Opiskelijoita kahvip�yd�ss�.





TYM22KY Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjä (YAMK)

Opetussuunnitelman vastuuhenkilö: Riitta Turjamaa

Koulutuksen lähtökohdat

Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjä - ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK) on laajuudeltaan 90 op, tutkintonimike Ensihoitaja (ylempi AMK), Kätilö (ylempi AMK), Sairaanhoitaja (ylempi AMK), Sosionomi (ylempi AMK) ja Terveydenhoitaja (ylempi AMK). Tutkinto tuottaa työelämän edellyttämää laajaa ja syvällistä tietoa mielenterveyden ja päihdetyön alalta, sekä antaa tarvittavat teoreettiset tiedot alan vaativissa asiantuntija- ja kehittämistehtävissä toimimista varten. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan kuin yliopistoissa ja muissa tiedekorkeakouluissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjä (ylempi AMK) on englanniksi Master of Health Care tai Master of Social Services (Amk-asetus 1129/2014).

Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjä -ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon (YAMK) tavoitteena on opiskelijan mielenterveys- ja päihdetyön asiantuntijaosaamisen kehittyminen. Tutkinto-ohjelma tuottaa monitasoista osaamista ymmärtää, soveltaa, analysoida, arvioida ja luoda uusia lähestymistapoja mielenterveys- ja päihdetyöhön työelämän käytännön konteksteissa. Opiskelija kehittyy omalle alalleen soveltuvan ja sovellettavan mielenterveys- ja päihdetyön tutkitun tiedon hankkimisessa ja sen analysoinnissa sekä edelleen soveltamisessa omassa työssään ja sen kehittämisessä.

Osaamistavoitteet

Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjä (ylempi AMK) koulutuksessa vahvistetaan mielenterveys- ja päihdetyöhön liittyvää asiantuntijaosaamista. Tutkinnon suorittanut osaa toteuttaa tutkimustietoon ja näyttöön perustuvia mielenterveyttä ja päihteettömyyttä edistäviä ja vahvistavia toimia. Hän osaa ennaltaehkäistä mielenterveyttä ja päihteettömyyttä uhkaavia tekijöitä tunnistaa ja toimia niitä vähentävästi toimintaympäristössään. Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjällä on tiedot ja taidot kehittää asiakkaan osallisuutta korostavia palveluja. Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjän osaamisvaatimusten taso on kansainvälisesti yhdenmukainen. Opintojen aikana opiskelija vahvistaa kansainvälistä osaamistaan.

Mielenterveys- ja päihdetyö kehittäjä -(ylempi AMK) tutkinto on eurooppalaista ja suomalaista tasoa 7 (NQF) (kansallinen viitekehys).



Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjä (ylempi AMK) osaamisprofiili muodostuu kompetensseista.



Opintojen rakenne

Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjä- ylempi AMK opinnot ovat 90 opintopistettä. Kokopäiväisesti opiskelevalla opiskelijalla opetussuunnitelman mukaan yksi opiskeluvuosi tuottaa 60 opintopistettä, mikä vastaa 1600 tuntia opiskelijan työtä. YAMK-opintojen opiskeluaika vaihtelee erilaisten koulutus- ja työtaustojen sekä yksiköllisen opiskeluaikataulun vuoksi. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon 90 op:n laajuinen koulutus kestää 2–3 vuotta. Aikaisemmin hankittu osaaminen ja sen hyväksi lukeminen voi vaikuttaa opiskeluaikaa lyhentävästi.

Tutkinto-ohjelman opinnot muodostuvat alakohtaisista ammatillista opinnoista (30 op) Savonian yhteisistä opinnoista (30 op) ja opinnäytetyöstä (30 op).

Opiskelija voi sisällyttää tutkintoonsa myös muita HOPS:in mukaan suunniteltuja saman tasoisia opintoja. Opiskelusuunnitelmaan voidaan hyväksyä tutkinnon laajuuden ylittäviä opintoja silloin kun nämä eivät pidennä tutkinnon laajuutta vastaavaa opiskeluaikaa.

Opinnäytetyön suunnittelu aloitetaan koulutuksen alussa. Opinnäytetyö 30 op sisältää Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä -osuuden (5 op)

Asiantuntijuuden kehittyminen

Nykypäivän työntekijät siirtyvät tehtävästä toiseen organisaatioiden sisällä ja välillä. Työn sisältöjen muuttuessa korostuvat työntekijöiden monipuolinen osaaminen ja reagointikykyisyys. Monitoimijuus ja monialaisuus korostuvat yhä useammilla aloilla. Menestyäkseen uuden luomisessa työssä tarvitaan palvelu-, liiketoiminta- ja teknologiaosaamista, yhteiskunnan ja ympäristön hyvinvointiosaamista sekä kansainvälistymistaitoja. Työelämän hyvinvoinnin kehittämisessä ja innovaatioiden luomisessa tarvitaan analyyttistä päättely- ja ongelmanratkaisukykyä, kriittisyyttä ja tiedon hallintaa.

Käyttäjälähtöisyyden ja käyttökokemuksen syventäminen on yhä tärkeämpää. Elinikäinen oppiminen nivoutuu oleellisesti työntekijän urakehitykseen.

Savonian opetussuunnitelmat muodostuvat opintojaksoista. Ne eivät ole irrallisia vaan tukevat opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan yhdistyminen.

Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjä (ylempi AMK) opetussuunnitelma on laadittu niin, että
- tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
- koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.

Opiskelija
- laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS), jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan (sisältää vähintään 5 opintopistettä opiskelua vieraalla kielellä)
- vastaa opintojensa etenemisestä.

Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.

Koulutuksen toteutus

Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjä -ylempi AMK koulutuksen suunnittelu ja lähtökohdat pohjautuvat työelämän osaamis- ja kehittämisvaatimuksiin. Opinnoissa hyödynnetään opiskelijoiden omia kokemuksia työelämästä. Kokemuksia syvennetään osaamistavoitteiden mukaisella asiantuntijatiedolla ja käytäntölähtöisillä opetusmenetelmillä. Menetelmissä korostuvat reflektiivisyys ja tiedon ja osaamisen jakamisen periaatteet. Opiskelijan rooli on aktiivinen, vastuullinen ja kriittinen. Hän kykenee tekemään omaan oppimiseensa liittyviä valintoja henkilökohtaisten kehittämishaasteidensa mukaisesti.

Opinnot toteutetaan monimuoto-opiskeluna, jossa lähiopetus, itsenäinen opiskelu, verkkoympäristössä opiskelu, käytännön työ ja oppimistehtävät muodostavat kokonaisuuden. Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa opintoja työn ohessa ja kytkeä oppimistehtäviä ja opinnäytetyönsä oman työpaikkansa kehittämiseen. Lähipäivien määrä on keskimäärin 2 pv/kk. Lähiopetusjaksot järjestetään pääsääntöisesti torstaisin ja perjantaisin. Opetuspaikkakunta on Kuopio.

Kansainvälistymisosaamista vahvistetaan opinnoissa monin tavoin. Jokaisen opiskelijan henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan tulee sisältyä vähintään 5 opintopistettä vieraskielistä opetusta.

Arvioinnilla ohjataan ja tarkistetaan opiskelijan opintojen osaamistavoitteiden saavuttamista. Arvioinnin kohteena on koko oppimistapahtuma eli opetuksen tavoitteiden mukaisten tietojen ja taitojen saavuttaminen sekä opiskelun että työelämän edellyttämä asennoituminen ja vastuunottokyky. Opintojaksojen arviointi perustuu opintojaksokohtaisesti laadittuihin arviointikriteereihin, jotka ovat osa opintojakson toteutussuunnitelmaa.

Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjän työtä ja toimenkuvaa luonnehtii mielenterveys- ja päihdetyön erikoisosaamisen syvyys, tehtävän laaja-alaisuus sekä toiminnan vastuullisuus ja autonomisuus. Työtä tehdään monitoimijaisesti erilaisissa mielenterveys- ja päihdetyötä toteuttavissa yksityisissä ja julkisissa palveluorganisaatioissa. Jotta mielenterveys- ja päihdetyön kehittäjä -koulutuksessa saavutetaan syvällinen, laaja ja monipuolinen tietojen, taitojen ja pätevyyden taso, opetuksessa hyödynnetään tarpeen mukaan asiantuntijaopetusta, työelämää, simulaatioita, seminaareja ja työpajatyöskentelyä. Koulutuksessa edellytetään opiskelijan oman aktiivisuutta ja kriittisyyttä ja siinä tuetaan reflektiotaitojen kehittymistä.


Opintojaksotaulukko

Koodi Nimi 1 K 1 KS 1 S 2 K 2 S 3 K
 
Syventävät ammattiopinnot
Mielenterveys- ja päihdetyön syventävät opinnot
4 TYMVAI1 Mielenterveys- ja päihdetyön yhteiskunnallinen vaikuttavuus 5          
4 TYMST1 Strateginen mielenterveys- ja päihdetyön edistäminen 5          
4 TYMTE1 Mielenterveyden ja päihteettömyyden edistäminen 5          
4 TYMPAK1 Mielenterveys ja päihdepalvelujen asiakaslähtöinen kehittäminen     10      
4 TYDA10 Digitaaliset ratkaisut sosiaali- ja terveysalalla       5    
 
Opinnäytetyö
Opinnäytetyö
4 SAVYONT Opinnäytetyö         30  
   5 SAVYONT50 Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä     5      
   5 SAVYONT250 Opinnäytetyön toteutus     25      
 
Savonian yhteiset opinnot
Valinnaiset yhteiset opinnot
4 X991000 Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus 5 (NonStop)
4 X991006 Asiantuntijuus ja esimiestoiminta 5 (NonStop)
4 X991008 Working and Studying in International Environment 5 (NonStop)
4 X991010 Hyvinvointi työyhteisössä 5 (NonStop)
4 X991012 Digitalised Working Environment 5 (NonStop)
4 X991014 Innovaatio-osaaminen 5 (NonStop)
4 X991026 Vuorovaikutteinen viestintä esimiestyössä 5 (NonStop)
4 X991028 Yrittäjävalmennus 5 (NonStop)
4 X991030 Strateginen projektiosaaminen 5 (NonStop)
4 X991056 Innovation Knowledge 5 (NonStop)
4 X991058 Expertise and Supervisory Work 5 (NonStop)
4 X9910601 Strategic Project Knowledge 5 (NonStop)
4 X991062 Strategic Thinking and Future Orientation 5 (NonStop)
4 X991064 Service Design   5        
4 X991066 Sustainable development in changing climate, what has it to do with me? 5 (NonStop)

