Opiskelijoita kahvip�yd�ss�.





TYBR22SY Bioanalytiikan/radiografian kliininen asiantuntija (YAMK)

Opetussuunnitelman vastuuhenkilö: Riitta Turjamaa

Koulutuksen lähtökohdat

Bioanalytiikan / radiografian kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma johtaa sosiaali ja terveysalan ylempään ammattikorkeakoulututkintoon, tutkintonimike on bioanalyytikko (ylempi AMK) tai röntgenhoitaja (ylempi AMK). Bioanalytiikon (ylempi AMK ) kliininen asiantuntijakoulutuksessa syvennät kliinisen laboratoriotyön laatua, kliinisen laboratoriotyön erikoisalojen asiantuntijuutta sekä laboratoriotyön menetelmien kehittämistä. Röntgenhoitaja (ylempi AMK) klinisessä asiantuntijakoulutuksessa syvennät laatujohtamista, turvallisuuskulttuuria, kuvantamistutkimusten, hoitojen ja menettelytapojen kehittämistä sekä potilaan hoidon turvallisuutta. Lisäksi koulutukset kehittävät terveysalla tarvittavia johtamis-, tutkimus- ja kehittämistaitoja sekä innovaatiotaitoja.

Ylempi ammattikorkeakoulututkinto antaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan kuin yliopistoissa ja muissa tiedekorkeakouluissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Bioanalytiikan kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma on englanniksi Master's Degree Programme in Biomedical Laboratory Science ja radiografian kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma Master's Degree Programme in Radiography. Tutkintonimike on englanniksi Master of Health Care (amk-asetus 1129/2014). Hallituksen esityksen 7/2009 (34 §) mukaan tieteelliseen tai taiteelliseen jatkotutkintoon johtaviin opintoihin voidaan ottaa opiskelijaksi henkilö, joka on suorittanut soveltuvan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon.

Opinnoissa painottuvat syventävä alan asiantuntija- ja kehittämisosaaminen. Opiskelija saa hyvät valmiudet oman alan tutkitun tiedon hankkimiseen, tiedon käsittelyyn, sen soveltamiseen omassa työssään, työn kehittämiseen ja työn johtamiseen. Koulutus tarjoaa mahdollisuuden myös kansainväliseen yhteistyöhön.

Osaamistavoitteet

Bioanalytiikan / radiografian kliinisen asiantuntijan yamk-koulutuksessa vahvistetaan kliinisen laboratoriotyön ja/tai kliinisen radiografian asiantuntijaosaamista. Bioanalytiikon ja röntgenhoitajan kliinisen asiantuntijan kompetenssit sisältävät kolme osaamisaluetta, joita ovat oman alan laatuosaaminen, kliininen asiantuntijaosaaminen ja osaamisen kehittäminen kliinisessä työssä. Työ voi olla kolmitahoista ja toteutua asiakkaan kliinisen tutkimisen, laboratorio-, isotoppi-, kuvantamis- tai sädehoitoyksikön työn kehittämisen tasolla sekä organisaation ja hallinnollisen järjestelmän parissa.

Yhteisissä valinnaisissa opinnoissa opiskelija vahvistaa oman kehittämistarpeensa mukaan toiminnan kehittämis- ja johtamisosaamistaan, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamistaan tai asiantuntijaorganisaation johtamisosaamistaan. Opinnoissa vahvistetaan myös opiskelijoiden kansainvälisiä valmiuksia. Syventävistä ammattiopinnoista ammattiopinnoista toteutetaan osittain 20 op englanninkielellä.

Bioanalytiikan / radigrafian kliinisen asiantuntijan yamk-koulutus on eurooppalaista ja suomalaista tasoa 7 (kansallinen viitekehys).



Bioanalyytikon ja röntgenhoitajan kliinisen asiantuntijan osaamisprofiili muodostuu kompetensseista.



Tutkinnon ammatilliset kompetenssit

Opintojen rakenne

Sosiaali- ja terveysalan ylemmän amk-tutkinnon opinnot ovat 90 opintopistettä. Kokoaikaisesti opiskelevalle opiskelijalle opetussuunnitelman mukaan yksi opiskeluvuosi tuottaa 60 opintopistettä, mikä vastaa 1600 tuntia opiskelijan työtä. Savoniassa on tavoitteena 45 op/vuosi. Ylemmän amk -opintojen opiskeluaika vaihtelee erilaisten koulutus- ja työtaustojen sekä yksiköllisen opiskeluaikataulun vuoksi. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon 90 op:n laajuinen koulutus kestää 2 - 3 vuotta. Aikaisemmin hankittu osaaminen ja sen hyväksi lukeminen voi vaikuttaa opiskeluaikaa lyhentävästi.



Kaikissa tutkinto-ohjelmissa opinnäytetyöhön sisältyy 5 opintopisteen laajuinen pakollinen opintojakso Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä.

Asiantuntijuuden kehittyminen

Savonian opetussuunnitelmat muodostuvat opintojaksoista. Ne eivät ole irrallisia, vaan tukevat opiskelijan kokonaiskehitystä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Samalla toteutuu opetuksen ja työelämälähtöisen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan yhdistyminen

Bioanalytiikan / radiografian kliinisen asiantuntijan opetussuunnitelma on laadittu niin, että
- tutkinto tuottaa työelämässä vaadittavan osaamisen ja varmistaa opiskelijan asiantuntijuuden kehittymisen
Opiskelija
- laatii opiskelunsa tueksi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (HOPS), jossa aiemmin hankittu osaaminen tunnistetaan
- vastaa opintojensa etenemisestä
Savonian opettajat ja muu henkilöstö ohjaavat ja tukevat henkilökohtaisten tavoitteiden määrittelemisessä ja saavuttamisessa

Ensimmäisen opintovuoden teemana on kliinisenä asiantuntijana kehittyminen. Osaamistavoitteena on, että ensimmäisen opintovuoden jälkeen opiskelija osaa kehittää omaa asiantuntijuuttaan ja hänellä on kyky uudistaa organisaation käytänteitä.
Toisen opintovuoden teemana on asiantuntijuuden osoittaminen huomioiden kansalliset ja kansainväliset asiantuntijuusalan vaatimukset.
Opinnäytetyönsä suunnittelun opiskelijat aloittavat opintojen alkuvaiheessa. Opinnäytetyön tukena ova tutkimuksellisen kehittämisen opintojakso ja muut opiskelijan valitsemat työelämän kehittämisen menetelmien opintojaksot.

