Opiskelijoita kahvip�yd�ss�.





SAVMONI Savonian monialainen opintotarjonta

Koulutuksen lähtökohdat

Savonian amk-tutkintoon johtavassa koulutuksessa opiskelevilla on mahdollisuus sisällyttää henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaansa (HOPS) tutkinto-ohjelmiemme ja Tki-painoalojemme toteuttamia monialaisia opintokokonaisuuksia. Monialaiset opintokokonaisuudet ovat ammattiopintoja, joissa yhdistyy eri koulutusalojen osaaminen Tki-toiminnan tuottamaan uusimpaan tutkimustietoon. Monialainen opintotarjotin on avoinna kaikille Savonian opiskelijoille.

Osaamistavoitteet

Savonian monialaiset opintokokonaisuudet ovat ammattiopintoja ja ne voidaan liittää osana opiskelijan HOPSia kaikkiin Savonian tutkinto-ohjelmiin. Opintokokonaisuuksien ja opintojaksojen osaamistavoitteet on kuvattu opintojaksotaulukossa.

Opintojen rakenne

Monialaiset opintokokonaisuudet koostuvat vähintään 5 opintopisteen laajuisista opintojaksoista. Opiskelija voi sisällyttää HOPSiinsa yhden tai useamman opintokokonaisuuteen liittyvän opintojakson.

Asiantuntijuuden kehittyminen

Savonian monialaiset opintokokonaisuudet tarjoavat opiskelijalle mahdollisuuksia sekä osaamisen syventämiseen että laajentamiseen. Monialaisissa ryhmissä opiskeltaessa tutustutaan samalla toisten koulutusalojen opiskelijoihin. Opiskelukieli voi olla myös englanti ja ryhmä monikulttuurinen.

Koulutuksen toteutus

Savonian monialainen opintotarjonta toteutetaan lukuvuosittain vahvistettavan toteutussuunnitelman mukaisesti. Opintojaksot valitaan ja niille ilmoittaudutaan osana oman tutkinto-ohjelman HOPS-valintoja.


Opintojaksotaulukko

Koodi Nimi 1 S 1 K 2 S 2 K 3 S 3 K 4 S 4 K
 
Monialaiset opinnot
Food safety - Vastuullisuus elintarvikeketjussa
Food safety - Vastuullisuus elintarvikeketjussa 15 op, opintokokonaisuuden kuvaus
4 LAF01 Vastuullinen elintarviketuotanto         5      
4 LAF02 Elintarvikeketjun turvalliset tuotantoprosessit         5      
4 LAF03 Food Chain Challenges         5      
Community co-creation modelling
Community co-creation modelling 15 ECTS, opintokokonaisuuden kuvaus
4 STCOMO1 Community analysis         5      
4 STCOMO2 Community development         10      
Integroitu tuotekehitys
3 SAITK1 Integroitu tuotekehitys 5-15 op, opintokokonaisuuden kuvaus
4 XIE601 Integroitu tuotekehitys 1         5      
4 XIE602 Integroitu tuotekehitys 2         5      
4 XIE603 Integroitu tuotekehitys 3         5      
Venäjäopinnot - Discover Russia
3 SAVEN1 Discover Russia 15 op, opintokokonaisuuden kuvaus
4 XAM1000 Introduction to Russia         5      
4 XAM1002 Russian Business Culture and Communication         5      
4 XAM1003 Russia as a Market Area         5      
Energia, ympäristö ja kestävä kehitys
3 SAEYK1 Energia, ympäristö ja kestävä kehitys 15 op, opintokokonaisuuden kuvaus
4 XEY100 Energia yhteiskunnassa         5      
4 XEY102 Ympäristötietous         5      
4 XEY104 Kestävän kehityksen projekti         5      
Health and Wellness Tourism
4 MYC3132 Health and Wellness Tourism: Setting the Scene     5          
4 MYC3134 Health and Wellness Tourism: Wellness Concepting       5        
4 MYC3136 Health and Wellness Tourism: Ahead to the Market         5      
yPolku
yPolku-opinnot 20 op, opintokokonaisuuden kuvaus
4 LLA9208 Ideasta liiketoimintakonseptiksi         5      
4 LLA9209 Arvolupauksen luominen         5      
4 LLA9210 Asiakastestaus         5      
4 LLA9211 Innovaation testaaminen         5      
yTiimi
yTiimi-opinnot 30 op, opintokokonaisuuden kuvaus
4 LLA9215 Sisäinen yrittäjyys ja tavoitteellinen kehittäminen         10      
4 LLA9216 Asiakkuuksien ja myynnin kehittäminen         10      
4 LLA9217 Innovatiivinen liiketoiminta         10      
Urheiluakatemiaopinnot
4 SAVURH01 Urheiluakatemiaopinnot 1         5      
4 SAVURH02 Urheiluakatemiaopinnot 2         5      
4 SAVURH03 Urheiluakatemiaopinnot 3         5      
Suomen kielen opinnot edistyneille
Suomen kielen opinnot edistyneille 15 op, opintokokonaisuuden kuvaus
4 SASKE100 Kirjallinen suomen kieli, B2-taso
4 SASKE200 Suullinen suomen kieli, B2-taso
4 SASKE300 Suomen kielen valmennus (YKI5/C1-taso)
Kulttuurialan produktiot
4 KULTPROJ Kulttuurialan produktiot         0      

Opintojaksokuvaukset

4 LAF01 Vastuullinen elintarviketuotanto

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa nimetä elintarvikeketjun vastuullisuuden muodot, velvoitteet ja tavoitteet. Hän tunnistaa tuotanto- ja tuotehygieeniset sekä ympäristöä säästävät toimintatavat ja laatuketju-toimintamallin. Hän osaa tunnistaa ja minimoida riskejä. Hän osaa vastuullisen viestinnän periaatteet ja osaa myös soveltaa niitä.
Keskeiset sisällöt
Elintarvikeketjun vastuullisuus. Ympäristövastuu ammattityössä. Kestävät hankinnat. Tuotanto- ja tuotehygienian perusteet. Elintarviketuotannon turvallisuusjärjestelmät. Ketjuinformaatio ja jäljitettävyys. Vastuullinen viestintä ja ympäristömaineen rakentaminen yrityksessä. Tuotevalvonta.
Suoritustavat
Ryhmätyöt, harjoitustyöt ja seminaariesitykset.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Luennoilla osoitettu materiaali ja opintojakson Moodle -ympäristössä jaettava materiaali
Edeltävät opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Yhteyshenkilö
Kämäräinen Hilkka, Vartiainen Mari


4 LAF02 Elintarvikeketjun turvalliset tuotantoprosessit

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija nimeää elintarviketuotannon toimintajärjestelmien periaatteet ja osaa määritellä niihin liittyvän riskien hallinnan. Hän tunnistaa elintarvikeketjun jakelukanavien ja logistiikan periaatteet. Hän osaa määritellä elintarviketuotannon turvallisuusjärjestelmät mm. ketjuinformaatio. Hän osaa selittää tuotekehityksen ja pakkaussuunnittelun periaatteet ja työvaiheet. Hän osaa toteuttaa kuluttajatutkimuksen ja suunnitella tuotemarkkinointia.
Keskeiset sisällöt
Tuotantotoiminta elintarvikeketjussa. Riskinarviointi HACCP -menetelmällä ja riskien hallinta. Laadunhallinta-järjestelmät. Elintarvikeketjun logistiikka. Tuotesuunnittelu ja pakkaussuunnittelu. Turvallisuuslähtöinen tuotekehitys. Kuluttajatutkimus ja markkinoinnin suunnittelu.
Suoritustavat
Ryhmätyöt, harjoitustyöt ja tentit.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Luennoilla osoitettu materiaali ja opintojakson Moodle -ympäristössä jaettava materiaali
Edeltävät opinnot
Hyväksytty hygieniaosaamistesti (hygieniaosaamistodistus)
Yhteyshenkilö
Viitala Hannu, Vartiainen Mari


