Opiskelijoita kahvip�yd�ss�.





JOE21SSHV Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta -erikoistumiskoulutus

Opetussuunnitelman vastuuhenkilö: Riitta Turjamaa

Koulutuksen lähtökohdat

Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta -erikoistumiskoulutuksen suunnitelma perustuu työelämän edustajilta koottuun tietoon sairaanhoitajan vastaanottotoiminnan osaamisalueista ja -vaatimuksista perusterveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa. Suunnitelmaa varten on haastateltu 62 terveydenhuollon edustajaa eri puolelta Suomea. Vastaajat pitivät koulutusta tarpeellisena. Koulutuksen tavoitteet, rakenne ja sisältö on laadittu haastatteluaineistosta analysoitujen osaamisvaatimusten pohjalta.

Koulutuksen tarve vastaa sosiaali- ja terveyspalvelurakenteen uudistamisen tavoitteisiin. Niiden mukaan ihmisten hyvinvointi- ja terveyseroja tulee kaventaa, palveluiden yhdenvertaisuutta ja saatavuutta parantaa ja sote-palveluiden tuottamisen kustannuksia hallita. Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmä (2016) painottaa myös avopalveluiden ja akuuttihoitotyön osaamisen tärkeyttä etenkin perusterveydenhuollossa. Palveluiden oikea-aikaisuus, vaikuttavuus, tehokkuus ja asiakaslähtöisyys edellyttävät sairaanhoitajilta paitsi hyvää kliinistä osaamista myös kykyä toimia asiantuntijana ja toiminnan kehittäjänä moniammatillisissa verkostoissa.

Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta on asetettu ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston nimeämässä SOTELIKA-työryhmässä yhdeksi tärkeimmäksi erikoistumiskoulutukseksi. Se tukee sairaanhoitajan urakehitystä, motivoi kehittämään työtänsä ja sitoutumaan alalle. Kaikki sosiaali- ja terveysalan koulutusta järjestävät ammattikorkeakoulut ovat ilmoittaneet halukkuutensa olla mukana kyseisen koulutuksen kehittämisessä ja sitä koskevassa sopimuksessa.

Koulutuksen suunnittelu on toteutettu verkostoyhteistyönä, jossa ovat mukana Hämeen, Kajaanin, Karelia-, Lapin, Oulun, Savonia-, Vaasan ammattikorkeakoulut sekä työelämän edustus. Kukin ammattikorkeakoulu voi joko itsenäisesti tai verkostona toteuttaa koulutuksen omien pedagogisten strategioiden mukaisesti huomioiden alueensa hoidon/hoitotyön kehittämistä koskevat linjaukset. Opetussuunnitelma on hyväksytty verkoston kokouksessa 21.5.2018.

Opiskelijalähtöisyys on keskeinen erikoistumiskoulutuksen toteutusta ohjaava periaate. Opiskelu tapahtuu monimuotoisesti, digitaalisia oppimisympäristöjä hyödyntäen. Opinnot kiinnittyvät työelämään oppimistehtävien avulla. Opetusmenetelmät tukevat tiedon yhteisluomista opiskelijoiden, opettajien sekä työelämän toimijoiden välillä. Oppimistehtävät ohjaavat opiskelijoita jakamaan tietojaan, taitojaan ja kokemuksiaan vuorovaikutteisesti. Opiskelijoita kannustetaan muodostamaan korkeakoulujen ja työelämän dialogia hyödyntäviä asiantuntijaverkostoja.

Opiskelijan asiantuntemus osoitetaan osaamistavoitteiden pohjalta laadittujen arviointikriteerien mukaisesti. Arvioinnin muotoja ovat muun muassa tehtävät, arviointikeskustelut itse- ja vertaisarviointi tai työpaikalla tapahtuvat näytöt.

Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta –erikoistumiskoulutus suoritetaan monimuoto-opiskeluna. Opiskelu edellyttää osallistujan itseohjautuvuutta, vastuullisuutta ja aktiivisuutta. Koulutuksen tavoitteellinen suoritusaika on 1 - 1,5 vuotta.

Osaamistavoitteet

Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta erikoistumiskoulutus vahvistaa osallistujan asiantuntijuutta kliinisen hoitotyön eritysosaajana asiakaslähtöisessä palveluprosessissa ja vastaanottotoiminnan näyttöön perustuvaa kehittämistä. Koulutuksen osaamistavoitteiden taso asemoidaan kansallisten tutkintojen ja muun osaamisen viitekehyksessä (Valtioneuvoston asetus 61/2020) tasolle 6.

