SYS22KY Sosiaaliala, varhaisen tuen asiantuntija (YAMK)
Opetussuunnitelman vastuuhenkilö: Riitta Turjamaa
Koulutuksen lähtökohdat
Sosiaalialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK) on laajuudeltaan 90 op, ja tutkintonimike on sosionomi (ylempi AMK). Tutkinto tuottaa työelämän edellyttämää laajaa ja syvällistä tietoa sosiaalialalta sekä antaa tarvittavat teoreettiset tiedot alan vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä toimimista varten. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa pääosin samanlaisen kelpoisuuden julkiseen virkaan kuin yliopistoissa ja muissa tiedekorkeakouluissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Sosionomi (ylempi AMK) on englanniksi Master of Social Services (Amk-asetus 1129/2014).
Eurooppalaisessa tutkintojen viitekehyksessä (EQF) ja siitä johdetussa kansallisessa tutkintojen viitekehyksessä sosionomi (ylempi AMK) -tutkinto sijoittuu tasolle 7 yhdessä muiden ylempien korkeakoulututkintojen kanssa.
Sosionomi (ylempi AMK) -tutkinto antaa valmiuksia toimia alan moninaisissa toimintaympäristöissä niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Tutkinto-ohjelman suoritettuaan opiskelijalla on vahva ja monipuolinen sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestelmäosaamisen erikoisasiantuntijuus, perus- ja erityistason palvelujen ja työmenetelmien kehittämiseen tarvittava johtamisosaaminen sekä työmenetelmien ja toimintakulttuurien innovatiivisen kehittämisen osaaminen. Sosiaalialan YAMK-tutkinto-ohjelmasta valmistunut sosiaalialan erikoisasiantuntija osaa vastata sosiaali- ja terveysalan integraation, palvelutuotannon (erityisesti varhainen tuki) ja asiakas- ja verkostolähtöisen toiminnan haasteisiin innovatiivisesti ja kehittävällä ja tieteelliseen tietoon perustuvalla työskentelyotteella.
Sosionomi (ylempi AMK) -tutkinto antaa valmiuksia tutkivaan ja kehittävään työorientaatioon sosiaalialan käytännön työ- ja muutosprosessien hallinnassa. Tutkinnossa huomioidaan myös kansainvälisyys. Tutkinnon kehittämistyö (opinnäytetyö 30 op) perustuu työelämän ajankohtaisiin kehittämistavoitteisiin tai kehittämistarpeisiin yhdessä toimeksiantajan kanssa.
Sosionomi (ylempi AMK) -tutkinnon suorittaneet työllistyvät monipuolisesti sosiaalialan erilaisiin tehtäviin. Mahdollisia tulevia työpaikkoja ovat esimerkiksi erilaiset julkisen ja yksityisen sektorin sosiaali- ja terveyspalvelujen tehtävät, järjestötyö, Kela sekä lähialojen erilaiset asiantuntijatehtävät. Ammattinimikkeinä voivat olla esimerkiksi lastensuojelun asiantuntija/kehittäjä, sosiaalijohtaja, varhaiskasvatusjohtaja, sosiaalialan päällikkö, ehkäisevän työn koordinaattori, johtava perheohjaaja, kehittämispäällikkö, erikoissuunnittelija tai projektipäällikkö.
Osaamistavoitteet
Sosionomin (ylempi AMK) tutkinto on eurooppalaista ja suomalaista tasoa 7 (kansallinen viitekehys).
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon yleiset kompetenssit on määritelty kaikissa tutkinto-ohjelmissa EQF:n ja NQF:n tasolle 7 ja kuvattu seuraavasti
Tutkinto-ohjelmakohtaiset kompetenssit muodostavat ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisen perustan, tutkinto-ohjelmassa osaamisen rakentumisen tavoitteet ja ammatillisen identiteetin kehittymisen. Sosionomi (ylempi AMK) –tutkinnon kompetenssit on kuvattu kolmen teeman avulla ja ne muodostavat tutkinnon substanssiosaamisen tiedollisen ja taidollisen perustan.
Opintojen rakenne
Sosionomi (ylempi AMK) -opinnot ovat laajuudeltaan 90 opintopistettä. Päätoimisesti opiskelevalla opetussuunnitelman mukaan yksi opiskeluvuosi tuottaa 60 opintopistettä, mikä vastaa 1600 tuntia opiskelijan työtä. YAMK-opintojen opiskeluaika vaihtelee yksilöllisesti erilaisten koulutus- ja työtaustojen sekä henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman vuoksi. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon 90 op:n laajuinen koulutuskokonaisuus kestää keskimäärin kaksi vuotta.
Tutkinto-ohjelman rakenne on kuvattu alla olevassa kuviossa. Opinnot muodostuvat kaikille pakollisista alakohtaisista ammattiopinnoista (30 op) ja Savonian YAMK-koulutusten yhteisistä opinnoista (30 op) sekä opinnäytetyöstä (30 op). Yhteiset opinnot opiskelija voi valita Savonian YAMK-koulutusten yhteisten opintojen tarjonnasta tai muista vastaavan tasoisista opinnoista. Opiskelija voi sisällyttää tutkintoonsa myös muita EQF-tason 7 opintoja. Opetussuunnitelmaan voidaan hyväksyä tutkinnon laajuuden ylittäviä opintoja silloin, kun nämä eivät pidennä tutkinnon laajuutta vastaavaa opiskeluaikaa.
Tutkintoon sisältyvä opinnäytetyö on ammatillinen tutkimustietoon perustuva kehittämistehtävä, joka kytkeytyy opiskelijan henkilökohtaisten valmiuksien, oman työn, työuran tai organisaation kehittämiseen. Opinnäytetyön tekeminen on koko opintojen ajan kestävä prosessi. Opinnäytetyö sisältää Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä 5 op -opintojakson.
