Opiskelijoita kahvip�yd�ss�.





DA22SM Muotoilun tutkinto-ohjelma

Opetussuunnitelman vastuuhenkilö: Sari Mokkila-Karttunen

Koulutuksen lähtökohdat

Muotoilijan tutkinto-ohjelma johtaa kulttuurialan ammattikorkeakoulututkintoon, tutkintonimike on muotoilija (AMK). Opintojen laajuus on 240 opintopistettä ja kesto 4 vuotta. Tutkinnon tuottama osaaminen vastaa Euroopan unionin alueella yhteisesti määriteltyä korkeakoulutasoa, mikä mahdollistaa työvoiman ja asiantuntijoiden liikkumisen.

Muotoilijan monimuotototeutus koostuu palvelumuotoilun opinnoista. Palvelumuotoilukoulutuksen sisältö perustuu ihmislähtöisten palveluiden kehittämisen kokonaisvaltaiseen näkemykseen, jossa teoria ja käytäntö yhdistyvät. Kestävä kehitys ja tulevaisuuslähtöinen ajattelu ovat kantavia teemoja palvelujen kehittämisessä. Koulutuksen aikana opiskelija oppii suunnittelemaan ja kehittämään uusia palveluinnovaatioita monialaisissa tiimeissä hyödyntämällä muun muassa yhteiskehittämistä, luovia menetelmiä, erilaisia visualisointi- ja konkretisointitapoja sekä kokeellista työskentelyä.

Palvelumuotoilijan osaamista voidaan hyödyntää laajasti aloilla, missä ihmiset kohtaavat fyysisesti tai virtuaalisesti. Työnkuva on hyvin monipuolinen ja –alainen. Palvelumuotoilua toteutetaan käyttäjälähtöisesti.

Palvelumuotoiluosaamisessa korostuvat empatiataidot, asiakasymmärrys, aloitteellisuus, näkemyksellisyys ja tulevaisuuslähtöinen ajattelu. Opintoihin kuuluvissa työelämä- ja yritysprojekteissa opiskelija pääsee kehittämään liiketoimintaosaamistaan asiakastöiden kautta.

Koulutus koostuu palvelumuotoilun opinnoista sekä palvelumuotoilua tukevista graafisen suunnittelun opinnoista.

Osaamistavoitteet

Muotoilun koulutus on eurooppalaista ja suomalaista tasoa 6 (kansallinen viitekehys).



Muotoilijan osaamisprofiili muodostuu kompetensseista.



Muotoilijan ammatilliset kompetenssit

Opintojen rakenne

Muotoilija (AMK) opintojen laajuus on 240 opintopistettä. Opetussuunnitelman mukaan yksi opiskeluvuosi vastaa 60 opintopistettä, mikä tarkoittaa 1600 tuntia opiskelijan työtä. Opiskelijan työ koostuu mm. lähitunneista, etäopiskelusta ja itsenäisestä opiskelusta, verkko-opiskelusta ja harjoittelusta. Opiskelu sisältää työelämälähtöistä tutkimus- ja kehittämistoimintaa.

Asiantuntijuuden kehittyminen

Savonian opetussuunnitelmissa opintojaksot muodostavat laajempia opintokokonaisuuksia. Näin ne tukevat opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan yhdistyminen.

Muotoilijan opetussuunnitelma on laadittu niin, että
• tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen.
• koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.

Opiskelija
• laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman, jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan.
• vastaa opintojensa etenemisestä.

Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.

Muotoilun vuositeemat:
• 1. vuosi: muotoiluosaamisen perusteet – minusta muotoilija
• 2. vuosi: muotoiluosaamisen kehittyminen – aktiivisena toimijana projekteissa
• 3. vuosi: muotoiluosaaminen syvenee – monialaisuus ja ammatilliset verkostot
• 4. vuosi: muotoiluosaamisen soveltaminen – muotoilualan asiantuntijana työelämään



Opintojen rakennekuva

Koulutuksen toteutus

Savoniassa pedagogisena lähtökohtana on laadukkaan ja työelämäläheisen koulutuksen sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan monimuotoinen yhdistäminen. Yhteiskehittäminen vahvistaa monialaista toimintaa, kumppanuuksien hyödyntämistä ja työelämäläheisyyttä. Työelämäläheisessä koulutuksessa korostuvat opiskelijoiden motivaatio ja opintoihin sitoutuminen. Moninaiset virtuaaliset ja fyysiset ympäristöt Savoniassa ja verkostokumppaneiden tiloissa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin kytkevät teorian ja käytännön laajasti ja kiinnostavasti osaksi opiskelijan oppimista ja organisaatioiden kehittämistä. Koulutukselle on tyypillistä monimuotoisuus, monialaisuus sekä aikaan ja paikkaan sitomattomuus.

Kokonaisvaltaisella ohjauksella tuetaan opiskelijan ammatillista kasvua koko opintopolun ajan. Savoniassa jokainen opiskelija on yksilö. Koulutus toteutetaan opiskelijoiden erilaiset tarpeet ja tavoitteet huomioiden. Personoitu koulutus mahdollistaa vaihtoehtoiset suoritustavat sekä opiskelijan omien tavoitteiden mukaiset yksilölliset polut.

Savoniassa hyödynnetään laajasti aikaisemman osaamisen tunnistamista ja tunnustamista sekä työn opinnollistamista osana opiskelijan henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa. Opiskelija voi syventää tai laajentaa osaamistaan hyödyntämällä Savonian kansallisten ja kansainvälisten korkeakoulukumppaneiden tarjontaa.

Vuositeemojen ja opintojaksojen sisällöissä sekä toteutustavoissa huomioidaan vastuullisuus, kestävä kehitys ja globaalit inhimillisen turvallisuuden haasteet.

Koulutukseen sisältyy palvelumuotoilun ja digitaalisen osaamisen perusopinnot, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta sekä kansainvälisyys. Merkittävä osa opinnoista toteutuu työelämä- ja yritysyhteistyössä. Projekteissa teoria ja käytäntö yhdistyvät ja ymmärrys palvelumuotoilun merkityksestä asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä lisääntyy.

Harjoittelussa perehdytään työelämään ja opiskelija saa valmiuksia erilaisten toimintatapojen ja työmenetelmien soveltamiseen. Harjoittelu tehdään joko projekti-, yrittäjä- tai työelämäharjoitteluna urasuunnitelman mukaisesti. Opintojen aikana opiskelijalla on mahdollisuus kansainväliseen opiskelijavaihtoon tai suorittaa harjoittelu ulkomailla.
Opiskelu tapahtuu monimuotoisesti lähiopetuksena, verkko-opintoina ja itsenäisenä opiskeluna.
Lähiopetus ja ohjaus ajoittuu pääasiassa arkipäiville klo 8.15-18 (tarvittaessa ja erikseen sovittaessa lauantaille) noin kerran kuukaudessa.

Savonian koulutusten työelämälähtöisyys toteutuu opettajien monimuotoisen verkostoitumisen kautta. Verkostot varmistavat myös substanssiasiantuntijuuden jatkuvan kehittymisen. Henkilöstö luo oppimistilanteita ja tukee opiskelijan oppimista. Opiskelijapalvelut, kirjasto- ja tietopalvelut, kansainvälisyyspalvelut ja muut korkeakoulupalvelut auttavat opiskelussa. Koulutuksessa noudatetaan esteettömyyden sekä kestävän kehityksen periaatteita.

Koulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijalle valmiudet kansainvälisiin työtehtäviin, joten opiskelijoita kannustetaan suorittamaan osa opinnoistaan ulkomailla.