Koulutuksen toteutus

Savonian koulutusta ohjaa OIS-ajattelu. Siinä yhdistyvät laadukas oppiminen ja opetus sekä työelämälähtöinen tutkimus- ja kehittämistoiminta. OIS tulee sanoista Open Innovation Space. Opiskelija on aktiivinen toimija ja hän työskentelee erilaisissa tiloissa, ryhmissä, yhteisöissä ja oppimisympäristöissä. Eri alojen opiskelijat, opettajat, tutkimus- ja kehittämistehtävissä työskentelevät sekä työelämän edustajat ratkaisevat yhdessä käytännöstä nousevia kehittämistehtäviä, ja näin opiskelussa yhdistyvät teoria ja käytäntö. Keskeistä on tiedon rakentuminen yhteisöllisenä prosessina.

Oppiminen ei rajoitu yhteen paikkaan, vaan työkokemusta syvennetään osaamistavoitteiden mukaisella asiantuntijatiedolla ja käytäntölähtöisillä opetusmenetelmillä. Opiskelija on itseohjautuva, reflektoiva ja kriittinen sekä vastuullinen. Käytössä on sulautuvan opetuksen menetelmiä, jolloin sekä lähiopetus että verkko-opetus ja -oppiminen muodostavat kokonaisuuden. Lähiopiskelujaksot ilmoitetaan opiskelijalle.
Savonian painoalat ovat vesiturvallisuus, vastuullinen ruokatuotanto, soveltava hyvinvointiteknologia sekä uudistuva kone- ja energiateollisuus.

Bioanalyytikko/röntgenhoitaja kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelmaan liittyy soveltava hyvinvointiteknologia painoalaan. Painoalat uudistavat Savonian opetusta sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa (TKI-työ) ja vahvistavat profiilia sekä osaamispääomaa.
Savonian koulutusten työelämäläheisyys toteutuu opettajien monimuotoisen verkostoitumisen kautta. Verkostot varmistavat myös substanssiasiantuntijuuden jatkuvan kehittymisen. Henkilöstö luo oppimistilanteita ja tukee opiskelijan oppimista ja oppimisprosessia. Opintotoimisto, kirjasto- ja tietopalvelut, kansainvälisyyspalvelut ja muut tukipalvelut auttavat opiskelussa. Koulutuksessa noudatetaan esteettömyyden sekä kestävän kehityksen periaatteita.

Opiskelija valitsee opintoja henkilökohtaisten kehittämistavoitteidensa mukaan. Savonia tarjoaa kaikille ylempi AMK-koulutusohjelmille yhteisiä valinnaisia 5 opintopisteen laajuisia opintojaksoja, joiden avulla vastataan työelämän yleisten osaamisvalmiuksien vaatimukseen. Valinnaisista opinnoista opiskelija suorittaa yhden 5 op:n eglanninkielisen opintojakson. Arvioinnin avulla tarkistetaan, että opiskelija on saavuttanut osaamistavoitteensa. Arviointi perustuu laadittuihin kriteereihin.

Koulutus toteutetaan monimuoto-opetuksena. Koulutuksessa käytetään hyväksi erilaisia pedagogisia ratkaisuja ja tietoverkkoja, annetaan ohjausta sekä mahdollistetaan kansainvälinen vaihto.


Opintojaksotaulukko

Koodi Nimi 1 S 1 K 1 KS 2 S 2 K 3 S 3 K
 
Syventävät alakohtaiset opinnot
Syventävät alakohtaiset opinnot
Bioanalyytikoiden ja röntgenhoitajien yhteiset opinnot
4 TYBRASOS Asiantuntijuuden osoittaminen       5      
4 TYBROKSE Osaamisen kehittäminen kliinisessä työssä       5      
Bioanalyytikoiden opinnot
4 TYBCQICL Continuous Quality Improvement in The Clinical Laboratory 5            
4 TYBNMCL New Methods in The Clinical Laboratory   5          
4 MCPACLS Mentoring and Consultings in Pre-Analytics and Clinical Laboratory Services 5 cr   5          
4 EBLS Expertise in Biomedical Laboratory Science       5      
Röntgenhoitajien opinnot
4 TYRDPCPS Developing patient centered and patient safe clinical radiography 5            
4 TYRDRIT Developing Radiographic Imaging Treatments and Procedures in Clinical Radiography   10          
4 TYRDQMS Developing Quality Management and Safety Culture       5      
 
Monialaiset valinnaiset opinnot
Monialaiset valinnaiset opinnot
4 X992006 Asiantuntijuus ja johtaminen 5 (NonStop)
4 X992012 Digitalised Working Environment 5 (NonStop)
4 X992058 Expertise and Leadership 5 (NonStop)
4 X992010 Hyvinvointi työyhteisössä 5 (NonStop)
4 X992056 Innovation Knowledge 5 (NonStop)
4 X992014 Innovaatio-osaaminen 5 (NonStop)
4 X992032 Kehittävä työote 5 (NonStop)
4 X992034 Kohti hiilineutraalia Suomea 5 (NonStop)
4 X992036 Laadulliset tutkimusmenetelmät 5 (NonStop)
4 X992026 Lähijohtajan vuorovaikutteinen viestintä 5 (NonStop)
4 X992038 Monikulttuuristuva työympäristö 5 (NonStop)
4 X992040 Palvelumuotoiluajattelu 5 (NonStop)
4 X992064 Service Design in Practice     5        
4 X992060 Strategic Project Knowledge 5 (NonStop)
4 X992062 Strategic Thinking and Future Orientation 5 (NonStop)
4 X992000 Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus 5 (NonStop)
4 X992030 Strateginen projektiosaaminen 5 (NonStop)
4 X992042 Vastuullinen organisaatio 5 (NonStop)
4 X992008 Working and Studying in International Environment 5 (NonStop)
4 X992028 yPolku1 - Liiketoimintamahdollisuuden tunnistaminen 5 (NonStop)
 
Opinnäytetyö
Opinnäytetyö
4 SAVYONT Opinnäytetyö           30  
   5 SAVYONT50 Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä 5            
   5 SAVYONT250 Opinnäytetyön toteutus   25          