Asiantuntijuuden kehittyminen
Sosiaalialan työssä tarvitaan alan kehittämishaasteiden tunnistamista, toimintaympäristön dynamiikkaan ja palvelutuotannon uudistamiseen ja organisointiin liittyvää osaamista sekä innovatiivisia ongelmanratkaisutaitoja. Työntekijät siirtyvät tehtävästä toiseen organisaatioiden ja professioiden sisällä ja välillä. Palvelujärjestelmän, rakenteiden ja työn sisältöjen muuttuessa korostuvat työntekijöiden monipuolinen osaaminen ja reagointikykyisyys.
Sosionomi (ylempi AMK) -tutkintona Varhaisen tuen asiantuntija - tutkinto-ohjelma painottaa sosiaalialan työssä varhaisen tuen merkitystä lasten, perheiden, asiakkaan ja/tai heidän läheistensä arjessa ja toimintakyvyn vahvistamisessa. Työn tavoitteena on ennaltaehkäistä ja estää mahdollisten vaikeuksien kasautumista sosiaalipalvelurakenteita ja varhaisen tuen työprosesseja kehittämällä.
Monialaisuus ja monisektorinen työskentely korostuu sosiaalialan työssä. Asiakas- ja käyttäjälähtöisyyden syventäminen sekä kokemusasiakkuuden hyödyntäminen on yhä tärkeämpää. Tarvitsemme myös yhdyspintatyöskentelyn taitoja.
Menestyminen varhaisen tuen prosessien kehittämistyössä edellyttää palvelu-, substanssi-, liiketoiminta- ja teknologiaosaamista, yhteiskunnan ja ympäristön hyvinvointiosaamista sekä kansainvälistymistaitoja. Lasten, perheiden ja yleensäkin sosiaalialan asiakkaiden sosiaalisen tuen, osallisuuden, kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kehittämisessä tarvitaan analyyttistä päättely- ja ongelmanratkaisukykyä sekä kriittisistä tiedon hallintaa ja analysointia. Perhemuotojen moninaistuminen ja maahanmuutto vaatii asiantuntijalta osaamista kohdata eri kulttuureista tulleet sensitiivisesti ja saavutettavasti. Elinikäinen oppiminen, digitaidot ja yrittäjyysosaaminen ovat osa työntekijän urakehitystä.
Savonian opetussuunnitelmat muodostuvat opintojaksoista. Opintojaksoista muodostuu opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä tukeva kokonaisuus, jossa huomioidaan opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan yhdistyminen.
Sosiaalialan (YAMK) tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma on laadittu niin, että
- tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
- koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.
Opiskelija
- laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman, jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan (sisältää vähintään 5 opintopistettä opiskelua vieraalla kielellä)
- vastaa opintojensa etenemisestä.
Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.
Koulutuksen toteutus
Sosiaalialan YAMK-koulutuksen suunnittelu ja lähtökohdat pohjautuvat työelämän osaamis- ja kehittämisvaatimuksiin. Opiskelijan aikaisempaa osaamista ja työkokemusta syvennetään osaamistavoitteiden mukaisella asiantuntijatiedolla ja käytäntölähtöisillä opetusmenetelmillä. Oppimisessa korostuvat reflektiivisyys ja tiedon sekä osaamisen jakamisen ja yhteisöllisen oppimisen periaatteet.
Opinnot toteutetaan monimuoto-opiskeluna, jossa lähiopetus, itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu sekä työelämäläheiset oppimistehtävät muodostavat kokonaisuuden. Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa opintoja työn ohessa ja kytkeä oppimistehtäviä ja opinnäytetyö oman työpaikkansa kehittämiseen. Lähipäivien määrä on keskimäärin 2 pv/kk. Lähiopetusjaksot järjestetään pääsääntöisesti perjantaisin ja lauantaisin. Opetuspaikkakunta on Kuopio. Opetussuunnitelmassa opinnot ajoittuvat kahden vuoden ajalle.
Kansainvälistymisosaamista vahvistetaan opinnoissa monin tavoin. Jokaisen opiskelijan henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan tulee sisältyä vähintään 5 opintopistettä vieraskielistä opetusta.
Arvioinnilla ohjataan ja tarkistetaan opiskelijan opintojen osaamistavoitteiden saavuttamista. Arvioinnin kohteena on koko oppimistapahtuman eli opintojaksojen tavoitteiden mukaisten tietojen ja taitojen saavuttaminen sekä opiskelun että työelämän edellyttämä asennoituminen ja vastuunottokyky. Opintojen arviointi perustuu opintojaksokohtaisesti laadittuihin arviointikriteereihin, jotka ovat osa opintojakson toteutussuunnitelmaa.
