Opinto-opas

Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset

Kulttuuriala, Muotoilu
Kulttuuriala, Musiikki ja Tanssi
Luonnonvara-ala
Matkailu- ja ravitsemisala
Sosiaali- ja terveysala, Iisalmi
Sosiaali- ja terveysala, Kuopio
Tekniikan ala, Kuopio
Tekniikan ala, Varkaus
Liiketalouden ala, Kuopio
Savonian monialaiset opinnot
Savonian valintakurssit

Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.

Lähtökohdat Osaamistavoitteet Opintojen rakenne Asiantuntijuuden kehittyminen Toteutus Opintojaksotaulukko

JOE21KINF Infektioiden torjunta ja hygieniaosaaminen -erikoistumiskoulutus

Opintojaksokuvaus

Koodi4 INF50
NimiSyventävät opinnot: työyhteisöön tehtävä kehittämistyö
Nimi englanniksi
Laajuus5 op
OsaamistavoitteetTeemassa perehdytään tutkivaan kehittämistyöhön ja projektityöskentelyyn. Opiskelija tekee omaan infektoiden torjunnan liittyvän kehittämistehtävän.

Opiskelija
- tunnistaa ja kuvaa infektoiden torjunnan asiantuntijana hoitotyön kehittämistarpeita ja ongelmakohtia oman työyhteisön toiminnassa
- kehittää työyhteisön työkäytäntöjä näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuen
- tekee realistisen ja tarpeeseen pohjautuvan suunnitelman infektoiden torjunnan kehittämisestä omaan työyhteisöönsä ja käyttää projektityön menetelmiä kehittämishankkeessa
- osaa tuottaa tarkoituksenmukaisen raportin kehittämishankkeesta.
Keskeiset sisällötInfektioiden torjunta ja hygieniaosaamisen tuntemus, arviointi ja kehittäminen, vaikuttavuus ja vaikuttavuuden arviointi.
Kriittisen ajattelun edistäminen, osaamisen ylläpito (myös kansainvälisesti).
Ammatillinen kasvu ja itsereflektiotaidot. Meneillään olevat infektioiden torjunta ja hygieniaosaamisen kehittämishankkeet (kansalliset ja kansainväliset). Kehittämisosaaminen ja -menetelmät, huomioiden taloudelliset ja eettiset näkökulmat.
Tutkimuksellisesta näkökulmasta ei tutkimuksen tuottaminen, mutta tutkimuksen "lukutaito": tiedon soveltamisen, vaikuttavuuteen ja näyttöön perustuvan tiedon käyttämiseksi.
SuoritustavatLuennot, seminaarit, itsenäinen työskentely, vertaisarviointi
Kehittämistehtävän suunnitelma arvioidaan: hyväksytty/täydennettävä
Kehittämistehtävän raportti arvioidaan: hyväksytty/täydennettävä
ArviointiasteikkoHyväksytty (S) - 0
MateriaaliHirsjärvi S, Remes P & Sajavaara P. 2015. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Kananen, J. 2010. Opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja. Tampere: Tampereen Yliopistopaino Oy –Juvenes Print. Lahden ammattikorkeakoulu. Opinäytetyö.
Lampe K. & Saalasti-Koskinen U. 2017. Näytön arviointi ja käyttö uusissa SOTE-rakenteissa. Vaihtoehtoja terveydenhuollon menetelmien arvioinnin järjestämisestä Suomessa. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. Saatavissa: (31.10.2017) http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80773/RAP_HTA_12_2017.pdf
Ohjeistukset Repussa. Kirjallisten töiden ohjeistus https://reppu.savonia.fi/opinnaytetyo/Sivut/default.aspx
Korhonen T, Holopainen A, Kejonen P, Meretoja R, Eriksson E & Korhonen A. 2015. Hoitotyöntekijän tärkeä rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa. Tutkiva hoitotyö 13 (11), 44 -51.
Kyngäs H, Kääriäinen M & Poskiparta M. 2007. Ohjaaminen hoitotyössä. Helsinki: WSOY.
Lampe K. & Saalasti-Koskinen U. 2017. Näytön arviointi ja käyttö uusissa SOTE-rakenteissa. Vaihtoehtoja terveydenhuollon menetelmien arvioinnin järjestämisestä Suomessa. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. Saatavissa: (31.10.2017) http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80773/RAP_HTA_12_2017.pdf
Sote-koulutuksen uudistaminen käynnistyy. 2017. Opetus-ja kulttuuriministeriö. Tiedote. Saatavissa: (31.10.2017) http://minedu.fi/artikkeli/-/asset_publisher/sote-koulutuksen-uudistaminen-kaynnistyy
Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T. & Mäkelä J. 2014. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali-ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Helsinki: Edita. Muu ajankohtainen kirjallisuus ja artikkelit

Lisäksi muu myöhemmin ilmoitettava materiaali
Edeltävät opinnot
Muuta huomioitavaa
YhteyshenkilöJyrkinen Heli
Mäkeläinen Tiina

<< Takaisin opintojaksotaulukkoon

 

Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.