oman työyhteisön toiminnan kehittämisessä.

Koulutukseen sisältyvät opintojaksot
• Orientaatio opintoihin 2 op
• Infektioihin liittyvä lainsäädäntö ja ohjeistus 3 op
• Hoitoon liittyvät keskeiset infektiot, niiden torjunta ja hoito 10 op
• Aseptiikka ja sen merkitys 10 op
• Syventävät opinnot: työyhteisöön tehtävä kehittämistyö 5 op

Asiantuntijuuden kehittyminen

Opiskelija syventää ja/ tai laajentaa osaamistaan opintojaksoille määriteltyjen osaamistavoitteiden kautta.

Asiantuntijuuden kehittyminen perustuu pedagogiselle ajattelulle, jossa opiskelija on itse aktiivinen: hänellä on halu oppia ja kehittyä. Opiskelijan omakohtainen tiedon prosessointi on keskeistä. Se edellyttää sisäistä motivaatiota ja kykyä ohjata omaa oppimistaan tavoitteellisesti, suunnitelmallisesti ja vastuullisesti. Vastuuopettajat eli tuutorit toimivat kaikissa opiskelun vaiheissa opiskelijan tukena sekä ohjaavat opiskelijaa oppimisprosessissa ja auttavat löytämään tarkoituksenmukaiset keinot oppimistavoitteiden saavuttamiseksi. Jokainen opiskelija voi painottaa oman työn ja työyhteisön kehittämisen kannalta tärkeitä asioita opiskelussaan.

Koulutuksen toteutus

Koulutus toteutetaan monimuotokoulutuksena, johon kuuluu 14 lähiopetuspäivää sekä itsenäistä opiskelua lähipäivien lisäksi. 30 opintopistettä tarkoittaa laskennallisesti noin 810 tuntia opiskelijan työtä.

Osaamisen kehittymistä seurataan opintojen aikaisella, täydentyvällä portfoliolla, joka toteutuksesta riippuen sisältää erilaisia tehtäviä, kuten vertais- ja itsearviointitehtäviä, reflektiopäiväkirjan, työelämään liittyviä tehtäväksi antoja ja muita mahdollisia tehtäviä. Portfolion rakenne noudattelee opintojaksoja niin, että opintojaksojen suoritukset arvioidaan ja näin saadaan osaamisen kehittymisestä jatkuvaa tietoa ja opiskelija saa itselleen jatkuvaa palautetta omasta kehittymisestään.

Koulutus toteutetaan vallitsevan tilanteen salliessa lähiopetuksena Kuopiossa Microkadun kampuksella. Lisäksi koulutuksessa hyödynnetään verkko-opiskelua, vertaisryhmätyöskentelyä ja yksilöohjausta. Oppimistehtävät integroituvat työelämään ja henkilökohtaisen asiantuntijuuden kehittämiseen.


Opintojaksotaulukko

Koodi Nimi 1 K 1 S 2 K 2 S 3 K 3 S 4 K 4 S
 
Infektioiden torjunta ja hygieniaosaaminen -erikoistumiskoulutus
4 INF10 Orientaatio opintoihin 2              
4 INF20 Infektioihin liittyvä lainsäädäntö ja ohjeistus 3              
4 INF30 Aseptiikka ja sen merkitys   10            
4 INF40 Hoitoon liittyvät keskeiset infektiot, niiden torjunta ja hoito 10              
4 INF50 Syventävät opinnot: työyhteisöön tehtävä kehittämistyö   5            