Erikoistumiskoulutuksen suoritettuaan opiskelija
- hallitsee asiakaslähtöisessä palveluprosessissa oman asiantuntijuusalueen edellyttämät näyttöön perustuvat, laaja-alaiset ja edistyneet monitieteelliset kliiniset tiedot ja taidot
- toimii itsenäisesti kliinisen hoitotyön eritysosaajana asiakaslähtöisessä palveluprosessissa eri toimintaympäristöissä ja moniammatillisissa verkostoissa
- hallitsee valmentavan työskentelyotteen mukaiset asiakaslähtöiset ohjausmenetelmät ja -välineet sekä viestinnän uudistuvissa toimintaympäristöissä
- osaa tuottaa asiakastarpeen mukaisesti ohjausmateriaalia kirjallisesti ja erilaisia digitaalisia välineitä hyödyntäen ja hallitsee tavoitteellisen ja arvioivan ohjauksen dokumentoinnin
- arvioi ja kehittää omaa toimintaansa, vahvistaa oman alansa tietoperustaa ja yhtenäisiä käytäntöjä sekä tukee työyhteisönsä osaamista
- osallistuu vastaanottotyön toimintatapojen ja asiakaslähtöisten palveluprosessien uudistamistyöhön.

Opintojen rakenne

Koulutuksen laajuus 30 op tarkoittaa 800 tuntia opiskelijan työtä. Koulutus rakentuu lähiopetuksesta sekä ohjatusta oppimisesta ja itsenäisestä opiskelusta. Oppimistehtävien avulla opiskelija syventää osaamistaan ja painottaa sitä työssään tarvitsemaansa erikoisosaamiseen. Opintojen aikana osaamista arvioidaan kehittävän arvioinnin periaatteella niin, että opiskelija ja vertainen eli opiskelijakollega ja ohjaava opettaja käyvät dialogia opiskelijan osaamisesta ja sen kehittymisestä suhteessa tavoitteisiin. Opintojaksojen toteutusta, suoritusta ja arvioinnin kriteereitä koskeva tarkempi kuvaus tehdään toteutussuunnitelmaan.

Koulutus koostuu kolmesta toisiaan täydentävästä moduulista. Moduuleille on määritelty omat sisällöt ja osaamistavoitteet. Kaksi ensimmäistä moduulia tarkastelevat sairaanhoitajan vastaanottotoimintaa käytännön näkökulmasta, kun taas kolmas moduuli käsittelee vastaanottotoimintaa käytäntö- ja käyttäjälähtöisen kehittämisen ja toiminnan uudistamisen näkökulmasta. Osallistujan osaaminen voidaan profiloida oppimistehtävien avulla opiskelijan omien ja opiskelijan työelämän asettamien tavoitteiden mukaisesti.

Moduulit ovat:
- Sairaanhoitajan kliininen osaaminen vastaanottotoiminnassa 15 op
- Asiakaslähtöinen ohjaus 8 op
- Vastaanottotoiminnan näyttöön perustuva kehittäminen 7 op

Asiantuntijuuden kehittyminen

Opinnot jakaantuvat kolmeen moduuliin: Sairaanhoitajan kliininen osaaminen vastaanottotoiminnassa 15 op, asiakaslähtöinen ohjaus 8 op ja vastaanottotoiminnan näyttöön perustuva kehittäminen 7 op.

Koulutuksen toteutus

Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta -erikoistumiskoulutus suoritetaan työn ohessa. Opinnot kiinnittyvät opiskelijan taustaorganisaatioon oppimistehtävien avulla. Opiskelu toteutuu monimuotoisesti, digitaalisia oppimisympäristöjä hyödyntäen. Erikoistumiskoulutus toteutetaan yhden vuoden aikana monimuoto-opiskeluna, johon sisältyy lähiopetusjaksoja, etätyöskentelyä, työssä oppimista, vertaisryhmätyöskentelyä, välitehtäviä ja verkko-opiskelua. Opiskelijan asiantuntemus osoitetaan osaamistavoitteien pohjalta laadittujen arviointikriteerien mukaisesti. Arvioinnin muotoja ovat muun muassa tehtävät, arviointikeskustelut, itse- ja vertaisarviointi ja näytöt. Asiantuntijuuden osoittaminen voi rakentua esimerkiksi portfoliomaisesti useista näytöistä koulutuksen aikana ja koulutuksen päätösvaiheessa tehtävästä projektista, näytöstä tai lopputyöstä.

