Opinto-opas

Vuonna 2022 alkavat ja sitä aiemmat koulutukset

Kulttuuriala, Muotoilu
Kulttuuriala, Musiikki ja Tanssi
Luonnonvara-ala
Matkailu- ja ravitsemisala
Sosiaali- ja terveysala, Iisalmi
Sosiaali- ja terveysala, Kuopio
Tekniikan ala, Kuopio
Tekniikan ala, Varkaus
Liiketalouden ala, Kuopio
Savonian monialaiset opinnot
Savonian valintakurssit

Savonian uuden opinto-oppaan (2023 ja tämän jälkeen alkavat koulutukset) löydät täältä.

Lähtökohdat Osaamistavoitteet Opintojen rakenne Asiantuntijuuden kehittyminen Toteutus Opintojaksotaulukko

JOE21SSHV Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta -erikoistumiskoulutus

Koulutuksen toteutus

Sairaanhoitajan vastaanottotoiminta -erikoistumiskoulutus suoritetaan työn ohessa. Opinnot kiinnittyvät opiskelijan taustaorganisaatioon oppimistehtävien avulla. Opiskelu toteutuu monimuotoisesti, digitaalisia oppimisympäristöjä hyödyntäen. Erikoistumiskoulutus toteutetaan yhden vuoden aikana monimuoto-opiskeluna, johon sisältyy lähiopetusjaksoja, etätyöskentelyä, työssä oppimista, vertaisryhmätyöskentelyä, välitehtäviä ja verkko-opiskelua. Opiskelijan asiantuntemus osoitetaan osaamistavoitteien pohjalta laadittujen arviointikriteerien mukaisesti. Arvioinnin muotoja ovat muun muassa tehtävät, arviointikeskustelut, itse- ja vertaisarviointi ja näytöt. Asiantuntijuuden osoittaminen voi rakentua esimerkiksi portfoliomaisesti useista näytöistä koulutuksen aikana ja koulutuksen päätösvaiheessa tehtävästä projektista, näytöstä tai lopputyöstä.

Koulutukseen sisältyy 12 lähiopetuspäivää. Osa asiantuntijaluennoista voidaan toteuttaa etäyhteyden välityksellä yhteistyöammattikorkeakouluihin. Lähiopetuspäiviin sisältyy myös seminaareja, pienryhmätyöskentelyä ja taitopajoja. Lisäksi opintoihin sisältyy verkko-opiskelua, oppimistehtäviä ja kirjallisuuteen perehtymistä. Oppimista tuetaan yksilö- ja ryhmäohjauksessa. Opiskelijan aikaisempi kokemus vastaanottotyöstä antaa valmiuksia ja auttaa opiskelijaa saavuttamaan koulutuksen osaamistavoitteet.

Työssäoppiminen liitetään tietopuoliseen oppimiseen, jolloin teoriatiedon ja käytännön asiantuntijuuden yhteensovittaminen vahvistuu. Siihen sisältyvät erilaiset oppimistehtävät, työyhteisössä suoritettavat käytännön tilanteet tai asiantuntijatehtävät, kehittämistehtävä, ja opitun vieminen omaan työyhteisöön. Oppimisprosessi ohjaa opiskelijaa reflektiiviseen työotteeseen sekä oman osaamisen arviointiin ja kehittämiseen. Oppiminen on sidoksissa siihen toimintaan, kontekstiin ja kulttuuriin, jossa tietoa opitaan käyttämään. Koko työyhteisön merkitys oppimisympäristönä on tärkeä. Ammattikorkeakoulun tutoropettaja toimii pedagogisena asiantuntijana, tukee opiskelijan oppimista ja toimii ammattikorkeakoulun ja opiskelijan työyhteisön välisenä yhdyshenkilönä koulutuksen ajan.

Sairaanhoitajan vastaanotto erikoistumiskoulutuksen laadunvarmistus koostuu valtakunnallisesta opetussuunnitelmasta, työpaikkojen kanssa tehtävästä yhteistyöstä, opiskelijapalautteesta ja näytöistä. Opetussuunnitelmat oppimistavoitteineen, toteutussuunnitelmineen ja arviointikriteereineen on laadittu valtakunnallisessa ammattikorkeakouluverkostossa ja työelämän edustajien kanssa vuonna 2017.

Moduuli 1. Sairaanhoitajan kliininen osaaminen vastaanottotoiminnassa15 op.
Moduuli 2. Asiakaslähtöinen ohjaus, 8 op.
Moduuli 3. Vastaanottotoiminnan näyttöön perustuva kehittäminen, 7 op.

 

Pidätämme oikeuden opetussuunnitelmien muutoksiin mm. opiskeltavien sisältöjen päivitystarpeiden takia.