4 LAF03 Food Chain Challenges

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa ongelmalähtöisen kehittämistyön tai -projektin yhdessä monialaisen ja -kansallisen ryhmän kanssa. The course focuses on food chain development in multidisciplinary environment - Student is able to plan and realize problem based development task or project in multidisciplinary and international group. - Student is familiar with quality management in the whole food chain and knows basics on labeling and traceability in the food chain.
Content
Vuosittain vaihtuva ajankohtainen teema, toteutus englannin kielellä, kansainväliset ja kansalliset teemat, kansainvälinen ja monialainen opintojakso. Elintarvikeketjun toimeksiantona toteutettavat selvitykset ja tutkimukset. Case -projektit ja tuoteprojektit. Quality management in the food chain Labeling of food products Traceability in the food chain Food chain development case
Requirements
Työelämälähtöisen kehittämistehtävän tai -projektin suunnittelu ja toteutta-minen tiimityönä, tulosten esittely ja vertaisarviointi. Lecturing Individual tasks Food chain development case individually and in student teams
Grading Scale
0 - 5
Course material
Moodle -ympäristössä jaettava materiaali Addressed in the beginning of the course
Prerequisites
Hygieniaosaamistodistus tai vastaavat tiedot
Contact
Partanen Kati, Vartiainen Mari


4 STCOMO1 Community analysis

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student:

- should be able to get grip on and define user needs and desires in a defined community

- should be able for creative idea generation in reference framework of users

- should be able to use community analysis in finding resources of the community (challenges, strengths)

- should be able to rise to the aroused challenges of the community

Content
The initial stage of the community analysis

- a community will be chosen: methods for the development of the community, data gathering methods (documents, statistics, interviews, community walk, planning): mapping existing services/situation: accessibility: third sector

- analysis (people, environment, problems/challenges, strengths)

- plan for development: different kinds of communities: (the main challenges at the society: ageing and loneliness of the older people: social exclusion of the youth, families with children: substance abuse: environment: technology: expert by experience)

Requirements
Completing the learning activities. Self-assessment, peer-assessment, the project work will be evaluated.
Grading Scale
0 - 5
Course material
Will be provided at the beginning of the course
Prerequisites
The course is recommended to conduct during 2nd to 4th study year
Contact
Sirviö Kaarina


4 STCOMO2 Community development

Credits
10 cr
Credits in Foreign Language
10 cr
Objectives
Student:

- should be able to get grip on and define user needs and desires in a defined community

- should be able for creative idea generation in reference framework of users

- should be able to use community analysis in finding resources of the community (challenges, strengths)

- should be able to rise to the aroused challenges of the community

Content
The implementation and evaluation of the community analysis

-participative methods (e.g. empowering photography: think aloud: story telling: cultural probes, etc.)

-the results will be saved in a depository: future focus of the development will be structured on the previous results

Requirements
Completing the learning activities. Self-assessment, peer-assessment, the project work will be evaluated.



Grading Scale
0 - 5
Course material
Will be provided at the beginning of the course
Prerequisites
The course is recommended to conduct during 2nd to 4th study year

Contact
Sirviö Kaarina


3 SAITK1 Integroitu tuotekehitys 5-15 op, opintokokonaisuuden kuvaus

Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys monialaisesta tuotekehitysprojektista, sen suunnittelemisesta, toteutuksesta ja raportoinnista. Hän osaa hahmottaa oman alansa mukaisen roolin ja kykenee kommunikoimaan tehokkaasti muiden alojen edustajien kanssa. Hän osaa tunnistaa asiakasryhmät ja heidän tarpeensa sekä ymmärtää luovan työn ja konseptisuunnittelun menetelmät sekä roolinsa prosessissa. Opiskelija osaa laatia liiketoimintamallin suunnitellun tuotteen tai palvelun kaupallistamiseksi ja suunnitella sen lanseerauksen markkinoille. Lisäksi opiskelija osaa laatia tuotekehitysprojektin keskeiset dokumentit, kuten tarvekartoituksen, vaatimusmäärittelyn, luonnokset, luonnosten evaluoinnin sekä soveltuvin osin tuotedokumentaation.
Keskeiset sisällöt
- Tuotekehitysprojekti ja prosessi - Liiketoimintamallin muotoilu - Monialainen projektityöskentely
Suoritustavat
Integroitu tuotekehitys 15 op koostuu kolmesta opintojaksosta: XIE601 Integroitu tuotekehitys 1, 5 op XIE602 Integroitu tuotekehitys 2, 5 op XIE603 Integroitu tuotekehitys 3, 5 op Opinnot voi suorittaa joustavasti 5 - 15 opintopisteen laajuisina. Käytännössä tämä toteutetaan siten, että 5 opintopistettä opiskelija saa osallistumalla projektin toteutukseen. 10 opintopistettä muodostuu siten, että opiskelija tekee projektiin ja teoriaan liittyviä henkilökohtaisia tehtäviä. 15 opintopistettä hän voi saada pohtimalla ja reflektoimalla prosessia teorian ja käytännön toteutuksen näkökulmasta. Opiskelija osaa myös rakentaa tai ohjeistaa prototyypin rakentamisen. (5 op). Edelleen opiskelija tunnistaa alan keskeiset kirjallisuuslähteet ja osaa kytkeä niissä esitetyt teoreettiset näkökohdat käytännön toteutukseen.(10 op). Opiskelija kykenee arvioimaan kriittisesti tuotekehitysprosessia ja havaitsemaan siinä esiintyvät kehittämistä vaativat kohdat sekä suunnittelemaan tarvittavat kehitystoimenpiteet.(15 op)
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Ulrich-Eppinger: Product Design and Development. Hietikko, E.: Tuotekehitystoiminta. Opettajan erikseen nimeämä liiketoimintamallimateriaali.
Yhteyshenkilö
Tolppi Veli-Matti