Opintojaksokuvaukset

4 INF10 Orientaatio opintoihin

Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija - osaa kuvata koulutuksen liittyvät käytännöt - osaa käyttää opetusteknologiaa - osaa määritellä aikuisopiskelun lähtökohdat ja luonteen - osaa tehdä oman henkilökohtaisen opintosuunnitelman HOPS:n - osaa hankkia tutkittua tietoa eri tietokannoista ja käyttää sitä infektioidentorjunta työn perustana. - syventää ja reflektoi aikaisempaa osaamistaan oppimisportfolioon
Keskeiset sisällöt
Opiskelukäytänteet ja -alustat: DigiAvain-kurssi, Moodle, Wilma, Teams, Zoom, s-posti, kirjastopalvelut, näyttöön perustuvan tiedonhankinta, HOPS , oppimisportfolio,
Suoritustavat
HOPS, itsenäinen työskentely, lähiopetus, itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ahonen P. & Koivuniemi S. 2010. Vastauksia terveysalan oppimishaasteisiin 4. Teemana aikuiskoulutus. Sarja: Turun ammattikorkeakoulun raportteja, 1457-7925, 101. Annala J, Mäkinen M, Penttinen L & Kosonen T. 2017. Ohjaus ja opintojen eteneminen Eurostudent VI -tutkimuksen artikkelisarja. Opetus-ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2017:36. Saatavissa: (31.10.2017) http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80533/okm36.pdf Holli K. & Saloranta A. 2016. Osaaminen tulevaisuuden SOTE-maailmassa. TUSO –hankkeenloppuraportti 21.12.2016. Saatavissa: (31.10.2017) file:///F:/OpiSote%20hanke/SOTE%20materiaalia/SOTE%20osaaminen%20TUSO-hanke_LOPPURAPORTTI.pdf Kuosa T. & Hakala S. 2017. Muutosilmiöitä koulutuksen rajapinnoilla. Havaintoja ja kehitysehdotuksia koulutustoimikuntien ennakointikarttatyöskentelystä vuosina 2014–2016. Opetushallitus. Raportit ja selvitykset 2017:9. Grano oy, Helsinki. Saatavissa: (31.10.2017) file:///F:/OpiSote%20hanke/184428_Muutosilmioita_koulutuksen_rajapinnoilla.pdfLammi, O. 2009. Vaikuta visuaalisesti: laadi selkeä esitys. Helsinki: WSOYpro. Torkkola. S., Heikkinen, H. & Tiainen., S. 2002. Potilasohjeet ymmärrettäviksi: opas potilasohjeiden tekijöille. Helsinki: Tammi. Lisäksi muu myöhemmin ilmoitettava materiaali
Yhteyshenkilö
Jyrkinen Heli, Mäkeläinen Tiina


4 INF20 Infektioihin liittyvä lainsäädäntö ja ohjeistus

Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija - tietää infektioihin liittyvän lainsäännön - osaa kuvata infektioiden torjunnan erityiskysymyksiä - osaa soveltaa lainsäädäntöä, tietäen vastuut ja velvollisuudet toimintaympäristöjen käytännön infektioiden hoito- ja torjuntatyössä - tietää hoitoon liittyvien infektioiden seurantajärjestelmät ja soveltaa niitä käytäntöön - osaa arvioida erilaisten infektoiden merkityksen ihmisen fyysiselle, psyykkiselle ja sosiaaliselle hyvinvoinnille - osaa ohjata potilasta, omaisia ja terveydenhuoltoalan ammattihenkilöitä infektioiden torjunnan kysymyksissä - osaa kehittää ja arvioida infektioiden torjuntaa ja ohjeistuksia yhteistyössä moniammatillisessa työryhmässä
Keskeiset sisällöt
Lainsäädäntö ja valtakunnalliset ajankohtaiset ohjeistukset. Vastuut ja velvollisuudet sekä roolit erilaisissa infektioiden torjunta- ja tartuntatilanteessa. Epidemiologian perusteita ja tutkimusasetelmia, epidemiologian seurannan periaatteet, tartuntajäljitys. Ohjeiden laadinta ja koulutuksen suunnittelu. Moniammatillisuuden mahdollisuudet infektioiden torjuntatyössä sekä hygieniaosaamisen kehittämisessä
Suoritustavat
Ennakkotehtävä, itsenäinen työskentely, asiantuntijaluennot, vertaisarviointi, suullinen ja kirjallinen asiantuntijaviestintä, ohjeet, esitys
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Huurre, T. 2014. Hoitohenkilökunnan arviot potilasohjaustaidoistaan ja ohjausmenetelmien hallinnasta-kehittämishanke KYS:n ja Kysterin potilasohjausosaamisen vahvistamiseksi. Kehittämishanke KYSin ja Kysterin potilasohjausosaamisen vahvistamiseksi Pro gradu tutkielma. Itä-suomen yliopisto. Terveystieteiden laitos. Saatavissa: https://epublications.uef.fi/pub/urn_nbn_fi_uef-20141228/urn_nbn_fi_uef-20141228.pdf Korhonen T, Holopainen A, Kejonen P, Meretoja R, Eriksson E & Korhonen A. 2015. Hoitotyöntekijän tärkeä rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa. Tutkiva hoitotyö 13 (11), 44 -51. Kyngäs H, Kääriäinen M & Poskiparta M. 2007. Ohjaaminen hoitotyössä. Helsinki: WSOY. Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 28.6. 1994/ 559. Saatavissa: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559 Lipponen K. 2014. Potilasohjauksen toimintaedellytykset. Väitöskirja. Oulun yliopisto. 10.10.2015. Saatavissa: http://jultika.oulu.fi/Record/isbn978-952-62-0372-0 Tartuntatautilaki 21.12.2016/ 1127: Saatavissa: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20161227 Terveyskylä, 2020. Ohjeita infektioiden ehkäisystä ja hoidosta, infektiotalo. Saatavissa: https://www.terveyskyla.fi/infektiotalo THL. 2020. Infektiotaudit ja rokotukset. Saatavissa: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2019c. Sairaalainfektio-ohjelma SIRO. https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/seurantajarjestelmat-ja-rekiste-rit/hoitoon-liittyvien-infektioiden-seuranta/sairaalainfektio-ohjelma-siro. Valtioneuvoston asetus tartuntataudeista 9.3. 2017/ 146. Saatavissa: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2017/20170146 Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T. & Mäkelä J. 2014. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali-ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Helsinki: Edita. Lisäksi muu ajankohtainen kirjallisuus ja artikkelit
Yhteyshenkilö
Mäkeläinen Tiina