Opintojaksotaulukko

Koodi Nimi 1 S 1 K 2 S 2 K 3 S 3 K 4 S 4 K
 
Perusopinnot
4 DAP111 Perusteet palvelumuotoiluun 10              
4 DAP211 Muotoiluviestintä ja visuaaliset taidot 10              
4 DAP311 Palvelumuotoilun visualisointi 5              
4 DAP411 Protoilupaja 5              
4 DAP511 Palvelumuotoilun menetelmäosaaminen     10          
4 DAP611 Työelämätaidot         10      
4 DAP61 Design English 5              
4 DAP81 Design svenska   5            
 
Ammattiopinnot
Palvelumuotoilun ammattiopinnot
4 DAPM100 Graafinen muotoilu   10            
4 DAPM200 Tapahtuman suunnittelu   10            
4 DAPM300 Digitaaliset rajapinnat     5          
4 DAPM400 Informaatiomuotoilu     5          
4 DAPM500 Hyvän elämän muotoilu     10          
4 DAPM600 Digitaaliset palvelut       10        
4 DAPM700 Muotoilun historia         5      
4 DAPM800 Matkailupalvelut         10      
4 DAPM900 Soveltava palvelumuotoiluprojekti         10      
4 DAPM901 Tulevaisuuden muotoilu             10  
4 DAPM902 Muotoilujohtaminen             10  
4 DAPM903 Yrityskuva ja brändi             10  
 
Harjoittelu
Harjoittelu
4 DAHAR100 Harjoittelu 1       10        
4 DAHAR200 Harjoittelu 2           10    
4 DAHAR300 Harjoittelu 3             10  
 
Opinnäytetyö
Opinnäytetyö
4 SAVONT1 Opinnäytetyö         15      
   5 DNONT10 Opinnäytetyön suunnittelu         5      
   5 DNONT20 Opinnäytetyön toteutus           5    
   5 DNONT30 Opinnäytetyön viimeistely             5  
   5 DNONT40 Kypsyysnäyte               0
4 SAVONT2 Opinnäytetyö         15      
   5 DNONT50 Opinnäytetyö, projekti 1         5      
   5 DNONT60 Opinnäytetyö, projekti 2           5    
   5 DNONT70 Opinnäytetyöprojektien synteesi ja julkistaminen             5  
   5 DNONT80 Kypsyysnäyte               0
 
Valinnaiset opinnot 30 op
Valinnaiset opinnot

Opintojaksokuvaukset

4 DAP111 Perusteet palvelumuotoiluun

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa ajankuvassa ja yhteiskunnassa tapahtuvat muutokset osana muotoilijan ammatillisia haasteita ja mahdollisuuksia. Opiskelija tietää muotoilufilosofian ja -historian merkityksen osana muotoilijan osaamista tulevaisuuden ennakoinnissa. Opiskelija tietää erilaisia näkökulmia sekä lähestymistapoja työelämän haasteisiin ja ymmärtää kriittisen pohdinnan merkityksen osana oman muotoilijaidentiteetin kehittymistä. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilussa käytettäviä prosessimalleja ja tutkimusmenetelmiä ja osaa soveltaa niitä ihmislähtöisessä luovassa ajattelussa ja toiminnassa. Opiskelija osaa hyödyntää luovan ajattelun ja työskentelyn mahdollisuuksia erilaisille kohderyhmille osana palvelumuotoilun käyttäjälähtöistä konseptimuotoilun prosessia. Opiskelija osaa palvelumuotoilun prosessin eri vaiheet ja niihin vaikuttavat tekijät, osaa työskennellä erilaisissa toimintaympäristöissä ja dokumentoida prosessia. Opiskelija osaa esitellä oman prosessin vaiheet, perustella tulokset ja arvioida niitä.
Keskeiset sisällöt
Palvelumuotoilun prosessimallit ja niiden soveltaminen. Palvelumuotoilussa käytettävät tiedonhankintamenetelmät ja käyttäjäymmärryksen lisääminen. Luovan ajattelun teoria, ideointimenetelmät ja kokeilut. Tiimityöskentely. Vaihtoehtoiset palvelukonseptit ja prototypointi. Projektin hallinta, työkalut ja dokumentointi. Muotoilufilosofian kytkeytyminen työskentelyyn. Työelämässä, ajankuvassa ja yhteiskunnassa tapahtuvat muutokset ja haasteet osana muotoilijan ammatillista osaamista. Työpajaturvallisuus. Opintojakso koostuu kolmesta osiosta, jotka jakautuvat seuraavasti 4 op Muotoiluajattelu: • Muotoiluprosessi ja -käsitteet • Start with why (Simon Sinek) • Kokeileva ja muistava minä (Kahneman) • Ihmiskäsitys ja -ymmärrys 5 op Palvelumuotoilu: • Käyttäjälähtöisyys ja yhteiskehittäminen • Empatiataidot • Palvelupolku • Tiedonkeruu-, Ideointi- ja prototypointimenetelmät (sis.lego seriousplay) 1 op Työpajaturvallisuuden perusteet
Suoritustavat
Palvelumuotoilukonseptin suunnittelu ja raportin laatiminen tiimityönä. Prosessin ja tulosten arviointi ja esittely. • Kontaktiopetukseen osallistuminen • Omatoiminen opiskelu • Kirjallisuus ja verkkomateriaali • Keskusteluihin ja ryhmätehtäviin osallistuminen • Tehtävien suorittaminen • AHOT
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opintojaksolla osoitettu kirjallisuus ja muu aineisto
Edeltävät opinnot
Ei edeltäviä opintoja.
Yhteyshenkilö
Iivarinen Marketta, Hyvärinen Tarja


4 DAP211 Muotoiluviestintä ja visuaaliset taidot

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Muotoiluviestintä Opiskelija tietää suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytänteet ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja. Opiskelija osaa toimia opiskelun ja työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa hyödyntää ja kehittää viestintätaitojaan jatkuvan oppimisen ajattelun mukaisesti. Visuaaliset taidot Opiskelija tietää, mihin kaikkeen visuaalisia viestintätaitoja muotoilijan työssä tarvitaan ja miten niitä voi kehittää ja soveltaa opintojen aikana. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti erilaisia muotoilupiirtämiseen tarkoitettuja työkaluja ja -välineitä käsinpiirtämisessä. Opiskelija osaa valita sopivat luonnostelu- ja piirtämistekniikat erilaisiin tarpeisiin ja tilanteisiin ammatillisessa viestinnässä.
Keskeiset sisällöt
Opintojakso jakautuu kolmeen osioon. (1+4+5 op) 1 op Opintoihin orientointi • Lähijaksototeutus • basics of design, and couching 4 op Muotoiluviestintä • Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. • Vuorovaikutustaidot: ryhmätyöskentely ja asiakasviestintä. Esiintymistaidot ja puheilmaisu. Viestinnän arviointi: korjaavan palautteen antaminen ja saanti. 5 op Visuaaliset taidot • Muotoilupiirtämisen merkitys kokonaisvaltaisen muotoiluosaamisen- ja viestinnän perustana. • Erilaiset käsinpiirtämisvälineet ja -tekniikat. Visuaaliset viestintätavat ammatillisessa vuoropuhelussa. Opiskelijan piirtämis- ja luonnosteluosaamisen vahvuuksien ja kehittämishaasteiden tunnistaminen. • Sommittelu, materiaalipaja, värit, luonnostelu, piirtäminen ja visualisointi • Osallistuminen havainnolliseen luento-opetukseen ja ohjattu sekä itsenäinen harjoitustehtävien tekeminen.
Suoritustavat
• Kontaktiopetukseen osallistuminen • Omatoiminen opiskelu • Kirjallisuus ja verkkomateriaali • Keskusteluihin ja ryhmätehtäviin osallistuminen • Tehtävien suorittaminen • Rakentavan palautteen saaminen ja antaminen. • AHOT
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Jakson alussa ja aikana jaettava materiaali, verkkomateriaali
Edeltävät opinnot
Ei edeltäviä opintoja
Yhteyshenkilö
Silfver Jouni, Hyvärinen Tarja


4 DAP311 Palvelumuotoilun visualisointi

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää erilaisia keinoja prosessien ja tietojen visualisointiin palvelumuotoilussa. Opiskelija tietää Visuaalisen esittämisen merkityksen erilaisissa palvelumuotoilun viestintäyhteyksissä. Opiskelija tietää miksi, mitä ja miten palvelumuotoilun prosessia ja tuotoksia voidaan visualisoida. Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia tapoja ja välineitä tiedon välittämiseksi. Opiskelija osaa käyttää visuaalisia työkaluja palvelumuotoilun prosessin eri vaiheissa.
Keskeiset sisällöt
• Visuaalinen kommunikointi palvelumuotoilussa • Tarvittavat ohjelmistot ja työkalut • Tarkoituksenmukaiset ja selkeät esitystavat • Mock-up -työskentely
Suoritustavat
• Luennoille osallistuminen • Omatoiminen opiskelu • Kirjallisuuden ja verkkomateriaalien opiskelu • Keskusteluihin ja ryhmätehtäviin osallistuminen • Tehtävien suorittaminen • AHOT
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Kirjallisuus ja muu opintojaksolla osoitettu aineisto
Edeltävät opinnot
Ei edeltäviä opintoja
Yhteyshenkilö
Autti Hannu