4 XIE601 Integroitu tuotekehitys 1

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys tuotekehitysprojektista, sen suunnittelemisesta, toteutuksesta ja raportoinnista. Hän osaa hahmottaa oman alansa mukaisen roolin ja kykenee kommunikoimaan tehokkaasti muiden alojen edustajien kanssa. Hän osaa tunnistaa asiakasryhmät ja heidän tarpeensa sekä ymmärtää luovan työn ja konseptisuunnittelun menetelmät sekä roolin prosessissa. Lisäksi opiskelija osaa laatia tuotekehitysprojektin keskeiset dokumentit, kuten tarvekartoituksen, vaatimusmäärittelyn, luonnokset, luonnosten evaluoinnin sekä soveltuvin osin tuotedokumentaation. Opiskelija osaa myös rakentaa tai ohjeistaa prototyypin rakentamisen. (5 op). Edelleen opiskelija tunnistaa alan keskeiset kirjallisuuslähteet ja osaa kytkeä niissä esitetyt teoreettiset näkökohdat käytännön toteutukseen.(10 op). Opiskelija kykenee arvioimaan kriittisesti tuotekehitysprosessia ja havaitsemaan siinä esiintyvät kehittämistä vaativat kohdat sekä suunnittelemaan tarvittavat kehitystoimenpiteet.(15 op)
Keskeiset sisällöt
Opiskelija suunnittelee ohjatusti oman työskentelynsä monialaisessa projektissa, osallistuu osaltaan projektin valmisteluun ja toteutukseen sekä raportointiin ja esittelyyn. Projektin aikana monialainen työryhmä toteuttaa tuotekehitysprojektin, johon opiskelija osallistuu oman alansa edustajana ja itselleen määritellyn tavoitteen mukaisesti. Lisäksi opiskelija voi tehdä henkilökohtaisia tehtäviä liittyen alan kirjallisuuteen sekä reflektoida omaa ja ryhmänsä suoritusta teorian ja käytännön suorituksen perusteella.
Suoritustavat
Projekti etenee oheisen kaavion mukaisesti. Projektiryhmään valitaan 5 - 7 opiskelijaa eri aloilta. Ryhmä työstää projektin yhden tai useamman yrityksen tarjoamasta aiheesta. Kohde voi olla tuote, palvelu tai niiden yhdistelmä. Ryhmä toteuttaa projektin pääosin omatoimisesti. Jokaisella ryhmällä on nimetty ohjausryhmä, joka kokoontuu ryhmän kanssa palavereihin projektisuunnitelman mukaisesti. Kukin ryhmä esittelee projektisuunnitelmansa, väliraportin sekä loppuraportin muille ryhmille erillisissä katselmointitilaisuuksissa. Lisäksi opintojakson lopuksi järjestetään yleisölle avoin esittelytilaisuus, jossa ryhmien tuotokset ovat esillä. Ryhmä voi pyytää halutessaan ohjausta eri alojen opettajilta. Ryhmät hyödyntävät projektin hallinnassa erikseen nimettävää tietojärjestelmää.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Käytetään projektissa tarvittavaa ammatillista kirjallisuutta jota tarkistetaan projektin aikana. Ulrich-Eppinger: Product Design and Development. Hietikko, E.: Tuotekehitystoiminta. Opettajan erikseen nimeämä liiketoimintamallimateriaali.
Yhteyshenkilö
Tolppi Veli-Matti


4 XIE602 Integroitu tuotekehitys 2

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys tuotekehitysprojektista, sen suunnittelemisesta, toteutuksesta ja raportoinnista. Hän osaa hahmottaa oman alansa mukaisen roolin ja kykenee kommunikoimaan tehokkaasti muiden alojen edustajien kanssa. Hän osaa tunnistaa asiakasryhmät ja heidän tarpeensa sekä ymmärtää luovan työn ja konseptisuunnittelun menetelmät sekä roolin prosessissa. Lisäksi opiskelija osaa laatia tuotekehitysprojektin keskeiset dokumentit, kuten tarvekartoituksen, vaatimusmäärittelyn, luonnokset, luonnosten evaluoinnin sekä soveltuvin osin tuotedokumentaation. Opiskelija osaa myös rakentaa tai ohjeistaa prototyypin rakentamisen. (5 op). Edelleen opiskelija tunnistaa alan keskeiset kirjallisuuslähteet ja osaa kytkeä niissä esitetyt teoreettiset näkökohdat käytännön toteutukseen.(10 op). Opiskelija kykenee arvioimaan kriittisesti tuotekehitysprosessia ja havaitsemaan siinä esiintyvät kehittämistä vaativat kohdat sekä suunnittelemaan tarvittavat kehitystoimenpiteet.(15 op)
Keskeiset sisällöt
Opiskelija suunnittelee ohjatusti oman työskentelynsä monialaisessa projektissa, osallistuu osaltaan projektin valmisteluun ja toteutukseen sekä raportointiin ja esittelyyn. Projektin aikana monialainen työryhmä toteuttaa tuotekehitysprojektin, johon opiskelija osallistuu oman alansa edustajana ja itselleen määritellyn tavoitteen mukaisesti. Lisäksi opiskelija voi tehdä henkilökohtaisia tehtäviä liittyen alan kirjallisuuteen sekä reflektoida omaa ja ryhmänsä suoritusta teorian ja käytännön suorituksen perusteella.
Suoritustavat
Projekti etenee oheisen kaavion mukaisesti. Projektiryhmään valitaan 5 - 7 opiskelijaa eri aloilta. Ryhmä työstää projektin yhden tai useamman yrityksen tarjoamasta aiheesta. Kohde voi olla tuote, palvelu tai niiden yhdistelmä. Ryhmä toteuttaa projektin pääosin omatoimisesti. Jokaisella ryhmällä on nimetty ohjausryhmä, joka kokoontuu ryhmän kanssa palavereihin projektisuunnitelman mukaisesti. Kukin ryhmä esittelee projektisuunnitelmansa, väliraportin sekä loppuraportin muille ryhmille erillisissä katselmointitilaisuuksissa. Lisäksi opintojakson lopuksi järjestetään yleisölle avoin esittelytilaisuus, jossa ryhmien tuotokset ovat esillä. Ryhmä voi pyytää halutessaan ohjausta eri alojen opettajilta. Ryhmät hyödyntävät projektin hallinnassa erikseen nimettävää tietojärjestelmää.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Käytetään projektissa tarvittavaa ammatillista kirjallisuutta jota tarkistetaan projektin aikana. Ulrich-Eppinger: Product Design and Development. Hietikko, E.: Tuotekehitystoiminta. Opettajan erikseen nimeämä liiketoimintamallimateriaali.
Yhteyshenkilö
Tolppi Veli-Matti


4 XIE603 Integroitu tuotekehitys 3

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys tuotekehitysprojektista, sen suunnittelemisesta, toteutuksesta ja raportoinnista. Hän osaa hahmottaa oman alansa mukaisen roolin ja kykenee kommunikoimaan tehokkaasti muiden alojen edustajien kanssa. Hän osaa tunnistaa asiakasryhmät ja heidän tarpeensa sekä ymmärtää luovan työn ja konseptisuunnittelun menetelmät sekä roolin prosessissa. Lisäksi opiskelija osaa laatia tuotekehitysprojektin keskeiset dokumentit, kuten tarvekartoituksen, vaatimusmäärittelyn, luonnokset, luonnosten evaluoinnin sekä soveltuvin osin tuotedokumentaation. Opiskelija osaa myös rakentaa tai ohjeistaa prototyypin rakentamisen. (5 op). Edelleen opiskelija tunnistaa alan keskeiset kirjallisuuslähteet ja osaa kytkeä niissä esitetyt teoreettiset näkökohdat käytännön toteutukseen.(10 op). Opiskelija kykenee arvioimaan kriittisesti tuotekehitysprosessia ja havaitsemaan siinä esiintyvät kehittämistä vaativat kohdat sekä suunnittelemaan tarvittavat kehitystoimenpiteet.(15 op)
Keskeiset sisällöt
Opiskelija suunnittelee ohjatusti oman työskentelynsä monialaisessa projektissa, osallistuu osaltaan projektin valmisteluun ja toteutukseen sekä raportointiin ja esittelyyn. Projektin aikana monialainen työryhmä toteuttaa tuotekehitysprojektin, johon opiskelija osallistuu oman alansa edustajana ja itselleen määritellyn tavoitteen mukaisesti. Lisäksi opiskelija voi tehdä henkilökohtaisia tehtäviä liittyen alan kirjallisuuteen sekä reflektoida omaa ja ryhmänsä suoritusta teorian ja käytännön suorituksen perusteella.
Suoritustavat
Projekti etenee oheisen kaavion mukaisesti. Projektiryhmään valitaan 5 - 7 opiskelijaa eri aloilta. Ryhmä työstää projektin yhden tai useamman yrityksen tarjoamasta aiheesta. Kohde voi olla tuote, palvelu tai niiden yhdistelmä. Ryhmä toteuttaa projektin pääosin omatoimisesti. Jokaisella ryhmällä on nimetty ohjausryhmä, joka kokoontuu ryhmän kanssa palavereihin projektisuunnitelman mukaisesti. Kukin ryhmä esittelee projektisuunnitelmansa, väliraportin sekä loppuraportin muille ryhmille erillisissä katselmointitilaisuuksissa. Lisäksi opintojakson lopuksi järjestetään yleisölle avoin esittelytilaisuus, jossa ryhmien tuotokset ovat esillä. Ryhmä voi pyytää halutessaan ohjausta eri alojen opettajilta. Ryhmät hyödyntävät projektin hallinnassa erikseen nimettävää tietojärjestelmää.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Käytetään projektissa tarvittavaa ammatillista kirjallisuutta jota tarkistetaan projektin aikana. Ulrich-Eppinger: Product Design and Development. Hietikko, E.: Tuotekehitystoiminta. Opettajan erikseen nimeämä liiketoimintamallimateriaali.
Yhteyshenkilö
Tolppi Veli-Matti