Koulutukseen sisältyy 12 lähiopetuspäivää. Osa asiantuntijaluennoista voidaan toteuttaa etäyhteyden välityksellä yhteistyöammattikorkeakouluihin. Lähiopetuspäiviin sisältyy myös seminaareja, pienryhmätyöskentelyä ja taitopajoja. Lisäksi opintoihin sisältyy verkko-opiskelua, oppimistehtäviä ja kirjallisuuteen perehtymistä. Oppimista tuetaan yksilö- ja ryhmäohjauksessa. Opiskelijan aikaisempi kokemus vastaanottotyöstä antaa valmiuksia ja auttaa opiskelijaa saavuttamaan koulutuksen osaamistavoitteet.

Työssäoppiminen liitetään tietopuoliseen oppimiseen, jolloin teoriatiedon ja käytännön asiantuntijuuden yhteensovittaminen vahvistuu. Siihen sisältyvät erilaiset oppimistehtävät, työyhteisössä suoritettavat käytännön tilanteet tai asiantuntijatehtävät, kehittämistehtävä, ja opitun vieminen omaan työyhteisöön. Oppimisprosessi ohjaa opiskelijaa reflektiiviseen työotteeseen sekä oman osaamisen arviointiin ja kehittämiseen. Oppiminen on sidoksissa siihen toimintaan, kontekstiin ja kulttuuriin, jossa tietoa opitaan käyttämään. Koko työyhteisön merkitys oppimisympäristönä on tärkeä. Ammattikorkeakoulun tutoropettaja toimii pedagogisena asiantuntijana, tukee opiskelijan oppimista ja toimii ammattikorkeakoulun ja opiskelijan työyhteisön välisenä yhdyshenkilönä koulutuksen ajan.

Sairaanhoitajan vastaanotto erikoistumiskoulutuksen laadunvarmistus koostuu valtakunnallisesta opetussuunnitelmasta, työpaikkojen kanssa tehtävästä yhteistyöstä, opiskelijapalautteesta ja näytöistä. Opetussuunnitelmat oppimistavoitteineen, toteutussuunnitelmineen ja arviointikriteereineen on laadittu valtakunnallisessa ammattikorkeakouluverkostossa ja työelämän edustajien kanssa vuonna 2017.

Moduuli 1. Sairaanhoitajan kliininen osaaminen vastaanottotoiminnassa15 op.
Moduuli 2. Asiakaslähtöinen ohjaus, 8 op.
Moduuli 3. Vastaanottotoiminnan näyttöön perustuva kehittäminen, 7 op.


Opintojaksotaulukko

Koodi Nimi 1 S 1 K 2 S 2 K 3 S 3 K 4 S 4 K
 
Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta -ammattiopinnot
Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta -opinnot
4 SHVAKL1 Sairaanhoitajan kliininen osaaminen vastaanottotoiminnassa 15              
4 SHVAAS1 Asiakaslähtöinen ohjaus   8            
4 SHVANP1 Vastaanottotoiminnan näyttöön perustuva kehittäminen   7            