Opintojaksokuvaukset

4 TYBRASOS Asiantuntijuuden osoittaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija - Näyttää osaamisensa kliinisessä työssä ja kehittää sitä
Keskeiset sisällöt
- kliinisen työn asiantuntijuus.
Suoritustavat
Harjoitteluun osaalistuminen ja arvioitava kehittämistehtävä
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
- Opiskelija etsii itse materiaalia oman kehittymisensä tueksi
Yhteyshenkilö
Mähönen Anssi


4 TYBROKSE Osaamisen kehittäminen kliinisessä työssä

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija - Osaa kartoittaa asiantuntijuusalueensa osaamisen - Osaa kuvata osaamistarpeen ja laatia osaamisen kehittämissuunnitelman
Keskeiset sisällöt
- Osaamiskartoitus - Osaamisen kuvaus ja osaamistarve
Suoritustavat
- Osallistuminen opetukseen ja osaamisen kuvauksen laatiminen
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
- Ilmoitetaan myöhemmin
Yhteyshenkilö
Mähönen Anssi


4 TYBCQICL Continuous Quality Improvement in The Clinical Laboratory

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Learning outcomes: The student is able to evaluate and develop clinical laboratory work by using national and international quality guidelines, standards and evidence based knowledge.
Content
- National and international quality guidelines and standards of clinical laboratory work, and evidence based knowledge. - Quality management system requirements and quality management models - Requirements for the quality and competence of medical laboratories - Methods of quality control in clinical laboratory work - Audit and accreditation - Quality development of work and processes
Requirements
Lectures, assignments, seminars.
Grading Scale
0 - 5
Course material
Given by teachers and students own evidence based materials.
Prerequisites
Not any previous studies.
Contact
Mähönen Anssi


4 TYBNMCL New Methods in The Clinical Laboratory

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Learning outcomes: - the student anticipates the development of new laboratory methods in the chosen area of clinical laboratory expertise and applies acquired knowledge in multiprofessional teams. - the student is able to plan, execute and evaluate the implementation and development of clinical
Content
Content: - new clinical laboratory methods and their usability (patient outcome) - laboratory method verification and validation - automation
Requirements
Lectures, assignments, seminars.
Grading Scale
0 - 5
Course material
Given by teachers and students own evidence based materials.
Prerequisites
Not any previous studies.
Contact
Mähönen Anssi


4 MCPACLS Mentoring and Consultings in Pre-Analytics and Clinical Laboratory Services 5 cr

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Learnin outcomes: The student is able to utilize his/her mentoring- and consultation competence as a clinical expert in multi-professional healthcare teams and at customer interfaces. The student improves guidance and consultation activities by utilizing evidence-based practice in the selected area of clinical laboratory work.
Content
Cintent: Developing mentoring- and consultation competence in the selected area of clinical expertise and demonstrating one’s own clinical expertise in teams and at customer interfaces. Promoting mentoring- and consultation culture in the selected expertise area of clinical laboratory services. Current research and evidence-based practice in mentoring and consultation competence in the selected area of clinical expertise.
Requirements
Requirements: Lectures, assignments, seminars.
Grading Scale
0 - 5
Course material
Given by teachers and students own evidence based materials.
Prerequisites
Not any previous studies.
Contact
Mähönen Anssi


4 EBLS Expertise in Biomedical Laboratory Science

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Learning outcomes: The student acts as an expert in his/her chosen area of clinical laboratory expertise and participates in the multiprofessional competence development of the work community. The student anticipates future challenges in his/her chosen area of clinical laboratory expertise and applies the acquired knowledge in developing laboratory work in multiprofessional teams.
Content
Content: Current scientific knowledge and evidence based practice in the chosen area of clinical expertise. Analysis and application of knowledge in the chosen area of clinical expertise. Productizing and making visible one’s own clinical expertise.
Requirements
Lectures, assignments, seminars.
Grading Scale
0 - 5
Course material
Given by teachers and students own evidence based materials.
Prerequisites
Not any previous studies.
Contact
Mähönen Anssi


4 TYRDPCPS Developing patient centered and patient safe clinical radiography

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
After completing the course - The student is able to assess and develop patient centered and patient safety clinical radiography by literature review based on researches.
Content
- Patient centered and patient safe clinical radiography acording to ethical codes, law, guidelines and best practices. - Literature review as a method for get research based evidence and as a tool to develop patient centered and safety clinical radiography.
Requirements
-Tutorings, literature review, seminars.
Grading Scale
0 - 5
Course material
eLearning materiali in Moodle.
Prerequisites
No.
Contact
Laitinen Kaija


4 TYRDRIT Developing Radiographic Imaging Treatments and Procedures in Clinical Radiography

Credits
10 cr
Credits in Foreign Language
10 cr
Objectives
The student is able to develop optimization process of patient dose and image quality in clinical radiography.
Content
- Principles of justification and optimization of examinations/treatments by their indications, procedures and image quality - International, national and organization specific best practices - Evaluating and developing factors associated to image quality and patient dose - Developing expertise in dose optimization - Radiation physics and radiation biology
Requirements
- Prior to the first meeting discuss at your department what would be the target of the development task you are going to do - Virtual lectures, discussions and seminars
Grading Scale
0 - 5
Course material
eLearning material in Moodle.
Prerequisites
Developing patient cenered and patient safe clinical radiography 5 ects.
Contact
Laitinen Kaija


4 TYRDQMS Developing Quality Management and Safety Culture

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
The student is able to evaluate present in clinical radiography safety culture critically and develop and manage it considering the current health policy.
Content
- Ethical and cost-effective in clinical radiography. - Quality management models and theories in clinical radiography. - Concepts and principles of safety culture in clinical radiography - Most general evaluation methods in clinical radiography.
Requirements
e-Learning lectures, literature, assignment
Grading Scale
0 - 5
Course material
Kros, JF. 2012. Health Care Operations and Supply Chain Management Strategy, Operations, Planning, and Control. Jossey-Bass. (Chapter 1) Ross, TK. 2013. Health Care Quality Management: Tools and Applications. Jossey-Bass.
Contact
Partanen Tuula