4 DAP411 Protoilupaja

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa työskentelyssä oikeat toimintatavat sekä esiintyvät vaaratekijät Opiskelija tietää pajojen käyttömahdollisuuksia palvelumuotoilun tarpeisiin. Opiskelija tietää työsuojelun merkityksen osana oppilaitoksen toimintaa Opiskelija tietää omat työturvallisuuteen liittyvät velvollisuudet ja oikeudet Opiskelija osaa arvioida toimintansa riskejä ja työskennellä työpajoissa työturvallisesti Opiskelija osaa hyödyntää materiaalipajoja osana palvelumuotoilua varten
Keskeiset sisällöt
Palvelumuotoilun pajatarpeet. Työpajaturvallisuus käytännössä. Työpajojen mahdollisuuksien esittely ja työpajatyöskentely. Työtavat ja menetelmät materiaalien käsittelyssä ja muokkaamisessa.
Suoritustavat
• Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen • Omatoiminen opiskelu • Kirjallisuus ja verkkomateriaali • Keskusteluihin ja ryhmätehtäviin osallistuminen • Tehtävien suorittaminen • AHOT
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Kirjallisuus ja muu opintojaksolla osoitettu aineisto
Edeltävät opinnot
Ei edeltäviä opintoja
Yhteyshenkilö
Kares Antti, Kurkinen Reijo


4 DAP511 Palvelumuotoilun menetelmäosaaminen

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää, millaisia menetelmiä palvelumuotoilun prosesseissa voidaan hyödyntää ja tunnistaa niiden soveltamisen tarpeen tilanteen ja sidosryhmien mukaisiksi. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä prosessin eri vaiheissa tuottaakseen suunnitteluprosessia tukevaa tietoa. Opiskelija osaa suunnitella palvelumuotoilun prosessin ja siinä hyödynnettävät menetelmät.
Keskeiset sisällöt
Palvelumuotoilun prosessin eri vaiheissa hyödynnettävät menetelmät sekä niiden käytön harjoittelu ryhmä- ja yksilötehtävissä.
Suoritustavat
• Projektin organisointi, suunnittelu ja toteutus tiimeissä • Kontaktiopetukseen osallistuminen • Omatoiminen opiskelu • Kirjallisuus ja verkkomateriaali • Keskusteluihin ja ryhmätehtäviin osallistuminen • Tehtävien suorittaminen • AHOT
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opintojaksolla ilmoitettu kirjallisuus ja muu aineisto
Edeltävät opinnot
Edeltävät opinnot: - Perusteet Palvelumuotoiluun 10 op tai osoitetut vastaavat tiedot ja taidot
Muuta huomioitavaa
Tällä kurssilla käydään opettajatuutorin johdolla läpi Savonian opinnäytetyöprosessi ja opinnäytetyöinfo.
Yhteyshenkilö
Miettinen Kirsi


4 DAP611 Työelämätaidot

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa muotoilijan roolin työelämässä. Opiskelija tunnistaa omia taitojaan suhteessa muiden taitoihin. Opiskelija tunnistaa mahdollisuuksia verkostoitumiseen. Opiskelija tunnistaa keskinäisen vuorovaikutuksen edellytyksiä ammattimaisen työskentelyn edistämiseksi. Opiskelija tietää omat immateriaalioikeutensa luovan alan ammattilaisena. Opiskelija tietää yritystoiminnan edellytyksiä. Opiskelija tietää tuotteistamisen perusteet. Opiskelija tietää omaan työhön liittyviä kustannuksia. Opiskelija tietää asiakahallinnan periaatteet sekä siihen liittyviä tietosuoja-asetuksia. Opiskelija osaa arvioida ja hinnoitella työtään.
Keskeiset sisällöt
Opintojakso koostuu kahdesta (2) osiosta Ammattikentät ja verkostot, minä muotoilijana 5 op • Virtuaaliset yritysvierailut • Yritysesimerkit • Ammattilaisten puheenvuorot • Ammattimainen työskentely • Tekijäoikeusasiat • Muotoilun asiantuntijajärjestöt Palvelumuotoilu liiketoimintana 5 op • Yrittäjyys • Myynti ja markkinointi • Työn ja projektin hinnoittelu • Asiakkuudet • Tuotteistaminen • GDPR
Suoritustavat
• Kontaktiopetukseen osallistuminen • Omatoiminen opiskelu • Kirjallisuuden ja verkkomateriaalin opiskelu • Keskusteluihin ja ryhmätehtäviin osallistuminen • Tehtävien suorittaminen • AHOT
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Kirjallisuus ja muu opintojaksolla osoitettu aineisto
Edeltävät opinnot
Edeltävät opinnot • Muotoilun ensimmäisen vuoden opinnot
Yhteyshenkilö
Kettunen Ilkka, Miettinen Kirsi


4 DAP61 Design English

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Opiskelija osaa kertoa itsestään ja tuoda esiin omaa osaamistaan englannin kielellä suullisesti ja kirjallisesti. Opiskelija hallitsee omaan ammattialaansa liittyvän keskeisimmän sanaston ja viestintätilanteet. Hän osaa kuvata ammattiaan, tuotteita ja prosesseja kirjallisesti ja suullisesti englannin kielellä alan keskeistä sanastoa käyttäen. Opiskelija osaa toimia työelämän kirjallisissa ja suullisissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa englannin kielellä. Hän osaa huomioida kulttuurien välisen viestinnän erityispiirteet ja sopeutua erilaisiin kielenkäyttötilanteisiin ja niiden viestintätyyleihin.
Content
Englannin kieli ja viestintä 3 op ja työelämätaidot 2 op Koulutukseen ja työhön liittyvä sanasto sekä ammatti-alan keskeiset käsitteet ja ajankohtaiset aiheet. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus. Kirjalliset viestintätilanteet mm. työnhaun asiakirjat, sähköpostiviestintä. Suulliset viestintätilanteet kuten puhelinkieli, esityksen laadinta ja esiintymistaidot.
Requirements
Aktiivinen osallistuminen opintojakson lähitunneille (läsnäolovelvoite 70 %), suullisten ja kirjallisten tehtävien suorittaminen sekä itsenäinen opiskelu. Englannin kielen taitotasotestikurssi alussa. Alle 40 % taitotasotestistä saanut opiskelija suorittaa englannin kielen kertauskurssin hyväksytysti / osallistuu englannin kertaustunneille. Yli 79% taitotasotestistä saanut opiskelija voi suorittaa englannin kielen kurssin myös itsenäisesti annettujen ohjeiden mukaan.
Grading Scale
0 - 5
Course material
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Prerequisites
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja. / Toisen asteen englannin kielen opinnot, taitotasotestissä osoitettu vähintään B1 tasoinen englannin kielen taito.
Contact
Roth Milla


