Opinto-opas
Opinto-opas
Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset
Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.
Lähtökohdat | Osaamistavoitteet | Opintojen rakenne | Asiantuntijuuden kehittyminen | Toteutus | Opintojaksotaulukko |
TS21SP Suuhygienistin tutkinto-ohjelma
Opintojaksokuvaus
Koodi | 4 TSOHMAS1 |
Nimi | Asiakkaan suun omahoidon ohjaus |
Nimi englanniksi | Sirviö Kaarina |
Laajuus | 5 op |
Vieraskielinen osuus | Counselling Customer's Oral Self-care op |
Osaamistavoitteet | Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa • selittää oppimiseen ja ohjaamiseen liittyvien käsitteiden merkityksen yksilön ohjausprosessiin • käyttää motivoivaa toimintamallia suun omahoidon ohjauksessa • vahvistaa yksilön ja yhteisön osallisuutta suun omahoitoonsa • soveltaa ohjausmenetelmiään eri kulttuureista tulevien asiakkaiden kanssa • käyttää erilaisia digitaalisia viestintäkanavia suun omahoidon ohjauksessaan • selittää pelkopotilaan hoitomenetelmiä • tietää AVEKKI-toimintatapamallin ja motivoituu toimimaan sen mukaisesti tulevassa ammatissaan • vuorovaikutteisesti ennaltaehkäistä ja hallita uhkaavia ja väkivaltaisia tilanteita |
Keskeiset sisällöt | Asiakkaan osallisuuden vahvistaminen terveyden edistämisessä. Motivoiva toimintatapa. Terveyttä edistävässä toiminnassa käytettävät erilaiset viestintäkanavat esim. digitaaliset menetelmät. Eri ikäisten ja eri kulttuureista tulevien suun omahoidon ohjaus. Pelkopotilaan suun terveydenhoito ja ohjaus. AVEKKI-toimintatapamalli ja sen soveltaminen eri toimintaympäristöissä. |
Suoritustavat | Aktiivinen osallistuminen lähitunneille, oppimistehtävien tekeminen. Läsnäolovelvoite simulaatioihin, seminaariin ja AVEKKI-tunneille |
Arviointiasteikko | Hyväksytty (S) - 0 |
Materiaali | FIUCCI J. 2018. Eettiset kysymykset tulevaisuuden terveyden edistämisessä. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/149071/Fiucci_Jenni.pdf |
Edeltävät opinnot | jsessionid=C5D9D1CA1D504B7E94A86B927DE7FA35?sequence=1 JUNNILA, R. KOSKINEN, S. STOLT M. SALMINEN L. 2011. Näyttöön perustuva opettaminen ja ohjaaminen. Turun yliopiston hoitotieteen laitoksen julkaisuja, A:62. KOIVU S & NISKANEN M. Motivoiva toimintatapa suuhygienistin työssä. 2015. http://www.theseus.fi/handle/10024/99994 KETTUNEN T, LAITINEN-VÄÄNÄNEN S, MÄKELÄ J, VÄNSKÄ K. 2011. Onnistuuko ohjaus? - sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita Publishing Oy, Helsinki. LIINAVUORI A, TOLVANEN M, POHJOLA V, LAHTI S. 2015. Changes in dental fear among Finnish adults: a national survey. Motivoiva haastattelu - Suositus - Käypä hoito www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/nix02109 SIHTO Marita 2016. Terveyden edistämisen lähestymistapoja terveyseroihin: yksilöllinen, sosiaalis-rakenteellinen ja kolmas tie. Teoksessa Sihto, Marita – Karvonen, Sakari 85 (toim.): Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus – lähestymistapoja ja ratkaisuja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Juvenes Print – Suomen Yliopistopaino Oy. 12. Suuhygienistin eettiset ohjeet 2020. https://www.suuhygienistiliitto.fi/jarjesto/eettiset-ohjeet/ |
Muuta huomioitavaa | |
Yhteyshenkilö | fi |
<< Takaisin opintojaksotaulukkoon
Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.