4 X992006 Asiantuntijuus ja johtaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tavoitteellisesti kehittää omaa asiantuntijuuttaan hyödyntäen uutta tietoa ja kokemuksellista oppimista, sekä huomioiden toimintaympäristössä ja työssä tapahtuvat muutokset. Hän osaa toiminnallaan tukea asiantuntijuuden jakamista työyhteisössä. Hän osaa toimia työyhteisön osaamisen kehittäjänä. Opiskelija ymmärtää lähijohtajan erilaiset roolit työyhteisöissä. Hän oppii tunnistamaan omat johtamisvalmiutensa. Hän osaa monipuolisesti arvioida omaa johtamisosaamistaan ja määritellä osaamisensa kehittämistarpeita.
Keskeiset sisällöt
- Asiantuntijuuden kehittyminen ja jaettu asiantuntijuus - Osaamisen kehittäminen ja johtaminen - Johtaminen ja lähijohtajan osaaminen nykykäsitysten valossa - Lähijohtajan roolit työyhteisössä - Omien johtamisvalmiuksien tunnistaminen ja arviointi
Suoritustavat
Oppimistehtävät.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojen alkaessa.
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Yhteyshenkilö
Virolainen Ilkka


4 X992012 Digitalised Working Environment

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student is able to describe how digital working environment has developed (local to global), what is the meaning of digitalisation in a her/his working area/field and what are the future trends. Student recognises the benefits and obstacles of digital change. Student is able to choose digital tools which support her/his own working field. Student is able to recognize changes and describe internet accessible working environment, which facilitates collective action, communication and networking. Student knows principles of safe information sharing and has adequate information management skills. Student can coordinate distant work, group working and can participate in discussion forums.
Content
- Basics of international and national information society policies - Digitalised working environment permitting the completion of virtual participatory processes - Key factors related to the success of digitalised working processes - Main deficiencies of digitalised working environment - Future trends in digitalised working life in own professional field of the students
Requirements
Active participation via own virtual learning path, exercises and peer/student discussions. Tasks: 1. Citizen in a digitalised society 2. Networking: way of working 3. Utilisation of digitalised working platform/environment. Virtual environment designed for students and teaching staff provide access to a range of information tools to suit everyone.
Grading Scale
0 - 5
Course material
A Direct link to the course: http://webd.savonia.fi/home/kasirti/digitalised_working_environment/
Contact
Sirviö Timo, Klemola Liisa


4 X992058 Expertise and Leadership

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student is able to find and utilize new knowledge towards professional expertise development with the help of experiential learning methods. Student will gain knowledge to anticipate the changes in both working environment and in working processes. She/he knows how to support and share expertise in working life as well as is able to develop knowledge management practices. Student understands the different roles of a manager in different working communities. She/he is able to assess personal managerial readiness as well as evaluate own managerial competences and define development needs.
Content
- Development of professional expertise, and shared expertise - Development of know-how and leadership/management practices - Leadership and managerial know-how and skills - Roles of manager in changing working life - Identification and evaluation of personal managerial skills and practices
Requirements
Online learning activities and written exercises.
Grading Scale
0 - 5
Prerequisites
No prior courses required
Other considerations
This course has an equal content with the course Asiantuntijuus ja johtaminen
Contact
Virolainen Ilkka


4 X992010 Hyvinvointi työyhteisössä

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - määritellä työhyvinvoinnin käsitettä eri näkökulmista - arvioida yksilön, yhteisön ja johtamisen merkitystä työhyvinvoinnin rakentumisessa ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä työyhteisö- ja organisaatiotasolla - perehtyy eri organisaatioissa käytettyihin työhyvinvointisuunnitelmiin ja osaa analysoida organisaation ja verkostojen merkitystä työhyvinvointiin - perustella kansallisella ja kansainvälisellä tutkimusnäytöllä työhyvinvointiin liittyviä ilmiöitä sekä soveltaa työhyvinvointiin liittyvää lainsäädäntöä ja ohjeita käytännön työssä - visioida tulevaisuuden työhyvinvoinnin haasteita kansallisesti ja kansainvälisesti.
Keskeiset sisällöt
Työhyvinvointiin liittyvä lainsäädäntö ja ohjeet Työntekijän merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - itsensä johtaminen Työyhteisön merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - työyhteisön arvot, periaatteet, vuorovaikutus ja toimintatavat Lähijohtaminen ja hyvinvoinnin edistämisen keinot sekä menetelmät - työyhteisötaidot ryhmä- ja tiimityössä Organisaation ja verkostojen merkitys työhyvinvoinnin rakentumisessa - johtaminen, organisaation rakenne ja toiminnan ohjaaminen - verkostojen tuomat haasteet ja mahdollisuudet - osallistava johtaminen ja innovatiivisuus - oppimisen ja asiantuntijuuden kehittymisen mahdollisuudet Kansainvälisten ja kansallisten muutosten vaikutukset organisaatioiden työhyvinvointiin - työn ja työkulttuurin muutokset tulevaisuudessa
Suoritustavat
Oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen verkkokurssilla arviointikriteerien mukaisesti.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Tarkennetaan opintojakson toteutuksessa.
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Yhteyshenkilö
Heiskanen Sanna, Snicker Elisa


4 X992056 Innovation Knowledge

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student - is able to work in multi-disciplinary and innovative way at over the fields of professions in reforming the networked communities and their processes. - is able to create a flow of ideas which encourages and develops an atmosphere of the working community and understand the importance of sharing ideas in maintaining an innovative organizational culture. - uses knowledge and innovation tools fluently to help stimulate the development process and is able to lead to refinement of ideas into new products and services. - is able to take advantage of national and international innovation communities as development tools.
Content
Innovation process Innovation methods and tools Sources of information Pitch video
Requirements
Student teams will realise their own innovation project and produce within the project a personal enriched (live , multi-functional) innovation manual related to their own field at some electronic platform. Participation in orientation lectures, participation in the work in the network.
Grading Scale
0 - 5
Course material
Materials are in the Moodle. Other material agreed at the beginning of the course
Prerequisites
-
Other considerations
Should own pc/tablet with internet connection, mobile phone This course has an equal content with the course Innovaatio-osaaminen.
Contact
Laitinen Matti