Opintojaksokuvaukset

4 TYMVAI1 Mielenterveys- ja päihdetyön yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa - kriittisesti analysoida globaaleja, kansallisia, maakunnallisia ja alueellisia mielenterveyteen ja päihdetyöhön liittyviä yhteiskunnallisia muutoksia - analysoida mielenterveyteen ja päihdetyöhön liittyvien yhteiskuntapoliittisten toimenpiteiden vaikutuksia ja vaikuttavuutta kansalaisten mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön - tehdä johtopäätöksiä toimenpiteiden ja toimintatapojen kehittämisen tarpeesta - analysoida mielenterveys- ja päihdetyön eettisyyttä ja laatua
Keskeiset sisällöt
Mielenterveys- ja päihdetyö ilmiönä, sekä yksilöllisenä ja yhteiskunnallisena toimintana Väestön mielenterveys ja päihteidenkäyttö, sekä niissä ilmenevät erot Mielenterveys- ja päihdetyön vaikuttavuus ja siihen liittyvät eettiset kysymykset Mielenterveys- ja päihdetyön kehittäminen ja tulevaisuus
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, oppimistehtävät/tentti, vertaisarviointi ja itsearviointi
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit, tutkimukset sekä kirjallisuus tarkennetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Muuta huomioitavaa
Opinnot toteutetaan monimuoto-opiskeluna, jossa lähiopetus, itsenäinen opiskelu, verkkoympäristössä opiskelu, käytännön työ ja oppimistehtävät muodostavat kokonaisuuden.
Yhteyshenkilö
Rissanen Marja-Liisa


4 TYMST1 Strateginen mielenterveys- ja päihdetyön edistäminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa -kriittisesti analysoida kansallisia ja kansainvälisiä mielenterveyden- ja päihteettömyyden edistämisen strategioita ja ohjelmia -hyödyntää ja soveltaa kansallisia ja kansainvälisiä mielenterveyden- ja päihteettömyyden edistämisen strategioita ja ohjelmia omassa mielenterveys- ja päihdetyön kontekstissaan -ymmärtää itsemurhien ehkäisyohjelman strategisen merkityksen
Keskeiset sisällöt
Mielenterveyden ja päihteettömyyden edistämiseen liittyvät strategiat, ohjelmat ja kampanjat, hankkeet (kunta-, kansallinen-, EU- ja kansainvälinen taso) Mielenterveys johtaminen (mielenterveys-strategian mukaisesti) Itsemurhien ehkäisy (sisältyy mielenterveysstrategiaan)
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, (soveltava tehtävä, miten strategia jalkautunut), oppimistehtävät/tentti, vertaisarviointi ja itsearviointi.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit, tutkimukset sekä kirjallisuus tarkennetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Muuta huomioitavaa
Opinnot toteutetaan monimuoto-opiskeluna, jossa lähiopetus, itsenäinen opiskelu, verkkoympäristössä opiskelu, käytännön työ ja oppimistehtävät muodostavat kokonaisuuden.
Yhteyshenkilö
Rissanen Marja-Liisa


4 TYMTE1 Mielenterveyden ja päihteettömyyden edistäminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa - kriittisesti analysoida globaaleja, kansallisia, maakunnallisia ja alueellisia mielenterveyden ja päihteettömyyden edistämiseen liittyviä yhteiskunnallisia muutoksia - kriittisesti analysoida mielenterveyden ja päihteettömyyden edistämiseen liittyvien yhteiskuntapoliittisten toimenpiteiden vaikutuksia ja vaikuttavuutta kansalaisten mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön - kriittisesti analysoida mielenterveys- ja päihdetyön ennaltaehkäisevää toimintaa asiakkaan ja yhteisön näkökulmista - tehdä johtopäätöksiä mielenterveyttä ja päihteettömyyttä edistävien toimenpiteiden ja toimintatapojen kehittämisen tarpeesta - analysoida mielenterveyden ja päihteettömyyden edistämisen eettisyyttä ja laatua
Keskeiset sisällöt
Preventio ja promootio Osallisuus Mielenterveyden ja päihteettömyyden edistämisen tutkitut ja vaikuttavat menetelmät (yksilö, yhteisö, väestötaso) Mielenterveyden ja päihteettömyyden edistämiseen liittyvät eettiset kysymykset, oikeus laadukkaaseen päihde- ja mielenterveystyöhön Stigma ja syrjäytymisen ehkäiseminen Ylisukupolvisen työn haasteet ja pulmat Mielenterveyden ja päihteettömyyden edistämisen kehittäminen ja tulevaisuus
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, oppimistehtävät/tentti, vertaisarviointi ja itsearviointi
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit, tutkimukset sekä kirjallisuus tarkennetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Muuta huomioitavaa
Opinnot toteutetaan monimuoto-opiskeluna, jossa lähiopetus, itsenäinen opiskelu, verkkoympäristössä opiskelu, käytännön työ ja oppimistehtävät muodostavat kokonaisuuden.
Yhteyshenkilö
Rissanen Marja-Liisa


