Opinto-opas

Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset

Kulttuuriala, Muotoilu
Kulttuuriala, Musiikki ja Tanssi
Luonnonvara-ala
Matkailu- ja ravitsemisala
Sosiaali- ja terveysala, Iisalmi
Sosiaali- ja terveysala, Kuopio
Tekniikan ala, Kuopio
Tekniikan ala, Varkaus
Liiketalouden ala, Kuopio
Savonian monialaiset opinnot
Savonian valintakurssit

Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.

Lähtökohdat Osaamistavoitteet Opintojen rakenne Asiantuntijuuden kehittyminen Toteutus Opintojaksotaulukko

JOE21KPAL Palliatiivisen hoidon asiantuntija -erikoistumiskoulutus

Koulutuksen toteutus

Erikoistumiskoulutuksen oppimisen ja opetuksen lähtökohtana toimivat opetusta järjestävän ammattikorkeakoulun tutkintosääntö sekä pedagogiset ja eettiset periaatteet. Opetusmenetelmien lähtökohtana on oppijalähtöisyys korostaen oppimisessa opiskelijoiden omaa aktiivisuutta ja refleksiivisyyttä. Opiskelijan osaamisen kehittymiseen kytketään tiiviisti opiskelijan työyhteisön kehittäminen. Vuorovaikutus ja yhteistyö vertaisoppijoiden välillä mahdollistuvat sekä lähiopetuspäivissä että sähköisessä oppimisympäristössä.

Opintojen alussa opiskelija tekee henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman, jossa opiskelija kuvaa omat osaamistarpeensa ja työtehtävänsä edellyttämät moniammatillisen osaamisen kehittämistarpeet. Kehittämisosaaminen yhdistyy sekä työelämän että alueen hoitoketjun kehittämiseen, jolloin se lisää sekä opiskelijan että hänen työyhteisönsä osaamista sekä alueellista yhteistyötä ja verkostoitumista.

Erikoistumiskoulutus toteutetaan noin vuoden aikana monimuoto-opiskeluna, johon sisältyy 12 lähiopetuspäivää, itsenäistä työskentelyä, vertaisryhmätyöskentelyä, tehtäviä ja verkko-opiskelua. Mikäli opiskelija keskeyttää opintonsa, hänen on ilmoitettava siitä kirjallisesti koulutuksen järjestäjälle. Saadakseen todistuksen opiskelijan on osallistuttava lähipäiviin ja suoritettava annetut tehtävät niin, että hän saavuttaa asetetut osaamistavoitteet.

Mikäli opiskelijalla on jo erikoistumiskoulutuksen sisältöjä ja tavoitteita vastaavaa osaamista, voi opiskelija osoittaa aiemmin hankitun osaamisensa ja suunnata siten oppimistaan niihin osa-alueisiin asiantuntijuudessa, joissa hänellä ei ole riittävää osaamista. Osaaminen arvioidaan ja aikaisemman osaamisen tunnistaminen (AHOT) tehdään opiskelijakohtaisesti perustuen ammattikorkeakoulujen AHOT - käytänteisiin ja erikoistumiskoulutuksessa määriteltyihin osaamistavoitteisiin ja sisaltöihin. AHOT-käytänteet on sovittu valtakunnallisessa verkostossa ja koulutuksen AHOT:it käsitellään ammattikorkeakoulukohtaisesti.

Palliatiivisen hoidon asiantuntija -erikoistumiskoulutuksen työelämävastaavuutta seurataan ja varmistetaan yhteistyössä työ- ja elinkeinoelämän toimijoiden kanssa haastattelujen, kyselyjen ja keskustelujen avulla. Erikoistumiskoulutuksen suunnitteluun osallistuu toimijoita, jotka tekevät kiinteää yhteistyötä sosiaali- ja terveysministeriön, palliatiivisen hoidon yhdistyksen ja eurooppalaisen palliatiivisen hoidon yhdistyksen kanssa. Nämä edellä mainitut seikat varmistavat koulutuksen sisältöjen pysymisen alan muutoksien edellyttämänä alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.

Palliatiivisen hoidon asiantuntija- erikoistumiskoulutuksessa oppimistehtäviin sisällytetään työelämän ja työyhteisöjen yhteistyötä tukevia oppimismenetelmiä sekä arviointia. Mukana olevat ammattikorkeakoulut sitoutuvat yhdessä kehittämään koulutusta jatkossa. Toteuttavat ammattikorkeakoulut sitoutuvat keräämään palautetta osallistujilta ja työelämältä. Työelämän yhteistyökumppaneiden, opintoihin osallistujien, opettajien ja koulutusyksiköiden palautteita kerätään koulutusten aikana ja niiden jälkeen. Palautteet huomioidaan vuosittain erikoistumiskoulutusverkostossa ja niiden pohjalta tehdään koulutuksen sisältöihin, rakenteeseen ja/tai toteuttamiseen tarvittavat muutokset.

 

Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.