4 X992014 Innovaatio-osaaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet ammattialat ylittävään monialaiseen innovatiiviseen ja verkottuneeseen työskentelyyn työyhteisöjä ja niiden prosesseja uudistettaessa. Opiskelija osaa luoda ideoiden syntymistä kannustavan ja kehittävän ilmapiirin työyhteisöön ja ymmärtää ideoiden jakamisen merkityksen innovatiivisen organisaatiokulttuurin ylläpitämisessä. Opiskelija osaa käyttää sujuvasti innovaatiotietoutta ja -työkaluja kehittämisprosessin apuvälineinä ja osaa johtaa ideoiden jalostumista uusiksi tuotteiksi ja palveluiksi.
Keskeiset sisällöt
- Innovaatio ja kehittäminen - Projektityöskentely - Innovaatiomenetelmät ja innovaatiotyökalut - Innovoinnin tiedon lähteet - Pitchausvideo
Suoritustavat
Opiskelijat toteuttavat oman innovaatioprojektin ja tuottavat projektissa omaan alaansa liittyvän henkilökohtaisen rikastetun (elävän, monimuotoisen, ym.) innovaatiokäsikirjan sähköiselle alustalle. Verkkotyöskentelyyn osallistuminen, oman innovaatioyhteisön muodostaminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Tarkentuu opintojen alussa.
Muuta huomioitavaa
Tämä opintojakso vastaa sisällöllisesti Innovation Knowledge –opintojaksoa.
Yhteyshenkilö
Laitinen Matti


4 X992032 Kehittävä työote

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
1 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa valita rajatun omaan työhön ja/tai toimintaympäristöön liittyvän kehittämiskohteen, suunnitella sen kehittämistoimet, hyödyntää kehittämisessä soveltuvaa kirjallisuutta, toteuttaa projektin ja raportoida siitä tutkimuksellisen kehittämisen keinoin. Opiskelija analysoi ja raportoi toimialan ja/tai kohdeorganisaation kehittämiseksi tehtyjä käytännön toimenpiteitä teoriaa hyödyntäen. Raportointi voi liittyä myös jo tehtyyn kehittämistyöhön tai ammatilliseen osaamisen kehittämiseen ja sen kriittiseen arviointiin ja oppimisen reflektointiin kirjallisuutta hyödyntäen. Opintojakson aikana opiskelija osoittaa valitun asiantuntijuusalueen itsenäistä hallintaa ja osaamista. Opintojakso voi linkittyä myös Savonian TKI-toiminnassa tehtyyn projektiin.
Keskeiset sisällöt
- Asiantuntijuusvalmiuksien kehittyminen - Opiskelijakohtaisesti määritelty omaa alaa/toimintakenttää tukeva erityisosaaminen - Tutkimuksellisen kehittämisen periaatteiden mukainen raportointi
Suoritustavat
Suunnitelman esittäminen ja kehittymisen raportointi tai muu oman tutkinto-ohjelman vastuuopettajan kanssa sovittu suoritustapa
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Edeltävät opinnot
- Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Muuta huomioitavaa
Suoritustavassa ja -alustassa on tutkinto-ohjelmakohtaisia eroja. Kysy tarvittaessa ohjeet oman tutkinto-ohjelmasi tutkintovastaavalta/ryhmäsi tuutoropettajalta.
Yhteyshenkilö


4 X992034 Kohti hiilineutraalia Suomea

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelijoilla on yleiskäsitys eri toimialojen organisaation ilmastokuormituksesta, hiilijalanjäljen ja -käden laskentaperiaatteista ja kompensaatiomenettelyistä. Hän osaa tulkita hiilijalanjälki ja -kädenjälkituloksia ja hyödyntää niitä valitulla toimialalla tai omassa organisaatiossaan. Hän tuntee hiilijalan ja -kädenlaskennan kansainväliset standardit ja osaa hyödyntää aiemmin tehtyjen hiilijalanjälkianalyysi tietoja. Hän perehtyy kansallisiin tiekarttoihin ja osaa asemoida oman toimialan vaikutusmahdollisuudet. Taustalla on YK:n, EU:n ja kansalliset ilmastopoliittiset tavoitteet, sopimukset ja velvoitteet. Opintojakson aikana opiskelija laatii oman organisaatiota koskevan toimialakohtaisen tiekartan kohti hiilineutraalisuutta. Hän oppii arvioimaan organisaation vaikutusmahdollisuudet ja arvottamaan eri osaprosessien ja toimintatapojen vaikutukset hiilineutraalisuuteen. Hän perehtyy oman alan hiilijalanlaskennan periaatteisiin. Hän oppii tarkastelemaan ja analysoimaan kriittisesti laskentatuloksia ja oppii tuottamaan hiilijalanjäljen laskentaan tarvittavia parametreja varsinaisen tiekartan tueksi. Harjoitustöiden aikana opiskelijat oppivat tiedonhakua ja analyyttistä tutkimuksen arviointia.
Keskeiset sisällöt
- Ilmastopoliittiset tavoitteet - Green House Gas -protocol, hiilijalanjälki ja -kädenjälki - laskentamenetelmät - hiilineutraalisuus tiekartta
Suoritustavat
Opintojakson suoritus arvioidaan tentin ja harjoitustöiden avulla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelumateriaali jaetaan opintojakson aikana Moodlen kautta. Materiaali perustuu kansainvälisiin standardeihin, sitoumuksiin ja sopimuksiin.
Edeltävät opinnot
-
Muuta huomioitavaa
Opintojakson ensimmäinen toteutus alkaa tammikuussa 2023.
Yhteyshenkilö
Tolvanen Merja, Pentinsaari Tanja, Mönkkönen Seppo


4 X992036 Laadulliset tutkimusmenetelmät

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelijan osaaminen laadullisen tutkimuksen eri osa-alueilla on syventynyt. Opiskelija ymmärtää syvällisesti laadullisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija tunnistaa erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuuden erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija osaa arvioida laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön. Opiskelijalla on valmius tehdä monipuolisesti laadullista tutkimusta.
Keskeiset sisällöt
Laadullisen tutkimuksen tarkoitus ja tutkimusprosessi, luotettavuus ja eettisyys Erilaisia laadullisen tutkimuksen muotoja ja lähestymistapoja: toimintatutkimus, tapaustutkimus, kehittämistyö ja tutkimus, palvelumuotoilu Erilaiset aineistonkeruumenetelmät Analyysimenetelminä sisällönanalyysit, diskurssianalyysi ja kuva-analyysi
Suoritustavat
Annettuihin aineistoihin perehtyminen ja oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen annettujen kriteerien pohjalta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Moodlessa esitetty materiaali
Edeltävät opinnot
Tutkimuksellinen kehittäminen 5 op tai Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä 5 op TAI vastaavat maisteritasoiset tutkimusmenetelmien opinnot 5 op.
Yhteyshenkilö
Rissanen Marja-Liisa


