Opiskelijoita kahvip�yd�ss�.





EJJ22SY Teknologiaosaamisen johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opetussuunnitelman vastuuhenkilö: Riitta Turjamaa

Koulutuksen lähtökohdat

Tekniikan ylempi ammattikorkeakoulututkinto (YAMK) on laajuudeltaan 60 op ja tutkintonimike on insinööri (ylempi AMK). Tutkinto tuottaa työelämän edellyttämää laajaa ja syvällistä tietoa tekniikan alalta ja antaa tarvittavat teoreettiset tiedot alan vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä toimimista varten. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan kuin yliopistoissa ja muissa tiedekorkeakouluissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto (esim. diplomi-insinöörin tutkinto). Insinööri (ylempi AMK) on englanniksi Master of Engineering (Amk-asetus 1129/2014).

Teknologiaosaamisen johtamisen tutkinto-ohjelma on ensisijaisesti insinööreille (AMK) suunnattu työelämälähtöinen koulutuskokonaisuus, joka tarjoaa työelämässä asiantuntijaksi pätevöityneen insinöörin valmiuksia johtaa esimiehenä tiimiään, työyksikköään tai organisaatiotaan. Tutkinnon toteutus mahdollistaa kouluttautumisen työn ohessa ja se kestää n. 1,5 – 2 vuotta.

Koulutus kehittää erityisesti esimiestaitoja, teknologiapainotteista liiketoimintaosaamista, projektien hallintataitoja ja kansainvälistymisvalmiuksia. Opiskelija saa valmiuksia myös oman alan tutkitun tiedon hankkimiseen, käsittelyyn ja soveltamiseen omassa työssään ja sen kehittämisessä.

Opinnot tarjoavat lisäksi mahdollisuuden verkostoitumiseen sekä asiantuntijuuden vaihtoon opiskelijakollegoiden kanssa.

Osaamistavoitteet

Insinöörin (ylempi AMK) koulutus on eurooppalaista ja suomalaista tasoa 7 (Kansallinen viitekehys).



Insinöörin (ylempi AMK) osaamisprofiili muodostuu kompetensseista.



Opintojen rakenne

Insinööri (ylempi AMK) -opinnot ovat 60 opintopistettä. Kokoaikaisesti opiskelevalla opetussuunnitelman mukaan yksi opiskeluvuosi tuottaa 60 opintopistettä, mikä vastaa 1600 tuntia opiskelijan työtä. YAMK-opintojen opiskeluaika vaihtelee erilaisten koulutus- ja työtaustojen sekä yksiköllisen opiskeluaikataulun vuoksi. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon 60 op:n laajuinen koulutus kestää 1,5 - 2 vuotta. Aikaisemmin hankittu osaaminen ja sen hyväksi lukeminen voi vaikuttaa opiskeluaikaa lyhentävästi.

Tutkinto-ohjelman rakenne on kuvattu seuraavassa kuviossa. Opinnot muodostuvat pakollisista opinnoista (syveentävät alakohtaiset opinnot ja opinnäytetyö, yht. 50 op) ja valinnaisista opinnoista (monialaiset valinnaiset opinnot, yht. 10 op). Opiskelija valitsee Savonian YAMK-koulutusten monialaisista valinnaisista opinnoista pääsääntöisesti 10 op. Monialaiset opinnot liittyvät toiminnan kehittämiseen ja johtamiseen, tutkimus- ja kehittämistoimintaan sekä asiantuntijaorganisaation johtamiseen.

Opiskelija voi sisällyttää tutkintoonsa myös muita HOPS:in mukaan suunniteltuja saman tasoisia opintoja. Opiskelusuunnitelmaan voidaan hyväksyä tutkinnon laajuuden ylittäviä opintoja silloin, kun nämä eivät pidennä tutkinnon laajuutta vastaavaa opiskeluaikaa.




Kuvio 1. Koulutuksen rakenne

Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyö on laaja, soveltava kehittämis- tai tutkimustehtävä, jossa opiskelija osoittaa kykynsä soveltaa tutkimustietoa sekä tuottaa uusia ratkaisuja ja uudistaa työelämän käytäntöjä. Opinnäytetyönsä suunnittelun opiskelijat aloittavat jo opintojensa alkuvaiheessa. Kaikissa tutkinto-ohjelmissa opinnäytetyöhön sisältyy 5 opintopisteen laajuinen pakollinen opintojakso Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä.

Osa opetuksesta toteutetaan englanninkielisenä.

Asiantuntijuuden kehittyminen

Nykypäivän työntekijät siirtyvät tehtävästä toiseen organisaatioiden sisällä ja välillä. Työn sisältöjen muuttuessa korostuvat työntekijöiden monipuolinen osaaminen ja reagointikykyisyys. Monialaisuus ja –kansallisuus korostuvat yhä useammilla aloilla. Menestyäkseen uuden luomisessa työssä tarvitaan palvelu-, liiketoiminta- ja teknologiaosaamista, yhteiskunnan ja ympäristön hyvinvointiosaamista sekä kansainvälistymistaitoja. Työelämän hyvinvoinnin kehittämisessä ja innovaatioiden luomisessa tarvitaan analyyttistä päättely –ja ongelmanratkaisukykyä, kriittisyyttä ja tiedon hallintaa.

Käyttäjälähtöisyyden ja käyttökokemuksen syventäminen on yhä tärkeämpää. Elinikäinen oppiminen nivoutuu oleellisesti työntekijän urakehitykseen.

Savonian opetussuunnitelmat muodostuvat opintojaksoista. Ne eivät ole irrallisia vaan tukevat opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Samalla mahdollistuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan yhdistyminen.

Insinöörin (ylempi amk) opetussuunnitelma on laadittu niin, että
* tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen
* koulutus varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen.

Opiskelija
* laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS), jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan (sisältää vähintään 5 opintopistettä opiskelua vieraalla kielellä)
* vastaa opintojensa etenemisestä.

Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa.

Koulutuksen toteutus

Tekniikan YAMK-koulutuksen suunnittelu ja lähtökohdat pohjautuvat työelämän osaamis- ja kehittämisvaatimuksiin. Opinnoissa hyödynnetään opiskelijoiden omia kokemuksia työelämästä. Kokemuksia syvennetään osaamistavoitteiden mukaisella asiantuntijatiedolla ja käytäntölähtöisillä opetusmenetelmillä. Menetelmissä korostuvat reflektiivisyys ja tiedon ja osaamisen jakamisen periaatteet. Opiskelijan rooli on aktiivinen, vastuullinen ja kriittinen. Hän kykenee tekemään omaan oppimiseensa liittyviä valintoja henkilökohtaisten kehittämishaasteidensa mukaisesti.

