Opinto-opas

Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset

Kulttuuriala, Muotoilu
Kulttuuriala, Musiikki ja Tanssi
Luonnonvara-ala
Matkailu- ja ravitsemisala
Sosiaali- ja terveysala, Iisalmi
Sosiaali- ja terveysala, Kuopio
Tekniikan ala, Kuopio
Tekniikan ala, Varkaus
Liiketalouden ala, Kuopio
Savonian monialaiset opinnot
Savonian valintakurssit

Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.

Lähtökohdat Osaamistavoitteet Opintojen rakenne Asiantuntijuuden kehittyminen Toteutus Opintojaksotaulukko

PALKE20 Sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittäjä -erikoistumiskoulutus

Opintojaksokuvaus

Koodi4 PALKEKÄ1
NimiKäyttäjälähtöiset sosiaali- ja terveyspalvelut
Nimi englanniksiUser-oriented social and health services
Laajuus5 op
OsaamistavoitteetOpintojakson lähtökohtana on käyttäjälähtöisyys sosiaali- ja terveyspalveluissa, mikä tarkoittaa asiakkaisen tarpeista lähtevää palvelujen kehittämistä ja kehittämisen painopisteen siirtämistä tuottajakeskeisyydestä käyttäjälähtöisyyteen. Opintojaksolla tarkastellaan palveluketjuja ja palvelukokonaisuuksia sekä niiden kehittämistä myös tulevaisuuden tarpeita varten.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa asiakaslähtöisiä palvelukokonaisuuksia ja palveluketjuja sekä palveluja perehtymällä palvelumuotoilun periaatteisiin, menetelmiin ja erilaisiin toteuttamistapoihin
- rakentaa havainnollisia ja informatiivisia tuotekuvauksia sosiaali- ja terveyspalveluista eri asiakasryhmien tarpeet huomioiden nyt ja tulevaisuudessa
- osallistaa palvelujen käyttäjät osaksi palvelumuotoilu-, innovaatio- ja kehitysprosesseja
- tuottaa käyttäjälähtöisiä palveluja oman alansa asiantuntijana moniammatillisissa tiimeissä.
Keskeiset sisällötAsiakkaiden tarpeista lähtevä palvelujen kehittäminen, käyttäjäkeskeinen tarkastelu, moniammatillinen saumaton palvelupolku, jossa kansalainen keskiössä ekosysteemin toimijana. Tulevaisuuden tarpeet ja ennakoiva ote osana palvelujen kehittämistä sekä palvelumuotoilun, innovoinnin, yhteiskehittämisen ja ennakoinnin työkaluja ryhmissä käyttäen
SuoritustavatOpintojakson tehtävä
ArviointiasteikkoHyväksytty (S) - 0
MateriaaliSuositeltava kirjallisuus
Airo, K. 2017. (toim.) Mitä hyötyä on palvelumuotoilusta? Laurea-ammattikorkeakoulun julkaisuja 89.
Alhopuro S. 2010. Ennovaatiot Suomen Terveydenhuollossa. Teoksessa J. Kettunen J., Meristö, T. & T. Meristö, T (toim.). Seitsemän tarinaa ennovaatiosta – rohkea uudistaa ennakoiden. Helsinki: Teknologiainfo Teknova.
Espoon kaupungin Sivistystoimen palvelumuotoilun työkalupakki http://designresearch.aalto.fi/groups/encore/wp-content/uploads/2013/11/Sivistystoimen_tyokalupakki_palvelumuotoiluun2.pdf
Kokkonen, V., Kuuva, M., Leppimäki, S., Lähteinen, V., Meristö, T. Piira, S. & Sääskilahti, M. 2005. Visioiva tuotekonseptointi – työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen. Teknova, Helsinki.
Stinkdorn, Hormess, Lawrence &Schneider 2018.THIS IS SERVICE DESIGN DOING. O'Reilly Media, Inc, USA.
Tuohimaa H. & Meristö T. 2014. Ennakoiva ote tulevaisuuden hyvinvointipalveluiden kehittämiseen. Teoksessa M. Anttila M. & H. Willner (toim.). ihminen kehittämisen keskiössä - Näkökulmia kansalaislähtöisyyteen, monituottajuuteen ja hyvinvointialan rakenteidenkehittämiseen. PUMPPU-hankkeen loppuraportti. Saatavissa https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/Pumppu_978-952-67941-5-0.pdf.
Edeltävät opinnot
Muuta huomioitavaa
YhteyshenkilöKaija-Kortelainen Minna

<< Takaisin opintojaksotaulukkoon

 

Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.