4 DAP81 Design svenska

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa ja kehittää aikaisemmin oppimaansa ruotsin kielen suullista ja kirjallista taitoa muotoilijan ammatissa. Hän saavuttaa sellaisen kirjallisen ja suullisen ruotsin kielen taidon, joka vastaa laissa säädettyä kielitaitoa (ns. virkamiesruotsi). Opiskelija osaa kuvata ammattiaan, tuotteita ja prosesseja kirjallisesti ja suullisesti ruotsin kielellä alan keskeistä sanastoa käyttäen. Hän osaa kertoa alan työtehtävistä ja hakea työpaikkaa. Hän osaa laatia ruotsinkielisiä kirjallisia ja suullisia esityksiä eri lähteistä saamaansa tietoa muokkaamalla. Opiskelijalle kehittyy valmius lukea alaansa liittyviä ruotsinkielisiä artikkeleita, ja hän pystyy hyödyntämään ruotsinkielisiä lähteitä ammatissaan. Opiskelija hallitsee kielen keskeisimmät perusrakenteet ja osaa kirjoittaa joitain työelämän viestinnän kirjeitä ruotsiksi. Opiskelija kykenee toimimaan oman alansa työtehtävissä ruotsin kielellä. Hän ymmärtää ruotsin kielen merkityksen Pohjoismaissa ja kykenee toimimaan kansainvälisessä työelämässä ruotsin kielellä.
Keskeiset sisällöt
Muotoilualan työtehtäviä ja työnhaku. Tuotteiden ja yrityksen esittely. Omaan ammattialaan liittyviä tekstejä ja perusterminologia. Kielen perusrakenteet. Erilaisia suullisia ja kirjallisia viestintätilanteita.
Suoritustavat
Opintojaksoon sisältyvät lähitunnit (läsnäolovelvoite 75 %) harjoituksineen, kotitehtävät ja etätehtävät sekä itsenäinen opiskelu. Design svenska -opintojakso on myös olemassa verkkototeutuksena. Mikäli opiskelijalla on jo hyvä ruotsin kielen taito (vähintään arvosana 4), voi hän osoittaa osaamisensa kirjallisen ja suullisen näyttökokeen avulla.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Oppikirjana Pietilä, KONTAKT - Teknisk svenska, Edita 2016 (saatavissa myös digikirjana): kappaleet 1-4 sekä kurssilla jaettava muotoilualan materiaali tehtävineen.
Edeltävät opinnot
Lähtötasona toisen asteen ruotsin kielen opinnot ja taitotasotestissä osoitettu riittävä ruotsin kielen taito.
Muuta huomioitavaa
Opintojakson Design Svenska alussa kaikki opiskelijat osallistuvat ruotsin lähtötasotestiin. Opintojakson Design Svenska yhteydessä järjestetään lisäohjausta sitä tarvitseville.
Yhteyshenkilö
Ruhanen Lea


4 DAPM100 Graafinen muotoilu

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa graafisen muotoilun keinoja ja välineitä palvelumuotoilussa. Opiskelija tietää omaan graafiseen osaamiseen liittyvät vahvuudet ja kehittämisen haasteet. Opiskelija tietää graafisen suunnittelun tyylit ja tehokeinot sekä hahmottaa suunnitteluprosessin työnkulun eri vaiheet. Opiskelija tietää graafisen suunnittelun käsitteistön ja osaa hyödyntää sitä asiantuntevasti omassa työskentelyssään. Opiskelija osaa käyttää muotoilutehtävissä tarvittavia visuaalisen viestinnän menetelmiä ja digitaalisia työkaluja. Opiskelija osaa digitaalisen suunnittelun perusteet, graafisen sisällöntuotannon ja niiden hyödyntämisen erilaisissa palvelumuotoilun projekteissa. Opiskelija osaa arvioida yritysviestintää kokonaisuutena sekä siihen vaikuttavia osatekijöitä. Opiskelija osaa tulkita trendejä sekä hyödyntää niitä yritysviestinnän suunnittelussa. Opiskelija osaa tuottaa tuotteille ja palveluille visuaalista materiaalia esittely- ja markkinointikäyttöön.
Keskeiset sisällöt
Opintojakso koostuu kahdesta viiden opintopisteen osiosta Graafisen viestinnän perusteet 5 op • Viestinnän perusteet, kanavat ja formaatit • Vektoripiirtämisen perusteet • Kuvankäsittelyn perusteet • Typografian perusteet • Sommittelun perusteet • Värijärjestelmien perusteet • Saavutettavuusdirektiivi Graafisen suunnittelun syventävät harjoitukset 5 op • Suunnitteluohjelmistojen käytön työnkulku • Graafisen ohjeiston laatiminen ja soveltaminen. • Typografia
Suoritustavat
• Soveltavat itsenäisesti tehtävät harjoitukset ja yhteinen projekti tiimityönä • Kontaktiopetukseen osallistuminen • Omatoiminen opiskelu • Kirjallisuus ja verkkomateriaali • Keskusteluihin ja ryhmätehtäviin osallistuminen • Tehtävien suorittaminen • AHOT
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Kirjallisuus ja opintojaksolla osoitettava muu aineisto
Edeltävät opinnot
Ei edeltäviä opintoja
Yhteyshenkilö
Laukkanen Jaakko


4 DAPM200 Tapahtuman suunnittelu

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa omaperäisiä mahdollisuuksia luovan ajattelun ja toiminnan avulla suunnitella tapahtumasta elämyksellinen ja ainutkertainen. Opiskelija tietää tapahtuman kokonaisvaltaisen brändisuunnittelun merkityksen osana onnistunutta markkinointityötä. Opiskelija osaa suunnitella tapahtuman ja sen visuaalisen ilmeen kokonaisvaltaisesti muotoiluajattelun menetelmiä hyödyntämällä. Opiskelija osaa työskennellä monialaisessa tiimissä ja vuoropuhelussa asiakkaan kanssa.
Keskeiset sisällöt
Käyttäjälähtöisyys, konseptisuunnittelu, elämyksellisyys, tarinallisuus, aistit, projektin hallinta, toteutussuunnitelma, toiminnallisuus.
Suoritustavat
• Luennoille osallistuminen • Omatoiminen opiskelu • Kirjallisuus ja verkkomateriaali • Toteutussuunnitelman laatiminen yksin tai tiimissä. • Keskusteluihin ja ryhmätehtäviin osallistuminen • Tehtävien suorittaminen • AHOT
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Materiaali annetaan kurssin alussa ja sen aikana.
Edeltävät opinnot
Edeltävät opinnot: • Perusteet palvelumuotoiluun
Yhteyshenkilö
Iivarinen Marketta


4 DAPM300 Digitaaliset rajapinnat

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa erilaisia käyttöliittymiä sekä niiden käyttöön ja suunnitteluun liittyviä tekijöitä. Opiskelija tunnistaa erilaisia työskentelyyn sopivia ohjelmistoja ja työskentelytapoja. Opiskelija tunnistaa käyttäjien tarpeita, tavoitteita ja toiveita käyttöliittymän suunnittelun perusteiksi. Opiskelija tietää tuotteiden hallinnassa käytettäviä erilaisia käyttöliittymiä, käyttötapoja ja niihin kytkeytyviä käyttökokemuksia. Opiskelija tietää digitaalisten käyttöliittymien muotoilun työkentän ja yhteistyömuotoja. Opiskelija osaa kerätä ja muodostaa suunnittelussa tarvittavaa tietoa. Opiskelija osaa huomioida rajapintojen muotoiluun ja käyttöön vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa käyttää rajapintojen muotoilussa tarvittavia menetelmiä ja ohjelmistoja.
Keskeiset sisällöt
• Käyttöliittymäsuunnittelun prosessi ja työvälineet • Käyttäjä ja käyttökonteksti • Erilaiset käyttöliittymät, niiden toimintaperiaatteet ja käyttötavat • Tuotemäärittely ja spesifikaatiot • Tuotannon kommunikointi ja monialaisuus
Suoritustavat
• Kontaktiopetukseen osallistuminen • Omatoiminen opiskelu • Kirjallisuuden ja verkkomateriaalin opiskelu • Keskusteluihin ja ryhmätehtäviin osallistuminen • Tehtävien suorittaminen • AHOT
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Kirjallisuus ja muu opintojaksolla osoitettu aineisto
Edeltävät opinnot
Edeltävät opinnot: • Muotoilun ensimmäisen vuoden opinnot • Graafinen muotoilu
Yhteyshenkilö
Kares Antti


