Opinto-opas

Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset

Kulttuuriala, Muotoilu
Kulttuuriala, Musiikki ja Tanssi
Luonnonvara-ala
Matkailu- ja ravitsemisala
Sosiaali- ja terveysala, Iisalmi
Sosiaali- ja terveysala, Kuopio
Tekniikan ala, Kuopio
Tekniikan ala, Varkaus
Liiketalouden ala, Kuopio
Savonian monialaiset opinnot
Savonian valintakurssit

Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.

Lähtökohdat Osaamistavoitteet Opintojen rakenne Asiantuntijuuden kehittyminen Toteutus Opintojaksotaulukko

SS22SP Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opintojaksokuvaus

Koodi4 SSOPA02
NimiOppiminen ja avoimet oppimisympäristöt
Nimi englanniksiLearning and Open Learning Environments
Laajuus5 op
OsaamistavoitteetOpintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- nimetä opiskelun taustalla vaikuttavia tieto- ja oppimiskäsityksiä
- tunnistaa arkiajattelun ja tieteellisen tiedon eroja
- tunnistaa jatkuvan oppimisen merkityksen omassa ammatillisessa kehittymisessä ja sosiaalialan työssä
- reflektoida omaa oppimistaan ja kuvata omaa tavoitteellista oppimisprosessia
- arvioida ja kehittää osaamistaan, opiskelutaitojaan sekä ammattikorkeakoulun oppimisstrategioita
- hahmottaa yhteistoiminnallisen oppimisen merkityksen
- hahmottaa ammatillisen kasvuprosessin merkityksen ammatti-identiteetin ja asiantuntijuuden kehittymisessä sekä
- hahmottaa erilaisia oppimisympäristöjä ja osaa toimia niissä itseohjautuvasti
Keskeiset sisällöt- tietokäsitykset, arkitieto ja tieteellinen tieto
- lähdekriittisyys ja monilukutaito
- oppimaan oppiminen ja oppimisstrategiat (AMK)
- jatkuva oppiminen, siirtovaikutus ja reflektiivinen työote ja itseohjautuvuus ja eOppiminen
- oppimiskäsitykset, yhteistoiminnallinen oppiminen, vertaisoppiminen ja tutkiva oppiminen
- osaamisen ja ammatillisuuden rakentuminen sosiaalialan tutkinto-ohjelmassa, sosionomi AMK -kompetenssit
- PLE ja digitaaliset oppimisympäristöt
- arviointi ja palaute (itsearviointi, vertaisarviointi)
Suoritustavat- Osallistuminen kontaktiopetukseen, reflektiivinen oppimispäiväkirja, yhteistoiminnalliset harjoitukset, PLE -työpajatyöskentely sekä itse- ja vertaisarviointi.
Arviointiasteikko0 - 5
MateriaaliRAATIKAINEN, Eija, RAHIKKA, Anne, SAARNIO, Tuula ja VEPSÄ, Päivi. 2019. Ammattina sosionomi. WSOY.

HALINEN Irmeli, HOTULAINEN Risto, KAUPPINEN Eija, NIILIVAARA Päivi, RAAMI Asta 2016: Ajattelun taidot ja oppiminen. Ps-Kustannus.

KAUPPILA, Reijo A. 2007: Ihmisen tapa oppia: johdatusta sosiokonstruktiiviseen oppimiskäsitykseen. Ps-kustannus.
Edeltävät opinnot- Ei vaadittavia edeltäviä opintoja
Muuta huomioitavaa
YhteyshenkilöTuovinen Marjaana
Lehtonen Johanna

<< Takaisin opintojaksotaulukkoon

 

Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.