Opintojaksotaulukko
Koodi | Nimi | 1 K | 1 S | 2 K | 2 S | 3 K | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Syventävät ammattiopinnot | |||||||||||
Koulutusalan ammattiopinnot | |||||||||||
4 SYSLA1 | Lasten ja perheiden varhaisen tuen lähtökohdat ja vaikuttavuus | 5 | |||||||||
4 SYSEO1 | Lapsen etu, lapsen oikeudet ja eettiset lähtökohdat varhaisen tuen työssä | 5 | |||||||||
4 SYSOL1 | Osallistavat lapsiperhetyön menetelmät ja varhaisen tuen työkäytännöt | 10 | |||||||||
4 TYK50 | Sosiaali- ja terveyspalveluiden talousjohtaminen | 5 | |||||||||
4 SYSKJ1 | Varhaisen tuen kehittäminen ja johtaminen | 5 | |||||||||
Opinnäytetyö | |||||||||||
Opinnäytetyö | |||||||||||
4 SAVYONT | Opinnäytetyö | 30 | |||||||||
5 SAVYONT50 | Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä | 5 | |||||||||
5 SAVYONT250 | Opinnäytetyön toteutus | 25 | |||||||||
Savonian yhteiset opinnot | |||||||||||
Valinnaiset yhteiset opinnot | |||||||||||
4 X991000 | Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991062 | Strategic Thinking and Future Orientation | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991054 | Successful Organisation | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991006 | Asiantuntijuus ja esimiestoiminta | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991058 | Expertise and Supervisory Work | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991008 | Working and Studying in International Environment | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991010 | Hyvinvointi työyhteisössä | 5 | |||||||||
4 X991012 | Digitalised Working Environment | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991014 | Innovaatio-osaaminen | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991056 | Innovation Knowledge | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991026 | Vuorovaikutteinen viestintä esimiestyössä | 5 | |||||||||
4 X991028 | Yrittäjävalmennus | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991030 | Strateginen projektiosaaminen | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X9910601 | Strategic Project Knowledge | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991050 | Business in Digital Health | 5 (NonStop) | |||||||||
4 X991066 | Sustainable development in changing climate, what has it to do with me? | 5 (NonStop) |
Opintojaksokuvaukset
4 SYSLA1 Lasten ja perheiden varhaisen tuen lähtökohdat ja vaikuttavuus
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 2 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa - kriittisesti analysoida globaaleja, kansallisia ja alueellisia yhteiskunnallisia muutoksia ja niiden hyvinvointivaikutuksia lapsien ja perheiden arkeen - tehdä johtopäätöksiä toimintatapojen uudistamisen tarpeesta ja arvioida lainsäädännöllisten ja hallinnollisten muutosten vaikutuksia ja oikeudenmukaisuutta lasten ja perheiden hyvinvointiin ja varhaiseen tukeen |
Keskeiset sisällöt | Kansallinen ja globaali lasten ja perheiden hyvinvointipolitiikka ja strategiset linjaukset Lainsäädännön muutokset ja niiden vaikutus lapsen ja perheiden hyvinvointiin ja mahdolliseen eriarvoisuuteen Uudistuva palvelujärjestelmä, perhemuotojen muutokset ja lapsiperheiden varhaisen tuen muuttuvat tarpeet Sosiaalisesti kestävä yhteiskunta Lapsiin kohdistuvien vaikutusten arviointi Varhaisen tuen ennakointimenetelmät ja tulevaisuusskenaariot |
Suoritustavat | Verkko-opintojaksolle osallistuminen, aktiivinen osallistuminen: oppimistehtävien tekeminen, itsenäinen opiskelu: verkkoluentojen käyttö ja aineistoihin perehtyminen, verkko-oppimistehtävien suorittaminen annettujen kriteerien pohjalta |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Kallio, Johanna, Hakovirta, Mia (toim.) 2020: Lapsiperheiden köyhyys ja huono-osaisuus. Vastapaino. Saari Juho, Eskelinen Niko ja Björklund, Liisa 2020: Raskas perintö - Ylisukupolvinen huono-osaisuus Suomessa. Gaudeamus. Hiitola, Johanna, Turtiainen Kati,Tiilikainen Marja and Gruber Sabine 2020. Family life in transition : borders, transnational mobility, and welfare society in Nordic countries ProQuest e-books https://savonia.finna.fi/Record/savonia.994831066106248 |
Edeltävät opinnot | Ei vaadittavia edeltäviä opintoja |
Muuta huomioitavaa | Lähiopetus, verkko-opetus |
Yhteyshenkilö | Turunen Pirjo |
4 SYSEO1 Lapsen etu, lapsen oikeudet ja eettiset lähtökohdat varhaisen tuen työssä
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 2 op |
Osaamistavoitteet | Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa: - jäsentää lapsen etua, oikeuksia ja asemaa kansallisen ja kansainvälisen lainsäädännön kehyksessä - jäsentää tutkivalla ja kehittävällä työotteella varhaisen tuen työtä hyödyntäen ajankohtaista tutkimustietoa ja teoreettista kirjallisuutta -tunnistaa varhaisen tuen ja interventioiden tarpeita lapsiperheiden peruspalveluissa sekä niitä täydentävissä palveluissa - soveltaa tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin periaatteita |
Keskeiset sisällöt | Varhaisen tuen teoreettiset ja eettiset lähestymistavat Lapsen etu, oikeudet ja asema Lasten osallisuus ja yhteisövaikuttavuus Lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen sekä kasvun riski- ja traumatisoivat tekijät Perheen psykososiaalinen tuki, perheinterventio,dialogi Varhainen tunnistaminen ja tukeminen Varhaisen tuen työkäytännöt ja tuen porrasteisuus |
Suoritustavat | Verkko-opintojaksolle osallistuminen, aktiivinen osallistuminen: verkko-oppimistehtävien tekeminen, itsenäinen opiskelu: verkkoluentojen käyttö ja aineistoihin perehtyminen, verkkotehtävien suorittaminen annettujen kriteerien pohjalta |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | PULKKINEN, Lea (toim.) 2018. Kohti yhteistä lapsikäsitystä. Työpaperi 12/2018. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Convention the Rights of Child. 20.11.1989. Lastensuojelulaki 417/2007 (soveltuvin osin) Universal Declaration of Human Rights. 10.12.1948. Varhaiskasvatuslaki 540/2018 (soveltuvin osin) Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa. Materiaalina ajankohtaiset tieteelliset artikkelit ja tutkimukset |
Edeltävät opinnot | Ei vaadittavia edeltäviä opintoja |
Muuta huomioitavaa | Lähiopetus, verkko-opiskelu |
Yhteyshenkilö | Turunen Pirjo |
4 SYSOL1 Osallistavat lapsiperhetyön menetelmät ja varhaisen tuen työkäytännöt