4 INF30 Aseptiikka ja sen merkitys

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija - tuottaa, jäsentää, löytää ratkaisuja sisäistää - osaa kuvata ja analysoida aseptiikan periaatteita osana potilaan turvallista hoitoa - tietää yleisimmät hoitoon liittyvät infektiot erikoisaloittain - osaa soveltaa eri toimintaympäristöissä yleisimpien infektioiden torjuntatoimia ja hoitoperiaatteita (hoitovälineet ja laitehuolto) - osaa kuvata väline- ja laitoshuollon merkityksen infektioiden torjunnassa - osaa soveltaa infektioiden torjunta keinoja ennaltaehkäisyssä ja hoidossa eri toimintaympäristöissä - osaa ohjata sairaalahygienian kehittämisessä ja oikeiden käytäntöjen toteuttamisessa omassa työyhteisössään - osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa potilasturvallisuuden, infektioiden torjunnan ja sairaalahygieenisen toimintansa perustana
Keskeiset sisällöt
Aseptiikan periaatteet ja infektioiden torjuntatoimet käytännössä Infektiotyypit erikoisaloittain, näyttöön perustuvien ohjeiden kehittäminen ja päivittäminen, välinehuolto, laitoshuolto, hoitoväline-/ materiaalihankinnat
Suoritustavat
Asiantuntijaluennot, seminaarit, taitopajat, itsenäinen opiskelu
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Korhonen, A., Vuori, A., Lukkari, A. Laitinen, A., Perälä, M., Koskela, T. & Pölkki, T. 2019. Käsihygienian merkitys ja sen toteutumisen esteet hoitotyön opiskelijoiden arvioimana. Tutkiva Hoitotyö 17(1), 20–27. Koukkari, K. 2019. Kestokatetrit infektioriskinä. Suomen Sairaalahygienialehti 37(3), 135–139. McNeill L. 2017. Back to basics: How evidence-based nursing practice can prevent catheter-associated urinary tract infections. Urologic Nursing 37(4), 204 -206. Quallich S. 2016. NursinginUrology: Where Can We Go from Here?Urologic Nursing36 (2), 57 -58. Rantala, A., Huotari, K., Hietaniemi, K. & Kuutamo, T. 2018. Leikkausalueen infektioiden ehkäisytoimet. Teoksessa Anttila, V-J., Kanerva, M., Kuronen, M., Kurvinen, T., Lyytikäinen, O., Rantala, A., Vuento, R. & Ylipalosaari, P. (toim.) Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. 7. uudistettu painos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 176–186. Sarvikivi, E., Toura, S., Arifulla, D. & Lyytikäinen, O. 2018. Hoitoon liittyvien infektioiden esiintyvyys Suomessa 2016. Suomen Lääkärilehti 73(45), 2641–2649. Sihvonen, R., Holma, T. & Pätäri-Sampo, A. 2018. Mikrobilääkkeille resistentit bakteerit yleistyvät. Duodecim 134, 1467–1475. https://helda.hel-sinki.fi/bitstream/handle/10138/304196/duo14428.pdf?sequence=1&isAllo-wed=y.
Yhteyshenkilö
Jyrkinen Heli, Mäkeläinen Tiina