4 X992026 Lähijohtajan vuorovaikutteinen viestintä

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tarkastella vestinnän merkitystä ja johtamista kommunikatiivisena toimintana henkilöstön lähijohtamisessa. Hän osaa viestiä työyhteisön muuttuvissa tilanteissa. Opiskelijalla on valmiudet työyhteisöviestinnän ja henkilökohtaisen viestintäosaamisen kehittämiseen.
Keskeiset sisällöt
- Yhteisöviestinnän periaatteet ja työyhteisöviestinnän kehittäminen - Esihenkilötyön vuorovaikutus- ja viestintätilanteet - Vuorovaikutus-, neuvottelu- ja esiintymistaidot
Suoritustavat
Kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opettajan ilmoittama materiaali
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Yhteyshenkilö
Pekkarinen Ulla, Tossavainen Teija, Leskinen Hanna


4 X992038 Monikulttuuristuva työympäristö

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on valottaa yhteiskunnan ja työelämän monikulttuuristumista ja sen kehitystä erityisesti suomalaisen työelämän näkökulmasta, sekä tarjota tietoa maahanmuuttajien moninaisuuteen liittyvän toiseuden kohtaamisen pohjaksi työyhteisöissä. Opintojakso auttaa opiskelijaa ymmärtämään monikulttuurisuudesta johtuvia tapahtumia, viestintäeroja ja prosesseja työelämässä ja kehittää valmiuksia työskennellä ja johtaa monikulttuuristuvia ja monimuotoistuvia työympäristöjä. Opintojakson suoritettuaan opiskelija on perehtynyt maahanmuuttoon ja monikulttuurisuuteen liittyviin käsitteisiin laaja-alaisesti sekä niiden välisiin yhteyksiin. Hän ymmärtää monikulttuurisuudesta johtuvia viestintäeroja ja niiden haasteita työelämässä, sekä hahmottaa maahanmuuttajan kulttuuriin sopeutumiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija kykenee arvioimaan omaa moninaisuuteen liittyvää osaamista ja sen tarpeita työyhteisössä sekä osaa tarvittaessa hyödyntää toimenpiteitä, joita monikulttuuristen työympäristöjen johtaminen vaatii.
Keskeiset sisällöt
- Moninaisuuteen ja monikulttuurisuuteen liittyvät käsitteet ja yhteydet - Suomi maahanmuuton kohdemaana - Maahanmuuttajien kotouttaminen ja kotiutuminen - Kulttuuriin sopeutumisen käyrät ja transkulturaatioon vaikuttavat tekijät - Kulttuuriset erot työyhteisöjen kommunikoinnissa - Moninaisuusosaamisen kehittäminen - Monikulttuuristen työympäristöjen johtamisen erityiskysymykset
Suoritustavat
Itsenäinen opiskelu: verkkoaineistoihin perehtyminen ja niiden soveltaminen oppimistehtäviin Oppimistehtävien suorittaminen annettujen ohjeiden mukaisesti
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ilmoitetaan Moodlen oppimisalustalla
Yhteyshenkilö
Lassila Hilkka


4 X992040 Palvelumuotoiluajattelu

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun teoreettisen perustan, keskeiset käsitteet ja menetelmät. Opiskelija hallitsee palvelumuotoiluprosessin eri vaiheineen asiakasymmärryksen luomisesta, ideoiden generointiin ja edelleen konseptointiin, prototypointiin ja arviointiin. Opiskelija osaa hyödyntää suunnittelussa ja prosessissa kuhunkin vaiheeseen sisältyviä menetelmiä. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapoja omalle alalleen.
Keskeiset sisällöt
Palvelumuotoilun ja ihmiskeskeisen suunnittelun taustat, keskeiset käsitteet, prosessit ja menetelmät. Muotoilun osallistavat ja kokemukselliset menetelmät. Palvelun prototypoinnin menetelmät ja niiden käyttö. Muotoiltujen konseptien arviointi.
Suoritustavat
Verkko-opintojaksolle osallistuminen, verkkotehtävien tekeminen, teoria-aineiston omaksuminen, oppimistehtävien ja pienimuotoisen soveltavan palvelumuotoiluprojektin tekeminen, itsearviointi ja raportointi.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Stickdorn, M., Lawrence, A., Hormess, M. ja Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. Applying Service Design Thinking in the Real World. Sebastopol: O’Reillys Media. Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Muuta huomioitavaa
100% verkkokurssi (Moodle)
Yhteyshenkilö
Sirviö Timo, Laitinen Matti


4 X992064 Service Design in Practice

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
The student will obtain a general idea of the service design thinking and methods. Specific techniques, guidelines and examples are used to emphasize the practical aspects of service design in a ways that are both user centric and socially and culturally appropriate. Students will learn to understand important factors to consider when developing and applying service design processes.
Content
- Service design thinking methods and processes. - Understanding the service design challenge: the users, business environment and applicable technologies - Observing, profiling, creating empathy for the users, participating with the users and being visual during the whole process - Creating ideas, prototyping, evaluating and improving including the clients and the users in the process - Implementing, maintaining and developing the services - Operating with business realities.
Requirements
Active participation to workshop and a small project during summer.
Grading Scale
Passed - 0
Course material
Stickdorn, M., Lawrence, A., Hormess, M. & Schneider, J. 2018. This is Service Design Doing. Applying Service Design Thinking in the Real World. Sebastopol: O’Reillys Media.
Prerequisites
-
Other considerations
Intensive course at the beginning of June in Kuopio
Contact
Sirviö Timo, Kares Antti


4 X992060 Strategic Project Knowledge

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
After completing this course you are capable to develop organisation's project activities in a target-oriented way by taking into consideration the strategy and changes occurring in the operating environment. You can support projects' success in own work community and act as developer of project teams' know-how. You know agile project management's benefits. You can take into consideration challenges and opportunities in international project co-operation.
Content
Strategic view on projects Projects as tool for change management Project working skills Project management Internationalization and projects
Requirements
E-learning assignments
Grading Scale
0 - 5
Course material
Slide presentations, example project plans and other project information from various fields, articles and literature. Ebook: Nicholas J. and Steyn H., 2017. Project Management for Engineering, Business and Technology. 5th Edition. New York: Routledge. Indicative Reading: Ebook via a link from Moodle: Artto K., Martinsuo M., Kujala J., 2011. Project business. Helsinki: Aalto University.
Other considerations
This course has an equal content with the course Strateginen projektiosaaminen.
Contact
Jääskeläinen Ari