Laajuus | 10 op |
Vieraskielinen osuus | 3 op |
Osaamistavoitteet | Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa - hyödyntää lasten ja perheiden hyvinvointiin ja varhaiseen tukeen liittyvää tutkimustietoa ja analysoida ja arvioida em. tiedon merkitystä alalla - kehittää varhaisen tuen asiakastyön tutkivia ja kehittäviä työtapoja - käyttää ja kehittää lapsi- ja perhetyön varhaisen tuen menetelmiä |
Keskeiset sisällöt | Lapsi- ja perhetyön varhaisen tuen ajankohtainen tutkimus ja sen analyysi ja arviointi Varhaisen tuen tarpeen tunnistaminen Lapsilähtöisyys, osallisuus, saavutettavuus ja esteettömyys Erilaiset perheet mm. monikulttuurisuus, perhelähtöisyys Kokemusosaamisen hyödyntäminen Digitaalisuus varhaisen tuen työssä Suhdeperusteisen työotteen hyödyntäminen Kestävä kehitys varhaisen tuen työssä Monitoimijuus ja toimintakentän moninaisuus Varhaisen tuen lapsi- ja perhetyön työtavat, menetelmät ja em. hyödyntäminen alalla Työelämälähtöinen menetelmien kehittäminen Menetelmien vaikuttavuus alan työhön ja toiminnan taloudellisuuteen |
Suoritustavat | Verkko-opintojaksolle osallistuminen, aktiivinen osallistuminen: oppimistehtävien tekeminen, itsenäinen opiskelu: verkkoluentojen käyttö ja aineistoihin perehtyminen, verkkotehtävien suorittaminen annettujen kriteerien pohjalta |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Ilmoitetaan opintojakson alussa |
Edeltävät opinnot | - |
Muuta huomioitavaa | Lähiopetus, verkko-opetus, työelämälähtöinen kehittäminen |
Yhteyshenkilö | Turunen Pirjo |
4 TYK50 Sosiaali- ja terveyspalveluiden talousjohtaminen
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija perehtyy sosiaali- ja terveyspalveluiden talousjohtamisen peruskäsitteisiin ja ymmärtää sote-palveluiden markkinoiden ominaispiirteet, julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden rahoitus- ja hankintapäätösten perusteet sekä sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusten jakautumisen valtion, kunnan ja asiakkaan kesken. Hän osaa hankkia tietoa näiden palvelujen kustannus-hyöty-vaikuttavuus -suhteesta ja käyttää tätä tietoa päätöksenteon perusteena. Opiskelija osaa laatia työyksikkökohtaisen tulo- ja menoarvion, seurata arvion toteutumista ja toimeenpanna tarvittavat muutokset kustannusten sopeuttamiseksi tuottoihin. Lisäksi opiskelija harjaantuu kilpailuttamaan palvelun- ja tavarantoimittajia EU:n ja kansallisten säädösten mukaisesti ja tekemään hankintapäätökset organisaation kokonaishyöty huomioiden. |
Keskeiset sisällöt | Sote-palveluiden talousjohtamisen peruskäsitteet, rahoitus, budjetti ja budjetointi, tilinpäätös, tulosjohtaminen, kustannuslaskenta, operatiiviset ja strategiset päätökset sekä kustannusjohtaminen palveluorganisaatiossa. Hankintastrategiat, -menettelyt ja hankintojen kilpailuttaminen. Talouden keskeiset kysymykset, elämänlaatu ja sen mittaaminen. |
Suoritustavat | Lähiopetus, verkko-opetus, ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, oppimistehtävät. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Oppimateriaalit ilmoitetaan opintojakson alussa. |
Yhteyshenkilö | Tikkanen Päivi |
4 SYSKJ1 Varhaisen tuen kehittäminen ja johtaminen
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 2 op |
Osaamistavoitteet | Opintojakson suoritettuaan opiskelija - tietää varhaisen tuen palvelujen rakenteiden ja porrasteisuuden merkityksen ja haasteet lapsi- ja perhetyölle - tietää digitaalisaation haasteet työn kehittämiselle - tietää varhaisen tuen moniammatillisen/monialaisen yhteistyön lähtökohdat ja merkityksen - ymmärtää kuntien, järjestöjen ja yhdistysten kumppanuuden merkityksen lasten ja perheiden varhaisen tuen näkökulmasta - osaa lasten ja perheiden ohjauksen - osaa toimia yhteistyössä järjestöjen ja yhdistysten kanssa muuttuvassa yhteiskunnassa - osaa toimia tiimimäisessä toimintaympäristössä - osaa toimia alan verkostoissa - osaa yhteiskehittämisen, yhdyspintatyön ja yhteisövaikuttavuuden työtapoja |
Keskeiset sisällöt | Monialaiset työyhteisöt ja niiden hyödyntäminen varhaisen tuen työssä Toimintaympäristöjen haasteet varhaisen tuen työprosessien kehittämiselle Moniammatillinen/monialainen yhteistyö ja työkäytännöt sekä niissä oppiminen Apua tarvitsevan lapsen/perheen hyvinvoinnin ja varhaisen tuen tarpeen arviointi ja ohjaus Järjestötoiminnan varhaisen tuen mahdollisuudet |
Suoritustavat | Verkko-opintojaksolle osallistuminen, aktiivinen osallistuminen: oppimistehtävien tekeminen, itsenäinen opiskelu: verkkoluentojen käyttö ja aineistoihin perehtyminen, verkkotehtävien suorittaminen annettujen kriteerien pohjalta |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Hujala, Anneli ja Taskinen, Helena (2020): Uudistuva sosiaali- ja terveysala Muut aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit, tutkimukset sekä kirjallisuus tarkennetaan opintojakson alkaessa |
Edeltävät opinnot | Ei vaadittavia edeltäviä opintoja |
Muuta huomioitavaa | Lähiopetus, verkko-opetus |
Yhteyshenkilö | Turunen Pirjo |
4 SAVYONT Opinnäytetyö
Laajuus | 30 op |
Osaamistavoitteet | Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyö on laaja, soveltava kehittämis- tai tutkimustehtävä, jossa opiskelija osoittaa kykynsä soveltaa tutkimustietoa, sekä tuottaa uusia ratkaisuja ja uudistaa työelämän käytäntöjä. Opinnäytetyössä korostuu opiskelijan, työelämän ja ammattikorkeakoulun välinen aktiivinen vuorovaikutus niin aiheen valinnan, tavoitteiden kuin toteutuksen osalta. Opiskelija osoittaa opinnäytetyössään kykenevänsä itsenäisesti tunnistamaan, arvioimaan ja ratkaisemaan työelämän kehittämishaasteita. Hän osaa hyödyntää tutkimustietoa ja menetelmäosaamista kriittisesti ja analyyttisesti, sekä tehdä perusteltuja valintoja opinnäytetyöprosessin eri vaiheissa. Opinnäytetyöllä opiskelija osoittaa myös kykynsä raportoida ja viestiä opinnäytetyöstään sujuvasti ja luotettavasti. |
Keskeiset sisällöt | Opinnäytetyön aiheen valinta, tutkimus- ja kehittämisprosessi, opinnäytetyön raportointi. |
Suoritustavat | Kirjallinen opinnäytetyö, kypsyysnäyte, seminaariesitykset, 30 opintopistettä vastaa n. 800 h opiskelijan työaikaa. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Hirsjärvi, S. & Remes, P. & Sajavaara, P. 2007. Tutki ja kirjoita. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy. Savonia-ammattikorkeakoulu. Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot: Opinnäytetyöopas. Muu tutkinto-ohjelmakohtaisesti määritettävä materiaali. |
