Opinto-opas

Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset

Kulttuuriala, Muotoilu
Kulttuuriala, Musiikki ja Tanssi
Luonnonvara-ala
Matkailu- ja ravitsemisala
Sosiaali- ja terveysala, Iisalmi
Sosiaali- ja terveysala, Kuopio
Tekniikan ala, Kuopio
Tekniikan ala, Varkaus
Liiketalouden ala, Kuopio
Savonian monialaiset opinnot
Savonian valintakurssit

Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.

Lähtökohdat Osaamistavoitteet Opintojen rakenne Asiantuntijuuden kehittyminen Toteutus Opintojaksotaulukko

TS21SP Suuhygienistin tutkinto-ohjelma

Opintojaksokuvaus

Koodi4 TSOHMAS1
NimiAsiakkaan suun omahoidon ohjaus
Nimi englanniksi
Sirviö Kaarina
Laajuus5 op
Vieraskielinen osuusCounselling Customer's Oral Self-care op
OsaamistavoitteetOpintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• selittää oppimiseen ja ohjaamiseen liittyvien käsitteiden merkityksen yksilön ohjausprosessiin
• käyttää motivoivaa toimintamallia suun omahoidon ohjauksessa
• vahvistaa yksilön ja yhteisön osallisuutta suun omahoitoonsa
• soveltaa ohjausmenetelmiään eri kulttuureista tulevien asiakkaiden kanssa
• käyttää erilaisia digitaalisia viestintäkanavia suun omahoidon ohjauksessaan
• selittää pelkopotilaan hoitomenetelmiä
• tietää AVEKKI-toimintatapamallin ja motivoituu toimimaan sen mukaisesti tulevassa ammatissaan
• vuorovaikutteisesti ennaltaehkäistä ja hallita uhkaavia ja väkivaltaisia tilanteita
Keskeiset sisällötAsiakkaan osallisuuden vahvistaminen terveyden edistämisessä. Motivoiva toimintatapa. Terveyttä edistävässä toiminnassa käytettävät erilaiset viestintäkanavat esim. digitaaliset menetelmät. Eri ikäisten ja eri kulttuureista tulevien suun omahoidon ohjaus. Pelkopotilaan suun terveydenhoito ja ohjaus.
AVEKKI-toimintatapamalli ja sen soveltaminen eri toimintaympäristöissä.
SuoritustavatAktiivinen osallistuminen lähitunneille, oppimistehtävien tekeminen. Läsnäolovelvoite simulaatioihin, seminaariin ja AVEKKI-tunneille
ArviointiasteikkoHyväksytty (S) - 0
MateriaaliFIUCCI J. 2018. Eettiset kysymykset tulevaisuuden terveyden edistämisessä. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/149071/Fiucci_Jenni.pdf
Edeltävät opinnotjsessionid=C5D9D1CA1D504B7E94A86B927DE7FA35?sequence=1
JUNNILA, R. KOSKINEN, S. STOLT M. SALMINEN L. 2011. Näyttöön perustuva opettaminen ja ohjaaminen. Turun yliopiston hoitotieteen laitoksen julkaisuja, A:62. KOIVU S & NISKANEN M. Motivoiva toimintatapa suuhygienistin työssä. 2015. http://www.theseus.fi/handle/10024/99994
KETTUNEN T, LAITINEN-VÄÄNÄNEN S, MÄKELÄ J, VÄNSKÄ K. 2011. Onnistuuko ohjaus? - sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita Publishing Oy, Helsinki.
LIINAVUORI A, TOLVANEN M, POHJOLA V, LAHTI S. 2015. Changes in dental fear among Finnish adults: a national survey.
Motivoiva haastattelu - Suositus - Käypä hoito
www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/nix02109
SIHTO Marita 2016. Terveyden edistämisen lähestymistapoja terveyseroihin: yksilöllinen,
sosiaalis-rakenteellinen ja kolmas tie. Teoksessa Sihto, Marita – Karvonen, Sakari
85 (toim.): Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus – lähestymistapoja ja ratkaisuja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Juvenes Print – Suomen Yliopistopaino Oy. 12.
Suuhygienistin eettiset ohjeet 2020. https://www.suuhygienistiliitto.fi/jarjesto/eettiset-ohjeet/
Muuta huomioitavaa
Yhteyshenkilöfi

<< Takaisin opintojaksotaulukkoon

 

Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.