4 TYMPAK1 Mielenterveys ja päihdepalvelujen asiakaslähtöinen kehittäminen

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa - hyödyntää kehittämistyössä monipuolisesti ajantasaista tutkimustietoa - käyttää ja soveltaa uudella tavalla jo olemassa olevia ja tutkimuksen ja näyttöön perustuvia vaikuttavia mielenterveys- ja päihdetyön menetelmiä - kehittää ja arvioida monitoimijaisesti uusia asiakaslähtöisiä ja osallistavia mielenterveyttä ja päihteettömyyttä edistäviä menetelmiä - hyödyntää oppimaansa ja kehittämäänsä menetelmää mielenterveys- ja päihdetyön toiminnan edelleen kehittämisessä
Keskeiset sisällöt
Mielenterveys- ja päihdetyön tutkitut ja vaikuttavat menetelmät (yksilö, yhteisö, väestötaso) Mielenterveys- ja päihdetyön palvelu- ja hoitoketjut, palvelujen integraatio ja seuranta muuttuvassa sosiaali- ja terveyspalvelujen toimintakentässä Asiakasymmärrys ja palvelumuotoiluosaaminen Monitoimijaisen yhteistyön kehittäminen ja toiminnan vaikuttavuuden arviointi Menetelmien digitaalisuus, saavutettavuus ja esteettömyys
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, verkkokeskustelut, oppimistehtävä/tentti, seminaari, vertaisarviointi ja itsearviointi.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit, tutkimukset sekä kirjallisuus tarkennetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Muuta huomioitavaa
Opinnot toteutetaan monimuoto-opiskeluna, jossa lähiopetus, itsenäinen opiskelu, verkkoympäristössä opiskelu, käytännön työ ja oppimistehtävät muodostavat kokonaisuuden.
Yhteyshenkilö
Rissanen Marja-Liisa


4 TYDA10 Digitaaliset ratkaisut sosiaali- ja terveysalalla

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija: - ymmärtää keskeiset digitalisaation käsitteet ja osa-alueet - osaa koordinoida tietojärjestelmiä ja palveluintegraatioprosesseja sekä soveltaa kerättyä tietoa asiakas- ja potilastietoprosessissa - osaa hyödyntää ja arvioida tietojärjestelmistä saatavaa tietoa ja kehittää toimintaa näyttöön perustuvasti - ymmärtää päätöksentekoa sekä tiedonhallintaa ohjaavat eettiset periaatteet, soveltaa niitä työssään ja kykenee arvioimaan niiden toteutumista
Keskeiset sisällöt
- keskeiset digitalisaation määritelmät ja osa-alueet (mm. robotiikka, tekoäly, analytiikka, hyvinvointiteknologia) - kansalliset järjestelmät (mm. kanta, omakanta, e-resepti) ja omahoitojärjestelmät - digitalisaation kehittämisen ja käytön eettiset näkökulmat sekä potilas- ja asiakaslähtöisyys - kerätyn tiedon käyttö ja sen hyödyntäminen sisältäen tekoälyn ja analytiikan työkalujen käytön ottaen huomioon eettiset näkökulmat - digitalisaatio ammattilaisen työkaluna (hyödyt, haitat ja riskit) - digitalisaation tulevaisuus
Suoritustavat
- Luennot, itsenäinen opiskelu sekä yksilö- ja/tai ryhmätehtävät verkko-oppimisympäristössä.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
- Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit, tutkimukset sekä kirjallisuus tarkennetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot
- Ei vaadittavia edeltäviä opintoja.
Yhteyshenkilö
Toppinen Arto, Snicker Elisa


4 SAVYONT Opinnäytetyö

Laajuus
30 op
Osaamistavoitteet
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyö on laaja, soveltava kehittämis- tai tutkimustehtävä, jossa opiskelija osoittaa kykynsä soveltaa tutkimustietoa, sekä tuottaa uusia ratkaisuja ja uudistaa työelämän käytäntöjä. Opinnäytetyössä korostuu opiskelijan, työelämän ja ammattikorkeakoulun välinen aktiivinen vuorovaikutus niin aiheen valinnan, tavoitteiden kuin toteutuksen osalta. Opiskelija osoittaa opinnäytetyössään kykenevänsä itsenäisesti tunnistamaan, arvioimaan ja ratkaisemaan työelämän kehittämishaasteita. Hän osaa hyödyntää tutkimustietoa ja menetelmäosaamista kriittisesti ja analyyttisesti, sekä tehdä perusteltuja valintoja opinnäytetyöprosessin eri vaiheissa. Opinnäytetyöllä opiskelija osoittaa myös kykynsä raportoida ja viestiä opinnäytetyöstään sujuvasti ja luotettavasti.
Keskeiset sisällöt
Opinnäytetyön aiheen valinta, tutkimus- ja kehittämisprosessi, opinnäytetyön raportointi.
Suoritustavat
Kirjallinen opinnäytetyö, kypsyysnäyte, seminaariesitykset, 30 opintopistettä vastaa n. 800 h opiskelijan työaikaa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Hirsjärvi, S. & Remes, P. & Sajavaara, P. 2007. Tutki ja kirjoita. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy.

Savonia-ammattikorkeakoulu. Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot: Opinnäytetyöopas.

Muu tutkinto-ohjelmakohtaisesti määritettävä materiaali.