Opinnot toteutetaan monimuoto-opiskeluna, jossa lähiopetus, itsenäinen opiskelu, verkkoympäristössä opiskelu, käytännön työ ja oppimistehtävät muodostavat kokonaisuuden. Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa opintoja työn ohessa ja kytkeä oppimistehtäviä ja opinnäytetyönsä oman työpaikkansa kehittämiseen. Lähipäivien määrä on keskimäärin 2 pv/kk. Lähiopetusjaksot järjestetään pääsääntöisesti perjantaisin ja lauantaisin. Opetuspaikkakunta on Kuopio.

Kansainvälistymisosaamista vahvistetaan opinnoissa monin tavoin. Jokaisen opiskelijan henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan tulee sisältyä vähintään 5 opintopistettä vieraskielistä opetusta.

Arvioinnilla ohjataan ja tarkistetaan opiskelijan opintojen osaamistavoitteiden saavuttamista. Arvioinnin kohteena on koko oppimistapahtuma eli opetuksen tavoitteiden mukaisten tietojen ja taitojen saavuttaminen sekä opiskelun että työelämän edellyttämä asennoituminen ja vastuunottokyky. Opintojaksojen arviointi perustuu opintojaksokohtaisesti laadittuihin arviointikriteereihin, jotka ovat osa opintojakson toteutussuunnitelmaa.


Opintojaksotaulukko

Koodi Nimi 1 S 1 K 1 KS 2 S 2 K 3 S 3 K
 
Syventävät alakohtaiset opinnot
Syventävät alakohtaiset opinnot
4 EJY2410 Liiketoimintaprosessien johtaminen, verkottuminen ja toimitusketjun hallinta 5            
4 EJY2420 Laadunhallinta, johtaminen ja suorituskyky 5            
4 EJY2430 Project Management   5          
4 EJY2440 Strateginen talouden ohjaus       5      
 
Monialaiset valinnaiset opinnot
Monialaiset valinnaiset opinnot
4 X992006 Asiantuntijuus ja johtaminen 5 (NonStop)
4 X992012 Digitalised Working Environment 5 (NonStop)
4 X992058 Expertise and Leadership 5 (NonStop)
4 X992010 Hyvinvointi työyhteisössä 5 (NonStop)
4 X992056 Innovation Knowledge 5 (NonStop)
4 X992014 Innovaatio-osaaminen 5 (NonStop)
4 X992032 Kehittävä työote 5 (NonStop)
4 X992034 Kohti hiilineutraalia Suomea 5 (NonStop)
4 X992036 Laadulliset tutkimusmenetelmät 5 (NonStop)
4 X992026 Lähijohtajan vuorovaikutteinen viestintä 5 (NonStop)
4 X992038 Monikulttuuristuva työympäristö 5 (NonStop)
4 X992040 Palvelumuotoiluajattelu 5 (NonStop)
4 X992064 Service Design in Practice     5        
4 X992060 Strategic Project Knowledge 5 (NonStop)
4 X992062 Strategic Thinking and Future Orientation 5 (NonStop)
4 X992000 Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus 5 (NonStop)
4 X992030 Strateginen projektiosaaminen 5 (NonStop)
4 X992042 Vastuullinen organisaatio 5 (NonStop)
4 X992008 Working and Studying in International Environment 5 (NonStop)
4 X992028 yPolku1 - Liiketoimintamahdollisuuden tunnistaminen 5 (NonStop)
 
Opinnäytetyö
Opinnäytetyö
4 SAVYONT Opinnäytetyö       30      
   5 SAVYONT50 Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä 5            
   5 SAVYONT250 Opinnäytetyön toteutus   25          

Opintojaksokuvaukset

4 EJY2410 Liiketoimintaprosessien johtaminen, verkottuminen ja toimitusketjun hallinta

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
1 op
Osaamistavoitteet
Tämä sisällöltään laaja opintokokonaisuus jakautuu ja keskittyy kahteen toisiinsa nivoutuvaan teemaan: liiketoimintaprosessien johtaminen ja verkottuneet toimitusketjut. Yleisenä osaamistavoitteena on, että opiskelija osaa hallita, johtaa sekä kehittää strategisia ja operatiivisia liiketoimintaprosesseja erityisesti toimitusketjujen ja verkostojen osalta. Opintojakso tukee oppijan kykyä ymmärtää kokonaisuuksia ja riippuvuussuhteita monimutkaisessa ja sirpaleisessa todellisuudessa, toiminnan eettisiä perusteita ja organisaation kyvykkyyden, innovatiivisuuden sekä oppimisen ja kansainvälisyyden merkitystä menestymisen perustana. Opintojakson verkostoitumisen teema korostaa opiskelijan valmiuksia innovatiiviseen ja verkottuneeseen työskentelyyn ja johtamiseen työyhteisöjä sekä organisaatioiden strategisia ja operatiivisia toimintaprosesseja uudistettaessa. Tiimiprojektin (harjoitustyö) tarkoituksena on syventää opiskelijoiden osaamista valitusta liiketoimintaprosessista. Sen voi tehdä tapaustutkimuksena (case), missä perehdytään todelliseen prosessiin tai käytännön ilmiöön ja lisäksi verrataan sitä löydettyyn teoreettiseen viitekehykseen. Vaihtoehtona on kirjallisuustutkimus. Yksi lähdemateriaalin kirja tulee olla englanninkielinen.
Keskeiset sisällöt
Liiketoimintaprosessien määrittely, systematisointi ja johtaminen. Ydinosaamiseen erikoistuneiden, asiakaslähtöisten ja integroitujen toimitusketjujen suunnittelu käytännössä. Prosessien ja verkostojen suorituskyvyn mittaaminen ja vaihtelun merkityksen ymmärtäminen. Ongelma- ja ratkaisuperusteinen innovatiivinen kehittäminen sekä muutosjohtaminen. Palvelukyky toimitusketjussa. Lean Six Sigma - ajattelu johtamisessa.
Suoritustavat
Opintojakson suorittamisen vaatimuksina on osallistuminen orientaatiopäivään ja teemaluennoille (ensimmäisen lähijakso), tiimien muodostaminen, tiimiprojektin (harjoitustyö) tekeminen, raportti ja esitelmä projektista, loppuseminaariin osallistuminen (toinen lähijakso) sekä lähijaksojen välissä klinikkatyöskentelyyn osallistuminen Sisällöltään ja laajuudeltaan soveltuva tiimiprojekti (harjoitustyö) voi olla yhteinen opintojakson “Laadunhallinta, johtaminen ja suorituskyky” kanssa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opintojakson yhteydessä ilmoitettava tai jaettava materiaali ja lähteet. Waters, Donald: Supply Chain Management - An Introduction to Logistics Baily, P., Farmer, D., Jessop, D., Jones, D: Purchasing Principles and Management Iloranta, K., Pajunen-Muhonen, H.: Hankintojen johtaminen - ostamisesta toimittajamarkkinoiden hallintaan. Christopher, M. 2011. Logistics and Supply Chain Management (e-kirja) Wallace J. Hopp: Supply Chain Science Edward S. Pound, Jeffrey H. Bell, Mark L. Spearman: Factory Physics For Managers
Yhteyshenkilö
Saulio Markus