3 SAVEN1 Discover Russia 15 op, opintokokonaisuuden kuvaus

Laajuus
15 op
Arviointiasteikko
0 - 5
Yhteyshenkilö
Korhonen Jorma


4 XAM1000 Introduction to Russia

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
The student familiarizes him/herself with various phases in the development of Russian history and is able to summarize them in order to understand the complexities of the present. The student gains some insight into the economic geography of the Russian Federation. By the end of the course, s/he will have a basic understanding of the present economic and social situation in Russia, a grasp of the factors impacting the economic performance of Russia and of the economic importance of primary resources.
Content
Studying of Russian history. Independent studying of different views on Russian behaviour and comparing it to the student´s own culture. This course introduces the basic geography of contemporary Russia, including social, political, ethnic, cultural, economic, and environmental issues. The attention is paid to the development of industrial and natural resource complexes and their influence to the economic trends and policies. Physical geography, main regions and state structure, population, social and ethnic geography, agricultural and urban development, overview of economics of Russia, dynamics of economic restructuring and changing patterns of economic activity in the country.
Requirements




Grading Scale
0 - 5
Course material
The textbook will be announced later. Other material & Internet links provided by the teacher in Moodle.
Contact
Korhonen Jorma


4 XAM1002 Russian Business Culture and Communication

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
The student familiarizes him/herself with some aspects of Russian culture, habits, and behaviour from the everyday perspective. He/she is able to compare his/her own culture to the Russian everyday behaviour. Student knows basic elements of Russian civilisation and its impact on the lifestyle of different social strata. Student is aware of the connection between Russian culture and Russian business culture, and its impact on the behaviour of Russian business partners.
Content
Development of material, intellectual, political and social life in Russia: changes in the value systems and everyday life: Russian business culture and behaviour, especially in the context of meetings and negotiations: role of networks.
Grading Scale
0 - 5
Course material
material & Internet links provided by the teacher in Moodle
Contact
Korhonen Jorma


4 XAM1003 Russia as a Market Area

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
Student is able to analyse and evaluate Russia as a business area, its economic development and future trends. Student gets familiar with Russian culture and business culture and is able to analyse and evaluate their impact on doing business. Student evaluates Russia as a business area from different businesses point of view.
Content
Russia as a business area, Russian economic development and trends, Russian culture and business culture, different businesses in Russia.
Requirements
Introductory lectures, seminars, group study on agreed topic, learning diary, peer evaluation, five days study trip to St. Petersburg including lectures and company visits.
Grading Scale
0 - 5
Course material
To be announced at the beginning of the course.Other material & Internet links provided by the teacher in Moodle.
Contact
Korhonen Jorma


3 SAEYK1 Energia, ympäristö ja kestävä kehitys 15 op, opintokokonaisuuden kuvaus

Laajuus
15 op
Arviointiasteikko
0 - 5
Yhteyshenkilö
Antikainen Eero


4 XEY100 Energia yhteiskunnassa

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson aluksi opiskelija perehtyy energiantuotantoon ja -käyttöön. Hän oppii tarkastelemaan energian tuotantoon ja käyttöön liittyviä ympäristökysymyksiä. Opintojakson jälkeen opiskelija tietää, mitä energialähteitä energiatuotannossa kansallisesti ja globaalisti hyödynnetään ja millaisiin kestävän kehityksen mukaisiin ja lähinnä uusiutuvien energialähteiden hyödyntämiseen perustuviin energianhuoltoratkaisuihin tulevaisuudessa pyritään. Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on perustiedot fossiilisia polttoaineita sekä uusiutuvia energialähteitä hyödyntävien energiatuotantoyksiköiden pääkomponenteista ja toimintaperiaatteista sekä eri prosessivaiheisiin sisältyvistä energianmuuntoprosesseista. Hänellä on ymmärrys energiantuotannon kustannusrakenteeseen vaikuttavista tekijöistä ja hän osaa arvioida eri energiantuotantomenetelmien ympäristövaikutuksia. Opintojakso sopii kaikille energia-asioista kiinnostuneille
Keskeiset sisällöt
- Energia kautta aikojen yhdyskunnassa (käyttö ja tuotanto)  - Energiavarat  - Suomen nykyinen energiajärjestelmä: sähkö-, lämpö- ja  jäähdytysenergian tuotanto, siirto ja kulutus. Energiataseet.  - Energia ja ympäristö  - energian tuotannon ympäristö- ja turvallisuuskysymykset  - vaikutukset ympäristön tilaan ja terveyteen  - polttoon perustuvan energiantuotannon jätteet  - bioenergian hyödyntäminen  - ydinturvallisuus  - Perusteet energian tuotantoteknologioista  - polttotekniikat,  vesivoima,  biopolttoaineiden  tuotanto,  geoterminen  energia,  aurinko-  ja  tuulienergia,  polttokennot,  ydinenergia  - polttoaineet  ja  niiden  ominaisuudet  energian  tuotannon  ja  ympäristön kuormituksen kannalta 
Suoritustavat
Opintojaksoon kuuluu teoriatunnit, laskuharjoitukset ja ryhminä tehtävät vierailukäynnit, harjoitustyö ja siihen liittyvät etätehtävät
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opetuksen yhteydessä jaettava materiaali.
Edeltävät opinnot
Tietotekniset perustaidot (tekstinkäsittely ja tiedonhaku).
Yhteyshenkilö
Antikainen Eero, Käyhkö Ritva