4 DAPM400 Informaatiomuotoilu

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää ihmisen aistijärjestelmän tuottamia edellytyksiä informaatiomuotoilulle. Opiskelija tietää informaatiomuotoilun keskeiset periaatteet. Opiskelija tietää informaatiomuotoiluun liittyvää eettistä pohdintaa. Opiskelija osaa kerätä ja muodostaa suunnittelussa tarvittavaa tietoa. Opiskelija osaa käyttää typografiaa ymmärrettävyyden parantamiseen. Opiskelija osaa tuottaa vektorigrafiikkaa informaatiomuotoilun tarpeisiin. Opiskelija osaa visualisoida tietoa monipuolisesti, havainnollisesti ja vaikuttavasti. Opiskelija osaa soveltaa informaatiomuotoiluosaamista erilaisissa kehittämistehtävissä.
Keskeiset sisällöt
• Ihmisen aistijärjestelmän toiminta • Informaatiomuotoilun prosessi, keskeiset periaatteet ja lajityypit • Opastaminen, tilastografiikka • Typografian merkitys tekstin selkeydelle ja viestin ymmärrettävyydelle • Tiedon keruu, analysointi, arvottaminen ja jakelu • Informaatiomuotoilun eettiset periaatteet
Suoritustavat
• Luennoille osallistuminen • Omatoiminen opiskelu • Kirjallisuuden ja verkkomateriaalin opiskelu • Keskusteluihin ja ryhmätehtäviin osallistuminen • Tehtävien suorittaminen • AHOT
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Kirjallisuus ja muu opintojaksolla osoitettu aineisto • Koponen, J., Hilden, J. ja Vapaasalo, T. 2016. Tieto näkyväksi. Informaatiomuotoilun perusteet. • Itkonen, M. 2019: Typografian käsikirja.
Edeltävät opinnot
Edeltävät opinnot: • Muotoilun ensimmäisen vuoden opinnot • Graafinen muotoilu
Yhteyshenkilö
Kares Antti


4 DAPM500 Hyvän elämän muotoilu

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa: Hyvinvointialueen palveluiden kehittämistarpeita asiakkaan, palveluntuottajien ja yhteiskunnan näkökulmasta. Yhteiskehittämisen hyödyt osana palvelumuotoilun prosessia. Palvelumuotoilun tarpeita osana hyvinvoinnin ja julkisten palveluiden kehittämisessä. Opiskelija tietää: Julkisten palveluiden kehittämiseen vaikuttavat tekijät ja haasteet Opiskelija osaa: Toteuttaa hyvinvointiin tai julkisen palveluun liittyvän muotoiluprojektin. Soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä erilaisissa tehtävissä. Kerätä olennaista tietoa ja rajata konkreettisesti käsiteltävän haasteen. Suunnitella ja fasilitoida työskentelyä erilaisille sidosryhmille
Keskeiset sisällöt
Terveyden ja hyvinvointialaan ja/tai julkiseen palveluun liittyvä asiakaslähtöinen muotoiluprojekti. Asiakastiedon kerääminen, työstäminen ja jalostaminen ratkaisuiksi. Haastattelut, visualisoinnin eri tekniikat ja osallistavat menetelmät. Työpajan fasilitointi ja yhteiskehittäminen. Projektin suunnitelma, toteutus, dokumentointi, raportointi, esittäminen ja arviointi.
Suoritustavat
Projektin organisointi, suunnittelu ja toteutus tiimeissä Kontaktiopetukseen osallistuminen Omatoiminen opiskelu Kirjallisuus ja verkkomateriaali Keskusteluihin ja tiimitehtäviin osallistuminen Tehtävien suorittaminen AHOT
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Ahonen, T. 2017. Palvelumuotoilu sotessa. Palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen. Keijonen, T. Vaajakallio, K. ja Honkonen, J. 2013. Hyvinvoinnin muotoilu. Stickdorn, Marc Hormness, Markus, Lawrence, Adam and Scheider, Jacob. 2018: This is Service Design Doing Methods. Ideo 2015: The Field Guide to Human-Centered Design
Edeltävät opinnot
Vaaditaan Palvelumuotoilun menetelmäosaaminen 10 op
Yhteyshenkilö
Miettinen Kirsi


4 DAPM600 Digitaaliset palvelut

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa erilaisia digitaalisia palveluja, näiden käyttökohteita ja sovelluksia. Opiskelija tunnistaa palvelukokonaisuuden ja sen osien suhteita erilaisissa käyttökohteissa ja -tarkoituksissa Opiskelija tietää digitaalisien palvelujen toteutustapoja ja käyttötarkoitusta. Opiskelija tunnistaa digitaalisien palvelun hyötyjä palvelutarjonnassa. Opiskelija osaa käyttää tarvittavia ohjelmistoja digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Opiskelija tunnistaa suunnitella erilaisia digitaalisia palveluja käyttäjälähtöisesti.
Keskeiset sisällöt
Digitaalisen palvelun muotoiluprojekti. Tietoperustan kerääminen ja tiedon soveltaminen käytäntöön.
Suoritustavat
Projektiin osallistuminen. Läsnäolo • Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen • Omatoiminen opiskelu • Kirjallisuus ja verkkomateriaali • Keskusteluihin ja ryhmätehtäviin osallistuminen • Tehtävien suorittaminen • AHOT
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opintojaksolla ilmoitettu kirjallisuus ja muu aineisto
Edeltävät opinnot
Edeltävät opinnot: • Muotoilun ensimmäisen vuoden opinnot • Digitaaliset rajapinnat • Informaatiomuotoilu
Yhteyshenkilö
Kares Antti


4 DAPM700 Muotoilun historia

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalle syntyy yleiskuva länsimaisen ja suomalaisen kuvataiteen, arkkitehtuurin ja muotoilun historiasta. Opiskelija ymmärtää yhteiskunnan sekä aate- ja taidevirtausten vaikutuksia muotoiluun ja muotoilijan työhön. Opiskelija ymmärtää taiteen ja muotoilun suhdetta. Hän tunnistaa historian ja jatkuvan muutoksen merkityksen omalle alalleen.
Keskeiset sisällöt
Taiteen, arkkitehtuurin ja muotoilun historian keskeiset muutokset. Muotoilijan ja muotoilun rooli yhteiskunnassa ennen ja nyt sekä muotoilun mahdollisuudet tulevaisuudessa. Muotoilun lähtökohdat nykyaikana.
Suoritustavat
Harjoitustehtävät, ryhmätehtävät, keskustelupiiri ja luennoille osallistuminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Vihma, S. 2008. Ornamentti ja kuutio. Johdatus modernin muotoilun historiaan. Helsinki: Taideteollinen korkeakoulu.
Edeltävät opinnot
Ei edeltäviä opintoja
Yhteyshenkilö
Sirviö Timo


4 DAPM800 Matkailupalvelut

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa matkailu- ja ravitsemispalveluja ja niiden toiminnallisia yhteyksiä käyttäjiin erilaisissa yhteyksissään. Opiskelija tunnistaa palvelujen saavutettavuuden ja käytön mahdollistavia tekijöitä toiminnan rakenteessa. Opiskelija tunnistaa innovatiivisuuden mahdollisuuksia palvelujen järjestämisessä. Opiskelija tietää matkailu- ja ravitsemispalvelujen sääntelyä, tarjontaa ja toiminnan järjestämisen mahdollisuuksia. Opiskelija tietää erilaisten palvelujen luokittelua ja mahdollisuuksia tarjonnassa. Opiskelija osaa ratkaista innovatiivisesti muotoilullisia ongelmia palvelujen rakenteessa. Opiskelija osaa jatkokehittää tuotteita toimivammiksi sekä paremmin käyttäjän tarpeita ja toiveita vastaaviksi. Opiskelija osaa kytkeä hankkimisen, käytön ja kokemuksellisuuden yhteen palvelujen muotoilussa.
Keskeiset sisällöt
Matkailun ja ravitsemispalvelujen osien ja kokonaisuuksien suunnittelu sekä kehittäminen Työ- ja vapaa-ajan matkailu Liikkuminen , matkustaminen, majoittuminen ja ravitseminen Persoonat, palvelupolku ja service blueprint
Suoritustavat
· Luennoille osallistuminen · Omatoiminen opiskelu · Kirjallisuus ja verkkomateriaali · Keskusteluihin ja ryhmätehtäviin osallistuminen · Tehtävien suorittaminen · AHOT
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Kirjallisuus ja muu opintojaksolla osoitettu aineisto
Edeltävät opinnot
Edeltävät opinnot Muotoilun ensimmäisen vuoden opinnot
Yhteyshenkilö
Kares Antti