4 EJY2420 Laadunhallinta, johtaminen ja suorituskyky

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
1 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson osaamistavoitteena on, että opiskelija osaa soveltaa EFQM-mallia osana organisaatioiden laatu- johtamis- ja ympäristöjärjestelmiä. Opintojakson yleistavoitteena on, että opiskelija osaa arvioida, kehittää sekä johtaa strategisia ja operatiivisia toimintaprosesseja sekä organisaatiota laatujohtamisen menetelmin tiimin esimiehenä, kehitysinsinöörinä ja johtajana. Millaista on laadunhallinta, johtaminen ja suorituskyky? Kuinka huomioida kiertotalous ja ympäristöasiat osana organisaation prosesseja? Opintojakson kolmiosainen nimi viittaa näihin kysymyksiin, jotka ovat olennaisia menestyvän yrityksen johtamisessa nykyisessä ja tulevaisuuden kilpailuympäristössä. Opintojaksolla perehdytään laatujohtamisen asiakaslähtöisiin, eettisiin ja osallistaviin lähtökohtiin, systematiikkaan ja menetelmiin: standardoituihin laatu- ja toimintajärjestelmiin, evaluointiin, kaiken toiminnan kattavaan prosessiajatteluun, kiertotalouden periaatteisiin sekä jatkuvaan parantamiseen. Opintojakso tukee ja edistää oppijan kykyä ymmärtää laadun hallinnan ja kiertotalouden kokonaisuutta ja syy-seuraussuhteita vaikeasti hahmotettavassa todellisuudessa. Organisaatiolla - sekä luomalla ja toimittamalla kestäviä arvoehdotuksia sidosryhmilleen, useimmissa tapauksissa asiakkailleen - on myös velvollisuus huolehtia ekosysteemistä, jossa se toimii. Arvon tuottaminen ja suorituskyvyn parantaminen missä tahansa organisaatiossa on tietenkin välttämätöntä, mutta se ei riitä. Myös sen ekosysteemin taloudelliset, ympäristölliset ja sosiaaliset olosuhteet, jossa se toimii, on otettava huomioon ja otettava vakavasti.
Keskeiset sisällöt
EFQM laadunarvioinnin systematiikka. Laatujohtaminen. Prosessien määrittely, systematisointi, arviointi ja parantaminen. Toimintajärjestelmät, laatujärjestelmä, ympäristöjärjestelmä, työturvallisuus ja -hyvinvointi. Asiakaslaatu. Laatukustannukset. Ongelma- ja ratkaisuperusteinen innovatiivinen kehittäminen laadunkehitysmenetelmiä hyödyntäen.
Suoritustavat
Opintojakson suorittamisen vaatimuksina ja samalla arvioinnin perusteena ovat Moodle-tehtäviin ja ryhmän sekä omiin pohdintoihin rakentuva opintojakson oppimispäiväkirja ja yksilö-/tiimiprojekti. Opinnollistaminen on mahdollinen niille opiskelijoille, joilla on aihealueeseen liittyviä aiempia suorituksia ja /tai työkokemuksen kautta hankittua vastaavaa osaamista. Opinnollistamisen vaatimukset ja toteutus määritellään opiskelijakohtaisesti. Lisätietoja Moodlessa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Kirjallisuutta: Jaettava EFQM-materiaali Jong S. Lim, 2019-08-08: Quality Management in Engineering : A Scientific and Systematic Approach Oakland, J. 2014: Total Quality Management and Operational Excellence Lecklin, O.: Laatu yrityksen menestystekijänä Tuominen, Kari, 2020: Kehittäminen laatupalkintomallin avulla : EFQM : suunta, toiminta ja tulokset Lisäksi Moodlen kautta jaettu sähköinen aineisto
Edeltävät opinnot
- Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Yhteyshenkilö
Suhonen Anssi, Tolvanen Merja


4 EJY2430 Project Management

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Project Management provides with knowledge of the generally accepted project management areas. The student learns to apply common project management processes, methods and techniques. As a frame of reference is used the Project Management Body of Knowledge (PMBOK).
Content
Theoretical frame: Project Management Body of Knowledge Project management principles Project life cycle: conception, definition, execution, closure Project scope, time and cost management Project quality management Project risk management Project execution and control Project organization Cesim Project simulation as teamwork Student has an opportunity to participate in the IPMA (International Project Management Association) Foundation Certificate exam without a fee.
Requirements
The course has common orientation and the simulation’s start classes. Guidance is given in the learning platform (Moodle). The closing seminar will end the course.
Grading Scale
0 - 5
Course material
Materials and links in Moodle. Ebook available from Savonia library: Nicholas J. and Steyn H., 2017. Project Management for Engineering, Business and Technology. 5th Edition. New York, USA. Indicative reading: Ebook available for download from PRY: Yksilön Pätevyydet. Osa 1 - Projektin johtaminen. Suomennos IPMA:n julkaisusta Individual Competence Baseline - Version 4.0. PRY. ISBN (pdf): 978-94-92338-01-3 Ebook available for download from Aalto University: Artto K., Martinsuo M., Kujala J., 2011. Project business. Helsinki, Finland. (ISBN 978-952-92-8535-8)
Prerequisites
No preceding studies required.
Contact


