Opinto-opas
Opinto-opas
Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset
Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.
Lähtökohdat | Osaamistavoitteet | Opintojen rakenne | Asiantuntijuuden kehittyminen | Toteutus | Opintojaksotaulukko |
JOE21KINF Infektioiden torjunta ja hygieniaosaaminen -erikoistumiskoulutus
Opintojaksokuvaus
Koodi | 4 INF50 |
Nimi | Syventävät opinnot: työyhteisöön tehtävä kehittämistyö |
Nimi englanniksi | |
Laajuus | 5 op |
Osaamistavoitteet | Teemassa perehdytään tutkivaan kehittämistyöhön ja projektityöskentelyyn. Opiskelija tekee omaan infektoiden torjunnan liittyvän kehittämistehtävän. Opiskelija - tunnistaa ja kuvaa infektoiden torjunnan asiantuntijana hoitotyön kehittämistarpeita ja ongelmakohtia oman työyhteisön toiminnassa - kehittää työyhteisön työkäytäntöjä näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuen - tekee realistisen ja tarpeeseen pohjautuvan suunnitelman infektoiden torjunnan kehittämisestä omaan työyhteisöönsä ja käyttää projektityön menetelmiä kehittämishankkeessa - osaa tuottaa tarkoituksenmukaisen raportin kehittämishankkeesta. |
Keskeiset sisällöt | Infektioiden torjunta ja hygieniaosaamisen tuntemus, arviointi ja kehittäminen, vaikuttavuus ja vaikuttavuuden arviointi. Kriittisen ajattelun edistäminen, osaamisen ylläpito (myös kansainvälisesti). Ammatillinen kasvu ja itsereflektiotaidot. Meneillään olevat infektioiden torjunta ja hygieniaosaamisen kehittämishankkeet (kansalliset ja kansainväliset). Kehittämisosaaminen ja -menetelmät, huomioiden taloudelliset ja eettiset näkökulmat. Tutkimuksellisesta näkökulmasta ei tutkimuksen tuottaminen, mutta tutkimuksen "lukutaito": tiedon soveltamisen, vaikuttavuuteen ja näyttöön perustuvan tiedon käyttämiseksi. |
Suoritustavat | Luennot, seminaarit, itsenäinen työskentely, vertaisarviointi Kehittämistehtävän suunnitelma arvioidaan: hyväksytty/täydennettävä Kehittämistehtävän raportti arvioidaan: hyväksytty/täydennettävä |
Arviointiasteikko | Hyväksytty (S) - 0 |
Materiaali | Hirsjärvi S, Remes P & Sajavaara P. 2015. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi. Kananen, J. 2010. Opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja. Tampere: Tampereen Yliopistopaino Oy –Juvenes Print. Lahden ammattikorkeakoulu. Opinäytetyö. Lampe K. & Saalasti-Koskinen U. 2017. Näytön arviointi ja käyttö uusissa SOTE-rakenteissa. Vaihtoehtoja terveydenhuollon menetelmien arvioinnin järjestämisestä Suomessa. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. Saatavissa: (31.10.2017) http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80773/RAP_HTA_12_2017.pdf Ohjeistukset Repussa. Kirjallisten töiden ohjeistus https://reppu.savonia.fi/opinnaytetyo/Sivut/default.aspx Korhonen T, Holopainen A, Kejonen P, Meretoja R, Eriksson E & Korhonen A. 2015. Hoitotyöntekijän tärkeä rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa. Tutkiva hoitotyö 13 (11), 44 -51. Kyngäs H, Kääriäinen M & Poskiparta M. 2007. Ohjaaminen hoitotyössä. Helsinki: WSOY. Lampe K. & Saalasti-Koskinen U. 2017. Näytön arviointi ja käyttö uusissa SOTE-rakenteissa. Vaihtoehtoja terveydenhuollon menetelmien arvioinnin järjestämisestä Suomessa. Sosiaali- ja terveysministeriö. Helsinki. Saatavissa: (31.10.2017) http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80773/RAP_HTA_12_2017.pdf Sote-koulutuksen uudistaminen käynnistyy. 2017. Opetus-ja kulttuuriministeriö. Tiedote. Saatavissa: (31.10.2017) http://minedu.fi/artikkeli/-/asset_publisher/sote-koulutuksen-uudistaminen-kaynnistyy Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T. & Mäkelä J. 2014. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali-ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Helsinki: Edita. Muu ajankohtainen kirjallisuus ja artikkelit Lisäksi muu myöhemmin ilmoitettava materiaali |
Edeltävät opinnot | |
Muuta huomioitavaa | |
Yhteyshenkilö | Jyrkinen Heli Mäkeläinen Tiina |
<< Takaisin opintojaksotaulukkoon
Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.