4 DAPM900 Soveltava palvelumuotoiluprojekti

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa sopivan kohteen palvelumuotoiluprojektin tekemiselle. Opiskelija tunnistaa asioita, joita voidaan ratkaista palvelumuotoilun avulla. Opiskelija tunnistaa projektissa tarvittavia työtapoja ja -menetelmiä. Opiskelija tietää erilaisia mahdollisuuksia ratkaista kohteessa olevia ongelmia. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoilun prosessia valitun projektin ratkaisemiseksi. Opiskelija osaa tuottaa ratkaisustaan selkeän esittelyaineiston.
Keskeiset sisällöt
Palvelumuotoilun projekti. Tietoperustan kerääminen ja tiedon soveltaminen käytäntöön.
Suoritustavat
• Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen • Omatoiminen opiskelu • Kirjallisuus ja verkkomateriaali • Keskusteluihin ja ryhmätehtäviin osallistuminen • Tehtävien suorittaminen • AHOT
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Kirjallisuus ja muu opintojaksolla osoitettu aineisto
Edeltävät opinnot
Edeltävät opinnot: Palvelumuotoilun monimuodon perusopinnot
Yhteyshenkilö
Kares Antti


4 DAPM901 Tulevaisuuden muotoilu

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa tulevaisuuden muutostekijöitä, niiden aiheuttajia, syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tulevaisuuslähtöisen muotoiluprosessin vaiheet ja ymmärtää niiden merkityksen lopputulokselle. Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa tulevaisuuden ennakoinnin menetelmiä.
Keskeiset sisällöt
• Megatrendit, trendit, heikot signaalit ja villit kortit • Tulevaisuuslähtöisen konseptoinnin prosessi • Tulevaisuustutkimuksen menetelmiä, käsitteitä ja teorioita.
Suoritustavat
• Aktiivinen osallistuminen luennoille ja yhteiskehittämisen työpajoihin • Itsenäinen opiskelu ja verkkotehtävät • Aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja -tehtäviin • AHOT
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opintojaksokohtaiset materiaalit
Edeltävät opinnot
Edeltävät opinnot: • Muotoilun ensimmäisen vuoden opinnot
Yhteyshenkilö
Kares Antti


4 DAPM902 Muotoilujohtaminen

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Strateginen palvelumuotoilu: Opiskelija tietää systeemiajattelun periaatteet. Opiskelija tietää erilaisia organisaatio- ja johtamismalleja. Opiskelija tietää strategisen palvelunhallinnan käsitteet. Opiskelija osaa hyödyntää muotoilua ja systeemiajattelua yritystoiminnan strategisella tasolla. Opiskelija osaa tuottaa organisaatiomallin. Muutos ja sen johtaminen: Opiskelija ymmärtää, kuinka voidaan tukea organisaatioiden palvelu- ja asiakaslähtöisyyttä. Opiskelija osaa toimia ryhmän osana strategisessa muutosprojektissa ja osallistaa mukaan ne ihmiset, joihin muutos vaikuttaa. Opiskelija osaa rakentaa yhteisössä pieniä kokeiluja, jotka osoittavat muutoksen potentiaalin. Opiskelija osaa rakentaa työyhteisöön rakentavaa, ennakoivaa ja vastuullista asennetta muutoksen läpiviemiseen.
Keskeiset sisällöt
Strateginen palvelumuotoilu 5 op • Design management • Johtaminen ja strategia • Organisaation toiminnan rakenne • Systeemiajattelu Muutos ja sen johtaminen 5 op • Design by change • Ihmiskeskeinen suunnittelu muutoksen johtamisessa. • Vuorovaikutustaidot.
Suoritustavat
• Kontaktiopetukseen osallistuminen • Omatoiminen opiskelu • Kirjallisuus ja verkkomateriaali • Keskusteluihin ja ryhmätehtäviin osallistuminen • Tehtävien suorittaminen • AHOT
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Kirjallisuus ja muu opintojaksolla osoitettu aineisto • Brown, T. 2019. Change by Design. How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation. Revised and Updated. New York: Harper Business. • Stroh, David P. 2015. Systems Thinking for Social Change: A Practical Guide to Solving Complex Problems, Avoiding Unintended Consequences, and Achieving Lasting Results (Paperback).
Edeltävät opinnot
Vaaditaan nämä edeltävät opinnot • Muotoilun ensimmäisen vuoden opinnot
Yhteyshenkilö
Kettunen Ilkka


4 DAPM903 Yrityskuva ja brändi

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa brändin tulkinnan ja luomisen periaatteet. Opiskelija osaa soveltaa brändin dna:ta suunnittelussa, muotoilussa ja viestinnässä sekä ymmärtää bränditeorian ja strategian merkityksen organisaatioiden toiminnassa. Opiskelija tunnistaa tuote- ja yrityskuvan osana tuotteen tai palvelun suunnittelua ja markkinointia. Opiskelija osaa luoda visuaalisen ilmeen tuotteelle tai palvelulle sekä tuottaa esittely- ja markkinointimateriaalia.
Keskeiset sisällöt
• Yrityksen identiteetin, profiilin ja imagon tunnistaminen • Design management ja bränditeorian perusteet • Brändin rakentamisen periaatteet • Visuaalisen ilmeen luonti ja graafinen suunnittelu • Brändi viestinnässä ja visuaalisessa markkinoinnissa
Suoritustavat
• Kontaktiopetukseen osallistuminen • Omatoiminen opiskelu • Kirjallisuus ja verkkomateriaali • Keskusteluihin ja ryhmätehtäviin osallistuminen • Tehtävien suorittaminen • AHOT
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Kirjallisuus ja muu opintojaksolla osoitettu aineisto
Edeltävät opinnot
Vaaditaan nämä edeltävät opinnot • Muotoilun ensimmäisen vuoden opinnot • Graafinen suunnittelu
Yhteyshenkilö
Laukkanen Jaakko


4 DAHAR100 Harjoittelu 1

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toimia työelämän yleisten vaatimuksien mukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa oman alansa tietoja ja taitoja työelämässä tunnistaa vastuunsa ja velvoitteensa ammatillisissa työtehtävissä.
Keskeiset sisällöt
Harjoittelupaikan hankinta ja harjoittelun tavoitteiden asettaminen. Ammatilliset työtehtävät. Organisaatiokulttuurit. Työehtosopimukset
Suoritustavat
Harjoittelu suoritetaan koulutusalaan liittyvässä kotimaisessa tai ulkomaisessa yrityksessä, julkisyhteisössä tai muussa soveltavassa organisaatiossa. Harjoittelu voi tapahtua myös Savonia Muotoilun Studiossa tai Savonia amk:n tki-hankkeissa. Harjoittelu on osa opiskelijan henkilökohtaista erikoistumista ja kytkeytyy kiinteänä osana oman uravalintojen opintoihin. Opiskelija raportoi harjoittelun.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Edeltävät opinnot
Perusopinnot. Ammattiopintoja 60 opintopistettä tai vastaavat opinnot.
Yhteyshenkilö
Mähönen Raili


4 DAHAR200 Harjoittelu 2

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa asettaa tavoitteita ammatillisen osaamisen laajentamiseksi ja syventämiseksi. Opiskelija osaa arvioida ammatillisen osaamisen kehitystään harjoittelussa ja osaa analysoida ja raportoida ammatillisen kehittymisprosessinsa.
Keskeiset sisällöt
Harjoittelupaikan hankinta ja harjoittelun tavoitteiden asettaminen. Ammatilliset työtehtävät. Organisaatiokulttuurit. Työehtosopimukset. Työajan ja työprosessien seuraaminen.
Suoritustavat
Harjoittelu suoritetaan koulutusalaan liittyvässä kotimaisessa tai ulkomaisessa yrityksessä, julkisyhteisössä tai muussa soveltavassa organisaatiossa. Myös työskentely yrittäjänä, projektityöskentely erilaisissa hankkeissa, taiteellinen työ, yritysprojekti, muotoilukilpailu tai oman innovaation kehittäminen soveltuvat harjoitteluksi. Opiskelija raportoi harjoittelun.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Edeltävät opinnot
Perusopinnot. Ammattiopintoja 60 opintopistettä tai vastaavat opinnot ja Harjoittelu 1.
Yhteyshenkilö
Mähönen Raili