4 EJY2440 Strateginen talouden ohjaus

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
1 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää talouden merkityksen yrityksen strategian suunnittelussa ja toteuttamisessa. Hän osaa hyödyntää talousinformaatiota liiketoiminnan kehittämisessä ja johtamisessa ja analysoida organisaation taloudellista tilannetta. Opiskelijalla on valmiudet olla mukana kehittämässä yrityksen strategista talouden ohjausta.
Keskeiset sisällöt
Taloustiedolla johtaminen ja talousviestintä Suorituskyvyn mittaaminen Kustannusten ja kannattavuuden hallinta Liiketoimintojen valintojen vaikutus talouteen, taloudelliset tunnusluvut johtamisessa
Suoritustavat
Moodle-tentti talouden tunnusluvuista, essee ja videoesitys valitusta teemasta, reflektio
Arviointiasteikko
0 - 5
Muuta huomioitavaa
Opintojakso toteutetaan verkkokurssina. Kurssin aloitus joko 1.9. tai 1.2. Opiskelija jakaa suoritusvaatimuksena olevan videoesityksensä opiskelijoista muodostetussa pienryhmässä, kommentoi muiden esityksiä ja vastaa mahdollisiin kysymyksiin omasta esityksestään. Tämä vuorovaikutteinen osuus aikataulutetaan ja siitä tiedotetaan opintojakson alussa.
Yhteyshenkilö
Loikkanen Ulla


4 X992006 Asiantuntijuus ja johtaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tavoitteellisesti kehittää omaa asiantuntijuuttaan hyödyntäen uutta tietoa ja kokemuksellista oppimista, sekä huomioiden toimintaympäristössä ja työssä tapahtuvat muutokset. Hän osaa toiminnallaan tukea asiantuntijuuden jakamista työyhteisössä. Hän osaa toimia työyhteisön osaamisen kehittäjänä. Opiskelija ymmärtää lähijohtajan erilaiset roolit työyhteisöissä. Hän oppii tunnistamaan omat johtamisvalmiutensa. Hän osaa monipuolisesti arvioida omaa johtamisosaamistaan ja määritellä osaamisensa kehittämistarpeita.
Keskeiset sisällöt
- Asiantuntijuuden kehittyminen ja jaettu asiantuntijuus - Osaamisen kehittäminen ja johtaminen - Johtaminen ja lähijohtajan osaaminen nykykäsitysten valossa - Lähijohtajan roolit työyhteisössä - Omien johtamisvalmiuksien tunnistaminen ja arviointi
Suoritustavat
Oppimistehtävät.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojen alkaessa.
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Yhteyshenkilö
Virolainen Ilkka


4 X992012 Digitalised Working Environment

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student is able to describe how digital working environment has developed (local to global), what is the meaning of digitalisation in a her/his working area/field and what are the future trends. Student recognises the benefits and obstacles of digital change. Student is able to choose digital tools which support her/his own working field. Student is able to recognize changes and describe internet accessible working environment, which facilitates collective action, communication and networking. Student knows principles of safe information sharing and has adequate information management skills. Student can coordinate distant work, group working and can participate in discussion forums.
Content
- Basics of international and national information society policies - Digitalised working environment permitting the completion of virtual participatory processes - Key factors related to the success of digitalised working processes - Main deficiencies of digitalised working environment - Future trends in digitalised working life in own professional field of the students
Requirements
Active participation via own virtual learning path, exercises and peer/student discussions. Tasks: 1. Citizen in a digitalised society 2. Networking: way of working 3. Utilisation of digitalised working platform/environment. Virtual environment designed for students and teaching staff provide access to a range of information tools to suit everyone.
Grading Scale
0 - 5
Course material
A Direct link to the course: http://webd.savonia.fi/home/kasirti/digitalised_working_environment/
Contact
Sirviö Timo, Klemola Liisa


4 X992058 Expertise and Leadership

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student is able to find and utilize new knowledge towards professional expertise development with the help of experiential learning methods. Student will gain knowledge to anticipate the changes in both working environment and in working processes. She/he knows how to support and share expertise in working life as well as is able to develop knowledge management practices. Student understands the different roles of a manager in different working communities. She/he is able to assess personal managerial readiness as well as evaluate own managerial competences and define development needs.
Content
- Development of professional expertise, and shared expertise - Development of know-how and leadership/management practices - Leadership and managerial know-how and skills - Roles of manager in changing working life - Identification and evaluation of personal managerial skills and practices
Requirements
Online learning activities and written exercises.
Grading Scale
0 - 5
Prerequisites
No prior courses required
Other considerations
This course has an equal content with the course Asiantuntijuus ja johtaminen
Contact
Virolainen Ilkka


4 X992010 Hyvinvointi työyhteisössä

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - määritellä työhyvinvoinnin käsitettä eri näkökulmista - arvioida yksilön, yhteisön ja johtamisen merkitystä työhyvinvoinnin rakentumisessa ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä työyhteisö- ja organisaatiotasolla - perehtyy eri organisaatioissa käytettyihin työhyvinvointisuunnitelmiin ja osaa analysoida organisaation ja verkostojen merkitystä työhyvinvointiin - perustella kansallisella ja kansainvälisellä tutkimusnäytöllä työhyvinvointiin liittyviä ilmiöitä sekä soveltaa työhyvinvointiin liittyvää lainsäädäntöä ja ohjeita käytännön työssä - visioida tulevaisuuden työhyvinvoinnin haasteita kansallisesti ja kansainvälisesti.
Keskeiset sisällöt
Työhyvinvointiin liittyvä lainsäädäntö ja ohjeet Työntekijän merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - itsensä johtaminen Työyhteisön merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - työyhteisön arvot, periaatteet, vuorovaikutus ja toimintatavat Lähijohtaminen ja hyvinvoinnin edistämisen keinot sekä menetelmät - työyhteisötaidot ryhmä- ja tiimityössä Organisaation ja verkostojen merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - johtaminen, organisaation rakenne ja toiminnan ohjaaminen - verkostojen tuomat haasteet ja mahdollisuudet - osallistava johtaminen ja innovatiivisuus - oppimisen ja asiantuntijuuden kehittymisen mahdollisuudet Kansainvälisten ja kansallisten muutosten vaikutukset organisaatioiden työhyvinvointiin - työn ja työkulttuurin muutokset tulevaisuudessa
Suoritustavat
Oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen verkkokurssilla arviointikriteerien mukaisesti.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Tarkennetaan opintojakson toteutuksessa.
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Yhteyshenkilö
Heiskanen Sanna, Snicker Elisa