4 INF40 Hoitoon liittyvät keskeiset infektiot, niiden torjunta ja hoito

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija - osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa potilasturvallisuuden, infektioiden torjunnan ja sairaalahygieenisen toimintansa perustana - osaa kuvata hoitoon liittyvien moniresistenttien bakteerien torjuntaa - osaa hyödyntää infektioiden torjunnan tutkimusten tuloksia hoidon ja ohjauksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa - saa ohjata ja tukea henkilöstöä sairaalahygienian kehittämisessä ja oikeiden käytäntöjen toteuttamisessa omassa työyhteisössään - ymmärtää elinikäisen oppimisen merkityksen itsensä ja työyhteisönsä ammatillisen osaamisen kehittymisessä
Keskeiset sisällöt
Keskeinen sisältö: tartunnan aiheuttajat ja tartuntatavat, moniresistentit mikrobit, tavanomaiset varotoimet, varotoimikäytännöt, kustannusvaikuttavuus, diagnostisten testien tunnusluvut ja niiden käyttö, mikrobilääkeresistenssin ja antibioottien käytön seuranta
Suoritustavat
Luennot, ryhmätyöt, simulaatio, itsenäinen opiskelu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Kolho, E., Lyytikäinen, O. & Jalava, J. 2017. Ohje moniresistenttien mikrobien tartunnantorjunnasta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, ohjaus 22. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135404/URN_ISBN_978-952-302-943-9.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Luettu 9.12.2019. Kolho, E., Lyytikäinen, O. & Jalava, J. 2020. Ohje moniresistenttien mikrobien tartunnan torjunnasta. https://www.julkari.fi/bitstream/han-dle/10024/139220/URN_ISBN_978-952-343-463-9.pdf?sequence=1&isAllo-wed=y. Rantala, A. 2018. Leikkausalueen infektioiden merkitys. Teoksessa Anttila, V-J., Kanerva, M., Kuronen, M., Kurvinen, T., Lyytikäinen, O., Rantala, A., Vuento, R. & Ylipalosaari, P. (toim.) Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. 7. uudistettu painos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 168–169. Rintala, E., Rantanen, S. & Ikonen, T. 2018. Hoitoon liittyvistä infektioista leikkausten jälkeen aiheutuu suuret kustannukset. Suomen Lääkärilehti 73(48), 2867–2872. Rummukainen M. Resistentit bakteerit pysäytettävä terveyskeskusten vuodeosastoilla. Lääkärilehti 2015, 70(18):1219 4 Sarvikivi E, Toura S, Arifulla D, Lyytikäinen O. Hoitoon liittyvien infektioiden esiintyvyys Suomessa. Lääkärilehti 2018,73:2641-2649. Syrjälä, H. & Lyytikäinen, O. 2018. Hoitoon liittyvät infektiot: esiintyvyys, merkitys ja ehkäistävyys. Teoksessa Anttila, V-J., Kanerva, M., Kuronen, M., Kurvinen, T., Lyytikäinen, O., Rantala, A., Vuento, R. & Ylipalosaari, P. (toim.) Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. 7. uudistettu painos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 20–25. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2019b. Infektiotaudit ja rokotukset. VRE eli vankomysiiniresistentti enterokokki. https://thl.fi/web/infektiotaudit-ja-rokotuk-set/taudit-ja-torjunta/taudit-ja-taudinaiheuttajat-a-o/vre-eli-vankomysiiniresis-tentti-enterokokki. Luettu 21.1.2020. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Ohje moniresistenttien mikrobien tartunnantorjunnasta. Ohjaus 22/2017 Vuopio J. Resistentit sairaalabakteerit. Lääkärin tietokannat / Lääkärin käsikirja [online, vaatii käyttäjätunnuksen]. Kustannus Oy Duodecim. Päivitetty 11.2.2017.
Yhteyshenkilö
Jyrkinen Heli, Mäkeläinen Tiina