Yhteyshenkilö | Waldén Anne |
5 SAVYONT50 Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa arvioida työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeita ja hankkia tieteellisesti luotettavaa tietoa kehittämisen taustaksi. Hän osaa valita tutkimus- ja kehittämiskohteen kannalta tarkoituksenmukaisimman lähestymistavan ja huomioida tutkimuseettiset kriteerit työn etenemisen eri vaiheissa. Opiskelija saa valmiuksia valita ja hyödyntää erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. Opiskelija osaa analyyttisesti ja luotettavasti raportoida tutkimus- ja kehittämistyön tulokset. Hän osaa tuottaa tutkimustekstiä, joka täyttää tyyliltään, kieleltään ja rakenteeltaan tieteellisen tekstin tekstilajipiirteet. |
Keskeiset sisällöt | - Tutkimus- ja kehittämisprosessi - Työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeiden havainnointi ja arviointi - Tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä - Kehittämisen ja tutkimisen erilaisia lähestymistapoja - Tutkimus- ja kehittämisaineiston hankinta, analyysi ja tulkinta - Tutkimus- ja kehittämistyön akateeminen kirjoitusprosessi, suullinen viestintä ja tiedon popularisointi - Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimusetiikka |
Suoritustavat | Oppimistehtävien hyväksytysti suorittaminen. Numeerisesti arvioitava verkkotentti. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Moodlessa ilmoitettu materiaali sekä opiskelijan itse etsimä lähdemateriaali. |
Edeltävät opinnot | Ei vaadittavia edeltäviä opintoja |
Muuta huomioitavaa | Verkkokurssi. Opintojaksoon kuulu myös vapaaehtoisia menetelmäwebinaareja |
Yhteyshenkilö | Turjamaa Riitta |
5 SAVYONT250 Opinnäytetyön toteutus
Laajuus | 25 op |
Vieraskielinen osuus | 25 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa - valita oman alan ja oman ammatillisen kehittymisen kannalta perustellun opinnäytetyöaiheen sekä perustella valintaansa eri näkökulmista - toteuttaa työelämäläheisen YAMK-tasoisen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - soveltaa tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa opinnäytetyöprosessissa ja oman asiantuntijuutensa kehittämisessä. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyön aiheeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. suunnitella ja toteuttaa opinnäytetyön aihekuvauksen ja täydentää sen työsuunnitelmaksi |
Keskeiset sisällöt | - opinnäytetyön itsenäinen tekeminen - opinnäytetyön tekemisen eri vaiheisiin liittyvä ohjaus - opinnäytetyön tulokset/tuotos - työn esittely seminaarissa |
Suoritustavat | Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta |
Arviointiasteikko | Hyväksytty (S) - 0 |
Materiaali | Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje. |
Edeltävät opinnot | Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä 5 op |
Yhteyshenkilö | Turjamaa Riitta |
4 X991000 Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 1 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa kuvata strategisen ajattelun ja jatkuvan uudistumisen merkityksen organisaation vision ja kilpailukyvyn kehittymisessä. Opiskelija pystyy valitsemaan uusia strategisia lähestymistapoja organisaation johtamiseen ja uudistumiseen. Hän kykenee tunnistamaan organisaation toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa ennakoinnin työkaluja, joiden avulla hän kykenee tunnistamaan organisaation ja toimialan tulevaisuuden näkymiä. |
Keskeiset sisällöt | - Strateginen ajattelu ja visio - Toimiala-analyysi ja tulevaisuuden ennakointi osana strategista ajattelua - Skenaariotyöskentely - Tulevaisuustiedon huomioiminen strategisessa johtamisessa ja päätöksenteossa |
Suoritustavat | Oppimistehtävien tekeminen |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Moodle -oppimisalustalla ilmoitettu kirjallisuus ja oheismateriaalit. |
Muuta huomioitavaa | Savonia - ylempi amk - yhteinen kaikille aloille Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Strategic Thinking and Future Orientation –opintojaksoa |
Yhteyshenkilö | Haapakoski Markku |
4 X991062 Strategic Thinking and Future Orientation
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student - is able to describe both the meaning of strategic thinking and continuous renewal in relation to the vision of organisation and in development of competitiveness - is able to choose new strategic approaches during organisational changes and renewal processes. - is able to recognize/anticipate the changes happening in the organisational environment. - has readiness to adapt methods of anticipation, and foresees the future trends of (working) organisation. |
Content | - Strategic thinking and visioning - Analysis of industry and anticipation of the future as part of strategic thinking - Scenarios as working method - Future information as part of leadership and management, and in decision making |
Requirements | Learning tasks, short presentation |
Grading Scale | 0 - 5 |
Course material | Relevant, topical literature and articles, Moodle environment. |
Other considerations | This course has an equal content with the course Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus. |
Contact | Haapakoski Markku |
4 X991054 Successful Organisation
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student - is able to describe how the quality of successful organisation is composed - is able to choose tools for quality management and is able to implement them as part of the goals of organisation - recognises different organisational cultures, which can either enable or disable each organisation’s quality and success. - is developing his/her competences in order to support organisation’s success |
Content | - Quality thinking - Quality management - Quality in working life - Organizational culture - Organisation and organizing - Multi-professionality - Rewarding incentive schemes |
Requirements | Active participation in web-working, discussions, assignments |
Grading Scale | 0 - 5 |
Course material | Morgan, G. Images of Organization. The Executive Edition Newbury Park, CA: Sage Publications Inc, 2006 |
Other considerations | This course has an equal content with the course Menestyvä organisaatio. |
Contact | Hoffrén Minna |