4 XEY102 Ympäristötietous

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson aluksi opiskelija perehtyy ympäristönsuojelun lähtökohtiin ja luonnon suojelutarpeisiin. Opintojakson aikana hän oppii ymmärtämään puhtaan maaperän, vesistön ja ilmakehän merkityksen ihmisen ja luonnon kannalta. Hän oppii hahmottamaan niissä tapahtuvat ilmiöt, jotka ihmisen toiminnasta aiheutuvat. Opintojakson jälkeen hän osaa tarkastella rakennettua ympäristöä ottaen huomioon ihmisen olemassa olon reunaehdot ja luonnonvarojen kestävän käytön. Opiskelijalle tulee tutuksi eri aloihin liittyvät ympäristökysymykset ja eri teollisuusalojen ja liikenteen aiheuttamat päästöt ja niiden puhdistustekniikat. Opintojakso sopii kaikille ympäristöasioista kiinnostuneille.
Keskeiset sisällöt
- ympäristötekniikan eri osa-alueet (maaperä, vesistö, ilmakehä) ja ympäristönsuojelun tavoitteet - aineiden ja veden kierto ekosysteemissä - maankäyttö ja luonnonvarat (malmi- ja mineraalivarannot, metsien puuvaranto ja puunkäyttö, pilaantuneet maa-alueet, rakennettu ympäristö) - veden laatu ja vesistökuormitus - jätehuolto (jätelajit) - keskeiset ympäristömääräykset ja ympäristölupamenettely - lakisääteinen ympäristövaikutusten arviointimenettely - vapaaehtoiset ympäristöjärjestelmät ja tuotteiden ympäristömerkintä - yhdyskunnan eri toimintojen (energiantuotanto, teollisuus, palvelutoiminnot) aiheuttama ympäristökuormitus ja liikenteen (maa-, vesi- ja lentoliikenne) aiheuttama ympäristökuormitus
Suoritustavat
Opintojakson suoritus arvioidaan kokeen ja etätehtävinä suoritettujen harjoitustöiden avulla. Kokonaisosaaminen arvioidaan asteikolla 0-5. Koe muodostaa pääosan opintojakson arvosanasta (70%) ja ryhmänä raportoitava laajempi harjoitustyö vaikuttaa 30 %. (Muut harjoitustyöt arvostellaan hyväksytty/hylätty).
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opetuksen yhteydessä jaettava materiaali ja harjoitustöinä itsenäisesti työstetty materiaali, joiden lähteenä mm. Valtion ympäristöhallinnon, Finlexin, SFS:n ja Motivan sähköinen palvelu.
Edeltävät opinnot
Tietotekniset perustaidot (tekstinkäsittely ja tiedonhaku)
Yhteyshenkilö
Antikainen Eero


4 XEY104 Kestävän kehityksen projekti

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on työkalu/menettelytapa/toimintamalli, jonka avulla hän pystyy tunnistamaan, arvioimaan ja huomioimaan kestävän kehityksen periaatteet toimiessaan oman alansa ammattilaisena. Opiskelija omaksuu kestävän kehityksen eri ulottuvuudet ja osaa soveltaa niitä yhteiskunnan eri osa-alueilla - " kestävän ja elinvoimaisen toimintaympäristön suunnittelussa, ylläpidossa ja käytössä sekä palvelujen järjestämisessä". Ryhmässä tehtävän laajemman harjoitustyön (seminaarityö) aikana opiskelijat laativat kestävän kehityksen arvioinnin työkalun valitsemalleen yhteiskunnan osa-alueelle. Seminaaritöissä tarkastellaan kuinka valitut kohteet (esim. elinkeinoelämän eri toimialat tai harrastustoiminnat) tukevat ympäristövastuullisuutta, yhteiskuntaosallisuutta, luonnon monimuotoisuutta ja elinympäristön hyvinvointia. Opintojaksolla opiskelijat oppivat tiimityötaitoja, tiedonhakutaitoja, verkkokirjoitustaitoja, raportointitaitoja sekä systemaattisia toiminnan tarkastelu- ja arviointitaitoja.
Keskeiset sisällöt
- kestävän kehityksen määritelmä, ulottuvuudet ja sen nykytila - jokaisen oikeudet ja mahdollisuudet vaikuttaa omaan elinympäristöönsä työ- ja vapaa-ajalla - kestävän kehityksen arvioinnin malli - kestävän kehityksen eri ulottuvuudet valituissa kohteissa
Suoritustavat
Opintojaksoon kuuluu asiantuntijaluennot ja niitä tukevat aihekohtaiset yksilökohtaiset harjoitustehtävät, monialaryhmissä tehtävä seminaarityö, seminaarityön ohjaustuokiot ja virtuaaliseminaariin osallistuminen. Lähiopetus/ohjaustunteja on yhteensä 20 h, etätyöskentelyä varten opiskelija varaa aikaa 114 h. Tuntimääriin vaikuttaa opetusryhmän koko. Työskentelyalustana on Savonian Moodle.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Opetuksen yhteydessä jaettava materiaali ja harjoitustöinä itsenäisesti työstetty materiaali
Edeltävät opinnot
Oman ammattialan opintoja vähintään 20 op.
Yhteyshenkilö
Antikainen Eero


4 MYC3132 Health and Wellness Tourism: Setting the Scene

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
The student can explain the role of wellness-services and the reasons for growth of them in the global market. The student knows the basic service concepts in health-care-, wellness- and well-being providers. They also have good understanding of the economic importance of the whole entity of health- and wellness tourism and it´s medical, rehabilitation and recreational sectors. After passing this course the students are capable to continue to service-concepting and business planning in health and wellness tourism sector.
Content
The basic definitions and concepts related to health and wellness tourism. Basic structures of health-care and tourism industries. Wellness as lifestyle and development of it. Wellness models in different markets. Needs and motivations of wellness-customers in health-care and tourism. Trends and megatrends affecting demand of wellness-services. Product cases: different product concepts, venues and producers.
Grading Scale
0 - 5
Course material
Global Wellness Institute 2014. The Global Wellness Tourism Report 2013. (e-publication) Nahrstedt, W. 2004. Wellness: A New Perspective for Leisure Centers, Health Tourism and Spas in Europe on Global Health Market. In: Weiermair, K. & Mathies, C. (eds.) 2004. The Tourism and Leisure Industry - Shaping the Future. Haworth Hospitality press. NYC. Smith, M. & Puczko, L. 2009. Wellness Tourism. Elsevier. (e-book) Other material to be advised in the beginning of the course.
Prerequisites
Basics of Tourism
Contact
Verhelä Pauli


4 MYC3134 Health and Wellness Tourism: Wellness Concepting

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
The student utilizes the wellness models and background information about the customers and markets to create wellness-product concepts to defined customer segment and given operational environment. The student uses methods of product development and service design to form customer oriented, profitable, safe and sustainable services. The student makes necessary documentation to describe and illustrate the concepts, contents and service paths of a product so, that it can be implemented and tested. After passing this course, the student is ready to take the next step to take the wellness product to the market.
Content
Methods of service design and product development, documenting a new product, pricing methods and pricing, safety and sustainability in wellness production, networking, partnerships and other co-operation with different service providers. Product cases: different product concepts, venues and producers.
Grading Scale
0 - 5
Course material
Global Wellness Institute 2014. The Global Wellness Tourism Report 2013. (e-publication) Smith, M. & Pucztko, L. 2009. Wellness Tourism. Elsevier. (e-book) Dvorak, D., Saari, S. & Tuominen, T. (eds.) 2014. Developing a Competitive Health & Well-Being Destination. Turku UAS WellDEST -project (Lifelong Learning pgm. (e-book) Global Wellness Institute 2014. The Global Wellness Tourism Report 2013. (e-publication) Smith, M. & Pucztko, L. 2009. Wellness Tourism. Elsevier. (e-book) Dvorak, D., Saari, S. & Tuominen, T. (eds.) 2014. Developing a Competitive Health & Well-Being Destination. Turku UAS WellDEST -project (Lifelong Learning pgm. (e-book) Artikkelit: Zehrer, A. 2009. "Service experience and service design: concepts and application in tourism SMEs", Managing Service Quality: An International Journal, Vol. 19 Iss: 3, pp.332 - 349 Stickdorn, M. & Frischhut, B. (eds.) 2012. Case Studies of Applied Research Projects on Mobile Ethnography for Tourism Destinations. Service Design and Tourism - conference proceedings. Stickdorn, M. & Zehrer, A. 2009. Service Design in Tourism: Customer Experience Driven Destination Management. MCI Tourism, Weiherburggasse 8, A-6020 Innsbruck, Austria
Prerequisites
Health & Wellness Tourism 1: Setting the Scene
Contact
Verhelä Pauli