Yhteyshenkilö
Turjamaa Riitta


5 SAVYONT50 Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa arvioida työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeita ja hankkia tieteellisesti luotettavaa tietoa kehittämisen taustaksi. Hän osaa valita tutkimus- ja kehittämiskohteen kannalta tarkoituksenmukaisimman lähestymistavan ja huomioida tutkimuseettiset kriteerit työn etenemisen eri vaiheissa. Opiskelija saa valmiuksia valita ja hyödyntää erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. Opiskelija osaa analyyttisesti ja luotettavasti raportoida tutkimus- ja kehittämistyön tulokset. Hän osaa tuottaa tutkimustekstiä, joka täyttää tyyliltään, kieleltään ja rakenteeltaan tieteellisen tekstin tekstilajipiirteet.
Keskeiset sisällöt
- Tutkimus- ja kehittämisprosessi - Työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeiden havainnointi ja arviointi - Tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä - Kehittämisen ja tutkimisen erilaisia lähestymistapoja - Tutkimus- ja kehittämisaineiston hankinta, analyysi ja tulkinta - Tutkimus- ja kehittämistyön akateeminen kirjoitusprosessi, suullinen viestintä ja tiedon popularisointi - Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimusetiikka
Suoritustavat
Oppimistehtävien hyväksytysti suorittaminen. Numeerisesti arvioitava verkkotentti.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Moodlessa ilmoitettu materiaali sekä opiskelijan itse etsimä lähdemateriaali.
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Muuta huomioitavaa
Verkkokurssi. Opintojaksoon kuulu myös vapaaehtoisia menetelmäwebinaareja
Yhteyshenkilö
Turjamaa Riitta


5 SAVYONT250 Opinnäytetyön toteutus

Laajuus
25 op
Vieraskielinen osuus
25 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - valita oman alan ja oman ammatillisen kehittymisen kannalta perustellun opinnäytetyöaiheen sekä perustella valintaansa eri näkökulmista - toteuttaa työelämäläheisen YAMK-tasoisen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - soveltaa tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa opinnäytetyöprosessissa ja oman asiantuntijuutensa kehittämisessä. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyön aiheeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. suunnitella ja toteuttaa opinnäytetyön aihekuvauksen ja täydentää sen työsuunnitelmaksi
Keskeiset sisällöt
- opinnäytetyön itsenäinen tekeminen - opinnäytetyön tekemisen eri vaiheisiin liittyvä ohjaus - opinnäytetyön tulokset/tuotos - työn esittely seminaarissa
Suoritustavat
Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä 5 op
Yhteyshenkilö
Turjamaa Riitta


4 X991000 Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
1 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata strategisen ajattelun ja jatkuvan uudistumisen merkityksen organisaation vision ja kilpailukyvyn kehittymisessä. Opiskelija pystyy valitsemaan uusia strategisia lähestymistapoja organisaation johtamiseen ja uudistumiseen. Hän kykenee tunnistamaan organisaation toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa ennakoinnin työkaluja, joiden avulla hän kykenee tunnistamaan organisaation ja toimialan tulevaisuuden näkymiä.
Keskeiset sisällöt
- Strateginen ajattelu ja visio
- Toimiala-analyysi ja tulevaisuuden ennakointi osana strategista ajattelua
- Skenaariotyöskentely
- Tulevaisuustiedon huomioiminen strategisessa johtamisessa ja päätöksenteossa
Suoritustavat
Oppimistehtävien tekeminen
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Moodle -oppimisalustalla ilmoitettu kirjallisuus ja oheismateriaalit.
Muuta huomioitavaa
Savonia - ylempi amk - yhteinen kaikille aloille Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Strategic Thinking and Future Orientation –opintojaksoa
Yhteyshenkilö
Haapakoski Markku


4 X991006 Asiantuntijuus ja esimiestoiminta

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tavoitteellisesti kehittää omaa asiantuntijuuttaan hyödyntäen uutta tietoa ja kokemuksellista oppimista, sekä huomioiden toimintaympäristössä ja työssä tapahtuvat muutokset. Hän osaa toiminnallaan tukea asiantuntijuuden jakamista työyhteisössä. Hän osaa toimia työyhteisön osaamisen kehittäjänä. Opiskelija ymmärtää esimiestyön erilaiset roolit työyhteisöissä. Hän oppii tunnistamaan omat esimiesvalmiutensa. Hän osaa monipuolisesti arvioida omaa esimiesosaamistaan ja määritellä osaamisensa kehittämistarpeita.
Keskeiset sisällöt
- Asiantuntijuuden kehittyminen ja jaettu asiantuntijuus - Osaamisen kehittäminen ja johtaminen - Johtaminen ja esimiesosaaminen nykykäsitysten valossa - Esimiehen roolit työyhteisössä - Omien esimiesvalmiuksien tunnistaminen ja arviointi
Suoritustavat
Oppimistehtävät. Oppimistehtävän yhteydessä tehtävä reflektio itsearvioinnin välineenä. Arviointi neljä kertaa lukukauden aikana.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojen alkaessa.
Muuta huomioitavaa
100% verkkokurssi (Moodle) Opintojakso on lukuvuonna 2021 - 2022 avoinna 15.9.2021 – 31.7.2022. Opintojakson suorittamiseksi vaadittavat tehtävät voi palauttaa milloin vain opintojaksolla olevaan palautuskansioon ja ne arvioidaan viimeistään neljän viikon kuluessa kustakin palautuspäivästä. Palautuspäivät ovat 15.11.2021, 15.12.2021, 1.2.2022, 15.3.2022, 30.5.2022 ja 31.7.2022. Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot. Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Expertise and Supervisory Work –opintojaksoa.
Yhteyshenkilö
Virolainen Ilkka