4 X992056 Innovation Knowledge

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student - is able to work in multi-disciplinary and innovative way at over the fields of professions in reforming the networked communities and their processes. - is able to create a flow of ideas which encourages and develops an atmosphere of the working community and understand the importance of sharing ideas in maintaining an innovative organizational culture. - uses knowledge and innovation tools fluently to help stimulate the development process and is able to lead to refinement of ideas into new products and services. - is able to take advantage of national and international innovation communities as development tools.
Content
Innovation process Innovation methods and tools Sources of information Pitch video
Requirements
Student teams will realise their own innovation project and produce within the project a personal enriched (live , multi-functional) innovation manual related to their own field at some electronic platform. Participation in orientation lectures, participation in the work in the network.
Grading Scale
0 - 5
Course material
Materials are in the Moodle. Other material agreed at the beginning of the course
Prerequisites
-
Other considerations
Should own pc/tablet with internet connection, mobile phone This course has an equal content with the course Innovaatio-osaaminen.
Contact
Laitinen Matti


4 X992014 Innovaatio-osaaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet ammattialat ylittävään monialaiseen innovatiiviseen ja verkottuneeseen työskentelyyn työyhteisöjä ja niiden prosesseja uudistettaessa. Opiskelija osaa luoda ideoiden syntymistä kannustavan ja kehittävän ilmapiirin työyhteisöön ja ymmärtää ideoiden jakamisen merkityksen innovatiivisen organisaatiokulttuurin ylläpitämisessä. Opiskelija osaa käyttää sujuvasti innovaatiotietoutta ja -työkaluja kehittämisprosessin apuvälineinä ja osaa johtaa ideoiden jalostumista uusiksi tuotteiksi ja palveluiksi.
Keskeiset sisällöt
- Innovaatio ja kehittäminen - Projektityöskentely - Innovaatiomenetelmät ja innovaatiotyökalut - Innovoinnin tiedon lähteet - Pitchausvideo
Suoritustavat
Opiskelijat toteuttavat oman innovaatioprojektin ja tuottavat projektissa omaan alaansa liittyvän henkilökohtaisen rikastetun (elävän, monimuotoisen, ym.) innovaatiokäsikirjan sähköiselle alustalle. Verkkotyöskentelyyn osallistuminen, oman innovaatioyhteisön muodostaminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Tarkentuu opintojen alussa.
Muuta huomioitavaa
Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Innovation Knowledge –opintojaksoa.
Yhteyshenkilö
Laitinen Matti


4 X992032 Kehittävä työote

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
1 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa valita rajatun omaan työhön ja/tai toimintaympäristöön liittyvän kehittämiskohteen, suunnitella sen kehittämistoimet, hyödyntää kehittämisessä soveltuvaa kirjallisuutta, toteuttaa projektin ja raportoida siitä tutkimuksellisen kehittämisen keinoin. Opiskelija analysoi ja raportoi toimialan ja/tai kohdeorganisaation kehittämiseksi tehtyjä käytännön toimenpiteitä teoriaa hyödyntäen. Raportointi voi liittyä myös jo tehtyyn kehittämistyöhön tai ammatilliseen osaamisen kehittämiseen ja sen kriittiseen arviointiin ja oppimisen reflektointiin kirjallisuutta hyödyntäen. Opintojakson aikana opiskelija osoittaa valitun asiantuntijuusalueen itsenäistä hallintaa ja osaamista. Opintojakso voi linkittyä myös Savonian TKI-toiminnassa tehtyyn projektiin.
Keskeiset sisällöt
- Asiantuntijuusvalmiuksien kehittyminen - Opiskelijakohtaisesti määritelty omaa alaa/toimintakenttää tukeva erityisosaaminen - Tutkimuksellisen kehittämisen periaatteiden mukainen raportointi
Suoritustavat
Suunnitelman esittäminen ja kehittymisen raportointi tai muu oman tutkinto-ohjelman vastuuopettajan kanssa sovittu suoritustapa
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Edeltävät opinnot
- Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Muuta huomioitavaa
Suoritustavassa ja -alustassa on tutkinto-ohjelmakohtaisia eroja. Kysy tarvittaessa ohjeet oman tutkinto-ohjelmasi tutkintovastaavalta/ryhmäsi tuutoropettajalta.
Yhteyshenkilö


4 X992034 Kohti hiilineutraalia Suomea

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelijoilla on yleiskäsitys eri toimialojen organisaation ilmastokuormituksesta, hiilijalanjäljen ja -käden laskentaperiaatteista ja kompensaatiomenettelyistä. Hän osaa tulkita hiilijalanjälki ja -kädenjälkituloksia ja hyödyntää niitä valitulla toimialalla tai omassa organisaatiossaan. Hän tuntee hiilijalan ja -kädenlaskennan kansainväliset standardit ja osaa hyödyntää aiemmin tehtyjen hiilijalanjälkianalyysi tietoja. Hän perehtyy kansallisiin tiekarttoihin ja osaa asemoida oman toimialan vaikutusmahdollisuudet. Taustalla on YK:n, EU:n ja kansalliset ilmastopoliittiset tavoitteet, sopimukset ja velvoitteet. Opintojakson aikana opiskelija laatii oman organisaatiota koskevan toimialakohtaisen tiekartan kohti hiilineutraalisuutta. Hän oppii arvioimaan organisaation vaikutusmahdollisuudet ja arvottamaan eri osaprosessien ja toimintatapojen vaikutukset hiilineutraalisuuteen. Hän perehtyy oman alan hiilijalanlaskennan periaatteisiin. Hän oppii tarkastelemaan ja analysoimaan kriittisesti laskentatuloksia ja oppii tuottamaan hiilijalanjäljen laskentaan tarvittavia parametreja varsinaisen tiekartan tueksi. Harjoitustöiden aikana opiskelijat oppivat tiedonhakua ja analyyttistä tutkimuksen arviointia.
Keskeiset sisällöt
- Ilmastopoliittiset tavoitteet - Green House Gas -protocol, hiilijalanjälki ja -kädenjälki - laskentamenetelmät - hiilineutraalisuus tiekartta
Suoritustavat
Opintojakson suoritus arvioidaan tentin ja harjoitustöiden avulla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelumateriaali jaetaan opintojakson aikana Moodlen kautta. Materiaali perustuu kansainvälisiin standardeihin, sitoumuksiin ja sopimuksiin.
Edeltävät opinnot
-
Muuta huomioitavaa
Opintojakson ensimmäinen toteutus alkaa tammikuussa 2023.
Yhteyshenkilö
Tolvanen Merja, Pentinsaari Tanja, Mönkkönen Seppo