4 MYC3136 Health and Wellness Tourism: Ahead to the Market

Credits
5 cr
Credits in Foreign Language
5 cr
Objectives
The student can plan and implement marketing for wellness tourism product to a chosen market or individual segment. The student will comprehend the entity of marketing and the variety of tools at use as well as acquire customer oriented attitude towards business. The student is capable to Design ethical and responsible communication appropriate to selected products and scenarios, utilising theoretical knowledge, features of the market and customer feedback where possible to action improvement.
Content
The basic definitions and concepts of marketing and marketing communication. Wellness-tourism specific marketing channels and media. Utilization of digital tools in marketing. Planning marketing and creating concrete marketing message for own project work using appropriate media and tools.
Requirements
Individual assignments, group work
Grading Scale
0 - 5
Course material
Falck, Jenni. 2013. Developing a service marketing strategy for wellness tourism company - Case study: Golden Retreats, Thailand. BA thesis. Metropolia UAS. Crooks, Valorie, Turneer Leigh, Snyder Jeremy & Kingsbury Paul. 2010. Promoting Medical Tourism to India: Messages, Images, and the Marketing of International Patient Travel. Social Science & Medicine 72 (2011) 726-732. Global Wellness Institute 2014. The Global Wellness Tourism Report 2013. (e-publication)
Contact
Linden Jari


4 LLA9208 Ideasta liiketoimintakonseptiksi

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää idean arvioinnin tavoitteet sekä osaa kuvata idean liiketoimintanäkökulmasta. Opiskelija osaa selvittää ja kuvata idean uutuuden ja liiketoimintapotentiaalin. Opiskelija osaa tuottaa esityksen ideasta arviointia varten.
Keskeiset sisällöt
-Ideaan liittyvä tiedonhankinta (kysyntä, toteutettavuus, suojaaminen)

-Idean mallintaminen liiketoimintanäkökulmasta sekä uutuusarvon arviointi

-Palvelun tai tuotteen toteutettavuuden arviointi tuotannon näkökulmasta

-Idean esittäminen asiantuntijoiden arvioitavaksi

Suoritustavat
Itsenäinen työskentely, työpajatyöskentely, konseptin esittely arviointiryhmälle
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Määritellään tapauskohtaisesti
Muuta huomioitavaa
Opintojakso perustuu opiskelijan omaan hyväksyttävään ideaan uudesta tuotteesta, palvelusta tai liiketoiminnasta. Tavoitteena tulee olla aito kiinnostus kehittää omaa ideaa eteenpäin. Opintojakso on 1. osa yPolku-opintoja ja jaksolle on jatkuva haku
Yhteyshenkilö
Jääskeläinen Jari-Pekka


4 LLA9209 Arvolupauksen luominen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa luoda konseptista liiketoimintamallin, analysoida sitä ja tehdä valintoja liiketoiminnan kehittämiseksi.
Keskeiset sisällöt
-Arvon tuotannon tavat -Kilpailuanalyysi -Markkinapotentiaali -Liiketoimintamalli
Suoritustavat
Itsenäinen työskentely asiantuntijaohjauksessa, työpajatyöskentely. Opintojakso toteutetaan pääosin lähdeaineistoon ja niiden analysointiin perustuen, mutta vaatii jo myös asiakasnäkökulman konkreettista selvittämistä ja verkoston rakentamisen aloittamista.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Määritellään tapauskohtaisesti
Edeltävät opinnot
LLA9208 Ideasta liiketoimintakonseptiksi 5 op
Yhteyshenkilö
Jääskeläinen Jari-Pekka


4 LLA9210 Asiakastestaus

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa testata tuotteen tai palvelun soveltuvuutta, toimivuutta ja kysyntää asiakkaiden parissa. Opiskelija osaa rakentaa verkostoja ja valmistella liiketoimintaympäristöä mm. sopimuksin tulevaa liiketoimintaa ajatellen.
Keskeiset sisällöt
-Myynti- ja hissipuhe -Tuoteprotoilu -Testikäyttö ja testikäytön analysointi, arviointiryhmien käyttö -Markkinatestaus Opintojaksolla on mahdollista tuottaa omasta tuotteesta/palvelusta prototyyppitason toteutusta, jota hyödynnetään asiakas- ja yhteistyöverkoston kanssa tehtävässä työssä. Myös omien tuotteiden myynti ja niiden valmistuttaminen voivat jo sisältyä osaksi jakson työtä.
Suoritustavat
Itsenäinen ja ohjattu työskentely
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Määritellään tapauskohtaisesti
Edeltävät opinnot
LLA9208 Ideasta liiketoimintakonseptiksi LLA9209 Arvolupauksen luominen
Yhteyshenkilö
Jääskeläinen Jari-Pekka


4 LLA9211 Innovaation testaaminen

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kuvata, miten liiketoimintaedellytykset vaikuttavat uuden liiketoiminnan käynnistämiseen. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa hallitusti oman tuotteen tai palvelun liiketoimintakokeilun. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida kokeilun tuloksia ja tehdä persutellun päätöksen mahdollisesta liiketoiminnan jatkamisesta ja yrityksen perustamisesta.
Keskeiset sisällöt
-Myynnin ja markkinoinnin suunnittelu -Talouden ja rahoituksen suunnittelu, rahoituslähteiden tunnistaminen ja ra-hoituksen hakeminen -Tuotteen tai palvelun laajamuotoisemman tuotannon suunnittelu -Liiketoiminnan käynnistämispäätös Opintojaksolla pyritään selvittämään oman liiketoiminnan käynnistämisen edellytykset ja valmistelemaan oman yrityksen tai muun kaupallistamisen käynnistäminen liiketoimintasuunnitelman avulla.
Suoritustavat
Itsenäinen työskentely, ohjatut työpajat
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Määritellään tapauskohtaisesti
Edeltävät opinnot
LLA9208 Ideasta liiketoimintakonseptiksi LLA9209 Arvolupauksen luominen LLA9210 Asiakastestaus
Yhteyshenkilö
Jääskeläinen Jari-Pekka


4 LLA9215 Sisäinen yrittäjyys ja tavoitteellinen kehittäminen

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija omaksuu sisäisen yrittäjyyden asenteen ja osaa toimia tiimissä tavoitteellisesti, itseohjautuvasti ja asiantuntijuuden jakamisen periaatteita noudattaen. Opiskelija osaa hyödyntää strategisen ajattelun menetelmiä ja välineitä. Opiskelija osaa tunnistaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja esittää, miten niitä voi hyödyntää liiketoiminnan kehittymisessä. Opiskelija ymmärtää projektitoiminnan periaatteet sekä osaa käyttää projektinhallinnan välineitä. Hän osaa hoitaa sidosryhmäsuhteita ja viestiä suunnitelmallisesti sidosryhmille.
Keskeiset sisällöt
- Sisäinen yrittäjyys ajattelu- ja toimintatapana (tavoitteellisuus, itseohjautuvuus, riskinottokyky, mahdollisuuksien havaitseminen)

- Strategisen ajattelun menetelmät ja välineet

- Liiketoimintamahdollisuudet ja liiketoiminnan tavoitteellinen kehittyminen

- Projektin suunnittelu, hallinta, toteutus ja arviointi

- Projektiin liittyvät juridiset asiat

- Sidosryhmäsuhteiden hoitaminen
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen lähipäivien valmennuksiin. Toimiminen erilaisissa, opiskelijan tieto-taitoa ja asennetta kehittävissä projekteissa. Yrittäjyyteen liittyvien kirjallisten oppimistehtävien tekeminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Projekteissa käytettävä ja syntyvä materiaali. Yrittäjyyteen ja liiketoimintaan liittyvä kirjallisuus, ajankohtaiset artikkelit.
Yhteyshenkilö
Jääskeläinen Jari-Pekka


