Opinto-opas

Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset

Kulttuuriala, Muotoilu
Kulttuuriala, Musiikki ja Tanssi
Luonnonvara-ala
Matkailu- ja ravitsemisala
Sosiaali- ja terveysala, Iisalmi
Sosiaali- ja terveysala, Kuopio
Tekniikan ala, Kuopio
Tekniikan ala, Varkaus
Liiketalouden ala, Kuopio
Savonian monialaiset opinnot
Savonian valintakurssit

Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.

Lähtökohdat Osaamistavoitteet Opintojen rakenne Asiantuntijuuden kehittyminen Toteutus Opintojaksotaulukko

JOE21KPAL Palliatiivisen hoidon asiantuntija -erikoistumiskoulutus

Asiantuntijuuden kehittyminen

Opiskelijan asiantuntemus osoitetaan osaamistavoitteiden pohjalta laadittujen arviointikriteerien mukaisesti. Osaamista arvioidaan koulutuksessa kehittävän arvioinnin periaatteella. Opiskelija, vertainen eli opiskelijakollega ja ohjaava opettaja käyvät dialogia opiskelijan osaamisesta ja sen kehittymisestä suhteessa tavoitteisiin.

Kehittymisen arviointi toteutetaan viidellä tavalla:
1. Henkilökohtainen oppimissuunnitelma (HOPS)
Opiskelija laatii opiskelujen alussa henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman. Suunnitelma toimii reflektion perustana oppimiselle. Opintojen lopussa opiskelija arvioi yhdessä ohjaavan opettajan ja opiskelijakollegan kanssa asettamiensa tavoitteiden saavuttamisen suhteessa koulutuksen osaamistavoitteisiin.

2. Oppimispäiväkirja omista potilaista
Opiskelija kerää koulutuksen aikana oppimispäiväkirjaan kolme kohtaamaansa palliatiivisen hoidon potilasta ja/tai heidän läheistään. Oppimispäiväkirjaan kirjataan potilaiden keskeiset oireet, psykososiaaliset ja eksistentiaaliset tarpeet sekä hoidon ja tuen menetelmät. Opiskelija arvioi potilaiden ja heidän läheistensä hoitoa ja tukea näyttöön perustuen soveltaen monipuolisesti osaamistaan. Opintojen lopussa opiskelija reflektoi yhdessä ohjaavan opettajan ja opiskelijakollegan kanssa oppimistehtävän sisältöä saaden palautetta.

3. Oppimistehtävät
Osaamisen kehittymistä tuetaan opintojaksojen oppimistehtävillä. Oppimistehtävien avulla opiskelija syventää omaa palliatiivisen hoidon osaamistaan. Tehtävät kytketään opiskelijan omaan työyhteisöön ja opintojen osaamistavoitteisiin. Oppimistehtävien lähtökohtana voi olla työhön liittyvä kliininen kysymys tai tilanne, johon opiskelija hakee ratkaisua erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä hyödyntäen. Lähiopetuspäivissä täydennetään tehtävän ratkaisua hyödyntäen asiantuntijaluentoja ja vertaisoppijoiden osaamista ja tukea. Opettaja ohjaa opiskelijaa teorian ja käytännön integroinnissa tukemalla reflektiota.

4. Kirjallisuuskatsaukseen tai kehittämistehtävään perustuva esitys
Opiskelija tuottaa koulutuksen aikana keskeiseen palliatiivisen hoidon aiheeseen tai oman työyhteisön kehittämiseen liittyvän esityksen opintokokonaisuuden symposiumiin hyödyntäen näyttöön perustuvaa tiedonhakua sekä lähiopetuspäivien asiantuntijaluentoja. Moniammatillisessa symposiumissa opiskelija saa palautteen ja arvioinnin opiskelijakollegoilta, ohjaavilta opettajilta ja työelämän edustajilta katsaukseen tai kehittämistehtäväänsä perustuvasta esityksestä. Tehtävän arviointi: laadullinen arviointi Tyydyttävä/Hyvä/Kiitettävä

5. Valtakunnallinen lopputentti
Opiskelija suorittaa opintojen lopussa kaikille yhteisen valtakunnallisen lopputentin. Arviointi: Hyväksytty/hylätty.

Tehtävissä arvioidaan työelämässä tarvittavaa palliatiivisen hoidon erityisosaamista eli kykyä rakentaa yhteen tieto, taito, kokemus, arvot ja sosiaaliset verkostot. Arvioinnissa käytetään NQF/ EQF-tason 6 pohjalta laadittuja näytön yleisiä arviointikriteerejä. Lisäksi kussakin tehtävässä käytetään yksityiskohtaisia osaamiskuvauksiin pohjautuvia kriteereitä.

Ammattikorkeakoulut antavat erikoistumiskoulutuksesta todistuksen, jossa näkyy opiskelijan suorittamat osaamiskokonaisuudet. Koulutusta toteuttava ammattikorkeakoulu antaa todistuksen jokaiselle opintonsa hyväksytysti suorittaneelle henkilölle. Osasuorituksista ei anneta erillisiä todistuksia.

 

Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.