Opinto-opas
Opinto-opas
Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset
Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.
Lähtökohdat | Osaamistavoitteet | Opintojen rakenne | Asiantuntijuuden kehittyminen | Toteutus | Opintojaksotaulukko |
JOE22KMON Monialainen osaaminen sosiaali- ja terveysalan digitalisaation kehittämisessä -erikoistumiskoulutus
Opintojaksokuvaus
Koodi | 4 JOEMONT10 |
Nimi | Työelämälähtöinen kehittämistehtävä |
Nimi englanniksi | Working life oriented development project |
Laajuus | 10 op |
Osaamistavoitteet | Opiskeltuaan palvelumuotoilua ja tehtyään kehittämistehtävän oppija on asiantuntija monialaisesta roolistaan käsin ja osaa - soveltaa monitoimijaisen kehittämisyhteistyön malleja ja menetelmiä - tunnistaa monitoimijaisessa kehittämisyhteisössä erilaisia toimijoita ja toimijuuden rooleja - nimetä ja selittää palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet: asiakasymmärryksen luominen, konseptointi, prototypointi, pilotointi ja arviointi - soveltaa palvelumuotoilun prosessia ja työskentelytapoja työelämähaasteen ratkaisussa - hyödyntää omaa substanssiomaamistaan monitoimijaisessa kehittämisyhteisössä - selittää näyttöön perustuvan toimintatavan merkityksen sosiaali- ja terveydenhuollossa - työskennellä osana ryhmän jäsenenä ja osallistua kehittämistehtävän ratkaisemiseen - hyödyntää tutkittua tietoa toiminnan kehittämisessä - ohjata ja uudistaa työyhteisön ja työn toimintaa |
Keskeiset sisällöt | Monitoimijainen yhteistyö kansalaisten, julkisen, yksityisen ja/tai kolmannen sektorin kanssa. Sovelletaan palvelumuotoilun prosessia ja työskentelytapoja oikean työelämähaasteen ratkaisussa. Kehittämistehtävä pohjautuu palvelun käyttäjien, palvelun ja sen kontekstin ymmärryksen kartoittamiseen. Prosessissa rakennetaan palvelukokemuksia, jotka ovat kilpailukykyisiä ja ihmisille ystävällisiä. Opiskelijat työskentelevät monitoimijaisissa kehittämisyhteisöissä huomioiden eri tahojen tarpeet ja näkemykset siten, että erilaisten kokeilujen arviointi tapahtuu jo kehittämisprosessin aikana huomioiden näyttöön perustuva tieto. |
Suoritustavat | Kehittämistehtävä vaiheittain: 1. Haasteen valinta, kuvaus ja rajaus 2. Menetelmien valinta 3. Ymmärryksen hakeminen, konseptointi 4. Prototyyppien rakentaminen, kokeilu ja pilotti 5. Reflektio ja arviointi Opiskelijaryhmä tuottaa jokaisesta kehittämistyön vaiheestaan raportin kehittämistyön ohjaajalle. Arviointi 0–5 |
Arviointiasteikko | 0 - 5 |
Materiaali | |
Edeltävät opinnot | |
Muuta huomioitavaa | - Seminaarit: Ideointi, suunnittelu ja loppuseminaarit - Työpajat - (Ohjauskeskustelut 1 per vaihe/per ryhmä/tekijä) Kehittämistehtävän parissa työskennellään pienryhmissä (3 opiskelijaa/ryhmä) Kehittämistehtävä käsittää kokonaisen palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet: siakasymmärryksen luominen, konseptointi, prototypointi/pilotointi ja arviointi. Työelämän edustajat ovat mukana ideoimassa ja prototypoimassa ratkaisuja. Asiakkaat/sidosryhmät ovat kehitettävän palvelun testaajina. |
Yhteyshenkilö | Ruotsalainen Anna-Leena |
<< Takaisin opintojaksotaulukkoon
Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.