4 X992036 Laadulliset tutkimusmenetelmät

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelijan osaaminen laadullisen tutkimuksen eri osa-alueilla on syventynyt. Opiskelija ymmärtää syvällisesti laadullisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija tunnistaa erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuuden erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija osaa arvioida laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön. Opiskelijalla on valmius tehdä monipuolisesti laadullista tutkimusta.
Keskeiset sisällöt
Laadullisen tutkimuksen tarkoitus ja tutkimusprosessi, luotettavuus ja eettisyys Erilaisia laadullisen tutkimuksen muotoja ja lähestymistapoja: toimintatutkimus, tapaustutkimus, kehittämistyö ja tutkimus, palvelumuotoilu Erilaiset aineistonkeruumenetelmät Analyysimenetelminä sisällönanalyysit, diskurssianalyysi ja kuva-analyysi
Suoritustavat
Annettuihin aineistoihin perehtyminen ja oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen annettujen kriteerien pohjalta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Moodlessa esitetty materiaali
Edeltävät opinnot
Tutkimuksellinen kehittäminen 5 op tai Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä 5 op TAI vastaavat maisteritasoiset tutkimusmenetelmien opinnot 5 op.
Yhteyshenkilö
Rissanen Marja-Liisa


4 X992026 Lähijohtajan vuorovaikutteinen viestintä

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tarkastella vestinnän merkitystä ja johtamista kommunikatiivisena toimintana henkilöstön lähijohtamisessa. Hän osaa viestiä työyhteisön muuttuvissa tilanteissa. Opiskelijalla on valmiudet työyhteisöviestinnän ja henkilökohtaisen viestintäosaamisen kehittämiseen.
Keskeiset sisällöt
- Yhteisöviestinnän periaatteet ja työyhteisöviestinnän kehittäminen - Esihenkilötyön vuorovaikutus- ja viestintätilanteet - Vuorovaikutus-, neuvottelu- ja esiintymistaidot
Suoritustavat
Kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opettajan ilmoittama materiaali
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Yhteyshenkilö
Pekkarinen Ulla, Tossavainen Teija, Leskinen Hanna


4 X992038 Monikulttuuristuva työympäristö

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on valottaa yhteiskunnan ja työelämän monikulttuuristumista ja sen kehitystä erityisesti suomalaisen työelämän näkökulmasta, sekä tarjota tietoa maahanmuuttajien moninaisuuteen liittyvän toiseuden kohtaamisen pohjaksi työyhteisöissä. Opintojakso auttaa opiskelijaa ymmärtämään monikulttuurisuudesta johtuvia tapahtumia, viestintäeroja ja prosesseja työelämässä ja kehittää valmiuksia työskennellä ja johtaa monikulttuuristuvia ja monimuotoistuvia työympäristöjä. Opintojakson suoritettuaan opiskelija on perehtynyt maahanmuuttoon ja monikulttuurisuuteen liittyviin käsitteisiin laaja-alaisesti sekä niiden välisiin yhteyksiin. Hän ymmärtää monikulttuurisuudesta johtuvia viestintäeroja ja niiden haasteita työelämässä, sekä hahmottaa maahanmuuttajan kulttuuriin sopeutumiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa moninaisuuteen liittyvää osaamista ja sen tarpeita työyhteisössä sekä osaa tarvittaessa hyödyntää toimenpiteitä, joita monikulttuuristen työympäristöjen johtaminen vaatii.
Keskeiset sisällöt
- Moninaisuuteen ja monikulttuurisuuteen liittyvät käsitteet ja yhteydet - Suomi maahanmuuton kohdemaana - Maahanmuuttajien kotouttaminen ja kotiutuminen - Kulttuuriin sopeutumisen käyrät ja transkulturaatioon vaikuttavat tekijät - Kulttuuriset erot työyhteisöjen kommunikoinnissa - Moninaisuusosaamisen kehittäminen - Monikulttuuristen työympäristöjen johtamisen erityiskysymykset
Suoritustavat
Itsenäinen opiskelu: verkkoaineistoihin perehtyminen ja niiden soveltaminen oppimistehtäviin Oppimistehtävien suorittaminen annettujen ohjeiden mukaisesti
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ilmoitetaan Moodlen oppimisalustalla
Yhteyshenkilö
Lassila Hilkka


4 X992040 Palvelumuotoiluajattelu

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun teoreettisen perustan, keskeiset käsitteet ja menetelmät. Opiskelija hallitsee palvelumuotoiluprosessin eri vaiheineen asiakasymmärryksen luomisesta, ideoiden generointiin ja edelleen konseptointiin, prototypointiin ja arviointiin. Opiskelija osaa hyödyntää suunnittelussa ja prosessissa kuhunkin vaiheeseen sisältyviä menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapoja omalle alalleen.
Keskeiset sisällöt
Palvelumuotoilun ja ihmiskeskeisen suunnittelun taustat, keskeiset käsitteet, prosessit ja menetelmät. Muotoilun osallistavat ja kokemukselliset menetelmät. Palvelun prototypoinnin menetelmät ja niiden käyttö. Muotoiltujen konseptien arviointi.
Suoritustavat
Verkko-opintojaksolle osallistuminen, verkkotehtävien tekeminen, teoria-aineiston omaksuminen, oppimistehtävien ja pienimuotoisen soveltavan palvelumuotoiluprojektin tekeminen, itsearviointi ja raportointi.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Stickdorn, M., Lawrence, A., Hormess, M. ja Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. Applying Service Design Thinking in the Real World. Sebastopol: O’Reillys Media. Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Muuta huomioitavaa
100% verkkokurssi (Moodle)
Yhteyshenkilö
Sirviö Timo, Laitinen Matti


4 X992064 Service Design in Practice

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
The student will obtain a general idea of the service design thinking and methods. Specific techniques, guidelines and examples are used to emphasize the practical aspects of service design in a ways that are both user centric and socially and culturally appropriate. Students will learn to understand important factors to consider when developing and applying service design processes.
Content
- Service design thinking methods and processes. - Understanding the service design challenge: the users, business environment and applicable technologies - Observing, profiling, creating empathy for the users, participating with the users and being visual during the whole process - Creating ideas, prototyping, evaluating and improving including the clients and the users in the process - Implementing, maintaining and developing the services - Operating with business realities.
Requirements
Active participation to workshop and a small project during summer.
Grading Scale
Passed - 0
Course material
Stickdorn, M., Lawrence, A., Hormess, M. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. Applying Service Design Thinking in the Real World. Sebastopol: O’Reillys Media.
Prerequisites
-
Other considerations
Intensive course at the beginning of June in Kuopio
Contact
Sirviö Timo, Kares Antti