4 X991006 Asiantuntijuus ja esimiestoiminta
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa tavoitteellisesti kehittää omaa asiantuntijuuttaan hyödyntäen uutta tietoa ja kokemuksellista oppimista, sekä huomioiden toimintaympäristössä ja työssä tapahtuvat muutokset. Hän osaa toiminnallaan tukea asiantuntijuuden jakamista työyhteisössä. Hän osaa toimia työyhteisön osaamisen kehittäjänä. Opiskelija ymmärtää esimiestyön erilaiset roolit työyhteisöissä. Hän oppii tunnistamaan omat esimiesvalmiutensa. Hän osaa monipuolisesti arvioida omaa esimiesosaamistaan ja määritellä osaamisensa kehittämistarpeita. |
Keskeiset sisällöt | - Asiantuntijuuden kehittyminen ja jaettu asiantuntijuus - Osaamisen kehittäminen ja johtaminen - Johtaminen ja esimiesosaaminen nykykäsitysten valossa - Esimiehen roolit työyhteisössä - Omien esimiesvalmiuksien tunnistaminen ja arviointi |
Suoritustavat | Oppimistehtävät. Oppimistehtävän yhteydessä tehtävä reflektio itsearvioinnin välineenä. Arviointi neljä kertaa lukukauden aikana. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojen alkaessa. |
Muuta huomioitavaa | 100% verkkokurssi (Moodle) Opintojakso on lukuvuonna 2021 - 2022 avoinna 15.9.2021 – 31.7.2022. Opintojakson suorittamiseksi vaadittavat tehtävät voi palauttaa milloin vain opintojaksolla olevaan palautuskansioon ja ne arvioidaan viimeistään neljän viikon kuluessa kustakin palautuspäivästä. Palautuspäivät ovat 15.11.2021, 15.12.2021, 1.2.2022, 15.3.2022, 30.5.2022 ja 31.7.2022. Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot. Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Expertise and Supervisory Work –opintojaksoa. |
Yhteyshenkilö | Virolainen Ilkka |
4 X991058 Expertise and Supervisory Work
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student is able to find and utilize new knowledge towards professional expertise development with the help of experiential learning methods. Student will gain knowledge to anticipate the changes in both working environment and in working processes. She/he knows how to support and share expertise in working life as well as is able to develop knowledge management practices. Student understands the different roles of a manager in different working communities. She/he is able to assess personal managerial readiness as well as evaluate own managerial competences and define development needs. |
Content | - Development of professional expertise, and shared expertise - Development of know-how and leadership/management practices - Leadership and managerial know-how and skills - Roles of manager in changing working life - Identification and evaluation of personal managerial skills and practices |
Requirements | Online learning activities and written exercises, reflection of own working environment, working habits, and work life development |
Grading Scale | 0 - 5 |
Course material | To be announced |
Other considerations | This course has an equal content with the course Asiantuntijuus ja esimiestoiminta. |
Contact | Virolainen Ilkka |
4 X991008 Working and Studying in International Environment
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | The student strengthens his/her communicative skills and professional expertise in an international learning environment. The student will gain experience to work and learn effectively as a team member in another cultural environment. The implementation of the course may vary according to destination and the role of the international co-operative partners. |
Content | - Content varies according to topic of the course. - Internationalisation in another country, or with international group visiting Finland. - Concepts and definitions for acting and communicating in an international working life - Orientation in the working life of the chosen country (managing teams, projects, professional ethics) |
Requirements | Active participation, reflective report, written and/or group assignments |
Grading Scale | 0 - 5 |
Other considerations | Self-financing of the student (travel costs), if the course includes travels. The teacher in charge is responsible for the evaluation of the course. In some cases the grading scale can be 0 - 5. |
Contact | Klemola Liisa |
4 X991010 Hyvinvointi työyhteisössä
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa määritellä työhyvinvoinnin käsitettä eri näkökulmista. Hän osaa arvioida yksilön merkitystä työhyvinvoinnin rakentumisessa ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä työyhteisö- ja organisaatiotasolla. Hän perehtyy eri organisaatioissa käytettyihin työhyvinvointisuunnitelmiin ja osaa analysoida organisaation ja verkostojen merkitystä työhyvinvointiin. Hän osaa perustella kansallisella ja kansainvälisellä tutkimusnäytöllä työhyvinvointiin liittyviä ilmiöitä sekä soveltaa työhyvinvointiin liittyvää lainsäädäntöä ja ohjeita käytännön työssä. Opiskelija osaa visioida tulevaisuuden työhyvinvoinnin haasteita kansallisesti ja kansainvälisesti. |
Keskeiset sisällöt | Työntekijän merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - Itsensä johtaminen Työyhteisön merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - Työyhteisön arvot, periaatteet, vuorovaikutus ja toimintatavat Lähijohtaminen ja hyvinvoinnin edistämisen keinot sekä menetelmät - Työyhteisötaidot ryhmä- ja tiimityössä Organisaation ja verkostojen merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - Johtaminen, organisaation rakenne ja toiminnan ohjaaminen - Verkostojen tuomat haasteet ja mahdollisuudet - Osallistava johtaminen ja innovatiivisuus - Oppimisen ja asiantuntijuuden kehittymisen mahdollisuudet Kansainvälisten ja kansallisten muutosten vaikutukset organisaatioiden työhyvinvointiin - Työhyvinvointiin liittyvä lainsäädäntö ja ohjeet - Työn ja työkulttuurin muutokset tulevaisuudessa |
Suoritustavat | Seminaareihin valmistautuminen ja osallistuminen, työhyvinvointisuunnitelmien analyysitehtävän tekeminen, ryhmätenttiin osallistuminen. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Yhdessä sovittava ajankohtainen kirjallisuus ja tieteelliset artikkelit. |
Muuta huomioitavaa | Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot |
Yhteyshenkilö | Heikkinen Marjo |
4 X991012 Digitalised Working Environment