Opintojaksokuvaukset

4 SHVAKL1 Sairaanhoitajan kliininen osaaminen vastaanottotoiminnassa

Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija - hallitsee potilaan hoitoketjussa oman asiantuntijuusalueensa edellyttämät näyttöön perustuvat, laaja-alaiset ja edistyneet monitieteelliset kliiniset tiedot ja taidot - toimii itsenäisesti kliinisen hoitotyön erityisosaajana potilaan hoitoprosessissa eri toimintaympäristöissä ja moniammatillisissa verkostoissa - toteuttaa hoitotyötä vastaanotolla asiakaslähtöisesti ja kohtaa potilaan aidosti ja asiakasta kunnioittaen.
Keskeiset sisällöt
Anatomia, kliininen fysiologia ja patofysiologia. Lääketiede ja farmakologia soveltuvin osin. Hoidontarpeen arviointi puhelimitse ja vastaanotolla. Systemaattinen kliininen tutkiminen. Pientoimenpiteet vastaanottotyössä. Erityistä tukea tarvitseavat asiakasryhmät. Terveyden edistäminen. Sähköinen asiointi ja ODA-palvelut. Kirjaaminen. Sote-lainsäädäntö. Asiakkaan/potilaan jatkohoidon koordinointi. Asiakas/potilas- ja työturvallisuus vastaanottotyössä. Konsultaatiokäytänteet ja moniammatillinen yhteistyö.
Suoritustavat
Tehtävät, arviointikeskustelut, itse- ja vertaisarviointi tai työpaikalla ja oppilaitoksessa tapahtuvat näytöt. Asiantuntijuuden osoittaminen voi rakentua esimerkiksi portfoliomaisesti useista näytöistä koulutuksen aikana tai koulutuksen päätösvaiheessa tehtävästä projektista, näytöstä tai lopputyöstä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Yhteyshenkilö
Ylinen Eeva-Riitta


4 SHVAAS1 Asiakaslähtöinen ohjaus

Laajuus
8 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija - hallitsee valmentavan työskentelyotteen mukaiset asiakaslähtöiset ohjausmenetelmät ja -välineet sekä viestinnän uudistuvissa toimintaympäristöissä - tuottaa asiakastarpeen mukaisesti ohjausmateriaalia kirjallisesti ja erilaisia digitaalisia välineitä hyödyntäen - hallitsee tavoitteellisen ja arvioivan ohjauksen dokumentoinnin. Arviointikriteerit - osaa suunnitella ja toteuttaa asiakaslähtöisen ohjausprosessin sekä arvioida sitä osana hoidon dokumentointia - hyödyntää ohjauksessa ja (terveys)viestinnässä digitaalisia välineitä ja ympäristöjä - arvioi ja tuottaa asiakasryhmille suunnattua ohjausmateriaalia erilaisia ohjauksellisia välineitä hyödyntäen - arvioi ja hyödyntää palveluverkoston mahdollisuuksia osana asiakaslähtöistä ohjausta
Keskeiset sisällöt
- Ohjauksen pedagogiset ja didaktiset lähtökohdat (tasa-arvoinen valmentava ohjaussuhde, yksilön ja ryhmien ohjaus) - Tavoitteellinen ohjausprosessi ja sen dokumentointi - Sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöt ja alueelliset palvelut (sote/kela) ja ohjaaminen palvelujen piiriin moniammatillisissa tiimeissä - Omahoitoa tukevat asiakaslähtöiset ohjausmenetelmät ja välineet - Ohjausmateriaalin tuottaminen sähköisiin välineisiin - Viestintäosaaminen sosiaali- ja terveysalalla
Suoritustavat
Tehtävät, arviointikeskustelut, itse- ja vertaisarviointi tai työpaikalla tapahtuvat näytöt.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Yhteyshenkilö
Ylinen Eeva-Riitta


4 SHVANP1 Vastaanottotoiminnan näyttöön perustuva kehittäminen

Laajuus
7 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija: - tuntee näyttöön perustuvan toiminnan idean ja sen implementoinnin periaatteet - arvioi ja kehittää omaa toimintaansa, vahvistaa oman alansa ammattilaisten tietoperustaa ja yhtenäisiä käytäntöjä sekä tukee työyhteisönsä osaamista. - osallistuu vastaanottotyön toimintatapojen ja hoitoketjujen ja uudistamistyöhön. Arviointikriteerit: -suunnittelee näyttöön perustuvan toiminnan toteutumista eri toimintaympäristöissä -arvioi omaa toimintaansa jatkuvan kehittymisen näkökulmasta -osallistuu vastaanottotyön toimintatapojen ja asiakaslähtöisten palveluprosessien kehitys- ja uudistustyöhön alansa asiantuntijan roolissa
Keskeiset sisällöt
- näyttöön perustuvan toiminnan idea ja implementointi - vastaanottotoiminta osana hoitoketjuja - työelämälähtöiset kehittämismenetelmät - laadunhallinta ja laadun jatkuva parantaminen - palvelumuotoilu ja kustannustietoisuus.
Suoritustavat
Tehtävät, arviointikeskustelut itse- ja vertaisarviointi tai työpaikalla tapahtuvat näytöt.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Yhteyshenkilö
Ylinen Eeva-Riitta


Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.