4 X992060 Strategic Project Knowledge

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
After completing this course you are capable to develop organisation's project activities in a target-oriented way by taking into consideration the strategy and changes occurring in the operating environment. You can support projects' success in own work community and act as developer of project teams' know-how. You know agile project management's benefits. You can take into consideration challenges and opportunities in international project co-operation.
Content
Strategic view on projects Projects as tool for change management Project working skills Project management Internationalization and projects
Requirements
E-learning assignments
Grading Scale
0 - 5
Course material
Slide presentations, example project plans and other project information from various fields, articles and literature. Ebook: Nicholas J. and Steyn H., 2017. Project Management for Engineering, Business and Technology. 5th Edition. New York: Routledge. Indicative Reading: Ebook via a link from Moodle: Artto K., Martinsuo M., Kujala J., 2011. Project business. Helsinki: Aalto University.
Other considerations
This course has an equal content with the course Strateginen projektiosaaminen.
Contact
Jääskeläinen Ari


4 X992062 Strategic Thinking and Future Orientation

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student - is able to describe both the meaning of strategic thinking and continuous renewal in relation to the vision of organisation and in development of competitiveness - is able to choose new strategic approaches during organisational changes and renewal processes. - is able to recognize/anticipate the changes happening in the organisational environment. - has readiness to adapt methods of anticipation, and foresees the future trends of (working) organisation.
Content
- Strategic thinking and visioning - Analysis of industry and anticipation of the future as part of strategic thinking - Scenarios as working method - Future information as part of leadership and management, and in decision making
Requirements
Learning tasks, short presentation
Grading Scale
0 - 5
Course material
Relevant, topical literature and articles, Moodle environment.
Other considerations
This course has an equal content with the course Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus.
Contact
Haapakoski Markku


4 X992000 Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
1 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata strategisen ajattelun ja jatkuvan uudistumisen merkityksen organisaation vision ja kilpailukyvyn kehittymisessä. Opiskelija pystyy valitsemaan uusia strategisia lähestymistapoja organisaation johtamiseen ja uudistumiseen. Hän kykenee tunnistamaan organisaation toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa ennakoinnin työkaluja, joiden avulla hän kykenee tunnistamaan organisaation ja toimialan tulevaisuuden näkymiä.
Keskeiset sisällöt
- Strateginen ajattelu ja visio - Toimiala-analyysi ja tulevaisuuden ennakointi osana strategista ajattelua - Skenaariotyöskentely - Tulevaisuustiedon huomioiminen strategisessa johtamisessa ja päätöksenteossa
Suoritustavat
Oppimistehtävien tekeminen
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Moodle-oppimisalustalla ilmoitettu kirjallisuus ja oheismateriaalit.
Muuta huomioitavaa
Opintojakso vastaa sisällöllisesti Strategic Thinking and Future Orientation -opintojaksoa
Yhteyshenkilö
Haapakoski Markku


4 X992030 Strateginen projektiosaaminen

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tavoitteellisesti kehittää organisaation projektitoimintaa huomioiden organisaation strategian ja toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset. Hän osaa toiminnallaan tukea projektien onnistumista työyhteisössä ja toimia projektitiimien osaamisen kehittäjänä. Opiskelija tuntee ketterien menetelmien edut projektitoiminnassa. Opiskelija kykenee huomioimaan kansainväliseen yhteistyöhön liittyvät haasteet ja mahdollisuudet projektitoiminnassa.
Keskeiset sisällöt
Projektihallinnan ajantasaistaminen Strateginen näkökulma projekteihin Projektityötaitojen uudet vaatimukset Kansainvälisyys ja projektit
Suoritustavat
Verkkotehtävät
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojen alkaessa.
Muuta huomioitavaa
Opintojakso vastaa sisällöllisesti Strategic Project Knowledge –opintojaksoa.
Yhteyshenkilö
Jääskeläinen Ari


4 X992042 Vastuullinen organisaatio

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on tunnistaa organisaation yhteiskuntavastuun eri ulottuvuudet ja niiden merkitys menestyvässä organisaatiossa sekä oppia vastuullisen toiminnan ja viestinnän periaatteet ja kehittää yhteiskuntavastuullisen johtamisen taitoja. Opintojaksolla vastuullisuusosaaminen kehittyy erilaisten organisaatioiden kokemusten sekä kehitettyjen käytäntöjen ja toimintamallien tutustumisen kautta. Opinnot auttavat ymmärtämään vastuullisuuden merkityksen organisaation maineelle sekä kilpailukyvylle ja antavat valmiuksia vastuullisen toiminnan kehittämiseen. Opintojakson suoritettuaan opiskelija on perehtynyt vastuullisen organisaation toimintaan ja siihen liittyviin käsitteisin ja toimintamalleihin. Hän ymmärtää vastuullisen toiminnan merkityksen organisaatioiden menestykseen. Opiskelija kykenee arvioimaan vastuullisuuteen liittyvää osaamista ja sen tarpeita työelämässä ja osaa hyödyntää hankkimaansa osaamista kehittääkseen vastuullista toimintaa ja vastuullisuusviestintää erilaisissa organisaatioissa.
Keskeiset sisällöt
- Organisaation yhteiskuntavastuun ulottuvuudet - Kestävä kehitys ja muut vastuullisuuden käsitteet - Yhteiskuntavastuuviestintä - Yhteiskuntavastuullisen toiminnan johtaminen
Suoritustavat
Itsenäinen opiskelu: verkkoaineistoihin perehtyminen ja niiden soveltaminen oppimistehtäviin Oppimistehtävien suorittaminen annettujen ohjeiden mukaisesti
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ilmoitetaan Moodlessa verkko-opiskelualustalla
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Yhteyshenkilö
Lassila Hilkka


4 X992008 Working and Studying in International Environment

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
The student strengthens his/her communicative skills and professional expertise in an international learning environment. The student will gain experience to work and learn effectively as a team member in another cultural environment. The implementation of the course may vary according to destination and the role of the international co-operative partners.
Content
- Content varies according to topic of the course. - Internationalisation in another country, or with international group visiting Finland. - Concepts and definitions for acting and communicating in an international working life - Orientation in the working life of the chosen country (managing teams, projects, professional ethics)
Requirements
Active participation, reflective report, written and/or group assignments
Grading Scale
0 - 5
Contact
Klemola Liisa