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student is able to describe how digital working environment has developed (local to global), what is the meaning of digitalisation in a her/his working area/field and what are the future trends. Student recognises the benefits and obstacles of digital change. Student is able to choose digital tools which support her/his own working field. Student is able to recognize changes and describe internet accessible working environment, which facilitates collective action, communication and networking. Student knows principles of safe information sharing and has adequate information management skills. Student can coordinate distant work, group working and can participate in discussion forums. |
Content | - Basics of international and national information society policies - Digitalised working environment permitting the completion of virtual participatory processes - Key factors related to the success of digitalised working processes - Main deficiencies of digitalised working environment - Future trends in digitalised working life in own professional field of the students |
Requirements | - Active participation via own virtual learning path, exercises and peer/student discussions. - Tasks: 1. Citizen in a digitalised society 2. Networking: way of working 3. Utilisation of digitalised working platform/environment. - Virtual environment designed for students and teaching staff provide access to a range of information tools to suit everyone. |
Grading Scale | 0 - 5 |
Course material | A Direct link to the course http://webd.savonia.fi/home/kasirti/digitalised_working_environment/ |
Contact | Tolppi Veli-Matti, Klemola Liisa, Sirviö Timo |
4 X991014 Innovaatio-osaaminen
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelijalla on valmiudet ammattialat ylittävään monialaiseen innovatiiviseen ja verkottuneeseen työskentelyyn työyhteisöjä ja niiden prosesseja uudistettaessa. Opiskelija osaa luoda ideoiden syntymistä kannustavan ja kehittävän ilmapiirin työyhteisöön ja ymmärtää ideoiden jakamisen merkityksen innovatiivisen organisaatiokulttuurin ylläpitämisessä. Opiskelija käyttää sujuvasti innovaatiotietoutta ja -työkaluja kehittämisprosessin apuvälineinä ja osaa johtaa ideoiden jalostumista uusiksi tuotteiksi ja palveluiksi. |
Keskeiset sisällöt | - Innovaatio ja kehittäminen - Projektityöskentely - Innovaatiomenetelmät ja innovaatiotyökalut - Innovoinnin tiedon lähteet - Pitchausvideo |
Suoritustavat | Opiskelijat toteuttavat oman innovaatioprojektin ja tuottavat projektissa omaan alaansa liittyvän henkilökohtaisen rikastetun (elävän, monimuotoisen, ym.) innovaatiokäsikirjan sähköiselle alustalle. Verkkotyöskentelyyn osallistuminen, oman innovaatioyhteisön muodostaminen. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Tarkentuu opintojen alussa. |
Muuta huomioitavaa | Savonia-amk - ylempi amk - kaikille aloille yhteiset opinnot Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Innovation Knowledge –opintojaksoa. |
Yhteyshenkilö | Laitinen Matti |
4 X991056 Innovation Knowledge
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student - is able to work in multi-disciplinary and innovative way at over the fields of professions in reforming the networked communities and their processes. - is able to create a flow of ideas which encourages and develops an atmosphere of the working community and understand the importance of sharing ideas in maintaining an innovative organizational culture. - uses knowledge and innovation tools fluently to help stimulate the development process and is able to lead to refinement of ideas into new products and services. - is able to take advantage of national and international innovation communities as development tools. |
Content | Innovation process Innovation methods and tools Sources of information Pitch video |
Requirements | Students will innovate own applications from IoT and mobile application. They show the project results in a forum. |
Grading Scale | 0 - 5 |
Course material | Materials are in the Moodle. Other material agreed at the beginning of the course |
Other considerations | Should own pc/tablet with internet connection, mobile phone This course has an equal content with the course Innovaatio-osaaminen. |
Contact | Laitinen Matti |
4 X991026 Vuorovaikutteinen viestintä esimiestyössä
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija ymmärtää viestinnän merkityksen liiketoiminnan johtamisessa ja esimiestyössä. Hän osaa tarkastella johtamista kommunikatiivisena toimintana sekä suunnitella ja toteuttaa viestintää muuttuvissa tilanteissa ja monikulttuurisessa työyhteisössä. Opiskelijalla on valmiudet työyhteisöviestinnän ja henkilökohtaisten viestintäosaamiseen kehittämiseen. |
Keskeiset sisällöt | - Johtamisviestintä, esimiestyön viestintätilanteet ja -roolit - Yhteisöviestinnän periaatteet ja työyhteisöviestinnän kehittäminen - Esiintymis-, neuvottelu- ja vuorovaikutustaidot |
Suoritustavat | Kirjallinen viestintä: Lähipäivätyöskentely/itseohjautuva ryhmätyöskentely ja kehittämistehtävä. Suullinen viestintä: Lähipäivätyöskentely ryhmässä. |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Opettajan ilmoittama materiaali |
Muuta huomioitavaa | Opintojakso toteutetaan lukuvuoden aikana neljä kertaa: kaksi toteutusta on keväällä ja kaksi syksyllä. Opintojakso on suoritettava 6 kk:n aikana sen aloittamisesta. |
Yhteyshenkilö | Pekkarinen Ulla, Leskinen Hanna, Tossavainen Teija |
4 X991028 Yrittäjävalmennus
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää ja pystyy kuvaamaan uuden liiketoiminnan suunnittelun kokonaisuuden ja keskeiset osa-alueet. Opiskelija osaa selvittää ja kuvata ideansa uutuusarvon ja liiketoimintapotentiaalin. Hän osaa luoda konseptista liiketoimintamallin, analysoida sitä ja tehdä valintoja liiketoiminnan kehittämiseksi. Opiskelija pystyy esittämään perustellun kehittämissuunnitelman idean liiketoiminnalliseksi hyödyntämiseksi. Hän osaa reflektoida omia yrittäjäominaisuuksiaan. |
Keskeiset sisällöt | - Idean uutuusarvon ja liiketoimintapotentiaalin arviointi (asiakas- ja kilpailija-analyysi, toteutettavuus) - Liiketoimintamallin kehittäminen (esim. Business model canvas) |
Suoritustavat | Osallistuminen työpajatyöskentelyyn, itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta, oman kehittämissuunnitelman kirjallinen esittäminen (oppimistehtävä). |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Opintojakson Moodlessa ilmoitettu kirjallisuus ja oheismateriaali. |