4 X991008 Working and Studying in International Environment

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
The student strengthens his/her communicative skills and professional expertise in an international learning environment. The student will gain experience to work and learn effectively as a team member in another cultural environment. The implementation of the course may vary according to destination and the role of the international co-operative partners.
Content
- Content varies according to topic of the course.
- Internationalisation in another country, or with international group visiting Finland.
- Concepts and definitions for acting and communicating in an international working life
- Orientation in the working life of the chosen country (managing teams, projects, professional ethics)

Requirements
Active participation, reflective report, written and/or group assignments
Grading Scale
0 - 5
Other considerations
Self-financing of the student (travel costs), if the course includes travels. The teacher in charge is responsible for the evaluation of the course. In some cases the grading scale can be 0 - 5.
Contact
Klemola Liisa


4 X991010 Hyvinvointi työyhteisössä

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa määritellä työhyvinvoinnin käsitettä eri näkökulmista. Hän osaa arvioida yksilön merkitystä työhyvinvoinnin rakentumisessa ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä työyhteisö- ja organisaatiotasolla. Hän perehtyy eri organisaatioissa käytettyihin työhyvinvointisuunnitelmiin ja osaa analysoida organisaation ja verkostojen merkitystä työhyvinvointiin. Hän osaa perustella kansallisella ja kansainvälisellä tutkimusnäytöllä työhyvinvointiin liittyviä ilmiöitä sekä soveltaa työhyvinvointiin liittyvää lainsäädäntöä ja ohjeita käytännön työssä. Opiskelija osaa visioida tulevaisuuden työhyvinvoinnin haasteita kansallisesti ja kansainvälisesti.
Keskeiset sisällöt
Työntekijän merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - Itsensä johtaminen Työyhteisön merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - Työyhteisön arvot, periaatteet, vuorovaikutus ja toimintatavat Lähijohtaminen ja hyvinvoinnin edistämisen keinot sekä menetelmät - Työyhteisötaidot ryhmä- ja tiimityössä Organisaation ja verkostojen merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - Johtaminen, organisaation rakenne ja toiminnan ohjaaminen - Verkostojen tuomat haasteet ja mahdollisuudet - Osallistava johtaminen ja innovatiivisuus - Oppimisen ja asiantuntijuuden kehittymisen mahdollisuudet Kansainvälisten ja kansallisten muutosten vaikutukset organisaatioiden työhyvinvointiin - Työhyvinvointiin liittyvä lainsäädäntö ja ohjeet - Työn ja työkulttuurin muutokset tulevaisuudessa
Suoritustavat
Seminaareihin valmistautuminen ja osallistuminen, työhyvinvointisuunnitelmien analyysitehtävän tekeminen, ryhmätenttiin osallistuminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Yhdessä sovittava ajankohtainen kirjallisuus ja tieteelliset artikkelit.
Muuta huomioitavaa
Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot
Yhteyshenkilö
Heikkinen Marjo


4 X991012 Digitalised Working Environment

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student is able to describe how digital working environment has developed (local to global), what is the meaning of digitalisation in a her/his working area/field and what are the future trends. Student recognises the benefits and obstacles of digital change. Student is able to choose digital tools which support her/his own working field. Student is able to recognize changes and describe internet accessible working environment, which facilitates collective action, communication and networking. Student knows principles of safe information sharing and has adequate information management skills. Student can coordinate distant work, group working and can participate in discussion forums.
Content
- Basics of international and national information society policies - Digitalised working environment permitting the completion of virtual participatory processes - Key factors related to the success of digitalised working processes - Main deficiencies of digitalised working environment - Future trends in digitalised working life in own professional field of the students
Requirements
- Active participation via own virtual learning path, exercises and peer/student discussions.
- Tasks:
1. Citizen in a digitalised society
2. Networking: way of working
3. Utilisation of digitalised working platform/environment.
- Virtual environment designed for students and teaching staff provide access to a range of information tools to suit everyone.

Grading Scale
0 - 5
Course material
A Direct link to the course http://webd.savonia.fi/home/kasirti/digitalised_working_environment/
Contact
Tolppi Veli-Matti, Klemola Liisa, Sirviö Timo


4 X991014 Innovaatio-osaaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet ammattialat ylittävään monialaiseen innovatiiviseen ja verkottuneeseen työskentelyyn työyhteisöjä ja niiden prosesseja uudistettaessa. Opiskelija osaa luoda ideoiden syntymistä kannustavan ja kehittävän ilmapiirin työyhteisöön ja ymmärtää ideoiden jakamisen merkityksen innovatiivisen organisaatiokulttuurin ylläpitämisessä. Opiskelija käyttää sujuvasti innovaatiotietoutta ja -työkaluja kehittämisprosessin apuvälineinä ja osaa johtaa ideoiden jalostumista uusiksi tuotteiksi ja palveluiksi.
Keskeiset sisällöt
- Innovaatio ja kehittäminen
- Projektityöskentely
- Innovaatiomenetelmät ja innovaatiotyökalut
- Innovoinnin tiedon lähteet
- Pitchausvideo
Suoritustavat
Opiskelijat toteuttavat oman innovaatioprojektin ja tuottavat projektissa omaan alaansa liittyvän henkilökohtaisen rikastetun (elävän, monimuotoisen, ym.) innovaatiokäsikirjan sähköiselle alustalle. Verkkotyöskentelyyn osallistuminen, oman innovaatioyhteisön muodostaminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Tarkentuu opintojen alussa.
Muuta huomioitavaa
Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Innovation Knowledge –opintojaksoa.
Yhteyshenkilö
Laitinen Matti