4 LLA9216 Asiakkuuksien ja myynnin kehittäminen

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija omaksuu asiakaslähtöisen ajattelun ja ymmärtää asiakkuuksien hallinnan merkityksen. Opiskelija omaksuu aktiivisen myyntiasenteen ja osaa suunnitella ja toteuttaa myyntiä osana myyntitiimiä. Opiskelija tiedostaa markkinointiviestinnän merkityksen. Hän osaa perustellusti valita markkinointiviestinnän keinoja ja esitellä markkinointiviestinnän suunnitelmansa englanniksi.
Keskeiset sisällöt
- Asiakkuusajattelu ja asiakashallinta

- Myyntiasenne

- Myyntityön suunnittelu, toteutus ja ohjaaminen

- Markkinointiviestintä

Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen lähipäivien valmennuksiin. Toiminen erilaisissa, opiskelijan tieto-taitoa ja asennetta kehittävissä projekteissa. Aiheeseen liittyvien kirjallisten oppimistehtävien tekeminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Projekteissa käytettävä ja syntyvä materiaali. Asiakkuuksia ja myynnin kehittämistä käsittelevä kirjallisuus ja ajankohtaiset artikkelit.
Yhteyshenkilö
Jääskeläinen Jari-Pekka


4 LLA9217 Innovatiivinen liiketoiminta

Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa hyödyntää tulevaisuutta ennakoivia menetelmiä liiketoiminnan kehittämisessä. Hän ymmärtää osaamisen, luovuuden ja innovatiivisuuden merkityksen yrityksen liiketoiminnan menestykselle nyt ja tulevaisuudessa kilpailuedun näkökulmasta. Opiskelija kykenee tunnistamaan organisaatiokulttuurissa innovatiivisuutta tukevia ja estäviä piirteitä. Opiskelija kykenee tunnistamaan tärkeitä verkostokumppaneita ja oppii verkoston rakentamisen periaatteita organisaation ja osaamisen kehittämisessä. Opiskelija osaa analysoida omaa asennettaan ja osaamistaan suhteessa sisäiseen ja ulkoiseen yrittäjyyteen ja tehdä niihin liittyviä perusteltuja valintoja oman kehittymisen ja uran suhteen.
Keskeiset sisällöt
- Tulevaisuussuuntautunut kehittäminen

- Kehittyvä osaaminen voimavarana ja kilpailuetuna

- Luovuus, innovatiivisuus ja innovaatiot liiketoiminnassa

- Verkostot liiketoiminnan uudistamisessa ja innovaatioiden tuottamisessa

- Oma yrittäjyysosaaminen ja yrittäjyysintentio

Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen lähipäivien valmennuksiin. Toimiminen erilaisissa, opiskelijan tieto-taitoa ja asennetta kehittävissä projekteissa. Aiheeseen liittyvien kirjallisten oppimistehtävien tekeminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Materiaali
Projekteissa käytettävä ja syntyvä materiaali. Innovatiiviseen liiketoimintaan liittyvä kirjallisuus ja ajankohtaiset artikkelit.
Yhteyshenkilö
Jääskeläinen Jari-Pekka


4 SAVURH01 Urheiluakatemiaopinnot 1

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
- tuntee paikallisen akatemian palvelutarjonnan ja osaa tarvittaessa neuvotella erilaisista, paremmin itseä hyödyttävistä palvelun muodoista - tuntee Savonia-ammattikorkeakoulussa oman opinto-ohjaajan ja opettajatuutorin sekä osaa neuvotella urheilun ja opiskelun yhdistämisen edellyttämistä ratkaisuista hyvissä ajoin etukäteen sekä oppilaitoksen että urheiluakatemian toimijoiden kanssa - tunnistaa ammatillisen ja urheilu-uran yhteensovittamisen vaatimukset, sekä osaa asettaa tavoitteita kahden uran eteenpäin viemiseksi - osaa toimia suunnitelmallisesti opinnoissaan ja urheiluvalmennuksessa
Keskeiset sisällöt
- johdatus urheiluakatemiatoimintaan ja Savonia-ammattikorkeakoulun toimintaan - henkilökohtaisen opiskelu- ja valmentautumissuunnitelman laatiminen - kahden uran yhdistämisen haasteet ja mahdollisuudet - akatemian palvelut vs. henkilökohtaiset tarpeet - akatemiavalmennus oman kehittymisen tukena - opetukseen, valmennukseen ja vertaistapaamisiin osallistuminen
Suoritustavat
- akatemiavalmennukseen osallistuminen/itsenäinen valmentautuminen (4 op) - starttikeskustelu (urheiluakatemia) - opintojen alkukartoitus, Wilma (Savonia) - henkilökohtaisten opiskelu- ja valmentautumissuunnitelmien laatiminen (Savonia ja urheiluakatemia) - palautekeskustelu tai arviointi-/palautekyselyyn vastaaminen (urheiluakatemia)
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Yhteyshenkilö
Venhovaara Pirjo


4 SAVURH02 Urheiluakatemiaopinnot 2

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
- tuntee kahden uran tuoman kokonaiskuorman reunaehdot ja osaa ennakoida mahdollisia muutostarpeita - osaa neuvotella mahdollisista vaihtoehtoisista opintojen suoritustavoista sekä akatemian tukipalveluista - osaa toteuttaa kahta uraa koskevia suunnitelmia sekä tarvittaessa tehdä rohkeitakin valintoja tavoitteena olevien tulosten parantamiseksi - tunnistaa urheilu- ja opiskelu-uran mahdolliset synergian paikat (harjoittelut, opinnäytteet jne.) - osaa arvioida akatemiatoiminnan hyödyllisyyttä omasta näkökulmastaan
Keskeiset sisällöt
- Savonian ja urheiluakatemian yhteistyö urheilevan opiskelijan tukena - kahden uran tekemiseen liittyvien suunnitelmien (HOPS/HOVS) päivittäminen - akatemiavalmennus oman kehittymisen tukena - oman kehittymisen arviointi - akatemiatoiminnan arviointi
Suoritustavat
- akatemiavalmennukseen osallistuminen/itsenäinen valmentautuminen (4 op) - henkilökohtainen keskustelu/yhteydenpito akatemiakoordinaattorin kanssa - palautekeskustelu tai arviointi-/palautekyselyyn vastaaminen (urheiluakatemia) - vaihtoehtoisia suoritustapoja mm. vertaisurheilijana toimiminen, kahden uran tekemiseen liittyvän blogin pitäminen, rekrytointi- ja markkinointitilaisuuksiin osallistuminen ja akatemian järjestämille, urheilu-uraa tukeville luennoille osallistuminen (neuvoteltava erikseen)
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Yhteyshenkilö
Venhovaara Pirjo


4 SAVURH03 Urheiluakatemiaopinnot 3

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
- toteuttaa menetyksellisesti kahta uraa koskevia suunnitelmiaan - osaa hyödyntää akatemian valmennusta ja tukipalveluja omaa kehittymistään parhaiten hyödyttävällä tavalla - tunnistaa urheilu-uran tuottaman osaamisen ja sen hyödyt siviiliuralle - osaa hyödyntää urheiluverkoston luomia mahdollisuuksia osana opinnäyteprosessia sekä työharjoittelujen suorittamista - tunnistaa omat mahdollisuutensa valmistumisen jälkeisessä työelämään sijoittumisessa (ml. urheilu-ura)
Keskeiset sisällöt
- kahden uran tekemiseen liittyvien suunnitelmien (HOPS/HOVS) päivittäminen - akatemiavalmennus oman kehittymisen tukena - akatemiaverkosto uraohjauksen tukena - oman kehittymisen arviointi - akatemiatoiminnan arviointi
Suoritustavat
Edellyttää vähintään kansalliselle huipulle tähtäävää urheilu-uraa sekä urheiluakatemian jäsenyyttä. - akatemiaopintoihin osallistuminen/itsenäinen valmentautuminen (4 op) - henkilökohtainen keskustelu/yhteydenpito akatemiakoordinaattorin kanssa - urheilu-uran huomioivan cv:n laatiminen - arviointi-/palautekyselyyn vastaaminen tai muulla tavoin palautteen antaminen ja akatemian kehittämiseen osallistuminen (urheiluakatemia)
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Yhteyshenkilö
Venhovaara Pirjo