Muuta huomioitavaa | Yrittäjävalmennus käynnistyy kahdesti vuodessa (marraskuu ja huhtikuu) järjestettävällä kick-off-tilaisuudella. Tilaisuuteen osallistuminen on vapaaehtoista ja se on tarkoitettu sekä opintojakson suorittamista suunnitteleville että niille opiskelijoille, jotka ovat suorituspäätöksensä jo tehneet. Tarkemmat päivämäärät tiedotetaan myöhemmin. |
Yhteyshenkilö | Kauppinen Marja, Laitinen Matti |
4 X991030 Strateginen projektiosaaminen
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | 2 op |
Osaamistavoitteet | Opiskelija osaa tavoitteellisesti kehittää organisaation projektitoimintaa huomioiden organisaation strategian ja toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset. Hän osaa toiminnallaan tukea projektien onnistumista työyhteisössä ja toimia projektitiimien osaamisen kehittäjänä. Opiskelija tuntee ketterien menetelmien edut projektitoiminnassa. Opiskelija kykenee huomioimaan kansainväliseen yhteistyöhön liittyvät haasteet ja mahdollisuudet projektitoiminnassa. |
Keskeiset sisällöt | Projektihallinnan ajantasaistaminen Strateginen näkökulma projekteihin Projektityötaitojen uudet vaatimukset Kansainvälisyys ja projektit |
Suoritustavat | Verkkotehtävät |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojen alkaessa. |
Muuta huomioitavaa | Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Strategic Project Knowledge –opintojaksoa. |
Yhteyshenkilö | Jääskeläinen Ari |
4 X9910601 Strategic Project Knowledge
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | After completing this course you are capable to develop organisation's project activities in a target-oriented way by taking into consideration the strategy and changes occurring in the operating environment. You can support projects' success in own work community and act as developer of project teams' know-how. You know agile project management's benefits. You can take into consideration challenges and opportunities in international project co-operation. |
Content | Strategic view on projects Projects as tool for change management Project working skills Project management Internationalization and projects |
Requirements | E-learning assignments |
Grading Scale | 0 - 5 |
Course material | Slide presentations, example project plans and other project information from various fields, articles and literature. Ebook: Nicholas J. and Steyn H., 2017. Project Management for Engineering, Business and Technology. 5th Edition. New York: Routledge. Indicative Reading: Ebook via a link from Moodle: Artto K., Martinsuo M., Kujala J., 2011. Project business. Helsinki: Aalto University. |
Other considerations | This course has an equal content with the course Strateginen projektiosaaminen. |
Contact | Jääskeläinen Ari |
4 X991050 Business in Digital Health
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student - Is developing digital health care business in his/her working place or is having own digital health care service or product or business idea and is motivated to develop it. - The main point is to analyze, make decisions and develop the business from economical point of view. Meaning product, service or total business must be profitable using economical calculations. - Do it independently, using Moodle, or/and meeting teacher using Skype or some other handy tools to communicate. - Is motivated to study and develop with his/her own idea or working place idea - Has skills to do as a project mode. |
Content | Economical elements in business. Business idea, macro-economic analyse, Business Model Canvas Main development processes in business Entrepreneurship in digital health care Sales role in business Cost calculations and cash flow calculations Own project development |
Requirements | Students will develop business from own/working places application/service/product/business. |
Grading Scale | Passed - 0 |
Course material | Basic economical material from teacher and students own reports, presentations and articles |
Prerequisites | Should own pc/tablet with internet connection, mobile phone |
Contact | Niemelä Jari |
4 X991066 Sustainable development in changing climate, what has it to do with me?
Credits | 5 cr |
Credits in Foreign Language | 5 cr |
Objectives | Student - knows basics of climate change and United Nations’ Sustainable Development Goals - understand the systemic nature of action on climate change, their magnitude and holistic implementation and their long-term societal importance - are able to assess critically information sources on climate change and also understands deliberate misleading - knows the Human Security approach and is capable to preliminary assess the impacts of the measures in a pre-selected context (related to one's own work, hobby or similar) |
Content | - Reliability of the climate change information and the IPCC - Greenhouse effect - Climate change impacts, mitigation and adaptation: If emissions increase as in recent years, average warming will rise above 2 ° C in about 10 years, and activated tipping points will increase average warmth by 5-6 ° C in a century, causing body temperature rise above 42 ° C for billions of people. It is possible to stop temperature rise below 2 ° C in 30 years by using known technologies. This requires reducing emissions and strengthening carbon sinks. The introduction of sustainable technologies requires systemic changes such as a carbon tax. The magnitude of the change is comparable to post-war reconstruction. What should be done at the individual, organizational and societal level? Pressure on politicians and companies. Preparing for extreme weather events. Widespread measures affecting society have been under way for a long time - Human Security Approach (people centered, true knowledge and impact assessment) - Ex-ante impact assessment of the measures, presentation of the method and exercise |
Requirements | - Online study and online exam - Submission of the preliminary impacts assessment of the planned measures |
Grading Scale | Passed - 0 |
Course material | Content, materials and links to external resources (all in Moodle) |
Contact | Kajanus Miika |
Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.