4 DAHAR300 Harjoittelu 3

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toimia työelämää kehittävästi ja toimintatapoja uudistavasti. Opiskelija osaa soveltaa oman alansa tietoja ja taitoja työelämässä tunnistaa vastuunsa ja velvoitteensa ammatillisissa työtehtävissä.
Keskeiset sisällöt
Harjoittelupaikan hankinta ja harjoittelun tavoitteiden asettaminen. Ammatilliset työtehtävät ja niiden kehittäminen. Työprosessien dokumentointi ja analysointi. Työn tuloksellisuuden arviointi
Suoritustavat
Harjoittelu suoritetaan koulutusalaan liittyvässä kotimaisessa tai ulkomaisessa yrityksessä, julkisyhteisössä tai muussa soveltavassa organisaatiossa. Harjoittelu voi tapahtua myös Savonia Muotoilun Studiossa tai Savonia amk:n tki-hankkeissa. Harjoittelu on osa opiskelijan henkilökohtaista erikoistumista ja kytkeytyy kiinteänä osana oman uravalintojen opintoihin. Opiskelija raportoi harjoittelun.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Edeltävät opinnot
Perusopinnot. Ammattiopintoja 60 opintopistettä tai vastaavat opinnot, Harjoittelu 1 ja Harjoittelu 2 hyväksytyt suoritukset
Yhteyshenkilö
Mähönen Raili


4 SAVONT1 Opinnäytetyö

Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - valita oman alan ja oman ammatillisen kehittymisen kannalta sopivan opinnäytetyöaiheen sekä perustella valintaansa eri näkökulmista. - suunnitella ja toteuttaa työelämäläheinen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - soveltaa tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa opinnäytetyöprosessissa ja oman asiantuntijuutensa kehittämisessä. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyön aiheeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. - arvioida opinnäytetyöprosessiaan, sen luotettavuutta ja eettisyyttä sekä työn aikana tapahtunutta ammatillista kasvuaan ja oppimistaan. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan. - kirjoittaa omasta opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen.
Keskeiset sisällöt
SAVONT1 Opinnäytetyö 15 op ONT10: Opinnäytetyön suunnittelu (5 op) - opinnäytetyöhön ja sen tekemiseen orientoituminen - aiheen valitseminen ja rajaaminen - opinnäytetyön suunnitelman laatiminen ja taustamateriaalin kokoaminen ONT20 Opinnäytetyön toteutus (5 op) - opinnäytetyön tekeminen - opinnäytetyön tulokset/tuotos ONT30 Opinnäytetyön viimeistely (5 op) - opinnäytetyön raportointi ja julkaiseminen ONT40 Kypsyysnäyte
Suoritustavat
Opinnäytetyö on aina työelämäläheinen. Suoritustapa voi olla: a) Kehittämistyö, jonka opiskelija tai opiskelijaryhmä suunnittelee ja toteuttaa käyttäjän tai tilaajan tarpeisiin. Kehittämisen kohteena voi olla esim. tuote, palvelu, prosessi, työmenetelmä, oppi- tai ohjemateriaali, digitaalinen aineisto tai ohjattu toiminta. Opiskelija esittää kehittämistyönsä suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin tuotoksesta ja sen jatkokehittämistarpeista ammattialalle soveltuvassa raportointimuodossa. b) Tutkimuksellinen opinnäyte, jossa opiskelija tai opiskelijaryhmä lähestyy oman alan käytännön ongelmaa tai kehittämiskohdetta tarkoituksenmukaisin tutkimuksen menetelmin. Opiskelija laatii työnsä suunnittelusta, toteutuksesta, tuloksista ja niiden tulkinnasta raportin. c) Produktio, jossa opiskelija tai opiskelijaryhmä osoittaa osaamistaan asiantuntijana tai taiteilijana suunnittelemalla ja toteuttamalla esim. tapahtuman, seminaarin tai taiteellisen esityksen. Opiskelija esittää työnsä suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin tuotoksesta ammattialalle soveltuvassa raportointimuodossa. d) Koostettu opinnäytetyö, jossa opintojen aikana toteutetaan ja raportoidaan opinnäytetyöksi suunnitellut osat (esim. projektit). Opinnäytetyöhön kuuluvassa kokoavassa kirjallisessa synteesissä, artikkelissa tai muussa julkaisussa opiskelija esittää työn osien keskeiset tulokset/tuotokset ammattialalle soveltuvassa muodossa. Opiskelija valitsee opinnäytetyön suoritustavaksi joko SAVONT1 tai SAVONT2
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opinnäytetyö -opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Linden Jari


5 DNONT10 Opinnäytetyön suunnittelu

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - valita oman alan ja oman ammatillisen kehittymisen kannalta perustellun opinnäytetyöaiheen sekä perustella valintaansa eri näkökulmista - suunnitella ja toteuttaa opinnäytetyön aihekuvauksen ja täydentää sen työsuunnitelmaksi - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan.
Keskeiset sisällöt
- opinnäyteyön aiheen valitseminen ja rajaaminen sekä aihekuvauksen tekeminen - ohjaus- ja hankkeistamissopimus - opinnäyteyön ohjaajan määrittyminen - tiedonhankinnan ohjaus - opinnäytetyön työsuunnitelman laatiminen ja taustamateriaalin kokoaminen
Suoritustavat
Opinnäytetyöinfoon osallistuminen, aihekuvauksen tekeminen, itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta, opinnäytetyön suunnitelman esittely seminaarissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Kettunen Ilkka


5 DNONT20 Opinnäytetyön toteutus

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - toteuttaa työelämäläheisen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - soveltaa tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa opinnäytetyöprosessissa ja oman asiantuntijuutensa kehittämisessä. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyön aiheeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan.
Keskeiset sisällöt
- opinnäytetyön itsenäinen tekeminen - opinnäytetyön tekemisen eri vaiheisiin liittyvä ohjaus - opinnäytetyön tulokset/tuotos - työn esittely seminaarissa
Suoritustavat
Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot sekä opinnäytetyön suunnittelu 5 op -opintojakso.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Kettunen Ilkka


5 DNONT30 Opinnäytetyön viimeistely

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. - arvioida opinnäytetyöprosessiaan, sen luotettavuutta ja eettisyyttä sekä työn aikana tapahtunutta ammatillista kasvuaan ja oppimistaan. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan. - kirjoittaa omasta opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen.
Keskeiset sisällöt
- opinnäytetyön ja sen raportin muokkaus ja viimeistely seminaarissa sekä ohjaajalta saadun palautteen mukaisesti - opinnäytetyön plagiointitarkistus - opinnäytetyön luovuttaminen arvioitavaksi
Suoritustavat
Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot. XXONT10 Opinnäytetyön suunnittelu 5 op XXONT20 Opinnäytetyön toteutus 5 op
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Kettunen Ilkka


5 DNONT40 Kypsyysnäyte

Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - kirjoittaa opinnäytetyönsä aihealueelta ammattikorkeakouluasetuksen (A352/2003 10§) mukaisen kypsyysnäytteen, joka osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa - käsitellä kypsyysnäytteen tehtävänannossa esitettyä aihetta asiantuntevasti, johdonmukaisesti ja tehtävänantoa vastaavasti - osaa tiivistää tekstin ja esittää lukijalle olennaisen tiedon - kirjoittaa asiatyylillä ja kielelliset virheettömästi.
Keskeiset sisällöt
Kypsyysnäytteeseen ilmoittautuminen ja sen kirjoittaminen
Suoritustavat
Kypsyysnäytteeseen ilmoittaudutaan sen jälkeen, kun opinnäytetyö on jätetty arvioitavaksi. Kypsyysnäytteen kirjoittaminen annettua tehtävänantoa vastaavasti. Tutkinto-opiskelija kirjoittaa opinnäytetyöhön kuuluvan kypsyysnäytteen suomen tai ruotsin kielellä ammattikorkeakouluasetuksen § 10 mukaisesti. Mikäli opiskelijan koulusivistyskieli on muu kuin suomi tai ruotsi tai hän on saanut koulusivistyksensä ulkomailla, hän kirjoittaa kypsyysnäytteen joko suomeksi tai englanniksi (A 352/2003 § 8 ja 10). Ohjaaja laatii opinnäytetyön sisältöalueelta kypsyysnäyteaiheet. Opiskelija kirjoittaa kypsyysnäytteen valitsemastaan aiheesta tenttiolosuhteissa ilman lähdeaineistoa. Kypsyysnäytteen laajuus on noin neljä käsinkirjoitettua konseptipaperin sivua eli 400-600 sanaa. Kypsyysnäytteen kirjoittamiseen voi käyttää enintään kolme tuntia (3x60 min).
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija saa kypsyysnäytteen tehtävänannon kirjoitustilaisuudessa.
Edeltävät opinnot
SAVONT1 Opinnäytetyö 15 op tai SAVONT2 Opinnäytetyö 15 op kokonaisuudessaan.
Muuta huomioitavaa
Kypsyysnäyte mainitaan erikseen tutkintotodistuksessa.
Yhteyshenkilö
Kettunen Ilkka