4 X992062 Strategic Thinking and Future Orientation

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student - is able to describe both the meaning of strategic thinking and continuous renewal in relation to the vision of organisation and in development of competitiveness - is able to choose new strategic approaches during organisational changes and renewal processes. - is able to recognize/anticipate the changes happening in the organisational environment. - has readiness to adapt methods of anticipation, and foresees the future trends of (working) organisation.
Content
- Strategic thinking and visioning - Analysis of industry and anticipation of the future as part of strategic thinking - Scenarios as working method - Future information as part of leadership and management, and in decision making
Requirements
Learning tasks, short presentation
Grading Scale
0 - 5
Course material
Relevant, topical literature and articles, Moodle environment.
Other considerations
This course has an equal content with the course Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus.
Contact
Haapakoski Markku


4 X992000 Strateginen ajattelu ja toimialan tulevaisuus

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
1 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata strategisen ajattelun ja jatkuvan uudistumisen merkityksen organisaation vision ja kilpailukyvyn kehittymisessä. Opiskelija pystyy valitsemaan uusia strategisia lähestymistapoja organisaation johtamiseen ja uudistumiseen. Hän kykenee tunnistamaan organisaation toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa ennakoinnin työkaluja, joiden avulla hän kykenee tunnistamaan organisaation ja toimialan tulevaisuuden näkymiä.
Keskeiset sisällöt
- Strateginen ajattelu ja visio - Toimiala-analyysi ja tulevaisuuden ennakointi osana strategista ajattelua - Skenaariotyöskentely - Tulevaisuustiedon huomioiminen strategisessa johtamisessa ja päätöksenteossa
Suoritustavat
Oppimistehtävien tekeminen
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Moodle-oppimisalustalla ilmoitettu kirjallisuus ja oheismateriaalit.
Muuta huomioitavaa
Opintojakso vastaa sisällöllisesti Strategic Thinking and Future Orientation -opintojaksoa
Yhteyshenkilö
Haapakoski Markku


4 X992030 Strateginen projektiosaaminen

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tavoitteellisesti kehittää organisaation projektitoimintaa huomioiden organisaation strategian ja toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset. Hän osaa toiminnallaan tukea projektien onnistumista työyhteisössä ja toimia projektitiimien osaamisen kehittäjänä. Opiskelija tuntee ketterien menetelmien edut projektitoiminnassa. Opiskelija kykenee huomioimaan kansainväliseen yhteistyöhön liittyvät haasteet ja mahdollisuudet projektitoiminnassa.
Keskeiset sisällöt
Projektihallinnan ajantasaistaminen Strateginen näkökulma projekteihin Projektityötaitojen uudet vaatimukset Kansainvälisyys ja projektit
Suoritustavat
Verkkotehtävät
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Aiheeseen liittyvät ajankohtaiset artikkelit ja kirjallisuus. Tarkennetaan opintojen alkaessa.
Muuta huomioitavaa
Opintojakso vastaa sisällöllisesti Strategic Project Knowledge –opintojaksoa.
Yhteyshenkilö
Jääskeläinen Ari


4 X992042 Vastuullinen organisaatio

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on tunnistaa organisaation yhteiskuntavastuun eri ulottuvuudet ja niiden merkitys menestyvässä organisaatiossa sekä oppia vastuullisen toiminnan ja viestinnän periaatteet ja kehittää yhteiskuntavastuullisen johtamisen taitoja. Opintojaksolla vastuullisuusosaaminen kehittyy erilaisten organisaatioiden kokemusten sekä kehitettyjen käytäntöjen ja toimintamallien tutustumisen kautta. Opinnot auttavat ymmärtämään vastuullisuuden merkityksen organisaation maineelle sekä kilpailukyvylle ja antavat valmiuksia vastuullisen toiminnan kehittämiseen. Opintojakson suoritettuaan opiskelija on perehtynyt vastuullisen organisaation toimintaan ja siihen liittyviin käsitteisin ja toimintamalleihin. Hän ymmärtää vastuullisen toiminnan merkityksen organisaatioiden menestykseen. Opiskelija kykenee arvioimaan vastuullisuuteen liittyvää osaamista ja sen tarpeita työelämässä ja osaa hyödyntää hankkimaansa osaamista kehittääkseen vastuullista toimintaa ja vastuullisuusviestintää erilaisissa organisaatioissa.
Keskeiset sisällöt
- Organisaation yhteiskuntavastuun ulottuvuudet - Kestävä kehitys ja muut vastuullisuuden käsitteet - Yhteiskuntavastuuviestintä - Yhteiskuntavastuullisen toiminnan johtaminen
Suoritustavat
Itsenäinen opiskelu: verkkoaineistoihin perehtyminen ja niiden soveltaminen oppimistehtäviin Oppimistehtävien suorittaminen annettujen ohjeiden mukaisesti
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Ilmoitetaan Moodlessa verkko-opiskelualustalla
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Yhteyshenkilö
Lassila Hilkka


4 X992008 Working and Studying in International Environment

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
The student strengthens his/her communicative skills and professional expertise in an international learning environment. The student will gain experience to work and learn effectively as a team member in another cultural environment. The implementation of the course may vary according to destination and the role of the international co-operative partners.
Content
- Content varies according to topic of the course. - Internationalisation in another country, or with international group visiting Finland. - Concepts and definitions for acting and communicating in an international working life - Orientation in the working life of the chosen country (managing teams, projects, professional ethics)
Requirements
Active participation, reflective report, written and/or group assignments
Grading Scale
0 - 5
Contact
Klemola Liisa