4 SASKE100 Kirjallinen suomen kieli, B2-taso

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - viestiä kirjallisesti oman alansa ja työelämän viestintätilanteissa. - hankkia ja välittää tietoa kirjallisesti suomen kielellä. - kuvata, selittää ja määritellä oman alansa ilmiöitä. - ilmaista ja perustella mielipiteitään ja käsityksiään oman alansa kysymyksistä kirjallisesti. - referoida ja viitata tietolähteisiin. - kehittää kielitaitoaan itsenäisesti.
Keskeiset sisällöt
B2-tason kirjoittamiseen keskittyvä opintojakso harjaannuttaa keskitason kirjoittamistaitoja ja tekstinymmärrystaitoja. Opintojaksolla tutustutaan suomalaiseen kirjallisuuteen ja opiskelijan oman alan artikkeleihin ja yksinkertaisiin tieteellisiin teksteihin. Kirjoitetaan erilaisia tekstejä (esseet, referaatit, muistiot) ja opitaan raportoimaan työelämässä ja korkeakouluopinnoissa. Tehdään luovia kirjoittamisharjoituksia. Kerrataan ja opitaan keskitason kielioppia (lauseenvastikkeet, partisiipit ja infinitiivit tekstissä, sivulauseiden sujuva käyttö, harvinaiset sijamuodot komitatiivi, instruktiivi ja abessiivi).
Suoritustavat
Verkkoluennot, kirjoittamis- ja tekstinymmärrysharjoitukset, itsearviointi, vertaisarviointi, projektimainen ryhmätyö. Opiskelija voi suorittaa koko 15 opintopisteen kokonaisuuden tai yksittäisen opintojakson. Tämä opintojakso voidaan suorittaa kokonaan etäopiskeluna.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Edeltävät opinnot
Vähintään B1-tason kielitaito. Ei edellytä YKI-testitulosta.
Yhteyshenkilö
Raatikainen Kukka-Maaria


4 SASKE200 Suullinen suomen kieli, B2-taso

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - viestiä suullisesti oman alansa ja työelämän viestintätilanteissa. - kuvata, selittää ja määritellä oman alansa ilmiöitä suullisesti. - ilmaista ja perustella mielipiteitään ja käsityksiään oman alansa kysymyksistä suullisesti. - osallistua suomenkielisiin neuvotteluihin, kokouksiin ja seminaareihin - käsitellä erilaisista viestintäkanavista saamaansa tietoa (televisio, radio, ammattialan videot) - ääntää suomen kieltä selkeästi - kehittää kielitaitoaan itsenäisesti
Keskeiset sisällöt
B2-tason suulliseen kielitaitoon keskittyvä opintojakso harjaannuttaa keskitason puhe- ja kuullunymmärrystaitoja. Opintojaksolla opitaan osallistumaan suomenkielisiin kokouksiin, neuvotteluihin ja seminaareihin sekä opitaan tavalliset käytänteet niissä. Ääntämisharjoituksissa keskitytään vieraan aksentin vähentämiseen puheesta. Kuullunymmärrysharjoituksissa painotetaan oman alan ammattisanastoa.
Suoritustavat
Puhe- ja kuullunymmärrysharjoitukset, itsearviointi, vertaisarviointi, asiantuntijaesitys, neuvottelu- ja kokousharjoitukset sekä puhelimessa puhumisharjoitukset. Opiskelija voi suorittaa koko 15 opintopisteen kokonaisuuden tai yksittäisen opintojakson. Tämä opintojakso voidaan suorittaa etäopiskeluna.
Arviointiasteikko
0 - 5
Edeltävät opinnot
Vähintään B1-tason kielitaito. Ei edellytä YKI-testitulosta.
Yhteyshenkilö
Raatikainen Kukka-Maaria


4 SASKE300 Suomen kielen valmennus (YKI5/C1-taso)

Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa - kuunnella pidempää, normaalitempoista kasvokkaista sekä mm. televisiosta ja radiosta kuultavaa puhetta. - lukea sujuvasti rakenteellisesti ja kielellisesti monimutkaisiakin tekstejä ja oman aikamme kirjallisuutta. - puhua ja kirjoittaa selkeästi ja sujuvasti erilaisista aiheista vaihtelevilla lauserakenteilla. - käyttää suomen kielen kielioppia ja oman alansa ammattisanastoa sekä arjen sanastoa hyvin ja monipuolisesti.
Keskeiset sisällöt
Opintojakson tavoitteena on suomen kielen ylemmän tason yleisen kielitutkinnon (YKI 5/C1) läpäisyyn tarvittavat taidot. Opintojaksolla harjoitellaan testistrategioita kaikilla testattavilla kielitaidon osa-alueilla. Niitä ovat kirjoittaminen, puhuminen, tekstin ymmärtäminen ja puheen ymmärtäminen. Opintojaksolla pidetään myös puhe.
Suoritustavat
Verkkoluennot, puhe- ja kuullunymmärrysharjoitukset sekä kirjoitus- ja tekstinymmärrysharjoitukset. Puheen pitäminen. Suomalaiseen kirjallisuuteen tutustuminen ja kaunokirjallisen teoksen lukeminen ja analysointi. Opiskelija voi suorittaa koko 15 opintopisteen kokonaisuuden tai yksittäisen opintojakson. Tämä opintojakso voidaan suorittaa etäopiskeluna.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Edeltävät opinnot
Vähintään B2-tason kielitaito. Ei edellytä YKI-testitulosta.
Yhteyshenkilö
Raatikainen Kukka-Maaria


4 KULTPROJ Kulttuurialan produktiot

Osaamistavoitteet
Opiskelija osallistuu kulttuurialan yhteistoiminnallisiin produktioihin omaa taiteellista osaamistaan hyödyntäen ja kehittäen. Opiskelija tutustuu taidealan yhteistoiminnalliseen työskentelyyn. Tavoitteena on, että opiskelija ottaa vastuun omasta toiminnastaan ja kehittää omaa osaamistaan osana produktion kokonaisuutta.
Keskeiset sisällöt
Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan kulttuuri- ja monialaisia yhteistyöproduktioita. Produktioiden toteutukseen sisältyy monipuolista taiteellista työskentelyä kunkin opiskelijan omista osaamistavoitteista käsin (esimerkiksi orkesterisoitto, kamarimusiikki, bändisoitto, ensemblelaulu, kuoro, Lied-työskentely, tanssijan ja näyttelijän työtehtäviä).
Suoritustavat
Taiteellisen osaamisen harjoittaminen itsenäisesti ja yhteistoiminnallisesti. Produktioiden eri toteutusvaiheisiin osallistuminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty (S) - 0
Materiaali
Materiaali on produktiokohtainen ja julkaistaan kunkin produktion käynnistyessä.
Edeltävät opinnot
Osallistuminen edellyttää osallistujan osaamisprofiilin mukaista pitkäaikaista harrastustaustaa ja/tai edeltäviä opintoja.
Yhteyshenkilö
Tikkanen Rauno, Pihlajakari Eeri


Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.