4 INF50 Syventävät opinnot: työyhteisöön tehtävä kehittämistyö

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Teemassa perehdytään tutkivaan kehittämistyöhön ja projektityöskentelyyn. Opiskelija tekee omaan infektoiden torjunnan liittyvän kehittämistehtävän. Opiskelija - tunnistaa ja kuvaa infektoiden torjunnan asiantuntijana hoitotyön kehittämistarpeita ja ongelmakohtia oman työyhteisön toiminnassa - kehittää työyhteisön työkäytäntöjä näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuen - tekee realistisen ja tarpeeseen pohjautuvan suunnitelman infektoiden torjunnan kehittämisestä omaan työyhteisöönsä ja käyttää projektityön menetelmiä kehittämishankkeessa - osaa tuottaa tarkoituksenmukaisen raportin kehittämishankkeesta.
Keskeiset sisällöt
Infektioiden torjunta ja hygieniaosaamisen tuntemus, arviointi ja kehittäminen, vaikuttavuus ja vaikuttavuuden arviointi. Kriittisen ajattelun edistäminen, osaamisen ylläpito (myös kansainvälisesti). Ammatillinen kasvu ja itsereflektiotaidot. Meneillään olevat infektioiden torjunta ja hygieniaosaamisen kehittämishankkeet (kansalliset ja kansainväliset). Kehittämisosaaminen ja -menetelmät, huomioiden taloudelliset ja eettiset näkökulmat. Tutkimuksellisesta näkökulmasta ei tutkimuksen tuottaminen, mutta tutkimuksen "lukutaito": tiedon soveltamisen, vaikuttavuuteen ja näyttöön perustuvan tiedon käyttämiseksi.
Suoritustavat
Luennot, seminaarit, itsenäinen työskentely, vertaisarviointi Kehittämistehtävän suunnitelma arvioidaan: hyväksytty/täydennettävä Kehittämistehtävän raportti arvioidaan: hyväksytty/täydennettävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Hirsjärvi S, Remes P & Sajavaara P. 2015. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi. Kananen, J. 2010. Opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja. Tampere: Tampereen Yliopistopaino Oy –Juvenes Print. Lahden ammattikorkeakoulu. Opinäytetyö. Lampe K. & Saalasti-Koskinen U. 2017. Näytön arviointi ja käyttö uusissa SOTE-rakenteissa. Vaihtoehtoja terveydenhuollon menetelmien arvioinnin järjestämisestä Suomessa. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. Saatavissa: (31.10.2017) http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80773/RAP_HTA_12_2017.pdf Ohjeistukset Repussa. Kirjallisten töiden ohjeistus https://reppu.savonia.fi/opinnaytetyo/Sivut/default.aspx Korhonen T, Holopainen A, Kejonen P, Meretoja R, Eriksson E & Korhonen A. 2015. Hoitotyöntekijän tärkeä rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa. Tutkiva hoitotyö 13 (11), 44 -51. Kyngäs H, Kääriäinen M & Poskiparta M. 2007. Ohjaaminen hoitotyössä. Helsinki: WSOY. Lampe K. & Saalasti-Koskinen U. 2017. Näytön arviointi ja käyttö uusissa SOTE-rakenteissa. Vaihtoehtoja terveydenhuollon menetelmien arvioinnin järjestämisestä Suomessa. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. Saatavissa: (31.10.2017) http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80773/RAP_HTA_12_2017.pdf Sote-koulutuksen uudistaminen käynnistyy. 2017. Opetus-ja kulttuuriministeriö. Tiedote. Saatavissa: (31.10.2017) http://minedu.fi/artikkeli/-/asset_publisher/sote-koulutuksen-uudistaminen-kaynnistyy Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T. & Mäkelä J. 2014. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali-ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Helsinki: Edita. Muu ajankohtainen kirjallisuus ja artikkelit Lisäksi muu myöhemmin ilmoitettava materiaali
Yhteyshenkilö
Jyrkinen Heli, Mäkeläinen Tiina


Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.