4 X991026 Vuorovaikutteinen viestintä esimiestyössä

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää viestinnän merkityksen liiketoiminnan johtamisessa ja esimiestyössä. Hän osaa tarkastella johtamista kommunikatiivisena toimintana sekä suunnitella ja toteuttaa viestintää muuttuvissa tilanteissa ja monikulttuurisessa työyhteisössä. Opiskelijalla on valmiudet työyhteisöviestinnän ja henkilökohtaisten viestintäosaamiseen kehittämiseen.
Keskeiset sisällöt
- Johtamisviestintä, esimiestyön viestintätilanteet ja -roolit - Yhteisöviestinnän periaatteet ja työyhteisöviestinnän kehittäminen - Esiintymis-, neuvottelu- ja vuorovaikutustaidot
Suoritustavat
Kirjallinen viestintä: Lähipäivätyöskentely/itseohjautuva ryhmätyöskentely ja kehittämistehtävä. Suullinen viestintä: Lähipäivätyöskentely ryhmässä.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opettajan ilmoittama materiaali
Muuta huomioitavaa
Opintojakso toteutetaan lukuvuoden aikana neljä kertaa: kaksi toteutusta on keväällä ja kaksi syksyllä. Opintojakso on suoritettava 6 kk:n aikana sen aloittamisesta.
Yhteyshenkilö
Pekkarinen Ulla, Leskinen Hanna, Tossavainen Teija


4 X991028 Yrittäjävalmennus

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää ja pystyy kuvaamaan uuden liiketoiminnan suunnittelun kokonaisuuden ja keskeiset osa-alueet. Opiskelija osaa selvittää ja kuvata ideansa uutuusarvon ja liiketoimintapotentiaalin. Hän osaa luoda konseptista liiketoimintamallin, analysoida sitä ja tehdä valintoja liiketoiminnan kehittämiseksi. Opiskelija pystyy esittämään perustellun kehittämissuunnitelman idean liiketoiminnalliseksi hyödyntämiseksi. Hän osaa reflektoida omia yrittäjäominaisuuksiaan.
Keskeiset sisällöt
- Idean uutuusarvon ja liiketoimintapotentiaalin arviointi (asiakas- ja kilpailija-analyysi, toteutettavuus) - Liiketoimintamallin kehittäminen (esim. Business model canvas)
Suoritustavat
Osallistuminen työpajatyöskentelyyn, itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta, oman kehittämissuunnitelman kirjallinen esittäminen (oppimistehtävä).
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opintojakson Moodlessa ilmoitettu kirjallisuus ja oheismateriaali.
Muuta huomioitavaa
Yrittäjävalmennus käynnistyy kahdesti vuodessa (marraskuu ja huhtikuu) järjestettävällä kick-off-tilaisuudella. Tilaisuuteen osallistuminen on vapaaehtoista ja se on tarkoitettu sekä opintojakson suorittamista suunnitteleville että niille opiskelijoille, jotka ovat suorituspäätöksensä jo tehneet. Tarkemmat päivämäärät tiedotetaan myöhemmin.
Yhteyshenkilö
Kauppinen Marja, Laitinen Matti


4 X991030 Strateginen projektiosaaminen

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tavoitteellisesti kehittää organisaation projektitoimintaa huomioiden organisaation strategian ja toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset. Hän osaa toiminnallaan tukea projektien onnistumista työyhteisössä ja toimia projektitiimien osaamisen kehittäjänä. Opiskelija tuntee ketterien menetelmien edut projektitoiminnassa. Opiskelija kykenee huomioimaan kansainväliseen yhteistyöhön liittyvät haasteet ja mahdollisuudet projektitoiminnassa.
Keskeiset sisällöt
Projektihallinnan ajantasaistaminen Strateginen näkökulma projekteihin Projektityötaitojen uudet vaatimukset Kansainvälisyys ja projektit
Suoritustavat
Verkkotehtävät
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojen alkaessa.
Muuta huomioitavaa
Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Strategic Project Knowledge –opintojaksoa.
Yhteyshenkilö
Jääskeläinen Ari


4 X991056 Innovation Knowledge

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student - is able to work in multi-disciplinary and innovative way at over the fields of professions in reforming the networked communities and their processes. - is able to create a flow of ideas which encourages and develops an atmosphere of the working community and understand the importance of sharing ideas in maintaining an innovative organizational culture. - uses knowledge and innovation tools fluently to help stimulate the development process and is able to lead to refinement of ideas into new products and services. - is able to take advantage of national and international innovation communities as development tools.
Content
Innovation process Innovation methods and tools Sources of information Pitch video
Requirements
Students will innovate own applications from IoT and mobile application. They show the project results in a forum.
Grading Scale
0 - 5
Course material
Materials are in the Moodle. Other material agreed at the beginning of the course
Other considerations
Should own pc/tablet with internet connection, mobile phone This course has an equal content with the course Innovaatio-osaaminen.
Contact
Laitinen Matti