4 SAVONT2 Opinnäytetyö

Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - valita oman alan ja oman ammatillisen kehittymisen kannalta innovatiivisen opinnäytetyöaiheen sekä perustella valintaansa eri näkökulmista. - suunnitella ja toteuttaa työelämäläheinen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - soveltaa tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa opinnäytetyöprosessissa ja oman asiantuntijuutensa kehittämisessä. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyön aiheeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. - arvioida opinnäytetyöprosessiaan, sen luotettavuutta ja eettisyyttä sekä työn aikana tapahtunutta ammatillista kasvuaan ja oppimistaan. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan. - kirjoittaa omasta opinnäytetyöstään kypsyysnäytteen.
Keskeiset sisällöt
SAVONT2 Opinnäytetyö 15 op ONT50 Opinnäytetyö, projekti 1 (5 op) ONT60 Opinnäytetyö, projekti 2 (5 op) ONT70 Opinnäytetyöprojektien synteesi ja julkistaminen (5 op) ONT80 Kypsyysnäyte
Suoritustavat
Opinnäytetyö on aina työelämäläheinen. Suoritustapa voi olla: a) Kehittämistyö, jonka opiskelija tai opiskelijaryhmä suunnittelee ja toteuttaa käyttäjän tai tilaajan tarpeisiin. Kehittämisen kohteena voi olla esim. tuote, palvelu, prosessi, työmenetelmä, oppi- tai ohjemateriaali, digitaalinen aineisto tai ohjattu toiminta. Opiskelija esittää kehittämistyönsä suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin tuotoksesta ja sen jatkokehittämistarpeista ammattialalle soveltuvassa raportointimuodossa. b) Tutkimuksellinen opinnäyte, jossa opiskelija tai opiskelijaryhmä lähestyy oman alan käytännön ongelmaa tai kehittämiskohdetta tarkoituksenmukaisin tutkimuksen menetelmin. Opiskelija laatii työnsä suunnittelusta, toteutuksesta, tuloksista ja niiden tulkinnasta raportin. c) Produktio, jossa opiskelija tai opiskelijaryhmä osoittaa osaamistaan asiantuntijana tai taiteilijana suunnittelemalla ja toteuttamalla esim. tapahtuman, seminaarin tai taiteellisen esityksen. Opiskelija esittää työnsä suunnittelun, toteutuksen sekä arvioinnin tuotoksesta ammattialalle soveltuvassa raportointimuodossa. d) Koostettu opinnäytetyö, jossa opintojen aikana toteutetaan ja raportoidaan opinnäytetyöksi suunnitellut osat (esim. projektit). Opinnäytetyöhön kuuluvassa kokoavassa kirjallisessa synteesissä, artikkelissa tai muussa julkaisussa opiskelija esittää työn osien keskeiset tulokset/tuotokset ammattialalle soveltuvassa muodossa. Opiskelija valitsee opinnäytetyön suoritustavaksi joko SAVONT1 tai SAVONT2
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opinnäytetyö -opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Linden Jari


5 DNONT50 Opinnäytetyö, projekti 1

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - suunnitella ja toteuttaa työelämäläheisen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyöprojektin aihealueeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan.
Keskeiset sisällöt
Opinnäytetyön osaksi sijoittuvan projektin suunnittelu, toteutus ja raportointi
Suoritustavat
Opinnäytetyöhön sisältyvän projektin projektisuunnitelman esittely ja hyväksyminen. Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta. Projektin toteuttaminen ja raportointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot.
Yhteyshenkilö
Kettunen Ilkka


5 DNONT60 Opinnäytetyö, projekti 2

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - suunnitella ja toteuttaa työelämäläheinen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyöprojektin aihealueeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - toimia joustavasti yhteistyössä opinnäytetyöprosessissa mukana olevien toimijoiden kanssa ja osoittaa asiantuntijuuttaan.
Keskeiset sisällöt
Opinnäytetyön osaksi sijoittuvan projektin suunnittelu, toteutus ja raportointi
Suoritustavat
Opinnäytetyöhön sisältyvän projektin projektisuunnitelman esittely ja hyväksyminen. Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta. Projektin toteuttaminen ja raportointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot.
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Kettunen Ilkka


5 DNONT70 Opinnäytetyöprojektien synteesi ja julkistaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta - arvioida opinnäytetyöprosessiaan, sen luotettavuutta ja eettisyyttä sekä työn aikana tapahtunutta ammatillista kasvuaan ja oppimistaan. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan kirjallisen synteesin, artikkelin, raportin tai muun julkaisun.
Keskeiset sisällöt
Opinnäytetyöhön kuuluvassa kokoavassa kirjallisessa synteesissä, artikkelissa tai muussa julkaisussa opiskelija esittää työn osien keskeiset tulokset/tuotokset ammattialalle soveltuvassa muodossa. Opinnäytetyön esittely seminaarissa.
Suoritustavat
Opinnäytetyön osana toteutettujen projektien kokoava raportointi, opinnäytetyön esittely seminaarissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelman mukaiset menetelmäopinnot. XXONT50 Opinnäyteyö, projekti 1, 5 op XXONT60 Opinnäytetyö, projekti 2, 5 op
Muuta huomioitavaa
Opiskelija voi työstää opintojaksoa työnsä kannalta tarkoituksenmukaisella aikataululla.
Yhteyshenkilö
Kettunen Ilkka


5 DNONT80 Kypsyysnäyte

Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - kirjoittaa opinnäytetyönsä aihealueelta ammattikorkeakouluasetuksen (A352/2003 10§) mukaisen kypsyysnäytteen, joka osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa - käsitellä kypsyysnäytteen tehtävänannossa esitettyä aihetta asiantuntevasti, johdonmukaisesti ja tehtävänantoa vastaavasti - osaa tiivistää tekstin ja esittää lukijalle olennaisen tiedon - kirjoittaa asiatyylillä ja kielelliset virheettömästi.
Keskeiset sisällöt
Kypsyysnäytteeseen ilmoittautuminen ja sen kirjoittaminen
Suoritustavat
Kypsyysnäytteeseen ilmoittaudutaan sen jälkeen, kun opinnäytetyö on jätetty arvioitavaksi. Kypsyysnäytteen kirjoittaminen annettua tehtävänantoa vastaavasti. Tutkinto-opiskelija kirjoittaa opinnäytetyöhön kuuluvan kypsyysnäytteen suomen tai ruotsin kielellä ammattikorkeakouluasetuksen § 10 mukaisesti. Mikäli opiskelijan koulusivistyskieli on muu kuin suomi tai ruotsi tai hän on saanut koulusivistyksensä ulkomailla, hän kirjoittaa kypsyysnäytteen joko suomeksi tai englanniksi (A 352/2003 § 8 ja 10). Ohjaaja laatii opinnäytetyön sisältöalueelta kypsyysnäyteaiheet. Opiskelija kirjoittaa kypsyysnäytteen valitsemastaan aiheesta tenttiolosuhteissa ilman lähdeaineistoa. Kypsyysnäytteen laajuus on noin neljä käsinkirjoitettua konseptipaperin sivua eli 400-600 sanaa. Kypsyysnäytteen kirjoittamiseen voi käyttää enintään kolme tuntia (3x60 min).
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija saa kypsyysnäytteen tehtävänannon kirjoitustilaisuudessa.
Edeltävät opinnot
SAVONT1 Opinnäytetyö 15 op tai SAVONT2 Opinnäytetyö 15 op kokonaisuudessaan.
Muuta huomioitavaa
Kypsyysnäyte mainitaan erikseen tutkintotodistuksessa.
Yhteyshenkilö
Kettunen Ilkka


Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.