4 X992028 yPolku1 - Liiketoimintamahdollisuuden tunnistaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Onko sinulla idea, jonka liiketoimintamahdollisuuksia haluaisit tutkia? Tämä opintojakso antaa valmiuksia siihen. Opintojakson suoritettuaan opiskelija - tietää liiketoimintaideoiden kehittämisen liiketoiminnalliset perusedellytykset ja osaa soveltaa niitä idean kaupallistamisessa - osaa kerätä ja analysoida asiakas- ja markkinatietoa - osaa tuottaa ja arvioida ideoita ja tutkia vaihtoehtoja niiden toteuttamisen - osaa esitellä tuote- ja palveluideansa lyhyesti ja ytimekkäästi
Keskeiset sisällöt
Työskentely kattaa kaupallistamisprosessin alkuvaiheet, jossa tunnistetaan asiakastarve ja kehitetään siihen ratkaisuidea: - asiakas- ja markkinatiedon kerääminen ja analysointi - asiakastarvetta vastaavan ratkaisuidean kehittäminen - alkuvaiheen markkinatutkimus ja projektisuunnittelu - idean esittely (pitchaus) - tulosten analysointi ja oppimisen reflektointi oppimispäiväkirjaan
Suoritustavat
Oppimispäiväkirja ja pitchausvideo.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Verkkomateriaali, esitellään Moodle-alustalla.
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja.
Muuta huomioitavaa
Liiketoiminnan kehittämistä voi jatkaa yrityksen perustamisvaiheeseen asti yPolulla. Ensimmäinen opintojakso on tämä yPolku1 (5 op), seuraavat ovat yPolku2 - Ideasta asiakastyöhön (5 op) ja yPolku3 - Liiketoiminnan käynnistäminen (5 op). yPolku-opintojaksot eivät edellytä yrityksen perustamista.
Yhteyshenkilö
Kauppinen Marja


4 SAVYONT Opinnäytetyö

Laajuus
30 op
Osaamistavoitteet
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyö on laaja, soveltava kehittämis- tai tutkimustehtävä, jossa opiskelija osoittaa kykynsä soveltaa tutkimustietoa, sekä tuottaa uusia ratkaisuja ja uudistaa työelämän käytäntöjä. Opinnäytetyössä korostuu opiskelijan, työelämän ja ammattikorkeakoulun välinen aktiivinen vuorovaikutus niin aiheen valinnan, tavoitteiden kuin toteutuksen osalta. Opiskelija osoittaa opinnäytetyössään kykenevänsä itsenäisesti tunnistamaan, arvioimaan ja ratkaisemaan työelämän kehittämishaasteita. Hän osaa hyödyntää tutkimustietoa ja menetelmäosaamista kriittisesti ja analyyttisesti, sekä tehdä perusteltuja valintoja opinnäytetyöprosessin eri vaiheissa. Opinnäytetyöllä opiskelija osoittaa myös kykynsä raportoida ja viestiä opinnäytetyöstään sujuvasti ja luotettavasti.
Keskeiset sisällöt
Opinnäytetyön aiheen valinta, tutkimus- ja kehittämisprosessi, opinnäytetyön raportointi.
Suoritustavat
Kirjallinen opinnäytetyö, kypsyysnäyte, seminaariesitykset, 30 opintopistettä vastaa n. 800 h opiskelijan työaikaa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Hirsjärvi, S. & Remes, P. & Sajavaara, P. 2007. Tutki ja kirjoita. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy.

Savonia-ammattikorkeakoulu. Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot: Opinnäytetyöopas.

Muu tutkinto-ohjelmakohtaisesti määritettävä materiaali.

Yhteyshenkilö
Turjamaa Riitta


5 SAVYONT50 Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä

Laajuus
5 op
Vieraskielinen osuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa arvioida työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeita ja hankkia tieteellisesti luotettavaa tietoa kehittämisen taustaksi. Hän osaa valita tutkimus- ja kehittämiskohteen kannalta tarkoituksenmukaisimman lähestymistavan ja huomioida tutkimuseettiset kriteerit työn etenemisen eri vaiheissa. Opiskelija saa valmiuksia valita ja hyödyntää erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. Opiskelija osaa analyyttisesti ja luotettavasti raportoida tutkimus- ja kehittämistyön tulokset. Hän osaa tuottaa tutkimustekstiä, joka täyttää tyyliltään, kieleltään ja rakenteeltaan tieteellisen tekstin tekstilajipiirteet.
Keskeiset sisällöt
- Tutkimus- ja kehittämisprosessi - Työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeiden havainnointi ja arviointi - Tiedonhankinta tutkimus- ja kehittämistyössä - Kehittämisen ja tutkimisen erilaisia lähestymistapoja - Tutkimus- ja kehittämisaineiston hankinta, analyysi ja tulkinta - Tutkimus- ja kehittämistyön akateeminen kirjoitusprosessi, suullinen viestintä ja tiedon popularisointi - Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimusetiikka
Suoritustavat
Oppimistehtävien hyväksytysti suorittaminen. Numeerisesti arvioitava verkkotentti.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Moodlessa ilmoitettu materiaali sekä opiskelijan itse etsimä lähdemateriaali.
Edeltävät opinnot
Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Muuta huomioitavaa
Verkkokurssi. Opintojaksoon kuulu myös vapaaehtoisia menetelmäwebinaareja
Yhteyshenkilö
Turjamaa Riitta


5 SAVYONT250 Opinnäytetyön toteutus

Laajuus
25 op
Vieraskielinen osuus
25 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - valita oman alan ja oman ammatillisen kehittymisen kannalta perustellun opinnäytetyöaiheen sekä perustella valintaansa eri näkökulmista - toteuttaa työelämäläheisen YAMK-tasoisen tutkimus- ja kehittämistyön, joka perustuu käyttäjän/tilaajan tarpeisiin. - soveltaa tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa opinnäytetyöprosessissa ja oman asiantuntijuutensa kehittämisessä. - käyttää tarkoituksenmukaisesti omalle ammattialalle ja opinnäytetyön aiheeseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämistyön tai taiteellisia menetelmiä. - laatia opinnäytetyöstään selkeästi rajatun, loogisen ja ammattialalle soveltuvan raportin. - arvioida opinnäytetyönsä keskeisiä sisältöjä, tuloksia tai tuotoksia ja perustella niiden merkitystä oman alan, tilaajan/käyttäjän tarpeen sekä oman asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmasta. suunnitella ja toteuttaa opinnäytetyön aihekuvauksen ja täydentää sen työsuunnitelmaksi
Keskeiset sisällöt
- opinnäytetyön itsenäinen tekeminen - opinnäytetyön tekemisen eri vaiheisiin liittyvä ohjaus - opinnäytetyön tulokset/tuotos - työn esittely seminaarissa
Suoritustavat
Itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Opiskelija hankkii itse opinnäytetyössä tarvittavan materiaalin. Savonian opinnäytetyön raportointiohje.
Edeltävät opinnot
Menetelmäopinnot ja tutkimusviestintä 5 op
Yhteyshenkilö
Turjamaa Riitta


Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.