4 X991058 Expertise and Supervisory Work

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student is able to find and utilize new knowledge towards professional expertise development with the help of experiential learning methods. Student will gain knowledge to anticipate the changes in both working environment and in working processes. She/he knows how to support and share expertise in working life as well as is able to develop knowledge management practices. Student understands the different roles of a manager in different working communities. She/he is able to assess personal managerial readiness as well as evaluate own managerial competences and define development needs.
Content
- Development of professional expertise, and shared expertise - Development of know-how and leadership/management practices - Leadership and managerial know-how and skills - Roles of manager in changing working life - Identification and evaluation of personal managerial skills and practices
Requirements
Online learning activities and written exercises, reflection of own working environment, working habits, and work life development
Grading Scale
0 - 5
Course material
To be announced
Other considerations
This course has an equal content with the course Asiantuntijuus ja esimiestoiminta.
Contact
Virolainen Ilkka


4 X9910601 Strategic Project Knowledge

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
After completing this course you are capable to develop organisation's project activities in a target-oriented way by taking into consideration the strategy and changes occurring in the operating environment. You can support projects' success in own work community and act as developer of project teams' know-how. You know agile project management's benefits. You can take into consideration challenges and opportunities in international project co-operation.
Content
Strategic view on projects Projects as tool for change management Project working skills Project management Internationalization and projects
Requirements
E-learning assignments
Grading Scale
0 - 5
Course material
Slide presentations, example project plans and other project information from various fields, articles and literature. Ebook: Nicholas J. and Steyn H., 2017. Project Management for Engineering, Business and Technology. 5th Edition. New York: Routledge. Indicative Reading: Ebook via a link from Moodle: Artto K., Martinsuo M., Kujala J., 2011. Project business. Helsinki: Aalto University.
Other considerations
This course has an equal content with the course Strateginen projektiosaaminen.
Contact
Jääskeläinen Ari


4 X991062 Strategic Thinking and Future Orientation

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student - is able to describe both the meaning of strategic thinking and continuous renewal in relation to the vision of organisation and in development of competitiveness - is able to choose new strategic approaches during organisational changes and renewal processes. - is able to recognize/anticipate the changes happening in the organisational environment. - has readiness to adapt methods of anticipation, and foresees the future trends of (working) organisation.
Content
- Strategic thinking and visioning - Analysis of industry and anticipation of the future as part of strategic thinking - Scenarios as working method - Future information as part of leadership and management, and in decision making
Requirements
Learning tasks, short presentation
Grading Scale
0 - 5
Course material
Relevant, topical literature and articles, Moodle environment.
Other considerations
This course has an equal content with the course Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus.
Contact
Haapakoski Markku


4 X991064 Service Design

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
The student will obtain a general idea of the service design thinking and methods. Specific techniques, guidelines and examples are used to emphasize the practical aspects of service design in a ways that are both user centric and socially and culturally appropriate. Students will learn to understand important factors to consider when developing and applying service design processes.
Content
- Service design thinking methods and processes. - Understanding the service design challenge: the users, business environment and applicable technologies - Observing, profiling, creating empathy for the users, participating with the users and being visual during the whole process - Creating ideas, prototyping, evaluating and improving including the clients and the users in the process - Implementing, maintaining and developing the services - Operating with business realities.
Requirements
This course is based on practice-oriented education.
Grading Scale
Passed - 0
Course material
STICDORN, M. & SCHNEIDER, J. (ed.) 2010. This is Service Design Thinking. Basics - Tools - Cases. Amsterdam: BIS Publishers. Dorst, K. 2015. Frame innovation: create new thinking by design. Cambridge: MIT Press.
Other considerations
Intensive course at the beginning of June
Contact
Sirviö Timo


4 X991066 Sustainable development in changing climate, what has it to do with me?

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student - knows basics of climate change and United Nations’ Sustainable Development Goals - understand the systemic nature of action on climate change, their magnitude and holistic implementation and their long-term societal importance - are able to assess critically information sources on climate change and also understands deliberate misleading - knows the Human Security approach and is capable to preliminary assess the impacts of the measures in a pre-selected context (related to one's own work, hobby or similar)
Content
- Reliability of the climate change information and the IPCC - Greenhouse effect - Climate change impacts, mitigation and adaptation: If emissions increase as in recent years, average warming will rise above 2 ° C in about 10 years, and activated tipping points will increase average warmth by 5-6 ° C in a century, causing body temperature rise above 42 ° C for billions of people. It is possible to stop temperature rise below 2 ° C in 30 years by using known technologies. This requires reducing emissions and strengthening carbon sinks. The introduction of sustainable technologies requires systemic changes such as a carbon tax. The magnitude of the change is comparable to post-war reconstruction. What should be done at the individual, organizational and societal level? Pressure on politicians and companies. Preparing for extreme weather events. Widespread measures affecting society have been under way for a long time - Human Security Approach (people centered, true knowledge and impact assessment) - Ex-ante impact assessment of the measures, presentation of the method and exercise
Requirements
- Online study and online exam - Submission of the preliminary impacts assessment of the planned measures
Grading Scale
Passed - 0
Course material
Content, materials and links to external resources (all in Moodle)
Contact
Kajanus Miika


Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.