4 X992028 yPolku1 - Liiketoimintamahdollisuuden tunnistaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Onko sinulla idea, jonka liiketoimintamahdollisuuksia haluaisit tutkia? Tämä opintojakso antaa valmiuksia siihen. Opintojakson suoritettuaan opiskelija - tietää liiketoimintaideoiden kehittämisen liiketoiminnalliset perusedellytykset ja osaa soveltaa niitä idean kaupallistamisessa - osaa kerätä ja analysoida asiakas- ja markkinatietoa - osaa tuottaa ja arvioida ideoita ja tutkia vaihtoehtoja niiden toteuttamisen - osaa esitellä tuote- ja palveluideansa lyhyesti ja ytimekkäästi
Keskeiset sisällöt
Työskentely kattaa kaupallistamisprosessin alkuvaiheet, jossa tunnistetaan asiakastarve ja kehitetään siihen ratkaisuidea: - asiakas- ja markkinatiedon kerääminen ja analysointi - asiakastarvetta vastaavan ratkaisuidean kehittäminen - alkuvaiheen markkinatutkimus ja projektisuunnittelu - idean esittely (pitchaus) - tulosten analysointi ja oppimisen reflektointi oppimispäiväkirjaan
Suoritustavat
Oppimispäiväkirja ja pitchausvideo.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Verkkomateriaali, esitellään Moodle-alustalla.
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja.
Muuta huomioitavaa
Liiketoiminnan kehittämistä voi jatkaa yrityksen perustamisvaiheeseen asti yPolulla. Ensimmäinen opintojakso on tämä yPolku1 (5 op), seuraavat ovat yPolku2 - Ideasta asiakastyöhön (5 op) ja yPolku3 - Liiketoiminnan käynnistäminen (5 op). yPolku-opintojaksot eivät edellytä yrityksen perustamista.
Yhteyshenkilö
Kauppinen Marja


4 SAVYONT Opinnäytetyö

Laajuus
30 op
Osaamistavoitteet
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyö on laaja, soveltava kehittämis- tai tutkimustehtävä, jossa opiskelija osoittaa kykynsä soveltaa tutkimustietoa, sekä tuottaa uusia ratkaisuja ja uudistaa työelämän käytäntöjä. Opinnäytetyössä korostuu opiskelijan, työelämän ja ammattikorkeakoulun välinen aktiivinen vuorovaikutus niin aiheen valinnan, tavoitteiden kuin toteutuksen osalta. Opiskelija osoittaa opinnäytetyössään kykenevänsä itsenäisesti tunnistamaan, arvioimaan ja ratkaisemaan työelämän kehittämishaasteita. Hän osaa hyödyntää tutkimustietoa ja menetelmäosaamista kriittisesti ja analyyttisesti, sekä tehdä perusteltuja valintoja opinnäytetyöprosessin eri vaiheissa. Opinnäytetyöllä opiskelija osoittaa myös kykynsä raportoida ja viestiä opinnäytetyöstään sujuvasti ja luotettavasti.
Keskeiset sisällöt
Opinnäytetyön aiheen valinta, tutkimus- ja kehittämisprosessi, opinnäytetyön raportointi.
Suoritustavat
Kirjallinen opinnäytetyö, kypsyysnäyte, seminaariesitykset, 30 opintopistettä vastaa n. 800 h opiskelijan työaikaa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Hirsjärvi, S. & Remes, P. & Sajavaara, P. 2007. Tutki ja kirjoita. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy.

Savonia-ammattikorkeakoulu. Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot: Opinnäytetyöopas.

Muu tutkinto-ohjelmakohtaisesti määritettävä materiaali.

Yhteyshenkilö
Turjamaa Riitta


5 SAVYONT50 Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa arvioida työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeita ja hankkia tieteellisesti luotettavaa tietoa kehittämisen taustaksi. Hän osaa valita tutkimus- ja kehittämiskohteen kannalta tarkoituksenmukaisimman lähestymistavan ja huomioida tutkimuseettiset kriteerit työn etenemisen eri vaiheissa. Opiskelija saa valmiuksia valita ja hyödyntää erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. Opiskelija osaa analyyttisesti ja luotettavasti raportoida tutkimus- ja kehittämistyön tulokset. Hän osaa tuottaa tutkimustekstiä, joka täyttää tyyliltään, kieleltään ja rakenteeltaan tieteellisen tekstin tekstilajipiirteet.
Keskeiset sisällöt
- Tutkimus- ja kehittämisprosessi - Työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeiden havainnointi ja arviointi - Tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä - Kehittämisen ja tutkimisen erilaisia lähestymistapoja - Tutkimus- ja kehittämisaineiston hankinta, analyysi ja tulkinta - Tutkimus- ja kehittämistyön akateeminen kirjoitusprosessi, suullinen viestintä ja tiedon popularisointi - Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimusetiikka
Suoritustavat
Oppimistehtävien hyväksytysti suorittaminen. Numeerisesti arvioitava verkkotentti.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Moodlessa ilmoitettu materiaali sekä opiskelijan itse etsimä lähdemateriaali.
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Muuta huomioitavaa
Verkkokurssi. Opintojaksoon kuulu myös vapaaehtoisia menetelmäwebinaareja
Yhteyshenkilö
Turjamaa Riitta


5 SAVYONT250 Opinnäytetyön toteutus

Laajuus
25 op
Vieraskielinen osuus
25 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - valita oman alan ja oman ammatillisen kehittymisen kannalta perustellun opinnäytetyöaiheen sekä perustella valintaansa eri näkökulmista - toteuttaa työelämäläheisen YAMK-tasoisen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - soveltaa tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa opinnäytetyöprosessissa ja oman asiantuntijuutensa kehittämisessä. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyön aiheeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. suunnitella ja toteuttaa opinnäytetyön aihekuvauksen ja täydentää sen työsuunnitelmaksi
Keskeiset sisällöt
- opinnäytetyön itsenäinen tekeminen - opinnäytetyön tekemisen eri vaiheisiin liittyvä ohjaus - opinnäytetyön tulokset/tuotos - työn esittely seminaarissa
Suoritustavat
Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä 5 op
Yhteyshenkilö
Turjamaa Riitta


Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.